Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bumbelbee skrev (4 minutter siden):

Når jeg ser de menneskelige tragediene som utfolder seg som en følge av at vi i det hele tatt har et monarki så har jeg blitt republikaner. Monarkier er utrolig tragiske og gammeldagse og vi lever tross alt i senmoderne tid i 2024. Nå skal vi kolonisere Mars og utvikle kunstig intelligens og vi trenger virkelig ikke en levning fra føydaltiden. 

Spot on! Monarki hadde en hensikt en gang i tiden. I 1905 var det kun to republikker i Europa; Frankrike og Sveits. Allianser mellom land var viktige - kongehusene var båndet. 
I dag er det bare syv kongedømmer av Europas rundt regnet 50 stater.

Umoderne, og med SoMe er heller ikke medlemmene beskyttet på samme måte som de en gang var. 
Kongehusets medlemmer betaler ikke skatt, vi har lite innsyn tross de mottar store overføringer fra staten, og helt fryktelig å tenke på at én i hver generasjon fødes til å bli den neste kongen eller dronningen, bare fordi én av foreldrene er eller skal bli konge eller regjerende dronning.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (8 minutter siden):

Eller ikke. Tror dere virkelig at ikke pressen skåner en del politikere også? Er folk klar over hvor tett bindinger det er? 

Ikke på den måten. Absolutt ikke. Mange politikere er redde for pressen og med rette. Så mange politikere som er tatt for underslag, seksuelle overgrep, juks, bedrageri etc. 

Hvor mange kongelige er tatt? 

• Liker 5
Skrevet
SagaP skrev (1 minutt siden):

Ikke på den måten. Absolutt ikke. Mange politikere er redde for pressen og med rette. Så mange politikere som er tatt for underslag, seksuelle overgrep, juks, bedrageri etc. 

Skulle til å si det, synes det stadig vekk står noe om en eller annen politiker. Enten som har filmet noen i dusjen, eller som har faket masteroppgaven sin osv. 

• Liker 3
Skrevet
Bumbelbee skrev (20 minutter siden):

Jeg sier det i denne tråden også: 

Jeg er dypt uenig med norske redaktører i at de offentliggjorde navnet i media. De etiske og lovmessige lange vurderingene i Vær varsomplakaten burde beskyttet ham mot alt dette og dermed forhindret at tysk presse havnet i blodtåka. Det er et menneske bak dette og journalister har en plikt å følge opp der. Videre er psykiatri et stort fag og ingen av oss vet bakgrunnen eller hvor alvorlig det er, så vær så snille å vis medlidenhet! Vi vet svært lite og det meste blir spekulasjoner. 

Når jeg ser de menneskelige tragediene som utfolder seg som en følge av at vi i det hele tatt har et monarki så har jeg blitt republikaner. Monarkier er utrolig tragiske og gammeldagse og vi lever tross alt i senmoderne tid i 2024. Nå skal vi kolonisere Mars og utvikle kunstig intelligens og vi trenger virkelig ikke en levning fra føydaltiden. 

En ting er ikke spekulasjoner, han har innrømt at han har dengt dama si og rasert leiligheten hennes. At folk som gjør dumme ting skylder på psyke,rus mm. er ikkeno nytt.....han er slett ikke noe offer i denne saken,så ikke fremstill han på den måten.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Bumbelbee
Skrevet
SagaP skrev (7 minutter siden):

Spot on! Monarki hadde en hensikt en gang i tiden. I 1905 var det kun to republikker i Europa; Frankrike og Sveits. Allianser mellom land var viktige - kongehusene var båndet. 
I dag er det bare syv kongedømmer av Europas rundt regnet 50 stater.

Umoderne, og med SoMe er heller ikke medlemmene beskyttet på samme måte som de en gang var. 
Kongehusets medlemmer betaler ikke skatt, vi har lite innsyn tross de mottar store overføringer fra staten, og helt fryktelig å tenke på at én i hver generasjon fødes til å bli den neste kongen eller dronningen, bare fordi én av foreldrene er eller skal bli konge eller regjerende dronning.

Ja, enig. Bare se på alle fortellingene om personlige tragedier i England som følge av at de har et monarki! Når det er så få monarkier igjen i Europa så bør vi virkelig også i Norge følge med i tiden. Jeg har fulgt veldig med på denne saken og bryllupet og nå har det slått over i medlidenhet her i gården. Penger kan virkelig ikke være verdt alt dette som skrives i SoMe og i pressen. Både kongelige og politikere må jo bli syke av alt som skrives om dem. Saklige innlegg og artikler tåler man nok, men ikke alt det andre. 

Skrevet
SagaP skrev (6 minutter siden):

Tja, eks-kong Juan Carlos måtte jo abdisere pga alle skandalene med korrupsjon og utroskap, og Prins Andrew har blitt utstøtt etter at han angivelig hadde sex med en 17-åring han hadde truffet gjennom sine relasjoner til Jeffrey Epstein. Og utroskapsskandaler har det vært i flere kongehus 

• Liker 3
Gjest Bumbelbee
Skrevet
ludden skrev (7 minutter siden):

En ting er ikke spekulasjoner, han har innrømt at han har dengt dama si og rasert leiligheten hennes. At folk som gjør dumme ting skylder på psyke,rus mm. er ikkeno nytt.....han er slett ikke noe offer i denne saken,så ikke fremstill han på den måten.

Jeg framstiller ham ikke som offer men det finnes diagnoser som kan føre til både det ene og det andre. Som sagt: psykiatri er et stort fag og vi vet ikke så mye. 

Skrevet
Grüner skrev (2 minutter siden):

Tja, eks-kong Juan Carlos måtte jo abdisere pga alle skandalene med korrupsjon og utroskap, og Prins Andrew har blitt utstøtt etter at han angivelig hadde sex med en 17-åring han hadde truffet gjennom sine relasjoner til Jeffrey Epstein. Og utroskapsskandaler har det vært i flere kongehus 

Jeg tenkte vel mest på Norge. Svaret er ingen.  
Det spanske monarkiet står ikke veldig sterkt i befolkningen. Det var vel sønnen til slutt som tok grep i forhold til Juan Carlos og fikk han ut av landet. Tror ikke han er dømt for noe.

Prince Andrew er vel ikke dømt han heller? Tror moren, dronning Elizabeth ga ham penger slik at han kunne inngå forlik med offeret.

Men skriver norsk presse om norske kongeliges eventuelle utroskap? Jeg tror ikke det. 
Min overbevisning er at de kongelige har et særskilt vern i pressen. 

• Liker 4
Skrevet
Bumbelbee skrev (14 minutter siden):

Ja, enig. Bare se på alle fortellingene om personlige tragedier i England som følge av at de har et monarki! Når det er så få monarkier igjen i Europa så bør vi virkelig også i Norge følge med i tiden. Jeg har fulgt veldig med på denne saken og bryllupet og nå har det slått over i medlidenhet her i gården. Penger kan virkelig ikke være verdt alt dette som skrives i SoMe og i pressen. Både kongelige og politikere må jo bli syke av alt som skrives om dem. Saklige innlegg og artikler tåler man nok, men ikke alt det andre. 

De eneste jeg føler medlidenhet med i denne saken, er ofrene for Marius vold. Hør gjerne på VGs lydklipp hvor han truer med bensinkanna si og forsøker minimere volden hun ble utsatt for. 
Blir også kvalm av episoden hvor han nær kjørte ned en gardist. 
Nå er tiden kommet. Høiby som er snart 30 år, må lære at handlinger har konsekvenser. Det er ikke noe synd på han, utover at han nok ikke har fått utdelt så mye rent intellektuelt. Beklager å måtte påpeke det. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Bumbelbee
Skrevet
SagaP skrev (3 minutter siden):

De eneste jeg føler medlidenhet med i denne saken, er ofrene for Marius vold. Hør gjerne på VGs lydklipp hvor han truer med bensinkanna si og forsøker minimere volden hun ble utsatt for. 
Blir også kvalm av episoden hvor han nær kjørte ned en gardist. 
Nå er tiden kommet. Høiby som er snart 30 år, må lære at handlinger har konsekvenser. Det er ikke noe synd på han, utover at han nok ikke har fått utdelt så mye rent intellektuelt. Beklager å måtte påpeke det. 

Vanlige lovbrytere blir som regel ikke hetset i over 8800 innlegg her og uante mengder ellers, samt hengt ut i Europas presse. Straffen er uforholdsmessig stor og umenneskelig. 

Skrevet
Bumbelbee skrev (3 minutter siden):

Vanlige lovbrytere blir som regel ikke hetset i over 8800 innlegg her og uante mengder ellers, samt hengt ut i Europas presse. Straffen er uforholdsmessig stor og umenneskelig. 

Vel... Hadde han startet med å la seg avhøre, hadde han kommet med en mer genuin unnskyldning der han ikke skylder på det ene eller det andre, hadde han holdt seg hjemme og ikke dratt på fest til Italia, hadde han kanskje sluppet mye av det.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Politiet er vel redde for å trå feil her. Til tross for at folk har mistet førerkortet for adskillig mindre enn dette.

MBH burde vel strengt tatt mistet lappen etter «der røk den nesten med en gardist» episoden. 

Det er jeg enig i, sykt at det ikke fikk konsekvenser. Når det gjelder å miste førerkort fordi man f.eks. bruker kokain på lørdager i stedet for å drikke seg drita er jeg en sterk motstander av det. Førerkort skal ikke bli brukt til å drive "sosial kontroll" eller som straff. Man er ikke mer uskikket til å kjøre bil mandag om man misbruker kokain kontra å misbruke alkohol på lørdag. Det er selvfølgelig noe helt annet om han har kjørt rundt ruset/påvirket, eventuelt nesten kjørt ned gardister i 90 km timen på Skaugum og delt video på instagram (som han har).

Det er viktig at man ikke blir blind på blodtørstighet i denne saken siden den engasjerer og man får en "hevet over loven"-følelse, men jeg vil ikke ha noe presedens for at politiet kan gå tilbake til å misbruke inndragning av førerkort for å straffe.

Så vidt jeg vet har moderne "promillekontroller" spyttprøve for kokain etc. i tillegg til promille for alkohol. De kan ha litt flere kontroller rett ved Skaugum.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Bumbelbee
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Vel... Hadde han startet med å la seg avhøre, hadde han kommet med en mer genuin unnskyldning der han ikke skylder på det ene eller det andre, hadde han holdt seg hjemme og ikke dratt på fest til Italia, hadde han kanskje sluppet mye av det.

Så lenge dere ikke forstår psykiatri forstår dere heller ikke hva jeg prater om. Jeg gir opp. 

Skrevet (endret)
Bumbelbee skrev (4 minutter siden):

Så lenge dere ikke forstår psykiatri forstår dere heller ikke hva jeg prater om. Jeg gir opp. 

Vi vet jo ikke engang hva slags diagnoser han har, om noen. Og så er da statistisk sett mange her med diagnoser av varierende grad, som har massevis av forståelse for psykisk helse. Det er ikke kun Marius her i verden som evt har psykiske diagnoser, og det er ikke kun du som har forståelse for psykiatri.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
Bumbelbee skrev (6 minutter siden):

Ofrene er vel også uthengt? Flere av dem victim shamet i tillegg. De har ikke noe hoff og slott til å hjelpe seg, og kanskje heller ikke formuende mor og/eller far, slik som Marius har i sin mor.

Kanskje Marius skulle blitt forklart at det som skjer nå, kan være konsekvensen om han ikke endrer kurs? 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Bumbelbee skrev (7 minutter siden):

Ja, du har rett i at det er "lynsjestemning" og at han får gjennomgå mye mer enn vanlige, men på den andre siden har han sluppet mye lettere unna før og det føles nærmest tilfeldig at han til slutt ble stoppet. Jeg har skrevet det før, men jeg tror mye av sinnet vi ser kommer av en følelse av at "de" ikke må følge samme lover og regler som oss andre, og jeg forstår hvor det kommer fra. Mye kunne vært unngått om kongehuset eller andre offisielle hadde turt å uttale seg om ting, og Marius kunne "gjort ting rett" og dratt i avhør i stedet for Italia. Litt ansvar må man ta, når man til slutt blir tatt for å mishandle damene sine.

Jeg er enig med det du sier her, men synes også han og de rundt har en del skyld i at det har blitt slik. Det må gå an å forvente litt tilbake fra kongehuset....

• Liker 9
  • Nyttig 3
Gjest Bumbelbee
Skrevet
SagaP skrev (Akkurat nå):

Ofrene er vel også uthengt? Flere av dem victim shamet i tillegg. De har ikke noe hoff og slott til å hjelpe seg, og kanskje heller ikke formuende mor og/eller far, slik som Marius har i sin mor.

Kanskje Marius skulle blitt forklart at det som skjer nå, kan være konsekvensen om han ikke endrer kurs? 

Ja, det er dypt tragisk at også ofrene har blitt uthengt. I tillegg til at vi har løpske kanaler på SoMe har vi en presse som har blitt klikkoholikere. Jeg skjønner ting til en viss grad med Martha og Sjaman Durek for de har selv valgt å bli influensere og dermed bevisst eksponere seg selv, men denne saken er bare tragisk. 

Skrevet
likestilling skrev (5 minutter siden):

Det er jeg enig i, sykt at det ikke fikk konsekvenser. Når det gjelder å miste førerkort fordi man f.eks. bruker kokain på lørdager i stedet for å drikke seg drita er jeg en sterk motstander av det. Førerkort skal ikke bli brukt til å drive "sosial kontroll" eller som straff. Man er ikke mer uskikket til å kjøre bil mandag om man misbruker kokain kontra å misbruke alkohol på lørdag. Det er selvfølgelig noe helt annet om han har kjørt rundt ruset/påvirket, eventuelt nesten kjørt ned gardister i 90 km timen på Skaugum og delt video på instagram (som han har).

Det er viktig at man ikke blir blind på blodtørstighet i denne saken siden den engasjerer og man får en "hevet over loven"-følelse, men jeg vil ikke ha noe presedens for at politiet kan gå tilbake til å misbruke inndragning av førerkort for å straffe.

Så vidt jeg vet har moderne "promillekontroller" spyttprøve for kokain etc. i tillegg til promille for alkohol. De kan ha litt flere kontroller rett ved Skaugum.

Marius jobber ikke, han studerer ikke. Mye tyder på at fest er greia. Tenker også når han selv sier at han har rusproblemer og har vært i behandling, at det å ruse seg er noe han gjør mer eller mindre på daglig basis. Enhver annen dust ville mistet lappen bare etter dét utsagnet

• Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest Bumbelbee
Skrevet
likestilling skrev (3 minutter siden):

Ja, du har rett i at det er "lynsjestemning" og at han får gjennomgå mye mer enn vanlige, men på den andre siden har han sluppet mye lettere unna før og det føles nærmest tilfeldig at han til slutt ble stoppet. Jeg har skrevet det før, men jeg tror mye av sinnet vi ser kommer av en følelse av at "de" ikke må følge samme lover og regler som oss andre, og jeg forstår hvor det kommer fra. Mye kunne vært unngått om kongehuset eller andre offisielle hadde turt å uttale seg om ting, og Marius kunne "gjort ting rett" og dratt i avhør i stedet for Italia. Litt ansvar må man ta, når man til slutt blir tatt for å mishandle damene sine.

Jeg er enig med det du sier her, men synes også han og de rundt har en del skyld i at det har blitt slik. Det må gå an å forvente litt tilbake fra kongehuset....

Jeg er enig med deg i at de samme regler bør gjelde for Kong Salomon som for Jørgen Hattemaker ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...