Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Bumbelbee skrev (4 minutter siden):

Så lenge dere ikke forstår psykiatri forstår dere heller ikke hva jeg prater om. Jeg gir opp. 

Vi vet jo ikke engang hva slags diagnoser han har, om noen. Og så er da statistisk sett mange her med diagnoser av varierende grad, som har massevis av forståelse for psykisk helse. Det er ikke kun Marius her i verden som evt har psykiske diagnoser, og det er ikke kun du som har forståelse for psykiatri.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 10
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bumbelbee skrev (6 minutter siden):

Vanlige lovbrytere blir som regel ikke hetset i over 8800 innlegg her og uante mengder ellers, samt hengt ut i Europas presse. Straffen er uforholdsmessig stor og umenneskelig. 

Ofrene er vel også uthengt? Flere av dem victim shamet i tillegg. De har ikke noe hoff og slott til å hjelpe seg, og kanskje heller ikke formuende mor og/eller far, slik som Marius har i sin mor.

Kanskje Marius skulle blitt forklart at det som skjer nå, kan være konsekvensen om han ikke endrer kurs? 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Bumbelbee skrev (7 minutter siden):

Vanlige lovbrytere blir som regel ikke hetset i over 8800 innlegg her og uante mengder ellers, samt hengt ut i Europas presse. Straffen er uforholdsmessig stor og umenneskelig. 

Ja, du har rett i at det er "lynsjestemning" og at han får gjennomgå mye mer enn vanlige, men på den andre siden har han sluppet mye lettere unna før og det føles nærmest tilfeldig at han til slutt ble stoppet. Jeg har skrevet det før, men jeg tror mye av sinnet vi ser kommer av en følelse av at "de" ikke må følge samme lover og regler som oss andre, og jeg forstår hvor det kommer fra. Mye kunne vært unngått om kongehuset eller andre offisielle hadde turt å uttale seg om ting, og Marius kunne "gjort ting rett" og dratt i avhør i stedet for Italia. Litt ansvar må man ta, når man til slutt blir tatt for å mishandle damene sine.

Jeg er enig med det du sier her, men synes også han og de rundt har en del skyld i at det har blitt slik. Det må gå an å forvente litt tilbake fra kongehuset....

• Liker 9
  • Nyttig 3
Gjest Bumbelbee
Skrevet
SagaP skrev (Akkurat nå):

Ofrene er vel også uthengt? Flere av dem victim shamet i tillegg. De har ikke noe hoff og slott til å hjelpe seg, og kanskje heller ikke formuende mor og/eller far, slik som Marius har i sin mor.

Kanskje Marius skulle blitt forklart at det som skjer nå, kan være konsekvensen om han ikke endrer kurs? 

Ja, det er dypt tragisk at også ofrene har blitt uthengt. I tillegg til at vi har løpske kanaler på SoMe har vi en presse som har blitt klikkoholikere. Jeg skjønner ting til en viss grad med Martha og Sjaman Durek for de har selv valgt å bli influensere og dermed bevisst eksponere seg selv, men denne saken er bare tragisk. 

Skrevet
likestilling skrev (5 minutter siden):

Det er jeg enig i, sykt at det ikke fikk konsekvenser. Når det gjelder å miste førerkort fordi man f.eks. bruker kokain på lørdager i stedet for å drikke seg drita er jeg en sterk motstander av det. Førerkort skal ikke bli brukt til å drive "sosial kontroll" eller som straff. Man er ikke mer uskikket til å kjøre bil mandag om man misbruker kokain kontra å misbruke alkohol på lørdag. Det er selvfølgelig noe helt annet om han har kjørt rundt ruset/påvirket, eventuelt nesten kjørt ned gardister i 90 km timen på Skaugum og delt video på instagram (som han har).

Det er viktig at man ikke blir blind på blodtørstighet i denne saken siden den engasjerer og man får en "hevet over loven"-følelse, men jeg vil ikke ha noe presedens for at politiet kan gå tilbake til å misbruke inndragning av førerkort for å straffe.

Så vidt jeg vet har moderne "promillekontroller" spyttprøve for kokain etc. i tillegg til promille for alkohol. De kan ha litt flere kontroller rett ved Skaugum.

Marius jobber ikke, han studerer ikke. Mye tyder på at fest er greia. Tenker også når han selv sier at han har rusproblemer og har vært i behandling, at det å ruse seg er noe han gjør mer eller mindre på daglig basis. Enhver annen dust ville mistet lappen bare etter dét utsagnet

• Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest Bumbelbee
Skrevet
likestilling skrev (3 minutter siden):

Ja, du har rett i at det er "lynsjestemning" og at han får gjennomgå mye mer enn vanlige, men på den andre siden har han sluppet mye lettere unna før og det føles nærmest tilfeldig at han til slutt ble stoppet. Jeg har skrevet det før, men jeg tror mye av sinnet vi ser kommer av en følelse av at "de" ikke må følge samme lover og regler som oss andre, og jeg forstår hvor det kommer fra. Mye kunne vært unngått om kongehuset eller andre offisielle hadde turt å uttale seg om ting, og Marius kunne "gjort ting rett" og dratt i avhør i stedet for Italia. Litt ansvar må man ta, når man til slutt blir tatt for å mishandle damene sine.

Jeg er enig med det du sier her, men synes også han og de rundt har en del skyld i at det har blitt slik. Det må gå an å forvente litt tilbake fra kongehuset....

Jeg er enig med deg i at de samme regler bør gjelde for Kong Salomon som for Jørgen Hattemaker ja. 

Skrevet
SagaP skrev (2 minutter siden):

Marius jobber ikke, han studerer ikke. Mye tyder på at fest er greia. Tenker også når han selv sier at han har rusproblemer og har vært i behandling, at det å ruse seg er noe han gjør mer eller mindre på daglig basis. Enhver annen dust ville mistet lappen bare etter dét utsagnet

Fortsatt like feil dersom det ikke er noe sammenheng mellom rusbruk og kjøring. Ingen av oss vet omfang. Det finnes maaaange med et usunt forhold til alkohol som ikke kjører med promille, og han bør behandles akkurat som dem til det motsatte er bevist.

Mistet lappen uten å ha kjørt ruspåvirket - Stortinget vil endre praksisen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Sitat

– Det betyr at vi vil ha en endring på at folk som aldri har kjørt i ruspåvirket tilstand risikerer å miste førerkortet. Det mener vi bare er med på å skape større problemer, både for den enkelte og for samfunnet, og hindrer folk i å søke hjelp, sier ruspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Tellef Inge Mørland.

Han skal ikke straffes fordi han er Marius, men til tross for at han er Marius og på lik linje med andre. Det burde skjedd da han råkjørte og filmet.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
likestilling skrev (1 minutt siden):

Fortsatt like feil dersom det ikke er noe sammenheng mellom rusbruk og kjøring. Ingen av oss vet omfang. Det finnes maaaange med et usunt forhold til alkohol som ikke kjører med promille, og han bør behandles akkurat som dem til det motsatte er bevist.

Er uenig. Så lenge man kjører bil og ruser seg på daglig basis, så har man ingenting bak et ratt å gjøre.

Jeg er forresten ikke med på den rusliberalistiske debatten som du legger opp til her. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
SagaP skrev (2 minutter siden):

Er uenig. Så lenge man kjører bil og ruser seg på daglig basis, så har man ingenting bak et ratt å gjøre.

Jeg er forresten ikke med på den rusliberalistiske debatten som du legger opp til her. 

For all del, bare å være uenig og fortsette lynsjestemningen. Du aner ikke om han ruser seg på daglig basis, eller omfanget av det, du drar ting rett ut av lufta og ønsker at han skal straffes for "noe". 

Det du kaller "rusliberalistisk" er det et stortingsflertall har vedtatt, at det skal være sammenheng mellom bruk og førerrett. Om man kjører i påvirket stand har man ingen ting bak et ratt å gjøre.

Jeg ønsker en rettferdig straff og at han skal behandles som andre, ikke at han skal gå til grunne eller ende opp med å ta livet sitt.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
likestilling skrev (1 minutt siden):

For all del, bare å være uenig og fortsette lynsjestemningen. Du aner ikke om han ruser seg på daglig basis, eller omfanget av det, du drar ting rett ut av lufta og ønsker at han skal straffes for "noe". 

Det du kaller "rusliberalistisk" er det et stortingsflertall har vedtatt, at det skal være sammenheng mellom bruk og førerrett. Om man kjører i påvirket stand har man ingen ting bak et ratt å gjøre.

Jeg ønsker en rettferdig straff og at han skal behandles som andre, ikke at han skal gå til grunne eller ende opp med å ta livet sitt.

Det foreligger ingen opplysninger om at Marius er suicidal, så vidt jeg vet. Man kan ikke la være å skrive om den alvorlige siktelsen, fordi man frykter at han kan ta livet sitt. 
Jeg forholder meg til at Marius selv har sagt han har rusproblemer og at han har vært i behandling for dette, og vil gjenoppta denne. Ingenting som tyder på at det bare er «helgerus» som han sliter med. 
Det er alvorlig at et medlem av kongefamilien har fått herje slik som Marius - over tid. Det at han nå er avslørt og avkledd som den voldsmannen han er, er sannelig på tide. 

Det du kaller lynsjestemning ser ut til å ha roet seg noe. Mor og stefar burde kanskje fortalt sønnen ett og annet om mediedekning hvis man som medlem av kongefamilien velger å ruse seg, denge kjærestene, true med bensinbrann. For de må jo ha visst mer enn sønnen har fortalt dem. For Marius har slitt med diagnoser siden barndommen og rusproblemer er ikke av nyere dato

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
likestilling skrev (40 minutter siden):

Tenker du i det hele tatt på at han har utsatt kvinner folk alvorlig påkjenning som liksågodt kunne endt alvorlig ikke bare med at de tok du vet, men at han kunne skadet dem totalt?

At none snakker om at han er forferdelig, når han er, gjett hva, forferdelig får han bare tåle. Denne saken skal ikke hysjes ned. Han reiser til andre land og lever som om han ikke er en kriminell, bare det er feil. Han skulle vært fengslet. 

Så dere klippet av at han snakket til ei jente i nærheten? Kan liksågodt vært hans nye offer da han er en ekte trussel for andre. 

Vil ikke han skal gjøre seg noe, men herlighet noen av dere sutrer for absolutt alle andre enn faktiske offre. Dette er bamsegutt tilhengere på nytt igjen. 

Tenkt om ingen gjorde noe ut av saken, hva har det gjort? 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (16 minutter siden):

Det foreligger ingen opplysninger om at Marius er suicidal, så vidt jeg vet. Man kan ikke la være å skrive om den alvorlige siktelsen, fordi man frykter at han kan ta livet sitt. 
Jeg forholder meg til at Marius selv har sagt han har rusproblemer og at han har vært i behandling for dette, og vil gjenoppta denne. Ingenting som tyder på at det bare er «helgerus» som han sliter med. 
Det er alvorlig at et medlem av kongefamilien har fått herje slik som Marius - over tid. Det at han nå er avslørt og avkledd som den voldsmannen han er, er sannelig på tide. 

Det du kaller lynsjestemning ser ut til å ha roet seg noe. Mor og stefar burde kanskje fortalt sønnen ett og annet om mediedekning hvis man som medlem av kongefamilien velger å ruse seg, denge kjærestene, true med bensinbrann. For de må jo ha visst mer enn sønnen har fortalt dem. For Marius har slitt med diagnoser siden barndommen og rusproblemer er ikke av nyere dato

Neida, det gjør sjelden det før menn tar livet sitt. Jeg sier ikke at det kommer til å skje, men det er unektelig en tøff situasjon han står i og et vanvittig mediekjør. Jeg gjentar meg selv litt, men hovedproblemet for meg og sikkert mange andre er følelsen av at de tar alle privilegier og unngår alt ansvar. Det er all grunn til å kritisere, men nå har saken med Marius kommet så langt at det vil bli etterforsket og kjørt en "normal" sak. Det får gå som det går, forhåpentligvis med et utfall som er rettferdig.

Enig i at det uthevede, men slik det er nå er det alvorlige at "et medlem av kongefamilien" har fått gjort det, og ikke så relevant at det er Marius. Som du sier er det mange som må ha visst. Hadde det vært "diagnoser og rusproblemer" hadde det vært én sak, men her er det vold og antisosial oppførsel. For alt vi vet kan diagnosene være angst og ADHD. Jeg håper vi får en skikkelig debatt i etterkant der vi ikke diskuterer "Marius", men hvordan slikt kan skje, og hvilket ansvar kongefamilien har. Gjerne en debatt om monarkiet også, for nå er det virkelig tynnslitt.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Rosakatt skrev (29 minutter siden):

Tenker du i det hele tatt på at han har utsatt kvinner folk alvorlig påkjenning som liksågodt kunne endt alvorlig ikke bare med at de tok du vet, men at han kunne skadet dem totalt?

At none snakker om at han er forferdelig, når han er, gjett hva, forferdelig får han bare tåle. Denne saken skal ikke hysjes ned. Han reiser til andre land og lever som om han ikke er en kriminell, bare det er feil. Han skulle vært fengslet. 

Så dere klippet av at han snakket til ei jente i nærheten? Kan liksågodt vært hans nye offer da han er en ekte trussel for andre. 

Vil ikke han skal gjøre seg noe, men herlighet noen av dere sutrer for absolutt alle andre enn faktiske offre. Dette er bamsegutt tilhengere på nytt igjen. 

Tenkt om ingen gjorde noe ut av saken, hva har det gjort? 

Jeg har aldri forsvart Marius eller det han har gjort, nå må du gi deg. Tvert imot. Voldshandlingene hans er forkastelige, men han er tross alt et menneske han også. Det burde egentlig være helt unødvendig å si dette. Jeg håper inderlig han får en straff som andre ville fått, men på et tidspunkt går det over til gapestokk og steinkasting, og da melder jeg meg ut.

Edit: klønefeil

Endret av likestilling
  • Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
likestilling skrev (39 minutter siden):

Neida, det gjør sjelden det før menn tar livet sitt. Jeg sier ikke at det kommer til å skje, men det er unektelig en tøff situasjon han står i og et vanvittig mediekjør. Jeg gjentar meg selv litt, men hovedproblemet for meg og sikkert mange andre er følelsen av at de tar alle privilegier og unngår alt ansvar. Det er all grunn til å kritisere, men nå har saken med Marius kommet så langt at det vil bli etterforsket og kjørt en "normal" sak. Det får gå som det går, forhåpentligvis med et utfall som er rettferdig.

Enig i at det uthevede, men slik det er nå er det alvorlige at "et medlem av kongefamilien" har fått gjort det, og ikke så relevant at det er Marius. Som du sier er det mange som må ha visst. Hadde det vært "diagnoser og rusproblemer" hadde det vært én sak, men her er det vold og antisosial oppførsel. For alt vi vet kan diagnosene være angst og ADHD. Jeg håper vi får en skikkelig debatt i etterkant der vi ikke diskuterer "Marius", men hvordan slikt kan skje, og hvilket ansvar kongefamilien har. Gjerne en debatt om monarkiet også, for nå er det virkelig tynnslitt.

Jeg synes det er dumt å spekulere i selvmord i en slik sammenheng, uansett så har man selv et ansvar.
Hans ressurssterke familie, og særlig moren som i sin tid brakte ham inn i denne familien, burde kanskje vært sammen med ham framfor å smile, late som ingenting har skjedd og lot SM nye unge kjæreste bergta pressen i Geiranger. Whataboutism. PR-forestilling. 
Ellers enig i alt du skriver her

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
likestilling skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri forsvart Marius eller det han har gjort, nå må du gi deg. Tvert imot. Voldshandlingene hans er forkastelige, men han er tross alt et menneske han også. Det burde egentlig være helt unødvendig å si dette. Jeg håper inderlig han får en straff som andre ville fått, men på et tidspunkt går det over til gapestokk og steinkasting, og da melder jeg meg ut.

Edit: klønefeil

Han har jo selv satt seg i den gapestokken. Senest i helgen. Han kunne holdt seg hjemme eller vært på avrusning nå. Hvis han faktisk mente noe av det han sa i brevet sitt.

I stedet viser han fingen til ofrene sine og følger ‘gangster advokaten’ sine sleipe råd om å si minst mulig og utsette avhør så lenge det lar seg gjøre for å dra ting lengst mulig ut i tid. Håpe i det lengste han slipper unna med noe og/eller klarer å psyke ut ofrene.
For tro meg, her snakker jeg av egen erfaring💔 Dette er en sleip strategi hos mange advokater. Fokusere på å klare å psyke ut motparten. Det å bruke alle mulige midler for å dra ut saken i tid er et eksempel.
Jeg har selv vært vitne til at et offer i en straffesak ble rådet av advokaten å trekke saken sin for å slippe å oppleve motpartens advokat sine nådeløse metoder. Rett og slett for å ivareta hennes mentale helse💔

Antagelig er det nettopp dette som foregår nå.

«Tidspunktet for avhøret passet ikke i timeplanen til advokat Bratlien» Bullshit.

«Vi kan ikke gi noe tidspunkt for neste avhør fordi det er så vanskelig å finne en tid som passer for all» Bullshit.

Saken til Marius er alvorlig. Og jo mer alvorlig den blir jo mindre ser advokaten at Marius har å tape på å holde kjeft lengst mulig.

Det er ondskapsfullt gjort mot ofrene i saken, men vi har et rettssystem som lar det skjer. Et rettssystem som en skulle trodd var mest opptatt av å ivareta de siktede fremfor ofrene.

Å nekte å forklare seg eller stille til avhør har dessverre blitt vanligere og vanligere. Resultatet er at det stjeler massevis av tid og ressurser fra politiet som sliter nok fra før. Det er rett og slett en skremmende utvikling at dette har begynt å bli såpass vanlig.

Og nå har vi altså MH som et ‘glimrende forbilde for fremtidens voldsmenn og andre kjeltringer. Om det nå skulle vise seg å lønne seg å holde kjeft og nekte å stille til avhør. Da betyr det visst mindre med ‘strafferabatt for å samarbeide med politiet’.

Så hva skjer i mens vi sitter og ser på alt dette? Jo vi blir sinte. Skikkelig sinte og fortvilte på en gang. Men det er lite vi kan gjøre med det.

Det eneste vi kan gjøre og BØR gjøre er å rope ut at det IKKE er greit.

Å si i fra om urett er ikke det samme som gapestokk. Marius kunne lagt seg langflat og vist anger. Tatt sin straff og startet avrusningsprogram umiddelbart. Da hadde nok folk også latt ham være i fred.

Endret av Jullen
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
6 hours ago, likestilling said:

Han innrømmer jo selv i den latterlige 'unnskyldningen' at han hadde vært ruset i flere dager når han banket dame nr. 3.

Problematikken er at politiet tar andres sertifikat på samme grunnlag flust av ganger, men ikke med lille Marius. Marius advokat får lov til å sette tidspunkt for avhør, mens andre (spesielt på Oslo øst) får lovboka kastet etter seg. Ryktene om Marius har versert i årevis, og det er fortsatt mange momenter som ikke har kommet frem, spesielt angående ferier med kriminelle og hans koblinger til hvitvaskingsmiljøet i London.

De og oss.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, Bumbelbee said:

Privilegiene og putene under armene er også uforholdsmessig store, særs når han utviser forferdelig dårlig dømmekraft og lyver i en statement i media, for så å gjøre det totalt motsatte av hva han sier han skal.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Bumbelbee skrev (7 timer siden):

Han er ikke en vanlig lovbryter - han er medlem av kongefamilien i Norge. Stebarnebarn av landets konge og dronning, stesønn av kommende konge og sønn av kommende dronning. 

Den eneste sammenlignbare jeg kan komme på er prins Ernst August av Hannover, gift med prinsesse Caroline av Monaco. Han ble etter hva jeg husker dømt til fengsel for en rekke forhold. Det har stått MASSE om ham oppigjennom - og selvsagt langt mer enn Marius. 

Pressen skriver om slike forhold, selvsagt.

Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Han er ikke en vanlig lovbryter - han er medlem av kongefamilien i Norge. Stebarnebarn av landets konge og dronning, stesønn av kommende konge og sønn av kommende dronning. 

Den eneste sammenlignbare jeg kan komme på er prins Ernst August av Hannover, gift med prinsesse Caroline av Monaco. Han ble etter hva jeg husker dømt til fengsel for en rekke forhold. Det har stått MASSE om ham oppigjennom - og selvsagt langt mer enn Marius. 

Pressen skriver om slike forhold, selvsagt.

Professor i journalistikk Svein Brurås argumenterer likevel for at Borg Høiby ikke er en offentlig person:

Sitat

– Jeg synes mediene svikter når det gjelder å avklare hans rolle og posisjon. Jeg mener det er feil at han er en offentlig person. Han innehar ingen verv, har ikke søkt posisjoner utenom å ha en mamma som er kronprinsesse, sier Svein Brurås.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/GyrEyJ/marius-borg-hoeiby-saken-ser-uvanlige-ting-i-pressedekningen

Normale presseetiske prinsipper er brutt på flere punkter i dekningen av saken, slik flere har påpekt, inklusive bistandsadvokaten til ofrene, som framhever hvordan pressetrykket har vært den største belastningen ved hele saken for dem: 

Sitat

– Medietrykket og lekkasjer til pressen har nesten vært mer belastende enn noe annet, sier bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen og trekker frem bildepubliseringen av klientens hjem.

– Fornærmede synes disse bildene er det største sviket. Det er lekket av noen hun stolte på. Og er det slik at redaksjonene betaler for å motta dokumentasjon som hører hjemme i en etterforskning? Det er i så fall overraskende for meg og min klient.

Merk offerets reaksjoner på lekkasjer av private bilder fra hennes hjem, som flere av oss trakk fram tidlig i diskusjonen. Slike overtramp er presseetiske brudd seriøse medier normalt ikke ville begått i dekningen av en kriminalsak.

Alle som mener de hjelper ofrene ved å bidra til økt temperatur, trykk og polarisering i saken bør stoppe litt opp.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 timer siden):

Fordi, summen av alt. At de i bunn og grunn er så privilegerte at de slipper unna med voldssiktelser, og så har han fått reise til Italia mens dette pågikk, ingen har kommentert noe fra kongehuset osv. Det er innmari tonedøvt alt, når man ser på det hele bildet. Hvis han slipper unna, er det mye trynefaktor ute og går. Men det er jo ikke sikkert han blir frikjent, er helt hypotetisk. Bare kommenterte den oversikten som ble lagt ut her, av de forskjellige utfallene. Men selvsagt, jeg hadde mistet tilliten til rettssystemet også.

Kongen har immunitet og kan nekte straff  på kronprins paret. (Husker ikke om det også gjelder de andre i arverekken, orker ikke lese meg opp på det en gang  til nå. Så sier kanskje)

Denne imuninteten  ligger i grunnloven. 

Er kronprins  paret  vitner i en sak. Kan kongen nekte de å stille i retten for å vitne. Det vil jeg tro handler  om at et vitne plikter å  snakke sant. Og at de kongelige  da kanskje  må svare på ting som kan gå utover norsk sikkerhet. Og beskyttet informasjon.  

Man som meningmann. Har også rett til å vitne mot en siktet om de er i nær relasjon  til  den sktede. Så kongelige og meningmann har ca lik rett til å ikke vitne. Bare de kongelige har en litt utvidet rett. Som er fornkret i grunnloven. 

Hvis de skal trekke inn håkon og mettemarit som vitne. Kan de nekte om de ikke var kongelige også. Pga den nære relasjonen til den siktede. 

Mette marit har en gang tidligere stilt som vitne iht sin bror. Det gikk jo ikke så bra iht hennes omdømme etterpå. Selv om de har sagt at hun har gjort det hun skal, svare  på  det hun ble spurt om. Ble det ansett at hun hjalp broren sin.

Hvis hun ikke har sett eller opplevd han som voldelig, så svarer man jo ikke i retten at hun har sett han sånn. Og da blir det jo litt feil å si hun hjalp broren sin. Hvis hun har svart sant iht det hun har sett. 

For noen dager siden sto det at de vurderte å be henne inn til å vitne. De kan nok ikke kreve det. Derav også en god grunn  til  at e ikke skal ut å svaret folket på alt de lurer på om marius. 

Skal hun svare for noen, må det isåfall være for rettsprosessen. Men dette plikter hun ikke som en vanlig meningmann ikke gjør  heller. 

Så da er det dette med å respektere rettsprosessen og norsk lov for resten av befolkningen.  At man gir rom for alle involverte i saken ink hele rettsapparatet å få gjøre jobben sin så ryddig  som mulig.  Uten å lage flere syndebukker ut av det. 

Det skal være lov å være en venn av siktede, å svare sant iht at de feks ikke visste noe om dette, uten å bli hengt ut i etterkant.  Og det skal være lov å svare at de har visst noe. Uten å bli hengt ut i etterkant. 

Å slippe slik  medie omtale  mettemarit  gjorde etter å ha vitnet i sin brors sak. 

Så hvis ikke folk og medier roer seg bittelitt.  Så tenker jeg at retts systemet vil da bli mer forsiktig med å kalle inn vitner om det blir en rettsak. Pga faren de da setter vitnene i.

Og rettsaken vil ikke bli rettferdig 

https://www.vg.no/nyheter/i/L00paR/mette-marit-hjelper-sin-voldstiltalte-bror

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...