Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Really skrev (1 time siden):

Er Marius reist på ukelang ferie? Bryllupshelgen er over og da er han vel på vei hjem igjen? Står Dagbladet klar på Gardemoen til å ta bilde og prøve få han i tale igjen? Må ærlig si jeg venter på litt flere oppdateringer i saken. 

Tror du ikke Dagbladets journalist holdt seg i Italia i helgen da? Jo, man ventet på flere oppdateringer i saken, men siden de ikke kom, hverken fra Dagbladet eller her fra døtres snap venner av Marius venner kan jo tyde på at ting har gått rolig for seg. Tja, kanskje han blir en uke ,men vi får sikkert vite det når han ankommer Gardermoen. Med bilder, så vi kan diskutere hva antrekk og tilbehør koster 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ninaen skrev (3 timer siden):

Jeg heller skjønner ikke at folk er så overraska over rusbruken. Er folk så naive når det gjelder vestkanten? Heller ikke overraska over diagnoser. Som det skrives over her er dette også vanlig. Men selv om vold er vanlig så skal jeg være ærlig på at jeg ikke så dette komme. Slåss på byen? Ja, det hadde vært «ok, sånne dra-til-tryner i vant modus». Men partnervold? Med kvelertak. Trusler. Nei, det er langt over grensa for hva jeg trodde kunne komme fram. 

Alldeles ikke overrasket over rus. Veldig mange driver med det på vdg blant annet og i hver klasse vil det være 1-2 som ikke klarer å stoppe i følge politiet da vi var på foreldremøte. 
Vold derimot var overraskende 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (5 minutter siden):
Really skrev (2 timer siden):

oppdateringer i saken. 

Tror du ikke Dagbladets journalist holdt seg i Italia i helgen da

Haha, ja det har du rett i. Tenkte ikke på det når jeg skrev 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (54 minutter siden):

Igjen, du setter premisset om at man ikke skal snakke om diagnoser, og skriver så et langt innlegg om nettopp dette, så går du videre i å spekulere om rusproblematikken hans.

Kan du ikke bare rette i premisset: du vil kunne spekulere, mens andre ikke skal få lov, da anklager du dem om avsporing. Du skriver ekstremt lange innlegg som i seg selv i det hele tatt går diametralt imot det du selv sier andre ikke skal skrive om, bare at dine innlegg går i retningen å forsvare monarkiet og Marius, og spesielt hans mamma og privilegerte oppvekst.

Jeg setter  premisset?  Så å sette premisset om at eneste forklaring er at mettemarit har gjort feil. Er ok, og ingenting annet?

Har ikke sagt noe om hva andre får lov til  eller  ikke. 

Å diskutere  hva ma vet er også noe annet enn å disutere hva man ikke vet. 

Så enkelt forklart ddt vi VET, ut fra marius egen forklaring:

- vi VET  han har flere diagnoser.  Vi vet ikke hvilke.  Og det blir feil å diskutere  hva.

- vi vet at han har rusproblemer  iht kokain. Så det kan man diskutere .  Og det er beskrevet fra gan sin side høyt forbruk over tid.

- vi vet han har prøvd rusbehandling tidligere han har avbrutt. Når  vet  vi ikke.

- vi er informert , men vet ikke hele bildet om at en kvinne har politet anmeldt han for vold mot og at det er utvidet iht to til.

Så hvis dette stemmer iht sakens karakter  nå. Så har han evnt vært voldelig  mot damene sine i minst 3 år. Pga tidsperspektivet han har vært sammen med dem. Siden man i bunnn og grunn er uskyldig til det motsatte er bevist i retten. Så velger jeg å ikke skrive VET her, men velger evnt iht siktelse slik den står i dag. 

Det vi VET ang rus og diagnoser  GENERELT er bla ( stort felt)

- diagnoser  blir værre av rusbruk. Og kan føre til  kortvarig eller livsvarige skader og man kan utvikle diagnoser av rusbruk.

- Vi  vet hvilke bivirkninger  kokainbruk KAN gi ved både kortvarig og lite bruk . Og hva slags bivirkninger  man KAN få ved langvarig  høyt  misbruk  kan føre til.

( linker ikke nå , da det er linket tidligere, og står på bla rusinfo.no sine sider)

Hvis man ser på det  som da er kommet frem ang marius sin oppførsel siste tiden. Så stemmer det med flere punkter iht det vi VET, med bivirkninger  på høyt kokain bruk over tid dom vi VET  han har holdt på med. 

Det vi IKKE VET:

- hva som er gjort og ikke gjort iht  hjelpe  marius. 

- vi vet ikke hva som har lykkes og ikke lykkes iht de tiltak som er gjort. Bortsett fra at han ER satt på rusbehandling tidligere,  han har avbrutt.  

Så å si at mange av handlingene marius har gjort senere tiden, kan faktisk  forankres i vitenskapen iht bivirkninger  på kokain misbruk over tid.  

( litt rart det skal være lov å spekulere  iht andre mennesker rundt marius, og ikke iht faka iht kokain rus bruken)

Så skal man peke i en retning  iht forklaring, er det mer å se på diagnoser og rusbruk for den voldelige oppførsel.  Uten at det er en unskyldning  for slike handlinger. 

For meg er det en bedre forklaring,  enn at han er voldelig og har dårlig  oppførsel  pga tilgag på fin bil.

Du må for all del få lov å være 100% uenig i det.  Nekter ingen å være uenig i det.

Merkelig  at man ikke skal få lov å ta inn litt andre perspektiver  enn heksejakt på folk man ikke vet noen ting om hva har gjort eller ikke gjort. 

Dessuten allmennkunnskap om  rusproblemer er også at de ikke altid  oppfører  seg logisk og slik som er normat for alle andre. 

Enig med Nora. Marius bør ta imot hjelp. 

Endret av Krokenguri
Skruvefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Krokenguri said:

- vi vet ikke hva som har lykkes og ikke lykkes iht de tiltak som er gjort. Bortsett fra at han ER satt på rusbehandling tidligere,  han har avbrutt.  

Hvordan vet du at han har avbrutt rusbehandling tidligere?
Kan det ikke være slik at han ikke ble rusfri til tross for behandlingen?

(Det var det med spekulasjoner, og linker som underbygger påstander)

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Caissa skrev (2 minutter siden):

Det høres vitterlig ut som han har avbrutt tidligere behandling:

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caissa skrev (4 minutter siden):

Jeg tolket også det han skriver slik den du siterer , men når jeg leser det igjen ser jeg at han kan ha ment at han fullførte, men ikke ble rusfri fordi han ikke tok det på alvor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Malmfrid said:

Det høres vitterlig ut som han har avbrutt tidligere behandling:

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor.

Ja, det er lett å tenke slik, men jeg er usikker på hva det egentlig betyr.

Man "gjenopptar" vel heller ikke tidligere behandling, dersom man avbryter og skal prøve igjen noen år senere?
Si for eksempel at det er 12 steg i behandlingen, og man avbrøt på steg 5. Da må man vel begynne på steg 1 igjen neste gang?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (20 minutter siden):

Det står da i uttalelsen marius har gitt.  Så det kommer fra han selv

Jeg og andre har linket dette mange ganger. Og blir veldig overasket om folk evnt  diskuterer innholdet i brevet fra han som ble publisert, ikke har lest det i sin helhet. Brevet  er delt og diskutert i mange svar i tråden her

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Caissa skrev (4 minutter siden):

Man "gjenopptar" vel heller ikke tidligere behandling, dersom man avbryter og skal prøve igjen noen år senere?
Si for eksempel at det er 12 steg i behandlingen, og man avbrøt på steg 5. Da må man vel begynne på steg 1 igjen neste gang?

For meg betyr gjennooppta - nettopp det å ta opp igjen noe de har avbrutt. Men ikke godt å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (7 minutter siden):

Ja. Jeg tar litt selvkritikk her for å svare litt upresist.  Siden han nå fortsatt har  rusproblemer,  så har jeg koblet det opp med avbrutt. Så en tar jeg selvkritikk på.

Det kan selvsagt også  bety fullført og fått tilbakefall.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Jeg setter  premisset?  Så å sette premisset om at eneste forklaring er at mettemarit har gjort feil. Er ok, og ingenting annet?

Har ikke sagt noe om hva andre får lov til  eller  ikke. 

Å diskutere  hva ma vet er også noe annet enn å disutere hva man ikke vet. 

Så enkelt forklart ddt vi VET, ut fra marius egen forklaring:

- vi VET  han har flere diagnoser.  Vi vet ikke hvilke.  Og det blir feil å diskutere  hva.

- vi vet at han har rusproblemer  iht kokain. Så det kan man diskutere .  Og det er beskrevet fra gan sin side høyt forbruk over tid.

- vi vet han har prøvd rusbehandling tidligere han har avbrutt. Når  vet  vi ikke.

- vi er informert , men vet ikke hele bildet om at en kvinne har politet anmeldt han for vold mot og at det er utvidet iht to til.

Så hvis dette stemmer iht sakens karakter  nå. Så har han evnt vært voldelig  mot damene sine i minst 3 år. Pga tidsperspektivet han har vært sammen med dem. Siden man i bunnn og grunn er uskyldig til det motsatte er bevist i retten. Så velger jeg å ikke skrive VET her, men velger evnt iht siktelse slik den står i dag. 

Det vi VET ang rus og diagnoser  GENERELT er bla ( stort felt)

- diagnoser  blir værre av rusbruk. Og kan føre til  kortvarig eller livsvarige skader og man kan utvikle diagnoser av rusbruk.

- Vi  vet hvilke bivirkninger  kokainbruk KAN gi ved både kortvarig og lite bruk . Og hva slags bivirkninger  man KAN få ved langvarig  høyt  misbruk  kan føre til.

( linker ikke nå , da det er linket tidligere, og står på bla rusinfo.no sine sider)

Hvis man ser på det  som da er kommet frem ang marius sin oppførsel siste tiden. Så stemmer det med flere punkter iht det vi VET, med bivirkninger  på høyt kokain bruk over tid dom vi VET  han har holdt på med. 

Det vi IKKE VET:

- hva som er gjort og ikke gjort iht  hjelpe  marius. 

Så å si at mange av handlingene marius har gjort senere tiden, kan faktisk  forankres i vitenskapen iht bivirkninger  på kokain misbruk over tid.  

( litt rart det skal være lov å spekulere  iht andre mennesker rundt marius, og ikke iht faka iht kokain rus bruken)

Så skal man peke i en retning  iht forklaring, er det mer å se på diagnoser og rusbruk for den voldelige oppførsel.  Uten at det er en unskyldning  for slike handlinger. 

For meg er det en bedre forklaring,  enn at han er voldelig og har dårlig  oppførsel  pga tilgag på fin bil.

Du må for all del få lov å være 100% uenig i det.  Nekter ingen å være uenig i det.

Merkelig  at man ikke skal få lov å ta inn litt andre perspektiver  enn heksejakt på folk man ikke vet noen ting om hva har gjort eller ikke gjort. 

Dessuten allmennkunnskap om  rusproblemer er også at de ikke altid  oppfører  seg logisk og slik som er normat for alle andre. 

Enig med Nora. Marius bør ta imot hjelp. 

Nei, du VET ikke noe av dette. Det vi vet, er at Marius påstår disse tingene. Det er noe heeelt annet. 
Folk tar jo bokstavelig alt som blir sagt i denne saken. (Flere tror til og med at han aldri har vært invitert i Spetalen-bryllupet og at advokaten hans har gitt ham råd om å ikke la seg avhøre,  samt å prioritere å ta seg en ferie i Italia….). 

Hvis du tror på alt, så er det vel også sant at Marius bor/har bodd på slottet da, slik han selv har hevdet ved minst to anledninger?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Marius Borg Høiby til NRK: Innrømmer bruk av vald – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

"Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor"

Gjennopta. Kan raskt tolkes  som avbrutt. 

Men som @Caissa nevner  betyr ikke det nødvendigvis avbrutt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Gjennopta. Kan raskt tolkes  som avbrutt. 

Men som @Caissa nevner  betyr ikke det nødvendigvis avbrutt. 

Nei, vi vet jo ikke hva han legger i det, så kan kanskje tolkes begge veier. Synes selv det er uklart hva som menes. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Nei, vi vet jo ikke hva han legger i det, så kan kanskje tolkes begge veier. Synes selv det er uklart hva som menes. 

Han er uansett ikke rusfri og det er det viktigste å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Han er uansett ikke rusfri og det er det viktigste å vite. 

Det er helt sant!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Det spiller heller forsåvidt ikke stor  rolle iht det jeg svarte  på. Siden han skriver langvarig rusbruk.  Noe også artikler bakover  i tid  sier noe om. 

Men det sier jo lite om når det  gikk over i et rus problem. 

Sitat:

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk

I tillegg  får man ikke rusbehandling om du ikke har et rusproblem.  Noe man vanligvis  ikke får  før man har ruset seg over tid.

Under hendelsen skriver han at han gjorde det under kokain og alkohol  rus

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Det spiller heller forsåvidt ikke stor  rolle iht det jeg svarte  på. Siden han skriver langvarig rusbruk.  Noe også artikler bakover  i tid  sier noe om. 

Men det sier jo lite om når det  gikk over i et rus problem. 

Sitat:

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk

I tillegg  får man ikke rusbehandling om du ikke har et rusproblem.  Noe man vanligvis  ikke får  før man har ruset seg over tid.

Under hendelsen skriver han at han gjorde det under kokain og alkohol  rus

Vi får satse på at han tar tak nå da, når han nå en gang kommer hjem, og at han faktisk lærer av det. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Caissa skrev (49 minutter siden):

Det kommer an på hvilket behandlingsopplegg han følger. Når vi ser hvordan han uttaler seg så virker det som om han ikke har tatt det alvorlig og avbrutt det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...