Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Godt poeng selvsagt:) Jeg er også glad for at vi har offentlig skole, sykehjem , veier etc…det er noe mange mennesker i Norge nyter godt av. Jeg betaler min skatt med glede. Men jeg FØØØLER at de skattepengene som går til kongehusets luksusforbruk er noe man kan stille et prinsipielt spørsmål ved…

• Liker 9
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Anonio skrev (54 minutter siden):

I samme innlegg hvor du altså sier du ikke skal snakke om diagnoser, som ingen vet hva er - om jeg tør påpeke det.

Ja, du lar diagnosene ligge, du.

Er det for mange trær i veien, så du ikke ser skogen?

Dette blir jo litt rart fremstilt når du klipper ut konteksten av det jeg skrev.

Første er jo en komentar iht at jeg ikke syntes det er ok  å spekulere i Marius sine diagnoser.  

Den andre  delen er jo ting man vet på et generelt  grunnlag. 

Og besvart slik ut fra det spørsmålet jeg svarte  på.  Iht at marius ga beng i familien sin. 

Beklager om jeg var utydelig på det. Og burde kanskje  ha skrevet det enda tydeligere  " på generelt  grunnlag"

Ut fra rusinformasjon og det man vet om bivirkninger iht kokain misbruk.  Syntes jeg ikke er å spekulere.  Det er jo ankret i fakta om bivirkninger  på kokain misbruk. Og samsvarer med den oppførsel vi har sett. Men også har jeg påpekt hva som vi vet om marius sin oppførsel, som ikke stemmer med det. Uten videre spekulasjoner iht hva det ligger til  forklaring.  

Sånn i en annen setting. Mange artister sliter med er nerver og seneskrekk. Før de går  på senen. Og har angst anfall iht det. Men går på senen og elsker  det de gjør og publikum. Det  er motsridene sider hos en og samme person. 

Så der er ikke uvanlig  og på generelt grunnlag, at med flere  diagnoser , så kan de diagnosene ofte være motstridene. Og vanskeligere å håndtere. Feks hvis den ene diagnosen krever ro, og den andre  diagnosen gjør deg mer urolig og utagerende.  Blir ting mer komplisert, og det ikke finnes enkle løsninger og forklaringer.

På generelt  grunnlag iht bla rusinfo står det  at man ofte forsterker den problematikken man har i utgangspunktet  med rusmisbruk. Og har du ingen diagnoser, før  du får et rusproblem,  kan du også  iht hva du ruser deg på utvikle diagnoser.  

Og det syntes jeg er et ganske  viktig budskap  iht rusbruk og rusmisbruk. 

Å generelt  grunnlag så er også de som sliter med diagnoser fra før,utsatt for å bli rusmisbrukere

Fordi rusen gir de fri fra det de sliter med under rus. Men når rusen blir  borte så forsteker det problemene de har fra før.  Dette medfører at de gradvis øker antall ganger og mengder  de ruser seg på. Og til slutt har de mistet kontrollen og  blir da avhengig  av rusen. Fortsatt på et generelt  grunnlag.  Dette gjelder også alkohol misbruk. Som skiller litt mellom hvem som har lettere for å bli alkoholiker  og andre ikke  blir det. Men noen blir misbrukere uten å ha diagnoser eller problemer også, fordi de liker å være ruset litt for mye. 

Jeg syntes det er viktig  å vite  heller mer om mekanismer og funksjoner rundt temaet.  Enn å peke ut enklete syndebukker for noens problemer 

Så i svaret jeg skrev, var iht hva man vet og ikke vet. Som er at vi vet hvilke symptomer  kokain bruk over tid kan gi, og vi vet at marius har hatt et stort forbruk og ruset seg over tid. Rusbehandling  får man ikke om man ikke  har rusproblemer.  Marius selv har sagt han har prøvd dette, men brutt behandling.  Når dette var, om det er for ett år siden eller 5år siden, vet vi ingenting om forøvrig.  Vi vet at han fikk bot for kokain for 10 år siden når han var 17 år. Så man kan jo da tenke at ha har vel holdt på en god stund. Han har iallefall inrømmet langvarig kokain bruk, uten å si noe om hvor lenge.

Og da se på bivirkninger av langvarig  kokain bruk opp mot , siste tidens hendelser. Stemmer jo mye ut fra vanlige bivirkninger  iit det

Endret av Krokenguri
Rettelse, masse skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet

Er Marius reist på ukelang ferie? Bryllupshelgen er over og da er han vel på vei hjem igjen? Står Dagbladet klar på Gardemoen til å ta bilde og prøve få han i tale igjen? Må ærlig si jeg venter på litt flere oppdateringer i saken. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (6 minutter siden):

Godt poeng selvsagt:) Jeg er også glad for at vi har offentlig skole, sykehjem , veier etc…det er noe mange mennesker i Norge nyter godt av. Jeg betaler min skatt med glede. Men jeg FØØØLER at de skattepengene som går til kongehusets luksusforbruk er noe man kan stille et prinsipielt spørsmål ved…

Det går nok ikke mindre penger  på et presidentskap. Samme offentlige jobber må fortsatt utføres. 

Pr i dag er over 70% for et monarki. Partiet til en satsminister ligger ikke i nærheten  til samme oppslutning. 

Jeg er nok mer usikker på hvor rolig norge blir om vi skulle ende opp med å ha to idioter å stemme på til neste president, slik som i usa. For ikke å snakke om penger som pøses inn av store selsksper med egen interesser i valgkamper. Syntes ikke det er så innmari demokratisk. Og man flytter da makten over på private aktører istedenfor  folket. 

Så jeg foretrekker  fortsatt monarkiet fremfor slik de har det i usa iallefall.  

• Liker 5
Skrevet

Njaa, synes det ser ut som om f.eks. Island og Finland klarer seg bra? 

• Liker 14
Gjest KroniskEngasjert
Skrevet

Erna må snart ta en telefon til M og høre om han er klar for jobb. Sånne slabbedasker som leter etter en diagnose må få hjelp.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Krokenguri said:

Dette blir jo litt rart fremstilt når du klipper ut konteksten av det jeg skrev.

Første er jo en komentar iht at jeg ikke syntes det er ok  å spekulere i Marius sine diagnoser.  

Den andre  delen er jo ting man vet på et generelt  grunnlag. 

Og besvart slik ut fra det spørsmålet jeg svarte  på.  Iht at marius ga beng i familien sin. 

Beklager om jeg var utydelig på det. Og burde kanskje  ha skrevet det enda tydeligere  " på generelt  grunnlag"

Ut fra rusinformasjon og det man vet om bivirkninger iht kokain misbruk.  Syntes jeg ikke er å spekulere.  Det er jo ankret i fakta om bivirkninger  på kokain misbruk. Og samsvarer med den oppførsel vi har sett. Men også har jeg påpekt hva som vi vet om marius sin oppførsel, som ikke stemmer med det. Uten videre spekulasjoner iht hva det ligger til  forklaring.  

Sånn i en annen setting. Mange artister sliter med er nerver og seneskrekk. Før de går  på senen. Og har angst anfall iht det. Men går på senen og elsker  det de gjør og publikum. Det  er motsridene sider hos en og samme person. 

Så der er ikke uvanlig  og på generelt grunnlag, at med flere  diagnoser , så kan de diagnosene ofte være motstridene. Og vanskeligere å håndtere. Feks hvis den ene diagnosen krever ro, og den andre  diagnosen gjør deg mer urolig og utagerende.  Blir ting mer komplisert, og det ikke finnes enkle løsninger og forklaringer.

På generelt  grunnlag iht bla rusinfo står det  at man ofte forsterker den problematikken man har i utgangspunktet  med rusmisbruk. Og har du ingen diagnoser, før  du får et rusproblem,  kan du også  iht hva du ruser deg på utvikle diagnoser.  

Og det syntes jeg er et ganske  viktig budskap  iht rusbruk og rusmisbruk. 

Å generelt  grunnlag så er også de som sliter med diagnoser fra før,utsatt for å bli rusmisbrukere

Fordi rusen gir de fri fra det de sliter med under rus. Men når rusen blir  borte så forsteker det problemene de har fra før.  Dette medfører at de gradvis øker antall ganger og mengder  de ruser seg på. Og til slutt har de mistet kontrollen og  blir da avhengig  av rusen. Fortsatt på et generelt  grunnlag.  Dette gjelder også alkohol misbruk. Som skiller litt mellom hvem som har lettere for å bli alkoholiker  og andre ikke  blir det. Men noen blir misbrukere uten å ha diagnoser eller problemer også, fordi de liker å være ruset litt for mye. 

Jeg syntes det er viktig  å vite  heller mer om mekanismer og funksjoner rundt temaet.  Enn å peke ut enklete syndebukker for noens problemer 

Så i svaret jeg skrev, var iht hva man vet og ikke vet. Som er at vi vet hvilke symptomer  kokain bruk over tid kan gi, og vi vet at marius har hatt et stort forbruk og ruset seg over tid. Rusbehandling  får man ikke om man ikke  har rusproblemer.  Marius selv har sagt han har prøvd dette, men brutt behandling.  Når dette var, om det er for ett år siden eller 5år siden, vet vi ingenting om forøvrig.  Vi vet at han fikk bot for kokain for 10 år siden når han var 17 år. Så man kan jo da tenke at ha har vel holdt på en god stund. Han har iallefall inrømmet langvarig kokain bruk, uten å si noe om hvor lenge.

Og da se på bivirkninger av langvarig  kokain bruk opp mot , siste tidens hendelser. Stemmer jo mye ut fra vanlige bivirkninger  iit det

Igjen, du setter premisset om at man ikke skal snakke om diagnoser, og skriver så et langt innlegg om nettopp dette, så går du videre i å spekulere om rusproblematikken hans.

Kan du ikke bare rette i premisset: du vil kunne spekulere, mens andre ikke skal få lov, da anklager du dem om avsporing. Du skriver ekstremt lange innlegg som i seg selv i det hele tatt går diametralt imot det du selv sier andre ikke skal skrive om, bare at dine innlegg går i retningen å forsvare monarkiet og Marius, og spesielt hans mamma og privilegerte oppvekst.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Det går nok ikke mindre penger  på et presidentskap. Samme offentlige jobber må fortsatt utføres. 

Pr i dag er over 70% for et monarki. Partiet til en satsminister ligger ikke i nærheten  til samme oppslutning. 

Jeg er nok mer usikker på hvor rolig norge blir om vi skulle ende opp med å ha to idioter å stemme på til neste president, slik som i usa. For ikke å snakke om penger som pøses inn av store selsksper med egen interesser i valgkamper. Syntes ikke det er så innmari demokratisk. Og man flytter da makten over på private aktører istedenfor  folket. 

Så jeg foretrekker  fortsatt monarkiet fremfor slik de har det i usa iallefall.  

Du vet tyeligvis veldig lite om hvordan en europeisk republikk fungerer. Det er ikke sånn at man må ha et topartisystem som i USA, og det har nesten ingen av Europas republikker. Det er heller ikke sånn at man bare kan kjøpe partier i verken Finland eller Island - de har lobbyregister.

Hovedforskjellen er at en president er valgt, gjør hen noe feil kan man stemme på noen nye. De må følge regler, har ikke immunitet og må følge stortinget. Du mener altså at fordi noen kan donere til en valgkamp (som i seg selv er demokratisk), så er et demokratisk valg mindre demokratisk enn et monarki. Uff.

Du snakker i så mye sort\hvitt at det er vanskelig å forstå poengene dine. Nordens to republikker rangerer langt over Norge på demokrati, glede og sosial mobilitet, mens vi seiler akterut. Er det noe land i Norden som er korrupt, så er det våres system, hvor en kronprinsesse kan legge føringer for pressen så de ikke rapporterer på hennes voldelige rusmiddelavhengige sønn, hvor man ikke har lobbyregister og eliten menger seg med kongelige i kokainfylte bakrom. Mer åpenhet betyr mindre monarki, ikke omvendt.

Endret av Anonio
  • Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
Really skrev (1 time siden):

Er Marius reist på ukelang ferie? Bryllupshelgen er over og da er han vel på vei hjem igjen? Står Dagbladet klar på Gardemoen til å ta bilde og prøve få han i tale igjen? Må ærlig si jeg venter på litt flere oppdateringer i saken. 

Tror du ikke Dagbladets journalist holdt seg i Italia i helgen da? Jo, man ventet på flere oppdateringer i saken, men siden de ikke kom, hverken fra Dagbladet eller her fra døtres snap venner av Marius venner kan jo tyde på at ting har gått rolig for seg. Tja, kanskje han blir en uke ,men vi får sikkert vite det når han ankommer Gardermoen. Med bilder, så vi kan diskutere hva antrekk og tilbehør koster 😅

• Liker 1
Skrevet
Ninaen skrev (3 timer siden):

Jeg heller skjønner ikke at folk er så overraska over rusbruken. Er folk så naive når det gjelder vestkanten? Heller ikke overraska over diagnoser. Som det skrives over her er dette også vanlig. Men selv om vold er vanlig så skal jeg være ærlig på at jeg ikke så dette komme. Slåss på byen? Ja, det hadde vært «ok, sånne dra-til-tryner i vant modus». Men partnervold? Med kvelertak. Trusler. Nei, det er langt over grensa for hva jeg trodde kunne komme fram. 

Alldeles ikke overrasket over rus. Veldig mange driver med det på vdg blant annet og i hver klasse vil det være 1-2 som ikke klarer å stoppe i følge politiet da vi var på foreldremøte. 
Vold derimot var overraskende 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (5 minutter siden):
Really skrev (2 timer siden):

oppdateringer i saken. 

Tror du ikke Dagbladets journalist holdt seg i Italia i helgen da

Haha, ja det har du rett i. Tenkte ikke på det når jeg skrev 😅🙈

Skrevet (endret)
Anonio skrev (54 minutter siden):

Igjen, du setter premisset om at man ikke skal snakke om diagnoser, og skriver så et langt innlegg om nettopp dette, så går du videre i å spekulere om rusproblematikken hans.

Kan du ikke bare rette i premisset: du vil kunne spekulere, mens andre ikke skal få lov, da anklager du dem om avsporing. Du skriver ekstremt lange innlegg som i seg selv i det hele tatt går diametralt imot det du selv sier andre ikke skal skrive om, bare at dine innlegg går i retningen å forsvare monarkiet og Marius, og spesielt hans mamma og privilegerte oppvekst.

Jeg setter  premisset?  Så å sette premisset om at eneste forklaring er at mettemarit har gjort feil. Er ok, og ingenting annet?

Har ikke sagt noe om hva andre får lov til  eller  ikke. 

Å diskutere  hva ma vet er også noe annet enn å disutere hva man ikke vet. 

Så enkelt forklart ddt vi VET, ut fra marius egen forklaring:

- vi VET  han har flere diagnoser.  Vi vet ikke hvilke.  Og det blir feil å diskutere  hva.

- vi vet at han har rusproblemer  iht kokain. Så det kan man diskutere .  Og det er beskrevet fra gan sin side høyt forbruk over tid.

- vi vet han har prøvd rusbehandling tidligere han har avbrutt. Når  vet  vi ikke.

- vi er informert , men vet ikke hele bildet om at en kvinne har politet anmeldt han for vold mot og at det er utvidet iht to til.

Så hvis dette stemmer iht sakens karakter  nå. Så har han evnt vært voldelig  mot damene sine i minst 3 år. Pga tidsperspektivet han har vært sammen med dem. Siden man i bunnn og grunn er uskyldig til det motsatte er bevist i retten. Så velger jeg å ikke skrive VET her, men velger evnt iht siktelse slik den står i dag. 

Det vi VET ang rus og diagnoser  GENERELT er bla ( stort felt)

- diagnoser  blir værre av rusbruk. Og kan føre til  kortvarig eller livsvarige skader og man kan utvikle diagnoser av rusbruk.

- Vi  vet hvilke bivirkninger  kokainbruk KAN gi ved både kortvarig og lite bruk . Og hva slags bivirkninger  man KAN få ved langvarig  høyt  misbruk  kan føre til.

( linker ikke nå , da det er linket tidligere, og står på bla rusinfo.no sine sider)

Hvis man ser på det  som da er kommet frem ang marius sin oppførsel siste tiden. Så stemmer det med flere punkter iht det vi VET, med bivirkninger  på høyt kokain bruk over tid dom vi VET  han har holdt på med. 

Det vi IKKE VET:

- hva som er gjort og ikke gjort iht  hjelpe  marius. 

- vi vet ikke hva som har lykkes og ikke lykkes iht de tiltak som er gjort. Bortsett fra at han ER satt på rusbehandling tidligere,  han har avbrutt.  

Så å si at mange av handlingene marius har gjort senere tiden, kan faktisk  forankres i vitenskapen iht bivirkninger  på kokain misbruk over tid.  

( litt rart det skal være lov å spekulere  iht andre mennesker rundt marius, og ikke iht faka iht kokain rus bruken)

Så skal man peke i en retning  iht forklaring, er det mer å se på diagnoser og rusbruk for den voldelige oppførsel.  Uten at det er en unskyldning  for slike handlinger. 

For meg er det en bedre forklaring,  enn at han er voldelig og har dårlig  oppførsel  pga tilgag på fin bil.

Du må for all del få lov å være 100% uenig i det.  Nekter ingen å være uenig i det.

Merkelig  at man ikke skal få lov å ta inn litt andre perspektiver  enn heksejakt på folk man ikke vet noen ting om hva har gjort eller ikke gjort. 

Dessuten allmennkunnskap om  rusproblemer er også at de ikke altid  oppfører  seg logisk og slik som er normat for alle andre. 

Enig med Nora. Marius bør ta imot hjelp. 

Endret av Krokenguri
Skruvefeil
Skrevet

- vi vet ikke hva som har lykkes og ikke lykkes iht de tiltak som er gjort. Bortsett fra at han ER satt på rusbehandling tidligere,  han har avbrutt.  

Hvordan vet du at han har avbrutt rusbehandling tidligere?
Kan det ikke være slik at han ikke ble rusfri til tross for behandlingen?

(Det var det med spekulasjoner, og linker som underbygger påstander)

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Caissa skrev (2 minutter siden):

Det høres vitterlig ut som han har avbrutt tidligere behandling:

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor.

Skrevet
Caissa skrev (4 minutter siden):

Jeg tolket også det han skriver slik den du siterer , men når jeg leser det igjen ser jeg at han kan ha ment at han fullførte, men ikke ble rusfri fordi han ikke tok det på alvor. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Malmfrid said:

Det høres vitterlig ut som han har avbrutt tidligere behandling:

Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor.

Ja, det er lett å tenke slik, men jeg er usikker på hva det egentlig betyr.

Man "gjenopptar" vel heller ikke tidligere behandling, dersom man avbryter og skal prøve igjen noen år senere?
Si for eksempel at det er 12 steg i behandlingen, og man avbrøt på steg 5. Da må man vel begynne på steg 1 igjen neste gang?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Caissa skrev (20 minutter siden):

Det står da i uttalelsen marius har gitt.  Så det kommer fra han selv

Jeg og andre har linket dette mange ganger. Og blir veldig overasket om folk evnt  diskuterer innholdet i brevet fra han som ble publisert, ikke har lest det i sin helhet. Brevet  er delt og diskutert i mange svar i tråden her

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Caissa skrev (4 minutter siden):

Man "gjenopptar" vel heller ikke tidligere behandling, dersom man avbryter og skal prøve igjen noen år senere?
Si for eksempel at det er 12 steg i behandlingen, og man avbrøt på steg 5. Da må man vel begynne på steg 1 igjen neste gang?

For meg betyr gjennooppta - nettopp det å ta opp igjen noe de har avbrutt. Men ikke godt å vite. 

Skrevet
Caissa skrev (7 minutter siden):

Ja. Jeg tar litt selvkritikk her for å svare litt upresist.  Siden han nå fortsatt har  rusproblemer,  så har jeg koblet det opp med avbrutt. Så en tar jeg selvkritikk på.

Det kan selvsagt også  bety fullført og fått tilbakefall.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...