Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (11 timer siden):

Det er nå kjent at han sliter med rus og har flere diagnoser.  Som han selv har fortalt og sier ikke heller er en unskyldning. Men både rus og diagnoser  kan føre til det som for  andre er ulogiske handlinger og oppførsel. 

Diagnosene lar jeg ligge litt. Fordi vi vet ikke hva de er. Men ofte kan situasjon  med flere diagnoser være litt komplekst. Fordi de har lett for å være motsatser. Og da blir både vanskeligere og håndtere og evnt behandle. Gradene av diagnosene vil også ha invirkning på adferdsproblemer. 

Det vi vet er at han ruser seg på kokain.  Og at han ruset seg mye over tid. Bivirkninger  iht det kan du lese om på rusinfo.no . Der nevnes  bla , voldelighet, paranoia  og kortvarige symptomer  som ligner schofreni .  Mye av bivirkningene  iht kokain misbruk, kan vi se iht beskrivelse av hans handlinger  siste tiden. Men at dette er noe som raskt forsvinner iht en avrusning. 

Men det forklarer  ikke vold mot hans kjærester over så mange år. Iht de vi vet om må dette ha foregått da over minst 4år. Kanskje  7år. ( vet ikke hvor lenge han har holdt på med iht julianne)

På mange diagnoser  kan man fint maskere når man er ute blandt folk.  Være høflig og grei. Slik hans tidligere  arbeidsgiver sa. Men når de kommer hjem så går maska av , og trenger ro. Bla små barn som ikke skjønner  dette  helt. Blir da ofte beskrevet som supre i barnehagen og blir sinna, lei seg og gråter når de kommer hjem. Ikke alle som sliter sånn klarer  å håndtere diagnosen sin slik  at den endres  på veien til voksen . Men de fleste får det til.

At han beskrives i positive ordelag av arbeidsgiver ser jeg ikke på som rart. Og han har en stor bekjentskapskrets som liker han. Til og med Nora har i senere tid sagt han er en fin fyr, men han må ha hjelp. 

Når man da dytter kokain eller  rusproblemer  oppå diagnoser,  så blir de raskt mye værre. Du kan i utgangspunktet  være uten diagnoser  og pådra deg diagnoser  av rusproblemer over tid. Så tenker ikke dette egentlig  handler om å gi beng i familien  sin. Men at han velger det som kortvarig virker for han . Fordi det å bli rusfri alene er et stort problem  å løse. Og i tillegg  har han flere  diagnoser  å håndtere.  Og det ender opp med å gå utover nermeste familie og kjærester

Ingenting  av dette unskylder hans oppførsel  på noe vis.  Fordi det er han som velger å putte rus, som krona på toppen av alt annet han sliter med. 

Som du rører og vaser.

Kan du skrive dette i en dagbok? 

• Liker 10
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (13 timer siden):

Slik jeg forsto det, var den ikke lånt. Den bare ligner på en som MM har brukt noen ganger. Har prøvd å sammenligne de to kjolene, og MM sin virker mer skinnende i stoffet. Men er jo vanskelig å se nøyaktig utifra bilder. 

https://www.seher.no/kongelig/kom-i-mette-marits-bryllupskjole/81879934

se og hør mener det er mette Marits vera Vang kjole,slik jeg forstår det. 
Jeg er glad for at gjenbruk altså,  så lenge det ikke er et pr tricks for og vise hvor snill mm er mot « svigerdøtre». 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Spitzy skrev (3 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/kom-i-mette-marits-bryllupskjole/81879934

se og hør mener det er mette Marits vera Vang kjole,slik jeg forstår det. 
Jeg er glad for at gjenbruk altså,  så lenge det ikke er et pr tricks for og vise hvor snill mm er mot « svigerdøtre». 

Åja, heia gjenbruk! PR triks eller ei, hun kledde kjolen veldig godt.

• Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 timer siden):

Ja, vi mennesker har vel en tendens til å jobbe litt hypotesebekreftende ut ifra hva som er vårt utgangspunkt. 

Jeg tror nok jeg er ganske enkelt skrudd sammen her i denne saken, jeg trenger ikke søke så mye i verken den ene eller andre retningen for forklaringer, og aller minst i krimmen. Jeg trenger verken Jeffrey Effstein eller kokainkarteller, det holder lenge å være realist.

Saken er veldig alvorlig, men ikke sjokkerende. Det finnes "svin på skogen" i så mange familier,  ergo intet overraskende at det også er i kongefamilien. Rus og psykiske lidelser er ikke akkurat uvanlig, dessverre er også vold utbredt.

Som regel er det sammensatte årsaker bak, der en ikke kan peke ut én eller flere syndebukker. Å være en "tilrettelegger" for de to førstnevnte er heller ikke uvanlig, uten at vi kan si at det har vært tilfellet her. Om man allikevel nevner tilrettelegging på generelt grunnlag eller i denne saken, så bør det uansett komme fra et sted der man "vil den andre vel".  Å produsere et negativt narrativ blir dramtatisk, og får fort en rekke følgefeil som går bananas.

At det har dryppet en rekke materielle goder på siktede, er selvsagt. Han ble en del av kongefamilien som 2 åring, hva annet forventes, egentlig? Han er ikke en isolert størrelse fra resten av familien. Han er et familiemedlem, og sønn av den godt bemidlede kronprinsessen.

Skaugum kan dog diskuteres, men også her blir mitt utgangspunkt at det nok har sine naturlige forklaringer, eksempelvis avveininger og mekanismer knyttet til situasjonen hans. Om det er riktig av den grunn er en annen sak, men spesielt opprørt blir jeg ikke. Jeg er fullt innforstått med at mine skattepenger går til en hel rekke unyttige og lite produktive ting når det gjelder kongehuset (og annet). Denne mannen er langt fra mitt største problem i så måte.

Jeg trenger altså ikke den krimboka for å håndtere denne saken. Faktisk kan jeg veldig gjerne være den foruten. 

Her var du god. Ville bare si det

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Ja.
Bortsett fra at det for meg er volden, ikke rusen, som sjokkerer. Vi vet nok om bakgrunnen til ikke å bli overrasket over rus, men at tre (som vi vet om) har opplevd vold, han har altså vært voldelig i hele sitt voksenliv hittil, er på alle måter sjokkerende. 

Jeg forstår at det sjokkerer. Personlig er jeg dessverre ikke veldig overrasket over at partnervold kan ha flere utsatte, selv hos en relativt ung mann. Alvorlig sak, er det.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (11 timer siden):

Hvor mye av mine skattepenger går til kongehuset?  Kan jeg slippe å betale for dette og heller la de kronene gå til noe annet? 

Sannsynligvis ingenting om du ikke er veldig rik. De fleste av oss betaler ikke mer enn vi får tilbake i løpet av livet . Vi er litt subsidiert alle sammen. 
det hadde jo vært gøy om det var sånn da, at vi satt med en liste  nærmest med hva vi ville betale for? 
jeg har ikke barn, så kontantstøtte, svangerskapspenger, barnehager, skoler, brillestøtte, gratis tannlege til barn , bøker til videregående osv .. kan jeg slippe og betale for dette og heller la kronene gå til noe annet? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Gothard skrev (26 minutter siden):

Som du rører og vaser.

Kan du skrive dette i en dagbok? 

Er du her for å diskurtere andre brukere eller ting om Marius? Dine uttrykk som rør og vas begynner vel å være det som er mest unyttig og rør ig vas her inne.

Har du ikke mer å komme med kan du vel i prinsippet  barw la være å komentere 

• Liker 5
Skrevet (endret)
11 hours ago, Krokenguri said:

Diagnosene lar jeg ligge litt.

I samme innlegg hvor du altså sier du ikke skal snakke om diagnoser, som ingen vet hva er - om jeg tør påpeke det, vier du altså nær en a4 side til diagnoser.

11 hours ago, Krokenguri said:

Fordi vi vet ikke hva de er. Men ofte kan situasjon  med flere diagnoser være litt komplekst. Fordi de har lett for å være motsatser. Og da blir både vanskeligere og håndtere og evnt behandle. Gradene av diagnosene vil også ha invirkning på adferdsproblemer. 

Det vi vet er at han ruser seg på kokain.  Og at han ruset seg mye over tid. Bivirkninger  iht det kan du lese om på rusinfo.no . Der nevnes  bla , voldelighet, paranoia  og kortvarige symptomer  som ligner schofreni .  Mye av bivirkningene  iht kokain misbruk, kan vi se iht beskrivelse av hans handlinger  siste tiden. Men at dette er noe som raskt forsvinner iht en avrusning. 

Men det forklarer  ikke vold mot hans kjærester over så mange år. Iht de vi vet om må dette ha foregått da over minst 4år. Kanskje  7år. ( vet ikke hvor lenge han har holdt på med iht julianne)

På mange diagnoser  kan man fint maskere når man er ute blandt folk.  Være høflig og grei. Slik hans tidligere  arbeidsgiver sa. Men når de kommer hjem så går maska av , og trenger ro. Bla små barn som ikke skjønner  dette  helt. Blir da ofte beskrevet som supre i barnehagen og blir sinna, lei seg og gråter når de kommer hjem. Ikke alle som sliter sånn klarer  å håndtere diagnosen sin slik  at den endres  på veien til voksen . Men de fleste får det til.

At han beskrives i positive ordelag av arbeidsgiver ser jeg ikke på som rart. Og han har en stor bekjentskapskrets som liker han. Til og med Nora har i senere tid sagt han er en fin fyr, men han må ha hjelp. 

Når man da dytter kokain eller  rusproblemer  oppå diagnoser,  så blir de raskt mye værre. Du kan i utgangspunktet  være uten diagnoser  og pådra deg diagnoser  av rusproblemer over tid. Så tenker ikke dette egentlig  handler om å gi beng i familien  sin. Men at han velger det som kortvarig virker for han . Fordi det å bli rusfri alene er et stort problem  å løse. Og i tillegg  har han flere  diagnoser  å håndtere.  Og det ender opp med å gå utover nermeste familie og kjærester

Ingenting  av dette unskylder hans oppførsel  på noe vis.  Fordi det er han som velger å putte rus, som krona på toppen av alt annet han sliter med. 

Ja, du lar diagnosene ligge, du. Når du ikke vet hva disse er er dette innlegget både spekket for introspeksjon, synsing og ren og skjær avsporing.

Er det for mange trær i veien, så du ikke ser skogen?

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Spitzy skrev (10 minutter siden):

Sannsynligvis ingenting om du ikke er veldig rik. De fleste av oss betaler ikke mer enn vi får tilbake i løpet av livet . Vi er litt subsidiert alle sammen. 
det hadde jo vært gøy om det var sånn da, at vi satt med en liste  nærmest med hva vi ville betale for? 
jeg har ikke barn, så kontantstøtte, svangerskapspenger, barnehager, skoler, brillestøtte, gratis tannlege til barn , bøker til videregående osv .. kan jeg slippe og betale for dette og heller la kronene gå til noe annet? 

Samboern min (sjømann) var i en hendelese der de mistet en mann på sjøen. De fikk han opp med en fot hengende på slep. Seakingen kom langt til sjøs. Han sa i ettertid at han betaler skatten med glede… Det er jo fint å se når skatten går til gode ting. Men skjønner godt at man stille spørsmålstegn ved monarkiet.

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Eyr skrev (4 minutter siden):

Samboern min (sjømann) var i en hendelese der de mistet en mann på sjøen. De fikk han opp med en fot hengende på slep. Seakingen kom langt til sjøs. Han sa i ettertid at han betaler skatten med glede… Det er jo fint å se når skatten går til gode ting. Men skjønner godt at man stille spørsmålstegn ved monarkiet.

Vi kan alle komme til og oppleve selv, eller se andre i situasjoner hvor vi blir oppmerksomme på dette. Jeg betaler skatt med glede generelt , men stiller spørsmål selvsagt. Det er jo ikke alt jeg synes Norge bruker penger på en bra, selvom jeg ikke syter over « min skatt « for jeg får ganske mye av « min skatt « tilbake rett i lomma . Det er større budsjett jeg reagerer på enn akkurat monarkiet da, selvom jeg vil avvikle det. 

• Liker 3
Skrevet
Spitzy skrev (45 minutter siden):

• Nyttig 1
Skrevet
Eyr skrev (35 minutter siden):

En bør alltid ha en politisk interesse om en vil medvirke. 

• Liker 1
Skrevet

Godt poeng selvsagt:) Jeg er også glad for at vi har offentlig skole, sykehjem , veier etc…det er noe mange mennesker i Norge nyter godt av. Jeg betaler min skatt med glede. Men jeg FØØØLER at de skattepengene som går til kongehusets luksusforbruk er noe man kan stille et prinsipielt spørsmål ved…

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Anonio skrev (54 minutter siden):

I samme innlegg hvor du altså sier du ikke skal snakke om diagnoser, som ingen vet hva er - om jeg tør påpeke det.

Ja, du lar diagnosene ligge, du.

Er det for mange trær i veien, så du ikke ser skogen?

Dette blir jo litt rart fremstilt når du klipper ut konteksten av det jeg skrev.

Første er jo en komentar iht at jeg ikke syntes det er ok  å spekulere i Marius sine diagnoser.  

Den andre  delen er jo ting man vet på et generelt  grunnlag. 

Og besvart slik ut fra det spørsmålet jeg svarte  på.  Iht at marius ga beng i familien sin. 

Beklager om jeg var utydelig på det. Og burde kanskje  ha skrevet det enda tydeligere  " på generelt  grunnlag"

Ut fra rusinformasjon og det man vet om bivirkninger iht kokain misbruk.  Syntes jeg ikke er å spekulere.  Det er jo ankret i fakta om bivirkninger  på kokain misbruk. Og samsvarer med den oppførsel vi har sett. Men også har jeg påpekt hva som vi vet om marius sin oppførsel, som ikke stemmer med det. Uten videre spekulasjoner iht hva det ligger til  forklaring.  

Sånn i en annen setting. Mange artister sliter med er nerver og seneskrekk. Før de går  på senen. Og har angst anfall iht det. Men går på senen og elsker  det de gjør og publikum. Det  er motsridene sider hos en og samme person. 

Så der er ikke uvanlig  og på generelt grunnlag, at med flere  diagnoser , så kan de diagnosene ofte være motstridene. Og vanskeligere å håndtere. Feks hvis den ene diagnosen krever ro, og den andre  diagnosen gjør deg mer urolig og utagerende.  Blir ting mer komplisert, og det ikke finnes enkle løsninger og forklaringer.

På generelt  grunnlag iht bla rusinfo står det  at man ofte forsterker den problematikken man har i utgangspunktet  med rusmisbruk. Og har du ingen diagnoser, før  du får et rusproblem,  kan du også  iht hva du ruser deg på utvikle diagnoser.  

Og det syntes jeg er et ganske  viktig budskap  iht rusbruk og rusmisbruk. 

Å generelt  grunnlag så er også de som sliter med diagnoser fra før,utsatt for å bli rusmisbrukere

Fordi rusen gir de fri fra det de sliter med under rus. Men når rusen blir  borte så forsteker det problemene de har fra før.  Dette medfører at de gradvis øker antall ganger og mengder  de ruser seg på. Og til slutt har de mistet kontrollen og  blir da avhengig  av rusen. Fortsatt på et generelt  grunnlag.  Dette gjelder også alkohol misbruk. Som skiller litt mellom hvem som har lettere for å bli alkoholiker  og andre ikke  blir det. Men noen blir misbrukere uten å ha diagnoser eller problemer også, fordi de liker å være ruset litt for mye. 

Jeg syntes det er viktig  å vite  heller mer om mekanismer og funksjoner rundt temaet.  Enn å peke ut enklete syndebukker for noens problemer 

Så i svaret jeg skrev, var iht hva man vet og ikke vet. Som er at vi vet hvilke symptomer  kokain bruk over tid kan gi, og vi vet at marius har hatt et stort forbruk og ruset seg over tid. Rusbehandling  får man ikke om man ikke  har rusproblemer.  Marius selv har sagt han har prøvd dette, men brutt behandling.  Når dette var, om det er for ett år siden eller 5år siden, vet vi ingenting om forøvrig.  Vi vet at han fikk bot for kokain for 10 år siden når han var 17 år. Så man kan jo da tenke at ha har vel holdt på en god stund. Han har iallefall inrømmet langvarig kokain bruk, uten å si noe om hvor lenge.

Og da se på bivirkninger av langvarig  kokain bruk opp mot , siste tidens hendelser. Stemmer jo mye ut fra vanlige bivirkninger  iit det

Endret av Krokenguri
Rettelse, masse skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet

Er Marius reist på ukelang ferie? Bryllupshelgen er over og da er han vel på vei hjem igjen? Står Dagbladet klar på Gardemoen til å ta bilde og prøve få han i tale igjen? Må ærlig si jeg venter på litt flere oppdateringer i saken. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (6 minutter siden):

Godt poeng selvsagt:) Jeg er også glad for at vi har offentlig skole, sykehjem , veier etc…det er noe mange mennesker i Norge nyter godt av. Jeg betaler min skatt med glede. Men jeg FØØØLER at de skattepengene som går til kongehusets luksusforbruk er noe man kan stille et prinsipielt spørsmål ved…

Det går nok ikke mindre penger  på et presidentskap. Samme offentlige jobber må fortsatt utføres. 

Pr i dag er over 70% for et monarki. Partiet til en satsminister ligger ikke i nærheten  til samme oppslutning. 

Jeg er nok mer usikker på hvor rolig norge blir om vi skulle ende opp med å ha to idioter å stemme på til neste president, slik som i usa. For ikke å snakke om penger som pøses inn av store selsksper med egen interesser i valgkamper. Syntes ikke det er så innmari demokratisk. Og man flytter da makten over på private aktører istedenfor  folket. 

Så jeg foretrekker  fortsatt monarkiet fremfor slik de har det i usa iallefall.  

• Liker 5
Skrevet

Njaa, synes det ser ut som om f.eks. Island og Finland klarer seg bra? 

• Liker 14
Gjest KroniskEngasjert
Skrevet

Erna må snart ta en telefon til M og høre om han er klar for jobb. Sånne slabbedasker som leter etter en diagnose må få hjelp.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Krokenguri said:

Dette blir jo litt rart fremstilt når du klipper ut konteksten av det jeg skrev.

Første er jo en komentar iht at jeg ikke syntes det er ok  å spekulere i Marius sine diagnoser.  

Den andre  delen er jo ting man vet på et generelt  grunnlag. 

Og besvart slik ut fra det spørsmålet jeg svarte  på.  Iht at marius ga beng i familien sin. 

Beklager om jeg var utydelig på det. Og burde kanskje  ha skrevet det enda tydeligere  " på generelt  grunnlag"

Ut fra rusinformasjon og det man vet om bivirkninger iht kokain misbruk.  Syntes jeg ikke er å spekulere.  Det er jo ankret i fakta om bivirkninger  på kokain misbruk. Og samsvarer med den oppførsel vi har sett. Men også har jeg påpekt hva som vi vet om marius sin oppførsel, som ikke stemmer med det. Uten videre spekulasjoner iht hva det ligger til  forklaring.  

Sånn i en annen setting. Mange artister sliter med er nerver og seneskrekk. Før de går  på senen. Og har angst anfall iht det. Men går på senen og elsker  det de gjør og publikum. Det  er motsridene sider hos en og samme person. 

Så der er ikke uvanlig  og på generelt grunnlag, at med flere  diagnoser , så kan de diagnosene ofte være motstridene. Og vanskeligere å håndtere. Feks hvis den ene diagnosen krever ro, og den andre  diagnosen gjør deg mer urolig og utagerende.  Blir ting mer komplisert, og det ikke finnes enkle løsninger og forklaringer.

På generelt  grunnlag iht bla rusinfo står det  at man ofte forsterker den problematikken man har i utgangspunktet  med rusmisbruk. Og har du ingen diagnoser, før  du får et rusproblem,  kan du også  iht hva du ruser deg på utvikle diagnoser.  

Og det syntes jeg er et ganske  viktig budskap  iht rusbruk og rusmisbruk. 

Å generelt  grunnlag så er også de som sliter med diagnoser fra før,utsatt for å bli rusmisbrukere

Fordi rusen gir de fri fra det de sliter med under rus. Men når rusen blir  borte så forsteker det problemene de har fra før.  Dette medfører at de gradvis øker antall ganger og mengder  de ruser seg på. Og til slutt har de mistet kontrollen og  blir da avhengig  av rusen. Fortsatt på et generelt  grunnlag.  Dette gjelder også alkohol misbruk. Som skiller litt mellom hvem som har lettere for å bli alkoholiker  og andre ikke  blir det. Men noen blir misbrukere uten å ha diagnoser eller problemer også, fordi de liker å være ruset litt for mye. 

Jeg syntes det er viktig  å vite  heller mer om mekanismer og funksjoner rundt temaet.  Enn å peke ut enklete syndebukker for noens problemer 

Så i svaret jeg skrev, var iht hva man vet og ikke vet. Som er at vi vet hvilke symptomer  kokain bruk over tid kan gi, og vi vet at marius har hatt et stort forbruk og ruset seg over tid. Rusbehandling  får man ikke om man ikke  har rusproblemer.  Marius selv har sagt han har prøvd dette, men brutt behandling.  Når dette var, om det er for ett år siden eller 5år siden, vet vi ingenting om forøvrig.  Vi vet at han fikk bot for kokain for 10 år siden når han var 17 år. Så man kan jo da tenke at ha har vel holdt på en god stund. Han har iallefall inrømmet langvarig kokain bruk, uten å si noe om hvor lenge.

Og da se på bivirkninger av langvarig  kokain bruk opp mot , siste tidens hendelser. Stemmer jo mye ut fra vanlige bivirkninger  iit det

Igjen, du setter premisset om at man ikke skal snakke om diagnoser, og skriver så et langt innlegg om nettopp dette, så går du videre i å spekulere om rusproblematikken hans.

Kan du ikke bare rette i premisset: du vil kunne spekulere, mens andre ikke skal få lov, da anklager du dem om avsporing. Du skriver ekstremt lange innlegg som i seg selv i det hele tatt går diametralt imot det du selv sier andre ikke skal skrive om, bare at dine innlegg går i retningen å forsvare monarkiet og Marius, og spesielt hans mamma og privilegerte oppvekst.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
1 hour ago, Krokenguri said:

Det går nok ikke mindre penger  på et presidentskap. Samme offentlige jobber må fortsatt utføres. 

Pr i dag er over 70% for et monarki. Partiet til en satsminister ligger ikke i nærheten  til samme oppslutning. 

Jeg er nok mer usikker på hvor rolig norge blir om vi skulle ende opp med å ha to idioter å stemme på til neste president, slik som i usa. For ikke å snakke om penger som pøses inn av store selsksper med egen interesser i valgkamper. Syntes ikke det er så innmari demokratisk. Og man flytter da makten over på private aktører istedenfor  folket. 

Så jeg foretrekker  fortsatt monarkiet fremfor slik de har det i usa iallefall.  

Du vet tyeligvis veldig lite om hvordan en europeisk republikk fungerer. Det er ikke sånn at man må ha et topartisystem som i USA, og det har nesten ingen av Europas republikker. Det er heller ikke sånn at man bare kan kjøpe partier i verken Finland eller Island - de har lobbyregister.

Hovedforskjellen er at en president er valgt, gjør hen noe feil kan man stemme på noen nye. De må følge regler, har ikke immunitet og må følge stortinget. Du mener altså at fordi noen kan donere til en valgkamp (som i seg selv er demokratisk), så er et demokratisk valg mindre demokratisk enn et monarki. Uff.

Du snakker i så mye sort\hvitt at det er vanskelig å forstå poengene dine. Nordens to republikker rangerer langt over Norge på demokrati, glede og sosial mobilitet, mens vi seiler akterut. Er det noe land i Norden som er korrupt, så er det våres system, hvor en kronprinsesse kan legge føringer for pressen så de ikke rapporterer på hennes voldelige rusmiddelavhengige sønn, hvor man ikke har lobbyregister og eliten menger seg med kongelige i kokainfylte bakrom. Mer åpenhet betyr mindre monarki, ikke omvendt.

Endret av Anonio
  • Liker 16
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...