Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonio skrev (3 timer siden):

Sjekk inntekten til firmaet hans.

Fullførte han som lærling først? Innetekten fra et privat firma har ingenting og si, det er stort sett ikke høyt utbytte og ta ut første året uansett. Den siste ligningen er jo fra han var ansatt som lærling. 

• Liker 1
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Men da er det løst da, han har altså jobbet der lenge?

Det virker som du tror at ett øyeblikk i tiden etter 2 uker i en praksisplass på en arbeidsplass gjør at Marius er arbeidsom og fantastisk på å jobbe.

Som sagt, se på firmaet hans, sjekk formuen hans og skatt betalt. Så får du svaret ditt. Det er ikke av hardt arbeid at Marius har 2 millioner i formue, for å si det sånn.

Stemmer det, han har tjent det på prisveksten ved kjøp og salg av hus. 

• Nyttig 1
Skrevet
20 minutter siden, Spitzy said:

Stemmer det, han har tjent det på prisveksten ved kjøp og salg av hus. 

Du tenker det å kjøpe bolig med penger fra mor og far kvalifiserer til det, andre gjør ikke det. Deg om ditt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Rastebenk skrev (2 timer siden):

Ingen grunn til å finansiere et luksusliv for en voksen sønn med narkotikaproblemer, kriminell omgangskrets og som hverken klarer å fullføre utdannelser eller å holde på jobber.

Jepp, men livet som foreldre og ikke minst steforeldre er nok ikke så lett i praksis.

Som gjør at folk bør skille på. 

- Hva hadde vært "best" 

- Hva får folk til

Jepp, jeg tror at Marius skulle ha fått samme tale fra sin mamma fikk som jeg fikk. 

"Du er en voksen mann, den dag du er ferdig på videregående så må du klare deg selv, det er det som voksne menn gjør." 

• Liker 6
Skrevet
Spitzy skrev (38 minutter siden):

Fullførte han som lærling først? Innetekten fra et privat firma har ingenting og si, det er stort sett ikke høyt utbytte og ta ut første året uansett. Den siste ligningen er jo fra han var ansatt som lærling. 

Han gikk på toppidrett på vidergående (ok, kanskje ikke så lurt, men det var det familien ordnet). Jobben på en MC bedrift ordnet en eks til han. Skjønner ikke hvorfor tema om at han skulle ha vært på vei til fagbrev kommer ifra. 

• Liker 5
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Han gikk på toppidrett på vidergående (ok, kanskje ikke så lurt, men det var det familien ordnet). Jobben på en MC bedrift ordnet en eks til han. Skjønner ikke hvorfor tema om at han skulle ha vært på vei til fagbrev kommer ifra. 

Denne diskusjonen var også på side 11. Da skrives det mye om diverse lærlingplasser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (14 minutter siden):

Du tenker det å kjøpe bolig med penger fra mor og far kvalifiserer til det, andre gjør ikke det. Deg om ditt.

Kvalifiserer til hva? Det kvalifiserer til og ha gevinsten på salget som formue, uansett hvordan boligkjøpet ble finansiert. Hadde han jobbet hardt og spart i tillegg hadde han hatt mer. 

Skrevet
Eyr skrev (3 minutter siden):

Denne diskusjonen var også på side 11. Da skrives det mye om diverse lærlingplasser.

Og hvor kommer det ifra? 

Finnes ingen opplysninger om at han har vært inne på en opplæring mot fagbrev offentlig. Merkelig i de media saker når han fikk jobben, inget om at han hadde begynt i mekaniker faget på vidergående nivå.

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Han har  jo hatt 3 « mc jobber « da. Vel, han var jo på vei til fagbrev når han var lærling, jeg aner ikke om han droppa ut eller fullførte før han startet dette selskapet sitt. Det er ikke kjempe viktig , men temaet kom opp fordi det er så sikkert i tråden at han står uten inntekt, men ingen kan egentlig dokumentere om og når han sluttet som lærling / om han fullførte / om han fortsatt er ansatt men sykmeldt .. osv.   nei, om han « var på vei til fagbrev « er fakta ikke « tema «. Ligger nok fortsatt linker til ansettelsen som lærling tidligere i tråden. 

Skrevet (endret)

F157C4E6-0370-4B82-AF75-AF3ECA6C30F6.thumb.jpeg.cb2400ed73eedc4357e171f2bb27db93.jpeg29432597-A940-4024-8459-C0432074687B.thumb.jpeg.01b832ccce2c8a48f1c8a8ef45285002.jpeg077B1AE7-92EE-4F18-BEB3-06D6182B2C5C.thumb.jpeg.81dd464c618a51a8f3431286e1f731ac.jpeg

Dette er det han har gjort siden 2017

Endret av Orly
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (9 minutter siden):

Han har  jo hatt 3 « mc jobber « da. Vel, han var jo på vei til fagbrev når han var lærling, jeg aner ikke om han droppa ut eller fullførte før han startet dette selskapet sitt. Det er ikke kjempe viktig , men temaet kom opp fordi det er så sikkert i tråden at han står uten inntekt, men ingen kan egentlig dokumentere om og når han sluttet som lærling / om han fullførte / om han fortsatt er ansatt men sykmeldt .. osv.   nei, om han « var på vei til fagbrev « er fakta ikke « tema «. Ligger nok fortsatt linker til ansettelsen som lærling tidligere i tråden. 

Hvordan har du sett at han begynte på en vie til fagbrev? 

Normalt løp er to år på VGs og så to år på en læringsplass. Finnes i noen retninger en mulighet til å ta læringstiden integrert i et løp på 4 år. 

Selskapet er registrert i Brønnøysundregisteret på feil adresse. Har ingen korrekt kontakt info noe steder, ingen nettside, har ikke leverert regnskap... Og så videre... Så der har vel med all sannsynlighet aldri hatt noen aktivitet. Så skjønner ikke hvorfor folk maser om dette "selskapet".

Marius har hatt greie mennesker som har hjulpet han å få diverse kortere jobber. Om det var en den kriminelle vennen til hans far, eller ungdomskjæresten som er rik. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (5 timer siden):

Dette er så riktig!

Jeg har et yrke hvor jeg kommer tett på unge mennesker som strever. Jeg opplever stadig motstand fra høyt utdannede kollegaer med lang fartstid i hjelpe- og omsorgsyrker, når et barn eller ungdom forteller om vold fra nære personer.  Mange, selv profesjonelle som burde vite bedre gjennom sitt virke, uttrykker ting som: «Den ungen har alltid hatt en god fantasi», «mor jobber jo i [høyt ansett yrke]», «Faren er jo alltid så godt kledd», «Begge foreldrene er frivillige i idrettslaget/korpset/menigheten/lokalpolitikken/FAU», «Har aldri hørt søsken si noe lignende», «Far har jo mottatt flere internasjonale priser innen [innovativ forskning]. 

Inga Marte Thorkildsen har skrevet en fin bok om temaet. Boka har en fantastisk tittel som sier så mye: «Du ser det ikke før du tror det».

Bare å se på Ingebrigtsen-saken det… og kommentarfeltene der. Brødrene blir slakta og volden mot I bagatellisert og latterliggjort som «bare et vått håndkle🤣». 
Har nevnt tittelen til IMT tidligere i tråden, den er utrolig bra. 
MBH er en farlig mann per nå. Det er godt mulig han kan rehabiliteres. Men tar du kvelertak på minst 2 av 3 kjærester, da har du (som jeg har skrevet flere ganger her) en atferd som er langt over «utagere i fylla/rus og angre etterpå». Jeg håper så inderlig denne saken brukes til noe bra, sammen med Ingebrigtsen-saken: få fokus på vold i nære relasjoner og mest av alt alle disse mekanismene som gjør at det kan foregå, og at folk ikke blir trodd.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tror vel der er ganske så sikkert at alle disse diverse jobbene viser en person som ikke orker å jobbe utover et par uker. Som sagt, han har vel egentlig ikke holdt på en jobb utover prøvetiden bortsett fra den i London som nå skal til retten fordi den er brukt som en front i hvitvasking.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (6 timer siden):

Herregud, disse folkene må jo ha etset hjernen vekk med kokain.

Minst 180 % av den.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (4 timer siden):

…og det er akkurat dette som er så farlig! Deres sjarm, sosiale kontakter og vinnende vesen utad får dem til å framstå som likandes folk for alle utenfra. Når anklager om vold dukker opp, er det folks første reaksjon å forsvare gjerningsmannen og å diskreditere offeret. Folk har jo aldri sett denne siden av personen. Jo flere mennesker som kaster seg på og forsvarer, bortforklarer og minimerer handlingene til gjerningsmannen, jo færre offer velger å stå fram med sine historier. Samtidig vokser gjerningsmannens tillit til at de vil slippe unna, og de kan derfor, ikke bare fortsette som før, men også gå lenger og lenger for hver gang, trygg på at hvis noe skulle komme fram, vil ingen stille dem til ansvar. 

Et ekstremt eksempel er D. Trump, som offentlig har uttalt at han vil kunne drepe en person på 5th avenue i New York, en av verdens mest folkerike turiststeder, uten å bli stilt til ansvar for det. 

Tidligere i tråden har det vært henvist til forskning gjort på partnervold, hvor det konkluderes med at hvis voldsutøveren tar kvelertak på offeret, så stiger sannsynligheten for at gjerningspersonen vil ende opp med å drepe offeret, med mange hundre prosent. Hvis en voldsmann er på dette sporet, og samtidig vet at en hel folkeopinion vil beskytte, minimere, forklare og diskreditere offeret, har dette potensiale til å ende med katastrofe.

Kanskje har vi alle et ansvar for å vurdere balansen mellom sunn skepsis, og det å være en ukritisk del av en voldsmanns tilretteleggende beskyttelsesnett.

Jeg er ganske langt på vei 100% enig med deg. 

Men jeg tenker også at det er litt forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet. 

Man kan fint ikke støtte dårlig oppførsel,  støtte de som er rammet. Men jeg  tenker også det går en grense iht hvordan man omtaler folk. Uansett  om de er på den ene og andre siden av en sak.

Vi bor i en retts stat, heldigvis.  Og det er de som bør dømme.  

Ikke altid jeg syntes vi har en rettferdig rettsprosess og retts resultat. Og alt for ofte er ofrene  den tapende part.  

I denne  saken føler jeg  det går mer ordentlig  for seg.  Men  kanskje litt over stokk og stein ellers i foraer. Man mister  hemininger og alt er plutselig lov. Om det er bygget på fakta eller sannhet, har visst ikke så mye å si da. 

Alle har en grunnleggende rett til  å få en rettferdig  rettsak. I denne saken med alt hatet, tror jeg ingen dom blir godtatt som streng nok. Resultatet  kommer nok å bli trukket ned på iht straffen tror jeg. Pga all den massive pågangen og kritikken.  Det  er skjedd tidligere.  

Og da blir  det ikke rettferdig  heller for ofrene. 

Så igjen. Dette går helt fint an å både ta avstad fra og velge en litt mer saklig tone iht debatten. 

Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (3 timer siden):

Bare å se på Ingebrigtsen-saken det… og kommentarfeltene der. Brødrene blir slakta og volden mot I bagatellisert og latterliggjort som «bare et vått håndkle🤣». 
Har nevnt tittelen til IMT tidligere i tråden, den er utrolig bra. 
MBH er en farlig mann per nå. Det er godt mulig han kan rehabiliteres. Men tar du kvelertak på minst 2 av 3 kjærester, da har du (som jeg har skrevet flere ganger her) en atferd som er langt over «utagere i fylla/rus og angre etterpå». Jeg håper så inderlig denne saken brukes til noe bra, sammen med Ingebrigtsen-saken: få fokus på vold i nære relasjoner og mest av alt alle disse mekanismene som gjør at det kan foregå, og at folk ikke blir trodd.

Hadde vært litt forsiktig med å bruke IMT som rollemodell jfr livsførsel, omgangskrets og utsvevende tendenser, men men... Vi får vente på videre behandling av politi og rettsvesen i begge sakene.

• Liker 1
Skrevet
Istapp skrev (6 minutter siden):

Hadde vært litt forsiktig med å bruke IMT som rollemodell jfr livsførsel, omgangskrets og utsvevende tendenser, men men... Vi får vente på videre behandling av politi og rettsvesen i begge sakene.

Snakka om «du må tro det før du ser det», ikke forfatteren generelt, det burde jeg selvsagt presisert 🙈😂

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Hvordan har du sett at han begynte på en vie til fagbrev? 

Her står det hvitt på svart. 

IMG_4472.png

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...