Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (19 minutter siden):

Apanasje er lønn som de kongelige får for jobben de gjør. Apanasjen skal dekke utgifter av privat katakter. Marius mottar ingen apanasje.  Fordi han er ikke kongelig. 

Om han får penger av feks moren er det fra hennes private inntekt. 

Hvor han får penger fra det vites jo ikke. 

Hva babler du om? Dette gjalt ikke Marius, men driften av Skaugum, som du påstod ikke ble betalt med statens penger. Da spør jeg deg hvor du tror apanasjen kommer fra. Fint om du kan svare på det.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
Anonio skrev (6 minutter siden):

Appanasjen dekker i dette tilfellet en 27-år gammel mannegutts private liv på fest, kokain, møter med kriminelle ligaer og ferier inkludert. Det kan man kjapt se på hvor mye skatt mannegutten betaler.

Frykter du har rett. Det får meg til å stille spørsmålstegn ved mor og stefars dømmekraft.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Men du skjønner at det er forskjell på teori og praksis? De kan si til ansiktet deres er blått at han ikke skal være offentlig. Men når de likevel setter ham i offentlige situasjoner, som innsetting av regjeringen f.eks, går de imot det de selv vil legge føringer for. Så det som står i den lenken, betyr i praksis ingenting når de selv ikke klarer å følge det som står der. Det er ikke familiært at alle skal delta på innsettingen av regjeringen f.eks.

Jeg vet ikke detaljer i slik de har valgt å løse alt. 

Men uansett de er et tradisjonelt kongehus. Som  somja sa en gang i et intervju. Så fungerer ikke alt det gamle inn i fremtiden.

De også må tilpasse seg tiden vi lever i. Samtidig som de skal beslytte gamle tradisjoner.  

Hvilke tradisjoner som skal vekk og endres. Er spm som hele tiden må vurderes.  Fordi konge huset sal være noe kjent. 

Når Sonja og Harald  møttes.  Var det ikke så vanlig eller iallefall  vanlig akseptert med mine og dine barn situasjon.  I dag er det like vanlig som at begge foreldrene bor sammen med barna sine. 

Bonus barn ble kalt for løsunger, og hadde oftest liten rett til noe som helst. Og ble vel ofte også noen utskudd.  Da de hadde manglende rolle og plass i familien Og ofte forskjells behandlet. 

Så Harald hadde nok iallefall ikke fått sin Sonja  om hun hadde barn den gangen. 

Lausunger ble ofte skjult og satt bort. 

Det var et steg inn i fremtiden  når Harald og Sonja  ble et par og giftet seg. At han giftet seg med en kvinne av folket  og ikke en  annen kongelig som like gjerne kunne være en kusine. Og i et steg videre til å  få lov å velge partner selv. Sonja ar vokst inn i rollen sin og blitt en god dronning og god støtte spiller for Harald. Og alt på veien der har nok vært kritisert og sikkert ikke vært riktig altid.

Det hadde nok vært lettere om Mette Marit ikke hadde hatt barn fra før og en brukken fortid. Med en brukket famile. Og i det minste hadde høyere status.

Men sånn er det ikke. Håkon forelsket seg i Mette Marit. Og Mette Marit forelsket seg i han. Og den kjærligheten de har til hverandre ser man også godt i dag.

Å få et bonus barn inn i kongefamilien er noe helt nytt. Det vil være situasjoner der det  vil være på grensen mellom riktig pg galt iht hva Marius skal være med på. 

Feks slottsbalkongen.  Tradisjonelt  er det kun kongelige som skal hilse  på folket derifra. Men skal man da nekte en sønn under 18 år å være med sin mor på 17 mai? Det er jo heller ikke riktig.  Så her blir det jo et kræsj punkt iht Marius sin ikke kongelig  rolle og privat situasjon mellom mor og sønn.  

Mye av kongelige plikter involverer også familien. Så jeg forventer jo at når mor og stefar krones til konge og dronning.  Har Marius en invitasjon dit. Eller  evnt kongelige og ofisielle  bryllup hans søster og bror en dag skal ha. 

Med bonus famile i kongelige kretser er dette nytt. Og man tar gode og dårlige valg. Men jeg vil jo tro de har vurdert nøye på forhånd. Men nå er ikke  de heller spåmenn og vet hva fremtiden  bringer. 

Hvis kongehuset og marius ønsker at han skal være en privat person.  Så får han være det for min del. 

Prinsesse Astrid  er en kongelig og lever mer anonymt enn det Marius gjør.  Selv om hun jobber offisielt for kongehuset i dag i alder 93 år. Jeg tror  ikke  mange vet at hun finnes engang. 

Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke detaljer i slik de har valgt å løse alt. 

Men uansett de er et tradisjonelt kongehus. Som  somja sa en gang i et intervju. Så fungerer ikke alt det gamle inn i fremtiden.

De også må tilpasse seg tiden vi lever i. Samtidig som de skal beslytte gamle tradisjoner.  

Hvilke tradisjoner som skal vekk og endres. Er spm som hele tiden må vurderes.  Fordi konge huset sal være noe kjent. 

Når Sonja og Harald  møttes.  Var det ikke så vanlig eller iallefall  vanlig akseptert med mine og dine barn situasjon.  I dag er det like vanlig som at begge foreldrene bor sammen med barna sine. 

Bonus barn ble kalt for løsunger, og hadde oftest liten rett til noe som helst. Og ble vel ofte også noen utskudd.  Da de hadde manglende rolle og plass i familien Og ofte forskjells behandlet. 

Så Harald hadde nok iallefall ikke fått sin Sonja  om hun hadde barn den gangen. 

Lausunger ble ofte skjult og satt bort. 

Det var et steg inn i fremtiden  når Harald og Sonja  ble et par og giftet seg. At han giftet seg med en kvinne av folket  og ikke en  annen kongelig som like gjerne kunne være en kusine. Og i et steg videre til å  få lov å velge partner selv. Sonja ar vokst inn i rollen sin og blitt en god dronning og god støtte spiller for Harald. Og alt på veien der har nok vært kritisert og sikkert ikke vært riktig altid.

Det hadde nok vært lettere om Mette Marit ikke hadde hatt barn fra før og en brukken fortid. Med en brukket famile. Og i det minste hadde høyere status.

Men sånn er det ikke. Håkon forelsket seg i Mette Marit. Og Mette Marit forelsket seg i han. Og den kjærligheten de har til hverandre ser man også godt i dag.

Å få et bonus barn inn i kongefamilien er noe helt nytt. Det vil være situasjoner der det  vil være på grensen mellom riktig pg galt iht hva Marius skal være med på. 

Feks slottsbalkongen.  Tradisjonelt  er det kun kongelige som skal hilse  på folket derifra. Men skal man da nekte en sønn under 18 år å være med sin mor på 17 mai? Det er jo heller ikke riktig.  Så her blir det jo et kræsj punkt iht Marius sin ikke kongelig  rolle og privat situasjon mellom mor og sønn.  

Mye av kongelige plikter involverer også familien. Så jeg forventer jo at når mor og stefar krones til konge og dronning.  Har Marius en invitasjon dit. Eller  evnt kongelige og ofisielle  bryllup hans søster og bror en dag skal ha. 

Med bonus famile i kongelige kretser er dette nytt. Og man tar gode og dårlige valg. Men jeg vil jo tro de har vurdert nøye på forhånd. Men nå er ikke  de heller spåmenn og vet hva fremtiden  bringer. 

Hvis kongehuset og marius ønsker at han skal være en privat person.  Så får han være det for min del. 

Prinsesse Astrid  er en kongelig og lever mer anonymt enn det Marius gjør.  Selv om hun jobber offisielt for kongehuset i dag i alder 93 år. Jeg tror  ikke  mange vet at hun finnes engang. 

Du svarer, i kjent stil, på dine egne argument med å argumentere imot deg selv over flere svar. I ett øyeblikk linker du samme link flere ganger i tråden med hvilken rolle Marius har om at han ikke er offentlig osv, men i dette svaret, skriver du jo nøyaktig det som jeg svarte deg, bare med 100 flere ord. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (33 minutter siden):

Hva babler du om? Dette gjalt ikke Marius, men driften av Skaugum, som du påstod ikke ble betalt med statens penger. Da spør jeg deg hvor du tror apanasjen kommer fra. Fint om du kan svare på det.

Du skrev. Hvor får de apanasjen fra julenissen?

Det var det jeg svarte på

Her er øknomien på kongehuset  fordelt mellom stat og privat eie av kongelige

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=134576&sek=134575

Det kan tolkes på måten det skrives at marius har apanasje.  Det er ikke riktig.

Om han får penger av mora til livs opphold det vet du ingenting om . 

Og om han gjør det, så er det isåfall en privat sak fordi hennes lønn er private penger. 

Hun går nok ikke på gata å kjøper  kokain til han

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (40 minutter siden):

Apanasjen dekker i dette tilfellet en 27-år gammel mannegutts private liv på fest, kokain, møter med kriminelle ligaer og ferier inkludert. Det kan man kjapt se på hvor mye skatt mannegutten betaler.

Det er før man kommer til hva det dekker når det kommer til pengedisposisjoner (hvor du og jeg betaler for tjenere, vedlikehold osv) av eiendommene MBH disponerer via stefaren sin som er i det store og hele skattepenger innkrevd av deg og meg.

Det vet du absolutt ingenting om

• Liker 1
Skrevet
Anonio skrev (2 timer siden):

Betyr det at det også kommer med skattepenge-betalte tjenere som vasker, vedlikeholder og duller med deg, samt at den Norske stat vedlikeholder gården? Sånn ca. 15 årsverk?

Ellers så er det ikke i nærheten det samme.

Skaugum var en gave til Olav fra folket. Den er vedlikeholdt og betalt for av folket. Marius bor på folkets regning, og klarer ikke å innse hvor latterlig heldig han har vært.

Nei, det er feil.

Kronprins Olav kjøpte Skaugum av Fritz Wedel-Jarslberg i 1929 for 120 000 kroner. 

Skaugum - Det norske kongehus (kongehuset.no)

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Anonio skrev (49 minutter siden):

Det står også i bibelen at det er ok å steine folk. Det betyr ikke at det er sant.

I praksis fører spesielt MM en meget tvetydig linje i dette spørsmålet.

Harald bør ringe sin nære venn, tidligere dronning av Danmark, og forhøre seg hvordan hun ryddet opp. Det er nær sagt ingen i hele Danmark som synes det var negativt at hun fjernet apanasje og goder fra folk som aldri kommer i nærheten av tronen.

Skal den norske kongen harald ta vekk apanasje. Må han ta sin dronningen sin. Håkon og mettemarit sin. For det er faktisk kun de 4 som i dag mottar apanasje. Ikke engag prinsesse Ingrid mottar apanasje i dag

Unskyld meg. Du bare slenger ut ting uten  å sjekke faka før du skriver. Og det syntes jeg blir ganske usaklig innimellom 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Betyr det at det også kommer med skattepenge-betalte tjenere som vasker, vedlikeholder og duller med deg, samt at den Norske stat vedlikeholder gården? Sånn ca. 15 årsverk?

Ellers så er det ikke i nærheten det samme.

Skaugum var en gave til Olav fra folket. Den er vedlikeholdt og betalt for av folket. Marius bor på folkets regning, og klarer ikke å innse hvor latterlig heldig han har vært

Du må gjerne sammenligne epler og bananer for å skåre billige poeng.

Nå er det en gang slik at bønder mottar subsidier. Jeg vil anta du vet at det er staten som utbetaler denne støtten, eller den "Norske stat" som du skriver.

Et kjapt google søk forteller meg at subsidiene til bønder i 2024 er på 27 milliarder. Dette tilsvarer over en million per bonde. Jeg vil anta deler av denne støtten går til vedlikehold av gården.

Bønder som driver med dyr har gjerne avløser. Denne avløseren skal ha lønn. Kan det være en "skattepenger - betalt" avløser? Jordbær bønder har stort behov for arbeidskraft i innhøstingen. Det samme med fruktbønder. Kan det være at dette er "skattepenger - betalt" hjelp?

Forøvrig vil jeg si din avsluttende kommentar om Marius Borg Høiby er noe "latterlig". Jeg vil anta du ikke har innblikk i hvilke utfordringer han eventuelt har hatt i sitt liv, og hvordan det har vært for han. 

Penger kan ikke kjøpe lykke. De gjør at du slipper bekymringer for regninger og å få hverdagen til å gå rundt. Noe som ikke er synonymt med lykke. Det finnes nok av tragiske eksempler på pengesterke personer som har valgt å avslutte sitt liv. Men de har kanskje "ikke klart å se hvor latterlig heldig de var"?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, Krokenguri said:

Skal den norske kongen harald ta vekk apanasje. Må han ta sin dronningen sin. Håkon og mettemarit sin. For det er faktisk kun de 4 som i dag mottar apanasje. Ikke engag prinsesse Ingrid mottar apanasje i dag

Nå er dette ikke bare snakk om apanasje. Den danske dronningen fjernet også andre goder, bla. a. det vi nå ser på med Marius hvor folk ikke lengre fikk lov til å bo på dronningens eiendommer gratis, få penger av familien (ikke apanasje men midler, uansett), titler, diplomatpass og goder generelt. 

Hun tok rotta på det problemet den Norske kongefamilien sliter med i ett stort jafs.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Anonio skrev (52 minutter siden):

Det står også i bibelen at det er ok å steine folk. Det betyr ikke at det er sant.

I praksis fører spesielt MM en meget tvetydig linje i dette spørsmålet.

Harald bør ringe sin nære venn, tidligere dronning av Danmark, og forhøre seg hvordan hun ryddet opp. Det er nær sagt ingen i hele Danmark som synes det var negativt at hun fjernet apanasje og goder fra folk som aldri kommer i nærheten av tronen.

Her har du litt lesestoff  om hvem som mottar apanasje og ikke. Og at det er grunnlovs berettiget

https://snl.no/apanasje

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

M har mye til felles med D. Begge har hatt ustabile familieforhold. Tenker på hans mor og far før MM kom inn i kongehuset. De har traumer. De har vært (er) voldelige. De truer kjærester og ekser. D har truet sin eks-samboer Hank til taushet og har sittet i fengsel. M skrives det om daglig. Men forskjell er det D trenger ikke rusmidler, han er ruset på seg selv og kjendis-status. M kom i offentligheten da han var 4 år, så det var ikke selvvalgt.
D har ikke klart å drive åndene ut av Marius. 
Det hele er tragisk for alle parter. Jeg visste ikke om denne passet i ML/D tråden elller denne. Det er trist å se begge deler utspille seg. 

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Oida said:

Du må gjerne sammenligne epler og bananer for å skåre billige poeng.

Nå er det en gang slik at bønder mottar subsidier. Jeg vil anta du vet at det er staten som utbetaler denne støtten, eller den "Norske stat" som du skriver.

Et kjapt google søk forteller meg at subsidiene til bønder i 2024 er på 27 milliarder. Dette tilsvarer over en million per bonde. Jeg vil anta deler av denne støtten går til vedlikehold av gården.

Bønder som driver med dyr har gjerne avløser. Denne avløseren skal ha lønn. Kan det være en "skattepenger - betalt" avløser? Jordbær bønder har stort behov for arbeidskraft i innhøstingen. Det samme med fruktbønder. Kan det være at dette er "skattepenger - betalt" hjelp?

Forøvrig vil jeg si din avsluttende kommentar om Marius Borg Høiby er noe "latterlig". Jeg vil anta du ikke har innblikk i hvilke utfordringer han eventuelt har hatt i sitt liv, og hvordan det har vært for han. 

Penger kan ikke kjøpe lykke. De gjør at du slipper bekymringer for regninger og å få hverdagen til å gå rundt. Noe som ikke er synonymt med lykke. Det finnes nok av tragiske eksempler på pengesterke personer som har valgt å avslutte sitt liv. Men de har kanskje "ikke klart å se hvor latterlig heldig de var"?

Ja, la oss sammenligne bønder som produserer mat til folket med en kokain-avhengig 27 åring som aldri har jobbet og bor gratis hos foreldrene sine, mens 15 årsverk jobber bla. a. med å vedlikeholdet huset han fester i. 

Dypet monarkiets forsvarere er villige til å gå til.

• Liker 10
  • Nyttig 11
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Neida, ikke i det hele tatt.

Her, på middag når regjeringen insettes.

Marius Borg Høiby, Jonas Gahr Støre | Støre vil ikke kommentere Borg Høiby-saken:  – Ikke naturlig

Her, på gallamiddag med mamma:

Fra slottsbalkongen til glattcella - her er «lille Marius» sitt liv i  søkelyset

.

Jeg er ganske sikker på at det øverste bildet er fra hans søster 18-årsdag på Deichmanns, der Støre tok imot kongefamilien. Det er definitivt ikke fra en regjeringsinnsettelsesmiddag, hva nå det er. 

Det nederste er åpenbart ikke fra en gallamiddag, da ingen på bildet er kledd til galla.

Siden det er du som postet bildet og kom med påstanden, så er det din jobb å fortelle hva hva bildet egentlig viser.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, MissLucy said:

Jeg er ganske sikker på at det øverste bildet er fra hans søster 18-årsdag på Deichmanns, der Støre tok imot kongefamilien. Det er definitivt ikke fra en regjeringsinnsettelsesmiddag, hva nå det er. 

Det nederste er åpenbart ikke fra en gallamiddag, da ingen på bildet er kledd til galla.

Siden det er du som postet bildet og kom med påstanden, så er det din jobb å fortelle hva hva bildet egentlig viser.

Poenget, som går deg og andre som forsvarer dette forbi, er at Marius stadig er med på diverse arrangementer som viser at han er en offentlig person som til de grader er en del av kongefamilien.

De kan ikke ha det begge veier.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonio skrev (1 minutt siden):

Ja, la oss sammenligne bønder som produserer mat til folket med en kokain-avhengig 27 åring som aldri har jobbet og bor gratis hos foreldrene sine, mens 15 årsverk jobber bla. a. med å vedlikeholdet huset han fester i. 

Dypet monarkiets forsvarere er villige til å gå til.

Hvor usaklig er det mulig å bli?

Men det å tillegge sine meningsmotstandere meninger er jo en kjent hersketeknikk.  

• Liker 6
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Morgan Le Fay said:

Jeg regner med at du ikke er tilbakestående, så derfor gjør du deg kanskje bare dum? 
Vi diskuterte Skaugum. Du skrev;

»Skaugum driftes ikke av statens penger. Skaugum driftes privat av kongefamilien.»

Jeg regner med at du vet forskjellen på å eie noe og å drifte noe. Kronprinsfamilien eier Skaugum, mens vedlikehold betales via apanasjen, som igjen tildeles via statsbudsjettet. Men det er du altså ikke enig i? Så da spør jeg deg for tredje gang hvor du tror pengene kommer fra.

I tillegg til apanasjen kommer altså det den norske stat dekker via hoffet, med 15 årsverk som vedlikeholder Skaugum. Med Norsk gjennomsnittslønn er dette minst 6 millioner kroner i året.

Endret av Anonio
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Anonio skrev (9 minutter siden):

Nå er dette ikke bare snakk om apanasje. Den danske dronningen fjernet også andre goder, bla. a. det vi nå ser på med Marius hvor folk ikke lengre fikk lov til å bo på dronningens eiendommer gratis, få penger av familien (ikke apanasje men midler, uansett), titler, diplomatpass og goder generelt. 

Hun tok rotta på det problemet den Norske kongefamilien sliter med i ett stort jafs.

Vet ikke detaljene om hva dronningen i Danmark  gjorde. Har vare skumlest litt.

Men iht norsk lovgivning  har kongefamilien rett på diplomat pass.  Dette er ikke noe kongen bestemmer men norsk lov.  Som jeg har nevnt tidligere  jeg har ikke funnet  regelverket som sier noe om  hvorvidt hva som skal til å miste retten til et slikt pass. 

Så etter ren fantasi og gjetning.  At feks man er dømt kriminell  kan miste et diplomat pass.  Så er ikke marius  dømt for noe ennå og evnt da ikke vil miste det passet før etter han evnt er straffedømt. 

Men som sagt jeg vet ikke engang om det å være straffedømt er nok til å miste slike pass.  

Diplomat pass er det Norsk politi som utsteder ikke kongen. Og pr.nå er det en rettighet som en del av kongefamilien har. 

Men  helt enig at han har den rettigheten. Slik han situasjon har utviklet seg. Men loven er loven 

Endret av Krokenguri
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det er fra kongeparets 25-års jubileum.

• Liker 9
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Krokenguri said:

Vet ikke detaljene om hva dronningen i Danmark  gjorde. Har vare skumlest litt.

Men iht norsk lovgivning  har kongefamilien rett på diplomat pass.  Dette er ikke noe kongen bestemmer men norsk lov.  Som jeg har nevnt tidligere  jeg har ikke funnet  regelverket som sier noe om  hvorvidt hva som skal til å miste retten til et slikt pass. 

Så etter ren fantasi og gjetning.  At feks man er dømt kriminell  kan miste et diplomat pass.  Så er ikke marius  dømt for noe ennå og evnt da ikke vil miste det passet før etter han evnt er straffedømt. 

Men som sagt jeg vet ikke engang om det å være straffedømt er nok til å miste slike pass.  

Diplomat pass er det Norsk politi som utsteder ikke kongen. Og pr.nå er det en rettighet som en del av kongefamilien har. 

Men  helt enig at han har den rettigheten. Slik han situasjon har utviklet seg. Men loven er loven 

Igjen så snakker du problemene helt forbi.

Den Danske dronningen gjorde slutt på dette du forsvarer med nebb og klør på 1 dag, med stor applaus og støtte fra Folketinget.

Selv om du ikke vil innse det, er denne situasjonen sterkt bidragsytende til at folk får sterk mistro til monarkiet i Norge. De må kjenne sin besøkelsestid og rydde opp, ellers går dette nedenom og hjem. Om vi skal beholde troen på monarkiet må de begynne å tenke seg om, ellers kan vi like så godt betale det samme for å få noen inn som president hvor man faktisk kan bytte personen ut via valg om de gifter seg med øgler, gjemmer sønnen sin på Skaugum mens han banker kvinner eller henger med kriminelle nettverk.

Endret av Anonio
  • Liker 16
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...