Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (23 minutter siden):

Skaugum driftes ikke av statens penger.  Skaugum driftes privat av kongefamilien. 

Dette er skrevet mange ganger i tråden med linker til  eierskapet.  Så da skjønner ikke jeg hvorfor du bla fortsetter å dra inn staten iht drift av Skaugum 

Unnskyld meg, men hvem tror du betaler apanasjen da? Julenissen?

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet
7 minutter siden, Djækklåsst said:

Helt enig. Marius må selvsagt ta ansvar for det han selv gjør. Samtidig må også andre ta ansvar for at han kom inn i offentlighetens søkelys, som ikke var hans valg som 2-åring. 

Jeg mener generelt at det sterkeste argumentet mot monarki er at man tvinger barn inn i en offentlig rolle, både de som er født kongelige og eventuelle halvsøsken/stesøsken. Det hører jo ikke hjemme noe sted i 2024 å tvinge barn inn i én bestemt yrkesvei og la de bære fremtiden til monarkiet på sine skuldre dersom de skulle velge noe annet enn det som er forventet.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AureliaB said:

Jeg mener generelt at det sterkeste argumentet mot monarki er at man tvinger barn inn i en offentlig rolle, både de som er født kongelige og eventuelle halvsøsken/stesøsken. Det hører jo ikke hjemme noe sted i 2024 å tvinge barn inn i én bestemt yrkesvei og la de bære fremtiden til monarkiet på sine skuldre dersom de skulle velge noe annet enn det som er forventet.

Enig, samt at man ikke har noe som helst innvirkning på hvem de drar inn i familien (Durek, MM, eller Meghan i U.K).

Da sitter man med skjegget i postkassa når de plutselig har Foxtrot og Kinahan i nære relasjoner med en som bor på samme eiendom som den kommende kongen av landet.

Bare med tanke på det sikkerhetsmessige rundt Kronprinsen er dette et mareritt. Når man har folk i familien som gjør hva som helst for en stripe på et bakrom er det lett å se hvor enkelt det hadde vært å utnyttet dette til attentat, avlytning på Skaugum eller lignende.

Man kunne jo tenkt seg at Foxtrot kunne kidnappet Marius, f.eks, for så å legge press på Norges regjering. Dette gjør de jo i Sverige til stadighet, bla. a. med Iranske opposisjonelle på bestilling fra Teheran. 

Endret av Anonio
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Takk! Nok et bevis på dette tette båndet med familien sin, selvsagt. 

M er et fullverdig medlem av kongefamilien og har vært det helt siden forlovelsen mellom HM og MM. Det har hele familien uttalt og vist i tv-kamera, jul på slottet, slottsbalkongen, regjeringsmiddager, diplomatpass, ringbærer i bryllupet og jeg vet ikke hva….Vi kan bevise dette til krampa tar oss, men jeg tror vi bare må innse at vi ikke når inn. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Kønn skrev (Akkurat nå):

M er et fullverdig medlem av kongefamilien og har vært det helt siden forlovelsen mellom HM og MM. Det har hele familien uttalt og vist i tv-kamera, jul på slottet, slottsbalkongen, regjeringsmiddager, diplomatpass, ringbærer i bryllupet og jeg vet ikke hva….Vi kan bevise dette til krampa tar oss, men jeg tror vi bare må innse at vi ikke når inn. 

Ikke sant. Det nytter ikke at MM har sagt at han ikke skal ha noen offisielle plikter når de likevel tar han med på offisielle tilsetninger i ny og ne. Hun må ha vært naiv hvis hun tenkte å holde sønnen fullt og helt utenfor det offentlige - det lar seg nemlig ikke gjøre med mindre han hadde bodd fulltid hos far. Og selv da hadde han jo fortsatt vært en del av opplegget. Alt et medlem av kongefamilien gjør, har ringvirkninger for resten av institusjonen, og sånn er det jo bare. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (32 minutter siden):

De burde jo ha lært ham dette fra barnsben av. Noe har feilet stor enten hos den ene eller den andre. 

Det er kjent at marius  har noen diagnoser.  Vi vet pr i dag ikke hvilke diagnoser det er snakk om. Noen diagnoser  kan kun håndteres ikke løses. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Kønn said:

Ja, det er ikke sånn at man plutselig ikke assosieres med egen familie fra og med 18-årsdagen, selv om man er juridisk selvstendig. Uavhengig av diagnoser, bopæl, yrke og veivalg. Legg til at familien representerer en etablert institusjon med plikter og ansvar, så blir det ikke noe mindre sammensatt.

• Liker 9
Skrevet
Anonio skrev (34 minutter siden):

Neida, ikke i det hele tatt.

Her, på middag når regjeringen insettes.

Marius Borg Høiby, Jonas Gahr Støre | Støre vil ikke kommentere Borg Høiby-saken:  – Ikke naturlig

Her, på gallamiddag med mamma:

Fra slottsbalkongen til glattcella - her er «lille Marius» sitt liv i  søkelyset

Mette Marit vet tydeligvis ikke hva hun vil, hun klager på at han ikke skal være offentlig når det gagner henne, men vil gjerne ha han opp og frem når det tjener hennes og hans image.

Enten er han offentlig, og må følge reglene som kommer med diplomatpass, norske lover osv. Ellers så er han privat og skal behandles som privat, men da også helt uten kostnad for den norske stat, diplomatpass osv. De kan ikke kjøre slalom rundt dette hele tiden.

Det skilles på møter med familien og kongelige plikter 

• Nyttig 2
Skrevet
JustAsking skrev (23 minutter siden):

😳

Det er sjelden jeg blir stum. Mot en slik mental blokade har jeg rett og slett ingenting å stille opp med, så jeg gir meg. Overlater det til fagfolk, si (dvs mer drevne og tålmodige brukere). Det hadde vært høflig av deg å lese innleggene til alle de som tar seg bryet med å svare deg, @Krokenguri, for det er flere her som gir deg lenker og gode forklaringer på hvorfor du tar feil med tanke på ansvar for omdømme samt konkrete følger av å være koblet mot kongefamilien. Dette ønsker du visst ikke å forstå noe av. 

Jeg har lest lenker. Hva sikter du til?

Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Ikke sant. Det nytter ikke at MM har sagt at han ikke skal ha noen offisielle plikter når de likevel tar han med på offisielle tilsetninger i ny og ne. Hun må ha vært naiv hvis hun tenkte å holde sønnen fullt og helt utenfor det offentlige - det lar seg nemlig ikke gjøre med mindre han hadde bodd fulltid hos far. Og selv da hadde han jo fortsatt vært en del av opplegget. Alt et medlem av kongefamilien gjør, har ringvirkninger for resten av institusjonen, og sånn er det jo bare. 

Jeg antar med stor grad av sikkerhet at denne problemstillingen offentlig/privat ikke vært et tema om gutten hadde utviklet seg i retning av et noenlunde normalt liv. Utdanning, jobb, familie. Det er derfor jeg tenker at både foreldrene og deres støttespillere, samt media har lagt til rette for denne utviklingen. Men ikke misforstå meg. Handlingene som M er siktet for er ene og alene hans ansvar. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Kønn skrev (Akkurat nå):

Jeg antar med stor grad av sikkerhet at denne problemstillingen offentlig/privat ikke vært et tema om gutten hadde utviklet seg i retning av et noenlunde normalt liv. Utdanning, jobb, familie. Det er derfor jeg tenker at både foreldrene og deres støttespillere, samt media har lagt til rette for denne utviklingen. Men ikke misforstå meg. Handlingene som M er siktet for er ene og alene hans ansvar. 

Absolutt. Kan ikke tenke meg annet, enn at dette har fuck'a med hodet hans på flere enn èn måte. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Krokenguri said:

Det skilles på møter med familien og kongelige plikter 

Møter med familien?!

Herregud. Ser du hvem Marius står ved siden av på første bilde?

Vi skjønner, du er immun mot å forstå at dine argumenter ikke er gode, så du finner på ting for å deflektere. 

Det er ikke 'møte med familien' å være på regjeringsmiddag, nobel-middag eller middager på ambassader.

Endret av Anonio
  • Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
JustAsking skrev (25 minutter siden):

😳

Det er sjelden jeg blir stum. Mot en slik mental blokade har jeg rett og slett ingenting å stille opp med, så jeg gir meg. Overlater det til fagfolk, si (dvs mer drevne og tålmodige brukere). Det hadde vært høflig av deg å lese innleggene til alle de som tar seg bryet med å svare deg, @Krokenguri, for det er flere her som gir deg lenker og gode forklaringer på hvorfor du tar feil med tanke på ansvar for omdømme samt konkrete følger av å være koblet mot kongefamilien. Dette ønsker du visst ikke å forstå noe av. 

Her står det i leksikon om  rolle marius har

https://snl.no/Marius_Borg_Høiby

Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

han bor ikke hjemme. Han bor i et eget hus, ett blant 12, som etter kartet på gulesider å dømme ligger et par hundre meter fra hovedhuset. 

Ja, og det hadde sikkert vært en enkel sak og fått innpass i dette huset dersom han het Ole Nilsen og var uten jobb og utdanning. Jeg forstår ikke hvorfor du på død og liv må prøve å bortforklare at han er en høyst privilegert mann!

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (26 minutter siden):

Unnskyld meg, men hvem tror du betaler apanasjen da? Julenissen?

Apanasje er lønn som de kongelige får for jobben de gjør. Apanasjen skal dekke utgifter av privat katakter. Marius mottar ingen apanasje.  Fordi han er ikke kongelig. 

Om han får penger av feks moren er det fra hennes private inntekt. 

Hvor han får penger fra det vites jo ikke. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Her står det i leksikon om  rolle marius har

Men du skjønner at det er forskjell på teori og praksis? De kan si til ansiktet deres er blått at han ikke skal være offentlig. Men når de likevel setter ham i offentlige situasjoner, som innsetting av regjeringen f.eks, går de imot det de selv vil legge føringer for. Så det som står i den lenken, betyr i praksis ingenting når de selv ikke klarer å følge det som står der. Det er ikke familiært at alle skal delta på innsettingen av regjeringen f.eks.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonio skrev (9 minutter siden):

Møter med familien?!

Herregud. Ser du hvem Marius står ved siden av på første bilde?

Vi skjønner, du er immun mot å forstå at dine argumenter ikke er gode, så du finner på ting for å deflektere. 

Det er ikke 'møte med familien' å være på regjeringsmiddag, nobel-middag eller middager på ambassader.

Her står det om marius sin rolle. Hvorvidt hva  sitat: " men er til stede når det er naturlig av familiære situasjoner "  skal bety blir jo en annen diskusjon 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Krokenguri said:

Her står det om marius sin rolle. Hvorvidt hva  sitat: " men er til stede når det er naturlig av familiære situasjoner "  skal bety blir jo en annen diskusjon 

Det står også i bibelen at det er ok å steine folk. Det betyr ikke at det er sant.

I praksis fører spesielt MM en meget tvetydig linje i dette spørsmålet.

Harald bør ringe sin nære venn, tidligere dronning av Danmark, og forhøre seg hvordan hun ryddet opp. Det er nær sagt ingen i hele Danmark som synes det var negativt at hun fjernet apanasje og goder fra folk som aldri kommer i nærheten av tronen.

Endret av Anonio
  • Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Krokenguri said:

Apanasje er lønn som de kongelige får for jobben de gjør. Apanasjen skal dekke utgifter av privat katakter. Marius mottar ingen apanasje.  Fordi han er ikke kongelig. 

Om han får penger av feks moren er det fra hennes private inntekt. 

Hvor han får penger fra det vites jo ikke. 

Apanasjen dekker i dette tilfellet en 27-år gammel mannegutts private liv på fest, kokain, møter med kriminelle ligaer og ferier inkludert. Det kan man kjapt se på hvor mye skatt mannegutten betaler.

Det er før man kommer til hva det dekker når det kommer til pengedisposisjoner (hvor du og jeg betaler for tjenere, vedlikehold osv) av eiendommene MBH disponerer via stefaren sin som er i det store og hele skattepenger innkrevd av deg og meg.

Endret av Anonio
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Det er kjent at marius  har noen diagnoser.  Vi vet pr i dag ikke hvilke diagnoser det er snakk om. Noen diagnoser  kan kun håndteres ikke løses. 

Nå spekulerer du veldig her. Dersom han har diagnoser som ikke muliggjør et liv uten å belaste kongehuset som han gjør så bør de kanskje tenke på umyndiggjøring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...