Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Før  han slettet  mye bilder og videoer på sin insta konto.  Kunne man bla se marius  svett og i skittent arbeids tøy. Mens han klipper gress på en sitteklipper. I ganske godt  humør. Så ut til  å kose seg da. Det klippet en nå fjernet.  Så jeg tenker at han har gjort endel arbeid på gården der. Han hadde iallefall klippet gress tidligere. Det var ikke vanskelig å se

Ja alt er ikke svart og hvitt. Hadde alle som gjør fæle ting vært fæle hele tiden, hadde det vært enklere. Det har helt sikkert vært perioder med bedre tilstander - og håp ikke minst. Om en gjennomgripende endring i livsførselen. Så intervjuet igjen som Morten Hegset gjorde med Sophie Elise og Nora etter bruddet på VG ( Rampelys?)  SE sa noe sånt som : vi er jo alle glade i ham(Marius). 
Den vanskeligste ( og kanskje vanligste) typen som mishandler: Egentlig en fin fyr som gjør fæle ting. 
Er han en slik fyr, er det håp. 
Det er bra dette ble kom ut i offentligheten, forhåpentligvis var dette det som vil tvinge ham tilbake på riktig spor. Tror dette egentlig blir en lettelse for alle involverte, å skjule sannheten er tungt å leve med. 

• Liker 3
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Jeg håper ikke noen faktisk manipulerer "sjokkbilder" av Marius, virkeligheten er ille nok som den er.

Bild har sannsynligvis kjøpt mange bilder fra folka rundt Marius. Mange er kriminelle, bruker dop og trenger raske penger. 
Jeg har ingen tro på at bildene er fotoshoppet, i så fall er jeg usikker på om Se og Hør ville trykket dem, da vi har regler for sånt i Norge

https://www.seher.no/kongelig/fuck-the-kingdom/81853740

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Zenhouse skrev (4 minutter siden):

Jeg så også likheten med pose-bildet umiddelbart, og tenkte det var nok litt intern humor. 
Tipper Øyunn Krogh synes det er litt morsomt at det har lekket  nå i ettertid siden M reagerte krast offentlig mot henne for å gjøre det samme. Dog en forskjell- hennes etterligning var jo ment for oppmerksomhet. 

IMG_7345.jpeg

Her har vi et ordtak. Du skal ikke tro det du hører og halvparten av det du ser. 

Og det er jo noe i det. Spesielt når mam leser tråden her inne. Der synsing og fakta blandes i en stor grøt og kommer ut som en historie på andre siden jeg er usikker på om de involverte kjenner seg igjen i.

Et bilde  tatt ut av kontekst. Uten henvisning  til hvor det kommer fra og hvilken setting. Sier i prinsippet  egentlig  veldig  lite  iht hva bildet forteller.  

Som feks når bild stjeler bilde fra danby sin insta konto. Sladder han og skriver om marius sine  kriminelle venner. Selv om de ikke direkte at danby er kriminell  så insinuerer det ganske tydelig at han er det. Når de da ei heller henviser til danby sin insta konto. Kan ingen sjekke fakta iht opprinnelsen av bildet. 

Godt mulig at marius  på ene bildet prøver å gjenskape bildet av sophie elise og nora. Ikke så klokt å gjøre evnt. Men uansett hva som er i posen  er det  jo ikke noe hemlighet at mannen har et kokain problem.  Før bildet ble tatt. Og da er det heller ingen stor overaskelse om det som er i posen er kokain.

Pistol bildet  kan for all del være et gjenskaoende bilde det også. Uansett  et veldig  uheldig bilde av kronprinsessens sønn. Men nå tror jeg kanskje ikke det bildet i utgangspunktet var ment for offentligheten heller. Så det spiller i bunn og grunn liten rolle hva det var ment som. Det som er mest bekymringsfult er om våpenet er ekte eller ikke. Rus og våpen er en farlig kombinasjon  .

Med parykker etc på hallowen fest gir et mer intrykk av at det kanskje ikke er kokain i posen og tulle effekten er større. Men man vet jo ikke om det ee kokain i den posen heller....

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (18 minutter siden):

Jeg har oppfattet at Skaugum er i kronprinsens eie, siden han ikke bare bor der, men forvalter gården og leier ut og sånn.

Men eierforholdene er ganske uklart beskrevet på kongehusets nettside, så jeg har begynt å lure litt på om det rent formelt er kongens arv etter kong Olav, som kronprinsen bare disponerer uten å eie.

På den annen side, som @Krokenguripekte på, så overtok jo Märtha Louise Bloksberg etter kong Olav. Og siden verken HM eller ML hadde arverett etter kong Olav, så er det mulig at begge deler har vært fordelt som forskudd på arv fra kongen, som del i et mer helhetlig arveoppgjør. Det er litt uklart.

Ble nysgjerrig på dette og sjekket Grunnboka. Eiendommen ble overdratt vederlagsfritt 28. desember 2001, altså noen måneder etter bryllupet mellom Haakon og Mette-Marit, så det er nok Kronprinsen som eier nå (navnene på de i kongefamilien er anonymisert i Grunnboka). 

Interessant nok så er det også nedlagt hjemmel om særeie på eiendommen, datert samtidig, så eiendommen er nok sikret ved skilsmisse i kronprinsfamilien, samt at Marius ikke har noen arverett her. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

huset hans har en annen adresse. Det kom frem tidligere i tråden.

Respekterer at noen her ser dette annerledes. Sønnen til min bror bor også i en bolig hjemme på gården til foreldrene sine - en kårbolig med eget husnr. Ingen tenker på det som noe annet enn at han har flyttet HJEM. Ikke han, ikke foreldrene, ikke venner, naboer, familie eller noen. 

Men her inne er det altså noen andre syn på det, og det er helt ok det altså. Men jeg orker ikke å overbevise noen, eller å egentlig diskutere det noe mer. Det er ikke SÅ viktig i alt dette her. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Anonio skrev (49 minutter siden):

Han bor hjemme, tjenerne til mor og far vasker, rydder, vedlikeholder og steller hagen hans. Du betaler lønnen til de tjernene gjennom skatt.

Bytt ut ‘hjemme oss’ med ‘på eiendommen til’, så blir kanskje kverulanten fornøyd.

• Liker 9
Skrevet
JustAsking skrev (42 minutter siden):

Halleluja - her kom vi endelig i mål: Omdømme skades fordi folk ikke klarer å skille.

Det er det som er omdømme, og det er derfor du ikke kan fristille Marius fra koblingene. Om Marius er 15, 27, 35 eller 64 så vil han fortsatt være koblet på Kongehuset via mor og halvsøsken. Dette er en binding som ingen myndighetsalder eller egne penger kan endre på. Ett hakk videre i resonnementet da er at MBH og både familien og institusjonen er nødt til å forholde seg til hans livsvalg OG ta stilling til dem.

Ikke fordi det er rasjonelt eller kan reguleres, men fordi det er sånn - når alt kommer til alt så fungerer mennesker på den måten. Det er bare å se på ML det, de prøver å koble henne fra institusjonen for å unngå rolleblanding. (Jeg vil si det er med vekslende hell, for ikke å dra på for mye…)

Tenker du at det er rett om din bror dreper noen. Så skal det gå utover ditt omdømne som ikke har vært en del av den saken?  Det blir litt urettferdig  syntes jeg. 

Skrevet
Krokenguri skrev (23 minutter siden):

Så de ansatte som bor  i de andre boligene bor også hos  mettemarit og håkon.

I mitt perspektiv  blir det som å si at jeg og baboen bor sammen. Vi har 20 meter mellom husene her. Så vidt jeg vet så bor vi i hver vår bolig. 

Hadde jeg leid på skaugum  hadde jeg ikke  bodd sammen med kronprins paret.  Men de hadde vært naboer. Men jeg hadde bodd på gården deres. 

At du i det hele tatt dro den sammenligningen, sier meg at du er tom for argumenter. Å være ansatt hos noen er ikke det samme som å være sønn av noen, sånn hvis du trengte å få den inn med teskje.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
12 minutter siden, Malmfrid said:

Vi vet ingenting om hans eventuelle psykiske lidelser. Det vi vet er at mange psykiske lidelser er rus-utløst hos rusmisbrukere - men her vet vi ikke. 

Det jeg derimot vet er at jeg har kollegaer som har måttet gå på jobb med svært syke 12 og 13-åringer hjemme alene - fordi man faktisk etter loven ikke har rett på å være hjemme. (selvom hele hjertet sier at man så gjerne skulle)

Man har krav på omsorgspermisjon et visst antall dager, men det er opp til arbeidsgiver om det er betalt eller ei. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Krokenguri said:

Tenker du at det er rett om din bror dreper noen. Så skal det gå utover ditt omdømne som ikke har vært en del av den saken?  Det blir litt urettferdig  syntes jeg. 

Ja, det er veldig urettferdig. Det er like fullt slik det fungerer med oss mennesker, da. Vi er ikke løsrevet fra sammenhengen vi er (vokst opp) i. Da må vi jobbe ganske bevisst for å koble oss fra i så fall, flytte langt bort osv. Og det kan vi vel, selv med beste velvilje eller bløteste hjerte, ikke påstå at MBH har gjort?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
JustAsking skrev (17 minutter siden):

Hvordan klarer du å bryte blodsbånd? Med en leiekontrakt?

Hvordan klarte du å koble det dit?  Blodsbånd er vel blodsbånd. Å bo i sroarate boliger får aldri blitt å bo sammen. Man bor isåfall i samme område.  Men man bor ikke sammen. Du kan jo leie av hvem du vil. Om du leier av et utleie  firma eller leier av familien.  Så har man samme leie rettigheter. 

Ser ikke koblingen din her. Eller mener du  at de har mer ansvar for marius sine handlinger enn marius har fordi han på på skaugum  gård? 

Leier du et sted, så kan ikke utleier nekte deg å ha besøk . Og bestemme hvem som besøker deg. 

Nå vet jeg ingenting om hvilke regler iht sikkerhet etc og klausuler  det er iht å passere porten på skaugum.  Så det utaler jeg meg ikke om.

Ang besøk av kriminelle venner på skaugum her jeg heller ikke sett noe om. Iht bekreftelse at de har vært på skaugum. 

Skrevet
Felis skrev (51 minutter siden):

Jeg kan for ordens skyld skrive at sammenligningen min kom som et svar på @Aricias påstander om at bildet var uskyldig tøys og selvironi, og at det ikke var så viktig fordi det ble først publisert i sladrepressen og at det verste med bildet var at det ble delt i utgangspunktet. At det er menneskene som delte det som gjorde noe galt, ikke Marius, for han prøvde jo bare å være morsom.

Det er i hvert fall slik jeg tolker innleggene hennes. Jeg har forsøkt å komme til bunns i om jeg tolker henne feil, men siden hun ikke svarer på det, så antar jeg at jeg har rett.

Og da vil jeg igjen påpeke at å kle seg ut som den mafiaen du støtter økonomisk gjennom ditt misbruk på ingen måte er morsomt. Det er en brutal og grusom industri. Og at kongehuset velger å stikke hodet i sanden i denne saken er bare nok et eksempel på kritisk dårlig dømmekraft. 

Og så må jeg gi Aricia rett i en ting, og det er at det er dårlig gjort av vennene til Marius å profittere på hans «ulykke» og selge bilder av han. Men så må vi huske på at dette er den type mennesker han omgir seg med. Kriminelle uten skrupler, som selger en kamerat for penger. Og så kan vi jo ta et øyeblikk og la det synke inn hva det har å si for sikkerheten til kongefamilien. All den tid Marius bor på Skaugum.

Det uthevede: Det har jeg aldri skrevet, og du mistolker innlegget mitt. Så nei, du tar fremdeles feil.

Jeg tagget deg fordi @Kønn syntes å ville gi "noen" (som hun skrev) ansvaret for å ha brakt Harry-bildet inn i debattten, jeg henviste til riktig adressat.

Skrevet
12 minutter siden, Krokenguri said:

Her har vi et ordtak. Du skal ikke tro det du hører og halvparten av det du ser. 

Og det er jo noe i det. Spesielt når mam leser tråden her inne. Der synsing og fakta blandes i en stor grøt og kommer ut som en historie på andre siden jeg er usikker på om de involverte kjenner seg igjen i.

Et bilde  tatt ut av kontekst. Uten henvisning  til hvor det kommer fra og hvilken setting. Sier i prinsippet  egentlig  veldig  lite  iht hva bildet forteller.  

Som feks når bild stjeler bilde fra danby sin insta konto. Sladder han og skriver om marius sine  kriminelle venner. Selv om de ikke direkte at danby er kriminell  så insinuerer det ganske tydelig at han er det. Når de da ei heller henviser til danby sin insta konto. Kan ingen sjekke fakta iht opprinnelsen av bildet. 

Godt mulig at marius  på ene bildet prøver å gjenskape bildet av sophie elise og nora. Ikke så klokt å gjøre evnt. Men uansett hva som er i posen  er det  jo ikke noe hemlighet at mannen har et kokain problem.  Før bildet ble tatt. Og da er det heller ingen stor overaskelse om det som er i posen er kokain.

Pistol bildet  kan for all del være et gjenskaoende bilde det også. Uansett  et veldig  uheldig bilde av kronprinsessens sønn. Men nå tror jeg kanskje ikke det bildet i utgangspunktet var ment for offentligheten heller. Så det spiller i bunn og grunn liten rolle hva det var ment som. Det som er mest bekymringsfult er om våpenet er ekte eller ikke. Rus og våpen er en farlig kombinasjon  .

Med parykker etc på hallowen fest gir et mer intrykk av at det kanskje ikke er kokain i posen og tulle effekten er større. Men man vet jo ikke om det ee kokain i den posen heller....

Bruce Springsteen sa en gang "Blind tro på de du forherliger ender aldri særlig bra."

Jeg tror kanskje det er treffende på mang en monarkisk nå om dagen.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
12 minutter siden, SagaP said:

Bild har sannsynligvis kjøpt mange bilder fra folka rundt Marius. Mange er kriminelle, bruker dop og trenger raske penger. 
Jeg har ingen tro på at bildene er fotoshoppet, i så fall er jeg usikker på om Se og Hør ville trykket dem, da vi har regler for sånt i Norge

https://www.seher.no/kongelig/fuck-the-kingdom/81853740

Humor eller ikke, MBH har levd lenge nok nå til å vite makten av bilder og skadepotensialet ved publisering, vel? Hadde han brydd seg om konsekvenser så er det veldig, veldig lett å unngå å bli avbildet med upassende antrekk eller (presumptivt) narkotika i hånda. Ved å ikke ta på seg upassende antrekk og ha stoffpose i hånda… Det krever ikke en Master i medievitenskap å forstå hvordan det er lurt å ta litt forholdsregler for ikke å skjemme ut halvsøsken og øvrig familie for hele verden. Opportunisten Marius rer sin egen seng.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Zenhouse skrev (16 minutter siden):

Ja alt er ikke svart og hvitt. Hadde alle som gjør fæle ting vært fæle hele tiden, hadde det vært enklere. Det har helt sikkert vært perioder med bedre tilstander - og håp ikke minst. Om en gjennomgripende endring i livsførselen. Så intervjuet igjen som Morten Hegset gjorde med Sophie Elise og Nora etter bruddet på VG ( Rampelys?)  SE sa noe sånt som : vi er jo alle glade i ham(Marius). 
Den vanskeligste ( og kanskje vanligste) typen som mishandler: Egentlig en fin fyr som gjør fæle ting. 
Er han en slik fyr, er det håp. 
Det er bra dette ble kom ut i offentligheten, forhåpentligvis var dette det som vil tvinge ham tilbake på riktig spor. Tror dette egentlig blir en lettelse for alle involverte, å skjule sannheten er tungt å leve med. 

Ja ingen er bare snille eller bare slemme. 

Det er ganske høytstående folk som gjør mye fælt. Som man ikke ser i offentligheten de soler seg i.  Av og til sprekker boblen andre ganger gjør den ikke det. 

Mange tilsynelatende snille, viser  seg ofte å ikke være det. 

Jeg tenker uansett ingen klarer å gå igjennom et helt liv plettfri uten feil og mangler. Noe som er rett for en kan være feil for en annen. 

Spm er mest hvor  dypt sitter man i det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Krokenguri said:

Hvordan klarte du å koble det dit?  Blodsbånd er vel blodsbånd. Å bo i sroarate boliger får aldri blitt å bo sammen. Man bor isåfall i samme område.  Men man bor ikke sammen. Du kan jo leie av hvem du vil. Om du leier av et utleie  firma eller leier av familien.  Så har man samme leie rettigheter. 

Ser ikke koblingen din her. Eller mener du  at de har mer ansvar for marius sine handlinger enn marius har fordi han på på skaugum  gård? 

Leier du et sted, så kan ikke utleier nekte deg å ha besøk . Og bestemme hvem som besøker deg. 

Nå vet jeg ingenting om hvilke regler iht sikkerhet etc og klausuler  det er iht å passere porten på skaugum.  Så det utaler jeg meg ikke om.

Ang besøk av kriminelle venner på skaugum her jeg heller ikke sett noe om. Iht bekreftelse at de har vært på skaugum. 

De har ansvar for at Marius ikke begår lovbrudd på en eiendom du og jeg betaler for å opprettholde, som skal brukes som residens av vår fremtidige konge, og helst ikke bruke våre skattepenger for å dulle med han, bla. a. via de 15 årsverkene som legges ned for å vedlikeholde stedet på statens regning.

Det står nedfelt i Stortingets lovverk for hoffet at det skal foregå på en ryddig, gjennomskuelig og ordentlig måte. Føler du denne episoden viser at det har foregått ryddig?

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonio skrev (19 minutter siden):

Skaugum var en gave til Olav fra folket. Den er vedlikeholdt og betalt for av folket. Marius bor på folkets regning, og klarer ikke å innse hvor latterlig heldig han har vært.

Jeg vet ikke hvor latterlig heldig det er å være i Marius sko. "Dritten i midten" er ofte brukt om ulike slitsomme og vanskelige roller som f.eks å være mellomleder eller midt i en søskenflokk. I Marius tilfelle; ikke kongelig men ikke en vanlig borger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

At du i det hele tatt dro den sammenligningen, sier meg at du er tom for argumenter. Å være ansatt hos noen er ikke det samme som å være sønn av noen, sånn hvis du trengte å få den inn med teskje.

Jeg skjønner virkelig ikke poenget og persoektivet ditt. Så beklager om du syntes jeg spør dumt. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner virkelig ikke poenget og persoektivet ditt. Så beklager om du syntes jeg spør dumt. 

Jeg føler jeg har forklart meg godt nok til at du skal kunne skjønne det. Så jeg tenker at vi bare lar det ligge.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jo lenger de trekker dette, jo hurtigere må riksrevisjonen på banen for å stramme inn regelverk rundt Skaugum, hoffet, diplomatpass og pengene som sirkulerer i kongefamilien. Vi kan begynne med eiendomsskatt.

Godt jobba MM og Marius, dere bidrar til reform.

Endret av Anonio
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...