Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Caissa skrev (4 minutter siden):

Du påstår jo at MBH "ikke har blitt mobbet, slått, blitt utsatt for overgrep, eller har sykdommer eller lidelser".

("Det er mange barn det er synd på. Som blir mobbet, slått, blir utsatt for overgrep, som har sykdommer og lidelser. 

Marius er ikke en av disse.)

Hvis du VET alt dette så vet du jo mer enn hva den nærmeste familien gjerne vet om sine barn! Da må du i det minste ha vært "flue på veggen" hjemme hos MBH 24/7 (samt alltid vært til stede på skole, i sosiale sammenhenger, ute på gata +++)

Vet mye om folk som lider av ting, eller har vært utsatt for overgrep (seksuelle og andre typer). Og de skjuler det godt!!
Mødre kan være uvitende om incest i familien. Så hvordan kan DU hevde å vite "ALT" om hva en person har gjennomgått/gjennomgår??

Ser at akkurat den kommentaren kan åpnes for feiltolkning.

Føyer da til at Marius ikke er en av disse slik som det har framkommet i media. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
41 minutter siden, SagaP said:

Ser at akkurat den kommentaren kan åpnes for feiltolkning.

Føyer da til at Marius ikke er en av disse slik som det har framkommet i media. 

Kjenner en som har vært avisredaktør. Han pleide å si til barna sine at de ikke måtte tro et ord av det de leste i avisene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Caissa skrev (8 minutter siden):

Kjenner en som har vært avisredaktør. Han pleide å si til barna sine at de ikke måtte tro et ord av det de leste i avisene.

Kildekritikk er viktigere enn grunnleggende mistillit til det trykte ord, er mantra her i huset

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
14 minutter siden, SagaP said:

Kildekritikk er viktigere enn grunnleggende mistillit til det trykte ord, er mantra her i huset

Tror nok det var det han forsøkte å gjøre dem bevisst på. At de måtte være skeptiske og undersøkende ift. det som ble presentert.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Caissa said:

Tror nok det var det han forsøkte å gjøre dem bevisst på. Å være skeptiske og undersøkende overfor det som ble presentert.

• Liker 1
Skrevet
Caissa skrev (6 minutter siden):

Tror nok det var det han forsøkte å gjøre dem bevisst på. At de måtte være skeptiske og undersøkende ift. det som ble presentert.

Kildekritikk er viktig. Der er vi helt sikkert enige. Nå er det natta her 🙂 

• Liker 1
Skrevet (endret)
hvalstad45 skrev (5 timer siden):

Jeg syns det er rart, med alle de ressursene kongehuset har, at de ikke har klart å få Marius inn på noe bedre spor. Han har ingen høyere utdannelse, ingenting å vise til. Det er tragisk om de virkelig bare har sydd puter under armene hans og at MEtte Marit har vært så ettergiven, jeg klarer nesten ikke å tro det. Da virker det mer sannsynlig at han har hatt så store atferdsproblemer hele veien, at alt de har forsøkt har vært rimelig fåfengt siden tenårene.

Der tror jeg du traff spikeren på hodet. Har tenkt akkurat det samme.

Endret av kaiturid
  • Liker 5
Skrevet
- Brian skrev (4 timer siden):

Og da kommer spørsmålet som ingen enda har svart på: Hvem i all verden var det som sørget for at han som voksen fikk dette passet, særlig med tanke på hans rusproblemer og omgang med kriminelle?

Ønsker ikke å spekulere i dette, men er det vedkommende jeg tror stod bak idéen om å gi et diplomatpass til noen som etter all sannsynnlighet vil misbruke det, har man virkelig et problem da vedkommendes oppgave neppe er å påvirke internasjonal politikk ved å gi diplomatisk status til Marius Borg Høiby av private årsaker.

Klart MM har ønsket at han skulle ha det privilegiet. De har vel hele gjengen bare stappet hodet i sanden og latt det stå til.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (7 timer siden):

Så du tenker stakkars Marius? Du glemmer at han har en far som han bodde 50 prosent av tida hos. Der hadde han en jevnaldrende stebror og en halvbror. Alle er myndige i dag, derfor kan jeg nevne dem. 
Stemoren og hennes familie var grei. Besteforeldrene på farsiden er velstående mennesker som har bidratt inn i familieøkonomien og har mange ressurser.

Haakon har alltid behandlet Marius med varme og omsorg i offentligheten, dog kan det virke som om det ikke har vært så mye grensesetting, noe oppførselen hans også tyder på. Virker også som om Marius har et godt forhold til søskenene på morssiden.

Det er mange barn det er synd på. Som blir mobbet, slått, blir utsatt for overgrep, som har sykdommer og lidelser. 
Marius er ikke en av disse. 

Men traumer, utenforskap og ensomhet er individuelt. Ingen opplever ting som kan se likt ut- likt! 

Jeg sier ikke at vold mot noen er greit!

Men et menneskets smerte, påkjenninger og traumer som du ikke har stått i selv- det skal vi ikke definere! Han har hatt en veldig spesielle oppvekst, som særkullsbarn i kongefamilien! 
Velstand eller ikke.. på uansett side… 

Nå jobber jeg med barn og unge med traumer, og bare en skilsmisse der det kommer nye barn etter kan gi særkullsbarn en følelse av utenforskap, ensomhet, som gir angst og depresjon- som gir alvorlig psykisk sykdom!

vi vet at han har diagnoser innafor psykisk helse fra barndommen! Dette har han uttalt..

Rusavhengighet er som regel en traume respons! Overlevelse…

jeg forsvarer IKKE vold, men jeg syntes vi skal sette oss inn i livet til en liten gutt fra Sørlandet som plutselig sto på slottsballkongen, og han har hatt god tid på lese alt om seg selv, hva alle mener om han, mor, bestefar, hans egen far etc! 

Tenk dere om! Materielle goder overgår ikke tilhørighet…

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
hvalstad45 skrev (6 timer siden):

Marius var fire da moren ble sammen med kronprins Håkon, det kan ha skjedd masse traumatiserende og skadelig for ham før det, at han har problemer i dag behøver ikke å være pga kongefamilien i det hele tatt. Han kan ha tilknytningsvansker fra tidligere tidspunkt, da han for eksempel bodde mye hos bestemor.
At han sliter i dag, er ikke noe bevis for at det er hans rolle i kongefamilien som har gitt ham problemene.
Med de ressursene de har, kan det lett være motsatt, at det hadde gått mye dårligere med ham uten.
Så å spekulere i hvordan medietrykket har "ødelagt ham" er fåfengt, det kan være masse annet, og veldig mye preger deg for alltid av det du opplever fra du er baby til fire år.

Det går helt fint an å komme på kjøret med helt normale oppvekstvilkår. 

Til dem som liker å spekulere om diagnoser, det kan være et virus som rammet moren i feil fase av svangerskapet. 

Til dem som er opptatt av rusbruk, det kan være at man tilfeldigvis fikk "feil" bestevenn på ungdomsskolen. 

Foreldre kan ikke programmere sine barn til å bli perfekte, og når vi er voksne så er vi ansvarlige for det vi gjør, ikke våre foreldre. Det å forklare dårlige valg i våre liv med vår oppvekst er noe som er til hindring og ikke noe positivt. 

Har alltid hørt at det er belastende å vokse opp med en prins eller prinsesse tittel. Men så skal det vist nok være ennå mer belastende at de to yngste av 4 søsken man vokser opp med har en slik tittel som man selv ikke har.

Er selvfølgelig trist at folk klarer å ta så dårlige valg som han Marius har gjort som voksen. Like selvfølgelig som det er synd på dem som har vært og er glade i han som ser hvordan livet hans utvikles. Men det kan ikke sammenlignes med de kvinner som er offer i saken, og det kan ikke frata dem som bærer personlig ansvar for monarkiet ansvar for å prioritere den rollen fremfor familien. Hvis "alt for Norge" egentligen betyr "alt for min familie" så kommer det å bety sluttet for monarkiet. Dette gjør at jeg er litt forundret at brukere som støtter monarkiet ikke er tydeligere på at dem forventer "alt for Norge" og ikke "alt for min familie". 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
kaiturid skrev (4 timer siden):

Klart MM har ønsket at han skulle ha det privilegiet. De har vel hele gjengen bare stappet hodet i sanden og latt det stå til.

Dersom det skulle stemme at man deler ut diplomatpass til familiemedlemmer som allerede har brutt loven og høyst sannsynlig vil gjøre det igjen, er det en juridisk skandale av dimensjoner; mon tro hva dette sier om Norges omdømme internasjonalt når man ukritisk deler ut offisielle dokumenter som man vet vil bli misbrukt ...?

Med mindre man har til hensikt å konkurrere med en bananrepublikk der herskeren lar resten av slekten bruke landets ressurser som leketøy, kan jeg ikke begripe hvordan dette skulle være mulig i et sivilisert land som Norge; her har man tydeligvis sett bort fra alt av regler for hva et diplomatpass skal brukes til.

Ikke rart at Marius Borg Høiby er populær i kretser der man har et avslappet forhold til lov og rett.

Endret av - Brian
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
M.G.E skrev (56 minutter siden):

Men traumer, utenforskap og ensomhet er individuelt. Ingen opplever ting som kan se likt ut- likt! 

Men et menneskets smerte, påkjenninger og traumer som du ikke har stått i selv- det skal vi ikke definere! Han har hatt en veldig spesielle oppvekst, som særkullsbarn i kongefamilien! 

Nå jobber jeg med barn og unge med traumer, og bare en skilsmisse der det kommer nye barn etter kan gi særkullsbarn en følelse av utenforskap, ensomhet, som gir angst og depresjon- som gir alvorlig psykisk sykdom!

vi vet at han har diagnoser innafor psykisk helse fra barndommen! Dette har han uttalt..

jeg forsvarer IKKE vold, men jeg syntes vi skal sette oss inn i livet til en liten gutt fra Sørlandet som plutselig sto på slottsballkongen, og han har hatt god tid på lese alt om seg selv, hva alle mener om han, mor, bestefar, hans egen far etc! 

Han var ikke store karen når han ble endel av kongefamilien så håper virkelig de skjermet en 3åring -> fra å lese om seg selv. Han har jo store deler av oppveksten sin i kongefamilien.
Veldig mange mennesker som har hatt en mye verre oppvekst enn han, som aldri begynner med rus, vold etc så synes absolutt ikke synd på han. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
M.G.E skrev (1 time siden):

Godt skrevet 👏

Flere skriver han er så privilegert , har nok penger, vokst opp et fint sted osv men det betyr da ikke at han ikke kan ha problemer , man blir ikke lykkeligere av penger og fint hus akkurat. Traumer kam ha oppstått tidlig i barndommen også, før MM flyttet sammen med Haakon.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Eyr skrev (7 minutter siden):

Han var ikke store karen når han ble endel av kongefamilien så håper virkelig de skjermet en 3åring -> fra å lese om seg selv. Han har jo store deler av oppveksten sin i kongefamilien.
Veldig mange mennesker som har hatt en mye verre oppvekst enn han, som aldri begynner med rus, vold etc så synes absolutt ikke synd på han. 

For en utrolig snever tankegang , du vet jo heller ikke alt om oppveksten hans og rusmiljøet kan man havne borti selv om andre har hatt verre oppvekst ..

Endret av Orly
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Eyr skrev (5 minutter siden):

Helt enig - må slutte med det. Hvem som helst kan starte med rus - det skjer unge i helt vanlige familier - og helt uten klare grunner. 

Han er rusmisbruker og sier at han har psykiske problemer. Vi vet ikke om det er selve rusmisbruker som har utløst de psykiske problemene - for det er nemlig svært vanlig. Når man går i rusbehandling så har man uansett tilgang til psykolog eller psykologisk sykepleier for det er nemlig vanlig at man har en dobbeltdiagnose. 

Gjest NordreSving
Skrevet

Det ble lenket til brevet som MM publiserte på 20 års dagen lenger oppe. 

MM skriver der svart på hvitt at Marius har hatt en vanskelig oppvekst knyttet til rollen som særkullsbarn. Hun peker på seg selv, lærere, foreldre til venner. Hun skriver at: 

«Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken»

Man kan dermed ikke kalle det spekulasjon at oppveksten og foreldrenes håndtering har hatt mangler. 

Personlig lurer jeg på hvorfor hun tenker at forventningene er urealistiske og hvorfor hun har hatt andre forventniger til ham der det eneste skillet er at han har en annen far og ikke er kongelig. 

Det som også undrer meg er hvorfor brevet kommer når han har blitt myndig. Et tidspunkt hvor man er definert som voksen og dermed ikke lenger har barnets beskyttelse i å ikke kunne stilles til ansvar for egne handlinger etter loven.

Hun gjør et poeng ut av negativ utvikling de «siste par årene» altså årene etter at han ble myndig. Det synes jeg er påfallende. Det er normalt at man må stå til ansvar for det man gjør som voksen. Om man ikke gjør gale ting så får man heller ikke oppmerksomhet. 

Hun skriver at det handler om en liten del av medienorge og takker de mediene som har holdt avstand. Eksemplene hun trekker frem er ikke tilknyttet Marius spesifikt, men fokus på dem som kongelig familie. Det er jo naturlig at pressen ønsker bilder og omtale av kongefamilien. 

Det er de siste årene etter at han ble myndig som hun trekker frem. Nærheten i tid mellom brevet og det dokumenterte forelegget for kokainbruk er interessant. Dette ble ikke omtalt i pressen. 

Hun skriver også følgende:

»Jeg håper inderlig at de arketypene som ser ut til å prege en liten del av medie-Norges tolkning av en 20-årings liv får motstand» 

Jeg lurer på hva dette betyr. Gitt det som har kommet frem nå så har jo Marius bekreftet enhver fordom mot en privilegert mann som har utnyttet sin posisjon på helt uakseptable måter. 

For meg er brevet en dokumentasjon på en mor (ja hun skriver at hun først og fremst er mor) som i liten grad tar innover seg at sønnen er blitt voksen og dermed må stå til ansvar for egne valg. En sånn håndtering og tankegang fasiliteter for en voksen sønn som gjør akkurat som han vil. Resultatet ser vi i dag. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
Orly skrev (8 minutter siden):

Godt skrevet 👏

Flere skriver han er så privilegert , har nok penger, vokst opp et fint sted osv men det betyr da ikke at han ikke kan ha problemer , man blir ikke lykkeligere av penger og fint hus akkurat. Traumer kam ha oppstått tidlig i barndommen også, før MM flyttet sammen med Haakon.

Men det er IKKE noe vi skal sitte på et forum å diskutere. Vi er ikke fagfolk. Når han kommer i rusbehandling vil han ha tilgang til flinke og erfarne fagfolk. 

Skrevet
NordreSving skrev (8 timer siden):

Interessant vinkling fra din side. Du mener at årsaken er pressen sitt fokus og ikke handlingene til ML/DV og MBH?

Pressen har som oppgave å være vaktbikkje. Selvfølgelig må de skrive om handlinger og lovbrudd fra medlemmer av kongefamilien. 

Marius & co skal få den oppmerksomheten og straffen de fortjener, men pressen og sosiale medier har nå gått for langt i ryktespredning, forhåndsdømming og skittentøyvask. Monarkimotstanderne har selvfølgelig kastet seg på karusellen med sin egen agenda. Politiet og rettsvesenet bør nå få arbeidsro. Når ting har roet seg bør nok både Martha, Durek og Marius flytte utenlands for en periode.

Det finnes nok av eksempler hvor presset har blitt for stort, men hvor mediene i etterkant toer sine hender i kvalm ansvarsfraskrivelse.

https://www.nrk.no/norge/dette-er-_tonne-saken_-1.14010968

• Liker 5
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (10 minutter siden):

Men det er IKKE noe vi skal sitte på et forum å diskutere. Vi er ikke fagfolk. Når han kommer i rusbehandling vil han ha tilgang til flinke og erfarne fagfolk. 

Jeg svarte på er innlegg og sa meg helt enig i det, du kan ikke bestemme hva som kan diskuteres bare fordi du har en annen mening.

Endret av Orly
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Surpomp skrev (3 minutter siden):

Marius & co skal få den oppmerksomheten og straffen de fortjener, men pressen og sosiale medier har nå gått for langt i ryktespredning, forhåndsdømming og skittentøyvask. Monarkimotstanderne har selvfølgelig kastet seg på karusellen med sin egen agenda. Politiet og rettsvesenet bør nå få arbeidsro. Når ting har roet seg bør nok både Martha, Durek og Marius flytte utenlands for en periode.

Det finnes nok av eksempler hvor presset har blitt for stort, men hvor mediene i etterkant toer sine hender i kvalm ansvarsfraskrivelse.

https://www.nrk.no/norge/dette-er-_tonne-saken_-1.14010968

Vennligst slutt å dra inn den over 20 år gamle Tønne-saken. Det har absolutt ingenting med dette å gjøre.

Marius-saken er i særklasse. Det kommer stadig opp nye momenter som sjokkerer folk. Et eksempel er hvordan denne unge mannen har hatt rett på diplomat-pass og kan reise verden rundt med det på innerlommen? Dette er noe det norske folk SKAL ha svar på og har RETT på svar på. 

Han er medlem av kongefamilien - hvordan kunne det gå så galt? Hva har skjedd og hvordan kunne det skje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...