Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Xstrella skrev (4 minutter siden):

Tenker media bør roe ned. Han er 27 år. Alle gjør feil. Snakk om kjeppjaging etter alle hans feil. La de ordne opp og så må han i behandling. Om noen år er han nok på en bedre vei. 

Feil? Å banke flere kjærester er ikke «feil». 

• Liker 35
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Xstrella skrev (5 minutter siden):

Tenker media bør roe ned. Han er 27 år. Alle gjør feil. Snakk om kjeppjaging etter alle hans feil. La de ordne opp og så må han i behandling. Om noen år er han nok på en bedre vei. 

Så det å denge kjæresten, ta kvelertak på henne, ruse seg på kokain, leve på mor og stefar, og med forsett nesten meie ned en gardist - det kommer under «alle gjør feil»?

Noe du ønsker for kvinnelige medlemmer i din familie - at de møter en slik mann, også må de «ordne opp» med gjerningsmannen? 
Hvor mange andre skal han denge før han er på en bedre vei om noen år? 

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet
Really skrev (1 minutt siden):

Avaporing, igjen... Du vil ha tråden stengt du? Snakke meg om mangel på respekt. Respekter reglene, så slipper vi å få tråden stengt. Du blir rapportert igjen og igjen, og vips så er tråden stengt.

du avsporer jo selv med denne brukerdebatten. Rapporter og gå videre.

• Liker 3
Skrevet (endret)
32 minutter siden, MissLucy said:

nei, jeg fant dem i dokumenterte biografier og artikler om paret. Hvis du mener det er feil, så må du gjerne utdype det nærmere.

Dette er noe ingen kan si noe om med sikkerhet fordi ingen kan "se" inn i en annen persons hjerte, og vite hvilke følelser hen har overfor den ene eller den andre.

Så du linket en artikkel skrevet av Charley Ross som "dokumentasjon" for den som har "levd under en sten":
https://www.independent.co.uk/life-style/prince-charles-camilla-diana-the-crown-marry-b1723529.html

Er det slike skribenter du mener er troverdige kilder?
"Charley has been writing for GLAMOUR since 2021, covering sex, relationships, health, empowerment and politics as well as her regular beat of entertainment. She has written features for Stylist, Grazia, Radio Times, Cosmopolitan, Elle, The Independent, Time Out London and Refinery29. Her interviews have also appeared in Vogue and Vogue India."
https://www.glamourmagazine.co.uk/profile/charley-ross

Endret av Caissa
Posta før jeg hadde skrevet ferdig :-D
  • Liker 4
Gjest NordreSving
Skrevet
Krokenguri skrev (7 timer siden):

Godt det fortsatt er et flertall for et monarki da

Siste sprørreundersøkelse  sa vel noe om at over 80 % ønsket å beholde monarkiet 

Dette temaet foreslår jeg diskuteres evnt videre i tråden om du fortsatt støtter monarkiet.

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Nei fra i våres var det en ny spørreundersøkelse 

Diskuter dette videre i tråden " støtter du fortsatt monarkiet" . Det er en egen tråd for det på KG. Denne handler om Marius 

Sa for høyt tall. 72% ønsker fortsatt monarki.

https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Naturlig at det går litt opp og ned i kriser i kongehuset. 

Nei du tenker på den fra nå i august. Dem handler om mam støtter kongen. Den jeg linket til handler om monarkiet

Jeg velger å ikke svare på dette  denne tråden.  Og oppfordrer til å flytte denne delen av diskusjonen i rett tråd. "Om du støtter fortsatt monarkiet"

Dette er fortsatt tråden om marius.

Denne diskusjonen hører ikke hjemme i marius sin tråd 

Krokenguri skrev (1 time siden):

Nei.  Sorry at du føler det er pekefinger. Men dere sporer tråden av. Og monarkiet har en egen tråd. Så hvorfor er det vanskelig å forstå? Blir bare masse komentarer som ikke er relvant iht tråden om Marius. Vil du diskutere monarkiet kan du vel  gjøre det i riktig tråd.  Vil du diskutere øgler og det ytre rom. Så passer det bedre i martha og durek sin tråd

@Krokenguri
Det blir litt vanskelig å diskutere når du hver gang du blir imøtegått ombestemmer deg og plutselig mener det ikke skal diskuteres. Det er jo du som kommer med påstandene om monarkiet.

Skrevet
Caissa skrev (1 minutt siden):

Dette er noe ingen kan si noe om med sikkerhet fordi ingen kan "se" inn i en annen persons hjerte, og vite hvilke følelser hen har overfor den ene eller den andre.

Så du linket en artikkel som "dokumentasjon" for den som har "levd under en sten":

er du faktisk uenig i at det har vært skrevet et overveldende stort antall artikler og bøker om historien til det engelske kongeparet? Mener du at det må dokumenteres med lenker til alle?

Skrevet
NordreSving skrev (3 minutter siden):

@Krokenguri
Det blir litt vanskelig å diskutere når du hver gang du blir imøtegått ombestemmer deg og plutselig mener det ikke skal diskuteres. Det er jo du som kommer med påstandene om monarkiet.

Ååååå - herlig. Nå lo jeg så høyt her jeg sitter at katten skvatt. 
Fin måte å påpeke inkonsekvens på, @NordreSving👏

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SagaP skrev (25 minutter siden):

Det er helt riktig. Dronning Margrethe har uttalt at man skal bruke hjertet sitt, men også hodet, når man leter etter en partner. 

Nå har tilsynelatende ikke den fremgangsmåten fungert så godt i Danmark, da det spekuleres i at hele abdiseringen og den påfølgende kroningen er et ledd i å dempe ryktene om kongens spanske elskerinne. Charles giftet seg med en kvinne som på alle måter levde opp til morens drøm om en svigerdatter, det fungerte heller ikke. William og Kate og Rose Hanbury har sitt eget lille drama å slite med, selv om Kate er en hardtarbeidende og godt likt kronprinsesse. Jeg tror rett og slett ikke det nytter å velge verken med hjertet eller hjernen i den posisjonen, skilsmissestatistikken i kongefamilier tyder på at det er vanskelig å få det til å fungere uansett.

Sånn sett har jo Haakon tålt mer enn de fleste, og takket være det er de fremdeles gift. Men jeg tror det er på tide å innse at middelalderske skikker ikke er forenelig med dagens forventninger. For vi kan ikke nekte dem å gifte seg med hvem de vil og vi kan ikke forvente at de skal oppføre seg bedre enn folk flest. De må tydeligvis få leve akkurat som deg og meg, men med færre plikter og høyere lønn. Det er skadelig for alle de involverte, tydeligvis, og det er på tide å slippe dem fri.

Endret av Felis
  • Liker 13
  • Nyttig 5
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

er det dette du kaller en unnskyldning?

Nei, ser faktisk ikke noen grunn til å be om unnskyldning - tvert imot. 

Sier meg ferdig med disse avsporingene dine og kommer ikke til å svare deg mer. 

Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Nei, ser faktisk ikke noen grunn til å be om unnskyldning - tvert imot. 

Sier meg ferdig med disse avsporingene dine og kommer ikke til å svare deg mer. 

Det du driver på med er er dobbeltmoral.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
23 minutter siden, MissLucy said:

Nei, selvfølgelig ikke.   Det er jo helt greitt at du ikke har satt deg inn i detaljene, men da er det veldig rart å fastslå ting så bastant, samtidig som du trekker i tvil at andre har grunnlag for sine påstander.

Det jeg sa var at du må ha levd under en sten hvis du virkelig er genuint overrasket over at man vet disse tingene om det engelske kongeparet, da de har vært omtalt i millioner av artikler, biografier og dokumentarer gjennom 30+ år.

Nå delte jeg èn link med deg. At det ikke står noe om jomfrugreia i akkurat den artikkelen, gjør jo ikke at det ikke stemmer, for det står i titusen andre bøker og artikler.

Nå har du blitt fortalt en milliard ganger at du ikke må overdrive! 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Caissa skrev (Akkurat nå):

Nå har du blitt fortalt en milliard ganger at du ikke må overdrive! 

jeg tror ikke det er en overdrivelse å anta at det har vært skrevet flere millioner artikler om Charles og Camilla opp gjennom årene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har dere sitt siste bilde av han i tyske medier? Shit sier bare jeg😬

Endret av lotti__s
  • Liker 7
Skrevet
Felis skrev (Akkurat nå):

Nå har tilsynelatende ikke den fremgangsmåten fungert så godt i Danmark, da det spekuleres i at hele vabdiseringen og den påfølgende kroningen er et ledd i å dempe ryktene om kongens spanske elskerinne. Charles giftet seg med en kvinne som på alle måter levde opp til morens drøm om en svigerdatter, det fungerte heller ikke. William og Kate og Rose Hanbury har sitt eget lille drama å slite med, selv om Kate er en hardtarbeidende og godt likt kronprinsesse. Jeg tror rett og slett ikke det nytter å velge verken med hjertet eller hjernen i den posisjonen, skilsmissestatistikken i kongefamilier tyder på at det er vanskelig å få det til å fungere uansett.

Sånn sett har jo Haakon tålt mer enn de fleste, og takket være det er de fremdeles gift. Men jeg tror det er på tide å innse at middelalderske skikker ikke er forenelig med dagens forventninger. For vi kan ikke nekte dem å gifte seg med hvem de vil og vi kan ikke forvente at de skal oppføre seg bedre enn folk flest. De må tydeligvis få leve akkurat som deg og meg, men med færre plikter og høyere lønn. Det er skadelig for alle de involverte, tydeligvis, og det er på tide å slippe dem fri.

Dronning Mary fungerer så godt som kongelig at Margrethe for noen år siden utnevnte henne til Rigsforstander i sitt fravær (altså før abdiseringen). Mer tillit er det vel vanskelig for en regjerende dronning å gi sin svigerdatter som er hennes etterfølger og ikke-regjerende.

Noe må man regne med i et 20 år langt ekteskap, men man bør ikke bruke mot Margrethe at hun tok grep. Viste handlekraft. Det er jo nettopp det man ikke gjør her i Norge. Her får «humla suse»

Det danske kongehuset er ikke preget av kriminalitet, narkotika, vold, selverklærte sjamaner, helbredelse for penger, bedrageri og liknende. Hello og Netflix skal heller ikke avholde bryllup i f.eks danske Limfjorden.
Danmark har fortsatt stil, noe vi mangler.
Ellers er jeg enig i det du skriver om middelalderske skikker og at disse ikke er forenelige med dagens forventninger 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Gjest gansketeit
Skrevet
Mr.buksa skrev (1 time siden):

Her er du inne på noe interessant.  Får inntrykk av at de fleste andre steder enn i Norge, så er den såkalte eliten i stand til å gå ut og si unnskyld for handlingene sine.  Til og med når det er litt urettmessig. Og da mener jeg ett ekte unnskyld . Og ikke den egosentriske unnskyldningen som Marius kom med. 

Jeg ser for meg at samme dag som dommen til Marius faller, så vil Mette Marit si:

" Nå tar Marius straffen sin.  Han er inneforstått med sin straff. Og Marius  får all den hjelp han trenger. Det har vært en vanskelig tid for oss alle. Det bes om fred når han har sonet straffen" (og voila så snakket vi ikke noe mer om den saken). 

Det norske folk er temmelig tilpasningsdyktige mot det meste av overtramp. Og da har trolig kommet dit at vi har en ukultur i Norge der eliten ikke ser på det som en nødvendighet å unnskylde handlingene sine.  

Stormer legger seg fort her i Norge. For det er stort sett utenlandske medier som tørr å legge ut noe annet enn "koselige" "bilder  og som tørr å grave litt ekstra for å få frem sannheter.

Så sannhetene kommer bedre frem i utlandet. Mens vi blir bare mer og mer fordummet av å tro at livet til selve eliten består av å stå i vafffelkø eller av å kose seg på hytta uten strøm og vann (som noen få eksempler).

Det er ikke det at jeg er i mot positivitet.  Men det er ganske tankevekkende at vi som folk blir nærmest hjernevasket til å gå rundt med en evig sympati.  

Her i Norge gjør vi alt så sympatisk.  

"nå sliter kongefamilien slik vanlige folk gjør ", "Jeg ber for Marius " , "Det var godt ment fra Mette Marit å  ta kontakt med kvinnen. "  , "jeg stjal solbriller og skal skaffe meg psykiatrisk hjelp  (Moxnes) " , "Marius sliter psykisk ",    Osv, osv. 

Alt handler bare om meg,meg,meg. Og når de gjør noe galt, så nevner de ikke noe om hva man har forårsaket andre mennesker.

Når vi nærmest bevisst blir " oppdratt" til å være ett sympatisk folkeslag, så blir det til at det er eliten vi skal synes synd på. Mens ingen tenker på hva det ene overtrampet etter det andre gjør med den kollektive kulturen vår og de rammene som man har som nasjon. 

Burde det ikke være på sin plass at man som i andre land i det minste fikk som vane å si unnskyld - og å stå for det du har gjort mot andre? Istedetfor som en fisk på land bare hige etter dulling og sympati?

Noen ganger så tenker jeg at den "kollektive hjernevasken" har  gått så langt at vi snart er det eneste landet som innbiller oss at eliten har det verre enn den "vanlige mannen i gata". 

Ja man kan vel egentlig oppsummerer det til en personlig tragedie. Det er Norge, og da spesielt norske politikere, så glad å kalle høytstående overpriviligerte personers overtramp for. 

Men akkurat i denne saken har ikke det begrepet blitt brukt.  (som jeg har fått med meg ihvertfall) 

Hadde han "bare" vært rusmisbruker og gjort noe feiltrinn som ikke innebar vold mot kvinner, så hadde vi sikkert hørt begrepet mye. Og han hadde blitt tilgitt på timen.

Og alle ville forstått hvorfor han ble rusmisbruker, stakkars, den oppveksten og bla, bla, bla..en personlig tragedie.

Men ingen vil eller kan forstå han nå. Han banker og truer kvinner. Da er man kommet ganske lavt og ingen har åpenlyst lyst til å støtte en sånn person.

Jeg tror ikke norsk media kommer til å dulle med han mer egentlig. Og mange har lenge visst at han ikke har vært mors beste barn. De har nok kanskje bare ventet på det store feiltrinnet som åpnet slusene.

Skrevet
Xstrella skrev (26 minutter siden):

Han er en voksen mann, nærmer seg 30 år. Han har vel knapt gjort et ærlig dagsverk i hele sitt liv. Lever på andre, rus, vold og kriminalitet. Det er ikke synd på ham!

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet
SagaP skrev (1 minutt siden):

Dronning Mary fungerer så godt som kongelig at Margrethe for noen år siden utnevnte henne til Rigsforstander i sitt fravær (altså før abdiseringen). Mer tillit er det vel vanskelig for en regjerende dronning å gi sin svigerdatter som er hennes etterfølger og ikke-regjerende.

Noe må man regne med i et 20 år langt ekteskap, men man bør ikke bruke mot Margrethe at hun tok grep. Viste handlekraft. Det er jo nettopp det man ikke gjør her i Norge. Her får «humla suse»

Det danske kongehuset er ikke preget av kriminalitet, narkotika, vold, selverklærte sjamaner, helbredelse for penger, bedrageri og liknende. Hello og Netflix skal heller ikke avholde bryllup i f.eks danske Limfjorden.
Danmark har fortsatt stil, noe vi mangler.
Ellers er jeg enig i det du skriver om middelalderske skikker og at disse ikke er forenelige med dagens forventninger 

Helt enig at Dronning Margrethe har gjort en glimrende jobb som monark, med sin strenge lederstil. Men det har jo hatt menneskelige kostnader. Barn og barnebarn har uttalt at de ikke har noe nært forhold. Jeg støtter ikke et system hvor mødre og fedre må velge å være sjef foran morsrollen og farsrollen. At de fødes med en forventning av å sette plikter før følelser.

I Norge har man valgt en annen fremgangsmåte, med det resultat at kongefamilien minner mest av alt om en episode i Real Housewives. Mette Marit har uttalt at morsrollen alltid kommer først, men det harmonerer jo dårlig med valgordet alle kongene våre har valgt til nå. "Alt for Norge" gir faktisk ikke rom for å sette familien først. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Felis skrev (1 minutt siden):

Helt enig at Dronning Margrethe har gjort en glimrende jobb som monark, med sin strenge lederstil. Men det har jo hatt menneskelige kostnader. Barn og barnebarn har uttalt at de ikke har noe nært forhold. Jeg støtter ikke et system hvor mødre og fedre må velge å være sjef foran morsrollen og farsrollen. At de fødes med en forventning av å sette plikter før følelser.

I Norge har man valgt en annen fremgangsmåte, med det resultat at kongefamilien minner mest av alt om en episode i Real Housewives. Mette Marit har uttalt at morsrollen alltid kommer først, men det harmonerer jo dårlig med valgordet alle kongene våre har valgt til nå. "Alt for Norge" gir faktisk ikke rom for å sette familien først. 

Det har gått bra med alle barnebarna og de to sønnene til Margrethe. Den dagen hun legger seg i penalet, så er det i trygg forvissning om at hun etterlater seg et velsmurt monarki med en kompetent arverekke. 
Her i Norge er det annerledes.

Det vi ser er vel en relativt streng barneoppdragelse på sønnene til Margrethe, men en kjærlig barneoppdragelse med grenser for barnebarna. Her i Norge er også det annerledes; få grenser og mye curling oppdragelse, samt lav terskel for rusbruk.
Det er ikke bra.

• Liker 26
  • Nyttig 4
Skrevet
21 minutter siden, MissLucy said:

er du faktisk uenig i at det har vært skrevet et overveldende stort antall artikler og bøker om historien til det engelske kongeparet? Mener du at det må dokumenteres med lenker til alle?

At det er skrevet utallige artikler mm. om Charles og Diana er vel ingen uenige i?

Det jeg er uenig i er at at påstandene som vi blir servert kan betraktes som "sannhet", bare fordi de står der. 
Når de ikke er dokumenterbare så blir de bare ... påstander. (Selger sikkert mange magasiner, bøker mm da.)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (41 minutter siden):

lett for henne å si, som fikk gifte seg med sitt livs kjærlighet uten kamp

Hva er «ens livs kjærlighet?» mener du at man kun har en sjelevenn, den ene korrekte partneren for deg, blant 8 milliarder mennesker…? Du tror ikke man kan være kompatibel med og føle kjærlighet til flere? 

Det tror jeg. Og da tror jeg også man kan velge vekk en upassende partner, gjerne så tidlig som mulig, og heller satse på en bedre.

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...