Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

MM kan folk få gratis av meg. Det styret med at MBH ikke er en offentlig person?? Hallo,hun gjorde han til det for 25 år siden. Hvorfor var han ringbærer og hvorfor løftet hun han opp på slottsbalkongen? HUN gjorde han til en offentlig person fra den dagen.

• Liker 37
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Man kan nok ikke sammenlikne kongefamilien med statlig ansatte. De er i en helt egen kategori. De har neppe to pass. 
Noen trøster seg med at kongen KAN straffe dem, og at de i teorien KAN straffes når de kommer hjem.

Det skjer ikke.

Vi nordmenn tror jo at verden er rettferdig og at alle er like, i hvertfall her på berget. Vi aner nok ikke en brøkdel av hva som blir feid under teppet.

Da har du misforstått grl §37. Den gir ikke kongen mulighet til å bestemme at de ikke er underlagt norsk lov. Den sier bare at han kan bestemme hvem som skal dømme. Og den gjelder kun for de som er i arverekken. Noen jurister mener den ikke gjelder for dronningen og kronprinsessen en gang.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest gansketeit
Skrevet
kaiturid skrev (4 minutter siden):

MM kan folk få gratis av meg. Det styret med at MBH ikke er en offentlig person?? Hallo,hun gjorde han til det for 25 år siden. Hvorfor var han ringbærer og hvorfor løftet hun han opp på slottsbalkongen? HUN gjorde han til en offentlig person fra den dagen.

Ja, det er faktisk helt sant.

Skrevet
Purple Basil skrev (33 minutter siden):

Alle med diplomatpass har immunitet i det som for dem er utlandet. Har vært flere tilfeller hvor ambassadefolk i Norge har laget faenskap (råkjøring, kræsjet biler osv), og sluppet unna med det fordi de hadde diplomatpass.

Det var snakk om at de ikke kunne arresteres. Det mener jeg bare gjelder regenten. 

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (26 minutter siden):

God kommentar i Aftenposten om utholdenhet og lange linjer:

https://www.aftenposten.no/kultur/kommentar/i/alG19O/monarkiet-sliter-leve-monarkiet

"Monarkiets styrke er langsiktigheten. I et mediesamfunn der alt skjer i turbotempo, er de kongeliges tidshorisont ikke fem eller femti dager. Den er fem eller femti år. Det er noe helt annet enn all turbulensen i politikken.

Utholdenhet er vår samtids mest undervurderte egenskap.

(...)

Jeg støtter mediekritikeren Anki Gerhardsen når hun skriver at vi trenger mer grundig, kritisk journalistikk som gjør det lettere å diskutere monarkiet.

(..)

Det norske folkemonarkiet er sterkt modernisert, men fortsatt en tradisjonsbasert institusjon.

Vi er mange som ønsker sånne lange linjer i den uforutsigbare samfunnsutviklingen. Arv og alt det medfører er definitivt en bærende faktor og grunninstitusjon i samfunnet vårt. Vi har et innskrenket konstitusjonelt monarki under demokratisk kontroll. Å fjerne monarkiet vil ikke utvide folkestyret på noen viktig måte.

Problemer vil finnes uansett hvordan statsformen er. Det mangler jo ikke akkurat på politiske skandaler i Norge heller."

Dersom meningen er å tegne "lange linjer" og forutsigbarhet, kan Norge - siden en god latter forlenger livet - være glad for at landets banankongedømme vil bidra til å holde resten av verden i godt humør og gi salt på brødet til journalistene i sladrebladene, for man trenger ikke å være Nostradamus for å forutsi at dette neppe kommer til å gå i glemmeboken med det første.

Sverige er som kjent kommet i søkelyset for å ha "svenske tilstander", mens Norge vil oppnå kultstatus takket være Cirkus Durek & co.

Endret av - Brian
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Gjest Bestemoren
Skrevet
Mr.buksa skrev (1 minutt siden):

Koselig å høre. Håper ikke at jeg er for ivrig her inne 😅🙈 jeg kjenner bare at dette som har skjedd berører meg dypt. 

Mange innlegg, blant annet dine, er interessante å lese - innlegg som er gjennomarbeidet og reflekterte. Motsvar møtes også med respekt. Dette står i stor i kontrast til andre brukere som i ulike tråder er meget sarkastiske, og det kommer side på side med kverulering om detaljer… Men jeg synes å se en generell brukerreaksjon på det siste, i form av færre «likes» o.l. 

Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Da har du misforstått grl §37. Den gir ikke kongen mulighet til å bestemme at de ikke er underlagt norsk lov. Den sier bare at han kan bestemme hvem som skal dømme. Og den gjelder kun for de som er i arverekken. Noen jurister mener den ikke gjelder for dronningen og kronprinsessen en gang.

Oi, dette var flisespikking. Og helt uinteressant.

Det interessante er hvordan ting fungerer i praksis. Jeg legger merke til at du er glad i å Google og at du tar det du leser veldig bokstavelig.

MBH er en kvinnemishandler, narkotikamisbruker, pleier en kriminell omgangskrets, har diplomatpass som han etter alle solemerker misbruker til lovbrudd (ulovlige rusmidler) i utlandet, antakelig også tyv. Det ser ut som om både kongefamilien og pressen (til nå) har holdt sin hånd over ham. DET er skandalen vi diskuterer her.

Skjønner at det er morsommere å diskutere hvem som eier Skaugum og hva som står i ulike lovtekster.

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Oi, dette var flisespikking. Og helt uinteressant.

Det interessante er hvordan ting fungerer i praksis. Jeg legger merke til at du er glad i å Google og at du tar det du leser veldig bokstavelig.

MBH er en kvinnemishandler, narkotikamisbruker, pleier en kriminell omgangskrets, har diplomatpass som han etter alle solemerker misbruker til lovbrudd (ulovlige rusmidler) i utlandet, antakelig også tyv. Det ser ut som om både kongefamilien og pressen (til nå) har holdt sin hånd over ham. DET er skandalen vi diskuterer her.

Skjønner at det er morsommere å diskutere hvem som eier Skaugum og hva som står i ulike lovtekster.

Det du skrev er feil, og ingen avledninger eller personangrep kan gjøre det riktig.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Du tror at kongen skal bestemme hvem som skal være dommer?

Dette skrev Nrk da Haakon kjørte for fort: Kongen har immunitet og kronprinsen kan bare stilles til ansvar overfor Kongen. Dermed kan de ikke bøtelegges eller straffes på annen måte. Det kan heller ikke medlemmer at de diplomatiske korpsene i Norge, og deres trafikkoppførsel kommenterer vi heller aldri, avslutter UP-sjefen.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsen-ble-stoppet-av-politiet-1.11124068

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
SagaP skrev (14 minutter siden):

, @Mr.buksa 🙂

Derfor vil Marius og sannsynligvis også Durek, kunne reise på diplomatpass selv i framtiden, så lenge de er medlemmer av kongefamilien

En skremmende tanke 😱 takk til deg og dere som opplyser om diplomatpass.  Har som sagt ingen erfaringer med dette.

Spør du meg bør i det minste diplomatpasset til barn (av de med diplomatpass) fratas så fort de blir myndige. Barna starter tross alt sine egne familier 😐

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Det du skrev er feil, og ingen avledninger eller personangrep kan gjøre det riktig.

Det er nok dessverre du som tar feil her. Men igjen, det er en avsporing.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Det er nok dessverre du som tar feil her. Men igjen, det er en avsporing.

Jeg gjorde ikke det. Du driter deg ut.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Orly skrev (4 timer siden):

Det håper jeg da virkelig ,  den dagen handler selvsagt om brudeparet

Nå er det enda noen dager til bryllupet - men egentlig burde de gjort det for lenge siden. 

Skrevet
missDoris skrev (4 timer siden):

Behovet? Marius er nok ettertraktet i kriminelle kretser. Kanskje han driver med import av snø? DET mistenker jeg han har gjort, men vi får da håpe jeg tar grundig feil.

Om man har diplomatpass kan man ikke ransakes. Og får man kofferten til å bli regnet som diplomats bagasje kan den heller ikke skannes/ransakes/gjennomsøkes.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker2023! skrev (1 minutt siden):

Om man har diplomatpass kan man ikke ransakes. Og får man kofferten til å bli regnet som diplomats bagasje kan den heller ikke skannes/ransakes/gjennomsøkes.

tviler på at det gjelder når de kommer inn i Norge, siden personer med norsk diplomatpass ikke har denne immuniteten i Norge.

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Jeg gjorde ikke det. Du driter deg ut.

Samme saklighetsnivå som i går. Gjesp. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Mr.buksa skrev (44 minutter siden):

Unntaket rundt statsråd bygger på at den enkeltes bakgrunn vil være godt opplyst før vedkommende utnevnes til statsråd.  Så det vil så og si alltid være ett rent rulleblad. 

De som er blitt født kongelige og som blir giftet inn i kongehuset er selvfølgelig unntak det også. Men de bør alikevel ikke utgjøre en sikkerhetsrisiko for kongeriket Norge.  Og de bør heller ikke misbruke sin rolle.  

Og hvis man er i ferd med å få kriminelle i sin omgangskrets,så bør man gripe inn og gjøre noe med problemet. De har nok av rådgivere og andre folk rundt seg til å kunne klare jobben med dette . 

Veldig godt poeng! En ting man kan lure på, er hvor langt inn i kongehuset Marius sine kontakter i de kriminelle nettverkene når. Jeg har nevnt det før i tråden (og i Märta sin) og det er vel få av oss som vet, men hvor trygge er kongefamilien og er dette en grunn til at kongehuset er stille? 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
LullaSkrulla skrev (1 minutt siden):

Veldig godt poeng! En ting man kan lure på, er hvor langt inn i kongehuset Marius sine kontakter i de kriminelle nettverkene når. Jeg har nevnt det før i tråden (og i Märta sin) og det er vel få av oss som vet, men hvor trygge er kongefamilien og er dette en grunn til at kongehuset er stille? 

Dette har jeg ikke tenkt på, men det er tankevekkende. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
moroklompen skrev (På 22.8.2024 den 21.51):

For en fullstendig farse hele denne saken er blitt.
Hendelsen skjedde 4 august (om jeg ikke husker feil) og vi er straks i september og han har enda ikke blitt avhørt?!

Beskyldningene fra de to andre eksene er ingen grunn til å utsette avhør, de kunne kalt han inn til flere avhør i etterkant.

Dagens avhør ble avlyst og det har i tillegg kommet frem at saken om råkjøring ble henlagt etter fire dager.

Forskjell på folk, er nærmest etablert som en sannhet utifra denne saken.

Han kan selv velge når han vil la seg avhøre, det kan også du som siktet i en straffesak. Uansett er det viktigst at politiet får avhør av de fornærmede først, slik at de kan konfrontere han med dette under avhør. Saken er nærmest en bagatell, så det er begrenset med ressurser og timer de kan benytte på denne saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mr.buksa skrev (11 minutter siden):

En skremmende tanke 😱 takk til deg og dere som opplyser om diplomatpass.  Har som sagt ingen erfaringer med dette.

Spør du meg bør i det minste diplomatpasset til barn (av de med diplomatpass) fratas så fort de blir myndige. Barna starter tross alt sine egne familier 😐

Jeg håper vi får en redelig og god debatt om vårt styresett snart.

Kongeparet har ikke vært på statsbesøk på fire år, og vi har få offisielle besøk her i Norge. De fleste andre kongelige har nok også takket nei til å komme i bryllupet som Hello og Netflix arrangerer i Geiranger.

Ingen har klart å sette grenser for MBH og Durek, tross rådgivere og en stor stab. Monarkiet er fryktelig kostbart: mange å forsørge, mange eiendommer som skal driftes og vedlikeholdes, mange som trenger livvakter og mange som trenger penger. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...