Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mr.buksa skrev (16 minutter siden):

Det er til og med mulig å kreve klarerering fra de som skal ut og inn . Og mulig å ha en vakt som må slå følge hvis besøkende ikke er klarert. Da kan ikke hvem som helst gå fritt rundt uten å ha med en vakt. 

De burde trappe opp sikkerheten der borte uansett. Og hvis de avgjør at sikkerhetsnivået skal trappes opp,så gjøres det slik jeg skisserer ovenfor.  Hvorfor de ikke har gjort det er for meg litt uforståelig. 

Bildet er jo fra bilen ? For alt du vet kan en vakt ha slått følge, men hvordan beviser noe av dette at hun / de har møtt kronprinsparet ? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Felis skrev (7 minutter siden):

Har noen diskutert det? Jeg kan ikke huske et eneste innlegg hvor noen har påstått at Marius og damen traff kronprinsparet på Skaugum den aktuelle dagen. Siter gjerne disse innleggene (for jeg antar det er mange, siden du hevder at det er en diskusjon), før jeg mistenker deg for stråmannsargumentasjon. 

Det var flere innlegg der dette ble skrevet rett ut i morges jo.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (18 minutter siden):

Vakter - i dette tilfelle garden står ikke i bare til pynt - de har i oppgave å registrere biler og mennesker de ikke kjenner til. Alle som har kjørt inn i militært område vet at man må si hvem man er og hvem man skal besøke. 

Dersom jeg var mor til Marius - og visst alt det folk har fått vite i det siste så hadde jeg ALDRI latt ham hatt fritt leide inn/ut med hvem som helst til alle tider etter noe sånt som skjedde. Alle som har hatt rusmisbrukere i familien vet at man ALDRI kan store på hva de sier. De manipulerer ALLE rundt seg. 

Jeg hadde KREVD å få all informasjon fra vaktene dersom han skulle bo på Skaugum videre. 

Men igjen - der er meg. 

Selvsagt kunne hun hentet eiendelene sine - men ikke i Marius sitt påsyn. Eller hun kunne sendt noen andre for å hente. 

Nå står det i Aftenposten at MBH og fornærmede har møtt hverandre flere ganger, og de har også vært sammen på åstedet for å befare skadene i leiligheten.

Er det da slik å forstå at du mener at denne voksne mannen skulle bedt sin mor om lov til dette?

Skulle han hatt med seg mamma?

mener du at mamma har lov til å nekte sin sønn, som har vært myndig i nesten 10 år, å bevege seg fritt og med personer han velger?

Høiby og kvinnen var tilbake på åstedet sammen for å se på skadene (aftenposten.no)

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Felis skrev (8 minutter siden):

Har noen diskutert det? Jeg kan ikke huske et eneste innlegg hvor noen har påstått at Marius og damen traff kronprinsparet på Skaugum den aktuelle dagen. Siter gjerne disse innleggene (for jeg antar det er mange, siden du hevder at det er en diskusjon), før jeg mistenker deg for stråmannsargumentasjon. 

Er det ikke det vi diskuterer? Trenger vel ikke og sitere, bla tilbake, men hva er det du diskuterer? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
tenker skrev (1 time siden):

Det tror jeg nok han gjorde.

Men samtidig er det jo smått utrolig at H og MM ikke har hatt nok omløp i hodet til å nekte henne adgang på Skaugum. Vitnepåvirkning er jo et begrep som har vært nevnt et par ganger i media i det siste, liksom.

Nå kan jo ikke H og MM følge med på hva Marius gjør 24/7, men dette er en helt åpenbar mulighet de har hatt.

De kunne jo ikke vite at han plutselig skulle ta med seg fornærmede hjem og slike adgangsforbud er ikke bare-bare å få til med mindre det er en sikkerhetsrisiko for dem og politiet er involvert. Men sånne ting kan jo skade både hans og hennes sak, så ikke særlig smart av dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Felis skrev (16 minutter siden):

diskusjonen begynte med innlegg 4576. Det er seks timer siden, og noen innlegg har blitt redigerte, og vi vet ikke om noen har blitt slettet av moderator. Jeg leste de første 7 innleggene på ny nå, men gadd ikke lete mer pga redigeringer og slettinger.

Du får tro hva du vil.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
Spitzy skrev (25 minutter siden):

Men hva har dette med saken og gjøre? Ok, så har kronprinsen tillatt / fått beskjed om at fornermede har hentet sakene i Marius sitt påsyn. 

Det har med saken at MH bor på Skaugum - men det virker som om han til tross for den siste tids skandaler kan fortsette akkurat som før (rus vet jeg ikke) ... 

Jeg hadde krevd at om han skulle bo på Skaugum så hadde jeg (som hans tenkte mor) krevd at han startet i behandling, holdt seg langt unna damene i voldssaken, og holdt seg langt unna venner fra rus-miljøet og alt kriminelt nettverk. 

Dersom foreldrene ikke stiller noen krav - bare lar han holde på så vil ting aldri bli bedre ... 

OG jeg hadde krevd full rapport fra vaktene på Skaugum. 

Hadde jeg hørt at han da hadde oppsøkt disse kvinnene på deres hjemmeadresser eller kontaktet dem via mobil så hadde det blitt et spark i baken - "kom deg ut og klar deg selv".

Endret av Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

diskusjonen begynte med innlegg 4576. Det er seks timer siden, og noen innlegg har blitt redigerte, og vi vet ikke om noen har blitt slettet av moderator. Jeg leste de første 7 innleggene på ny nå, men gadd ikke lete mer pga redigeringer og slettinger.

Du får tro hva du vil.

Jeg er ikke særlig aktiv i tråden her mer, og hopper over mange sider hvis det har kommet mye for hver gang jeg stikker innom, men selv jeg fikk med meg noen innlegg om dette for flere timer siden.

• Liker 5
Gjest Malmfrid
Skrevet

Idag var kongeparet og kronprinsen på jobb på slottet - MM glimret med sitt fravær. Skal saken ta hele hennes kronprinsesse-tid? Som de sa på NRK nylig - det begynner å bli tragikomisk. Et skuespill hvor kongeparet og kronprinsen er på jobb - står og ser på garden fra balkongen ... ingen nevner saken med et eneste ord. 

Reporteren på TV mente at de burde hatt en pressekonferanse - informert om det de har lov til å si. Vi må ha et transparent kongehus ... ikke et hvor ingen tør si noe - bare gjøre gode miner til slett spill. 

Skrevet (endret)
Ninaen skrev (19 minutter siden):

Det var flere innlegg der dette ble skrevet rett ut i morges jo.

Spitzy skrev (18 minutter siden):

Er det ikke det vi diskuterer? Trenger vel ikke og sitere, bla tilbake, men hva er det du diskuterer? 

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke særlig aktiv i tråden her mer, og hopper over mange sider hvis det har kommet mye for hver gang jeg stikker innom, men selv jeg fikk med meg noen innlegg om dette for flere timer siden.

Takk for at dere bekrefter dette. Jeg begynte å tvile på min egen virkelighetsoppfatning.

Ganske ironisk i en tråd der folk snakker om gaslighting.

Endret av MissLucy
  • Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (12 minutter siden):

Du får tro hva du vil.

Sam Jones skrev (7 timer siden):

Det vet de. Og om så ikke er det skandale det også. Og så omtales det som «samtaler på Skaugum», ikke som at MBH og offer har møttes. Skaugum i denne sammenheng er mer enn en lokasjon, det er kronprinsfamilien. 

Bestemoren skrev (7 timer siden):

Ingen av oss vet, vi kan bare anta… Dersom MBH handler helt på egen hånd - bak ryggen på kronprinsparet, har kontakt med fornærmede og kjører henne til Skaugum, sier dette noe om både forholdene generelt og sikkerhetsforholdene der. 

Bestemoren skrev (7 timer siden):

Dette er et forholdsvis lite område som er bevoktet. Jeg ser det som lite sannsynlig at ikke kronprinsparet er orientert om hvem som kjører inn og ut, om ikke av MBH selv, så av andre. 

Sam Jones skrev (7 timer siden):

Altså, unnskyld meg: samtaler på Skaugum? 
Eier de ikke skam og gangsyn? 

At voldsutsatt går tilbake til gjerningsmann er ikke noe nytt, men at dette skal fasiliteres av kronprinsparet er helt spinnvilt. Jeg er helt sjokkert. 

OK, nå har jeg gått igjennom innleggene på nytt, og jeg siterer et utvalg, blant annet det du trakk frem, og her er det altså ingen som påstår at kronprinsparet møtte Marius og ekskjæresten på Skaugum. Tvert imot gikk diskusjonen på om de kunne og burde forhindret at han møtte offeret på deres eiendom, da de tross alt bestemmer over eiendommen og det er en av de best bevoktede eiendommene i Norge. Noen mener at det burde kronprinsparet ha fått til, andre mener det er umulig. Ingen har påstått at kronprinsparet deltok på møtet. Slik du påsto her:

Det forstår jeg. Og det er jo helt irrelevant for det spørsmålet vi diskuterte, som er om man kan slutte fra det at noen kjører gjennom porten, til at de har et møte med kronprinsparet.

Spoiler alert: Det kan vi ikke.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
49 minutter siden, pøbelsara said:

Hvis man har kjennskap til syklusen som kjennetegner vold i nære relasjoner, er antakelig  forklaringen på hvorfor de to har kontakt,  det motsatte av trusler.

De to er ganske nye i forholdet. De har vært svært forelsket, og hun har vært utsatt for uforståelig vold fra en som også helt sikkert hevder at han elsker henne. Volden blir ekstra vond og uforståelig når den utøves av en som hevder å elske henne. Bistandsadvokaten sa at offeret hadde ventet på og ønsket seg en unnskyldning og en innrømmelse, og at hun ble glad når det endelig skjedde. I dagene etterpå har han helt sikkert drevet med love-bombing overfor henne. Dette er kjent for alle som vet litt om mekanismene bak slike forhold: Han er så lei seg – han skjønner ikke hvordan han kunne – han skal slutte å ruse seg og være slem og bare være snill gutt, hvis hun bare kan tilgi ham. Den natten hvor han gikk løs på henne, opplevde hun ikke bare redsel og skrekk, men måtte også forholde seg til at han fyren hun var så forelsket i, plutselig var så slem og kald og skummel. Hun vil bare at alt skal bli bra – og det er han som kan gjøre alt bra, ved å love bot og bedring og si at han aldri skal gjøre det igjen og fortelle henne hvor fantastisk hun er som tilgir og gir ham en sjanse til. Så da gjør hun det da. Men hun er blitt litt mer forsiktig med hva hun sier og gjør. Vokter litt mer på ham for å se om han blir sint. Passer på hva hun sier og gjør og hva han sier og gjør. Litt reddere enn før. Litt mer medgjørlig. De aller færreste går etter første voldsepisode. Hun er jo ikke sammen med ham fordi han er slem, men fordi de er forelsket har hatt det så fint sammen, og hun tenker at han jo er en god gutt som er sårbar og har svakheter, og svakheter har vi vel alle. Så hvorfor skal hun dømme ham? Det gjør jo hele Norge. Så akkurat nå er det antakelig de to mot hele verden. Hun er hans viktigste allierte mot fordømmelse og det enorme pressetrykket. Hun forstår og ser den sårbare, ikek den slemme alle andre roper opp om. Hun blir hans allierte. 

Dette kalles the cycle of abuse. Alle som vet noe om partnervold, kjenner til dette. Veldig mange går fra sin voldsutøver. Men nesten ingen går første gang noe slik skjer.  De fleste blir helt til all kjærligheten er oppbrukt, og de forstår at det aldri kommer til å bli bedre. Å blir vekselvis utsatt for kjærlighetsbombardering og forakt og fysisk og psykisk vold, føkker seriøst med hodene til alle som er normalt skrudd sammen.

Ikke kall henne dum. Les og lær i stedet for.

Ja, dette er som sagt helt etter boka.

Dessverre kommer det til å bli brukt som bevis på at det han gjorde slett ikke var så ille. Slo jo bare litt med flat hånd i kokainrus pga fæl barndom og psykisk syk stakkar, det var jo praktisk talt en ulykke han ikke kan klandres for. 

🤮

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
JessicaL skrev (4 minutter siden):

Ja, dette er som sagt helt etter boka.

Dessverre kommer det til å bli brukt som bevis på at det han gjorde slett ikke var så ille. Slo jo bare litt med flat hånd i kokainrus pga fæl barndom og psykisk syk stakkar, det var jo praktisk talt en ulykke han ikke kan klandres for. 

🤮

Heldigvis er eksene villige til å prate, og forhåpentligvis andre som er blitt utsatt for MBH.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Felis skrev (3 minutter siden):

OK, nå har jeg gått igjennom innleggene på nytt, og jeg siterer et utvalg, blant annet det du trakk frem, og her er det altså ingen som påstår at kronprinsparet møtte Marius og ekskjæresten på Skaugum. Tvert imot gikk diskusjonen på om de kunne og burde forhindret at han møtte offeret på deres eiendom, da de tross alt bestemmer over eiendommen og det er en av de best bevoktede eiendommene i Norge. Noen mener at det burde kronprinsparet ha fått til, andre mener det er umulig. Ingen har påstått at kronprinsparet deltok på møtet. Slik du påsto her:

Det forstår jeg. Og det er jo helt irrelevant for det spørsmålet vi diskuterte, som er om man kan slutte fra det at noen kjører gjennom porten, til at de har et møte med kronprinsparet.

Spoiler alert: Det kan vi ikke.

De er vel slettet som spekulasjoner da. Som de bør.

• Liker 4
Skrevet

Flere enn meg som er skuffet over dagens vendinger i saken? Møttes flere ganger både på Skaugum og i den raserte leiligheten. Skjønner at det er vanskelig i forhold til partnervold/lovebombing etc som har vært diskutert her tidligere, men med en så profilert sak og de involverte hadde jeg forventet noe annet. Kanskje naivt av meg. 

Hvis ikke kongehuset kommer på banen og tar ansvar i forhold til partnervold så mister jeg all respekt for de. Har faktisk sett opp til Kong Harald for den medmenneskelige siden hans men ser jo at det sikkert har vært fine og tomme ord i disse nyttårstalene. 

#skuffet

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

De er vel slettet som spekulasjoner da. Som de bør.

Innlegget du viste til som eksempel står enda, og jeg har sitert det så du selv kan lese at det aldri ble spekulert i at kronprinsparet møtte Marius og eksen på Skaugum... 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (12 minutter siden):

Det har med saken at MH bor på Skaugum - men det virker som om han til tross for den siste tids skandaler kan fortsette akkurat som før (rus vet jeg ikke) ... 

Jeg hadde krevd at om han skulle bo på Skaugum så hadde jeg (som hans tenkte mor) krevd at han startet i behandling, holdt seg langt unna damene i voldssaken, og holdt seg langt unna venner fra rus-miljøet og alt kriminelt nettverk. 

Dersom foreldrene ikke stiller noen krav - bare lar han holde på så vil ting aldri bli bedre ... 

OG jeg hadde krevd full rapport fra vaktene på Skaugum. 

Hadde jeg hørt at han da hadde oppsøkt disse kvinnene på deres hjemmeadresser eller kontaktet dem via mobil så hadde det blitt et spark i baken - "kom deg ut og klar deg selv".

Ja, man kan spørre seg om det fortsatt finnes voksne mennesker der med en viss autoritet som kan sette foten ned, eller om Skaugum er blitt en slags kongelig barnehage der grensesetting ikke eksisterer. I så fall forstår jeg hvorfor diverse kriminelle miljøer ønsker å få adgang der.

Som jeg har nevnt tidligere i tråden - dagens situasjon hadde aldri skjedd under Haakon VII eller Olav V.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
- Brian skrev (1 minutt siden):

Ja, man kan spørre seg om det fortsatt finnes voksne mennesker der med en viss autoritet som kan sette foten ned, eller om Skaugum er blitt en slags kongelig barnehage der grensesetting ikke eksisterer. I så fall forstår jeg hvorfor diverse kriminelle miljøer ønsker å få adgang der.

Som jeg har nevnt tidligere i tråden - dagens situasjon hadde aldri skjedd under Haakon VII eller Olav V.

Nei, det er det som er forskjellen på kongehuset før og nå .... og et tydelig tegn på at tiden er gått ifra hele monarkiet.

Skrevet

Får han lov å kjøre bil når han har innrømmet at han har et rusproblem?

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Malmfrid skrev (24 minutter siden):

Idag var kongeparet og kronprinsen på jobb på slottet - MM glimret med sitt fravær. Skal saken ta hele hennes kronprinsesse-tid? Som de sa på NRK nylig - det begynner å bli tragikomisk. Et skuespill hvor kongeparet og kronprinsen er på jobb - står og ser på garden fra balkongen ... ingen nevner saken med et eneste ord. 

Reporteren på TV mente at de burde hatt en pressekonferanse - informert om det de har lov til å si. Vi må ha et transparent kongehus ... ikke et hvor ingen tør si noe - bare gjøre gode miner til slett spill. 

Dronning sonja pleier ikke å være med på slike oppdrag som i dag. Så ikke unaturlig at mettemarit  ikke var med. Vanligvis har det vært kongen selv alene.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...