Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ninaen skrev (7 timer siden):

Og dette er rett ut av læreboka for narsissistisk og dyssosial atferd. Det er ikke spekulasjoner, det er fakta. Sånn sett kan man støtte publiseringen. Fordi «unnskyldningen» fra onsdag måtte settes i rett kontekst når så mange svelget den rått.

Dette. At han kaller henne "kjæresten min" i "unnskyldningen" er en måte å legge press på henne. Han kaller dem for kjærester offentlig, slik at hun blir nødt til aktivt å korrigere det hvis hun ikke vil være sammen med ham lenger. "Jeg har akkurat dengt deg så du måtte på sykehus, men vi er fortsatt kjærester, ikke sant? Jeg hører ikke at du sier noe annet?"

Dessuten legger det opp til at velmenende men naive utenforstående kan begynne å blande seg og legge press på henne om ikke å forlate ham ("Nå nå, se, han elsker deg jo og lover å forbedre seg, du kan vel ikke gå fra ham i en så tung stund").

Marihone skrev (7 timer siden):

Det virker som om Marius er sjalu, og kjæresten har vært utro eller hatt kontakt med en annen mann. 

Jeg sa unnskyld til en mann ute på byen en gang da exen min tok plassen hans. Min ex sine øyne ble så mørke og svarte at jeg ble helt satt ut. Han ropte til meg: «Vi skal hjem NÅ!» Jeg ble redd jeg, men sa ingenting. Gjorde ingenting. Ble kjeftet på hjemme hos han og ignorert dagen etter. Sjalusi er også typisk ved partnervold.

Dette er også spot on. Hun trenger ikke å ha vært utro, kan bare ha hatt en helt uskyldig vanlig kontakt med en mann som Marius oppfatter som en trussel. 

Jeg kjenner noen som har vært i et forhold med en narsissistisk og manipulerende mann. Oppførselen er veldig forutsigbar og lett å kjenne igjen når man vet hva man skal se etter og klarer å se forbi følelsene.

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Korpsnerden skrev (12 minutter siden):

Når skal politiet utvide/endre siktelsen til vold i nære relasjoner????

Marius  er siktet for kroppskrenkelse og advokaten hans har ved flere anledninger hevdet at det han har utøvd er den mildeste formen for vold. 

Kvelertak, slag i ansikt (som han selv innrømmer), trusler, våpen (kniv) i veggen. Hvis dette ikke er (psykisk og fysisk) vold (i nære relasjoner), hva må egentlig til for å omfattes av den paragrafen?

Siktelsen er det som gjør meg mest bekymret ift om denne saken blir behandlet rettferdig hos politiet og i rettsvesenet. 

Hvis det ender med frifinnelsen eller et par timer samfunnsstraff, fordi stakkars Marius angrer og nå har søkt hjelp, så er det et signal til alle andre voldelige menn der ute - så lenge du ikke gjør noe verre enn Marius gjorde, så er det helt greit å både true og slå og skremme med våpen.

Tror dere Marius søker hjelp fordi han vil, eller fordi det gagner saken hans? 

Nå får vi se om det er likhet for loven eller om det blir spesialbehandling. 

Nei, tror aldri han hadde søkt hjelp om det ikke gagner ham selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på hvor mye disse influenservennene/ kjendis fiffen på Frogner vet om hans livsstil?

Karianne Vilde Spetalen har jo hatt Marius på besøk flere ganger de siste månedene når hun har snappet

Ja, og det er vel liten tvil om hvem hun sikter til her 🙈:

https://www.nettavisen.no/kjendis/m-rtha-louise-og-karianne-spetalen-gifter-seg-samtidig-invitert-samme-gjester/s/5-95-1880529

Jeg koblet det ikke før jeg så ham tagget på et bilde fra 30 års dagen hennes på insta.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (12 minutter siden):

Nå får vi se om det er likhet for loven eller om det blir spesialbehandling. 

Nei, tror aldri han hadde søkt hjelp om det ikke gagner ham selv. 

Etter alt som har kommet frem, kan jeg ikke se for meg at det har vært hans idé i det hele tatt. Ser for meg at familien truer med å kutte navlestrengen (praktisk og økonomisk) hvis ikke han “søker hjelp”. Å plutselig måtte bli voksen og selv stå for det forbruket han har har lagt seg til er nok en skremmende tanke for en som han. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miss.Wildfox skrev (9 timer siden):

Helt sant, og jeg er enig. Samtidig kan vi ikke utelukke det i dette tilfellet. De første leveårene er essensielle for barns psykiske helse, og det er ingen hemmelighet at MM levde et utsvevende liv med rusmidler og hadde sine utfordringer kombinert med å være alenemamma- før hun gikk inn i det royale livet.

https://www.nrk.no/sorlandet/mette-marit-angrer-pa-sin-fortid-1.300633

Marius bodde vel hos mormor sine første tre år, eller husker jeg feil? 

(Beklager om andre ha skrevet det samme, jeg har ikke lest alle innleggene)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Kattugla skrev (6 minutter siden):

Etter alt som har kommet frem, kan jeg ikke se for meg at det har vært hans idé i det hele tatt. Ser for meg at familien truer med å kutte navlestrengen (praktisk og økonomisk) hvis ikke han “søker hjelp”. Å plutselig måtte bli voksen og selv stå for det forbruket han har har lagt seg til er nok en skremmende tanke for en som han. 

Men hvor lett er det å rehabilitere en som er kommet så langt og som har den store vennekretsen - hvor det virker som om rus er veldig sentralt. 

Vanlige mennesker i en rehabiliteringssituasjon blir ofte bedt om å kutte ut alle "vennene" fra rus-tiden for å øke sjansen for å forbli rusfri. Enten da finne nye venner eller gå tilbake til de vennene de hadde før de startet å ruse seg. 

Jaja, kronprinsparet har jo god erfaring i å finne seg nye venner så de kan nok hjelpe litt der, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan kalle henne hva han vil. Alle skjønner det er panikk handling.. 

Og skuta kommer til å synke.. heldigvis. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Men hvor lett er det å rehabilitere en som er kommet så langt og som har den store vennekretsen - hvor det virker som om rus er veldig sentralt. 

Vanlige mennesker i en rehabiliteringssituasjon blir ofte bedt om å kutte ut alle "vennene" fra rus-tiden for å øke sjansen for å forbli rusfri. Enten da finne nye venner eller gå tilbake til de vennene de hadde før de startet å ruse seg. 

Jaja, kronprinsparet har jo god erfaring i å finne seg nye venner så de kan nok hjelpe litt der, 

Med mindre han selv har et oppriktig ønske om å slutte, handler dette nok mest om brannslukking ovenfor familien og omverdenen. Og da blir vel resultatet etter det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde neppe blitt like "smertefull" mediedekning for Marius om han hadde gått ut med hele sannheten selv med en gang. Om han hadde beskrevet omfanget av voldsutøvelsen og rusmisbruket sitt. Men når pressen selv må avsløre det, litt etter litt og over uker, da blir det massivt. 

Jeg syns det er bra at det kommer ut, fordi det setter søkelys på et enormt samfunnsproblem

Jeg håper selvfølgelig ikke at presset blir så massivt at Marius begår suicid. Det ønsker jeg ikke. Heldigvis har han mange som kan ta vare på ham og hjelpe ham.

Samtidig lurer jeg på om ofrene fikk god hjelp? Om de fikk sponset privat psykologhjelp? Hadde det vært min sønn som påførte andre skade, selv om han var 27 år, hadde jeg betalt for det umiddelbart dersom jeg hadde økonomi til det. 

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova

At VG går ut så brutalt som de gjør med disse lydklippene betyr at de har tenkt å kjøre saken videre. Det neste kommer til å bli at "noen" står frem(anonymt i første omgang) og forteller at kongehuset har visst om både vold, narko og omgangskrets. Disse "noen" kan være politi, pst, livvakttjeneste, garden, lakeier, forsvarsfolk, ja egentlig hvem som helst som er i kretsen rundt kongehuset.

Og hvordan kan landets fremtidige konge og dronning da bestige tronen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er som å se en av scenene i TV-serien Exit. Med kongelig "Swung" på toppen. 

Dersom det kommer frem at det har vært tvilsom "trafikk" på Skaugum og/eller at kongehuset har visst om vold og rusmisbruk - da lurer jeg virkelig på om det får noen konsekvenser for kongehuset. Det må det jo få! 

• Liker 28
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-etter-dagbladets-avsloring/81790242

Marius` nettverk (kriminelle miljøer) anses som e sikkerhetsrisiko. Flere har påpekt at PST burde gjøre noe. Men hva kan man gjøre? Kan man innskrenke Marius ved å si at han ikke kan omgås visse mennesker? Jeg spør om nysgjerrighet, ikke med ironi eller liknende. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vg.no https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xj9Jyn/stoere-om-braaket-kan-forestille-meg-at-det-er-en-stor-belastning

Mange partiledere uttaler seg om dette, og stort sett sies det at også kongefamilien nå må håndtere en utfordring med en «ungdom» med psykisk sykdom og rusproblemer, som mange andre familier i Norge må slite med. Vel, det er vel de færreste av øvrig norske unge med rusvansker og psykisk sykdom som har levt et luksusliv i rene Exit-stilen, med svindyre ferieturer, overflod, slippe å jobbe, slippe å studere, slippe å forholde seg til krav fra omgivelsene (det er jo bare å sjekke den åpne instagrammen til MBH og se innlegg han er tagget i. Gjengangstonen er festing, surfing, ekstremt priveligert vestkantungdom som leker seg gjennom livet) «Noen» må ha gjort det mulig for han å leve slik ved jevn tilførsel av mye penger og ingen grenser. 
       De aller, aller fleste unge voksne med rusproblemer og psykisk sykdom har ikke for notorisk vane å banke opp, bedrive psykisk vold, og ta kvelertak på sine kjærester. De lider i det stille med vanskene sine, og har all min sympati. 

• Liker 36
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon. Er drt bare meg som stusser over at han bruker : kjæresten min. I uttalelsen sin. Det er for meg det merkeligste  å legge i en slik offentlig  tilbakemelding. Etter en slik hendelse 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange med psykiske lidelser og/eller rusmisbruk som IKKE driver på som Marius gjør. Det brevet hans med unnskyldninger er rett og slett bullshit. Spill for galleriet for å spille er offer selv, og en angrende synder. 
keg har INGEN sympati for narsissisme og rett og slett drit dårlig oppførsel.

jeg har ingen tvil om at kongeparet og familien har gjort så godt de kan, men noen mennesker er bare et dårlig utgangspunkt😢 et råttent eple. 
Misliker hvis dette blir dysset ned. vold i nære relasjoner MÅ prates om! Det er IKKE greit å utføre psykisk eller fysisk vold uansett hvem du er

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
missLynch skrev (6 minutter siden):

vg.no https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xj9Jyn/stoere-om-braaket-kan-forestille-meg-at-det-er-en-stor-belastning

Mange partiledere uttaler seg om dette, og stort sett sies det at også kongefamilien nå må håndtere en utfordring med en «ungdom» med psykisk sykdom og rusproblemer, som mange andre familier i Norge må slite med. Vel, det er vel de færreste av øvrig norske unge med rusvansker og psykisk sykdom som har levt et luksusliv i rene Exit-stilen, med svindyre ferieturer, overflod, slippe å jobbe, slippe å studere, slippe å forholde seg til krav fra omgivelsene (det er jo bare å sjekke den åpne instagrammen til MBH og se innlegg han er tagget i. Gjengangstonen er festing, surfing, ekstremt priveligert vestkantungdom som leker seg gjennom livet) «Noen» må ha gjort det mulig for han å leve slik ved jevn tilførsel av mye penger og ingen grenser. 
       De aller, aller fleste unge voksne med rusproblemer og psykisk sykdom har ikke for notorisk vane å banke opp, bedrive psykisk vold, og ta kvelertak på sine kjærester. De lider i det stille med vanskene sine, og har all min sympati. 

Politikerne ønsker ikke bruke store ord om dette - og det gjør de helt rett i. Men på kammerset kan jeg love deg at de diskuterer på en helt annen måte. Husk også at mange politikere har et nært forhold til kongefamilien gjennom statsråd, middager på slottet og i andre sammenhenger. Flere politikere er også i vennekretsen til kronprinsparet. Ingen vil brenne sine bruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

En liten digresjon. Er drt bare meg som stusser over at han bruker : kjæresten min. I uttalelsen sin. Det er for meg det merkeligste  å legge i en slik offentlig  tilbakemelding. Etter en slik hendelse 

Nei, det er ikke bare du som tenker sånn. 

For meg virker det som hersketeknik - omtrent som "Lille venn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (10 minutter siden):

Hvis jeg har forstått det rett så er det venninnen til offeret som anmeldte Marius, og da er det nok også hun som har tatt bilder og lydopptak kanskje? - og lekket dette til media. Offeret var ikke så glad for dette sa bistandsadvokaten (om bildene, lydklippene vet man vel ikke) 

Litt om hva Se & Hør betalte ut før. https://www.journalisten.no/aftenposten-betalingsjournalistikk-dagbladet/slik-er-redaksjonenes-tipshonorar/523061
Men nå har de visst sluttet å betale for tips. Kun fotorettigheter. Dvs eksklusive bilder.
Sikkert nærmere 50 K for et såpass dramatisk dagsaktuelt bilde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...