Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

vg.no https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xj9Jyn/stoere-om-braaket-kan-forestille-meg-at-det-er-en-stor-belastning

Mange partiledere uttaler seg om dette, og stort sett sies det at også kongefamilien nå må håndtere en utfordring med en «ungdom» med psykisk sykdom og rusproblemer, som mange andre familier i Norge må slite med. Vel, det er vel de færreste av øvrig norske unge med rusvansker og psykisk sykdom som har levt et luksusliv i rene Exit-stilen, med svindyre ferieturer, overflod, slippe å jobbe, slippe å studere, slippe å forholde seg til krav fra omgivelsene (det er jo bare å sjekke den åpne instagrammen til MBH og se innlegg han er tagget i. Gjengangstonen er festing, surfing, ekstremt priveligert vestkantungdom som leker seg gjennom livet) «Noen» må ha gjort det mulig for han å leve slik ved jevn tilførsel av mye penger og ingen grenser. 
       De aller, aller fleste unge voksne med rusproblemer og psykisk sykdom har ikke for notorisk vane å banke opp, bedrive psykisk vold, og ta kvelertak på sine kjærester. De lider i det stille med vanskene sine, og har all min sympati. 

• Liker 36
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten digresjon. Er drt bare meg som stusser over at han bruker : kjæresten min. I uttalelsen sin. Det er for meg det merkeligste  å legge i en slik offentlig  tilbakemelding. Etter en slik hendelse 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er mange med psykiske lidelser og/eller rusmisbruk som IKKE driver på som Marius gjør. Det brevet hans med unnskyldninger er rett og slett bullshit. Spill for galleriet for å spille er offer selv, og en angrende synder. 
keg har INGEN sympati for narsissisme og rett og slett drit dårlig oppførsel.

jeg har ingen tvil om at kongeparet og familien har gjort så godt de kan, men noen mennesker er bare et dårlig utgangspunkt😢 et råttent eple. 
Misliker hvis dette blir dysset ned. vold i nære relasjoner MÅ prates om! Det er IKKE greit å utføre psykisk eller fysisk vold uansett hvem du er

• Liker 16
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
missLynch skrev (6 minutter siden):

vg.no https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xj9Jyn/stoere-om-braaket-kan-forestille-meg-at-det-er-en-stor-belastning

Mange partiledere uttaler seg om dette, og stort sett sies det at også kongefamilien nå må håndtere en utfordring med en «ungdom» med psykisk sykdom og rusproblemer, som mange andre familier i Norge må slite med. Vel, det er vel de færreste av øvrig norske unge med rusvansker og psykisk sykdom som har levt et luksusliv i rene Exit-stilen, med svindyre ferieturer, overflod, slippe å jobbe, slippe å studere, slippe å forholde seg til krav fra omgivelsene (det er jo bare å sjekke den åpne instagrammen til MBH og se innlegg han er tagget i. Gjengangstonen er festing, surfing, ekstremt priveligert vestkantungdom som leker seg gjennom livet) «Noen» må ha gjort det mulig for han å leve slik ved jevn tilførsel av mye penger og ingen grenser. 
       De aller, aller fleste unge voksne med rusproblemer og psykisk sykdom har ikke for notorisk vane å banke opp, bedrive psykisk vold, og ta kvelertak på sine kjærester. De lider i det stille med vanskene sine, og har all min sympati. 

Politikerne ønsker ikke bruke store ord om dette - og det gjør de helt rett i. Men på kammerset kan jeg love deg at de diskuterer på en helt annen måte. Husk også at mange politikere har et nært forhold til kongefamilien gjennom statsråd, middager på slottet og i andre sammenhenger. Flere politikere er også i vennekretsen til kronprinsparet. Ingen vil brenne sine bruer.

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

En liten digresjon. Er drt bare meg som stusser over at han bruker : kjæresten min. I uttalelsen sin. Det er for meg det merkeligste  å legge i en slik offentlig  tilbakemelding. Etter en slik hendelse 

Nei, det er ikke bare du som tenker sånn. 

For meg virker det som hersketeknik - omtrent som "Lille venn".

Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

Hvis jeg har forstått det rett så er det venninnen til offeret som anmeldte Marius, og da er det nok også hun som har tatt bilder og lydopptak kanskje? - og lekket dette til media. Offeret var ikke så glad for dette sa bistandsadvokaten (om bildene, lydklippene vet man vel ikke) 

Litt om hva Se & Hør betalte ut før. https://www.journalisten.no/aftenposten-betalingsjournalistikk-dagbladet/slik-er-redaksjonenes-tipshonorar/523061
Men nå har de visst sluttet å betale for tips. Kun fotorettigheter. Dvs eksklusive bilder.
Sikkert nærmere 50 K for et såpass dramatisk dagsaktuelt bilde. 

• Liker 1
Skrevet
Reg1 skrev (1 minutt siden):

Litt om hva Se & Hør betalte ut før. https://www.journalisten.no/aftenposten-betalingsjournalistikk-dagbladet/slik-er-redaksjonenes-tipshonorar/523061
Men nå har de visst sluttet å betale for tips. Kun fotorettigheter. Dvs eksklusive bilder.
Sikkert nærmere 50 K for et såpass dramatisk dagsaktuelt bilde. 

Da kan de kanskje bare betale veldig godt for et bilde, da. Blir det ikke lett akkurat det samme som å betale for et intervju? Kanskje det er noe jeg ikke forstår i dette. 

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, Felis said:

Vel, nå har åpenbart moren til Nora visst om det. I dag står moren til Juliane frem og forteller om det samme. Men du tenker at de aldri fortalte det til PST, livvakter eller kronprinsparet? Og at nevnte instanser aldri spurte heller? Vel vitende om at han hadde et narkoproblem...

At jentene ikke ville si noe, ligger i forholdets natur. Men mødrene deres har neppe holdt kjeft. Forøvrig har jo ryktene gått lenge. Jeg husker det var spekulasjoner om hvor sunt forholdet til Nora var allerede under Girls of Oslo. De som vet, de kjenner igjen et voldsoffer. Og Mette Marit har tross alt vært på seminar og lært masse om vold gjennom sin rolle som beskytter for krisesentre.

Dessuten bodde Juliane og Marius på Skaugum i lang tid. Jeg husker hun fikk kritikk for å legge ut bilder med elementer som var lett gjenkjennelige fra Skaugum på sin insta. 

Du har nok fulgt mye mer med enn meg. Har ikke fått med meg annet enn at Noras mor også har fått ødelagt gjenstander i huset sitt, ikke at begge mødrene har uttalt at de visste om volden mot sine døtre før saken sprakk nå nylig.
Virker jo ikke som politiet har visst om partnervolden tidligere heller?

Riktignok har jeg vært noe forundret over kronprinsessens dømmekraft en stund, men om hun har visst om og dekket over at hennes sønn slår og tar kvelertak på sine kjærester - hvordan kan hun da ha mage til å fronte kampanjer mot partnervold? Om dette er sant, ja da! Da vet jeg virkelig ikke hvordan det skal gå med kongehuset,

Håper nå denne saken kan gå sin gang i rettsvesenet uten at noen parter går helt til grunne.

• Liker 5
Gjest takinova
Skrevet
Malmfrid skrev (8 minutter siden):

Var vel en lur kommunikasjonsrådgiver som mener at bruken av kjæresten min var fornuftig for å skape følelser i uttalelsen og for å vise sårbarhet hos den kriminelle voldsmannen.

Skrevet
Malmfrid skrev (13 minutter siden):

Det er nok for å poengtere at han ikke banket opp en "random" dame. Sjukt, men sant.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
takinova skrev (2 minutter siden):

Var vel en lur kommunikasjonsrådgiver som mener at bruken av kjæresten min var fornuftig for å skape følelser i uttalelsen og for å vise sårbarhet hos den kriminelle voldsmannen.

Antageligvis, men da må Marius ha følt seg rimelig sikker på at hun fortsatt ville være sammen med ham etter dette. Mulig han trodde det hadde ordnet seg etter mammas telefonsamtale.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ( dessverre) levd sammen med en rusmisbruker. Det gikk i både piller og kokain. Han hadde en vanskelig barndom etc…og var nok mange diagnoser i bildet,  men han har aldri noensinne vært voldelig mot meg . Jo da, rusen gjorde at det ble mye løgn og vanskelig å forholde seg til han, men han har aldri noensinne vært voldelig mot meg eller noen andre. Han hadde stor respekt for kvinner og mennesker generelt selv om. Så jeg tenker at det er pisspreik å « skjule seg bak diagnoser og rus» M angrer nok kun fordi han ( endelig) ble tatt for det, ikke for noe annet! 

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
1 hour ago, Carrot said:

hvorfor mener du flere må stå frem, er det ikke ille nok med de som vi kjenner til nå tenker du? Han burde være "ferdig" som det er tenker nå jeg da og på den måten tvinges på riktig kurs.. 

Vi får da håpe det, men det er vel kun en som har anmeldt hittil? De gir vel han det samme som Petter Northug: rusklinikk. Om flere står frem, så blir straffen høyere.

Skrevet
Marihone skrev (Akkurat nå):

Vi får da håpe det, men det er vel kun en som har anmeldt hittil? De gir vel han det samme som Petter Northug: rusklinikk. Om flere står frem, så blir straffen høyere.

ingen av oftene har anmeldt -politiet har tatt ut tiltale på eget initiativ - det har vært skrevet mange ganger i tråden og i pressen. 

• Liker 5
Skrevet
Villroses hage skrev (17 minutter siden):

Du har nok fulgt mye mer med enn meg. Har ikke fått med meg annet enn at Noras mor også har fått ødelagt gjenstander i huset sitt, ikke at begge mødrene har uttalt at de visste om volden mot sine døtre før saken sprakk nå nylig.
Virker jo ikke som politiet har visst om partnervolden tidligere heller?

Riktignok har jeg vært noe forundret over kronprinsessens dømmekraft en stund, men om hun har visst om og dekket over at hennes sønn slår og tar kvelertak på sine kjærester - hvordan kan hun da ha mage til å fronte kampanjer mot partnervold? Om dette er sant, ja da! Da vet jeg virkelig ikke hvordan det skal gå med kongehuset,

Håper nå denne saken kan gå sin gang i rettsvesenet uten at noen parter går helt til grunne.

Det er ganske spesielt om mødrene har visst om dette, og bare tiet. Hadde det vært mine barn Hadde jeg levert anmeldelse.

• Liker 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
Marihone skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noen selvfølge at man får sone i rusbehandling når det er snakk om en voldsdom - ei heller fotlenke.

Men det er jo kongehuset og da tar de vel bare noen telefoner så ordner det seg.

Skrevet (endret)

For øvrig er det flere problematiske rolleblandinger her - hun som kalles «kongehusekspert» i Nettavisen har jobbet ti år som lakei på Slottet. Det forklarer jo siste ukes stadig mer lavpannede innlegg fra den siden, når hun roser MM for empatiske evner (telefon til offeret ETTER at siktelse var tatt ut) og nå altså at bildene er problematiske «fordi kongeparet vil synes det er leit å få se dem».

Inkompetanse, maktmisbruk og rolleblandinger er en STOR og viktig del av denne saken, og det blir verre og verre for hver dag som går uten noen uttalelser. Det er også rart at avhør av Marius ikke skjer før neste uke, så jeg lurer på hva som er grunnen. Eneste gode nok grunn til det måtte vært at han har fått totalt sammenbrudd og ikke er i stand til å bli avhørt (og det håper jeg ikke på på noen måte), men alternativet er særbehandling og det er ikke akkurat bra det heller. En tragisk sak med bare tapere.

Endret av JustAsking
Typo
  • Liker 31
  • Nyttig 6
Skrevet
askefast skrev (Akkurat nå):

Det er ganske spesielt om mødrene har visst om dette, og bare tiet. Hadde det vært mine barn Hadde jeg levert anmeldelse.

De som slår kategorisk fast at mødrene har visst om vedvarende vold bør dokumentere dette med lenker som bekrefter påstandene. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihone skrev (1 minutt siden):

Jeg frykter han bare blir lagt inn på rusklinikk, men om flere anmelder eller står frem, så kan få høyere straff og virkelig kjenne konsekvensene på kroppen. Jeg synes ikke Petter Northug forandret seg så meget etter rusklinikken. 

Du kan ikke sammenlignes et som utøver vold i nære relasjoner med PN. 

Dessuten ɓør EN som står frem være nok. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
askefast skrev (7 minutter siden):

Det kan være grunner til at de ikke har anmeldt, selv om de har visst om det. MBH kom jo med trusler i etterkant av denne siste hendelsen, så han kan kanskje virke truende både ruset og som edru. Det han sa i samtalene med offeret etter hendelsen, vitner også om et nedlatende syn på kvinner. 

Endret av Tartufo
  • Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...