Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Snekkestads  sak henlagt på grunn av foreldelse, ja… tenk om kronprinsen hadde oppfordret til anmeldelse da han fikk vite om dette!  Eller frivillig fortalt politiet hva de har observert og hørt! Men nei, går jo ikke an å kritisere dem for noe. 

Jeg lurer også på hvorfor i huleste Slottet henviser til advokat Andenæs hele tiden. Betyr det at når hun uttaler seg så er det på vegne av Slottet? Litt av et signal. Snakk om å stille seg helhjertet bak en forbryter! 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ellie42 skrev (9 minutter siden):

Ti år med voldtekter, flere henleggelser pga foreldelse.

Marius var altså i gang med seksuallovbrudd når han var 17-18 som nå henlegges pga alder på saken. Smak litt på den.

Åpent brev fra Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette-Marit i anledning Marius' 20-årsdag.

Skrevet tre år etter at Marius var i gang med seksuallovbrudd.

Norges neste dronning, dere.

En skam for Norge, rett og slett.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg mener at når han sier det gikk fra frivillig til ufrivillig sex, så skal vi tro han på det og ikke si at det bare var en klønete ting å si. Det er en innrømmelse av voldtekt.

Nei, politiet mener de sovnet. Han selv er uenig i det og mener voldtekt ikke har skjedd

Marius Borg Høiby: Slottet svarer https://share.google/ewByXfOrVkhNDlMwR

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Nei, politiet mener de sovnet. Han selv er uenig i det og mener voldtekt ikke har skjedd

Marius Borg Høiby: Slottet svarer https://share.google/ewByXfOrVkhNDlMwR

Det er advokaten til Marius som har sagt at det var frivillig i starten, så vidt jeg vet.

Men, det går såpass i 1000km/t hos mediene nå at man må ta det i betraktning at feil kan forekomme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (9 minutter siden):

Ser for meg nye overskrifter i tyske og britiske tabloider om "rapist prince".  
Etter at MM og IA har vist frem de fine kjolene på gallamiddag for noen dager siden så er det nå rett ned som en fjert for kongehuset.. Tipper IA er sjeleglad hun reiser i eksil down under. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (56 minutter siden):

Får ikke lenken til å virke, tas bare tilbake til KG. Legger til noen flere (med og uten betalingsmur), hvis jeg ikke er eneste som opplever det:

Politiet bekrefter: Etterforskingen av Marius Borg Høiby er ferdig – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet https://share.google/8HnEMlPwqfjYE7L96

Politiet er ferdig med etterforskningen av Marius Borg Høiby https://share.google/pXzmCOiaORQ7nyMHt

- Tar det på stort alvor https://share.google/Gb4GRCcMC0H0Pbh1l

Marius Borg Høiby siktet for 23 lovbrudd: Mulig lang fengselsstraff https://share.google/POeV5fg3hhi5u8cLP

Marius Borg Høiby, Ellen Holager Andenæs | Marius-forsvarer: – Det startet med frivillig sex https://share.google/VwmfaPggWK3tfQHJj

Du har så rett. Takk for at du bemerket dette. 

• Liker 2
Skrevet
spinner skrev (1 time siden):

Dette er det som heter "Taking out the thrash" på politikerspråket. Ubehagelige nyheter slippes fredag etter lunsj for at andre nyheter skal overdøve saken i løpet av helgen. Ikke så virkningsfullt lenger som i gamle dager med bare aviser og tv, men mange av de skarpeste journalistene og kommentatorene er forhåpentligvis på vei til hytta, Merk også at dette legger opp til at tiltale blir tatt ut midt i fellesferien for å gli mest mulig under radaren.

Jeg lurer også på hvorfor det ikke er noen tiltalepunkter i forbindelse med narkotikalovbrudd.

Spot on! jeg lurer også veldig på hvorfor MBH ikke er siktet for narkotikalovbrudd 🤔

Politiet har selvfølgelig bare tatt med saker de mener å ha vanntette bevis for. Veldig synd at "vold i nære relasjoner" er tatt bort. Slike saker trenger virkelig belysning og debatt.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Villroses hage skrev (1 minutt siden):

Spot on! jeg lurer også veldig på hvorfor MBH ikke er siktet for narkotikalovbrudd 🤔

Politiet har selvfølgelig bare tatt med saker de mener å ha vanntette bevis for. Veldig synd at "vold i nære relasjoner" er tatt bort. Slike saker trenger virkelig belysning og debatt.

Hadde politiet gjort jobben sin og gjennomført uanmeldte razzia i boligen hans i alle disse årene, som de gjør hos andre stakkars narkiser i det ganske land, hadde de sikkert funnet litt av hvert.

Men Fort Skaugum har holdt en beskyttende hånd over Marius.. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet

Minner om at skjermbilder av aviser og nyhetsmedier ikke er lov i henhold til opphavsrett. Bildene må ligge på serveren fra der de er hentet, dette kan man gjøre ved å høyreklikke/holde lenge på bildet og velge "Kopier bildeadressen".

Direkte sitater fra avisartikler inneholde lenke til selve artikkelen sitatet er hentet fra. 

Forumansvarlig

• Liker 3
Skrevet
anno19 skrev (1 time siden):

Tragisk at noe blir henlagt grunnet foreldelse - hvor lenge er det siden? Slikt er jo en gavepakke til de som utøver vold i nære relasjoner……

Her burde det bli en lovendring. Tidligere ble mord også foreldet, det blir de heldigvis ikke lenger. Jeg tenker på alle som har blitt voldtatt og misbrukt som barn. Når de endelig er blitt så gamle at de våger å anmelde, så er saken foreldet 🤮

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Lurer på hvilke psykiske diagnoser som "unnskylder" voldtekt mm. Siden diagnoser ble brukt i unnskyldningsbrevet til Marius. Hvis han er så psykisk syk at han er en fare for folk rundt seg, burde han jo hatt en som passer på 24/7... 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Men bare det å si at det 'startet' med frivillig sex, er jo en innrømmelse på at det gikk over i ufrivillig sex sånn språklig.

Merkelig ting å si.

Jepp. Er vel slik at bevisene (filmene) er så tydelige på det at strategien nå er å argumentere for at Marius ikke skjønte at den ikke var våkne. 

Ellers rar dekning i flere norske medier. VG akkurat nå i mobilversjon er direkte usmakelig. Dem har fire linker om Marius på topp, med følgende overskrifter:

Siktelsen endret

- Forsvarer: Har startet med frivillig sex

- Henlagt: Skuffelse

Så dette er resultatet av at politiet forteller at dem har sendt 23 forhold inklusive 3 alvorlige seksualsaker til påtale beslutning. I en sak med minst 10 fornærmede. Hadde jeg ikke vist bedre så hadde jeg tenkt at folk i ledelse av VG er venner av foreldrene til Marius. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
Hulderen skrev (17 minutter siden):

Her burde det bli en lovendring. Tidligere ble mord også foreldet, det blir de heldigvis ikke lenger. Jeg tenker på alle som har blitt voldtatt og misbrukt som barn. Når de endelig er blitt så gamle at de våger å anmelde, så er saken foreldet 🤮

Jeg tror det er slik at foreldelsesfristen for overgrep i barndommen ikke starter å løpe før offeret er 18, men bortsett fra det så er jeg helt enig med deg i at dette er sakstyper som ikke burde bli foreldet i det hele tatt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Svart skjerm skrev (17 minutter siden):

Hun burde skrive et nytt brev. Om det fikserte voldtektsblikket. Unnskyldt av hans flere psykiske diagnoser. Som han skal ta på den største alvor i tiden fremover. 

Han ble vel også tatt med narkotika på seg på festival i samme periode? Der kronprinsessa også var tilstede? 

Skrevet (endret)

Ufyselig oppførsel av Marius som med varme ble "tatt inn" i kongefamilien. 

De som i sin tid var skeptiske til kronprinsens giftemål fikk dessverre "rett" da Mette-Marit på ingen måte har vært sin rolle bevisst. 

Det beste for kongehuset er at kronprinsen tar det vanskelig valget og "rykker onde opp med roten".

Endret av anonym 4545
  • Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
anonym 4545 skrev (26 minutter siden):

Ufyselig oppførsel av Marius som med varme ble "tatt inn" i kongefamilien. 

De som i sin tid var skeptiske til kronprinsens giftemål fikk dessverre "rett" da Mette-Marit på ingen måte har vært sin rolle bevist. 

Det beste for kongehuset er at kronprinsen tar det vanskelig valget og "rykker onde opp med roten".

Enig,men det gjør r han garantert aldri.

Endret av kaiturid
Skrivefeil
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er slik at foreldelsesfristen for overgrep i barndommen ikke starter å løpe før offeret er 18, men bortsett fra det så er jeg helt enig med deg i at dette er sakstyper som ikke burde bli foreldet i det hele tatt. 

Takk, det var jeg ikke klar over. Jeg googlet, og ser at du har rett.

Skrevet

Siktelsen omfatter over 20 lovbrudd. Og da er det mye som er lagt vekk pga manglende bevis/foreldet. Så tror jeg ikke man trenger å lure veldig mye på om narkotikakriminalitet også burde vært på listen. 

For meg tegner det et bilde av en respektløs, notorisk kriminell person uten moralsk kompass og ryggrad. Spar meg for «stakkars lille Marius». Han har hatt en priviligert oppvekst og vært sydd puter under armene på i hele sitt voksne liv. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet
MissLucy skrev (47 minutter siden):

Dette er jo så logisk for oss andre, skjønner ikke hvorfor det ikke er det i lovverket. Burde selvsagt ikke være foreldelsesfrist for denne typen saker. Er egentlig tragisk at det ikke er nok med overgrep, men at også rettssystemet skal spytte fornærmede i trynet med henleggelse, når de endelig har tatt mot til seg og anmeldt. 

• Liker 12
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...