Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (På 16.5.2025 den 22.05):

Sånne utrykk hører hjemme i en samtale med en venn eller noen nære. Da er det mer åpent for å mene hva man vil. Å påstå diagnoser på folk i full offentlighet, uten noen form for informasjon  utover at du ikke liker hva en person gjør. Da har du musbrukt din posisjon, tør jeg påstå. 

Du kan fint mene at han er psykopat.  0 problem, kanskje  er han det også, eller kanskje ikke. Det er ikke noe kjent informasjon.

Det som er kjent informasjon  er pr dd. Rusproblemer  , diagnoser og psykiske diagnoser.  Vennen opplyser i tilegg om adhd, og andre psykiske diagnoser.  Og på et bilde han har delt på egen  some er insonia. 

Hvilke problemer han har iht de andre diagnosene vet man ikke. Men bla sinne problemer og dårligere dømmekraft  kan man få både av adhd og insomnia. Ikke det ar det i seg selv unnskylder voldtekter og vold. Men som kompisen sa, at det kunne feks medføre at han ikke var mer kritisk  til  hvem han dro  med seg og hvem han er iht å sette feks kongefamilien  i dårlig  lys. 

Det er iallefall ikke nevnt personlighetsforstyrrelse.  Men div diagnoser  kan gi litt personlighetsforstyrrelser. Siden han før alt dette er nevnt i gode ordelag, tror jeg ikke helt  på psykopati, som det store problemet.  Men heller mye annet. Jeg har tenkt mitt, men kan ikke diskutere det ennå. Da det ikke er kjent informasjon. Har iallefall  rett på det som er kommet frem til nå. Og har et par diagnoser til  jeg tror som ligger der. 

 

~ Ada ~ skrev (15 minutter siden):

Insomni? Hvor står det?

 

Kollontaj skrev (11 minutter siden):

Har noen skrevet om det her? 🧐

Her er ett eksempel.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Korpsnerden skrev (15 minutter siden):

 

 

Her er ett eksempel.

Insomni er noe han har skrevet på et bilde han har lagt ut på egen insta for en tid tilbake. Gjengitt i en artikkel i se og hør. Jeg tar det ikke som en bekrefyelse direkte at han har det, men iallefall  antyder det

  • Liker 1
Skrevet
Korpsnerden skrev (10 minutter siden):

 

 

Her er ett eksempel.

Ok, det vises til at han selv skal ha delt at han har det, og at dårlig søvn kan gi sinneproblemer og dårlig dømmekraft. Det siste en vurdering fra brukeren selv, en nokså velkjent mulig konsekvens (men som ikke leder til vold og voldtekter), vil nå jeg påstå. 

Var dette denne "noen" og "gang på gang"?

 

  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Ok, det vises til at han selv skal ha delt at han har det, og at dårlig søvn kan gi sinneproblemer og dårlig dømmekraft. Det siste en vurdering fra brukeren selv, en nokså velkjent mulig konsekvens (men som ikke leder til vold og voldtekter), vil nå jeg påstå. 

Var dette denne "noen" og "gang på gang"?

 

Dette var noen. Gang på gang er det verre å dokumentere da innlegg slettes over lav sko i denne tråden. Moderator og andre i tråden kan sikkert bekrefte min påstand..

Endret av Korpsnerden
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Korpsnerden skrev (6 minutter siden):

Dette var noen. Gang på gang er verre å dokumentere for innlegg slettes over lav sko i denne tråden. Moderator og andre brukere kan sikkert bekrefte min påstand..

Trengs ikke. Trodde først du siktet til egne slutninger fra brukere.

Skrevet
Krokenguri skrev (13 timer siden):

Guts. Det er da bøttevis med kronikker om marius sine handlinger. Det som ble useriøst er å pålegge  andre diagnoser de evnt ikke har. Det blir å skyte litt i blinde. Kanskje  treffer han kanskje  ikke. Det er jo unyttig informasjon og useriøst,  og noe de fleste kan tenke og anta selv evnt. Men å påstå, blir  å dra det litt langt.

Det var vel igså tema iht det du svarte på

Noen må jo si det høyt.

 

I Norge er det ikke tradisjon for å snakke om ondskap. Onde mennesker. Ondskapsfullhet. Grusomhet. Selv ikke gjerningsmannen bak massedrapet 22. Juli ble omtalt slik.

 

Så da blir det jo disse pseudopsykologiske merkelappene som psyko og hensynsløs og slikt noe. 

I min mening er det normalt å omtale en som er siktet/etterforsket for 7 voldtektee og 3 skambankete samboere som en psyko. Det kan jeg stå inne for som morsmålsbruker.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Korpsnerden skrev (12 timer siden):

Jeg heller i alle fall mer til psykopati enn insomni, som noen i tråden drar frem som mulig diagnose gang på gang (og som også er en kjent bivirkning av narkotikabruk - høna eller egget?). 

Jeg skjønner også at det er forskjell på "personlige meninger" og ytringer i media.

Det hadde vært bra om det blir foretatt en sakkyndig utredning av MBH ved en eventuell tiltale. Det betyr ikke at jeg mener at resultatet av en slik utredning behøver å deles med allmennheten. 

Hverken  insomni, adhd, psykopat eller andre diagnoser  forklarer kveling, voldtekt etc. 

Vold kan  komme av diagnoser.  Ikke voldtekt. Men igjen, å skylde det på diagnoser blir også helt  feil. Fordi har man diagnoser må man aktivt  jobbe med å ikke uragere, og lære seg mestrings strategier, så man ikke blir en fare for andre rundt seg, om man skal fungere  blandt andre.  

Kombinasjoner kan selvsagt  gjøre dette mer utfordrende for enkelte.  Men det blir også feil å si at alle psykopater de med adhd feks er voldelige overgripere. For det er ikke riktig. 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at diagnoser kan fortelle om mye - men ingen diagnoser forklarer hangen til å utøve vold. Diagnosene kan utfordre evnen til å regulere seg selv og følelsene sine - men de er ikke noen forklaring på eller unnskyldning for fæle handlinger.

 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Hverken  insomni, adhd, psykopat eller andre diagnoser  forklarer kveling, voldtekt etc. 

Vold kan  komme av diagnoser.  Ikke voldtekt. Men igjen, å skylde det på diagnoser blir også helt  feil. Fordi har man diagnoser må man aktivt  jobbe med å ikke uragere, og lære seg mestrings strategier, så man ikke blir en fare for andre rundt seg, om man skal fungere  blandt andre.  

Kombinasjoner kan selvsagt  gjøre dette mer utfordrende for enkelte.  Men det blir også feil å si at alle psykopater de med adhd feks er voldelige overgripere. For det er ikke riktig. 

Her er vi helt enige ! Og her er nok alle helt enige. Det er MBH sitt ansvar uansett diagnoser. Klarer han ikke å fungere normalt i samfunnet, eller å kontrollere sinne/ fetisjer, så må han søke hjelp. 

  • Liker 10
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker også at diagnoser kan fortelle om mye - men ingen diagnoser forklarer hangen til å utøve vold. Diagnosene kan utfordre evnen til å regulere seg selv og følelsene sine - men de er ikke noen forklaring på eller unnskyldning for fæle handlinger.

 

 

Det stemmer ikke. Det finnes diagnoser som kan forklare hangen til å utøve vold, for eksempel IED (intermittent eksplosiv lidelse). 
(At det ikke er en unnskyldning er selvsagt riktig).

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke. Det finnes diagnoser som kan forklare hangen til å utøve vold, for eksempel IED (intermittent eksplosiv lidelse). 
(At det ikke er en unnskyldning er selvsagt riktig).

Jeg støtter deg i at det innimellom kan forklare. Men vel og merke ikke unnskylde. Det er jo personlighetsforstyrrelser der et trekk er å finne nytelse i å plage andre. 

  • Liker 4
Skrevet
heppernkax skrev (13 timer siden):

Noen må jo si det høyt.

 

I Norge er det ikke tradisjon for å snakke om ondskap. Onde mennesker. Ondskapsfullhet. Grusomhet. Selv ikke gjerningsmannen bak massedrapet 22. Juli ble omtalt slik.

 

Så da blir det jo disse pseudopsykologiske merkelappene som psyko og hensynsløs og slikt noe. 

I min mening er det normalt å omtale en som er siktet/etterforsket for 7 voldtektee og 3 skambankete samboere som en psyko. Det kan jeg stå inne for som morsmålsbruker.

Ondskap ble i aller høyeste grad tematisert i den saken, spesielt under tilregnelighetsspørsmålet og oppnevnelsen av nye sakkyndige. Han ble vurdert med en fungerende autonomi, altså som tilregnelig til å ta bevisste (og onde) valg.

Han ble da også til slutt diagnostisert med blant annet dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og beskrevet med "oppsiktsvekkende empatisvikt".

https://www.aftenposten.no/norge/i/rlkr2a/ekspertene-har-kranglet-om-terroristens-psykiske-helse-i-12-aar-naa-raades-han-om-grep-fra-uvanlig-hold

Så finnes det mennesker som er motivert av selve sadismen, som finner nytelse i å påføre andre lidelse (også innenfor hans diagnoser); "det onde mennesket". Men, hvor hensiktsmessig er det å definere et menneske som grunnleggende ondt, fremfor utøver av onde handlinger? Det blir fort deterministisk, mens sistnevnte synliggjør eierskap, valg og ansvar. Var ABB styrt av sadismen, eller motivert av (fascistisk) ideologisk overbevisning, der fravær av empati muliggjorde massedrap i en større hensikt? 

"Psyko" og ondskap er greit nok som utblåsning av personlig aversjon i dagligtalen. Utover det, har det lite hensikt å parkere problemstillingen med demonisering eller sykeliggjøring.  Så fremt man er tilregnelig, handler livet om å ta best mulige valg, med eller uten diagnoser, og det er dette voldsutøvere står overfor, med eller uten hjelp. Det er også dette vi som samfunnsoppdrag har  ansvar for å tilrettelegge for. Da kan vi ikke stue det bort til et uvirksomt handlingsrom "ondskap". 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
pøbelsara skrev (13 timer siden):

Jeg tenker også at diagnoser kan fortelle om mye - men ingen diagnoser forklarer hangen til å utøve vold. Diagnosene kan utfordre evnen til å regulere seg selv og følelsene sine - men de er ikke noen forklaring på eller unnskyldning for fæle handlinger.

 

 

Veldig enig, og det er ikke noe her som tyder på at han har vært utilregnelig på noen som helt måte, eller at eventuelle diagnoser skal ha ført til at han utførte disse handlingene heller. 

Gjest pop up bruker
Skrevet
Krokenguri skrev (15 timer siden):

Hverken  insomni, adhd, psykopat eller andre diagnoser  forklarer kveling, voldtekt etc. 

Vold kan  komme av diagnoser.  Ikke voldtekt. Men igjen, å skylde det på diagnoser blir også helt  feil. Fordi har man diagnoser må man aktivt  jobbe med å ikke uragere, og lære seg mestrings strategier, så man ikke blir en fare for andre rundt seg, om man skal fungere  blandt andre.  

Kombinasjoner kan selvsagt  gjøre dette mer utfordrende for enkelte.  Men det blir også feil å si at alle psykopater de med adhd feks er voldelige overgripere. For det er ikke riktig. 

Enig! 

Skrevet
pop up bruker skrev (20 timer siden):

Enig! 

Det hele virker nesten seriemorderaktig. Måten han har hatt hundrevis av foto og video av de bevisstløse kvinnene han forgriper seg på. 

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
heppernkax skrev (12 timer siden):

Det hele virker nesten seriemorderaktig. Måten han har hatt hundrevis av foto og video av de bevisstløse kvinnene han forgriper seg på. 

Vi er flere som har tillatt oss å kalle han en serieovergriper her. Av det vi vet så langt så har han helt klart et modus operandi iallefall -  og har gjort dette mot flere- over flere år. 

Andre her syns det var helt latterlig og en overdrivelse å kalle han for serieovergriper, men dem om det. 

Det gjenstår selvsagt å se hva eventuell tiltale blir, men det er ingen tvil om at disse jentene/kvinnene er alvorlig krenket. 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Forskjellsbehandling og silkehansker fra politiets siden irriterer meg grenseløst. 😠
Husker godt opptaket fra politiets samtale med ham og han vendte verbalt kappa etter vinden,
"forsto alt" og var enig med dem. Det er forskjell på folk ja...

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (9 minutter siden):

Vi er flere som har tillatt oss å kalle han en serieovergriper her. Av det vi vet så langt så har han helt klart et modus operandi iallefall -  og har gjort dette mot flere- over flere år. 

Andre her syns det var helt latterlig og en overdrivelse å kalle han for serieovergriper, men dem om det. 

Det gjenstår selvsagt å se hva eventuell tiltale blir, men det er ingen tvil om at disse jentene/kvinnene er alvorlig krenket. 

Det spesielle her er at kvinnene antakeligvis ikke vet at de er offer for dette. Mulig Marius har tenkt at det derfor aldri vil bli oppdaget. Den perfekte forbrytelse. Alle kvinner som har festet med denne fyren bør stikke innom politiet for å bli sjekket opp mot «trofé mappen» hans.

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
TigerK skrev (21 minutter siden):

Det spesielle her er at kvinnene antakeligvis ikke vet at de er offer for dette. Mulig Marius har tenkt at det derfor aldri vil bli oppdaget. Den perfekte forbrytelse. Alle kvinner som har festet med denne fyren bør stikke innom politiet for å bli sjekket opp mot «trofé mappen» hans.

Ja, grøss! Tipper det er nettopp denne "mappen" hans som gjør at etterforskningen er så enorm. Politiet ønsker nok å komme i kontakt med alle. Noen vet kanskje ikke at MBH har vært inne på soverommet med de engang - hvis ting har skjedd på fest hos andre osv. 

Så som du sier så burde igrunn alle kvinner som har festet med denne fyren stikke innom politiet, og det er kanskje nettopp det som skjer om dagen - håper det. 

Det er så sykt alt sammen. Snakk om dobbeltliv også. Hans egen søster forguder han, Linni så på han som en fantastisk venn og god gutt. Den moralske bristen er ganske dyp. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Ninaen
Skrevet
Isild skrev (49 minutter siden):

Ja, grøss! Tipper det er nettopp denne "mappen" hans som gjør at etterforskningen er så enorm. Politiet ønsker nok å komme i kontakt med alle. Noen vet kanskje ikke at MBH har vært inne på soverommet med de engang - hvis ting har skjedd på fest hos andre osv. 

Så som du sier så burde igrunn alle kvinner som har festet med denne fyren stikke innom politiet, og det er kanskje nettopp det som skjer om dagen - håper det. 

Det er så sykt alt sammen. Snakk om dobbeltliv også. Hans egen søster forguder han, Linni så på han som en fantastisk venn og god gutt. Den moralske bristen er ganske dyp. 

Jeg tenker kanskje at det er noe av det viktigste man bør ta med seg fra denne saken. Hvordan selv serieovergripere, sadister, psykopater osv (omtaler ikke MBH som det, viser til det generelt) kan være verdens «fineste og omsorgsfulle» mennesker utad i samfunnet, med store deler av familie og venner osv, og samtidig altså rene monstre i gitte sammenhenger. De verste familiemishandlerne er også ofte den mest sjarmerende på kontoret, den som er engasjert i barnas skole og fritidsaktiviteter, og som utad ser ut til å være både rettferdig og empatisk. Det ligger alltid små hint der, men har man ikke opplevd sånne menneskers mørke sider og vet hvordan de fungerer så vil man ikke fange det opp, sette det sammen og forstå at noe skurrer. Det er jo også dette som gjør at partnere ikke går, at barn ikke forteller og at ledere i det offentlige får sitte i tiår uten konsekvenser. Selv mennesker med soleklare personlighetsforstyrrelser og tilnærmet null empati er sjelden det man har som stereotypt bilde av en blodpsykopat. Det er derfor uttrykket «du ser det ikke før du tror det» er så viktig. IA og Linni sin beskrivelse av MBH kan altså fint være riktig, og ikke en omskriving av sannheten eller at de bevisst har lukket øynene. Selv om vi nå vet at han i alle fall ikke er mors beste barn, og i ytterste konsekvens er meget forstyrret. Og uansett er det kun forklaring, ikke unnskyldning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...