Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

TigerK skrev (3 timer siden):

Voldelige, dyssosiale rusmisbrukere har ikke venner. Den hemmelige anonyme «kompisen» som er ute å forsvarer Marius her, har noe å vinne på det. Kanskje noen står i fare for å miste en «nyttig idiot»?

«There is no honor amongst thieves”.

Mulig podcasten er ledd i "nyanserings"kampanjen som sikkert er på gang. Typ tilsløre faktumet slik gangsteradvokaten forsøkte gjøre. "En sak har alltid to sider" etc. Tåkelegge essensen i saken.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

~ Ada ~ skrev (På 18.5.2025 den 12.48):

Ja og nei. Dette har du trukket fram tidligere, og det er fint du understreker skillelinjer.

Det kan være personlighetstrekk som ikke oppfyller kriteriene for diagnosen, eller personlighetstrekk som oppfyller vilkårene, men går under radaren (mørketall). Dyssosial atferd kan også vise til bare atferden (et sett handlinger), uten å tilskrive det personlighetstrekk.

Å hevde at å kvele, sette kniv i veggen og ha null respekt for andres grenser sjelden gjøres uten høye skår på slik personlighetsakse, antyder langt på vei personlighet som den drivende faktoren, og da den dyssosiale. Altså tilskrives handlingene personlighetstrekk, og da med blant annet evnevansker knyttet til empati, samvittighet og tilsvarende ref.diagnosen. Reduserte evner her fordrer skreddersydde tiltak og behandlingsløp, som vil ekskludere veldig mange fra nytten av f.eks gruppebehandling og andre behandlingsformer som ikke har vist seg å ha samme effekt på den type problematikk. 

Det er viktig å forstå at vold i nære relasjoner er mangefassetert, forbi det dyssosiale sporet. Det er avgjørende i et voldsforebyggende perspektiv, som vel er vårt felles mål. Vold kan være uttrykk for dyssosiale personlighetstrekk/-forstyrrelse, men like gjerne ha rot i annen pf./personlighetsskår, som f.eks emosjonell ustabil - evt.i overlapp mot det dyssosiale. Det er videre stor grad av komorbiditet. Voldsutøvere kan ha en eller flere psykiske lidelser (uten eller med personlighetsforstyrrelse), gjerne i kombinasjon med rus (ROP; rus og psykiske lidelser) og eks.ADHD. Tidligere erfaringer med vold og andre traumehistorier (inkl. ubehandlet kompleks PTSD/ annet), historier om utenforskap, levekårsforhold og kulturelle aspekter innvirker også.

Voldsutøvelse er altså et komplekst samspill mellom personlighet og andre risikofaktorer i individet og miljøet. Det fordrer en eklektisk forståelse og tilnærming, som ansvarliggjør samfunsstrukturelle forhold såvel som individet og nærmiljøet. Et ensidig dyssosialt spor blir en voldsom overforenkling av noe komplekst i så måte, og misvisende, og er det minst én som ikke har peiling her, så er det Trygve Hegnar. 

Understreker at jeg ikke vet noe om hvilke diagnoser MBH har eller ikke har. Videre at flesteparten av mennesker med pf, psykiske lidelser, ADHD eller annet selvfølgelig er flotte mennesker og dermed faller helt utenfor det som temaetiseres her.

Legger til: Felles for dem alle, er uregulert og intensjonell aggresjon, men med sammensatte årsaker. Hvis en f.eks ser på utviklingen når det gjelder særdeles grov kriminalitet i enkelte ungdomsmiljø, begått av enkeltindivider eller grupper, så er det ikke slik at vi plutselig har fått en gjeng ungdommer som burde/kunne vært diagnostisert med atferdsforstyrrelse i barneårene, forløperen til evt. dyssosial pf når personlighet og hjernen er ferdig utviklet i voksen alder. De er absolutt i risikosonen om vi ikke griper inn, men da først og fremst ikke tiltak inn mot grunnleggende personlighetsstrukturer, men ved å ansvarliggjøre tilstedeværende foreldre og nærmiljø, jobbe med holdningsskapende endringer, sikre gode fritidstilbud, forebygge utenforskap, satse på forebyggende politi, infiltrere kriminelle nettverk som rekrutterer yngre, rusforebygging, et robust barnevern, helsetjenester osv. osv. osv. Skadede unge kan bli syke voksne, også i form av å påføre andre alvorlig skade. Med riktig hjelp, har de evne til både empati og mer hensiktsmessige livsvalgt. Den evnen er betraktelig lavere hos en med sterke dyssosiale personlighetstrekk.

Mange gode og valide poeng. Vil bare påpeke at det du skriver om nytte av behandling og prognose gjelder de som per def har en personlighetsforstyrrelse, det er det forskningen primært er gjort på, og det betyr altså ikke at en med «bare» oversnittet trekk ikke kan «rehabiliteres». 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 time siden):

Mange gode og valide poeng. Vil bare påpeke at det du skriver om nytte av behandling og prognose gjelder de som per def har en personlighetsforstyrrelse, det er det forskningen primært er gjort på, og det betyr altså ikke at en med «bare» oversnittet trekk ikke kan «rehabiliteres». 

Absolutt. Mulig jeg var utydelig. Det er for så vidt også mye upløyd mark når det gjelder diagnosen, der enkelte forskere utfordrer den etablerte sannheten og mener det kan behandles, dog utfordrende. Uansett er Trygve Hegnar useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra https://www.seher.no/kjendis/dramatisk-utvikling-for-marius-eks/83112428

"Idag kan Se og Hør avsløre at Marius' eks-kjæreste for bare få uker siden ble bedt om å stille i et  nytt avhør hos etterforskerne i saken. Det skjedde i starten av mai.

«Frogner-kvinnen» skal her - i likhet med Linni Meister - ha blitt forelagt intimt bevismateriale som hun ikke visste eksisterte."

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glrmn skrev (33 minutter siden):

"Idag kan Se og Hør avsløre at Marius' eks-kjæreste for bare få uker siden ble bedt om å stille i et  nytt avhør hos etterforskerne i saken. Det skjedde i starten av mai.

«Frogner-kvinnen» skal her - i likhet med Linni Meister - ha blitt forelagt intimt bevismateriale som hun ikke visste eksisterte."

Marius har altså gjort seksuelle overgrep mot samboer, såvel som de 6 kvinner han allerede er siktet eller under etterforskning for å ha voldtatt.

Det er grusomt, men det overrasker ikke. De nærmeste er ofte de største ofrene for kvinnemishandlende menn som ruser seg og slår og kveler.

Frykter nok at de andre tre samboerne kan ende opp med å dukke opp i dette groteske materialet han har ansamlet seg.

Rene skrekkabinettet på PC han har hatt der altså. Til privat 'bruk'? Eller for å vise sine anonyme 'kompiser' for show and tell?

• Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (På 19.5.2025 den 23.06):

Uansett er Trygve Hegnar useriøs.

Er ikke mye useriøst i at han hadde guts til å omtale Marius sin filming av voldtektene han har begått.

• Liker 5
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glrmn skrev (På 21.5.2025 den 16.11):

Det er info jeg har hatt sterk mistanke  om skulle komme. Er nok mer som ikke er offentlig  eller funnet ennå, mistenker  jeg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heppernkax skrev (På 21.5.2025 den 16.50):

Er ikke mye useriøst i at han hadde guts til å omtale Marius sin filming av voldtektene han har begått.

Guts. Det er da bøttevis med kronikker om marius sine handlinger. Det som ble useriøst er å pålegge  andre diagnoser de evnt ikke har. Det blir å skyte litt i blinde. Kanskje  treffer han kanskje  ikke. Det er jo unyttig informasjon og useriøst,  og noe de fleste kan tenke og anta selv evnt. Men å påstå, blir  å dra det litt langt.

Det var vel igså tema iht det du svarte på

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (49 minutter siden):

Guts. Det er da bøttevis med kronikker om marius sine handlinger. Det som ble useriøst er å pålegge  andre diagnoser de evnt ikke har. Det blir å skyte litt i blinde. Kanskje  treffer han kanskje  ikke. Det er jo unyttig informasjon og useriøst,  og noe de fleste kan tenke og anta selv evnt. Men å påstå, blir  å dra det litt langt.

Det var vel igså tema iht det du svarte på

Jeg skal ikke fyre opp debatten rundt det Hegnar har uttalt igjen. Men `psykopat` er faktisk ikke en diagnose. Psykopati/psykopat/psykopatiske trekk er symptombilder/ handlinger og reaksjonsmønstre som KAN tyde på en alvorlig personlighetsforstyrrelse. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke fyre opp debatten rundt det Hegnar har uttalt igjen. Men `psykopat` er faktisk ikke en diagnose. Psykopati/psykopat/psykopatiske trekk er symptombilder/ handlinger og reaksjonsmønstre som KAN tyde på en alvorlig personlighetsforstyrrelse. 

Hegnar hadde overskriften "Marius er vel en psykopat?"

https://www.finansavisen.no/politikk/2024/08/27/8172024/marius-er-vel-en-psykopat

Det refererer til personlighetsforstyrrelsen dyssosial, ikke handlinger/atferd (som kan skyldes så mangt). Diagnosen er dyptgripende og kompleks, selv om den, i likhet med andre diagnoser, kan være på et kontinuum av grader. Selv om den diagnostiske betegnelsen ikke er psykopat, brukes og knyttes psykopati om og til diagnosen også av fagfolk

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2021as11ae-En-ny-og-dynamisk-psykopatimodell

Siktelsene til MBH innebærer helt klart forstyrret atferd, men Hegnar liker brød og sirkus. Passer nok bedre på KG.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (3 timer siden):

Personlighets forstyrrelser kan komme av sykt mye. Iht tidligere uttalelser som er beskrevet om han , høres det ikke ut som psykopat som er i bunnen der. Men for all del , kan det være det også. Men tenker det peker på mye annet i bunn og grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (46 minutter siden):

Hegnar hadde overskriften "Marius er vel en psykopat?"

https://www.finansavisen.no/politikk/2024/08/27/8172024/marius-er-vel-en-psykopat

Det refererer til personlighetsforstyrrelsen dyssosial, ikke handlinger/atferd (som kan skyldes så mangt). Diagnosen er dyptgripende og kompleks, selv om den, i likhet med andre diagnoser, kan være på et kontinuum av grader. Selv om den diagnostiske betegnelsen ikke er psykopat, brukes og knyttes psykopati om og til diagnosen også av fagfolk

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2021as11ae-En-ny-og-dynamisk-psykopatimodell

Siktelsene til MBH innebærer helt klart forstyrret atferd, men Hegnar liker brød og sirkus. Passer nok bedre på KG.

Det var mest ment som et svar til krokenguri ift at hun sa at Hegnar hadde diagnostisert MBH, men så langt gikk han vel ikke, og det var bare derfor jeg også poengterte at psykopat ikke er en diagnose. 

Som deg kjenner jeg også veldig godt til diagnosekriteriene for dyssosial personlighetsforstyrrelse og sosiapatisk adferd. "Psykopat" har med årene blitt mer (slik jeg opplever det)  `navn på`  mennesker som utøver vold, overgrep og ellers grenseoverskridende og hensynsløs adferd (avhengig av om disse faktisk har PF eller andre brister) 

For å være litt enkel. Psykopat i dag er nok mer et synonym for "syk drittsekk" enn at noen tenker på det som diagnose. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller i alle fall mer til psykopati enn insomni, som noen i tråden drar frem som mulig diagnose gang på gang (og som også er en kjent bivirkning av narkotikabruk - høna eller egget?). 

Jeg skjønner også at det er forskjell på "personlige meninger" og ytringer i media.

Det hadde vært bra om det blir foretatt en sakkyndig utredning av MBH ved en eventuell tiltale. Det betyr ikke at jeg mener at resultatet av en slik utredning behøver å deles med allmennheten. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korpsnerden skrev (3 timer siden):

Jeg heller i alle fall mer til psykopati enn insomni, som noen i tråden drar frem som mulig diagnose gang på gang (og som også er en kjent bivirkning av narkotikabruk - høna eller egget?). 

Jeg skjønner også at det er forskjell på "personlige meninger" og ytringer i media.

Det hadde vært bra om det blir foretatt en sakkyndig utredning av MBH ved en eventuell tiltale. Det betyr ikke at jeg mener at resultatet av en slik utredning behøver å deles med allmennheten. 

Insomni? Hvor står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (3 timer siden):

Har noen skrevet om det her? 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 16.5.2025 den 22.05):

Sånne utrykk hører hjemme i en samtale med en venn eller noen nære. Da er det mer åpent for å mene hva man vil. Å påstå diagnoser på folk i full offentlighet, uten noen form for informasjon  utover at du ikke liker hva en person gjør. Da har du musbrukt din posisjon, tør jeg påstå. 

Du kan fint mene at han er psykopat.  0 problem, kanskje  er han det også, eller kanskje ikke. Det er ikke noe kjent informasjon.

Det som er kjent informasjon  er pr dd. Rusproblemer  , diagnoser og psykiske diagnoser.  Vennen opplyser i tilegg om adhd, og andre psykiske diagnoser.  Og på et bilde han har delt på egen  some er insonia. 

Hvilke problemer han har iht de andre diagnosene vet man ikke. Men bla sinne problemer og dårligere dømmekraft  kan man få både av adhd og insomnia. Ikke det ar det i seg selv unnskylder voldtekter og vold. Men som kompisen sa, at det kunne feks medføre at han ikke var mer kritisk  til  hvem han dro  med seg og hvem han er iht å sette feks kongefamilien  i dårlig  lys. 

Det er iallefall ikke nevnt personlighetsforstyrrelse.  Men div diagnoser  kan gi litt personlighetsforstyrrelser. Siden han før alt dette er nevnt i gode ordelag, tror jeg ikke helt  på psykopati, som det store problemet.  Men heller mye annet. Jeg har tenkt mitt, men kan ikke diskutere det ennå. Da det ikke er kjent informasjon. Har iallefall  rett på det som er kommet frem til nå. Og har et par diagnoser til  jeg tror som ligger der. 

~ Ada ~ skrev (15 minutter siden):

Insomni? Hvor står det?

Kollontaj skrev (11 minutter siden):

Har noen skrevet om det her? 🧐

Her er ett eksempel.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Korpsnerden skrev (15 minutter siden):

Her er ett eksempel.

Insomni er noe han har skrevet på et bilde han har lagt ut på egen insta for en tid tilbake. Gjengitt i en artikkel i se og hør. Jeg tar det ikke som en bekrefyelse direkte at han har det, men iallefall  antyder det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (10 minutter siden):

Her er ett eksempel.

Ok, det vises til at han selv skal ha delt at han har det, og at dårlig søvn kan gi sinneproblemer og dårlig dømmekraft. Det siste en vurdering fra brukeren selv, en nokså velkjent mulig konsekvens (men som ikke leder til vold og voldtekter), vil nå jeg påstå. 

Var dette denne "noen" og "gang på gang"?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Ok, det vises til at han selv skal ha delt at han har det, og at dårlig søvn kan gi sinneproblemer og dårlig dømmekraft. Det siste en vurdering fra brukeren selv, en nokså velkjent mulig konsekvens (men som ikke leder til vold og voldtekter), vil nå jeg påstå. 

Var dette denne "noen" og "gang på gang"?

Dette var noen. Gang på gang er det verre å dokumentere da innlegg slettes over lav sko i denne tråden. Moderator og andre i tråden kan sikkert bekrefte min påstand..

Endret av Korpsnerden
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (6 minutter siden):

Dette var noen. Gang på gang er verre å dokumentere for innlegg slettes over lav sko i denne tråden. Moderator og andre brukere kan sikkert bekrefte min påstand..

Trengs ikke. Trodde først du siktet til egne slutninger fra brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...