Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Asalea skrev (51 minutter siden):

Podcasten kan fungere som renvasking i forhold til at vi blir nærmere kjent med Marius, og at den opererer med et slags før og etter. Kameraten tar avstand fra alle handlingene Marius er siktet for. Høres i hvert fall ut som at vennen vet forskjell på galt og riktig og hvordan en mann skal oppføre seg mot en kvinne. Han stilte seg også spørsmålet om hvorvidt han kunne fortsette å ha Marius som venn.

Ett eller annet på slutten om at man ikke svikter venner, men at de har lite kontakt i dag, da han ikke har lyst til å komme på forsiden av en avis.

Kan godt være noen flere får sympati for Marius på det grunnlaget, hvordan han var før det skjedde. Ellers synes jeg at kameraten via en skuespiller virker litt fleipete og umoden for alderen.

Opplevde ingen form for renvasking i de episodene.  Hørte bare fra den andre siden av saken, som man har hørt lite om. Forøvrig  relevant iht saken som handler om marius som hovedperson. For min del , endrer ikke disse episodene noenting i mitt syn på han. Og håper  han får en form for forvaring.

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Opplevde ingen form for renvasking i de episodene.  Hørte bare fra den andre siden av saken, som man har hørt lite om. Forøvrig  relevant iht saken som handler om marius som hovedperson. For min del , endrer ikke disse episodene noenting i mitt syn på han. Og håper  han får en form for forvaring.

Nei, men mer sympati, kanskje?

Marius hørtes for meg ut som en helt vanlig, hyggelig gutt før alt dette skjedde. Kameraten er overrasket og sjokkert over det Marius har gjort. Kameraten beskriver han som en med litt mer adrenalin en andre, som førte til at han ofte handlet uten å tenke først. Og veldig populær hos damene. 

Ikke som en fyr med voldelige tendenser og kriminell løpebane tilbake til da vennskapet deres startet. 

Han forsvarer ikke Marius sine handlinger.

Å bruke kokain ble det ikke snakket om. Sikkert fordi det er kriminelt, noe man må anta at begge to har vært borti eller bruker i større eller mindre grad. Hvitt pulver i pose, som Nora Haukeland holdt i hånden på det mye omtalte fotografiet på instagram. Men ikke nevnt av kameraten som årsak til at Marius var på rehab. Ellers kjenner jeg ikke til miljøet.

Endret av Asalea
Uferdig tekst.
Skrevet (endret)

Det er litt merkelig at Se og her blir holdt fram som helten som tok fram denne historien. Det var ikke de som publiserte først. Samtlige medier inklusive NRK, TV2 og alle de store avisene, og det som finnes av medier her til lands (og i utlandet) har omtalt denne saken. 
Jeg har også hørt på podkasten, og synes den var grei nok. Jeg tenker at det vennen sa, sikkert det er sånn de fleste som kjenner Mbh, eller andre voldsmenn, kommer til å omtale slike saker. De aller fleste mennesker har jo både gode og dårlige sider. 
Mennesker som bruker vold i nære relasjoner har jo evne til å knytte nære følelsesmessige bånd med andre, hvordan skulle de ellers ha kommet i en posisjon hvor de kan utøve makt og vold overfor noen? Hvis de hadde vist fram de dårlige sidene sine i starten av et forhold, ville de jo ikke ha klart å etablere forhold noensinne. 

Denne vennen snakker jo om MBHs narkotikabruk når han refererer til besøket sitt på Rehab-stedet i London.

jeg er ganske usikker på hva jeg tenker om at saker prosederes i media, men Jeg tenker at VGs måte å bruke anonyme kilder på, hvor de forklarer hvilken posisjon vedkommende har, hvorfor de har tillatt at han er anonym, og hvordan de har ivaretatt det, er adskillig bedre enn bare å henvise til «anonym kilde» uten å si noe mer om for eksempel hvilken posisjon vedkommende har. Noen av lekkasjene fra avhør, vet man jo ikke om kommer fra politikilder, eller andre med tilgang til samme type materiale. Da vet man ingenting om hensikten til vedkommende som tipser anonymt. Når vi vet at det er en venn av Mbh som uttaler seg, kan man også lettere forstå hva motivasjonen er. I dette tilfellet er vel målet å prøve å nyansere bilde av en god venn.

Endret av pøbelsara
korrigert skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Asalea skrev (5 timer siden):

Marius hørtes for meg ut som en helt vanlig, hyggelig gutt før alt dette skjedde. Kameraten er overrasket og sjokkert over det Marius har gjort. Kameraten beskriver han som en med litt mer adrenalin en andre, som førte til at han ofte handlet uten å tenke først. Og veldig populær hos damene. 

Ikke som en fyr med voldelige tendenser og kriminell løpebane tilbake til da vennskapet deres startet. 

Å bruke kokain ble det ikke snakket om. Sikkert fordi det er kriminelt, noe man må anta at begge to har vært borti eller bruker i større eller mindre grad. Hvitt pulver i pose, som Nora Haukeland holdt i hånden på det mye omtalte fotografiet på instagram. Men ikke nevnt av kameraten som årsak til at Marius var på rehab. Ellers kjenner jeg ikke til miljøet.

Han er av flere  omtalt  i gode ord. Å ha gode egenskaper betyr ikke at man ikke er skyldig i dårlige egekaper. Jeg tenker folk flest skiller mellom snille og slemme.  Mens  ingen er kun snille eller kun slemme.  Alle  er i variert grad begge deler. 

Derfor er det nok et sjokk for mange det som er kommet frem om han,  også de nermeste som ikke har hatt en anelse om hvor ille dette egentlig har vært. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Asalea skrev (12 timer siden):

Dette er vel en speiling av det som kommer å være Marius strategi i en rettsak. 

Male et bilde av en hyggelig og morsom men impulsiv ung mann, som har blitt forfulgt av media hele livet. 

Det seksuelle kommer å normaliseres, da selve handlingene har harde tekniske bevis, så vil det ikke være et poeng å benekte handlingene, men skape en kontekst der grensene for det straffbare skal utfordres. 

Volden i nære relasjoner, vil bli forsøkt å satt i en kontekst av turbulente forhold, med ugrei adferd fra begge parter.

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Male et bilde av en hyggelig og morsom men impulsiv ung mann, som har blitt forfulgt av media hele livet. 

Det seksuelle kommer å normaliseres, da selve handlingene har harde tekniske bevis, så vil det ikke være et poeng å benekte handlingene, men skape en kontekst der grensene for det straffbare skal utfordres. 

Volden i nære relasjoner, vil bli forsøkt å satt i en kontekst av turbulente forhold, med ugrei adferd fra begge parter.

Jeg tenker også det - at forsvaret vil gå i "Det er ikke HAN som var mot HENNE, men DE var mot HVERANDRE" - en siktelse i forhold der man sloss og kaster ting blir ikke noe mer ut av - når det går begge veier.

Jeg tror også at de vil forsøke å normalisere/privatisere mange av siktelsene som går på voldtekt. "Gråsonevoldtekter" blir bare henlagt. Det er ikke ulovlig å filme hverandre privat.

Er veldig spent på hva det hele munner ut i til slutt.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Noen.ganger trekkes det smmenhenger som ikke eksisterer.ja ham er forfulgt av media i hele oppveksten og ja ham har blitt oppfattet som en bra fuæyr av mange. Men det forandrer jo ikke alvorligheten i det han har gjort, eller endrer på det. Så hvis hans forsvarer har tenkt å bygge sin sak på det,  gjør de en dårlig  jobb.  Da det  ikke har noe med hverandre å gjøre

Voldtekt er voldtekt,  det finnes ikke slem og snill voldtekt. Men  måles i grovhet

Endret av Krokenguri
  • Liker 5
Skrevet
Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Noen.ganger trekkes det smmenhenger som ikke eksisterer.ja ham er forfulgt av media i hele oppveksten og ja ham har blitt oppfattet som en bra fuæyr av mange. Men det forandrer jo ikke alvorligheten i det han har gjort, eller endrer på det. Så hvis hans forsvarer har tenkt å bygge sin sak på det,  gjør de en dårlig  jobb.  Da det  ikke har noe med hverandre å gjøre

Voldtekt er voldtekt,  det finnes ikke slem og snill voldtekt. Men  måles i grovhet

Newsflash: det er sånn forsvarere jobber. Har du fulgt med på Ingebrigtsen-saken? Noen lunde samme modus operandi fra forsvarerne der.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (7 minutter siden):

Newsflash: det er sånn forsvarere jobber. Har du fulgt med på Ingebrigtsen-saken? Noen lunde samme modus operandi fra forsvarerne der.

Men det  er jo en litt  annen setting, der det evnt er relevant. Men der også betyr det ingenting,  dersom  de kommer frem til  at han har slått barna og brukt psykisk  vold. 

I marius saken er det snakk om tilstått vold, og voldekts materiale.  Da hjelper det jo ingenting at han oppfattes som snill. Spesielt ikke mtp brudd på pålegg fra politet om bla kjøreforbud  og besøksforbud  bla. Det er to helt forskjellige  settinger. 

Å bli oppfattet som snill av andre betyr ikke at annet  forgår bak husets 4 vegger. Jeg  for min del så en halv episode, og ville ikke sitte å se på psykisk  vold, da det var to hendelser i den episoden jeg reagerte kraftig på. Og syntes var rart at dette var så populært å se på. Det var iallefall makt misbruk. Så jeg skjønner at de har anmeldt han, og måtte ta avstand.  Han har ikke akkurat  respektert deres ønske om avstanden heller. Så joda han er helt sikkert snill han også. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (1 time siden):

Jepp! 

I tillegg kommer de til å lete med lupe etter negative ting i ofrenes liv som får dem til å fremstå som golddiggers/aggressive/"billige"/løgnaktige/utro/rusavhengige/ (fyll inn det som passer) slik at de skal fremstå lite troverdig,  at de er delaktige i volden, at det seksuelle var med samtykke, at de bedrev psykisk vold mot MBH osv

Det eneste positive med podcasten er at bistandsadvokatene får et innblikk i hva vitnene til MBH kommer til å hevde og hva de kommer til å legge vekt på - han har diagnoser, volden har gått to veier, voldtektsofrene føler seg ikke voldtatt, brudd på besøksforbud var "bare" SMS/telefon (ikke fysisk oppmøte), han har gjennomført rehabilitering og gitt frivillige rusprøver (håper han fortsetter med det og at det ikke kun er for å få lappen tilbake. Jeg håper også de har foregått "etter boka" - uten mulighet for juks), media har ødelagt livet hans, politiet har overdrevet ressursbruken osv. 

Jeg håper saken vil gå for lukkede dører, om det blir tatt ut tiltale, så nedverdigelsen av ofrene ikke blir til offentlig beskuelse. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Men det  er jo en litt  annen setting, der det evnt er relevant. Men der også betyr det ingenting,  dersom  de kommer frem til  at han har slått barna og brukt psykisk  vold. 

I marius saken er det snakk om tilstått vold, og voldekts materiale.  Da hjelper det jo ingenting at han oppfattes som snill. Spesielt ikke mtp brudd på pålegg fra politet om bla kjøreforbud  og besøksforbud  bla. Det er to helt forskjellige  settinger. 

Å bli oppfattet som snill av andre betyr ikke at annet  forgår bak husets 4 vegger. Jeg  for min del så en halv episode, og ville ikke sitte å se på psykisk  vold, da det var to hendelser i den episoden jeg reagerte kraftig på. Og syntes var rart at dette var så populært å se på. Det var iallefall makt misbruk. Så jeg skjønner at de har anmeldt han, og måtte ta avstand.  Han har ikke akkurat  respektert deres ønske om avstanden heller. Så joda han er helt sikkert snill han også. 

Nei, det er det samme fordi vi snakker her om forsvarerstrategi. Det handler om å bygge karakter, narrativ og troverdighet. Om å etablere formildende omstendigheter. Osv osv. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Ja, man kan få det inntrykket av podcasten.

Kameraten sa bla. at han var vitne til en krangel mellom Marius og kjæresten, og at hun kastet en gjenstand etter ham. At det virket som Marius ikke hadde det godt i forholdet.

Samtidig er han sjokkert over det som har kommet fram i saken, og  vurderte om han kunne fortsette å ha Marius som venn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (14 timer siden):

Denne vennen snakker jo om MBHs narkotikabruk når han refererer til besøket sitt på Rehab-stedet i London.

Ok, det fikk jeg ikke med meg.

Skrevet

For min del så satte ikke podcasten Borg Høiby i noe bedre lys. Angående «turbulente forhold» så vil jeg tro det er en del vitner som kan gå inn med sine versjoner,  så det skal bli interessant å følge rettssaken. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (12 timer siden):

Han er av flere  omtalt  i gode ord. Å ha gode egenskaper betyr ikke at man ikke er skyldig i dårlige egekaper. Jeg tenker folk flest skiller mellom snille og slemme.  Mens  ingen er kun snille eller kun slemme.  Alle  er i variert grad begge deler. 

Derfor er det nok et sjokk for mange det som er kommet frem om han,  også de nermeste som ikke har hatt en anelse om hvor ille dette egentlig har vært. 

Ja, det er hva som gjør det vanskelig å gå i fra noen selv om forholdet er dårlig. Personen har både gode sider og gode perioder.

Da Marius ba om unnskyldning i media skylder han på rusbruk og diagnoser. https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

Man kan skifte personlighet og bli en dårligere utgave av seg selv av å ha et rusproblem. Og volden forteller antagelig om hvor langt det har kommet? Eller at vold ofte er forbundet med rus. Vet ikke nok om det.

Han vil nok ha problemer med å få kjæreste i lang tid fremover, så det blir en straff i seg selv. Åpenhet rundt saken (media, kjendisrollen) gjør at kvinner kan beskytte seg mot ham.

Samtidig vil han få den beste behandlingen av helsevesenet pga privilegert oppvekst. Får håpe at han utvikler seg i bedre retning av hensyn til de rundt ham og for egen del.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (1 time siden):

Nei, det er det samme fordi vi snakker her om forsvarerstrategi. Det handler om å bygge karakter, narrativ og troverdighet. Om å etablere formildende omstendigheter. Osv osv. 

Troverdighet forsvinner når forklaring ikke stemmer med  beviser.  Og da hjelper det lite å bli oppfattet fom en bra person, alt i alt 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke første gang en venn har uttalt seg om MBH. Kanskje er det samme venn, hvem vet. En venn av far, snakket ham også opp da. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/god-venn-reagerer/82346268

Det ser ikke ut til å ha hatt noen effekt og har det neppe nå.

Kompisen selv rører kanskje noen kvinnehjerter der ute med sin tilknytning til "spennende" nettverk og med seksualmoral og omsorgsgen på plass (slik han presenterer seg). Han får imidlertid ikke til noen overføring til MBH med det, slik jeg ser det. Om noe, synliggjøres et skille mellom de to, der kameraten holder seg innenfor grensene, mens MBH forblir på feil side. 

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Jeg så et par episoder. Bla. da Jakob fikk beskjed av Gjert om at han ikke fikk ha kjæresten på besøk el. fordi han skulle trene. Og voldsom kjefting. Jeg tenkte at dette er ikke normalt.

Mens Gjert nekter for alt, har Marius innrømmet vold som du skriver. Mulig innrømmelsen til Marius kom fordi det kunne bevises.

Angående Gjert blir trenerrollen som far og disiplinering for å bli best i verden et slags alibi/unnskyldning for ham, for å være streng og ha gått over streken. Ettersom han ikke ser hva han har gjort, kan man kanskje konkludere med at han mangler empati.(Straff/bøter gjør at han ikke innrømmer noe?).

• Liker 2
Skrevet
Asalea skrev (3 timer siden):

Han vil nok ha problemer med å få kjæreste i lang tid fremover, så det blir en straff i seg selv. Åpenhet rundt saken (media, kjendisrollen) gjør at kvinner kan beskytte seg mot ham.

Det tror jeg neppe. Tipper damene fremdeles svermer som fluer rumdt han, men det er kanskje ikke de fra øverste hylle. Var kanskje ikke det før heller, men han har nok rykket enda et par hakk lenger ned.

• Liker 13
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...