Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest MissHannigan
Skrevet
Aricia skrev (11 minutter siden):

Å "være mer varsomme" til tross at de har "visst masse" er jo noe helt annet enn det som har vært hardnakket hevdet i denne tråden i månedsvis nå.

Ja, helt enig - det er ikke usannsynlig at landets redaksjoner har visst eller ant masse om Borg Høibys gjøren og laden (noe jo Ulf André Andersen langt på vei bekrefter) - men de har vært varsomme med å publisere noe fordi de har fulgt standard god presseskikk og presseetikk, som jo oppsummeres i "Vær Varsom"-plakaten av en grunn.

Så bra. Da kan vi ikke kjefte mer på norsk presse. De har vært varsomme. 

Skrevet
MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Så bra. Da kan vi ikke kjefte mer på norsk presse. De har vært varsomme. 

Seriøst? Kan du ikke i hvertfall prøve å diskutere ordentlig? 

Norsk presse er vanligvis ganske varsomme, og underveis i denne saken har det vært flere diskusjoner  både om og med mediene om hvordan de har dekket saken, hvilke redaksjonelle vurderinger som er gjort underveis, og også diskusjoner om hvem som har bindinger til kongehuset. 

Det er mye å si om denne saken, men å hevde at pressen ikke formidler den dypt og bredt nok, er virkelig en skrudd sak å hevde. 

og hvem som lekker til pressen, vet vel ingen andre enn de som er direkte involvert. Jeg  håper for den allmenne rettssikkerhetens skyld at man finner ut av det, og at vedkommende får påpakning for det. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (15 minutter siden):

Norsk presse er vanligvis ganske varsomme, og underveis i denne saken har det vært flere diskusjoner  både om og med mediene om hvordan de har dekket saken, hvilke redaksjonelle vurderinger som er gjort underveis, og også diskusjoner om hvem som har bindinger til kongehuset. 

Det er mye å si om denne saken, men å hevde at pressen ikke formidler den dypt og bredt nok, er virkelig en skrudd sak å hevde. 

og hvem som lekker til pressen, vet vel ingen andre enn de som er direkte involvert. Jeg  håper for den allmenne rettssikkerhetens skyld at man finner ut av det, og at vedkommende får påpakning for det. 

Voldtatte og mishandlede kvinner har ikke rettssikkerhet i Norge.

Endret av MissHannigan
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (24 minutter siden):

Saken er bare den at det ikke er snakk om et enkelt tilfelle, det er snakk om flere forskjellige. En polititjenestemann/kvinne har ikke lov til å gå inn og lese journaler angående saker de ikke jobber med selv. Det fremkommer tydelig hvem som har vært inne og lest. Det er det samme som journaler på sykehus - ingen ansatte kan gå inn og lese om pasienter de ikke selv behandler. 
Sykehuset vil få opp hvem som har lest hvilken journal. Som pasient på sykehus får man opp informasjon på HelseNorge om hvem som har lest journalen vår. 

Når en ansatt tilegner seg informasjon fra personers journaler som ikke er nødvendig i jobben så er det grunn til avskjedigelse. 

I tilfellet, Marius Borg Høiby så er det lekket informasjon ved flere forskjellige situasjoner, bla samtaler han har hatt med politiet (såkalte bekymringssamtaler ol), informasjon fra avhør (bla da han ble konfrontert med at det var blitt oppbevare mengder narkotika på Skaugum mm, at Mette Marit ryddet huset hans, og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten. 

For meg er det 1 person som går igjen ved alle disse tilfellene, derfor svarte jeg som jeg gjorde igår. 

Endret av Sur sitron
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Det nye er tydeligvis at man skal blånekte for at det å ha mektige venner innen media ikke på noen måte påvirker det dette mediet skriver om. Jeg tror ikke det fantes en avtale, men jeg tror til gjengjeld at disse vennene har gjort at journalister og researchere har vært mere varsomme enn de ville vært ellers, som antageligvis har gjort at MBH har kunnet fortsette langt lengre enn han ville hvis dagbladet slapp artikkelen om hans nære venner innen Bhatti-gjenger, hvitvask og enorm dopsmugling før. Den var jo klar for trykk, så de har jo helt klart visst masse.

Personlig tror jeg ikke at man som nystartet journalist i NRK skriver stygt om sønnen til bestevennen til stabssjefen i NRK, og dermed er effekten MM og HM har ønsket seg komplett. Bland det med at MM ble varslet (lekkasje) av politiet i en sak hun ikke skulle blitt varslet (Marius er myndig), så viser det at man gjør tjenester for MM. På norsk kalles dette korrupsjon.

Nordmenn er naive.

Ang Bhatti-gjengen så har de vel også god oversikt og har jobba med det fordi en medieperson i konkurrerende mediehus har ganske mye tettere bindinger med Bhatti sjøl. 🥴Sånn apropos små forhold og «hvem er venner med hvem og ligger med hvem»

• Liker 4
Gjest MissHannigan
Skrevet

Det kjempes veldig hardt for sikkerheten til en voldsmann, som faktisk har all rettssikkerheten på sin side. 

Hadde man bare kjempet like hardt for ofrene som ikke har noe rettssikkerhet.

Denne tråden har et forvridd fokus. 

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig blir brukt som argument. Samtidig som det er 100% fokus på rettssikkerhet og prinsipper til fordel for Marius og hans familie. 

Pressen må for all del ikke skrive om Marius og hans handlinger. Det kan gå ut over ofrene, som ikke har noe rettsvern fra eller til. Pressen må ikke skrive om Marius og hans handlinger, da det utenlandske medietrykket kan gi Marius en eventuell strafferabatt. Strafferabatt fra hva? Går det an å få mindre straff enn menn som mishandler kvinner?

https://www.advokatbladet.no/samtykkelov/ber-advokatforeningen-ga-foran---bare-160-av-20000-voldtekter-straffes/156049

Skrevet
MissHannigan skrev (12 minutter siden):

Det kjempes veldig hardt for sikkerheten til en voldsmann, som faktisk har all rettssikkerheten på sin side. 

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig blir brukt som argument. Samtidig som det er 100% fokus på rettssikkerhet og prinsipper til fordel for Marius og hans familie. 

Pressen må for all del ikke skrive om Marius og hans handlinger. Det kan gå ut over ofrene, som ikke har noe rettsvern fra eller til. Pressen må ikke skrive om Marius og hans handlinger, da det utenlandske medietrykket kan gi Marius en eventuell strafferabatt. Strafferabatt fra hva? Går det an å få mindre straff enn menn som mishandler kvinner?

https://www.advokatbladet.no/samtykkelov/ber-advokatforeningen-ga-foran---bare-160-av-20000-voldtekter-straffes/156049

Prøv å løfte blikket. Rettssikkerhet handler ikke om MBH. Det handler om å leve i en rettsstat der vi, du og jeg og alle andre som er uskyldige eller skyldige,  ikke risikerer å bli kastet i fengsel uten bevis. 

Nå vet vi jo at det skjer innimellom likevel (jf f.eks Baneheiasaken).

Mener du at vi bør senke lista ytterligere? Ønsker vi oss flere justismord?

Hva mener du bør være nok for å dømme noen for f.eks. voldtekt? 

Film? Påstand? Rykte? Spekulasjon? Hevntanker?

For å presisere: Jeg er helt enig med deg i at det er ille at så mange ofre opplever at gjerningsmannen ikke blir dømt. Men jeg er ikke enig med deg i analysen din som går ut på at "kvinner ikke har rettssikkerhet". Jeg mener det er en konsekvens av den rettssikkerheten vi alle skal ha i møte med rettsvesenet og anklager om straffbare forhold, dvs at vi ikke kan dømmes til straff uten bevis som er nesten 100 prosent).

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
MissHannigan skrev (21 minutter siden):

Ser du hopper glatt over at hensynet til fornærmede i denne sammenheng er belyst gjentakende ganger både her, i pressen og fra bistandsadvokaten til blant annet Frognerkvinnen. Hvorfor gjør du det? Det er uredelig med egne oversettelser som avviker så sterkt fra de faktiske forhold. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (36 minutter siden):

Har du ennå ikke forstått  at dette også handler om rettsikkerheten til ofrene her? Ser du trekker frem dette som forsvar av marius i flere innlegg. Til tross for at det flere ganger er påpekt rettsikkerhet for ofrene her også. 

Det er ikke  bare inside informasjon  om marius som er lekket men også inside informasjon om ofrene her også.  Bla  lydopptak fra 4 august som førte til  hets  bla på tiktok av ofreret i frogner episoden. Detaljer fra avhør med bla j og n er også delt. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Har du ennå ikke forstått  at dette også handler om rettsikkerheten til ofrene her? Ser du trekker frem dette som forsvar av marius i flere innlegg. Til tross for at det flere ganger er påpekt rettsikkerhet for ofrene her også. 

Det er ikke  bare inside informasjon  om marius som er lekket men også inside informasjon om ofrene her også.  Bla  lydopptak fra 4 august som førte til  hets  bla på tiktok av ofreret i frogner episoden. Detaljer fra avhør med bla j og n er også delt. 

Ja, hvem mener du har lekket her? Politiet? Venninnen? Marius selv? Vi vet at det er Marius som har tatt opp samtalene med politiet. 

Jeg for min del håper at politiet står på og får identifisert flesteparten av kvinnene som er avbildet og filmet av kronprinsessens sønn slik at han får den straffen han fortjener. 

Og så håper jeg at han har guts nok til å stille i avhør så politiet får den informasjonen de trenger ifm den siste saken (Linni). Linni har som alle vet også vært ute og kritisert ham for å ikke stille opp og svare for seg. 

Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (47 minutter siden):

Ser du hopper glatt over at hensynet til fornærmede i denne sammenheng er belyst gjentakende ganger både her, i pressen og fra bistandsadvokaten til blant annet Frognerkvinnen. Hvorfor gjør du det? Det er uredelig med egne oversettelser som avviker så sterkt fra de faktiske forhold. 

Krokenguri skrev (41 minutter siden):

Ha4 du ennå ikke forstått  at dette også handler om rettsikkerheten til ofrene her? Ser du trekker frem dette som forsvar av marius i flere innlegg. Til tross for at det flere ganger er påpekt rettsikkerhet for ofrene her også. 

Det er ikke  bare inside informasjon  om marius som er lekket men også inside informasjon om ofrene her også.  Bla  lyfopptak fra 4 august som førte til  hets  bla på tiktok av ofreret i frogner episoden. Detaljer fra avhør med bla j og n er også delt. 

La oss diskutere videre rettssikkerheten til ofrene. Hvordan ser sikkerheten til mishandlende og voldtatte kvinner ut i den norske rettsstat? 

Slik rettsvernet er i dag, så er det teknisk sett lov å voldta og mishandle kvinner. Marius har loven på sin side, om dette skulle ende i retten. Uansett hva pressen måtte lekke av informasjon, så står Marius sin sikkerhet sterkere enn kvinnenes i den norske rett. Kvinnene kan få mer støtte fra befolkningen om saken blir belyst av pressen, men ikke i retten. 

Over åtti prosent av alle anmeldte voldtekter blir henlagt. Blant de sakene hvor tiltale blir tatt ut, er frifinnelsesprosenten ifølge Riksadvokaten på 30,4 prosent (i andre straffesaker er frifinnelsesprosenten 6,7 prosent).

Er det typisk norsk å støtte overgripere?

I Norge liker vi å være best. «Det er typisk norsk å være god» er et sitat mange har hørt gjennom oppveksten, men når det kommer til rettsvern av voldtektsofre er Norge verken best eller god. Saken fra Bergen er en smertefull påminner på dette.

https://www.adressa.no/debatt/i/0QwPyG/er-det-typisk-norsk-aa-stoette-overgripere

Endret av MissHannigan
Skrevet
MissHannigan skrev (15 minutter siden):

La oss diskutere videre rettssikkerheten til ofrene. Hvordan ser sikkerheten til mishandlende og voldtatte kvinner ut i den norske rettsstat? 

Slik rettsvernet er i dag, så er det teknisk sett lov å voldta og mishandle kvinner. Marius har loven på sin side, om dette skulle ende i retten. Uansett hva pressen måtte lekke av informasjon, så står Marius sin sikkerhet sterkere enn kvinnenes i den norske rett. Kvinnene kan få mer støtte fra befolkningen om saken blir belyst av pressen, men ikke i retten. 

Over åtti prosent av alle anmeldte voldtekter blir henlagt. Blant de sakene hvor tiltale blir tatt ut, er frifinnelsesprosenten ifølge Riksadvokaten på 30,4 prosent (i andre straffesaker er frifinnelsesprosenten 6,7 prosent).

Er det typisk norsk å støtte overgripere?

I Norge liker vi å være best. «Det er typisk norsk å være god» er et sitat mange har hørt gjennom oppveksten, men når det kommer til rettsvern av voldtektsofre er Norge verken best eller god. Saken fra Bergen er en smertefull påminner på dette.

https://www.adressa.no/debatt/i/0QwPyG/er-det-typisk-norsk-aa-stoette-overgripere

Men dette tar på ingen måte bort deres behov for personvern og rettsvern i prosessene forut for rettsbehandlingen også. 

• Liker 4
Gjest MissHannigan
Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Men dette tar på ingen måte bort deres behov for personvern og rettsvern i prosessene forut for rettsbehandlingen også. 

Alle kvinners behov for et rettsvern er veldig viktig. Som jeg skrev, har vi desverre ikke et rettsvern for mishandlende og voldtatte kvinner i Norge. 

Det er så og si ikke straffbart å voldta og/eller mishandle kvinner i dette landet.

Voldtekt og mishandling er et stadig økende problem. Det har null konsekvenser for voldsmannen. For ofrene er det en livstidsom. 

Hvorfor ellers har Marius kunnet mishandle kvinner ustraffet i snart 10 år? Vi vet at til og med hans familie har visst om flere av forholdene over noen år nå. 

Håper media belyser dette mer. Jeg har ikke sett at norske medier har navngitt ofre som ikke selv har gått ut offentlig. Det er selvfølgelig ikke ok.

Skrevet

Jeg har gjentatte ganger presisert akkurat hva jeg synes om MBH og hva han har gjort. At jeg snakker om og for rettssikkerhet, betyr overhodet ikke at jeg på noen måte forsvarer MBH - det betyr at jeg mener at rettssikkerheten er selve grunnstenen i et demokrati, og er noe folk burde både kjenne til og hegne om. 

Å fremstille det som om at de som mener rettssikkerhet og presseetikk er viktige temaer, ikke bryr seg om ofrene er uredelig. 

jeg plukker ikke fra hverandre "ethvert innlegg som kritiserer MBH sine handlinger". Jeg påpeker både ofte og tydelig,at han - en voksen mann, selv har ansvar for og må stå til ansvar for sine handlinger. Jeg synes det er alt for mye fokus på alle andre rundt i denne saken - på pressen som ikke graver dypt nok, og familien hans, og særlig mora hans som ikke har vært streng nok.

Det hyles over at pressen ikke skriver mer, og at pressen ikke har skrevet om dette før alt dette kom for en dag.

Igjen - pressen publiserer ikke rykter. Ikke en gang Se & Hør gjør det. Ja, mange har visst lenge at MBH har levd på kanten - men det har ikke vært skrevet om av presseetiske hensyn ( ifølge, Uffe Andersen, faktisk!) - før han ble arrestert. da kom et samlet norsk presssekorps på banen og skrev om det. de gjorde til og med noe de ikke pleier å gjøre - de navnga MBH selv om han ikkevar dømt for noe. det i seg selv er faktisk uvanlig, og noe Per Gundersen Hvermannsen ville blitt skånet for, selv om han hadde gjort mer alvorlige handlinger enn MBH har gjort. 

Folk som er tiltalt for drap i Norge blir ofte ikke navngitt av pressen - litt avhengig av hvilke etiske overveininger mediene gjør.

Å hevde at det er skrevet for lite om mBH, faller på sin egen urimelighet.

Og bare SLUTT å si at jeg og flere andre som kommer med faktaopplysninger, driter i ofrene og liksom forsvarer MBH. Jeg har aldri noensinne gitt utrykk for noe som likner å unnskylde ham engang. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vil ikke si at noen direkte forsvarer MBH i denne tråden, men når advokaten hans sier at han ikke vil forklare seg siden han er redd for lekkasjer og det da kommer kommentarer av type "det er selvsagt derfor han ikke vil forklare seg" her, da virker det som at det umulig kan tenkes andre forklaringer på hvorfor han ikke vil forklare seg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
MissHannigan skrev (1 time siden):

Alle kvinners behov for et rettsvern er veldig viktig. Som jeg skrev, har vi desverre ikke et rettsvern for mishandlende og voldtatte kvinner i Norge. 

Det er så og si ikke straffbart å voldta og/eller mishandle kvinner i dette landet.

Voldtekt og mishandling er et stadig økende problem. Det har null konsekvenser for voldsmannen. For ofrene er det en livstidsom. 

Hvorfor ellers har Marius kunnet mishandle kvinner ustraffet i snart 10 år? Vi vet at til og med hans familie har visst om flere av forholdene over noen år nå. 

Håper media belyser dette mer. Jeg har ikke sett at norske medier har navngitt ofre som ikke selv har gått ut offentlig. Det er selvfølgelig ikke ok.

For noe tøv. Selvfølgelig er det straffbart å voldta og mishandle. 

Du sauser det sammen med det praktiske problemet det er at det kan være vanskelig å bevise. Jeg er helt enig med deg i at det er et problem at det er vanskelig å få en domfellelse fordi det er vanskelig å bevise.

Men det betyr ikke at det ikke er straffbart. Og det betyr ikke at løsningen er å senke beviskravet, for hvis vi senker beviskravet i straffesaker risikerer vi alle å ende opp som offer for justismord, og da kan du virkelig begynne å snakke om manglende rettssikkerhet for alle som bor i dette landet.

Det har vært altfor mange justismord i dette landet. Vi trenger ikke flere.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet
pøbelsara skrev (56 minutter siden):

Jeg har gjentatte ganger presisert akkurat hva jeg synes om MBH og hva han har gjort. At jeg snakker om og for rettssikkerhet, betyr overhodet ikke at jeg på noen måte forsvarer MBH - det betyr at jeg mener at rettssikkerheten er selve grunnstenen i et demokrati, og er noe folk burde både kjenne til og hegne om. 

Å fremstille det som om at de som mener rettssikkerhet og presseetikk er viktige temaer, ikke bryr seg om ofrene er uredelig. 

jeg plukker ikke fra hverandre "ethvert innlegg som kritiserer MBH sine handlinger". Jeg påpeker både ofte og tydelig,at han - en voksen mann, selv har ansvar for og må stå til ansvar for sine handlinger. Jeg synes det er alt for mye fokus på alle andre rundt i denne saken - på pressen som ikke graver dypt nok, og familien hans, og særlig mora hans som ikke har vært streng nok.

Det hyles over at pressen ikke skriver mer, og at pressen ikke har skrevet om dette før alt dette kom for en dag.

Igjen - pressen publiserer ikke rykter. Ikke en gang Se & Hør gjør det. Ja, mange har visst lenge at MBH har levd på kanten - men det har ikke vært skrevet om av presseetiske hensyn ( ifølge, Uffe Andersen, faktisk!) - før han ble arrestert. da kom et samlet norsk presssekorps på banen og skrev om det. de gjorde til og med noe de ikke pleier å gjøre - de navnga MBH selv om han ikkevar dømt for noe. det i seg selv er faktisk uvanlig, og noe Per Gundersen Hvermannsen ville blitt skånet for, selv om han hadde gjort mer alvorlige handlinger enn MBH har gjort. 

Folk som er tiltalt for drap i Norge blir ofte ikke navngitt av pressen - litt avhengig av hvilke etiske overveininger mediene gjør.

Og bare SLUTT å si at jeg og flere andre som kommer med faktaopplysninger, driter i ofrene og liksom forsvarer MBH. Jeg har aldri noensinne gitt utrykk for noe som likner å unnskylde ham engang. 

👏👏🫶 godt innlegg som vanlig 

• Liker 5
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (40 minutter siden):

For noe tøv. Selvfølgelig er det straffbart å voldta og mishandle. 

Du sauser det sammen med det praktiske problemet det er at det kan være vanskelig å bevise. Jeg er helt enig med deg i at det er et problem at det er vanskelig å få en domfellelse fordi det er vanskelig å bevise.

Men det betyr ikke at det ikke er straffbart. Og det betyr ikke at løsningen er å senke beviskravet, for hvis vi senker beviskravet i straffesaker risikerer vi alle å ende opp som offer for justismord, og da kan du virkelig begynne å snakke om manglende rettssikkerhet for alle som bor i dette landet.

Det har vært altfor mange justismord i dette landet. Vi trenger ikke flere.

Det betyr at retten har en helt annen tolkningen av hva som er voldtekt og ikke, selv med bilde og videobevis. Jeg skrev ingenting om at beviskravet bør senkes. 

Dagens lovgivning er ikke i takt med den alminnelige rettsfølelsen, så lenge det kreves noe mer enn et nei for at det skal foreligge noe straffbart. Det er også urovekkende at lovgivningen heller ikke tar inn over seg at svært mange som blir utsatt, legger seg ned i avmakt og håper at voldtekten blir gjennomført raskt og uten at vedkommende blir påført mer skade.

Både avmakt, skam, frys-reaksjoner og andre svært vanlige følelsesmessige reaksjoner på overgrep, synes i dag ikke å tillegges noen som helst betydning i straffelovgivningen.

En samtykkelov kan rette på dette og bidra til å snu fokuset; overgriper kan stilles til ansvar – og bli nødt til å svare på spørsmål om hva vedkommende oppfattet som samtykke i situasjonen.

Problematisk rettspraksis

I tillegg er det også en del problematisk rettspraksis det er behov for å ta et oppgjør med gjennom en ny voldtektslovgivning. Av Rt 2003 s. 687 fremgår at selv om en person sovner, er ikke fortsatt seksuell omgang straffbart (så lenge man ikke går over til mer inngripende handlinger). På grunn av denne dommen kunne tre menn fotografere og ha seksuell kontakt med en sovende kvinne i over 1 time, jf. dom fra Oslo tingrett av 12. mai 2017 (TOSLO-2016-183834-2).

Endret av MissHannigan
Gjest Sur sitron
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Marius har rust seg i lange tider, over mange år og tydeligvis ofte og i store mengder. En narkoman kan ikke sammenlignes med jevnaldrende. Joda, han er voksen i år - men langt ifra voksen rent mentalt. 

Det er en grunn til at ikke-narkomane venner skyr unna når en i vennekretsen begynner med rus i stor skala. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...