Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Og der kommer mediadekningen inn som et problem.  Ganske innafor det jeg og andre har prøvd å si, at måten mediadekningen er, kan være et problem  for saken. Det er ikke et problem  at de skriver om saken. Men lekasjer etc er jo et problem.  

For de som har lurt på hvorfor marius ikke vil la seg avhøre, er svaret i artikkelen.  Et tema som har vært tatt opp her av flere,  at med slike lekkasjer,  kan alle involverte vegre seg mot å si sannheten  til politiet.  

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forsvarer-bryter-tausheten-dypt-bekymret/17608649/?fbclid=IwY2xjawJcY3lleHRuA2FlbQIxMQABHWRBD9BEPIoGtfZIISPC_N2qe3_ulMs2-GH0jlgWqRWhx_8_lLEj-P39LQ_aem_XghU2Ddh788TbBvJ26VD0A

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (20 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forsvarer-bryter-tausheten-dypt-bekymret/17608649

Det er jo utvilsomt noen på innsiden av etterforskningen som lekker som en sil. Det er ikke bra i hele tatt, og jeg håper vedkommende blir tatt for det. Svært alvorlig for saken(e) 

Ellers også enig med forsvareren at det er forskjell på offentlig interesse og offentlig nysgjerrighet, men syns "Korsfest!!" har roet seg jeg da. 

Dette har jeg påpekt helt siden lekkasjene startet, etter hvert med henvisning til en lang sak om lekkasjer fra politiet i straffesaker publisert i Morgenbladet i slutten av desember:

https://www.facebook.com/morgenbladet/posts/lekkasjer-har-lenge-vært-en-del-av-norsk-krimjournalistikk-men-det-siste-tiåret-/1123240616475575/

Der uttaler jurister at lekkasjer i kriminalsaker truer rettsprosessen og etterforskning av straffesaker med stor medieinteresse, fordi involverte slutter å forklare seg i frykt for lekkasjer fra avhør. I følge Ellen Holager Andenes i uttalelser til TV2 i dag er det nettopp det som skjer nå i Borg Høiby-saken.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forsvarer-bryter-tausheten-dypt-bekymret/17608649/

Sitat

Helt siden Høiby ble pågrepet for første gang etter volds- og skadeverksepisoden i ekskjærestens leilighet på Frogner i Oslo 4. august i fjor, har detaljer fra politiets etterforskning dryppet ut i media. 

– Det lekkes ikke bare fra «vanlige» politidokumenter, men også fra klausulerte dokumenter, sier Andenæs.

Klausulerte dokumenter er strengt beskyttet mot innsyn. [...]

Likevel kan han altså lese i om dette i media. Kanskje hadde politiet tenkt å avhøre ham om et tema, uten at han visste det. Det vanskeliggjør etterforskningen.

Mantraet i denne tråden har gjennomgående vært at uten lekkasjene i saken, publisert særlig i Se og Hør, ville vi aldri fått vite "sannheten" om omfanget av det som har skjedd her. Mitt poeng har hele tiden vært at det like gjerne kan vise seg å bli omvendt - dvs at lekkasjene og medietrykket hindrer og saboterer etterforskningen. Vel - lo and behold.

Endret av Aricia
la til sitater fra TV2-saken
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Og der kommer mediadekningen inn som et problem.  Ganske innafor det jeg og andre har prøvd å si, at måten mediadekningen er, kan være et problem  for saken. Det er ikke et problem  at de skriver om saken. Men lekasjer etc er jo et problem.  

For de som har lurt på hvorfor marius ikke vil la seg avhøre, er svaret i artikkelen.  Et tema som har vært tatt opp her av flere,  at med slike lekkasjer,  kan alle involverte vegre seg mot å si sannheten  til politiet.  

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forsvarer-bryter-tausheten-dypt-bekymret/17608649/?fbclid=IwY2xjawJcY3lleHRuA2FlbQIxMQABHWRBD9BEPIoGtfZIISPC_N2qe3_ulMs2-GH0jlgWqRWhx_8_lLEj-P39LQ_aem_XghU2Ddh788TbBvJ26VD0A

Hæ? Stakk han ikke til Køben for å leve livets glade dager og gi beng i avhør, støttet og oppfordret til av mor og stefar? Jeg føler meg feilopplyst og lurt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (17 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forsvarer-bryter-tausheten-dypt-bekymret/17608649

Det er jo utvilsomt noen på innsiden av etterforskningen som lekker som en sil. Det er ikke bra i hele tatt, og jeg håper vedkommende blir tatt for det. Svært alvorlig for saken(e) 

Ellers også enig med forsvareren at det er forskjell på offentlig interesse og offentlig nysgjerrighet, men syns "Korsfest!!" har roet seg jeg da. 

Advokaten gjør en god jobb for klienten sin her - hun finner en god grunn til hvorfor Marius ikke stiller til avhør, samtidig som hun kritiserer både politiet og pressen.

Samtidig vet vi ikke om det er politiet som lekker, noen av advokatene eller de som selv har gitt opplysninger i avhør.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (4 minutter siden):

Advokaten gjør en god jobb for klienten sin her - hun finner en god grunn til hvorfor Marius ikke stiller til avhør, samtidig som hun kritiserer både politiet og pressen.

Samtidig vet vi ikke om det er politiet som lekker, noen av advokatene eller de som selv har gitt opplysninger i avhør.

Det kan vi jo, for det lekkkes også fra klausulerte dokumenter iflg opplysningene i TV2-saken.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (8 minutter siden):

Dette har jeg påpekt helt siden lekkasjene startet, etter hvert med henvisning til en lang sak om lekkasjer fra politiet i straffesaker publisert i Morgenbladet i slutten av desember:

https://www.facebook.com/morgenbladet/posts/lekkasjer-har-lenge-vært-en-del-av-norsk-krimjournalistikk-men-det-siste-tiåret-/1123240616475575/

Der uttaler jurister at lekkasjer i kriminalsaker truer rettsprosessen og etterforskning av straffesaker med stor medieinteresse, fordi involverte slutter å forklare seg i frykt for lekkasjer fra avhør. I følge Ellen Holager Andenes i uttalelser til TV2 i dag er det nettopp det som skjer nå i Borg Høiby-saken.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forsvarer-bryter-tausheten-dypt-bekymret/17608649/

Mantraet i denne tråden har gjennomgående vært at uten lekkasjene i saken, publisert særlig i Se og Hør, ville vi aldri fått vite "sannheten" om omfanget av det som har skjedd her. Mitt poeng har hele tiden vært at det like gjerne kan vise seg å bli omvendt - dvs at lekkasjene og medietrykket hindrer og saboterer etterforskningen. Vel - lo and behold.

Helt enig!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (6 minutter siden):

Det kan vi jo, for det lekkkes også fra klausulerte dokumenter iflg opplysningene i TV2-saken.

De som gir opplysningene glemmer jo ikke det de har sagt selv om dokumentene er klausulerte? I tillegg står det jo at advokatene kan få tilgang, og selv om de ikke skal gi klientene opplysning om hva som står der så er det nok av saker der advokater har opptrådt uredelig, så det er ikke akkurat et bevis på at det må være politiet? 

Fra saken: 

"Klausulerte dokumenter er strengt beskyttet mot innsyn. Advokatene i en straffesak kan få tilgang, men da mot et løfte om ikke å dele det med klienten.'

Endret av Korpsnerden
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (34 minutter siden):

Dette er intet annet enn veldig bra advokaten belyser og tar tak i. Dette angår ikke bare hennes klient, men den andre part som av denne grunn kan bli tilbakeholden i rapporteringen eller vegre seg fra å melde overhodet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Dette er intet annet enn veldig bra advokaten belyser og tar tak i. Dette angår ikke bare hennes klient, men den andre part som av denne grunn kan bli tilbakeholden i rapporteringen eller vegre seg fra å melde overhodet. 

En liten tanke jeg har hatt, er jo at alle sakene om voldtekt i saken her, er snakk om funn fra politet uten at ofrene har visst noe. Så spm er jo egentlig  finnes det noen som har visst,  eller mistenkt at de har vært voldtatt. Men ikke turt å melde ifra, pga medie presset også. Det vet man heller ikke.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Ja, det er nyansen på «Need to know» og «Nice to know». Synes Hollager Andenes kom godt ut av dette intervjuet. Lekkasjene fra klausulerte dokumenter er svært alvorlige, uansett hva man mener om MBH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av sakene Marius blir etterforsket for, ifølge VG:

Kvelertak i Alta.

Kvelertak på Skaugum.

Satt på voldsofferet og slo, i Tønsberg.

Vold, kvelertak og skadeverk på Frogner.

Voldtekt og mulig neddopning flere ganger, blant annet på et hotell i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/i/yEnMKJ/juliane-snekkestad-og-nora-haukland-slik-var-forholdet-til-marius-borg-hoeiby

Iallfall tre av overgrepene skjedde etter at Marius ble pågrepet første gang i august 2024.

Jeg begriper ikke at politiet kan la Marius gå løs. Marius er en serie-overgriper. Og han fortsetter å forgripe seg på kvinner selv ETTER AT han blir etterforsket og siktet for overgrep mot kvinner. Slike folk MÅ jo sperres inne.

Og til de som kritiserer mediedekningen:

Medieomtalen av overgrepene Marius er siktet for kan forsvares og forklares ut fra allmenne hensyn. Kvelertak kan være livsfarlige, og kvinnene som ble tatt kvelertak på, risikerte å dø. Når politiet ikke gjør jobben sin, må jo media advare kvinner om at de bokstavelig talt risikerer livet dersom de velger å være sammen med Marius.

Endret av amit
Retting
  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (11 minutter siden):

Ja, det er nyansen på «Need to know» og «Nice to know». Synes Hollager Andenes kom godt ut av dette intervjuet. Lekkasjene fra klausulerte dokumenter er svært alvorlige, uansett hva man mener om MBH.

Nemlig! Jeg syns også at forsvareren kom godt ut av dette (uavhengig av hva man mener om MBH ja)  Andenes har en mer proff fremtoning enn den forrige forsvareren. Han virket sint, provosert og irritert, og det fremsto som om han rådet klienten sin til å lyve og "drite i det". 

Lekkasjer er er svært alvorlig. Man skal føle seg trygg i en avhørssituasjon - også MBH. Er man ikke trygg på at info man kommer med (evt innrømmelser og tilståelser) kun er for de ørene det skal være - så forstår jeg faktisk at man er lite fristet til å utsette seg for nok en "SJOKK"-overskrift i Se & Hør med alt man har fortalt. 

Dette ødelegger for etterforskningen - uten tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Det er et veldig interessant perspektiv. Det har jo blitt en trådsannhet at han ikke lar seg avhøre fordi han er en seriekriminell som ikke samarbeider, men det viser seg altså at det er bekreftet at det kan skyldes politilekkasjer fra avhørene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

amit skrev (26 minutter siden):

Her er noen av sakene Marius blir etterforsket for, ifølge VG:

Kvelertak i Alta.

Kvelertak på Skaugum.

Satt på voldsofferet og slo, i Tønsberg.

Vold, kvelertak og skadeverk på Frogner.

Voldtekt og mulig neddopning flere ganger, blant annet på et hotell i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/i/yEnMKJ/juliane-snekkestad-og-nora-haukland-slik-var-forholdet-til-marius-borg-hoeiby

Iallfall tre av overgrepene skjedde etter at Marius ble pågrepet første gang i august 2024.

Jeg begriper ikke at politiet kan la Marius gå løs. Marius er en serie-overgriper. Og han fortsetter å forgripe seg på kvinner selv ETTER AT han blir etterforsket og siktet for overgrep mot kvinner. Slike folk MÅ jo sperres inne.

Og til de som kritiserer mediedekningen:

Medieomtalen av overgrepene Marius er siktet for kan forsvares og forklares ut fra allmenne hensyn. Kvelertak kan være livsfarlige, og kvinnene som ble tatt kvelertak på, risikerte å dø. Når politiet ikke gjør jobben sin, må jo media advare kvinner om at de bokstavelig talt risikerer livet dersom de velger å være sammen med Marius.

For orden skyld det er ingen her i trådem som har sagt det er feil å dekke saken. 

Men det er endel problemer med måten dem dekkes på, da det direkte kan påvirke saken. Noe som også står i tv2 sin artikkel  der hans advokat bla tar opp at han ikke vil la seg avhøre pga alle lekasjer av bla klausulert informasjon  blir trykket i media. 

Dette  gjelder jo ikke bare marius, men kan også føre til at vitner og utsatte ikke tør å si alt i frykt for lekkasjer.  Ikke  bare hva marius har sagt som er lekket. Men også bla lydopptak av offret fra frogner 4 august, pluss uttalelser fra julianne og nora er publisert. For å nevne noe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (1 time siden):

De som gir opplysningene glemmer jo ikke det de har sagt selv om dokumentene er klausulerte? I tillegg står det jo at advokatene kan få tilgang, og selv om de ikke skal gi klientene opplysning om hva som står der så er det nok av saker der advokater har opptrådt uredelig, så det er ikke akkurat et bevis på at det må være politiet? 

Fra saken: 

"Klausulerte dokumenter er strengt beskyttet mot innsyn. Advokatene i en straffesak kan få tilgang, men da mot et løfte om ikke å dele det med klienten.'

Tenker du at det er mer sannsynlig at høyt profilerte advokater risikerer advokatbevillingen sin ved å lekke klausulerte dokumenter til pressen, enn at det er noen i politiet som gjør det? Det må jo være ofrenes bistandsadvokater som gjør det, da, eller mener du at det er sannsynlig at forsvarsadvokaten klager i pressen over noe hun selv har gjort?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (25 minutter siden):

Tenker du at det er mer sannsynlig at høyt profilerte advokater risikerer advokatbevillingen sin ved å lekke klausulerte dokumenter til pressen, enn at det er noen i politiet som gjør det? Det må jo være ofrenes bistandsadvokater som gjør det, da, eller mener du at det er sannsynlig at forsvarsadvokaten klager i pressen over noe hun selv har gjort?

Jeg vet ikke hvem som lekker. Politiet risikerer jobben sin ved en evt lekkasje på samme måte som forsvarsadvokater/politijurister/bistandsadvokater gjør. MBH selv er vel den som har minst å tape ved å "spolere" etterforskning, ha en grunn til ikke å stille til avhør, lage mediedekning som kan virke formildende osv, og kanskje også den som har mest behov for raske penger. 

Jeg vil kun peke på at det er flere muligheter her. 

Jeg er helt enig i at det er alvorlig og ikke hensiktsmessig med disse lekkasjene. 

Nå skal dette etterforskes virker det som, så da vil antagelig de rette personer/instanser stilles til ansvar. De som har mottatt opplysningene kan vel ikke vise til kildevern om det er en politisak. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissLucy skrev (40 minutter siden):

Det er et veldig interessant perspektiv. Det har jo blitt en trådsannhet at han ikke lar seg avhøre fordi han er en seriekriminell som ikke samarbeider, men det viser seg altså at det er bekreftet at det kan skyldes politilekkasjer fra avhørene.

Eller så er advokaten hans svært smart og bruker lekkasjene som argument for at han ikke vil la seg avhøre 🙂🙃

P.s: det skjønte jeg med en gang jeg leste intervjuet hennes 😇

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 timer siden):

Takk og lov for at det finnes modige mennesker med integritet som våger å stå opp mot overmakta når de ser urett på systemnivå. Det er slike helter som skinner lys i mørke korridorer slik at det som foregår blir offentlig informasjon som ikke lenger kan ignoreres, glattes over eller gjemmes. 

I utlandet har vi den kjente Watergate saken, eller saken med Snowden. I Norge har vi hatt den horrible «Monika-saken» samt et utall varslere innen forsvaret. Bare for å nevne noe. 

Uten tøffe, sterke, modige varslere (de som vil diskreditere disse varslerne kaller dem ofte «tystere», illojale etc), så hadde vi aldri funnet ut hvem som drepte 8-årige Monika eller at kvinner i forsvaret ble utsatt for seksuell trakassering. Og vi hadde heller aldri visst at Marius Borg Høiby er en notorisk narkoman voldsmann som etterforskes for voldtekt på et ukjent antall kvinner over en periode på minst 7 år.  

Så heia! de som lekker, og heia! de som publiserer! Dere er modigere enn de fleste andre mennesker, og det står stor respekt av det dere gjør. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (27 minutter siden):

Takk og lov for at det finnes modige mennesker med integritet som våger å stå opp mot overmakta når de ser urett på systemnivå. Det er slike helter som skinner lys i mørke korridorer slik at det som foregår blir offentlig informasjon som ikke lenger kan ignoreres, glattes over eller gjemmes. 

I utlandet har vi den kjente Watergate saken, eller saken med Snowden. I Norge har vi hatt den horrible «Monika-saken» samt et utall varslere innen forsvaret. Bare for å nevne noe. 

Uten tøffe, sterke, modige varslere (de som vil diskreditere disse varslerne kaller dem ofte «tystere», illojale etc), så hadde vi aldri funnet ut hvem som drepte 8-årige Monika eller at kvinner i forsvaret ble utsatt for seksuell trakassering. Og vi hadde heller aldri visst at Marius Borg Høiby er en notorisk narkoman voldsmann som etterforskes for voldtekt på et ukjent antall kvinner over en periode på minst 7 år.  

Så heia! de som lekker, og heia! de som publiserer! Dere er modigere enn de fleste andre mennesker, og det står stor respekt av det dere gjør. 

Jeg er helt enig i at det er bra at det Marius har gjort i årevis har kommet frem i lyset. Full applaus fra meg til de som har turt å stå frem, anmelde, fortelle og "lekke" ift opplevelser og hendelser.  

Men lekkasjer fra noen som jobber tett på etterforskningen er jeg ikke like glad for. Det er et system jeg forventer at skal være trygt og vanntett. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (54 minutter siden):

Du er altså ikke så opptatt av rettssikkerheten andre veien? Det er ulovlig å lekke fra en pågående etterforskning , uansett hvem det gjelder og jeg håper de straffes 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...