Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pøbelsara skrev (39 minutter siden):

Jeg tenker at påtalemyndigheten er de som kan og bør bestemme om han skal i varetekt eller ikke. Ikke en slags indignert folkedomstol.

Og det sier jeg ikke fordi jeg ikke er opprørt over hva han (og andre voldsutøvere) har gjort, men fordi jeg mener vi bør holde rettsstatens prinsipper høyt. Han har jo vært i varetekt. Han blir etterforsket. jeg synes det er veldig bra at politiet bruker tid på etterforskningen - jeg tenker det er viktig at en rettssak bygger på best mulig etterforskning slik at rettssak og dom blir best mulig.

Og så synes jeg det er helt merkverdig å hevde at foreldre til en voksen mann som har vært myndig i 10 år, burde bestemme og kontrollere hva han gjør og hvor han er. Som jeg skrev over her - hele saken kommer vel av at han ikke har vært styrbar på veldig, veldig lenge. 

Så lenge han bor på Skaugum (gratis) bør man forvente at han klarer å roe ned på voldtekt, fyll og rus ja.

Eller ville du ikke satt noen krav til poden om hen bodde hjemme?

I hvilket univers mener folk det er ok at Kronprinsen og hans familie brødfør en seriekriminell og holder han på godset hvor han allerede er siktet og implisert i minst to tilfeller politiet tenker er nok til å sikte han?

Igjen, andre foreldre ville ikke fortsatt med galskapen etter at man har funnet bevis for to voldtekter på tomten deres. Er jeg bare utrolig gammeldags som mener man bør forvente en viss adferdskorreksjon for all den hjelpen han får?

• Liker 17
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TigerK skrev (7 minutter siden):

Du har sikkert rett. Det er sikkert en skjult, hemmelig folder full av kattebilder og filmer av «bli me’ dansen».

Bortsett fra de med «tv kjendis», da. DE var overgrepsbilder. Og de med hun som ble filmet i påsken i fjor. For ikke å glemme hun som var på bildene fra November. 

Men resten av filmene og bildene, DE er helt uskyldige. Og det var nok derfor han leverte fra seg en knust mobil uten SIM kort i August, og sikkert derfor han forsøkte å fjernslette telefonen sin litt senere. Han ville jo mista masse street cred hvis Hells Angels-kompisene fikk vite at han hadde hundrevis av kattevideoer på telefonen sin.

Det kan være mange grunner til å ville slette noe på telefonen, ble det sagt. Og det er nok riktig. Hundrevis av grunner muligens.

Ja, og la oss ikke glemme at han helt sikkert gjemmer videoer av katter i hemmelige mapper, for det er jo viktig at kompisene hans ikke ser dem.

Host.

Videofunn i hemmelig mappe

Sitat

Politiet fant bilder og videoer av TV-profil Linni Meister (39) i en skjult mappe, ifølge Dagbladets opplysninger.

Skaugum Curling SK - overklassecurling. (Husk dugnad med rydding hos Marius om politiet ringer!)

Endret av 1600
  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (5 minutter siden):

Er jeg bare utrolig gammeldags som mener man bør forvente en viss adferdskorreksjon for all den hjelpen han får?

Absolutt ikke. Oppegående mennesker/foreldrene duller ikke med voksne voldelige kriminelle. En skikkelig forelder lærer barna sine at valg har konsekvenser. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (10 minutter siden):

Du har sikkert rett. Det er sikkert en skjult, hemmelig folder full av kattebilder og filmer av «bli me’ dansen».

Bortsett fra de med «tv kjendis», da. DE var overgrepsbilder. Og de med hun som ble filmet i påsken i fjor. For ikke å glemme hun som var på bildene fra November. 

Men resten av filmene og bildene, DE er helt uskyldige. Og det var nok derfor han leverte fra seg en knust mobil uten SIM kort i August, og sikkert derfor han forsøkte å fjernslette telefonen sin litt senere. Han ville jo mista masse street cred hvis Hells Angels-kompisene fikk vite at han hadde hundrevis av kattevideoer på telefonen sin.

Det kan være mange grunner til å ville slette noe på telefonen, ble det sagt. Og det er nok riktig. Hundrevis av grunner muligens.

Nok en fri oversettelse, denne gangen av meg: "Du har sikkert rett. Det er sikkert en hemmelig folder av kattebilder.. "

Jeg skrev IKKE at det ikke er overgrepsmateriale der, jeg skrev hva som ble opplyst. 

Du må gjerne tro det er hundrevis av overgrep, men det som skrives i denne tråden er at det nå ER funnet hundrevis av overgrep. Det er ikke riktig før det er riktig!

Og beskriv gjerne hvilke logiske resonnementer som gjøres på linja mellom A og slutningen B:

A. Du gjengir opplysningene feil

B. Du bagatelliserer vold

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Nok en fri oversettelse, denne gangen av meg: "Du har sikkert rett. Det er sikkert en hemmelig folder av kattebilder.. "

Jeg skrev IKKE at det ikke er overgrepsmateriale der, jeg skrev hva som ble opplyst. 

Du må gjerne tro det er hundrevis av overgrep, men det som skrives i denne tråden er at det nå ER funnet hundrevis av overgrep. Det er ikke riktig før det er riktig!

Og beskriv gjerne hvilke logiske resonnementer som gjøres på linja mellom A og slutningen B:

Det skrives ikke at det er funnet hundrevis av overgrep, det skrives at politiet ser på hundrevis av bilder og video-filer. Om han har drevet så mange overgrep så hadde han ikke vært fri den dagen i dag, håper jeg.

Du snakker om fri oversettelse, så gjør du det samme selv.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Jeg er i denne tråden fordi jeg har et håp om å kunne være en liten stemme i det store havet av stemmer. En stemme som snakker for ofrene for vold og overgrep, fordi disse ofte ikke er sterke nok til å fremme sin egen stemme. Normalt sett drukner ofrenes stemmer, som dessverre ofte er kvinner og/eller barn, i hylekoret fra gjerningsmannens advokater og støttespillere. Alt de sier blir endevendt og studert med lupe etter alternative forklaringer. Forklaringer som skal rettferdiggjøre eller bagatellisere de kriminelle handlingene som er utført mot dem.

«Du skulle vært mer forsiktig», «du skulle ikke drukket deg så full», «du burde visst bedre», «han trodde kanskje du var med på det», «hvorfor kjempet du ikke i mot?», «hvorfor forlot du ham bare ikke?» osv i det uendelige.

Dette gjør at de aller fleste offer for vold og overgrep ikke orker å anmelde. Fordi de vet at prosessen blir en så stor påkjenning, hvor deres karakter og livsvalg vil bli brukt som en forklaring og en rettferdiggjøring av hvorfor de ble utsatt for vold eller overgrep.

Alt mens det ropes: «Den siktede har rettigheter!», «tenk så vanskelig dette er for ham!», «så forferdelig det er for hans familie!». 

Igjen står kvinner og barn. Ødelagte fysisk og/eller psykisk for resten av livet. Og gjerningsmannen? Han går videre til neste offer. 

Jeg er ikke her for å «vinne» en krangel med en ukjent på dette forumet.

Mitt mål er å være en motvekt til denne forferdelige holdningen vi har i vårt samfunn, hvor gutter og unge menn ikke blir stilt til ansvar for sine handlinger. «Boys will be boys»-mentaliteten. «Ungdommelig ubetenksomhet»-holdningen. Det er den jeg vil skinne et lys på.

Og så håper jeg at de som leser (og ikke nødvendigvis kommenterer) gjør seg opp sin egen mening rundt hvilke stemmer de ønsker å lytte til. Men viktigst av alt; til de som trenger å høre det: 

Det er ikke din feil. Du har ikke gjort noe for å fortjene dette. Det finnes mennesker som vil tro på deg og hjelpe deg.

Så får dere andre bare holde på med flisespikking og kverulering.

Takk for meg i denne omgang. 

Endret av TigerK
Erstattet «forsvare» med «rettferdiggjøre»
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (43 minutter siden):

jeg lurer veldig på hvor lenge folk mener at folk skal bestemme over myndige barn. Jeg noterer meg at barn på 28 forventes å adlyde sine foreldre, men hva med barn på 38 eller 48? Hva med 80-åringer som har foreldre på 100 i live? Må de også adlyde? Hvor går grensen?

Du blander sammen ting. 

Ingen forventer at voksne barn skal adlyde sine foreldre. Men jeg forventer at voksne foreldre tar ansvar for sine egne handlinger.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (18 minutter siden):

Det skrives ikke at det er funnet hundrevis av overgrep, det skrives at politiet ser på hundrevis av bilder og video-filer. Om han har drevet så mange overgrep så hadde han ikke vært fri den dagen i dag, håper jeg.

Du snakker om fri oversettelse, så gjør du det samme selv.

1600 skrev (11 timer siden):

Fordi noen nekter straffeskyld betyr det ikke at man er uskyldig. Slutt å føre forsvar for en man har klare videobevis på at han utfører voldtekt. Det er bare ekkelt.

Fyren har 100-talls bilder og videoer av at han forgriper seg på kvinner, man får faktisk lov til å kalle en spade for en spade, selv om han ikke er dømt enda.

Som andre har skrevet til deg, man kan anse folk som skyldig selv om man ikke er dømt. Ta Vladimir Putin eller Adolf Hitler, som begge anses som skyldig i brudd på kriminalitet mot menneskeheten, uten at de har møtt i retten og blitt dømt. Det går an å bruke hodet. Spesielt i saker hvor gjerningspersonen selv har dokumentert sine voldtekter med video og bilder, sånn som med Marius.

1600 skrev (9 timer siden):

Marius påstand er jo personifisert i at han forgriper seg på bevisstløse kvinner på 'flere hundre bilder og videoer'.

At du mener dette er påstand mot påstand er trist.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (16 minutter siden):

Jeg er i denne tråden fordi jeg har et håp om å kunne være en liten stemme i det store havet av stemmer. En stemme som snakker for ofrene for vold og overgrep, fordi disse ofte ikke er sterke nok til å fremme sin egen stemme. Normalt sett drukner ofrenes stemmer, som dessverre ofte er kvinner og/eller barn, i hylekoret fra gjerningsmannens advokater og støttespillere. Alt de sier blir endevendt og studert med lupe etter alternative forklaringer. Forklaringer som skal forsvare eller bagatellisere de kriminelle handlingene som er utført mot dem. «Du skulle vært mer forsiktig», «du skulle ikke drukket deg så full», «du burde visst bedre», «han trodde kanskje du var med på det», «hvorfor kjempet du ikke i mot?», «hvorfor forlot du ham bare ikke?» osv i det uendelige. Dette gjør at de aller fleste offer for vold og overgrep ikke orker å anmelde. Fordi de vet at prosessen blir en så stor påkjenning, hvor deres karakter og livsvalg vil bli brukt som forsvar for hvorfor de ble utsatt for vold eller overgrep. Alt mens det ropes: «Den siktede har rettigheter!», «tenk så vanskelig dette er for ham!», «så forferdelig det er for hans familie!». 

Igjen står kvinner og barn. Ødelagte fysisk og/eller psykisk for resten av livet. Og gjerningsmannen? Han går videre til neste offer. 

Jeg er ikke her for å «vinne» en krangel med en ukjent på dette forumet. Mitt mål er å være en motvekt til denne forferdelige holdningen vi har i vårt samfunn, hvor gutter og unge menn ikke blir stilt til ansvar for sine handlinger.
«Boys will be boys»-mentaliteten. «Ungdommelig ubetenksomhet»-holdningen. Det er den jeg vil skinne et lys på. Og så håper jeg at de som leser (og ikke nødvendigvis kommenterer) gjør seg opp sin egen mening rundt hvilke stemmer de ønsker å lytte til. Men viktigst av alt; til de som trenger å høre det: 

Det er ikke din feil. Du har ikke gjort noe for å fortjene dette. Det finnes mennesker som vil tro på deg og hjelpe deg.

Så får dere andre bare holde på. 

Det går fint an å gjengi opplysninger korrekt og samtidig gjøre dette. Det er ikke slik at man frarøves muligheten til det av å sitere pressen riktig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (22 minutter siden):

Jeg er i denne tråden fordi jeg har et håp om å kunne være en liten stemme i det store havet av stemmer. En stemme som snakker for ofrene for vold og overgrep, fordi disse ofte ikke er sterke nok til å fremme sin egen stemme. Normalt sett drukner ofrenes stemmer, som dessverre ofte er kvinner og/eller barn, i hylekoret fra gjerningsmannens advokater og støttespillere. Alt de sier blir endevendt og studert med lupe etter alternative forklaringer. Forklaringer som skal forsvare eller bagatellisere de kriminelle handlingene som er utført mot dem. «Du skulle vært mer forsiktig», «du skulle ikke drukket deg så full», «du burde visst bedre», «han trodde kanskje du var med på det», «hvorfor kjempet du ikke i mot?», «hvorfor forlot du ham bare ikke?» osv i det uendelige. Dette gjør at de aller fleste offer for vold og overgrep ikke orker å anmelde. Fordi de vet at prosessen blir en så stor påkjenning, hvor deres karakter og livsvalg vil bli brukt som forsvar for hvorfor de ble utsatt for vold eller overgrep. Alt mens det ropes: «Den siktede har rettigheter!», «tenk så vanskelig dette er for ham!», «så forferdelig det er for hans familie!». 

Jeg er ikke her for å «vinne» en krangel med en ukjent på dette forumet. Mitt mål er å være en motvekt til denne forferdelige holdningen vi har i vårt samfunn, hvor gutter og unge menn ikke blir stilt til ansvar for sine handlinger.
«Boys will be boys»-mentaliteten. «Ungdommelig ubetenksomhet»-holdningen. Det er den jeg vil skinne et lys på. Og så håper jeg at de som leser (og ikke nødvendigvis kommenterer) gjør seg opp sin egen mening rundt hvilke stemmer de ønsker å lytte til. Men viktigst av alt; til de som trenger å høre det: 

Så får dere andre bare holde på. 

Da er vi to, og heldigvis noen til, og vi (og alle voldsutsatte) trenger deg her videre! ❤️

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om du forstår dette, men man kan ta flere bilder av samme situasjon.

Det er ingen som sier han har voldtatt hundrevis av kvinner, som du hinter til. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 time siden):

Vi vet jo ikke hvor MBH får pegen sine fra. Jeg antar at hvis han hadde vært lett å styre og alltid hadde hørt på mor, far og stefar, så hadde han ikke havnet i den smørja han er i nå. Så å forvente at en voksen mann på 28 år, som i lang tid antakelig har gjort en hel rekke alvorlige straffbare forhold, skal høre på foreldrene, er en helt merkelig forventning.

jeg tenker at han gjør og har gjort en hel haug med idiotiske valg. Jeg mener at han selv må stå til ansvar for de valgene han gjør og har gjort, og at det er ganske urettferdig å stille maktesløse foreldre til ansvar for disse valgene. 

Og jeg tror ikke et øyeblikk på at han hadde gjort bedre valg hvis han var bostedsløs og levde på NAV-midler. 

Han ville fortsatt å gjøre dårlige valg, men uten ekstra penger fra mor og stefar ville det vært vanskeligere for ham å dra damer han kan foreta dårlige valg mot, og det ville vært vanskeligere for ham å komme i posisjoner/være på steder hvor han kan ta dårlige valg (dårligere tilgang til rusmidler, dårligere tilgang til fester). 
Hvor mange i trygdebolig som lever på sosialen ruser seg på kokain, og drar på luksusferie til Italia og København? Er ute på utesteder sammen med pene unge jenter?
Alle som måtte være  med på å finansiere livsstilen hans (foreldre på begge sider, steforeldre, dette vet vi jo ikke) er hans enablers. De har jo ingen skyld - det har kun MBH selv - men de er med på å gjøre det lettere for ham å utføre kriminelle handlinger. 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om du forstår dette, men man kan ta flere bilder av samme situasjon.

Det er ingen som sier han har voldtatt hundrevis av kvinner, som du hinter til. 

Jo takk det forstår jeg veldig godt. Det står ikke at det er funnet hundrevis av overgrep av verken 1, 2, 3, 4, 5, 6.. 20 kvinner. De undersøker om det er begått overgrep i materialet, omfanget og antallet kvinner det i så fall gjelder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (1 time siden):

?

Hvorfor er det så himla vanskelig å gjenfortelle ting presist og ryddig? Det er forskjell på 100 overgrep og 100 bilder/videoer som er til gjennomgåelse. I en hvilken som helst annen sammenheng ville feil gjengivelse her stått til stryk, og jeg fatter ikke hvorfor noen blir så opprørte over at noe helt normalt forventet også bør kunne forventes her. I stedet er det beskyldninger om bagatellisering og det ene og andre bare fordi man ikke sluker frie oversettelser med krok, søkke og snøre, som absolutt har nada niks med standpunkt til vold å gjøre.

Amen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (47 minutter siden):

Du blander sammen ting. 

Ingen forventer at voksne barn skal adlyde sine foreldre. Men jeg forventer at voksne foreldre tar ansvar for sine egne handlinger.

Jeg forventer at alle voksne tar ansvar for sine egne handlinger, og det inkluderer MBH. Derimot forventer jeg ikke at noen tar ansvar for andre voksnes handlinger, slik som du gjør når du kritiserer kronprinsen  for hva MBH driver med. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 minutter siden):

Jeg forventer at alle voksne tar ansvar for sine egne handlinger, og det inkluderer MBH. Derimot forventer jeg ikke at noen tar ansvar for andre voksnes handlinger, slik som du gjør når du kritiserer kronprinsen  for hva MBH driver med. 

Ingen kritiserer kronprinsparet for det Marius driver med. De kritiserer kronprinsparets finansiering av det Marius driver med. Det er lov å kritisere voksne menneskers valg og handlinger. Det er helt innafor å stille spørsmålstegn til hvorfor pengekrana ikke har stoppet for flere år siden. 

• Liker 16
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissLucy skrev (5 timer siden):

Jeg kritiserer kronprinsparet for hva dem driver med. Som er å gi Marius muligheter til å leve "godt" med den livsførsel han har.

Dem er rike og priviligerte. Som faktisk gjør at dem kunde ha en mye større mulighet å påvirke enn hvis dem var noe helt annet.

Hvordan hadde ikke kun livet il Marius sett ut nå, men også om 10, 20 eller 30 år med eller uten sponsing fra den store formuen til kronprinsparet?

Basert på hva som er kjent fra åpne kilder (media) så vil det være en svær forskjell. Som er noe som dem kan, og bør bruke. Men som dem opplagt har valgt å ikke bruke. 

Krav som forutsetninger for fortsatt og fremtida sponsing. 

Er jeg sikkert at det vil hjelpe, selvfølgelig ikke, men uten å ha prøvd så vet dem ikke. Kanskje han faktisk må kjenne på kroppen hvor kjipt det vil være uten deres sponsing. 

Etter 8 måneder fra første siktelse som er det ikke kun festen og sponsingen som fortsetter, men han gjør det han kan for å forsinke etterforskningen og har mål om at ofrene skal få minst mulig rettferdighet. 

I stykket ovenfor finner du de første kravene som er naturlig å stille. Møt opp i avhør, fortell den fulle sanningen, hør med politiet hva dem trenger hjelp med, ikke dra på partyturer.... Ja du skjønner. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (11 timer siden):

jamen, mener du virkelig at foreldre har noe som helst myndighet og maktmidler de kan bruke overfor en myndig mann som jo helt tydelig ikke ønsker å endre på noe som helst? Hva skal de gjøre? Sette seg på ham? LÅse ham inne? 

Si fra at om han ikke endrer seg så er det slutt på bjørnetjenestene? (bo, bil, hjelp med regninger) Slutte å gi han en falsk fasade ved å gi fine skussmål i brev og til media? Men, jeg tror heller ikke det hadde hatt noen effekt sånn egentlig, kanskje heller tvert imot. Han kunne vært værre.

Jeg forstår at de i aller beste mening har forsøkt å hjelpe, og at det er fint lite de kan gjøre ovenfor en voksen mann - de har hatt en `bombe`  på gården - utvilsomt.  

Men det er vanskelig å se på han som en voksen må jeg si. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summa summarum ser ikke en del folk det som problematisk overhodet at vår kommende konge sponser sin stesønn med bo og livsutgifter selv etter han ble kjent med at han er siktet for to voldtekter på vår kommende konges gods. Det skal ikke snakkes om, det skal ikke nevnes, man skal ikke forvente at man stiller krav, for man har jo ikke noe ansvar for noe som helst.

Det er faktisk så heseblesende for folk at de protesterer side opp og ned på diskusjonsforum om at de ikke har noe kontroll på han i det hele tatt.

For meg er 20.000kr pluss 30.000 i boutgifter et ganske stort kontrollmoment, man kan sette krav til en person som ikke har inntekt når man gir han verdier til rundt 50.000 i måneden og han velger å ikke bidra til etterforskningen av en voldtekt som har skjedd i vår kommende konges kjeller, og heller drar på partytur på luksushotell i København.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig for folk å innrømme. Pidestallen de har satt vår kommende konge og dronning på må jo skinne så hardt for noen at de er helt blinde.

Det er svært få mennesker som blir bra personer av å få helt uten krav. 

Endret av 1600
  • Liker 14
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...