Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Hvis du tar bort beklagelsen, så blir det sikkert tydeligere. Han erkjente forholdet (det eneste). Hvis det medførte selvransakelse og endring, gir det ikke mening at han ikke respekterer besøksforbudet (gjelder den kvinnen)men anker det.

Han skrev en pressemelding basert på at hans advokat på det tidspunktet trodde han skulle få en en mild tilståelsedom. Den pressemeldingen må være norgeshistoriens mest katastrofale pressemelding, da den provoserte to tidligere ofre for denne voldsmannen å poste på sosiale medier, poster som politiet fulgte opp. Nå kommer denne spesielt empatiske mannen i følge Norges kommende konge som sponser hans destruktive liv, å bli dømt til et langt fengselsstraff for sine ugjerninger. 

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Han skrev en pressemelding basert på at hans advokat på det tidspunktet trodde han skulle få en en mild tilståelsedom. Den pressemeldingen må være norgeshistoriens mest katastrofale pressemelding, da den provoserte to tidligere ofre for denne voldsmannen å poste på sosiale medier, poster som politiet fulgte opp. Nå kommer denne spesielt empatiske mannen i følge Norges kommende konge som sponser hans destruktive liv, å bli dømt til et langt fengselsstraff for sine ugjerninger. 

Ja, det var ikke spesielt vanskelig å sniffe lusa med den der. Men jeg må jo fortsatt ta utgangspunkt i noe han har erkjent for å snakke om personlig utvikling eller ikke i ettertid. Derav eksempelet. 

Edit. Finnes det noe bedre enn når en misbruker glipper og ofrene tar over narrativet. En manipulator kan kun holde på så lenge spillet spilles riktig. 

Forrige helg skjedde noe som ikke skulle ha skjedd...

Det var litt flere helger

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (19 timer siden):

Nei, det burde ikke det. Men jeg tenker at det i forhold til hans eventuelle "oppvåkning" om vi kan bruke et slikt ord, kan være forskjell på volden han ble siktet for i august og de seksuelle krenkelsene han ble siktet for i november.

Også må jeg bare tilføye en gang til, at jeg sier bare at jeg ikke synes det er greitt å anklage noen for  straffbare forhold basert på at hva de gjorde før. Det er anda viktigere i en sak som faktisk ikke har vært domstolsbehandlet ennå.

Nå har Marius selv innrømmet flere kriminelle forhold i 'beklager kjæresten min'-uttalelsen sin, så om du synes det er så forferdelig at man kaller en spade for en spade, får det stå for din regning. 

Man har bevis, inkludert flere videoer, som viser voldtekt. At du synes det å klaske folk med kjønnet sitt mens de sover\er neddopet\beruset er så lite å snakke om, får også stå for din regning. Politiet har en serie med videoer som viser det de har anklaget han for voldtekt for. Derav serievoldtektsmann.

Endret av 1600
  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 time siden):

Nå har Marius selv innrømmet flere kriminelle forhold i 'beklager kjæresten min'-uttalelsen sin, så om du synes det er så forferdelig at man kaller en spade for en spade, får det stå for din regning. 

Man har bevis, inkludert flere videoer, som viser voldtekt. At du synes det å klaske folk med kjønnet sitt mens de sover\er neddopet\beruset er så lite å snakke om, får også stå for din regning. Politiet har en serie med videoer som viser det de har anklaget han for voldtekt for. Derav serievoldtektsmann.

Nøkkelordet her er anklaget.  Han er ikke dømt. Han er ikke engang tiltalt.

I motsetning til volden, så har han ikke erkjent voldtekt, og det er ikke ok i vårt rettssamfunn å omtale en person som verken er tiltalt eller dømt, og som ikke har erkjent det han er siktet for,  med slike begreper. 

Jeg har ikke problemer med at han omtales som voldsutøver, for vold har han erkjent.

Voldtekt derimot har han ikke erkjent, og  så lenge han ikke er dømt for det heller, så er det er ikke greitt å fastslå skyld på den måten mange her gjør.

Stor forskjell.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Nøkkelordet her er anklaget.  Han er ikke dømt. Han er ikke engang tiltalt.

I motsetning til volden, så har han ikke erkjent voldtekt, og det er ikke ok i vårt rettssamfunn å omtale en person som verken er tiltalt eller dømt, og som ikke har erkjent det han er siktet for,  med slike begreper. 

Jeg har ikke problemer med at han omtales som voldsutøver, for vold har han erkjent.

Voldtekt derimot har han ikke erkjent, og  så lenge han ikke er dømt for det heller, så er det er ikke greitt å fastslå skyld på den måten mange her gjør.

Stor forskjell.

Du velger å kun forholde deg til det han har gitt utrykk for at han erkjenner. Som er kroppskrenkelse og hærverk. Ved et tilfelle. 

Kroppskrenkelse er noe han ikke er siktet for. Så lurer på hva du da egentligen mener. 

Ellers så må selvfølgelig du som oss alle andre selv vurdere hva du tror på. Som er noe uavhengig av reglene i strafferetten. 

Jeg vet at mannen ikke er dømt for noenting, og at han per nå strafferettslig er uskyldig. Han blir først strafferettslig skyldig etter en rettskraftig dom. Som vel kanskje vi må vente på til 2026 en gang (er vel vesentlig sannsynlighet for at en dom fra tingretten vil bli anket). 

Jeg tror at han er en serie volds og seksualforbrytter basert på den offentlig tilgjengelige informasjonen som du også er kjent med. Det er det samme som politiet tror per nå, og bør ikke være noenting som du stusser på at jeg og mange andre tror. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Du velger å kun forholde deg til det han har gitt utrykk for at han erkjenner. Som er kroppskrenkelse og hærverk. Ved et tilfelle. 

Kroppskrenkelse er noe han ikke er siktet for. Så lurer på hva du da egentligen mener. 

Ellers så må selvfølgelig du som oss alle andre selv vurdere hva du tror på. Som er noe uavhengig av reglene i strafferetten. 

Jeg vet at mannen ikke er dømt for noenting, og at han per nå strafferettslig er uskyldig. Han blir først strafferettslig skyldig etter en rettskraftig dom. Som vel kanskje vi må vente på til 2026 en gang (er vel vesentlig sannsynlighet for at en dom fra tingretten vil bli anket). 

Jeg tror at han er en serie volds og seksualforbrytter basert på den offentlig tilgjengelige informasjonen som du også er kjent med. Det er det samme som politiet tror per nå, og bør ikke være noenting som du stusser på at jeg og mange andre tror. 

Hva mener du her? Han ble siktet for det i Frognersaken, før siktelsen ble til mishandling i nære relasjoner 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (23 minutter siden):

Hva mener du her? Han ble siktet for det i Frognersaken, før siktelsen ble til mishandling i nære relasjoner 

Han er siktet for mishandling i nære relasjoner og ikke kroppskrenkelse. Han var siktet for kroppskrenkelse, en siktelse som ble endret for lenge siden til mishandling i nære relasjoner. Så han er ikke siktet idag for kroppskrenkelse, og har da ikke anerkjent det han er siktet for. Hans tilståelse gjelder noe han ikke er siktet for og som han ikke kommer bli tiltalt for. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (35 minutter siden):

Han er siktet for mishandling i nære relasjoner og ikke kroppskrenkelse. Han var siktet for kroppskrenkelse, en siktelse som ble endret for lenge siden til mishandling i nære relasjoner. Så han er ikke siktet idag for kroppskrenkelse, og har da ikke anerkjent det han er siktet for. Hans tilståelse gjelder noe han ikke er siktet for og som han ikke kommer bli tiltalt for. 

Poenget til den du siterte, var at han erkjente vold i Frognersaken, men ikke anklagene om voldtekt i de andre sakene. Kroppskrenkelse, som da var siktelsen og som han da erkjente, er vold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (37 minutter siden):

Du er vel ikke uenig i at han har erkjent vold???

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor opprørte folk er, så er han per dags dato ikke dømt for noe - han har innrømmet noe, men nekter for det meste.

jeg har fra dag en syntes at unnskyldningen var patetisk og tenkt at måten han liksom-unnskyldte seg på, var ren ansvarsfraskrivelse. ("Noe skjedde som ikke burde skjedd" burde vært erstattet med "jeg gjorde noe jeg ikke burde gjort" hvis unnskyldningen skulle ha noe som helst snev av å være ekte beklagelse. Men han innrømmer jo å ha gjort noe, selv om han selv kalte det "kroppskrenkelse" og senere i et opptak gjorde hva han kunne for å bagatellisere det hele.

Vi lever i en rettsstat (heldigvis) fordelen med det, er at ingen blir låst inne eller kjent skyldig før det foreligger en rettskraftig dom. Ulempen med det, er at folk er uskyldige inntil det motsatte er bevist - slik at man må utsette offentlig fordømmelse til det foreligger en rettskraftig dom. 

Å påpeke dette, er ikke å bagatellisere det noen har vært utsatt for, det er bare å påpeke realitetene i rettsstaten.

Å hevde at MBH slipper lett unna, er prematurt. Vi aner ikke hva han kommer til å slippe unna med eller måtte stå til rette for før det foreligger en rettskraftig dom.

Først må vi avvente siktelsen - så rettssaken - så dommen. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (31 minutter siden):

Uansett hvor opprørte folk er, så er han per dags dato ikke dømt for noe - han har innrømmet noe, men nekter for det meste.

jeg har fra dag en syntes at unnskyldningen var patetisk og tenkt at måten han liksom-unnskyldte seg på, var ren ansvarsfraskrivelse. ("Noe skjedde som ikke burde skjedd" burde vært erstattet med "jeg gjorde noe jeg ikke burde gjort" hvis unnskyldningen skulle ha noe som helst snev av å være ekte beklagelse. Men han innrømmer jo å ha gjort noe, selv om han selv kalte det "kroppskrenkelse" og senere i et opptak gjorde hva han kunne for å bagatellisere det hele.

Vi lever i en rettsstat (heldigvis) fordelen med det, er at ingen blir låst inne eller kjent skyldig før det foreligger en rettskraftig dom. Ulempen med det, er at folk er uskyldige inntil det motsatte er bevist - slik at man må utsette offentlig fordømmelse til det foreligger en rettskraftig dom. 

Å påpeke dette, er ikke å bagatellisere det noen har vært utsatt for, det er bare å påpeke realitetene i rettsstaten.

Å hevde at MBH slipper lett unna, er prematurt. Vi aner ikke hva han kommer til å slippe unna med eller måtte stå til rette for før det foreligger en rettskraftig dom.

Først må vi avvente siktelsen - så rettssaken - så dommen. 

Det stemmer ikke helt. Vi har heldigvis noe som heter varetekt i påvente av rettssak, selv om MBH dessverre ikke sitter der nå. 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke helt. Vi har heldigvis noe som heter varetekt i påvente av rettssak, selv om MBH dessverre ikke sitter der nå. 

Hva er det som "ikke stemmer helt"? At Norge er en rettsstat der man ikke blir blir kjent skyldig eller fengslet uten dom?

Du har helt rett i at den norske rettsstaten har noen skampletter nettopp når det gjelder varetekt, og har vært kritisert av menneskerettsjurister og internasjonale organer som den europeiske torturkomité og FNs menneskerettigheteskomité for overdreven bruk av varetekt. Det er noen år siden, så vi får håpe det er bedre nå, selv om det ikke er mange måneder siden Norge ble felt i menneskerettsdomstolen etter at en varetektsfange begikk selvmord. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (3 timer siden):

Hva stemmer ikke i det jeg sa? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (5 timer siden):

Du er vel ikke uenig i at han har erkjent vold???

Han har ikke kjent noe volds relatert som han er siktet for. 

Men hva tror Du? 

Tror du at han har utøvet vold mot alle sine kjærester som han har hatt som voksen, og utført sovevoldtekter. Eller er du uenig med politiet? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (29 minutter siden):

Hva stemmer ikke i det jeg sa? 

Du skriver: 

"Vi lever i en rettsstat (heldigvis) fordelen med det, er at ingen blir låst inne eller kjent skyldig før det foreligger en rettskraftig dom"

Og da opplyste jeg om at det finnes noe som heter varetektsfengsling, som er et virkemiddel som kan brukes i påvente av rettssak. Så jo, man kan bli låst inne i Norge før det foreligger en dom. 

Du skrev også at vi venter på siktelse, men vi venter på tiltale (men det hadde jeg ikke henge meg opp i for jeg og sikkert alle skjønte nok hva du mente). 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Hva er det som "ikke stemmer helt"? At Norge er en rettsstat der man ikke blir blir kjent skyldig eller fengslet uten dom?

Du har helt rett i at den norske rettsstaten har noen skampletter nettopp når det gjelder varetekt, og har vært kritisert av menneskerettsjurister og internasjonale organer som den europeiske torturkomité og FNs menneskerettigheteskomité for overdreven bruk av varetekt. Det er noen år siden, så vi får håpe det er bedre nå, selv om det ikke er mange måneder siden Norge ble felt i menneskerettsdomstolen etter at en varetektsfange begikk selvmord. 

Ikke bare varetekt. Bruken av isolasjon og mangel på psykisk helsehjelp i norske fengsler fikk nylig kritikk

https://www.nrk.no/vestland/ny-internasjonal-kritikk-av-norske-fengsel_-_-flautt-og-uakseptabelt-1.17195482

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Han har ikke kjent noe volds relatert som han er siktet for. 

Men hva tror Du? 

Tror du at han har utøvet vold mot alle sine kjærester som han har hatt som voksen, og utført sovevoldtekter. Eller er du uenig med politiet? 

Jo. Hendelsen i august er en del av siktelsen som nå heter mishandling I nære relasjoner 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Ikke bare varetekt. Bruken av isolasjon og mangel på psykisk helsehjelp i norske fengsler fikk nylig kritikk

https://www.nrk.no/vestland/ny-internasjonal-kritikk-av-norske-fengsel_-_-flautt-og-uakseptabelt-1.17195482

Absolutt et enormt problem. 

Et annet problem er de som fortsetter å begå lovbrudd og skade andre for livet i påvente av etterforskningstid, tiltale, dom og soningskø. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Jo. Hendelsen i august er en del av siktelsen som nå heter mishandling I nære relasjoner 

Som han ikke har innrømmet. Han har innrømmet kroppskrenkelse. Men hva tror Du? Er du enig med politiet eller Marius? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Som han ikke har innrømmet. Han har innrømmet kroppskrenkelse. Men hva tror Du? Er du enig med politiet eller Marius? 

Kroppskrenkelse er vold, som han har innrømmet, som er en del av volden i siktelsen vold i nære relasjoner.

Jeg tror det er mishandling I nære relasjoner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...