Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Norsk kriminalomsorg eller straffegjennomføring (usikker på den korrekte benevnelsen for tiden) lener seg sterkt på prinsippet om rehabilitering av forbryteren med tanke på tilbakeføring til samfunnet.

Jeg ser ikke helt at det er noe galt i å forsøke å behandle?

Å kalle behandling for dulling og belønning blir å snu det fullstendig på hodet.

Det er jo noe man vil gjøre nettopp for å beskytte samfunnet.

Alternativet er å sperre folk inne i flere tiår, slik som de gjør i USA og andre land vi ikke liker å sammeligne oss med.

Vi vet at tilbakefallsprosenten i USA er skyhøy (over 75%), mens Norges er 32% iflg tall fra Kriminalomsorgen: https://www.kriminalomsorgen.no/loeslatelse-fra-fengsel-tilbakefallet-synker.6354759-516313.html

Jeg synes det blir veldig feil å vinkle det negativt.

Helt enig. Forebygging og rehabilitering er kjempeviktig i min bok. Vi har verken råd eller kapasitet til å bare dytte folk inn i et fengsel og la dem bli der. De kommer ut igjen, og da er det selvsagt tryggest for alle hvis de har fått strategier og verktøy til å holde seg unna trøbbel.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (59 minutter siden):

Det er noe veldig typisk Norskt over å "ivareta overgripere". Her hos oss skal alle behandles bra og respektfullt (Jeg snakker av erfaring - jeg også) Faktisk så er vi mer opptatt av å hjelpe enn å straffe. Resultatet er at potensiellt farlige mennesker blir "belønnet" med dulling, skjerming og "hva føler du når du får det sånn?" 

Ikke rart offere ikke tør å anmelde, eller be om besøksforbud. Faktisk så velger et urovekkende høyt antall offere å IKKE anmelde, de (vi) blir frarådet det - fordi det vil bli en for stor belastning, og ikke føre til noe som helst. 

Ønsker vi en endring på dette, så må man slutte med sånt som blandt annet foregår her og der nå, med sånt "Stakkars Marius"-greier. 

Dette her! Det er så viktig og virkelig noe vi som samfunn trenger å snakke om. Kongehuset har en gylden anledning til å sette denne tematikken på dagsorden nå. At voldssaker blir henlagt er vel mer regelen enn unntaket, hvor gjerningsmannen blir beskyttet og voldsutsatte blir den utskjelte. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (7 minutter siden):

Kjenner jeg mistet siste rest av følelser for vårt kongehus. At en i kongefamilien NEKTER å forklare seg til poliltiet ?? Det går faktisk ikke an! 

Og til alle som er opptatt av at Marius ikke er kongelig osv. Vi andre er mer opptatt av nettopp den store gjengen med ikke-kongelige i KONGEFAMILIEN som lager så sykt mye støy og rør. Det burde aldri skjedd. Våre kongelige har helt selv ødelagt kongehuset fra innsiden. Vi trenger ikke en haug med influencere, rusmisbrukere, svada-sjamaner, avtalebrytende prinsesser og voldsanmeldte. 

Vekk med det hele er min mening. Det er så utvannet at de nå må få slippes fri - og få leve sine helt vanlige liv. 

Er ikke det den enkleste løsningen, det å avvikle kongefamilien?

Harald har sin slekt og familie, men kongen trenger ikke å ha det. Vi har ikke noe som stortingspresidentfamilien... Går helt fint. 

Konseptet med hele landets perfekte storfamilie, er vel en håpløs ide med møte med virkeligheten. 

Se på USA, har gått fint (sånn stort dett) med en president som har en sønn som er alt annet enn guds beste barn. Fordi mann ikke prøver seg på å ha en presidentfamilie... 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Norsk kriminalomsorg eller straffegjennomføring (usikker på den korrekte benevnelsen for tiden) lener seg sterkt på prinsippet om rehabilitering av forbryteren med tanke på tilbakeføring til samfunnet.

Å kalle behandling for dulling og belønning blir å snu det fullstendig på hodet.

Alternativet er å sperre folk inne i flere tiår, slik som de gjør i USA og andre land vi ikke liker å sammeligne oss med.

Vi vet at tilbakefallsprosenten i USA er skyhøy (over 75%), mens Norges er 32% iflg tall fra Kriminalomsorgen: https://www.kriminalomsorgen.no/loeslatelse-fra-fengsel-tilbakefallet-synker.6354759-516313.html

Som sagt jeg snakker av erfaring. Veldig mangeårig og alvorlig erfaring, men min erfaring blir kun avsporing så jeg skal ikke gå inn i det bortsett fra å nevne at i min sak er politi, kommune, helsepersonellet til overgriper m.fl faktisk enige i at systemene overhodet ikke fungerte. Og da fungerer det ikke nødvendigvis noe særlig bedre for andre heller.

Men, jeg er nok litt for farget av nettopp egne erfaringer til å diskutere dette veldig godt. Jeg forstår at andre har håp og tro på systemene, og jeg håper og tror at det en dag vil fungere jeg også. 

• Liker 5
  • Hjerte 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig med deg, selvsagt må de behandles også og ikke bare kastes i fengsel , de færreste blir bedre av å bare bli fengslet og så slippe ut igjen. Behandling er viktig for å kunne endre seg. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Er ikke det den enkleste løsningen, det å avvikle kongefamilien?

Harald har sin slekt og familie, men kongen trenger ikke å ha det. Vi har ikke noe som stortingspresidentfamilien... Går helt fint. 

Konseptet med hele landets perfekte storfamilie, er vel en håpløs ide med møte med virkeligheten. 

Se på USA, har gått fint (sånn stort dett) med en president som har en sønn som er alt annet enn guds beste barn. Fordi mann ikke prøver seg på å ha en presidentfamilie... 

Slik jeg ser det er det kanskje bedre at man tar et oppgjør med "del av kongefamilien" og heller tydeliggjør at noen er kongelig og andre er ikke.

Kronprinsessens sønn ikke er en kongelig, på samme måte som Durek ikke er en det og heller ikke vil bli en del avkongefamilien selv om han er gift med prinsessen - hun er fortsatt datter av kongen, men de to er ikke en del av kongefamilien.

Kongefamilien i så måte vil da bestå av kongen, dronningen, Kronprisen og kronprinsessen og deres to barn, til den dagen datteren er kronprinesesse og Sverre er kronprinsessens bror og ikke lengre "kongefamilien" når dette skjer selv om han er i slekt med de kongelige og er prins er han ikke en del av arverekken i så måte.. 

Vi kan godt være royalister i Norge for min del, og ha en kongefamilie, men vi trenger er skille mellom hvem som er kongelige og hvem som er i familie med noen som er kongelig - og ikke minst, være grenseløst hard på at som kongelig MÅ man oppføre seg deretter - da er man aldri i en rolle til å kunne påberope seg at noe er spesielt "Privat" slik som nå i en sak som så tydelig engasjerer det offentlige rom og folk som denne gjør. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært mot kongehuset i prinsipp, men likt dem i praksis. Nå er jeg faktisk over i å ville avskaffe alt.
Dette går ikke lenger. Märtha, Durek og Marius lager faktisk mer dårlig PR for Norge enn det de andre klarer å oppveie.
Eneste mulighet hadde vært at Håkon skilte seg fra Mette Marit, da hadde man fått noe verdighet igjen. Men slik som det er nå- få det bort!

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært mot kongehuset i prinsipp, men likt dem i praksis. Nå er jeg faktisk over i å ville avskaffe alt.
Dette går ikke lenger. Märtha, Durek og Marius lager faktisk mer dårlig PR for Norge enn det de andre klarer å oppveie.
Eneste mulighet hadde vært at Håkon skilte seg fra Mette Marit, da hadde man fått noe verdighet igjen. Men slik som det er nå- få det bort!

Det er akkurat slik jeg også tenker det nå. Og jeg vil tro mange fler tenker det samme. Det har blitt et vanvittig surr med ikke-kongelige i kongefamilien - og det er bare støy og rot alt sammen. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh....travle tider for oss som ønsker monarkiet avviklet 🙄

Når det er sagt- vi kan fordømme MBH opp og ned og i mente, men han skal behandles på lik linje med alle som begår tilsvarende lovbrudd. Verken mer eller mindre. 

Noe jeg tror politi og etter hvert påtalemyndigheten vil granske er hans modus operandi- altså om dette er et gjentagende mønster for ham og i hvilken kontekst det forekommer. Dette må dermed etterforskes bredt og med en tidslinje som også inkluderer tidligere forhold for å få oversikt.  Dette igjen innebærer at hittil ukjente relasjoner (eks-kjærester) av Marius må inn til avhør og kanskje avdekker det forhold som tidligere har vært holdt skjult.

Og dette gjelder bare volden. Illegale rusmidler, trusler om vold, trusler om ildspåsettelse,  skadeverk og mulig andre forhold vil kunne dukke opp i kjølvannet av en slik etterforsking. 

Notoriske gjengangere må stoppes, og selv om Marius, så vidt jeg vet, ikke er domfelt for noe, kan en førstegangs dom innebære at det utløser et straffebud. Foreløpig ser det ut til at minimum ved domfellelse for det omfanget av volden vi foreløpig er kjent med, innebærer fengsel i ett år. Evnt. tvungen rusbehandling som en del av straffen. 

Videre vet vi ikke hvilke tiltak som nå kan være satt inn mot ham, det er pr. nå ikke uvanlig at politiet kan begjære omvendt voldsalarm som preventivt tiltak. Og det å ha ham boende inne på Skaugum kan også være et skadebegrensende tiltak. Her er det mange øyne på ham. Og for alt vi vet- han kan være innlagt noe sted allerede. 

Dette er nå landets mest høyprofilerte sak, og den kommer ikke til å forsvinne ved at noen korrumperer verken system eller personer.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Marius Høiby blir dømt. Hvilken straff tror dere han får hvis man sammenligner med andre tilsvarende saker. Om det blir fengsel, vil de la han sone i et snillere fengsel? Å la han sone med hardbarka kriminelle i Oslo kretsfengsel kommer vel ikke på tale. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Helt enig. Forebygging og rehabilitering er kjempeviktig i min bok. Vi har verken råd eller kapasitet til å bare dytte folk inn i et fengsel og la dem bli der. De kommer ut igjen, og da er det selvsagt tryggest for alle hvis de har fått strategier og verktøy til å holde seg unna trøbbel.

Jeg er ikke uenig med dere. Men det som er problemet slik jeg ser det er at overgripere i dag IKKE får straff. Slik det er lagt opp til i dag så er bevisbyrden enorm for offeret, og i svært mange saker blir offer frarådet av politi og bistandsadvokat fra å gå videre - fordi man vil bli "hakkemat" i en eventuell rettsak. Svært mange saker ender ogsså med at overgriperen er for syk til å straffes (man er nødvendigvis ganske syk hvis man klarer å mishandle andre mener jeg da) 

Jeg skal ikke avspore mer nå. Jeg håper Marius både får konsekvenser OG hjelp. Han kan jo begynne med å fortelle hva som har skjedd, det er ikke noen høy stjerne hos meg at han ikke vil uttale seg en gang. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (13 minutter siden):

Slik jeg ser det er det kanskje bedre at man tar et oppgjør med "del av kongefamilien" og heller tydeliggjør at noen er kongelig og andre er ikke.

Kronprinsessens sønn ikke er en kongelig, på samme måte som Durek ikke er en det og heller ikke vil bli en del avkongefamilien selv om han er gift med prinsessen - hun er fortsatt datter av kongen, men de to er ikke en del av kongefamilien.

Kongefamilien i så måte vil da bestå av kongen, dronningen, Kronprisen og kronprinsessen og deres to barn, til den dagen datteren er kronprinesesse og Sverre er kronprinsessens bror og ikke lengre "kongefamilien" når dette skjer selv om han er i slekt med de kongelige og er prins er han ikke en del av arverekken i så måte.. 

Vi kan godt være royalister i Norge for min del, og ha en kongefamilie, men vi trenger er skille mellom hvem som er kongelige og hvem som er i familie med noen som er kongelig - og ikke minst, være grenseløst hard på at som kongelig MÅ man oppføre seg deretter - da er man aldri i en rolle til å kunne påberope seg at noe er spesielt "Privat" slik som nå i en sak som så tydelig engasjerer det offentlige rom og folk som denne gjør. 

Dette er feil, både Marius og Durek (om noen uker) vil være del av kongefamilien, men ikke del av kongehuset. Det er forskjellen. Huset er offisielt, familien er personlig.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke uenig med dere. Men det som er problemet slik jeg ser det er at overgripere i dag IKKE får straff. Slik det er lagt opp til i dag så er bevisbyrden enorm for offeret, og i svært mange saker blir offer frarådet av politi og bistandsadvokat fra å gå videre - fordi man vil bli "hakkemat" i en eventuell rettsak. Svært mange saker ender ogsså med at overgriperen er for syk til å straffes (man er nødvendigvis ganske syk hvis man klarer å mishandle andre mener jeg da) 

Jeg skal ikke avspore mer nå. Jeg håper Marius både får konsekvenser OG hjelp. Han kan jo begynne med å fortelle hva som har skjedd, det er ikke noen høy stjerne hos meg at han ikke vil uttale seg en gang. 

Ja, er enig i at folk alt for sjeldent får straffen de fortjener. Men jeg håper og tror at bevisene taler for dom her. Ellers enig i det du skriver om at han kan fortelle hva som har skjedd her. Kan ikke se for meg at det er en fordel å holde kjeft.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (20 minutter siden):

Kongefamilien er et videre begrep og defineres ikke av arverekkefølge. I så måte er Marius en del av kongefamilien så lenge han er HM’ stesønn og halvbror til de to andre. 
Kongehuset derimot er slik du beskriver det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Ja, er enig i at folk alt for sjeldent får straffen de fortjener. Men jeg håper og tror at bevisene taler for dom her. Ellers enig i det du skriver om at han kan fortelle hva som har skjedd her. Kan ikke se for meg at det er en fordel å holde kjeft.

Det fremstår ikke bra at han nekter å forklare seg for politiet, mens Mamma - en av Norges mektigste kvinner prater med hun som har anmeldt han. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Det fremstår ikke bra at han nekter å forklare seg for politiet, mens Mamma - en av Norges mektigste kvinner prater med hun som har anmeldt han. 

Det er jo helt bakvendt. Leste at flere advokater reagerer på dette, tror kanskje linken var delt her et sted. De mente det kunne være lovstridig. Men siden MM ikke skal berøres av det, gjør hun jo som hun vil tydeligvis.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (37 minutter siden):

Dette her! Det er så viktig og virkelig noe vi som samfunn trenger å snakke om. Kongehuset har en gylden anledning til å sette denne tematikken på dagsorden nå. At voldssaker blir henlagt er vel mer regelen enn unntaket, hvor gjerningsmannen blir beskyttet og voldsutsatte blir den utskjelte. 

Nettopp! Jeg vet mange som har erfaring med at overgripere ivaretas (ikke straff, men psykiatrisk hjelp)  og offeret sykeliggjøres (som i at saken blir henlagt, men offeret sliter psykisk i alle år etterpå - etterhvert glemmer systemet HVORFOR vedkommende sliter, man blir bare noek en "psyk" person) 

Det er egentlig helt galskap. 

• Liker 12
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammf skrev (19 minutter siden):

Puh....travle tider for oss som ønsker monarkiet avviklet 🙄

Når det er sagt- vi kan fordømme MBH opp og ned og i mente, men han skal behandles på lik linje med alle som begår tilsvarende lovbrudd. Verken mer eller mindre. 

Noe jeg tror politi og etter hvert påtalemyndigheten vil granske er hans modus operandi- altså om dette er et gjentagende mønster for ham og i hvilken kontekst det forekommer. Dette må dermed etterforskes bredt og med en tidslinje som også inkluderer tidligere forhold for å få oversikt.  Dette igjen innebærer at hittil ukjente relasjoner (eks-kjærester) av Marius må inn til avhør og kanskje avdekker det forhold som tidligere har vært holdt skjult.

Og dette gjelder bare volden. Illegale rusmidler, trusler om vold, trusler om ildspåsettelse,  skadeverk og mulig andre forhold vil kunne dukke opp i kjølvannet av en slik etterforsking. 

Notoriske gjengangere må stoppes, og selv om Marius, så vidt jeg vet, ikke er domfelt for noe, kan en førstegangs dom innebære at det utløser et straffebud. Foreløpig ser det ut til at minimum ved domfellelse for det omfanget av volden vi foreløpig er kjent med, innebærer fengsel i ett år. Evnt. tvungen rusbehandling som en del av straffen. 

Videre vet vi ikke hvilke tiltak som nå kan være satt inn mot ham, det er pr. nå ikke uvanlig at politiet kan begjære omvendt voldsalarm som preventivt tiltak. Og det å ha ham boende inne på Skaugum kan også være et skadebegrensende tiltak. Her er det mange øyne på ham. Og for alt vi vet- han kan være innlagt noe sted allerede. 

Dette er nå landets mest høyprofilerte sak, og den kommer ikke til å forsvinne ved at noen korrumperer verken system eller personer.

👍👍

Folk som gjør slikt skal helt klart straffes mye hardere enn de gjør i dagens samfunn. Men MBH skal straffes på lik linje med andre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...