Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Villroses hage skrev (31 minutter siden):

Hvor tror du forresten pengene til huskjøpet kom fra?

Vedkommende har vist en livsstil som er svært kostbar, og ikke står i stil med vedkommendes inntekter gjennom år. Vi vet ikke sikkert hvor alle pengene som finansierer livsstilen kommer fra. Han hevder selv fra mor og far.

Montro om han arvet noe etter "teppekongen" Mahmoud Maktabi?

Det var hans "ste-morfar" (hans datter var gift med Marius´pappa en periode), og i saker jeg kan huske å ha lest har det stått at de hadde et veldig nært forhold.

Han døde i 2022, men jeg kan også huske å ha lest en sak om at han delte ut pengene sine før han døde, slik at det ikke skulle bli noe krangel i etterkant.

Jeg tror han hadde sagt noe ala "At han ville at alle skulle komme blide i begravelsen" 😄 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Apropos brudd på besøksforbudet igjen, det har sikkert vært diskutert tidligere, men er det ikke litt påfallende at man vil ha besøksforbud, men samtidig sitte i samme bil som tiltalte fordi det er "praktisk" å låne den mens tiltalte er på rehab? Blir ikke det utrolig blandede signaler til tiltalte når man som fornærmet kan ha kontakt når det er på positive premisser for fornærmede? Det blir jo bare utrolig weird hele opplegget.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
lajlaj skrev (13 minutter siden):

Apropos brudd på besøksforbudet igjen, det har sikkert vært diskutert tidligere, men er det ikke litt påfallende at man vil ha besøksforbud, men samtidig sitte i samme bil som tiltalte fordi det er "praktisk" å låne den mens tiltalte er på rehab? Blir ikke det utrolig blandede signaler til tiltalte når man som fornærmet kan ha kontakt når det er på positive premisser for fornærmede? Det blir jo bare utrolig weird hele opplegget.

Jo, for oss utenforstående kan det se litt rart ut, men dette med forhold er jo ikke akkurat så enkelt alltid, spesielt ikke når det er vold involvert. Det er en prosess å løsrive seg, også om noen har vært ugreie med deg. Jeg synes vi skal la tvilen komme henne til gode.

Jeg tror ikke hun så nødvendigheten av besøksforbudet i starten, da var det politiet som var drivende, men nå har hun bedt om det selv og de har såvidt jeg har forstått det ikke truffet hverandre siden i høst. Så da tenker jeg det er helt fair at besøksforbudet ble videreført selv om hun var med på å bryte det i høst.

Endret av lurker
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Isild skrev (4 timer siden):

Jeg trorkongen tar ting(ene) alvorlig. Han og dronningen er flotte, kloke mennesker. Men jeg syns nettopp det - det varveldig vagt og jeg syns det er litt klønete formulert også ellers her og der. Forstår at de ikke skal eller kan si noe om hva de personlig mener ift Marius, eller kommentere etterforskningen, men litt mer pondus kan de vise - på generellt grunnlag. De får det til å (for noen) fremstå som at de tar "lett" på det. 

Ellers enig med annen debattant, selv om vi også ofte er uenige, så er det bare hyggelig å disktuere. Det er aldri latterliggjøring eller brukerdebatt/-angrep. Det gjør at man kanskje faktisk tenker over motargumentene - og ser andre sider også. 

Ja, det er best å fokusere på sak😊.

Nei, det er kanskje ikke så mye pondus i det aldrende kongeparet, men jeg tror han er godt likt fordi han likevel når inn til folk med en slags stødig, trygg ro som inngir tillit.

Endret av ~ Ada ~
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Ja, det er best å fokusere på sak😊.

Nei, det er kanskje ikke så mye pondus i det aldrende kongeparet, men jeg tror han er godt likt fordi han likevel når inn til folk med en slags stødig, trygg ro som inngir tillit.

Synes ikke kongen uansett burde behøve å ha særlig pondus på sine gamle dager, han har jo en sønn som bør step up akkurat der. Synes kongen har vært en fin konge, enig i at han viser en stødig, trygg ro. Tenker det er naturlig å gi litt ansvar til sin sønn nå, og håpe Haakon har litt pondus. Konfliktskyhet er det han istede viser, spesielt mtp sin søster. Det er litt krise.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Villroses hage skrev (5 timer siden):

Hvor tror du forresten pengene til huskjøpet kom fra?

Vedkommende har vist en livsstil som er svært kostbar, og ikke står i stil med vedkommendes inntekter gjennom år. Vi vet ikke sikkert hvor alle pengene som finansierer livsstilen kommer fra. Han hevder selv fra mor og far.

Egenkapitalet? Det tror jeg kommer som en gave fra familie , enten en engangssum eller spart opp gaver opp igjen. Og her blamer jeg ikke kronprinsparet om de har hjulpet han med ek , slik andre som har råd til det gjør. Også med tanke på alt søsknene skal arve. Problemet her er hvordan han rotet det til, altså muligheten til og komme tidlig på boligmarkedet, flippe med gevinst og så.. vel sniff det opp. 
ja, han hevdet selv til politiet at han lever på mor og far. Det er vi alle enige om. Det vi er uenige om er om vi tror han, og om det kanskje var en grunn til at politiet lurte på hvor han fikk penger fra. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (På 12.3.2025 den 23.07):

Er egentlig  dritt lei den økonomiske diskusjonen. Kunne vært enig om han fikk store summer i mnd. Noe han ikke får. 

Hvor han får de pengene fra om det er fra foreldrene eller nav spiller ingen rolle, iht hans adferd. Om de kaster han ut av bolig og inn på nav, så vil hans oppførsel  være akkurat  den samme. Om det står gant eller hm på hans t-skjorte er da totalt irrelevant.  

Evnt riktige konsekvenser  de kan gi han. Er at de har en nedbetalingsplan, på bensin kortet feks. Hvis det er han som har stjålet det.  For det  er noe isåfall  han har gjort mot dem. De er isåfall en fornermet posisjon og ikke medskyldig iht bensin kort stjelingen. Så ser ikke hvorfor det skulle legges på dem. 

Sånn sett så kan man vel so at det er personlig konsekvens gitt at han ikke får oppholde seg på de kongelige eiendommer, og flyttet over i egen bo enhet.  Etter alt han har holdt på med.  Å holde han på skaugum,  kan også være et valg iht å holde han i live og ikke dytte han lengre inn i det dårlige  miljøet, for det vi vet. 

Noe jeg anser som større muligheter for om de hadde gjennomført mange sine ønsker om å hive han ut og dytte han helt ut i kulden. Deres konsekvenser vil også gi nye konsekvenser.  Så hvis  deres mål er å hjelpe han på rett kjøl. Tar de , de valgene de ser er mest hensiktsmessig,  på et grunnlag  hverken du eller jeg vet hva er. 

På ett tidspunkt  så kan også å gjøre netopp det, være riktig å gjøre. Men akkurat  nå er nok ikke det det riktig,  da det er nå det  er størst  mulighet for at det kan gå i riktig retning. Mange må nå bunnen helt, før de klarer å ta tak. Og han er nok ikke så langt unna den bunnen nå. 

Det spiller faktisk en ganske stor rolle, syntes jeg, på hvor han får de pengene fra.

Uavhengig av om det er like mye som han hadde fått av nav.

En voksen mann som ikke jobber eller studerer kunne lært mye mer om ansvar om han måtte fylle ut meldekort annenhver uke hos nav, fulgt en aktivitetsplan med krav for å fortsatt få penger osv.

Uansett hvor velbemidlet jeg hadde vært så hadde det fulgt krav med f.eks gratis bolig og X antall kr i mnd i voksen alder.

Endret av moroklompen
  • Liker 12
  • Nyttig 15
Skrevet
moroklompen skrev (2 timer siden):

Det spiller faktisk en ganske stor rolle i mitt syn, på hvor han får de pengene fra.

En voksen mann som ikke jobber eller studerer kunne lært mye mer om ansvar om han måtte fylle ut meldekort annenhver uke hos nav, fulgt en aktivitetsplan med krav for å fortsatt få penger osv.

Uansett hvor velbemidlet jeg hadde vært så hadde det fulgt krav med f.eks gratis bolig og X antall kr i mnd i voksen alder.

Nettopp, dette har blitt forklart i denne tråden x-antall ganger før.

Å sitte på ræva uten å måtte ta ansvar for eget liv eller å oppfylle krav mens pengene renner inn og husleia blir betalt, gir ikke motivasjon til livsendring. Og med tanke på hva de har visst om hans omgang med kriminelle og vokdelige adferd så er det svært kritikkverdig at de har sponset med penger og bolig mens han har fått fortsette med sin destruktive adferd. Det er visst svært vanskelig å forstå for enkelte.

• Liker 19
  • Nyttig 10
Skrevet
moroklompen skrev (9 timer siden):

Det spiller faktisk en ganske stor rolle i mitt syn, på hvor han får de pengene fra.

Hvorfor skulle han jobbe? 

Han lever som om mor (med stefars penger) fortsatt har forsørgningplikt. 

Tyveri, hærverk, fyllekjøring og fester med narkotika på stefars eiendom. 

Så kom meldinger fra en eks og hennes mor om kvinnemisshandel. 

Siktelse for misshandel av en annen kvinne. 

Siktelser for misshandel av både den eks der han som finansierer og gir gratis bolig var kjent med mishandling, men en til eks. 

Så siktelse for trusler. 

Siktelser for to voldtekter. 

Siktelse for brudd mot besøksforbud. 

Og er under etterforskning for eventuelt flere seksuallovbrudd. 

Er det Marius som er sjefen over han som snart blir konge? 

• Liker 11
  • Nyttig 14
Skrevet
PusheenPusheen skrev (10 timer siden):

Synes ikke kongen uansett burde behøve å ha særlig pondus på sine gamle dager, han har jo en sønn som bør step up akkurat der. Synes kongen har vært en fin konge, enig i at han viser en stødig, trygg ro. Tenker det er naturlig å gi litt ansvar til sin sønn nå, og håpe Haakon har litt pondus. Konfliktskyhet er det han istede viser, spesielt mtp sin søster. Det er litt krise.

Det virker desverre ikke som Haakon har samme "tyngde" som sin far. Men ja, kongen og dronningen bør få ta vare på seg selv og slippe å oppdra familien mtp alderen sin nå, enig i det. 

Man kan jo håpe at Haakon vokser inn i rollen, men inntrykket så langt er at han er unnvikende og konfliktsky. Ikke en ledertype.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (49 minutter siden):

Det virker desverre ikke som Haakon har samme "tyngde" som sin far. Men ja, kongen og dronningen bør få ta vare på seg selv og slippe å oppdra familien mtp alderen sin nå, enig i det. 

Man kan jo håpe at Haakon vokser inn i rollen, men inntrykket så langt er at han er unnvikende og konfliktsky. Ikke en ledertype.

Ja, han imponerer ikke foreløpig. Håper det tar seg opp litt når han innser at jobben ikke bare går ut på å ta i hånden og hilse, smile pent og se litt på stedene han besøker. Jobben er i stor grad å være samlende, og for min del handler det om å vise at man har ryggrad. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle han jobbe? 

Han lever som om mor (med stefars penger) fortsatt har forsørgningplikt. 

Tyveri, hærverk, fyllekjøring og fester med narkotika på stefars eiendom. 

Så kom meldinger fra en eks og hennes mor om kvinnemisshandel. 

Siktelse for misshandel av en annen kvinne. 

Siktelser for misshandel av både den eks der han som finansierer og gir gratis bolig var kjent med mishandling, men en til eks. 

Så siktelse for trusler. 

Siktelser for to voldtekter. 

Siktelse for brudd mot besøksforbud. 

Og er under etterforskning for eventuelt flere seksuallovbrudd. 

Er det Marius som er sjefen over han som snart blir konge? 

Det ble jo til og med gitt beskjed om hans økonomiske udugelighet, sannsynligvis fordi det ikke nyttet å ta det opp med ham. Ble det ikke satt pant i leiligheten deres også? Det bør jo være en sterk indikator på at noen bør lære seg hva verdien av penger er.

Da spiller det jo en ganske stor rolle hvor pengene kommer fra. Er ganske uspiselig at han får spedd på med gratispenger istedenfor å gjøre nytte av seg på en eller annen måte. Går til og med an å ha det 50/50. Jobb litt, så hjelper det med resten. 

Hele 7 ganger!

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning.
  • Liker 14
Skrevet
PusheenPusheen skrev (10 minutter siden):

Det ble jo til og med gitt beskjed om hans økonomiske udugelighet, sannsynligvis fordi det ikke nyttet å ta det opp med ham. Ble det ikke satt pant i leiligheten deres også? Det bør jo være en sterk indikator på at noen bør lære seg hva verdien av penger er.

Da spiller det jo en ganske stor rolle hvor pengene kommer fra. Er ganske uspiselig at han får spedd på med gratispenger istedenfor å gjøre nytte av seg på en eller annen måte. Går til og med an å ha det 50/50. Jobb litt, så hjelper det med resten. 

Hele 7 ganger!

Det kan på mange måter virke som om de har forsøkt å "gjemme han". Det må ha vært en belastning å vite hva slags skandaler som kunne nå media. Jeg opplever det som de har måttet sitte veldig hardt på lokket etterhvert. 

Fasade først og for enhver pris. 

Men de har gjort han bjørnetjenester slik jeg ser det -  det innser de forhåpentligvis også. Det er ikke alle tiltak som faktisk HJELPER selv om de kan ha følt at de hjelper han.  Nå er han en straks 30 år gammel mann som har ødelagt livet sitt og omdømmet sitt  - og nesten klart å ødelegge monarkiet. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (Akkurat nå):

Det kan på mange måter virke som om de har forsøkt å "gjemme han". Det må ha vært en belastning å vite hva slags skandaler som kunne nå media. Jeg opplever det som de har måttet sitte veldig hardt på lokket etterhvert. 

Fasade først og for enhver pris. 

Men de har gjort han bjørnetjenester slik jeg ser det -  det innser de forhåpentligvis også. Det er ikke alle tiltak som faktisk HJELPER selv om de kan ha følt at de hjelper han.  Nå er han en straks 30 år gammel mann som har ødelagt livet sitt og omdømmet sitt  - og nesten klart å ødelegge monarkiet. 

Jeg tror også at de har forsøkt å gjemme han, men Marius har jo ikke akkurat latt seg gjemme. Han har styrt på, han. Vanskelig å gjemme en voksen, rabiat liksomgangster som gjør hva han vil uansett. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet

https://www.tv2.no/aktualitet/hoiby-anker-besoksforbud/17551704/
Besøksforbudet ankes til lagmannsretten står det å lese i media. Det må være betimelig å undre på hvorfor han velger å anke, noe som åpenbart er med på å skape vedvarende støy omkring ham og sakskomplekset. 
Rettigheter er bra, men det er ikke sikkert at man alltid skal benytte seg av de, tenker jeg. Vi er kjent med at hans eks ikke ønsker mer kontakt med ham, og i tillegg har gitt uttrykk for at hun er glad for at han er ute av hennes liv. 

Hvor i all verden er respekten? 

Skrevet
TrineTrollet skrev (22 minutter siden):

Besøksforbudet ankes til lagmannsretten står det å lese i media. Det må være betimelig å undre på hvorfor han velger å anke, noe som åpenbart er med på å skape vedvarende støy omkring ham og sakskomplekset. 
Rettigheter er bra, men det er ikke sikkert at man alltid skal benytte seg av de, tenker jeg. Vi er kjent med at hans eks ikke ønsker mer kontakt med ham, og i tillegg har gitt uttrykk for at hun er glad for at han er ute av hennes liv. 

Herregud så desperat han virker. Han gjør ikke seg selv noen tjenester akkurat ved å surke over at han ikke får opphevet besøksforbudet mot noen han har overfalt... 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
TrineTrollet skrev (2 timer siden):

Det stiller ham ikke i et godt lys. Han har erkjent vold mot vedkommende, trosset forbudet og vil altså ikke innrette seg etter hennes videre ønsker. Grenseløst.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Han er en trist fyr. Kanskje advokaten hans kan nå frem til han med at besøksforbud er ikke noe noen gjør IMOT han, men FOR ekskjæresten. Han opplever det vel som en "skammekrok". 

Mulig det begynner å bli sjokkerende for han at han får samme konsekvenser som andre. Stefar og Stebestefar kan ikke bare knipse dette vekk. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

At hans mor og stefar ikke klarte å få han fra å anke dette sier noe om hvor ille det faktisk står til med denne voldsmannen. Det er åpenbart fortsatt ingen hjemme. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
Reisejenta skrev (1 minutt siden):

At hans mor og stefar ikke klarte å få han fra å anke dette sier noe om hvor ille det faktisk står til med denne voldsmannen. Det er åpenbart fortsatt ingen hjemme. 

Tror ikke noen i hele verden hadde klart å få ham til å la vær å anke. Han virker å være sykelig opptatt av kontroll.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...