Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Bestemoren skrev (4 minutter siden):

I vedlagte artikkel står det bl.a.:

«Holder kronprinsessen, som åpner krisesenter for voldsutsatte kvinner, en beskyttende hånd over sønnen? spør TV 2s kongehusekspert.» Videre: «Nå bekrefter Slottet at kronprinsesse Mette Marit har hatt en privat samtale med den fornærmede i saken mot Marius Borg Høiby. Som mor er dette muligens en naturlig samtale å ha. Som kronprinsesse burde den vært unngått. Dette handler også om fasade og inntrykk. Holder kronprinsessen, som åpner krisesenter for voldsutsatte kvinner, en beskyttende hånd over sønnen, som tilsynelatende har vanskeligheter med å kontrollere sitt temperament?»

Videre menes det (fortsatt i artikkelen) at denne saken ikke handlet om monarkiet, men om en voldsutsatt kvinne. Til det vil jeg si - både ja og nei. Dette handler også i høy grad om monarkiet! Som @Felis påpeker - det handler om en kommende dronning som blander sammen roller. Hun publiserte bl.a. brev (vern av MBH) på kongehusets offentlige sider og tar ham i forsvar. Her mener jeg det ikke bare  er ML og DV som ikke forstår rollene sine, det gjelder også vår kronprinsesse. Derfor handler dette også om monarkiet - og egnethet…

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/denne-saken-handler-ikke-om-monarkiet-men-en-voldsutsatt-kvinne/16915088/

Og i ytterste grad om rikets sikkerhet. Hva skjer den dagen «lille Marius» legger seg ut med utenlandske maktpersoner? Eller gjør noe eksepsjonelt idiotisk som kan brukes som pressmiddel fra «fremmede makter»? Vil MM igjen sette sønnen først? Eller forstå sin rolle og sette fedrelandet hun er satt til (og aktivt har valgt å gifte seg til) å tjene først? Hun gjør så elendige vurderinger tilsynelatende at dette faktisk blir et sikkerhetsspørsmål på generelt grunnlag. Og MBH blir en sikkerhetsrisiko i seg selv med det som nå kommer fram, særlig om alle historiene fra de siste årene også viser seg å stemme. Dette handler også om tillit, om folk ikke forstår det aspektet. Har ikke folk tillit til konge og dronning kan de ikke utøve rollen de er satt til. Hvis folket ikke kan stole på at de gjør det rette for folk og fredreland. Man kan si mye om dronning Elisabeth. Men konseptet å være monark og tjene sitt land, det forsto hun tross alt. 

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lothlorien- skrev (13 minutter siden):

Kan godt hende hun forstår sin rolle svært godt? At hun bevisst velger å bruke makten hun har for å beskytte sine egne interesser og ønsker i den grad hun klarer?

Ja, det er ikke umulig. En ting er sikkert, hennes inntreden i kongehuset har utviklet seg langt verre enn jeg kunne sett for meg i 2001. Og jeg var skeptisk allerede da. 

• Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i lys av det at MM har vært i kontakt med fornærmede og den unisone kritikken vedr. det i diverse medier, ja, da lurer jeg på hvor lang tid det tar før det kommer et intervju, evt. en pressekonferanse, med MM og Kronprinsen hvor de uttaler seg omkring dette. For det nytter ikke å si at dette er av privatanliggende karakter så lenge det indirekte omhandler kongehuset siden Marius er sønn av kommende Dronning selv om han ikke har noen kongelig tittel

Endret av Skrottefar
  • Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (2 minutter siden):

Sett i lys av  det at MM har vært i kontakt med fornærmede og den unisone kritikken vedr. det i diverse medier, ja, da lurer jeg på hvor lang tid det tar før det kommer et intervju, evt. en pressekonferanse, med MM og Kronprinsen hvor de uttaler seg omkring dette. For det nytter ikke å si at dette er av privatanliggende så lenge det indirekte omhandler kongehuset siden Marius er sønn av kommende Dronning selv om han ikke har noen kongelig tittel

Sært at en mann på 27 må ha mamma til å utale seg på hans vegne i så fall.

Endret av Lothlorien-
  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Tiger Jack skrev (30 minutter siden):

Fra artikkelen: 

«I straffeloven er det en bestemmelse som setter forbud mot å opptre på en måte som kan påvirke en part i en straffesak. Denne «vitnepåvirkningsbestemmelsen» har en mye høyere strafferamme enn bestemmelsen for kroppskrenkelse»

I tillegg påpekes det at MM har immunitet så reelt sett kan hun påvirke så mye hun vil uten at hun kan dømmes for det. Hvorfor i alle dager setter hun seg i denne situasjonen hvor hun kan mistenkes for å ha gjort dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (11 minutter siden):

Ja dette er ræva håndtering fra Norges kongehus, men vedder på at unnskyldningen deres er at Marius ikke er kongelig eller ønsker å være en offentlig person 🤣🤣 Kanskje MM forfatter et nytt brev til norsk presse hvor hun kjefter på se og hør og co som ikke vil la hennes søte snille Marius være i fred, for han er verken kongelig eller vil være i søkelyset må vites 😵

De fremstår som de allerede har mistet fullstendig bakkekontakten ifht hva de kan tillate seg å gjøre/ikke gjøre, så hadde ikke blitt det minste overrasket om så.

Nå er det jo engang slik at man ikke kan forvente at en voksen mann med en slik tilknytning til Kongehuset ikke kan forvente å komme unna med kriminalitet når han i tillegg søker offentligheten på den måten han gjør.

Om Kongehuset tror det så har de mistet sin siste rest av kredibilitet.

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lothlorien- skrev (5 minutter siden):

Sært at en mann på 27 må ha mamma til å utale seg på hans vegne i så fall.

Ja, det er sant, han burde heller tatt en Petter Northug og lagt seg flat, og jo før jo bedre

• Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (2 minutter siden):

Fra artikkelen: 

«I straffeloven er det en bestemmelse som setter forbud mot å opptre på en måte som kan påvirke en part i en straffesak. Denne «vitnepåvirkningsbestemmelsen» har en mye høyere strafferamme enn bestemmelsen for kroppskrenkelse»

I tillegg påpekes det at MM har immunitet så reelt sett kan hun påvirke så mye hun vil uten at hun kan dømmes for det. Hvorfor i alle dager setter hun seg i denne situasjonen hvor hun kan mistenkes for å ha gjort dette? 

Det minner meg litt om en scene i Exit hvor en av gutta snakker om å ha så mye penger at det finnes ikke en jævel som kan ta ham på noe. Samme følelsen får jeg av MM. 

• Liker 33
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (9 minutter siden):

Sett i lys av det at MM har vært i kontakt med fornærmede og den unisone kritikken vedr. det i diverse medier, ja, da lurer jeg på hvor lang tid det tar før det kommer et intervju, evt. en pressekonferanse, med MM og Kronprinsen hvor de uttaler seg omkring dette. For det nytter ikke å si at dette er av privatanliggende karakter så lenge det indirekte omhandler kongehuset siden Marius er sønn av kommende Dronning selv om han ikke har noen kongelig tittel

Akkurat, det er langt fra ett privat anliggende når Norges Kronprinsesse går ut i media og sier hun har vært i kontakt med fornærmede.

Endret av moroklompen
  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guinevere skrev (1 minutt siden):

Det minner meg litt om en scene i Exit hvor en av gutta snakker om å ha så mye penger at det finnes ikke en jævel som kan ta ham på noe. Samme følelsen får jeg av MM. 

Enig, ekkel følelse. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guinevere skrev (4 minutter siden):

Stemmer nok det. Epstein kontakten ble jo fint avfeid som at hun ikke visste.

Hvorfor møtte hun han privat i det hele tatt?
De som vet, de vet.

Endret av moroklompen
  • Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Guinevere skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke den eneste likheten med Exit i denne saken, for å si det forsiktig. Her er mange paralleller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cuddlegirl skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at Kongehuset i 2024 er en stor vits!

De er for dyre i drift til å kalles vits, stor tragedie er mer passende. 

• Liker 28
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (1 time siden):

Når man opplever noe slikt som mor, spesielt en profilert mor som har frontet holdninger som går på tvers av det sønnen anklages for, så får det trolig følelsene til å bruse i kroppen og hodet. Og fornuften kan være vanskelig å gripe tak i.

Mens man befinner seg i følelsenes kaos kan man ende opp med å si eller gjøre ting man aldri ville gjort om man hadde stått på utsiden.
Fordi beskyttelsesinstinktet overtar, og tar styringa over fornuften.

Det er mine tanker.

Jeg reagerte også sterkt på at MM har tatt kontakt med offeret.
En godt voksen person, i en sterk maktposisjon, mor til den antatte overgriperen, vs en ung person, (antagelig) nylig utsatt for overgrep og voldsomme inntrykk, trolig fremdeles i en tilstand preget av sjokk.
Ikke bra!

Som privatperson kan jeg forstå at man gjør og sier ting man ikke ville gjort ellers, men dette er snakk om kronprinsessa som både burde lært å holde hodet kaldt i kriser, og burde ha rådgivere som faktisk gir gode råd og hinder slikt som dette til å bli en sak. 

Jeg skjønner ikke at kongehuset kan ha så håpløse rådgivere som de har. Det har vært stille fra dem i flere måneder mens stormene bare raser rundt dem. 

• Liker 28
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Som privatperson kan jeg forstå at man gjør og sier ting man ikke ville gjort ellers, men dette er snakk om kronprinsessa som både burde lært å holde hodet kaldt i kriser, og burde ha rådgivere som faktisk gir gode råd og hinder slikt som dette til å bli en sak. 

Jeg skjønner ikke at kongehuset kan ha så håpløse rådgivere som de har. Det har vært stille fra dem i flere måneder mens stormene bare raser rundt dem. 

Ikke sikkert de er så håpløse, kanskje de derimot ikke blir lyttet til? 

Det hjelper jo null å ha gode rådgivere om man ikke gjør som de sier. Jeg er overbevist om at ingen rådgivere ville rådet henne til å oppsøke offeret i denne saken. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Malmfrid
Frida skrev (2 minutter siden):

Det hjelper jo null å ha gode rådgivere om man ikke gjør som de sier. Jeg er overbevist om at ingen rådgivere ville rådet henne til å oppsøke offeret i denne saken. 

Ja, det har jeg faktisk tenkt på. Men hvis det er tilfelle så er ikke MM et dronningemne - det er så uprofesjonelt som det kan få bli. 

Skulle gjerne vært flue på veggen hos de kongelige i disse dager - både de på slottet og gjengen på Skaugum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Jeg tenker at det er virkelig vanskelig å forstå forskjellen på privat og offentlig. 

Hva gjorde Marius på slottsbalkongen dagen de feiret bryllup? Mette Marit var vel ikke der som privatperson?

Hva gjør Marius som ledsager ved Mette Marit sin side ved offentlige tilstelninger på slottet? Er hun der som privatperson eller som representant for kongehuset? 

Hvis hun ikke er der som privatperson, så kan vel ikke han påberope seg å være det? 

Jo mer jeg tenker på det jo verre blir det. Noen sa det bra: Dette er ikke verdig det kongehuset jeg trodde jeg kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (14 minutter siden):

Men hvis de ikke lytter til rådgiverne har de ikke de riktige og gode rådgiverne tenker jeg. Er du en god rådgiver så blir du faktisk lytte til, og "klienten" stoler på deg. Hvis ikke så kunne de likså godt forhørt seg med ChatGTP liksom. 

Edit: 

Mette Marit bør kunne såpass om sin egen rolle at hun lytter til disse rådgiverne, og ikke handler i affekt (hvis det er det hun har gjort). 

Endret av pop up bruker
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...