Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Ninaen skrev (4 minutter siden):

Se på bildene i artikkelen fra Se&Hør om turen til Malangen, bildet av IA og MBH fra 2019. Han ser ikke mye sunn og frisk ut der, så de rus problemene må ha vært uttalte i ganske mange år allerede… litt over «dra noen striper på fest av og til»

Jeg la merke til det samme. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinne31 skrev (10 minutter siden):

Hvis min sønn/bror/hvem som helst annen hadde vært en voldelig rusmisbruker som har gjort x antall overgrep, så hadde ikke en "koselig familietur" vært i mine tanker..  de lever virkelig ikke en fantasiverden. Dette KAN jo ikke representere Norge. 

Nettopp! Vi har en voldelig person i vår familie, og vi tar alle klar avstand og har brutt kontakten pga alvorlighetsgraden i det vedkommende har gjort. Man må se forbi at man er familie. Man er ikke forpliktet til å tilgi/omgås en som er siktet/tiltalt/dømt for vold og overgrep bare fordi man er mor/far/sønn/datter/søster/bror. 

Veldig spesiellt at kongehuset reiser på hyggetur med en som er siktet for vold og flere overgrep. Det er faktisk et bevisst valg de gjør.  Tror de ikke at det han er siktet for har skjedd? Forstår de ikke at det er alvorlig? 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Og nå også helgeturer med familien. 

https://www.seher.no/kongelig/stotter-marius-etter-skandalen/82653449

Klønete og uprofesjonellt er riktige ord ja. 

Med pressedekning fremstår det på mange måter klønete. Jeg stusser litt på IA også, lurer på om hun ønsker besøk av Marius akkurat nå (med pressedekning). Skjønt på tur med stefar passer kanskje Haakon på, da. Så han ikke får gjort så mye ugreit.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (21 minutter siden):

Se på bildene i artikkelen fra Se&Hør om turen til Malangen, bildet av IA og MBH fra 2019. Han ser ikke mye sunn og frisk ut der, så de rus problemene må ha vært uttalte i ganske mange år allerede… litt over «dra noen striper på fest av og til»

Hvilket bilde? Kan du legge ved link?

Isild skrev (5 minutter siden):

Nettopp! Vi har en voldelig person i vår familie, og vi tar alle klar avstand og har brutt kontakten pga alvorlighetsgraden i det vedkommende har gjort. Man må se forbi at man er familie. Man er ikke forpliktet til å tilgi/omgås en som er siktet/tiltalt/dømt for vold og overgrep bare fordi man er mor/far/sønn/datter/søster/bror. 

Veldig spesiellt at kongehuset reiser på hyggetur med en som er siktet for vold og flere overgrep. Det er faktisk et bevisst valg de gjør.  Tror de ikke at det han er siktet for har skjedd? Forstår de ikke at det er alvorlig? 

Kvinne31 skrev (22 minutter siden):

Hvis min sønn/bror/hvem som helst annen hadde vært en voldelig rusmisbruker som har gjort x antall overgrep, så hadde ikke en "koselig familietur" vært i mine tanker..  de lever virkelig ikke en fantasiverden. Dette KAN jo ikke representere Norge. 

Jeg var innom Linni sin Instagram og jeg kommer fortsatt ikke over den «hensyn til vedkommendes familie» og «håper vedkommende får hjelp». Hun laga seg biff stroganoff alene og så på film, og oppi kaoset så har hun altså tanker og bekymringer for gjerningsmann og familie. Lurer på hvor mye tanker og bekymringer den familien har for gjerningsmannen sine offer. Hva med gjerningsmannen selv?

Tror noen virkelig disse ligger å mister nattesøvnen over dette? 

De kan ikke gi mer utrykkelig signal om at de  «gir fullstendig blanke f** enn dette.

Naivt nok håper jeg at hensikten med turen var at de to i arverekken av tronen informerer ham først,

om at nå MÅ de gå ut å si noe offentlig om saken. 
Men kynikeren i meg antar heller at dette er noe han har ønska seg selv også er det premie for å ha vært på rusopphold ett kvarters tid. Det virker jo som foreldrestilen til kronprinsparet.  

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Jeg var innom Linni sin Instagram og jeg kommer fortsatt ikke over den «hensyn til vedkommendes familie» og «håper vedkommende får hjelp». Hun laga seg biff stroganoff alene og så på film, og oppi kaoset så har hun altså tanker og bekymringer for gjerningsmann og familie. Lurer på hvor mye tanker og bekymringer den familien har for gjerningsmannen sine offer. Hva med gjerningsmannen selv?

De kan ikke gi mer utrykkelig signal om at de  «gir fullstendig blanke f** enn dette.

Naivt nok håper jeg at hensikten med turen var at de to i arverekken av tronen informerer ham først,

Men kynikeren i meg antar heller at dette er noe han har ønska seg selv også er det premie for å ha vært på rusopphold ett kvarters tid. Det virker jo som foreldrestilen til kronprinsparet.  

Bildet ligger i linken fra se og hør som ble lagt ut, litt nede på siden. Tatt på Skaugum i 2019 står det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkefru skrev (1 minutt siden):

Bildet ligger i linken fra se og hør som ble lagt ut, litt nede på siden. Tatt på Skaugum i 2019 står det

Ja riktig da er jeg enig, han ser sliten ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Tror nok desverre det er å ønsketenke at de er der for å ha et "strengt møte" med han. Men de burde hatt det! Naiviteten i meg også håper og tror fortsatt bittelitt at de skal si noe som viser at de tar avstand fra overgrep og vold.

Men, denne turen er nok det andre - støtte og oppbacking, slå ring rundt han så han ikke ramler ut på kjøret igjen osv. 

Men, det tar seg bare virkelig ikke ut. Begynner å lure på om man utvikler seg helt motsatt av resten av befolkningen når man vokser opp og lever slik de gjør. 

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 timer siden):

Og nå også helgeturer med familien. 

https://www.seher.no/kongelig/stotter-marius-etter-skandalen/82653449

Klønete og uprofesjonellt er riktige ord ja. 

Vet ikke om jeg skal le eller grine av denne tradisjonen tro. Var da voldsomt til skjønnmaling av kos og hygge og deres eksepsjonelt nære, gode og tette bånd. Blod tykkere enn vann..oppramsing av alt det koselig resorten tilbyr fra deres hjemmeside...også denne: vært en god støtte for ham i tiden etter han banket opp...En salig sammenblanding av virkemidlene sjokkfaktor, forståelse og stikk. En kan mene mangt og mye om at de tilbringer tid sammen, men jeg har mine tvil om at familierelasjonene er utelukkende rosenrøde nå.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden):

Ja.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (30 minutter siden):

Jeg tror det skulle ekstremt mye til før jeg som mor hadde kuttet all kontakt med mine barn. Jeg hadde forsøkt å hjelpe og hjelpe til det ikke var mer å hente! 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det skulle ekstremt mye til før jeg som mor hadde kuttet all kontakt med mine barn. Jeg hadde forsøkt å hjelpe og hjelpe til det ikke var mer å hente! 

Hva tenker du at du ville hjelpe en voldelig overgrepssønn med? Jeg er oppriktig nysgjerrig da jeg har personlig erfaring fra systemer og innstanser med at slik brist i personlighet ikke KAN rehabiliteres. 

Jeg ville hjulpet han med å sørge for at han ikke fikk skadet andre mennesker jeg. Melde fra til politi og helsevesen, kuttet økonomisk støtte osv. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Ja.

Hva baserer du det på? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du at du ville hjelpe en voldelig overgrepssønn med? Jeg er oppriktig nysgjerrig da jeg har personlig erfaring fra systemer og innstanser med at slik brist i personlighet ikke KAN rehabiliteres. 

Jeg ville hjulpet han med å sørge for at han ikke fikk skadet andre mennesker jeg. Melde fra til politi og helsevesen, kuttet økonomisk støtte osv. 

Jeg jobber i systemet og tenker at dette er et enkelt, dømmende syn på det. Er selvfølgelig noen som ikke kan rehabiliteres, men det gjelder ikke alle. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dere, jeg begynner å lure på om kronprinsfamilien ikke vil vedkjenne seg alvoret i saken. For alt vi vet, så tror de ikke på ofrene. Eller de tenker at dette er medieskapt, og at de såkalte ofrene kun melker saken for penger og sympati. Mulig de mener at Marius er det egentlige offeret her. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber i systemet og tenker at dette er et enkelt, dømmende syn på det. Er selvfølgelig noen som ikke kan rehabiliteres, men det gjelder ikke alle. 

ok

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (2 minutter siden):

Vet dere, jeg begynner å lure på om kronprinsfamilien ikke vil vedkjenne seg alvoret i saken. For alt vi vet, så tror de ikke på ofrene. Eller de tenker at dette er medieskapt, og at de såkalte ofrene kun melker saken for penger og sympati. Mulig de mener at Marius er det egentlige offeret her. 

Det er i alle fall det de signaliserer. Det nyeste sprellet med hotellweekend med overgriperen er rimelig umusikalsk. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

Hva baserer du det på? 

Normalpsykologi, noe de selv har bekreftet: det har vært/er beintøft og har over lengre tid fått hjelp av helseapparatet for å stå i situasjonen og samtidig kunne utføre pliktene sine.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Andrea59 skrev (7 minutter siden):

Det er i alle fall det de signaliserer. Det nyeste sprellet med hotellweekend med overgriperen er rimelig umusikalsk. 

Ja, det var tonedøvt - lurer på om de overhode tenker på hvordan dette tar seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Normalpsykologi, noe de selv har bekreftet: det har vært/er beintøft og har over lengre tid fått hjelp av helseapparatet for å stå i situasjonen og samtidig kunne utføre pliktene sine.

«Normalpsykologi»? Ok…

De har bekreftet at de har hatt det tøft men ikke pga at de ligger søvnløs og tenker på Marius sine ofre; det er vel heller at de ser seg selv som offer, er det ikke?

For media er jo tydeligvis den egentlige skurken her? og det er belastningen de selv synes er så slitsom, kombinert med Marius sine helseutfordringer vel og merke.

Det er ingenting med deres adferd som frem til nå indikerer at de har skjenket hans ofre så mye som en tanke. 

Klink skrev (25 minutter siden):

Jeg mener heller ikke det er snakk om å «kutte kontakt» men de må slutte å vise seg ut i offentligheten med ham på arena som fremstår som «koseturer» enten det er shoppingtur av madrass eller et weekendopphold på hotell…

Det er faktisk ganske overførbart til småsamfunn også: bor du på bygda og har en jobb som gjør deg synlig og du skal fungere samlende i lokalmiljøet, også er sønnen din er anklaget for å voldta og  utøve vold og drapstrusler (flere forhold innrømmer han også) - så tar det seg faktisk dårlig ut å dra med seg sønnen din på første grendafest. Da må nesten sønnen dra alene eller kanskje droppe festen akkurat i en periode; det er fordi:

Vi er tilbake til argumentet mitt om sosial kapital:

så lenge kongehuset gir klare indikatorer på at Marius behandles nøyaktig som før, her er alt bare bra, han er inne varmen, så opprettholder han den sosiale makten og fremstår å tilhøre en maktelite som gjør maktbalansen mellom han og hans ofre særdeles ubalanserte. 

De hadde lett kunne ha kontakt med Marius, følge opp, uten å dra på et spaopphold med ham.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (13 minutter siden):

Ja, det var tonedøvt - lurer på om de overhode tenker på hvordan dette tar seg ut.

Jeg begynner å tenke det samme som en annen bruker i tråden sier: at kanskje tror de Marius er offeret her, at han er utsatt for ett slags komplott eller noe? Eller de har tatt for gitt at dette er deres privatliv og det skal ikke lekkes til media, det er ikke noe offentligheten skal bry seg med, det kommer ikke frem. I så fall betyr det jo at de lever livet særdeles mye «videre som før» med Marius. 

Det tredje alternativet er jo at det til en viss grad er bevisst, for å vise ham støtte, og opprettholde hans maktposisjon, i håp om at det skal fortsette i gi ham fordeler i form av at ting feies under teppet, da han har en synlig status som medlem av kongefamilien… 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...