Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (8 timer siden):

Jeg har også vokst opp med  mye sinne rundt meg. Og har jobbet på utesteder og sett sinne utarte seg mange ganger.

Sinne har mange former, alt koker jo ned i at sinne skal slemme vekk. Så på sett og vis kontrollere en ukontrollert  situasjon. 

Sinne kan komme bevisst  og ubevisst. 

Man kan ha sinne innover og utover.

Sinne i mange former kommer fra bla, at andre skyver dine grenser for mye, beskyttelse, sjalusi, klemt i et hjørne, frykt, redsel og psykisk sinne bla. Siste er i en egen kategori i min målestokk, og er den farligste. 

Min komentar handlet om det  på båten.  Der er det ikke uttalt noe om at hverken hun eller han er mistenkt for psykisk vold, fysisk vold er avkreftet.  Vi vet ikke hva de kranglet om eller hvorfor han ble sint. Ogg da går det ikke an å mene så mye om at den hendelsen handlet om psykisk vold eller ikke. Ei heller om det var fra den ene eller andre. Eller  begge mot hverandre. At den ene reagerer større enn den andre sier ingenting  om  skyld fordeling. Av og til har ikke en skyld i en krangel men to. 

Her legitimerer du jo bruk av psykisk vold. Så lenge noen gjør noe som krenker meg, er det ikke min skyld at jeg blir sint og utagerer med den psykiske vold det medfører. Jeg ble jo faktisk utsatt for [sett inn «sjalusi, frykt, redsel, klemt i ett hjørne» m.m av KrokenGuri sine forklaringer på bruk av psykisk vold]

- Selv om du blir utsatt for både sjalusi, frykt og sinne, - så har du ett eget ansvar i at det ikke medfører krenkelser av andre.

Derfor er det 100 % feil å si at den enes aggressive adferd kan «skyldes» at den andre gjorde vedkommende «sjalu» eller «sint».

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zeniora skrev (7 timer siden):

"Alt for Norge" er kong Harald sitt valgspråk 😉

Hva er poenget med den kommentaren. I Kongehusets årsberetningen står det at kongefamilien lever etter "alt for Norge" hver dag. Det var Haakon, så Olav, og nå Haralds valgspråk. Så langt er det husets sitt valgspråk. Men du kjenner kanskje til at Haakon Magnus har tenkt å bytte det ut. Hvorfor tenker du det, og hvilken relevans har det.... Ikke minst med tanke på inneholdet i talen fra Haakon som ble avsluttet med "Alt for Norge". 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (5 timer siden):

Definisjon  på wn krangel, er uvennskap og uenighet. Og oftest høyrøstet. Usakelighetee og ukvemsord er ikke uvanlig  i en krangel.

Er man uenig  og ikke krangler, kalles det oftest  en uenighet  og uten uvennskap. Av og til kan en krangel  eskalere til det bikker over for noen og man blir  sinna pg utagerende.  

Også har man diskusjon. Det kan være opphetet diskusjon  uten at det er en krangel 

https://naob.no/ordbok/krangel

Jo, det er uvanlig med ukvemsord i en krangel, det har jeg faktisk aldri opplevd selv, og kun hørt om fra venninner i destruktive forhold. Det er uvanlig å utagere under en krangel. Det er også ytterst unormalt å krangle så voldsomt at andre må gripe inn - og kanskje spesielt at den som griper inn er mor/svigermor. Dette er IKKE noe som er vanlig for «unge mennesker». 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (5 timer siden):

Hvor mener du jeg feil informerer?  Iht hendelsen på kongeskipet har ikke jeg sett noe steder at det er beskrevet som en ubehagelig  krangel. Da må du hjelpe med med link, om det skulle være annen informajon om det.

Det står (nå) både i tittelen på saken i Aftenposten og i ingressen: https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Sitat

Politiet etterforsker hendelse på kongeskipet: – Hun opplevde den som veldig ubehagelig

Sitat

Juliane Snekkestad har fortalt politiet om en ubehagelig krangel med Marius Borg Høiby om bord i kongeskipet. Kronprinsesse Mette-Marit skal ha grepet inn.

NB: Som ordlyden i lenken viser er imidlertid tittelen endret og spisset til dette fra det den var ved publisering ("Politiet etterforsker hendelse på kongeskipet"), så det kan kanskje forklare de ulike oppfatningene. Nettavisene gjør jo sånt hele tiden, dvs spisser titler flere ganger etter publisering for å få flere til å klikke seg inn på saker.

Jeg synes ellers det kan diskuteres om det er presseetisk problematisk å gjøre en påstand/et sitat om hva Snekkestad følte til tittel når det ikke er hun selv som uttaler seg (da ville det jo stått "Jeg opplevde det som veldig ubehagelig"), og når den som siteres og mener å vite hva hun følte aldri identifiseres i selve saken.

EDIT: Jeg ser nå at bistandsadvokat Grødem siteres på i saken til Aftenposten at han "bekrefter hendelsen", og at HAN siteres på at "hun (altså Snekkestad) opplevde det som veldig ubehagelig". Det sto ingen navngitte kilder i artikkelen i går, så dette må ha blitt lagt til, og så er tittelen endret, jf det jeg skrev først her. Uryddig av Aftenposten synes jeg.

Endret av Aricia
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Definisjon  på wn krangel, er uvennskap og uenighet. Og oftest høyrøstet. Usakelighetee og ukvemsord er ikke uvanlig  i en krangel.

Er man uenig  og ikke krangler, kalles det oftest  en uenighet  og uten uvennskap. Av og til kan en krangel  eskalere til det bikker over for noen og man blir  sinna pg utagerende.  

Også har man diskusjon. Det kan være opphetet diskusjon  uten at det er en krangel 

https://naob.no/ordbok/krangel

Nå står det i linker og kilder som flere har lagt ut til deg at det utagerte og ble agressivt. Kan du være så snill å slutte å bagatellisere dette nå? Du skriver hele tiden at det er to sider og at begge er skyld i det, det vet du ingen ting om. Det du driver med er utrolig provoserende for folk som har opplevd denne typen oppførsel fra partnere eller nære, og at du jobber i 6 timer med å minimere det som skrives oppleves særs umusikalsk.

Politiet etterforsker denne episoden, da er vi langt forbi krangel. De har tatt ut siktelse om vold i nære relasjoner mot Marius for samme personen du sier har provosert Marius her. 

Nei, man er ikke utagerende og aggressiv mot sin partner, det bør man ikke være med noen. Det er langt forbi en krangel, som folk har sagt til deg 100 ganger. At du skriver at du kommer fra et hjem hvor sinne er normalt, gjør ikke saken mellom MBH og JS noe bedre, dine personlige opplevelser endrer ikke på siktelsen.

Dette foregikk på sommeren, når kongeskipet har en lege med seg. Hvorfor er det så vanskelig for deg å ta innover deg at dette er utrolig nedrig oppførsel av MBH? Du har skrevet at det var så vanskelig å komme seg til land, men de har lege om bord. Du prøver hele tiden å finne på unnskyldninger for en serie-siktet kriminell, og for folk som har opplevd samme tingene Marius har utført føles det utrolig provoserende. 

Det er ikke rart vold i nære relasjoner øker, når man ser hvordan folk kjemper om å feie for MBHs dør i kapp med nye ting som lekker. 

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 timer siden):

Jeg henviste til at han hevder at hun også har utøvd vold mot henne og at de har hatt et turbulent forhold.  Noe hun nekter for begge deler.

Saken på skipet  kan støtte marius iht et turbulent forhold. 

Iht hans øvrig oppførsel etc, betviler jeg på ingen måte at hun ikke har vært utsatt for både fysisk og psykisk  vold. 

Når det blir kritisert at ingen ringte politiet  på  kongeskipet,  så gjør man jo ikke det, så lenge det virket å roe ned gemyttene. Politet kontakter man dersom det ikke lar seg gjøre . Å ringe politiet for å si at to stk har kranglet, og at det nå er rolig, så er det lite politiet kan bistå med det.  Ikke engang  sikkert de kommer om man ringer å sier noen krangler. Da vil du få madse spm hvor de vil vurdere om det er grunnlag  for å rykke ut.

Enig i siste avsnitt, som jeg selv også har påpekt tidligere, og i tråd med det som utløste diskusjonen i første omgang.

Jeg er ikke så opptatt av hendelsen i seg selv. Jeg benyttet bare anledningen til å si noe generelt om konflikt vs.vold og brukte da saken som eksempel når det ble en diskusjon rundt begrepene. Psykisk vold blir ofte omtalt og forstått som en konflikt. Det er ikke en konflikt, men vold, og jeg ville si noe om det.

Endret av ~ Ada ~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil presisere: Det står IKKE i saken til Aftenposten at politiet etterforsker spesifikt denne episoden, med henblikk på å innlemme den i grunnlag for tiltalen mot Høiby. Det eneste som står er at Snekkestad har forklart seg om hendelsen i politiavhør, og at bistandsadvokaten hennes bekrefter det: https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Politiet uttaler imidlertid kun følgende: 

Sitat

Oslo-politiet vil ikke kommentere opplysningene i denne artikkelen.

– Etterforskningen er i en avsluttende fase, og bistandsadvokatene har fått oversendt dokumentene i saken. Vi har ingen kommentarer for øvrig, eller til disse opplysningene, sier politiadvokat Andreas Kruszewski til Aftenposten.

Minner også om at oppslaget i Aftenposten 16. januar kommer en snau måned etter at det ble slått opp at politiet ikke har tatt til følge Grødems anmodning om å kalle Mette Marit inn til avhør: https://www.aftenposten.no/norge/i/jQw9Pb/hoeiby-siktelsen-politiet-vil-ikke-avhoere-mette-marit

Dermed ser ikke politiet ut til å ha lagt så stor vekt på hendelsen som Grødem ser ut til å ha ønsket, og noen uker etter det kommer altså lekkasjen til media om hendelsen på kongeskipet.

Jeg mener derfor at vi ikke har grunnlag for å slå fast at hendelsen etterforskes spesifikt, men at lekkasjen om saken til pressen snarere synes å indikere det motsatte, dvs at den har blitt tillagt mindre vekt av politiet enn bistandsadvokaten har ønsket.

Endret av Aricia
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Jeg vil presisere: Det står IKKE i saken til Aftenposten at politiet etterforsker spesifikt denne episoden, med henblikk på å innlemme den i grunnlag for tiltalen mot Høiby. Det eneste som står er at Snekkestad har forklart seg om hendelsen i politiavhør, og at bistandsadvokaten hennes bekrefter det: https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Minner også om at oppslaget i Aftenposten 16. januar kommer en snau måned etter at det ble slått opp at politiet ikke har tatt til følge Grødems anmodning om å kalle Mette Marit inn til avhør: https://www.aftenposten.no/norge/i/jQw9Pb/hoeiby-siktelsen-politiet-vil-ikke-avhoere-mette-marit

Dermed ser ikke politiet ut til å ha lagt så stor vekt på hendelsen som Grødem ser ut til å ha ønsket, og noen uker etter det kommer altså lekkasjen til media om hendelsen på kongeskipet.

Jeg mener derfor at vi ikke har grunnlag for å slå fast at hendelsen etterforskes spesifikt, men at lekkasjen om saken til pressen snarere synes å indikere det motsatte, dvs at den har blitt tillagt mindre vekt av politiet enn bistandsadvokaten har ønsket.

Dette er pur spekulasjon, akkurat som det er andre veien. At man har snakket med vitnet JS har ringt i sitasjonen og Juliane om dette viser jo at politiet tar den med i betraktningen. 

Om politiet har lagt vekt på den eller ikke, vet du ærlig talt ingen ting om, og vitner om et søk etter å diskreditere det som blir skrevet basert på det du spekulerer deg frem til fordi politiet ikke har uttalt seg om denne situasjonen. Hva motiverer deg til det?

Endret av 1600
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (24 minutter siden):

Den er en del av etterforskningen når den er omtalt i avhør. Hvorvidt den er vektlagt eller ei, er riktignok en annen sak.

Endret av ~ Ada ~
Endret innhold
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (17 minutter siden):

Den er en del av etterforskningen når den er omtalt i avhør. Hvorvidt den er vektlagt eller ei, er riktignok en annen sak.

Ja, enig i at det er mer presist uttrykt enn i innlegget mitt.

Poenget mitt var bare at det at denne delen av politiavhørene er lekket til media i seg selv ikke kan brukes som noen indikator på hendelsens alvorlighetsgrad eller på hvor stor vekt den vil få i tiltalen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (15 minutter siden):

Poenget mitt var bare at det at denne delen av politiavhørene er lekket til media i seg selv ikke kan brukes som noen indikator på hendelsens alvorlighetsgrad eller på hvor stor vekt den vil få i tiltalen. 

Det kan den så absoutt ikke, og det er en viktig presisering da det kan virke misvisende all den tid media dekker den i store oppslag. Den siktelsen omfatter blant annet slag, dytting og lugging, som ikke er gjengitt fra denne hendelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 timer siden):

Nå er det vel heller ikke konstatert at det er lekket fra avhørene, for alt man vet kan det ha lekket fra personen som Juliane har ringt, ansatte på skipet eller lignende.

Problemet til folk som uttrykker seg utagerende og aggressivt er jo at de ofte holder et høyt lydnivå. Som vi har sett på Frogner og i skipet, blir det vanskelig for politiet å holde dette tett når Marius har holdt på som en idiot blant folk.

Ta deg en tur på fjorden, så kan du nærmest høre folk hyle fra flere kilometer vekk om de er i en båt.

Endret av 1600
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Hva er poenget med den kommentaren. I Kongehusets årsberetningen står det at kongefamilien lever etter "alt for Norge" hver dag. Det var Haakon, så Olav, og nå Haralds valgspråk. Så langt er det husets sitt valgspråk. Men du kjenner kanskje til at Haakon Magnus har tenkt å bytte det ut. Hvorfor tenker du det, og hvilken relevans har det.... Ikke minst med tanke på inneholdet i talen fra Haakon som ble avsluttet med "Alt for Norge". 

Haakon Magnus har jo byttet det ut i takt med moderniseringen av kongehuset. Det som nå gjelder er "Det er veldig fint og koselig "

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (3 timer siden):

Jo, det er uvanlig med ukvemsord i en krangel, det har jeg faktisk aldri opplevd selv, og kun hørt om fra venninner i destruktive forhold. Det er uvanlig å utagere under en krangel. Det er også ytterst unormalt å krangle så voldsomt at andre må gripe inn - og kanskje spesielt at den som griper inn er mor/svigermor. Dette er IKKE noe som er vanlig for «unge mennesker». 

Nei, det er ikke normalt for unge mennesker. Det er usunt og dysfunksjonellt. Skremmende at enkelte normaliserer krangling hvor den ene parten utagerer mot den andre og tillegger unge mennesker den type dysfunksjonell adferd. Usaklig påstand. 

Man kan diskutere med bruker du siterer til man er blå i trynet, det går bare ikke inn.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (20 timer siden):

Jeg leste et intervju med han som er arvingen til den prøyssiske tronen (hvis det fremdeles hadde eksistert), han og de før han har giftet seg med andre adelige personer. Om valget sitt sa han at det var viktig med en partner som forsto ansvaret hans. Og han har ikke en gang noe ansvar i realiteten. Men han føler vel på et kulturelt ansvar.

Selvfølgelig trenger man ikke kreve at ektefeller er adelige lenger (og i motsetning til Tyskland har vi ikke noe å velge i). Men det må da være lurt å tenke at ektefellen skal være drahjelp, i motsetning til å dra en ned. Jeg får følelsen av at kongeparet overhodet ikke har hatt den samtalen med HM. Og det er forbløffende.

Helt enig 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (8 timer siden):

Det står i artikkelen at han ble aggressiv og utagerende! Skjerp deg altså. Det du driver med er særdeles ugreit nå! Og gjengi i det minste korrekt. JS har heller ikke kalt det kun krangel. Få med deg ordet hun har satt foran. Ærlig talt, nå går dette for langt! Håper moderatorene griper inn, for dette er bagatellisering og feilinfo du har drevet med i hele kveld som kan få konsekvenser om det forplanter seg videre (!)

Jeg er veldig enig med deg her (og forøvrig andre innlegg du har i tråden). For meg er det helt merkelig å trekke inn en vanlig krangel i dette scenarioet. Man kan jo like godt begynne å synse om at JS ser på dette som en vanlig krangel fordi når det kommer til vold i nære relasjoner og destruktive forhold og familier, er det helt normalt at grenser flyttes, alvorlige hendelser bagatelliseres osv. Hvis man skal diskutere sånn blir det jo helt umulig, man må forholde seg til det vi vet, det han er mistenkt for og da er det virkelig ingenting som tilsier at dette var en vanlig krangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...