Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Jeg svarer  deg på grunnlag av at du tar opp at han ikke nødvendigvis har ansvar  for egne handlinger.  

Hva som er årsak, er da kun evnt et grunnlag, ingen unskyldning,  eller fritak.  Det er jo et helt annet tema .

Så du kan jo ikke blande de to sånn

Da har jeg vært uklar eller du har misforstått. 
Hans avhengighet kan skyldes at det ikke blitt tatt skikkelig hensyn til hans arv/gener i oppveksten/ungdommen - men voldtekt og idiotisk oppførsel i voksen alder kan han ikke legge over på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
Krokenguri skrev (1 time siden):

Nr 1, at du er mer utsatt for det,  frifør deg ikke fra  ansvar for egne handlinger. Eller frgjør deg fra eget  ansvar

Nr 2, rus i seg selv er ikke et grunnlag å frigjøres fra ansvar for seg selv.

Nr3. Marius selv har sagt at hans rusproblem og voldshandlinger,  eller rettere sagt hendelen i frogner 4 august.  Kan ikke unskyldes for hans handlinger.

Så spørsmålet er da, hvilken  relevans tenker du genene har da iht at han ikke har ansvar for egne handlinger.

Spørsmål nr 2, hvorfor  søkes det etter unnskyldninger for at han ikke har ansvar selv,  for bla ikke slå, true noen, rasere  boliger og voldta kvinner?

Så lenge det ikke er fremkommet noe spm helst, som sier at han trenger verge, er tilvakestående etc, så har han ansvar for egne handlinger,  selv om han evnt er disponert for mer avhengighet enn andre. Om han er det genmessig er også uvisst. Men om gan er det, har det liten relevans for ansvar for egne handlinger 

Har ikke sett at @DaisyD har skrevet noe som er i nærheten av det du spør om her? Selv om man har en genetisk sårbarhet så fritar det ikke noen fra et ansvar når man har skadet andre. Kan ikke se at noen har unnskyldt hans handlinger, utenom noe enkelte som mener at handlingene er rusrelatert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 time siden):

Jeg tenkte faktisk på å sammenligne det med fedme/overvekt - takk skal du ha :)

DaisyD skrev (1 time siden):

Da har jeg vært uklar eller du har misforstått. 
Hans avhengighet kan skyldes at det ikke blitt tatt skikkelig hensyn til hans arv/gener i oppveksten/ungdommen - men voldtekt og idiotisk oppførsel i voksen alder kan han ikke legge over på andre. 

Du var ikke uklar.

Ett annet eksempel er jo overgrep mot barn. Vi vet at statistisk sett er det vel slik at de fleste som utøver overgrep mot barn har selv blitt utsatt for dette. Dermed kan man si at en stor del av forklaringen for at de ble slik de ble, er utenfor dem selv, uten at det betyr at de er fritatt fra å stå ansvarlig for sine handlinger. Jeg tror det er hva som gjør MBH saken så interessant, fordi de aller fleste er kjent med arv/miljø faktorene som forklaringsmodell, og således tenker man kanskje at noen i MBH sin situasjon nærmest skal være «forebyggende» mot å havne på skråplanet slik han har gjort. Man ser det nevnt flere ganger i tråden: «de/han, har hatt alle ressurser tilgjengelig for å hjelpe ham». «Hvorfor drikker Jeppe».. osv. nevnt tidligere i tråden og stadig like aktuelt og «fengende» tema.

@DaisyD jeg synes du er med på å nyanserer og menneskeliggjøre MBH, som viser at man kan være kritisk og fordømme en person sine handlinger og likevel ha kognitiv og emosjonelt intellekt til å se hele mennesket og historien/helheten i situasjonen. :) 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Du var ikke uklar.

Ett annet eksempel er jo overgrep mot barn. Vi vet at statistisk sett er det vel slik at de fleste som utøver overgrep mot barn har selv blitt utsatt for dette. Dermed kan man si at en stor del av forklaringen for at de ble slik de ble, er utenfor dem selv, uten at det betyr at de er fritatt fra å stå ansvarlig for sine handlinger. Jeg tror det er hva som gjør MBH saken så interessant, fordi de aller fleste er kjent med arv/miljø faktorene som forklaringsmodell, og således tenker man kanskje at noen i MBH sin situasjon nærmest skal være «forebyggende» mot å havne på skråplanet slik han har gjort. Man ser det nevnt flere ganger i tråden: «de/han, har hatt alle ressurser tilgjengelig for å hjelpe ham». «Hvorfor drikker Jeppe».. osv. nevnt tidligere i tråden og stadig like aktuelt og «fengende» tema.

@DaisyD jeg synes du er med på å nyanserer og menneskeliggjøre MBH, som viser at man kan være kritisk og fordømme en person sine handlinger og likevel ha kognitiv og emosjonelt intellekt til å se hele mennesket og historien/helheten i situasjonen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edlit skrev (8 timer siden):

Interessant å lese Dagbladets artikkel som du viser til, hvor en anonym venn forsøker å tegne et positivt bilde av MBH: 
"- Han er en hyggelig fyr, og en utrolig god og lojal venn. Marius ville aldri gjort noe vondt mot vennene sine, sier han, og fortsetter: Men det er ingen hemmelighet at han kanskje har levd litt for hardt litt for lenge. Han tråkket i feil miljø og havnet litt utpå."
"Kompisen påpeker at Høiby verken er tiltalt eller dømt. - Det har blitt en ensidig framstilling og nærmest en heksejakt på Marius i media. Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist."

Jeg reagerte på ordet "lojal", som også prinsesse Ingrid Alexandra har brukt om Marius. 

Av alle adjektiver å bruke om mennesker, så er det sjeldent jeg har hatt behov for å bruke ordet "lojal" på topp 3. Jeg reagerte første gang jeg hørte det, og nå når denne vennen uttrykte det samme. For meg så gir det bare assosiasjoner til gangstermiljø og skyggesider, når lojalitet er noe av det som verdsettes høyest. 

Eller er det bare jeg som begynner å bli gammel? 

(Forøvrig et godt innlegg edlit, det bare ble litt langt å sitere hele) 

• Liker 20
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
edlit skrev (8 timer siden):

Interessant å lese Dagbladets artikkel som du viser til, hvor en anonym venn forsøker å tegne et positivt bilde av MBH: 
"- Han er en hyggelig fyr, og en utrolig god og lojal venn. Marius ville aldri gjort noe vondt mot vennene sine, sier han, og fortsetter: Men det er ingen hemmelighet at han kanskje har levd litt for hardt litt for lenge. Han tråkket i feil miljø og havnet litt utpå."
"Kompisen påpeker at Høiby verken er tiltalt eller dømt. - Det har blitt en ensidig framstilling og nærmest en heksejakt på Marius i media. Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist."

Det stemmer at det er mye oppmerksomhet på MBH i media, men heksejakt? Det spesielle med heksejakten, var at heksene var utsatt for urimelige eller ulogiske anklager.  Her er vi blitt presentert for lydfiler og videoklipp, og MBH har innrømmet noe av det han er siktet for.

Vi har hørt om bruk av narkotika, uforsvarlig kjøring, skadeverk og knivkasting, spytting og slag og gjentatte kvelertak, filming av seksuelle handlinger mot sovende person og omgang med kriminelle med påfølgende tyverier fra Skaugum. Jeg undres, betyr den anonyme vennens «Marius ville aldri gjort vondt mot vennene sine»  at vedkommende anser en kjæreste som noe mindre verdt å behandle skikkelig enn en venn? 

Inntrykket av grunnleggende alvorlige atferdsproblemer lar seg ikke påvirke verken av MBHs brev til NRK «så til deg, min kjæreste, unnskyld» eller vennens «Han er en hyggelig fyr, og en utrolig god og lojal venn».

Det kan sies noe positivt og noe negativt om oss alle, og det vil helt sikkert komme flere forsøk på å få mer sympati i MBHs retning. Da er det viktig at ikke overgrepene og kvinnenes opplevelse bagatelliseres.

Fatter ikke at dette er noe Dagbladet kan stå inne for, dette er på samme nivå som VG sitt tenkte scenario som bare er vas fra start til slutt.https://www.vg.no/spesial/2024/veien-videre-for-marius-borg-hoiby/

IMG_3596.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

California skrev (16 minutter siden):

Jeg reagerte på ordet "lojal", som også prinsesse Ingrid Alexandra har brukt om Marius. 

Av alle adjektiver å bruke om mennesker, så er det sjeldent jeg har hatt behov for å bruke ordet "lojal" på topp 3. Jeg reagerte første gang jeg hørte det, og nå når denne vennen uttrykte det samme. For meg så gir det bare assosiasjoner til gangstermiljø og skyggesider, når lojalitet er noe av det som verdsettes høyest. 

Nå er faktisk  lojal en av beskrivelsene jeg har hørt mest om han, iht tidligere beskrivelser av han.  Det som går igjen har vært. lojal , morsom og omsorgsfull. 

I boken til  haakon beskriver  han bla at at han altid har vært innom en venn på julaften,  som trenger det. 

Så mitt intrykk er vel at han har to sider, i stor kontrast

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (16 minutter siden):

Fatter ikke at dette er noe Dagbladet kan stå inne for, dette er på samme nivå som VG sitt tenkte scenario som bare er vas fra start til slutt.https://www.vg.no/spesial/2024/veien-videre-for-marius-borg-hoiby/

IMG_3596.jpeg

Hva konkret er det som er vas i den artikkelen? 

Jeg ser ingen åpenbare feil?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

California skrev (14 minutter siden):

Godt tenkt! Lojalitet nevnes ofte som en verdsatt egenskap, men den kan bli farlig hvis den uttrykkes som blind troskap til en gruppe uten selvstendig vurdering av handlingene deres. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

California skrev (51 minutter siden):

100% enig. Ingenting er så viktig som det å være «lojal» i ett miljø som må beskytte seg fra omgivelsene fordi det tåler ikke dagslys.. Ett annet ord for «lojal» kan derfor være «ukritisk». 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (24 minutter siden):

100% enig. Ingenting er så viktig som det å være «lojal» i ett miljø som må beskytte seg fra omgivelsene fordi det tåler ikke dagslys.. Ett annet ord for «lojal» kan derfor være «ukritisk». 

Et godt eksempel på et slikt miljø er motorsykkelklubben Hells Angles, som har vært å festet på Skaugum

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke ordet lojal offentlig om en person på denne måten er jo en «fin» måte å nå frem til vedkommende  : du har å holde kjeft, tyst aldri på oss. 

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Hva konkret er det som er vas i den artikkelen? 

Jeg ser ingen åpenbare feil?

Samme spørsmål herfra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (1 time siden):

Nå er faktisk  lojal en av beskrivelsene jeg har hørt mest om han, iht tidligere beskrivelser av han.  Det som går igjen har vært. lojal , morsom og omsorgsfull. 

I boken til  haakon beskriver  han bla at at han altid har vært innom en venn på julaften,  som trenger det. 

Så mitt intrykk er vel at han har to sider, i stor kontrast

Alle mennesker har mange sider avhengig av hvem du er som møter dem og i hvilken kontekst. 

Han mannen som var glad i anabole steroider og vold som jeg møtte på toaletten på et utested ved å få enn uventet albue i øyet, samtidig som han kamerat slå fjeset til enn annen mann blodig i pissrennen. Han var sikkert en lojal venn og kjærlig sønn (ble kjent med enn av vennene hans mange år etterpå). 

Men den siden av han ga jeg totalt f... i. Selvfølgelig var fokus på å få taktisk overlegenhet ovenfor han og resten av gjengen hans. 

Nei, jeg ble ikke lei meg når en annen av vennene hans ble hentet av ambulanse etterpå. 

Jeg håper Marius får hjelp med sine helseproblemer. Men mer enn det håper jeg at han får den straff han fortjener, og at hans offer vil stå med hodet hevet når dette er ferdig. Uheldigvis vil dem få kjørt seg i rettsaken, og Marius med sin advokat vil prøve å få dem å fremstå mest mulig som "ansvarlige" for hans ugjerninger. Jeg forventer at landets kronprins kommer å stå 100 % på ofrenes side. Det er hva enn mann med heder og ære vil gjøre. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Alle mennesker har mange sider avhengig av hvem du er som møter dem og i hvilken kontekst. 

Han mannen som var glad i anabole steroider og vold som jeg møtte på toaletten på et utested ved å få enn uventet albue i øyet, samtidig som han kamerat slå fjeset til enn annen mann blodig i pissrennen. Han var sikkert en lojal venn og kjærlig sønn (ble kjent med enn av vennene hans mange år etterpå). 

Men den siden av han ga jeg totalt f... i. Selvfølgelig var fokus på å få taktisk overlegenhet ovenfor han og resten av gjengen hans. 

Nei, jeg ble ikke lei meg når en annen av vennene hans ble hentet av ambulanse etterpå. 

Jeg håper Marius får hjelp med sine helseproblemer. Men mer enn det håper jeg at han får den straff han fortjener, og at hans offer vil stå med hodet hevet når dette er ferdig. Uheldigvis vil dem få kjørt seg i rettsaken, og Marius med sin advokat vil prøve å få dem å fremstå mest mulig som "ansvarlige" for hans ugjerninger. Jeg forventer at landets kronprins kommer å stå 100 % på ofrenes side. Det er hva enn mann med heder og ære vil gjøre. 

Uff ja - den rettsaken blir ikke fin. Her prøver han å bevise at hun fikk filmingen med seg siden hun var våken litt før: (kvinnen fra påsken):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoibys-forsvarer-filmet-frivillig-sex-for-pastatt-voldtekt/17251015/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusproblemer eller ei. 
Får følelse av at han er en lite «hel ved» kar

Hvorfor noen blir slik er ikke godt å si, men jeg håper ikke noen av mine skattepenger går på å fø han , eller andre i den familien som ikke fører seg som en kongefamilie verdig!

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DaisyD skrev (11 minutter siden):

Uff ja - den rettsaken blir ikke fin. Her prøver han å bevise at hun fikk filmingen med seg siden hun var våken litt før: (kvinnen fra påsken):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoibys-forsvarer-filmet-frivillig-sex-for-pastatt-voldtekt/17251015/

Jepp. Kommer mye av dette i rettsaken. Marius ved sin advokat kommer å kjøre hardt mot de kvinnelige ofrene. 

Som hans stefar må være mann nok til å ta stilling til. Nå og når vi kommer se dette i offentligheten. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Jepp. Kommer mye av dette i rettsaken. Marius ved sin advokat kommer å kjøre hardt mot de kvinnelige ofrene. 

Som hans stefar må være mann nok til å ta stilling til. Nå og når vi kommer se dette i offentligheten. 

Kronprinsen skal blande seg inn i hvordan forsvarsadvokaten opptrer under en rettssak? Det må jo bli de andre advokatenes jobb, og dommerens.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (3 timer siden):

Et godt eksempel på et slikt miljø er motorsykkelklubben Hells Angles, som har vært å festet på Skaugum

Enkeltindivider har kanskje vært innom, men ikke den harde kjerne og langt ifra hele Hells Angels. Like greit å slutte å spre rykter og blåse opp en fjær til fem broilere når man ikke har faktadetaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske overrasket og bitte litt sjokkert over hvor lite kunnskap noen av dere som skriver i denne tråden har om det norske rettssystemet.
Selvsagt kan ikke kronprinsen instruere verken domstolen eller forsvareren. Det er noen 100 år siden kongelige kunne utøve makt på den måten noen ønsker at Kronprinsen skal gjøre nå.

• Liker 8
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...