Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Freydis
Kvittre skrev (6 minutter siden):

Nå uttalte jeg meg jo generelt , i forhold til om slike forebyggende samtaler er vanlige. Ja, hvis politiet vet at Ola nordmann er i et kriminelt miljø i mange år ønsker de og få han ut av miljøet og å forebygge at Ola begår kriminelle handlinger selv. Det står faktisk ganske mye om forebyggende arbeid på politiets hjemmeside, og det har vært mange avisartikler de siste årene om økte ressurser til forebygging i hvert fall i Oslo. Så ja, generelt er forebyggende samtaler når man mistenker at noen er i fare for og bli kriminelle vanlig. 

jeg antar at politiet har visst at Marius har vært i et kriminelt miljø ja, og ønsket og få han ut av miljøet og å forebygge at han skulle begå kriminelle handlinger . 

Men vi bør kanskje ta med at politiet har et særlig ansvar for sikkerheten til medlemmer av kongefamilien og at det kan være en grunn til samtalene? Tenker spesielt siden han i samtalen blir spurt om foreldrene vet noe om hvem han omgås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissHannigan skrev (54 minutter siden):

De advarer altså voksne mennesker, når det grovt kriminelle miljøet de har vanket i, i 10 ÅR, er under etterforskning?

Det gjør de selvfølgelig ikke. Det er noe enkelte her har overbevist seg selv om, i sin iver etter å forsvare sitt svært naive syn på norsk politi og eventuell forskjellsbehandling. 

Jeg har veldig lang erfaring med dette gjennom min sønn, og vet hvordan det egentlig foregår. Det blir kun anekdotisk da, så veldig liten vits i å bruke energi på å diskutere det med folk som tror de vet. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (7 minutter siden):

Ja, vi kan vel nå i ettertid si at de samtalene ikke har hatt noen positiv virkning. 

Må ikke være for negativ. Har nok vært positivt for de kriminelle vennene til Marius, som var under etterforskning, å bli advart 😃

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
MissHannigan skrev (Akkurat nå):

Må ikke være for negativ. Har nok vært positivt for de kriminelle vennene til Marius, som var under etterforskning, å bli advart 😃

Nei, det har selvsagt ingenting med det å gjøre 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Ja, vi kan vel nå i ettertid si at de samtalene ikke har hatt noen positiv virkning. 

MissHannigan skrev (12 minutter siden):

Det tok dem altså bare 10 år, noen voldtekter, partnevold mot 3 kvinner, et hav av illegale rusmidler også sammen med våpen, noen bilkrasj, ups, der røyk det nesten med en gardist, kjøre bil med et alvorlig rusproblem, stjålet bensinkort og sølvtøy fra kronprinsparets private bolig. 

Vellykket forebygging 👏

Nei , i dette tilfellet har det ikke fungert. 

Hva tok dem bare 10 år, og arrestere han? Vi vet jo ikke hvor lenge politiet har fulgt med på han, den brukerdosen på palmesus for 7 (? ) år siden er vel det første som ble notert. Så neppe så lang tid. Jeg falt litt ut  med «hav av illegale rusmidler med våpen og noen bilkrasj» , mulig jeg har gått glipp av noe. 
de har jo ikke hatt noe og arrestere han for før? Selv om noe av partnervolden går tilbake i tid og mulig en voldtekt i Tønsberg tilbake i tid, visste politiet dette? De visste nok til og følge med på han og til og ha forebyggende samtaler, men ennå ikke nok til og tiltale han for noe. Når de fikk det så gjorde de det. 
nei, forebyggingen har ikke vært vellykket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (2 minutter siden):

Men vi bør kanskje ta med at politiet har et særlig ansvar for sikkerheten til medlemmer av kongefamilien og at det kan være en grunn til samtalene? Tenker spesielt siden han i samtalen blir spurt om foreldrene vet noe om hvem han omgås. 

Ja. Selvom forebyggende samtaler er vanlig og nok ville blitt tatt uansett i hans situasjon , er det klart at de har et særlig ansvar for sikkerheten . De har kanskje brukt mer ressurser enn vanlig på Marius på grunn av sikkerheten til kongefamilien ? Det tror jeg nok. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Freydis
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Ja. Selvom forebyggende samtaler er vanlig og nok ville blitt tatt uansett i hans situasjon , er det klart at de har et særlig ansvar for sikkerheten . De har kanskje brukt mer ressurser enn vanlig på Marius på grunn av sikkerheten til kongefamilien ? Det tror jeg nok. 

Det tror jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (1 time siden):

Jeg tenker helt omvendt. Generelt , hvis noen i 10 år har vanket  med noen som etterforskes for grov kriminalitet er det på overtid at de forebyggende samtalene økes. 

Jeg tenker også det, sprsielt siden han også har nær tilknytning til de kongelige og via via venskap som igjen kan knyttes mot  terrorister. Iht norges sikkerhet og de kongelige sin sikkerhet, burde de egentlig vært mer på Marius,  og håper de har vært på han også tidligere iht dette, enn i fjor.

At marius har tatt dumme valg er ikke  så lett å gjøre noe som helst med. Men at det går utover sikkerheten til hans kongelige familie  er bare til å få vondt av.. og da bør iallefall  forbyggende samtaler  mot han vært på et tidligere tidspunkt.  

Om den kontakten i fjor kun var basert på hvem han henger med eller annet, er ikke godt å vite. Men har de fått tips om annet (noe jeg antar kan være  sannsynlig) er det også enda større grunn til  denne kontakten,  fordi før han har gjort noe straffbart, er det i bunn og grunn eneste de kan gjøre, for å vise at de følger med på han. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne samtalen mellom politiet og MBH så er det nok fler enn meg som har gjort seg noen tanker om hva hensikten var. Jeg håper sannheten vil komme for en dag før eller senere. 

i mellomtiden kan vi jo leke «Mitt skip er lastet med»? Vi kan begynne med ting som begynner med B

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (40 minutter siden):

Det tok dem altså bare 10 år, noen voldtekter, partnevold mot 3 kvinner, et hav av illegale rusmidler også sammen med våpen, noen bilkrasj, ups, der røyk det nesten med en gardist, kjøre bil med et alvorlig rusproblem, stjålet bensinkort og sølvtøy fra kronprinsparets private bolig. 

Vellykket forebygging 👏

Voldtektene er to uker kjent informasjon, bla der iallefall  en av dem ikke visste nie selv engang å ha blitt voldtatt før politiet tok kontakt for et par uker siden. Så i prinsippet hvordan skal noen kunne , stoppe noe som ingen andre en marius vet skjer, tidligere enn for to uker siden?

Noen venner har tydeligvis visst noe om det, iht meldinger se og hør har publisert. Men når ingrn av de melder ifra heller, hvordan skal politiet og andre som kan ta tak i dette tidligere? 

Julianne har ikke sagt noe om partnervold, før det ble slutt med han i 2022 til sin famile, og kronprinsparet fikk ikke vite noe før  i 2023. Og alt kom opp for politiet etter hendelsen i frogner og de andre to partnerene hans var klar for å melde ifra.  

Prinsippet er at ingen kan gjøre noe med ting de ikke vet eksisterer 

Nå da de vet, så blir det absolutt tatt tak i. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (1 time siden):

Her besvarer du vel ditt eget spørsmål. Hvem som er å klandre er noe annet, men like mye et veldig betimelig spørsmål. 

Nei. Jeg er ikke enig i at politiet gjorde noe som var skandale. Jeg besvarte på ingen måte mitt eget spørsmål. Hvor ligger forskjellsbehandling fra politiet som var skandale? Ja, mitt svar på denne hendelsen 4 august er at det ble gjort en feil , jeg får nok aldri svar på nøyaktig hvor, men jeg ser ikke at det politiet. 
så mitt spørsmål på hvor politiet har forskjellsbehandlet ( er det 4 august , generelt eller noe annet ) og hva som er skandale fra politiets side har jeg ikke fått svar på. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så sinte på politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg er ikke enig i at politiet gjorde noe som var skandale. Jeg besvarte på ingen måte mitt eget spørsmål. Hvor ligger forskjellsbehandling fra politiet som var skandale? Ja, mitt svar på denne hendelsen 4 august er at det ble gjort en feil , jeg får nok aldri svar på nøyaktig hvor, men jeg ser ikke at det politiet. 
så mitt spørsmål på hvor politiet har forskjellsbehandlet ( er det 4 august , generelt eller noe annet ) og hva som er skandale fra politiets side har jeg ikke fått svar på. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så sinte på politiet. 

Fordi tre av de siste grønne hadde gått til Mm og det er jo helt vilt. Hvem er det som gjør sånn? På brygga kommer jo hvemsomhelst til uten hverken pass eller briller. Hvis ikke folk skjønner at det er helt hinsides, så veit ikke jeg!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (9 minutter siden):

Fordi tre av de siste grønne hadde gått til Mm og det er jo helt vilt. Hvem er det som gjør sånn? På brygga kommer jo hvemsomhelst til uten hverken pass eller briller. Hvis ikke folk skjønner at det er helt hinsides, så veit ikke jeg!

Skjønte faktisk ingenting av dette. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvor mange år Marius hadde fått lov til å leve ut sin farlige dyssosiale adferd, om ikke venninnen til hans siste kjæreste hadde anmeldt? 

Endret av MissHannigan
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (Akkurat nå):

Lurer på hvor mange år, Marius hadde fått lov til å leve ut sin farlige dyssosiale adferd, om ikke venninnen til hans siste kjæreste hadde anmeldt? 

Med tanke på det som har blitt dokumentert gjennom bilder av kniver i veggen, kvelning og drapstrusler, så hadde det nok stoppet seg selv ganske snart. Slik eskalering stopper gjerne ikke før en av partene er enten død eller fengslet. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
TigerK skrev (4 timer siden):

Nesten ikke vegger igjen i dette glasshuset etter all steinkastingen som har funnet sted de siste dagene. 

Og hvordan går debatten om vold mot kvinner, om overgrep, om likhet for loven i alle samfunnslag, om beskyttelse av maktpersoner på bekostning av «vanlige folk? De viktige spørsmålene, liksom. 

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TigerK skrev (38 minutter siden):

Når det gjelder denne samtalen mellom politiet og MBH så er det nok fler enn meg som har gjort seg noen tanker om hva hensikten var. Jeg håper sannheten vil komme for en dag før eller senere. 

i mellomtiden kan vi jo leke «Mitt skip er lastet med»? Vi kan begynne med ting som begynner med B

😅

Det er klart det blir lite hensiktsmessig å gjette seg frem til hva hensikten var.

Likefullt begynner det å danne seg et bilde om hvem MBH har vært i årene før og under disse samtalene tok sted. Spørsmålet er derfor hvor langt inne i et kriminelt nettverk har han vært, og hvor sannsynlig er det at politet har hatt innsyn i det? Her går vel skillet mellom de man ser for seg at får en «forebyggende samtale» for å holde de vekk fra de «tunge kriminelle» og de som faktisk er de «tunge kriminelle».

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (20 minutter siden):

Lurer på hvor mange år Marius hadde fått lov til å leve ut sin farlige dyssosiale adferd, om ikke venninnen til hans siste kjæreste hadde anmeldt? 

Det er jeg redd ville vært noen år ekstra, med påfølgende ekstra overgrep. En av voldtektene han er siktet for ble jo begått etter han ble pågrepet og hadde vært i avhør, så med denne informasjonen er det logisk å tenke seg at flere overgrep av ulik art ville bli begått om hun ikke hadde sagt i fra. 

Det viser også viktigheten av å faktisk si i fra: det første ikke bare til at den konkrete saken ble anmeldt, men det førte til at flere stod frem, til politietterforsking og til at flere overgrep har blitt/blir etterforsket. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 time siden):

Vellykket forebygging 👏

Bra politiet prøver å forebygge, selv om det ikke alltid lykkes

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Kvittre skrev (3 timer siden):

Dette kjenner jeg ikke til. Politietmannen  sa til M at samtalen ble tatt etter ordene fra noen som er above my fucking pay grade?

vanligvis blir de tatt når man vanker i et kriminelt miljø, henger eller blir tatt for « småting». Som brukerdoser med dop. 

Dette er dokumentert i et av lydklippene, der politimannen sier at de har fått beskjed om å ta samtale med M fra noen «above my fucking paygrade».  

Det er også dokumentert at politiet suer at dette gjør vi bare fordi du er den du er». 

Veldig mye peker i retning av at sakene rundt kokain er håndtert annerledes fordi MBH er kronprinsessens sønn. Dette er også en av grunnene til at mange lar seg provosere. På den ene siden argumenterer MM for at han ikke er en offentlig person, men på den andre siden brukes posisjonen til å forskjellsbehande ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...