Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Marius sto helt fritt til å velge et vanlig liv utenfor medienes søkelys. Vi vet lite om barna til prinsesse Astrid, nettopp fordi de ikke har søkt rampelyset i særlig grad.

Om Marius Høiby hadde utdannet seg til for eksempel mekaniker. La oss si jobbe på verksted kanskje startet eget til og med så er det begrenset hvor interesserte mediene hadde vært. Hadde han funnet seg en helt grei vanlig partner en lærer eller sykepleier, eller jurist eller økonom som ikke drev med SoMe så hadde de fint kunnet leve et liv utenfor medias søkelys. Det de kunne gjøre var å jobbe og kjøpt bolig og startet på voksenlivet ved å bidra med noe verdifullt til samfunnet.

• Liker 33
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

De aller fleste av oss er aldri voldelige eller begår andre kriminelle handlinger i løpet av livet - sett bort ifra en parkeringsbot eller lignende. Handlinger som ikke folk gidder å lese om - selv om det hadde vært kongen. Vold er ikke normalt eller akseptert. 

Siterer og svarer du helt random på innlegg her nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (47 minutter siden):

Nei, han ble ikke dømt til et liv jet- ser liv med rus, vold og råkjøring. Han ble « dømt « til og bli kjendis. Kan vi skille barnet han var og mannen han har blitt? Han ble ikke kjent for noe av det du nevner. 

nei, han kan ikke skylde på mamma resten av livet, og jeg synes stemninga her er ganske klar   på at nå er det nok. 

Han er ikke engang "dømt" til å blir kjendis. Hvis han ikke hadde vært så synlig i sosiale medier og div. partykretser, hadde han kunnet leve relativt anonymt. Studere, få seg en jobb og bidra i samfunnet.

Kan jo ta ungene til prinsesse Astrid, hvor mange av dem ville man kjent igjen hvis man møtte dem på gata? Det er mange barn av profilerte/kjente mennesker som lever relativt anonymt.

Eller han kunne også ha bygget kjendisstatusen opp målbevisst og brukt den til noe fornuftig. Kontaktene og nettverket er jo der.

• Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (32 minutter siden):

Jo da, det kan jeg si meg enig i, men jeg ser det som å se og debattere flere ulike sider av saken, Det burde være lov å kunne mene at Marius får kjørt seg nå, samtidig som at man er på offerets side, uten at det skal være nødvendig å påpeke at man føler MEST med henne. Akkurat som når noen tidligere i tråden utrykte medfølelse for Mette Marit, og fikk til svar at det kun var offeret det var synd på. Man kunne altså ikke ha medfølelse for den situasjonen som en mor sitter i, fordi at det er hennes egen sønn. Det har kommet forferdelig mange usaklige kommentarer. Og fortsatt så vet man (vi) egentlig lite om hva som faktisk har skjedd.

Dette. Jeg har alltid tenkt at alle er inneforstått med at offeret har alles sympati og medfølelse her. Likevel har jeg blitt sitert med spørsmål om hvorfor det er synd i Marius men ikke offeret. Måtte faktisk presisere at det ikke er synd i Marius, men selvsagt i fornærmede. Skjønner ikke hvorfor det ikke skal være lov å si noe om Marius' side av saken uten å måtte presisere det er synd på hun som fikk hjernerystelse. Synes man likevel burde kunne si at mediepresset garantert er heftig for Marius nå. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (1 time siden):

Som student jobber man i kollokviegrupper og særlig i de nevnte tema - religionshistorie og idéhistorie - lærer man historie som sier mye om mennesker, hva som har gjort at nye retninger får gehør, kritisk tenking, drøfting og refleksjon sammen med andre. Og man er der for å lære. 

Dette. Personen har åpenbart ikke peiling. Religionshistorie handler nettopp om mennesker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (26 minutter siden):

Det er jeg enig i. Og det er lett å male alt svart/hvitt på Internett, når verden egentlig kun har gråtoner. Jeg mener at det er riktig av pressen å dekke denne saken, da rykter ofte er verre enn sannheten, og jeg mener at om Marius har gjort handlingene beskrevet i siktelsen, tar han straffen loven ville pålagt Ola og Kari. Vold kan av og til forklares med andre personlige problemer, men det kan ikke forsvares. 

Ja! Det er en veldig viktig distinksjon.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (26 minutter siden):

Det burde være en selvfølge , men det spres mye rykter , dessverre.

Det er jo rene lynsjestemning i mange nettaviser 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, elskersommer said:

Og her i denne tråden. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (1 minutt siden):

Han er ikke engang "dømt" til å blir kjendis. Hvis han ikke hadde vært så synlig i sosiale medier og div. partykretser, hadde han kunnet leve relativt anonymt. Studere, få seg en jobb og bidra i samfunnet.

Kan jo ta ungene til prinsesse Astrid, hvor mange av dem ville man kjent igjen hvis man møtte dem på gata? Det er mange barn av profilerte/kjente mennesker som lever relativt anonymt.

Eller han kunne også ha bygget kjendisstatusen opp målbevisst og brukt den til noe fornuftig. Kontaktene og nettverket er jo der.

Han var 5 år og gikk i barnehagen . Det var ikke hans valg og bli kjendis.

Trodde hun bare hadde 2 barn? Jeg hadde kjent igjen de jeg vet om for 20 år siden ihvertfall, men interessen har dabbet av i takt med nye medlemmer. Vet ikke om insta konto som barnebarnet til Olav hadde funka så bra i dag, men det funka som døråpner og oppslag i pressen på 90 og litt utover 2000 tallet. Jeg tror ikke Marius blir glemt fordi moren hans og sannsynligvus søsteren hans skal bli dronninger. Barna til Martha, som er det du sammeligner med her, vil nok bli mindre interessante og vil kunne leve mer anonymt når Ingrid og Sverre får barn og de faller lenger ut av arverekkefølgen. Fullstendig avsporing forøvrig,  

ja, voksne marius har brukt muligheten sine dårlig, og nå har han røre det til så voldsomt at det kanskje ikke er mulig og reparere. At han ble frivillig kjendis i utgangspunktet er for meg uforståelig, og det er heller ikke noe svar i det du skriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke vært innlagt på sykehus- og har heller ikke ønsket besøksforbud. Partene er i dialog.

Hvorfor driver bistandsadvokaten til voldsofferet og dysser ned saken og snakker om dialog med voldsmannen? Høres ut som noe advokaten til voldsmannen kunne sagt. Dette var ekkelt å lese

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (29 minutter siden):

Dette. Personen har åpenbart ikke peiling. Religionshistorie handler nettopp om mennesker.

Det har jeg da ikke skrevet noe om. Selvsagt handler det om mennesker. Og jobbe på lager handler ikke om mennesket, men det og møte mennesker , også « uutdannede menn i 20- 50 årene « er noe annet. Hvordan skulle ari kunne skrevet om og beskrevet så sykt godt mennesker i alle sosiale lag med den innstillingen deres? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louise88 skrev (3 minutter siden):

Hun har ikke vært innlagt på sykehus- og har heller ikke ønsket besøksforbud. Partene er i dialog.

Hvorfor driver bistandsadvokaten til voldsofferet og dysser ned saken og snakker om dialog med voldsmannen? Høres ut som noe advokaten til voldsmannen kunne sagt. Dette var ekkelt å lese

Hvor har du lest dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louise88 skrev (2 minutter siden):

Bare nevner at MM dro til Paris i dag. Hjemme-alenefest på Skaugum. Nei da, fra spøk til alvor. Jeg som mor hadde ikke reist til utlandet om det barnet mitt var involvert i av mulig kriminalitet hang i løse tråder….. Er nok en brutt til at advokaten til M ikke har uttalt seg ennå. Bare å vente på at dette blir dysset ned som fyllerør….

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Louise88 skrev (9 minutter siden):

Kanskje de gjør en privat avtale, og hun trekker anmeldelsen?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (5 minutter siden):

Det er ikke sånn det fungerer i Norge. Politiet står fritt til å sikte noen, selv om offeret ikke vil anmelde, og man kan ikke betale seg ut av siktelser. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (2 timer siden):

han er fortsatt ufrivillig kjent. Han ble ikke kjent for og legge ut instabilder, han ble superkjendis i Norge når han var 5 år og mamma giftet seg med kronprinsen. Mulig det hadde gått bedre med han om han aldri ble kjent og hadde gardister og kjøre ned. 

Han kunne jo for eksempel hatt privat profil på Instagram om han ønsket å unngå offentligheten så mye som mulig.

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
elskersommer skrev (44 minutter siden):

Det er ikke rart når det er vold. Personer som utøver vold, provoserer mange og så lenge folk støtter det Marius gjorde, blir det lynsjestemning. Det er bare å se her i tråden der det er flere som har ufarliggjort volden han bedrev. Det er stakkars han og han er et offer han også, er uttalelser som er så på viddene at en bare blir sittende og riste på hodet.

Vi vil støtte et offer og ikke den som banket hennes.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (7 minutter siden):

Så han kan betale seg ut av det og fortsette å være til fare for nye kvinner. Hva slags bistand er dette for voldsutsatte kvinner i samfunnet?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sånn det fungerer i Norge. Politiet står fritt til å sikte noen, selv om offeret ikke vil anmelde, og man kan ikke betale seg ut av siktelser. 

Og jeg mener at jeg har lest at politiet tok ut siktelsen. Finner det ikke igjen, så enten har jeg blingsa, eller så har de tatt vekk den informasjonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (10 minutter siden):

Bare nevner at MM dro til Paris i dag. Hjemme-alenefest på Skaugum. Nei da, fra spøk til alvor. Jeg som mor hadde ikke reist til utlandet om det barnet mitt var involvert i av mulig kriminalitet hang i løse tråder….. Er nok en brutt til at advokaten til M ikke har uttalt seg ennå. Bare å vente på at dette blir dysset ned som fyllerør….

Tror nok de har kommet til en god avtale med offeret på noe vis siden hun ankom så blid og fornøyd 😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...