Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
anonym 4545 skrev (10 timer siden):

Siktet for 2 voldtekter, og en 3. muligens "på gang". Stakkars Marius som ble "forfulgt" i Italia......

Ja stakkars han har jo vansker som en journalist klarte å si da han intervjuet Haakon

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
xemiliex skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på når noen skal snu speilet og sette fokus på NRK sin dekning av kongehuset. Hege Duckert, nåværende stabsjef og rådgiver for kringkastingssjefen er nær venninne av Mette-Marit. Det var også hun som i sin tid, på oppdrag fra kronprinsessen, håndplukket en ny vennekrets til henne; deriblant folk fra Dagbladet, VG og NRK:

https://www.vg.no/rampelys/i/zWzX1/redaktoer-hjalp-mette-marit-med-aa-sette-sammen-ny-vennegjeng

Noen år senere, i 2009, ble hun ansatt som kulturredaktør i statskanalen. For meg viser denne ansettelsen hvor lett de tar på egen habilitet opp mot kongehuset og i hvor liten grad de anerkjenner denne institusjonens innflytelse og makt. Dette speiler hvor lite maktkritisk deres journalistikk av kongehuset har vært. Det fremste eksempelet på denne serviliteten er selvsagt mikrofonstativet Kirsti Marie Skrede, som har dekket kongehuset de siste vel 20 årene, men det er mange bak henne; serviliteten fremstår strukturell.

Jeg synes det er bemerkelsesverdig hvor stort fokus Fredrik Solvang har på pressens omtale av Mette-Marit i gårsdagens "debatt". Halve den karikerte utspørringen handler om henne. Han problematiserer inngående den journalistikken som undersøker om landets kommende dronning har gjort seg selv til en aktør i en alvorlig straffesak og misbrukt privilegier i den forbindelse. Det synes jeg er veldig spesielt og veldig talende. Talende for hva som er normalen. Talende for hvordan de blir sett. Talende for hvor vernet kongefamilien har vært. Mette-Marit er jo bare en stakkars mor, må vite.

Ellers skulle jeg gjerne sett en bistandsadvokat i studio, men det hadde vel tatt for mye fokus vekk fra de virkelige ofrene.

Takk for et veldig godt og nyttig innlegg

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
baremeg007 skrev (10 timer siden):

Er han født sånn eller blitt sånn?

Tror det er litt begge deler jeg. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Virker som det jobbes hardt på bakrommet, med å beskytte merkevaren kongehuset. De siste dagene har flere sentrale mediefolk og samfunnssynsere tatt til orde for å forsvare mm. Narrativet som nå gjelder er at hun også er et offer, som vi skal ha stor medfølelse for. Tror vi vil se mer av dette framover. Det er ingen tvil om at kongehus og medløpere jobber overtid. Interessant at nrk hadde som øverste sak i går på nettsiden, et intervju som kunne betrygge samtlige om at kongehuset vil bestå i uoverskuelig framtid. Så har man Stanghelle på Dagsrevyen forleden, med noe av det samme budskapet. Debatten igår osv. 

NRK sin rolle kan med fordel diskuteres og kritiseres. spesielt fordi de også lever på skattepengene våre….

• Liker 19
  • Nyttig 22
Skrevet (endret)
førti skrev (13 timer siden):

Snakker ikke om retten. Snakker om hvordan mange her er intenst opptatt av å presisere denne lille detaljen når mannen har banket opp og voldtatt en rekke kvinner.

Jeg snakket om retten. Du snudde på det. Hva du føler iht om det er hipp som happ, er jo ikke av interesse for  min del. Jeg er mer optatt av relevat informasjon,  som sier mer om hvilke straff man kan forvente. Så juridisk  er det ikke flusespikkeri. Da strafferammene , du henviser til som flisespikkeri har særdeles stor forskjell på strafferamme. Så juridisk er det ikke flisespikkeri, iht hvilke type voldtekts anklage han får rettet mot seg.

Stor forskjell på 3 og 21 års fengsel.  Og det er ikke flisespikkeri 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sgirl skrev (1 minutt siden):

Virker som det jobbes hardt på bakrommet, med å beskytte merkevaren kongehuset. De siste dagene har flere sentrale mediefolk og samfunnssynsere tatt til orde for å forsvare mm. Narrativet som nå gjelder er at hun også er et offer, som vi skal ha stor medfølelse for. Tror vi vil se mer av dette framover. Det er ingen tvil om at kongehus og medløpere jobber overtid. Interessant at nrk hadde som øverste sak i går på nettsiden, et intervju som kunne betrygge samtlige om at kongehuset vil bestå i uoverskuelig framtid. Så har man Stanghelle på Dagsrevyen forleden, med noe av det samme budskapet. Debatten igår osv. 

Ja, det ser slik ut. Jeg er enig i at det er synd på Mette-Marit. Det er en tragedie å oppleve at ens barn oppfører seg slik som Marius gjør. Hvis hun hadde kommet på banen med en uttalelse tidlig (helst rett etter hans "unnskyldning", der han innrømmet en del av det han er siktet for) der hun uttrykte sorg og fortvilelse over situasjonen, uforbeholden støtte til de sønnen eventuelt måtte ha forvoldt skade og smerte samt sagt at hun vil forsøke å støtte sin sønn så godt hun kan til god fungering, hadde hun fått sympati. Ihvertfall hvis hun hadde droppet "Jeg står godt i kritikken", rydding av leiligheten før pågripelse etc. Så det er ikke (kun) Marius` handlinger hun får tyn for, det er håndteringen hennes. Den står til stryk. Det blir ikke lett for kommunikasjonsavdelingen og alle mektige støttespillere å snu inntrykket mange av oss sitter med om MM nå. 

• Liker 24
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Sgirl skrev (11 minutter siden):

NRK sin rolle kan med fordel diskuteres og kritiseres. spesielt fordi de også lever på skattepengene våre….

Strålende innlegg. Har merket meg det samme og er helt enig med deg, det jobbes åpenbart voldsomt nå i kulissene for å forsøke å redde noe av omdømmet til Kongehuset og MM. Tror ikke det hjelper så mye da. 

Endret av Reisejenta
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Det er vel ingen som tror at MBH har noe med arverekkefølgen å gjøre, så hvorfor ha en slik overskrift? Arverekkefølgen har ikke noe med saken å gjøre. Jeg føler vi blir utsatt for gaslighting fra NRK.

image.png.6a0c5c20d2cf69f08e3792c3ecde864c.png

• Liker 28
  • Nyttig 5
Skrevet
Iia skrev (36 minutter siden):

Jeg syns det står respekt av at hun omtaler Marius som hun gjør. Nå ser det ut til at det gradvis går opp for henne hva hun har vært utsatt for, hvor alvorlig det har vært og hvor skylden ligger. Likevel holder hun seg for god til å kalle ham med negative betegnelser. Godt gjort!

Helt enig. Veldig imponert over verdigheten hun viser i denne situasjonen.

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
Reisejenta skrev (2 minutter siden):

Strålende innlegg. Har merket meg det samme og er helt enig med deg, dey jobbes åpenbart voldsomt nå i kulissene for å forsøke å redde noe av omdømmet til Kongehuset og MM. Tror ikke det hjelper så mye da. 

Nei, dessverre så skal det mye til å snu et dårlig inntrykk folk har dannet seg. 

Alle vet at det er tøft å stå i kamper på hjemmebane - men det er ikke hos kronprinsparet sympatien skal ligge nå. Det er derfor kommentaren til Haakon på Jamaica ble helt feil. De lever priviligerte liv og bør vise ydmykhet overfor det norske folk.

De burde sagt at de er totalt imot vold og ønsker å sette fokus på vold og rus som dessverre er blitt et stort problem i det norske samfunnet. I tillegg kunne de sagt at Marius selvsagt skal ta den straffen han får.

Skrevet
hintoghist skrev (Akkurat nå):

MM er en del av forbrytersyndikatet på Skaugum. Hun heier jo på Marius når han fikk denne jobben i London, som hun visste var hos den straffedømte kriminelle Per Hansen.

Ja, jeg reagerte også på det. De må jo ha visst hva slags mann det var. 

Skrevet

Nå så jeg ikke debatten i går, så den kan jeg ikke uttale meg om, så dette blir på generelt grunnlag.

Litt av problemstillingen med en såpass massiv mediedekning, som til tider blir ekstremt gravende, er for offer sin del. 

Godt mulig det er flere offer der ute, spørsmålet er om de orker å melde det inn, orker de denne mediedekningen? orker de å bli navnsatt og gravd i, for det blir de jo også tilslutt.

En ting er att mediedekningen blir  massiv for den/de siktede, men det sitter endel offer her også, som får det i fleisen, hver dag, over flere måneder. Dette blir fort en enorm belastning for offer. 

De får navna sine bretta frem på diverse forum, "alle vet". Du skal vere nokså tøff i slike stunder, og ha gode folk rundt deg for å greie å stå i dette over lang tid. 

Kan godt vere det er noen "der ute" som nå velger å tie oppi alt, for de orker ikke dette kjøret.  Trist tanke. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Ssb skrev (30 minutter siden):

Nå så jeg ikke debatten i går, så den kan jeg ikke uttale meg om, så dette blir på generelt grunnlag.

Litt av problemstillingen med en såpass massiv mediedekning, som til tider blir ekstremt gravende, er for offer sin del. 

Godt mulig det er flere offer der ute, spørsmålet er om de orker å melde det inn, orker de denne mediedekningen? orker de å bli navnsatt og gravd i, for det blir de jo også tilslutt.

En ting er att mediedekningen blir  massiv for den/de siktede, men det sitter endel offer her også, som får det i fleisen, hver dag, over flere måneder. Dette blir fort en enorm belastning for offer. 

De får navna sine bretta frem på diverse forum, "alle vet". Du skal vere nokså tøff i slike stunder, og ha gode folk rundt deg for å greie å stå i dette over lang tid. 

Kan godt vere det er noen "der ute" som nå velger å tie oppi alt, for de orker ikke dette kjøret.  Trist tanke. 

Redaktør i Aftenposten Trine Eilertsen fokuserte på dette i Debatten i går, og sa at hensynet til de fornærmede i saken, eller "sårbare kilder" som hun vel kalte dem, var grunnen til at Aftenposten hadde ventet lenge med å publisere saker de hadde klare, fordi kildene ikke var klare til at de gikk ut med dem.

Så noen redaksjoner har i hvert fall tatt sånne hensyn. Ulf André Andersen sa derimot ikke noe i den retningen så vidt jeg fikk med meg.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (54 minutter siden):

Helt enig. Veldig imponert over verdigheten hun viser i denne situasjonen.

100% enig. Har sånn respekt for måten hun opptrer.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Iia skrev (52 minutter siden):

Stakkars Nora, som hun har hatt det. Hun beskriver her at hun trodde hun var den eneste Marius var voldelig mot, og at det var hun som var problemet.

https://www.seher.no/kjendis/trodde-at-jeg-var-problemet/82272769

(Akkurat det samme er referert i mange aviser i dag)

Tenkte på det når voldtekt anklagene kom. At den blir tøff, for de involverte. Også de andre i saken og de rundt, ville få det ekstra tøft, med en slik beskjed. Det løfter det hele litt i absurd situasjon 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...