Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Johan uten land skrev (41 minutter siden):

Hvor smålig går det an å bli i forhold til en 18 år gammel jente..

Hvor lite reflektert går det an å bli når vi  snakker om en tronarving der familien i lang tid har visst om den omtalte brorens kriminelle atferd. Og der «lojaliteten til venner» innebærer en gjeng med tung kriminelle personer. Dette er ikke en vanlig familie vet du. Vi snakker om kongefamilien som livnærer seg på skattebetalernes penger. 

• Liker 38
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Kattedama
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Det jeg ellers savnet i Debatten var noen kritiske spørsmål til Ulf André Andersen om det famøse "åpne brevet" skrevet i du-form til Marius Borg Høiby i Se og Hør.

Jeg stusset også på at han snakket om diskusjoner som hadde gått innad i kongefamilien om Borg Høibys vennekrets. Hvilke lukkede kilder er det Se og Hør har på dette? Hvem kan vite noe om diskusjoner familiemedlemmer imellom? Det får i hvert fall meg til å lure litt på hvor gode og velinformerte alle disse kildene til Se og Hør faktisk har vært underveis (saken om Ingrid Aleksandras forlengede opphold i Nord-Norge indikerer i hvert fall at de er av varierende troverdighet).

Han har bommet en gang, beklaget og NRK lagde innslag om denne feilinformasjonen. I tillegg la han seg flat og beklaget i dag også. Hvordan kan en bom indikere i hvert fall at de er av varierende troverdighet? 

Skrevet
hintoghist skrev (1 minutt siden):

Se og Hør beklaget vel at de ikke kunne dokumentere at hun ble 4 mnd ekstra for å holde henne unna brorens rampestreker i Oslo? De kunne ikke bevise det. Men det er jo klart at det er derfor de har sendt henne vekk. Samme gjelder Sverre M.

Dette er ikke riktig nei. Andersen la seg helt flat og sa at de i dette oppslaget hadde gjort en ren feil. Vinklingen deres var rent oppspinn, den er tilbakevist, og de har sagt seg enige i det.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal Ottar være på hans side? 🧐 Kvinnegruppen Ottar? Hva mener du egentlig? 

Et hjertesukk fra meg. Ser så mange kvinner som bortforklarer Marius sin vold med at det er synd på ham. 'Hvilken sjanse hadde han' etc.

Jo mer feministisk de er, jo mer virker de opptatt av gjerningsmannens ve og vel heller enn ofrene hans. I min erfaring siste uka.

Jeg fikk kjeft på jobb da jeg sa han måtte få livstid i fengsel.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke riktig nei. Andersen la seg helt flat og sa at de i dette oppslaget hadde gjort en ren feil. Vinklingen deres var rent oppspinn, den er tilbakevist, og de har sagt seg enige i det.

Men de må jo hatt det fra et sted?

• Liker 4
Skrevet
hintoghist skrev (Akkurat nå):

Men de må jo hatt det fra et sted?

Ja, fra en kilde som påsto noe h*n ikke hadde innsikt i eller grunnlag for. Se og Hør faktasjekket ikke godt nok, og dummet seg ut.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Reisejenta skrev (På 19.11.2024 den 17.31):

Dette er det samme jeg leste på Reddit for noen måneder siden som så ble slettet. Det var altså virkelig noe i disse ryktene. Når man ikke trodde det var mulig at noe kunne bli verre. MBH er så avskyelig at det ikke finnes ord som er  dekkende.  Og jeg er helt sikker på at det kommer mer i samme gate fremover etter hva jeg leser andre steder i dag. Får håpe han blir sittende i varetekt. Samfunnet må beskyttes mot voldsmenn og voldtektsmenn som han. Stakkars stakkars ofre. 

Leser det samme andre steder jeg også. Og alt jeg har lest så langt har jo vist seg å stå i avisen noen uker senere.

Samfunnet må vernes mot denne voldtektsmannen.

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
hintoghist skrev (6 minutter siden):

Se og Hør beklaget vel at de ikke kunne dokumentere at hun ble 4 mnd ekstra for å holde henne unna brorens rampestreker i Oslo? De kunne ikke bevise det. Men det er jo klart at det er derfor de har sendt henne vekk. Samme gjelder Sverre M.

Er vel ikke så vanskelig å forstå at de ønsker de vekk fra all støyen, uansett hvor mye enkelte prøver å argumentere det bort.

• Liker 11
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Er vel ikke så vanskelig å forstå at de ønsker de vekk fra all støyen, uansett hvor mye enkelte prøver å argumentere det bort.

Avgjørelsen om Ingrid Aleksandras forlengede opphold ble tatt i februar, lenge før støyen brøt løs.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
hintoghist skrev (2 minutter siden):

Et hjertesukk fra meg. Ser så mange kvinner som bortforklarer Marius sin vold med at det er synd på ham. 'Hvilken sjanse hadde han' etc.

Jo mer feministisk de er, jo mer virker de opptatt av gjerningsmannens ve og vel heller enn ofrene hans. I min erfaring siste uka.

Jeg fikk kjeft på jobb da jeg sa han måtte få livstid i fengsel.

Skjønner at du ble motsagt da, ja. Tro det eller ei; det går an å ha flere tanker i hodet her: synes synd på en fyr som har fucket til livet for andre og seg selv og gjort alvorlige kriminelle handlinger, og samtidig forvente at han får en straff som reflekterer alvorligheten. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Purple Basil skrev (32 minutter siden):

Det er til å bli mørkeredd av. NRKs standpunkt er altså at maktpersoner skal få herje rundt, slå og voldta kvinner uten at noen utenfor skal stille kritiske spørsmål ved det. Dette er en trist dag for alle som har døtre. 

Hva bygger du denne interessante konklusjonen på?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
hintoghist skrev (10 minutter siden):

Jo mer feministisk de er, jo mer virker de opptatt av gjerningsmannens ve og vel heller enn ofrene hans. I min erfaring siste uke.

(Beklager at jeg forkortet innlegget ditt noe.)

Jeg tror dette handler mer om politisk ståsted og mindre om kampen for kvinners rettigheter.

• Liker 2
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Ja, fra en kilde som påsto noe h*n ikke hadde innsikt i eller grunnlag for. Se og Hør faktasjekket ikke godt nok, og dummet seg ut.

Ja, alle medier gjør feil fra tid til annen. Og de har jo innrømmer selv og beklaget. Men hvorfor fokuserer du på dette fremfor alt det prisverdige Se og Hør har gjort ved å være nyhetsledende i denne saken og avslørt en mann som bedriver vold og mest sannsynlig også voldtar kvinner og så er det Se og Hørs mediedekning du har fokus på? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Purple Basil skrev (42 minutter siden):

NRKs standpunkt er altså at maktpersoner skal få herje rundt, slå og voldta kvinner uten at noen utenfor skal stille kritiske spørsmål ved det. 

Maktpersoner? Hvilke maktpersoner? Hva gjør MBH til en sådan?

• Liker 7
Skrevet
Reisejenta skrev (2 minutter siden):

Ja, alle medier gjør feil fra tid til annen. Og de har jo innrømmer selv og beklaget. Men hvorfor fokuserer du på dette fremfor alt det prisverdige Se og Hør har gjort ved å være nyhetsledende i denne saken og avslørt en mann som bedriver vold og mest sannsynlig også voldtar kvinner og så er det Se og Hørs mediedekning du har fokus på? 

Fordi det gir en god illustrasjon på kvaliteten på kildene deres kanskje? dermed har det interesse ut over det ene tilfellet. Her var de uheldige og ble avslørt, men det er jo god grunn til å spørre hvor troverdig alt det andre de skriver. Skremmende å se hvordan folk svelger rått alt de skriver og hyller dem opp i skyene.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes norsk presse har vært ganske så servile. Ja, mange oppslag om sakens fakta, men lite systemkritikk. Jeg mener hele saken vil være et godt utgangspunkt for å drøfte monarkiets framtid, kongehusets manglende inngripen, kongens totale fravær. Pressen er alt for unnfallende her, og svikter igjen ( akkurat som vi så under pandemien). Forholdene er for små her, og det norske folk litt lite sofistikerte ( ndg modenhet i forhold til det å ha en ordentlig debatt om monarki som styreform). 
Det som også burde vært diskutert mye mer, er hvorledes håndteringen av denne saken gjenspeiler holdningen man har til kvinner som offer for seksuelle overgrep. For eksempel: Det er mulig det er begått voldtekt på en kongelig eiendom! Kan ikke se at dette er blitt problematisert i noen særlig grad. Nei, vet dere. Dette stinker! Tror ikke dette vil stå seg særlig godt, når den verste støyen har lagt seg. 

• Liker 15
  • Nyttig 25
Gjest Kattedama
Skrevet
Sgirl skrev (2 minutter siden):

Synes norsk presse har vært ganske så servile. Ja, mange oppslag om sakens fakta, men lite systemkritikk. Jeg mener hele saken vil være et godt utgangspunkt for å drøfte monarkiets framtid, kongehusets manglende inngripen, kongens totale fravær. Pressen er alt for unnfallende her, og svikter igjen ( akkurat som vi så under pandemien). Forholdene er for små her, og det norske folk litt lite sofistikerte ( ndg modenhet i forhold til det å ha en ordentlig debatt om monarki som styreform). 
Det som også burde vært diskutert mye mer, er hvorledes håndteringen av denne saken gjenspeiler holdningen man har til kvinner som offer for seksuelle overgrep. For eksempel: Det er mulig det er begått voldtekt på en kongelig eiendom! Kan ikke se at dette er blitt problematisert i noen særlig grad. Nei, vet dere. Dette stinker! Tror ikke dette vil stå seg særlig godt, når den verste støyen har lagt seg. 

Det er mange problemstillinger knyttet opp til de kriminelle handlingene som er utført ved kongelige eiendom. Hørte jeg riktig når det ble uttalt at MBH var involvert i narkohandel også?

Skrevet

Siktet for 2 voldtekter, og en 3. muligens "på gang". Stakkars Marius som ble "forfulgt" i Italia......

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Gjest Kattedama
Skrevet

Jeg tror ikke et sekund på at Debatten valgte dette tema nå, fordi de har sittet på hendene. Det har vel ikke kokt så mye rundt denne saken som nå, etter alt som har kommet frem. Veldig beiling at NRK skal drive med «folkeopplysning» om mediepress nå. De kan ta rollen som moralens vokter og fortsatt være på godfot med kongefamilien og da særlig Mette. 

«Overfor Se og Hør forklarer Solvang hvorfor «Debatten» velger å dekke Høiby-saken nå.

81076223.webp?imageId=81076223&x=0.00&y=

- Helt ubegripelig

- Det er fordi vi ikke føler vi kommer oss utenom lenger. Vi har sittet på hendene og latt resten av presse-Norge dekke saken, men nå har det strammet seg såpass til at vi føler det er riktig å behandle den.»https://www.seher.no/kjendis/slar-tilbake-nei-takk/82272418

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke MBH har delt filmen som han tok av voldtekten til de kriminelle vennene sine. 
Men blir ikke overrasket hvis han har gjort det.

Synes så synd på damene som er offer i denne saken. Tror det er flere enn det som har kommet fram.

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...