Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

Narkotika, vold og seksuelle overgrep er det Marius har bedrevet over en årrekke og jeg nekter å tro at det ikke har vært tegn! Her har du vår kommende dronning sitt største forbilde, sitert fra egen tale når hun fylte 18 år.

Og nei, jeg tror ikke IA er av samne kaliber, men hun har to foreldre som er vårt neste kongepar og som har visst om mye av dette, men som har holdt hånden over han og latt han fortsette. Narkotika er ikke det jeg anser som det verste, selv om det er ille nok, men en destruktiv adferd som skader andre fysisk og psykisk. Det blir helt feil for meg å se kronprinsparet snakke om kvinnevold og vold i nære relasjoner med tanke på hva de selv har lukket øynene for hvor de har beskyttet gjerningsmannen gjennom å forsørge han og å ikke handle med viten om hva deres sønn og stesonn har bedrevet. Forbilder? Nei! Tver i mot, jeg har ingen tillit. Her er det familie før alt annet, til tross for den unike posisjonen de innehar i Kongeriket Norge.

Ikke sikkert IA har visst hvor alvorlig det har vært, og seksuelle overgrep kan jeg ikke tenke meg at verken hun eller SM har visst om? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Ikke sikkert IA har visst hvor alvorlig det har vært, og seksuelle overgrep kan jeg ikke tenke meg at verken hun eller SM har visst om? 

Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at jeg ikke skriver om at de visste om seksuelle overgrep, men fysisk og psykisk vold. Jeg tror heller ikke IA visste hvor ille han er, men det må ha vært tegn!

"Det blir helt feil for meg å se kronprinsparet snakke om kvinnevold og vold i nære relasjoner med tanke på hva de selv har lukket øynene for hvor de har beskyttet gjerningsmannen gjennom å forsørge han og å ikke handle med viten om hva deres sønn og stesonn har bedrevet." 

Endret av K_mb
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Aricia skrev (På 12.6.2025 den 17.39):

Det Se og Hør-redaktøren uttalte seg om i forbindelse med påstandene om en avtale mellom kongehus og presse var rusproblemer. Dette hadde pressen unnlatt å skrive om fordi de vurderte det som privat, til tross for at de altså hadde kjent til det. Det er presisert et utall ganger her nå, så nytter ikke å forsøke å avspore og latterliggjøre ved å komme trekkende med alle slags andre tullesaker sladderpressen dekker hele tiden. Den avgjørelsen bunner i en presseetisk vurdering, og den delen av VVP henger klart sammen med at retten til privatliv er en menneskerett, nedfelt i lovverket vårt.

Så la oss ta sitatet en gang til dere:

https://www.journalisten.no/marius-borg-hoiby-nevner-avtale-med-mediene-i-lydopptak-avvises-blankt-av-redaktorer/622502

Ellers: På noen punkter sammenfaller faktisk pressens selvpålagte etiske regelverk med Norges lover. For det er altså ikke slik at jus og etikk er inkompatible størrelser, sånn til informasjon.

Siteres til glede for nye lesere.

• Liker 5
Skrevet (endret)
K_mb skrev (6 minutter siden):

Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at jeg ikke skriver om at de visste om seksuelle overgrep, men fysisk og psykisk vold. Jeg tror heller ikke IA visste hvor ille han er, men det må ha vært tegn!

Leste litt fort, beklager det. Men ellers, tror nok mye av det som HM og MM har visst, har vært holdt skjult for småsøsknene. Det er hvert fall det som hadde vært mest logisk for at de skulle kunne hatt et godt søskenforhold. Så det er ikke så rart at IA ser/så på ham som et forbilde. Tipper han har vært snill mot henne og SM. 

Så er jeg enig i det du sier om å fronte temaet kvinnevold, mens de selv har lukket øynene for hva sønnen har styrt med.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (Akkurat nå):

Så ingen som konkret har bekreftet at dette var årsaken? Det var det jeg etterspurte dokumentasjon på, men dette er svar godt nok på det spørsmålet. 

Nå følges nok disse prinsippene for privatlivets fred for både offentlige og private personer ut fra både en journalistisk ryggmargsrefleks, kompetanse om regelverket og antakelig diskusjoner i redaksjonene, uten at noen mener det må forklares nærmere, siden alle vet at «slik er det». 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Leste litt fort, beklager det. Men ellers, tror nok mye av det som HM og MM har visst, har vært holdt skjult for småsøsknene. Det er hvert fall det som hadde vært mest logisk for at de skulle kunne hatt et godt søskenforhold. Så det er ikke så rart at IA ser/så på ham som et forbilde. Tipper han har vært snill mot henne og SM. 

Det går bra, men jeg er svært bevisst på at når jeg skriver om Marius sine kriminelle aktiviteter som involverer seksuelle overgrep så har jeg ingen holdepunkter for å påstå at kronsprindparet visste om overgrepene og derfor skriver jeg ikke det.

Når det kommer til tegn så er det ikke sånn at man blir voldelig over natten, man har ofte en negativ adferd fra tidlig alder og jeg gidder ikke engang å skylde på rus for det blir bare unnskyldninger for en adferd som ligger latent.

Endret av K_mb
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

Det går bra, men jeg er svært bevisst på at når jeg skriver om Marius sine kriminelle aktiviteter som involverer seksuelle så har jeg ingen holdepunkter for å påstå at kronsprindparet visste om overgrepene og derfor skriver jeg ikke det.

Når det kommer til tegn så er det ikke sånn at man blir voldelig over natten, man har ofte en negativ adferd fra tidlig alder og jeg gidder ikke engang å skylde på rus for det blir bare unnskyldninger for en adferd som ligger latent.

Vi vet jo at de har blitt varslet, da, så etter det har de jo visst noe. Og dette med at MM måtte bryte inn på skipet (eller hvor det nu var), så det har ikke bare vært tegn, det har jo vært mer enn det sånnsett. Det gjør det jo enda mer ubehagelig at hun fronter kvinnevold-saken.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Vi vet jo at de har blitt varslet, da, så etter det har de jo visst noe. Og dette med at MM måtte bryte inn på skipet (eller hvor det nu var), så det har ikke bare vært tegn, det har jo vært mer enn det sånnsett. Det gjør det jo enda mer ubehagelig at hun fronter kvinnevold-saken.

Kronprinsparet har beviselig visst mer enn de har uttalt, og kronprinsen kom med en reinspikka løgn om hva de har visst. Hvem kan ha tillit til noe sånt?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
K_mb skrev (4 minutter siden):

Kronprinsparet har beviselig visst mer enn de har uttalt, og kronprinsen kom med en reinspikka løgn om hva de har visst. Hvem kan ha tillit til noe sånt?

Det er så sant. Episoden på kongeskipet skjedde sommeren 2020 - så familien har visst mye. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Uten at det beviser noe, men mange i miljøet rundt Marius har visst om disse voldtektene. Det ser vi jo også i de lekkede tekstmeldingene hvor noen uttaler noe i retning av ‘hvis han ikke har sletta de bildene, så fortjener han ikke bedre’. Hvor sannsynlig er det at sikkerhetsfolkene rundt Marius og resten av familien, ikke skal ha snappet opp denne informasjonen?

Flere av voldtektene har skjedd på Skaugum. Hva sier det om vaktholdet rundt de kongelige og deres residenser, hvis dette har kunnet pågå uten at noen vakter eller sikkerhetsfolk har visst noe? Og hvis DE har visst, hvor sannsynlig er det at de ikke har informert kronprinsparet?

Og om IA og SM. De har festet og levd i samme sosiale miljø som Marius (beste vestkant). Hvor sannsynlig er det at «ryktene» om Marius sine eskapader ikke har nådd dem? 

Jeg konkluderer ikke med noe her, men jeg mener det er betimelig å gjøre seg noen betraktninger omkring disse spørsmålene. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Uten at det beviser noe, men mange i miljøet rundt Marius har visst om disse voldtektene. Det ser vi jo også i de lekkede tekstmeldingene hvor noen uttaler noe i retning av ‘hvis han ikke har sletta de bildene, så fortjener han ikke bedre’. Hvor sannsynlig er det at sikkerhetsfolkene rundt Marius og resten av familien, ikke skal ha snappet opp denne informasjonen?

Flere av voldtektene har skjedd på Skaugum. Hva sier det om vaktholdet rundt de kongelige og deres residenser, hvis dette har kunnet pågå uten at noen vakter eller sikkerhetsfolk har visst noe? Og hvis DE har visst, hvor sannsynlig er det at de ikke har informert kronprinsparet?

Og om IA og SM. De har festet og levd i samme sosiale miljø som Marius (beste vestkant). Hvor sannsynlig er det at «ryktene» om Marius sine eskapader ikke har nådd dem? 

Jeg konkluderer ikke med noe her, men jeg mener det er betimelig å gjøre seg noen betraktninger omkring disse spørsmålene. 

Når det kommer til tekstmeldinger - uansett sikkerhet rundt dem, har de vel ikke myndighet til å gå inn på private tekstmeldinger? Vet ikke hvordan dette funker. Det er vel ikke sånn at sikkerhetsvaktene står over dem når de er hjemme? Jeg ser faktisk for meg at dette har vært ganske enkelt å skjule. Ellers tenker jeg at IA og SM garantert har hørt rykter, men vi vet jo ikke hva og hvor detaljert disse ryktene har blitt presentert til akkurat dem. Kan liksågodt ha gått over hodet på dem, hvert fall de groveste ryktene? Men er betimelige spørsmål, og har lurt på dette selv også. Jeg bare klarer ikke skjønne at så mange skulle ha visst om det uten at noe har blitt gjort. I så fall er det mange medskyldige her.

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Når det kommer til tekstmeldinger - uansett sikkerhet rundt dem, har de vel ikke myndighet til å gå inn på private tekstmeldinger? Vet ikke hvordan dette funker. Det er vel ikke sånn at sikkerhetsvaktene står over dem når de er hjemme? Jeg ser faktisk for meg at dette har vært ganske enkelt å skjule. Ellers tenker jeg at IA og SM garantert har hørt rykter, men vi vet jo ikke hva og hvor detaljert disse ryktene har blitt presentert til akkurat dem. Kan liksågodt ha gått over hodet på dem, hvert fall de groveste ryktene? Men er betimelige spørsmål, og har lurt på dette selv også. Jeg bare klarer ikke skjønne at så mange skulle ha visst om det uten at noe har blitt gjort. I så fall er det mange medskyldige her.

Ser jeg kanskje var uklar rundt det med tekstmeldingene. «Noen» må ha visst om voldtektene og bildene, og et bevis på det er at det har blitt diskutert via tekstmeldinger innad i «vennegruppa» til Marius. Så hvis denne vennegruppa har visst, hva er da sjansen for at ikke sikkerhetsvakter etc. har visst? 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Ser jeg kanskje var uklar rundt det med tekstmeldingene. «Noen» må ha visst om voldtektene og bildene, og et bevis på det er at det har blitt diskutert via tekstmeldinger innad i «vennegruppa» til Marius. Så hvis denne vennegruppa har visst, hva er da sjansen for at ikke sikkerhetsvakter etc. har visst? 

Det er jo en viss sannsynlighet for at flere kan ha visst ja.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 timer siden):

Det er jo en viss sannsynlighet for at flere kan ha visst ja.

Vennen skriver jo i snapgruppa at man har visst om 4-5 sovevoldteker.

Screenshot_20250615_065946_Gallery.jpg

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
heppernkax skrev (5 minutter siden):

Vennen skriver jo i snapgruppa at man har visst om 4-5 sovevoldteker.

Screenshot_20250615_065946_Gallery.jpg

Ja, at omgangskretsen har visst, er det jo ingen tvil om. Her var det vel i utgangspunktet snakk om hvorvidt sikkerhetsvakter og sånt hadde visst.

• Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (På 13.6.2025 den 9.15):

Men da skjønner jeg ikke hvorfor han har lappen 😵‍💫

Han er ikke nødvendigvis  fratatt pga rus. Akkurat hva de legger i helse og tåkegrense , kan jo være så mangt.  Uansett så har det vel ikke stått npe steder at han har blitt fratatt lappen pga rus. Og i nrk artikkelen  står  det også, at de ikke vil si noe om hvor lenge han har vært uten. Så det vil jo si , litt bakover i tid før 31 okt.  Og ikke fra 31 okt.og grunnlaget som er gitt  er helse og tålegrense

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-har-blitt-fratatt-forerkortet-1.17106270

Nettavisen skriver august, og at han har fått igjen fører retten etter ca 6 mnd

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-har-fatt-tilbake-forerkortet/s/5-95-2355565

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (7 timer siden):

Han har vel ikkke voldtatt noen på gårdsplassen så vidt jeg vet. Ikke står det sikkerhetsvakter etc på soverømmet og overvåker de når de sover, har sex, skroller på tlf etc. Så hvordan tenker du at politiet  , sikkerhetsvakter etc, skulke vire om overgrep, ofrene selv ikke visste  om.

Noen i venne gjengen har tydelig visst. Så tyder jo på at han fortalt noen  om hva han har holdt på med.

Men sikkerhets folk, politiet etc? Nei hvordan skulle de vite om det, før de fant brviser på det. Husk, det er også politiet  som har varslet ofreme her om det etter funn på beslaglagt telefon. Ikke de som har opplyst noen om det. Dvs eneste som kan ha visst noe, er evmt de han selv har fortalt det til

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Han har vel ikkke voldtatt noen på gårdsplassen så vidt jeg vet. Ikke står det sikkerhetsvakter etc på soverømmet og overvåker de når de sover, har sex, skroller på tlf etc. Så hvordan tenker du at politiet  , sikkerhetsvakter etc, skulke vire om overgrep, ofrene selv ikke visste  om.

Noen i venne gjengen har tydelig visst. Så tyder jo på at han fortalt noen  om hva han har holdt på med.

Men sikkerhets folk, politiet etc? Nei hvordan skulle de vite om det, før de fant brviser på det. Husk, det er også politiet  som har varslet ofreme her om det etter funn på beslaglagt telefon. Ikke de som har opplyst noen om det. Dvs eneste som kan ha visst noe, er evmt de han selv har fortalt det til

Dette er mitt poeng også. Med mindre overgrepene har skjedd foran nesa på dem, er det ikke sikkert at sikkerhetsvaktene visste om det. Hvert fall ikke mens det pågikk. Hva de har hørt av rykter i ettertid vet jo ingen av oss, men det er jo ikke usannsynlig at noe har kommet dem for øre. Men det har jo sannsynligvis bare blitt tolket som rykter.

• Liker 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (På 12.6.2025 den 22.47):

Ja, nettopp. Fint at kronprinsparet har fått psykisk helsehjelp, så de kan ha det så bra som aldri før og smile og være glad. Men hva med ofrene til MBH?Hadde dette paret tatt grep og agert etter avvergingsplikten, når de fikk vite i hva som foregikk mellom MBH og JS, ville det da ha fått en ende på det og flere ofre blitt spart? 

Hva skulle de avverge? Så hvilken avvergingsplikr er det du sikter til? Har ikke hørt om avvergingsplikt som gjelder mnd og år i etterkant, ei heller noe som gjelder informasjonen  via noen andre. Hvis du mener kronprinsparet hadde en avvergingaplikt iht informasjonen  år etter et brudd, hva tenker du om avvergingsplikten da evnt moren til  julianne hadde, siden jun har visst om dette i ett år før hun tok kontakt  med kronprinsparet.  Og hva konkret mener du de 3 skulle avverget iht at de to ikke hadde mer kontakt? Det er ikke slik avvergingsplikt fungerer

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Dette er mitt poeng også. Med mindre overgrepene har skjedd foran nesa på dem, er det ikke sikkert at sikkerhetsvaktene visste om det. Hvert fall ikke mens det pågikk. Hva de har hørt av rykter i ettertid vet jo ingen av oss, men det er jo ikke usannsynlig at noe har kommet dem for øre. Men det har jo sannsynligvis bare blitt tolket som rykter.

Skjønner ikke dette enorme behovet for å finne en annen synder for marius sine handlinger  enn han selv. Er nesten imponert over alle andre som pekes på og har skylden for matius sine handlinger utover han selv.

Det  jo ikke faren hans, men kronprinsparet, sikkerhetsvakter. Garden etc. Mens det er i prinsippet  kun en skyldig og kun en som har ansvar for egne handlinger. 

Litt dobbelt moralistisk er det også å kritisere kronprinsparet om å ikke gjøre noe, som blir informert via en 3 person ett år etter. Av andre som har visst om det i over ett år, direkte fra en involvert. Så den såkalte avvergingsplikten, (som ikke gjelder ting bakover i tid) gjelder visst kun kronprinsparet  og ingen andre. 

Det påpekes ønske om likhet for loven, samtidig  som det fremmes ønske om det motsatte,  at loven gjelder mer for noen enn andre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...