Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (35 minutter siden):

Hvilken støtte skal kuttes? Kan begynne med diplomatpass, gratis bolig og 20.000 skattefrie kroner i lommepenger.

Hva er nyttig og god avstand? (denne  jeg tolket som å kutte han ut, så har da sikkert misforstått) - få personen vekk fra eiendommen hvor han tidligere har voldtatt folk og hatt 'festival' med HA og bhatti-gjengen i leiligheten til HM og MM, det er helt vanlig praksis at man anbefaler geografisk avstand i slike tilfeller.

Hvordan kjenne på egne handlinger? Grenser. Forklare hva ståa faktisk er, og hvor forferdelig det er å håne offerene sine på tiktok, viser finger osv?

Hvor skal han bo? Det har vi et sosialnett i norge som sikrer, men da må man først innse at skjermingen ikke fungerer. NAV bestemmer dette.

Hva skal han leve av?  Om han er arbeidsløs kan han gå på NAV som resten av norges befolkning. Det er konsekvensen av å bryte utallige norske lover.

Og hva skal det hjelpe mot? En konstant oppførsel som viser at han driter i regler og lover. Konsekvenstenkning, ansvarsfølelse og selvinnsikt.

Hvilken støtte skal kuttes? Kan begynne med diplomatpass, gratis bolig og 20.000 skattefrie kroner i lommepenger.

Hva er nyttig og god avstand? (denne  jeg tolket som å kutte han ut, så har da sikkert misforstått) - få personen vekk fra eiendommen hvor han tidligere har voldtatt folk og hatt 'festival' med HA og bhatti-gjengen i leiligheten til HM og MM, det er helt vanlig praksis at man anbefaler geografisk avstand i slike tilfeller.

Hvordan kjenne på egne handlinger? Grenser. Forklare hva ståa faktisk er, og hvor forferdelig det er å håne offerene sine på tiktok, viser finger osv?

Hvor skal han bo? Det har vi et sosialnett i norge som sikrer, men da må man først innse at skjermingen ikke fungerer. NAV bestemmer dette.

Hva skal han leve av?  Om han er arbeidsløs kan han gå på NAV som resten av norges befolkning. Det er konsekvensen av å bryte utallige norske lover.

Og hva skal det hjelpe mot? En konstant oppførsel som viser at han driter i regler og lover. Konsekvenstenkning, ansvarsfølelse og selvinnsikt.

Svar ovenfor.

Noen ganger må man nå bunnen for å ta tak. Marius kommer ikke til å nå bunnen om han hele tiden skjermes av sine dumsnille foreldre.

Om man skal ut av et dårlig mønster kan man ikke bare fortsette som før. Det er definisjonen av galskap. Om Marius vil bli bedre bør han helt vekk fra hele miljøet, inkludert sine foreldre som ikke klarer å ta tak.

Endret av 1600
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korpsnerden skrev (2 timer siden):

Men det du da ikke forstår fra oss som "okker og akker" er signalene vi oppfatter.  Det er ikke det konkrete madrasskjøpet eller det at de drar på besøk til IA og overnatter på hotell som er problemet. Det er det at de ved å vise seg offentlig med MBH viser verden at de 1) støtter MBH og bare ham (så langt de ikke har tatt avstand fra hans handlinger og  vold/voldtekt generelt, ikke uttrykt støtte til ofrene osv) og  2) at de oppfører seg som om ingenting hadde skjedd (måtte de handle offentlig og dra på offentlig hotell midt i denne stormen når det finnes alternativer?) 

Er det en ting kongehuset er vant til å forholde seg til så er det hvilke signaler deres handlinger symboliserer, så at dette er helt tilfeldig og kun spontane handlinger kjøper jeg ikke. 

Jeg, i motsetning til deg, tviler sterkt på at de som mener disse handlingene er helt rimelige og fornuftige er i klart mindretall, men det får vi dessverre aldri fasit på. 

Det uthevede: Nei og atter nei.

1. At kronprinsparet og deres (øvrige) barn har kontakt med Borg Høiby utenfor egne tomtegrenser er for det første ikke å "vise seg offentlig" med ham, det er bare å bevege seg fritt i det offentlige rom, slik de har like mye lov og rett til som alle andre. De gikk ikke tur sammen ned Karl Johan heller liksom, de valgte et sted utenfor allfarvei.

2. At familien har kontakt og samles betyr da IKKE at de "støtter Borg Høiby og bare ham" (mht siktelsene mot ham?). Det betyr bare at de som familie fremdeles har kontakt med hverandre i en vanskelig tid. 

3. Å treffe hverandre som familie på et øde sted midt i en krise er IKKE å "oppføre seg som om ingenting hadde skjedd". Det er (også) en eklatant overfortolkning og overdramatisering.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og latterliggjøring. Husk å diskuter en brukers ytringer og meninger, ikke personen bak brukeren ved å kalle de både det ene og det andre. 

Forumansvarlig

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Blandet  litt teksten din i dette sitatet med andre brukere som skriver at de skal kuttte han ut og ta avstand.  (Noen svar  lengre  bak i tråden)

Sitat: Kutt støtte, ikke gi de bolig, skap avstand og la de kjenne på egne handlinger. Hva er det så langt her som tyder på at noe av dette er gjort?

Litt usikker på hva du legger i dettte.

Hvilken støtte skal kuttes?

Hva er nyttig og god avstand? (denne  jeg tolket som å kutte han ut, så har da sikkert misforstått)

Hvordan kjenne på egne handlinger? 

Hvor skal han bo?

Hva skal han leve av? 

Og hva skal det hjelpe mot?

Jeg spør fordi jeg ser endel lignende komentarer som ligner.  Men innholdet og praksis iht  hva man egentlig mener og hvordan dette skal foregå i paksis, og evnt hvordan  det  skal hjelpe på marius sin oppførsel,  blir  mer diffust

Han bør få seg en leilighet borte fra foreldrene og ta ansvar for egne handlinger. 

Vet ikke hvorfor han ikke jobber - men enten må han jobbe eller så må han registrere seg hos NAV slik andre må. 

Hvordan skal MBH få motivasjon til å endre livet sitt når han bor gratis i en flott enebolig og får penger fra mamma hver måned?

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (24 minutter siden):

Hvem har sagt at de skal vise han ryggen?

Å sette grenser, og kutte finansiell støtte, er ikke å vise han ryggen. Heller motsatt. Å fortsette som før, når han nå er siktet for voldtekt på skaugum, er å vise han ryggen.

Du tror dette er sort hvit, det viser en helt basal forståelse av hvordan det er å være foresatt av rusavhengige mennesker. Det går an å vise omsorg og å sette klare grenser og forventninger. Spesielt når tidligere mønster ikke har fungert. Fool me once..

Denne heseblesende argumenteringen for at man ikke skal foreta seg noe fordi det ville være å vise han ryggen har jo gjort at de har havnet i denne situasjonen. Da må man kanskje prøve noe annet enn jetset-liv, gratis livsopphold og lommepenger, og heller la MBH møte systemet som alle andre som er i denne situasjonen. MM og HM er ikke eksperter, kanskje det er på tide å slutte skjermingen og heller la noen i systemet prøve seg? Det de har gjort har ikke fungert, det viser de utallige siktelsene.

Problemet er at iht det jeg har markert ut, ikke har noe med marius sine handlinger å gjøre. Marius er ikke eneste person i verden eller landet norge som er voldelig mot damer og bedriver voldtekter. 

Der finner du også folk som er fattigluser fra før, alikevel  holder på sånn. Hva skal man ta fra dem?

Så ser ikke at marius skal slutte med det han har holdt på med iht å ha ingenting.  Å ha ingenting vil i ytterste konsekvens,  generere mer slik oppførsel.  

Når marius ikke bodde på skaugum,  pådro  han seg bla mye gjeld. Gjeld gir et større behov for penger. Penger faller ikke ned i fanget . Og i ytterste konsekvens kan føre til økonomisk kriminell vinning. 

Hans mor, far og stefar  har tatt over hans økonomi  etter dette. Noe han har evnt samtykket til , da man ikke bare kan ta over noens økonomi  uten samtykke. 

Så da tolker  jeg det slik at de har blitt enige om en løsning på ett problem han har. 

Hans mor og far gir han 20.000kr i mnd til livsopphold.  Dvs 10.000kr i mnd til hver. Det er ikke luksus. Og ca samme  han hadde fått fra nav. 

Iht medavhengighet og råd iht det. Er dette helt innafor. Og god måte å hjelpe på. Trengs det uvanlige utgifter,  skal man ikke gi penger,  men evnt heller kjøpe det til dem. Så når mor er med å kjøper madrass, er det riktig og innafor iht medavhengighet og god hjelp. 

For å nevne noe, som viser at de evner å vite hbor grenser går iht å yte hjelp, og ikke  være medavhengig.  Og madrasskjøpet viser at mor ikke lar seg manipulere til å utbetale ektra penger han kunne ha brukt på andre ting enn å kjøpe den madrassen. Det er for meg å sette grenser

Da har han nok til livsopphold og ikke alt mulig annet. Det hindrer ikke  slutt på rus etc. Men det reduserer tilgang til penger til det. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/politidirektoratet-tok-pant-i-marius-borg-hoiby-og-juliane-snekkestads-tonsberg-bolig/s/5-95-2079123

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-fikk-20-000-kroner-fra-foreldrene-i-maneden/s/5-95-2164233

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Problemet er at iht det jeg har markert ut, ikke har noe med marius sine handlinger å gjøre. Marius er ikke eneste person i verden eller landet norge som er voldelig mot damer og bedriver voldtekter. 

Der finner du også folk som er fattigluser fra før, alikevel  holder på sånn. Hva skal man ta fra dem?

Så ser ikke at marius skal slutte med det han har holdt på med iht å ha ingenting.  Å ha ingenting vil i ytterste konsekvens,  generere mer slik oppførsel.  

Når marius ikke bodde på skaugum,  pådro  han seg bla mye gjeld. Gjeld gir et større behov for penger. Penger faller ikke ned i fanget . Og i ytterste konsekvens kan føre til økonomisk kriminell vinning. 

Hans mor, far og stefar  har tatt over hans økonomi  etter dette. Noe han har evnt samtykket til , da man ikke bare kan ta over noens økonomi  uten samtykke. 

Så da tolker  jeg det slik at de har blitt enige om en løsning på ett problem han har. 

Hans mor og far gir han 20.000kr i mnd til livsopphold.  Dvs 10.000kr i mnd til hver. Det er ikke luksus. Og ca samme  han hadde fått fra nav. 

Iht medavhengighet og råd iht det. Er dette helt innafor. Og god måte å hjelpe på. Trengs det uvanlige utgifter,  skal man ikke gi penger,  men evnt heller kjøpe det til dem. Så når mor er med å kjøper madrass, er det riktig og innafor iht medavhengighet og god hjelp. 

For å nevne noe, som viser at de evner å vite hbor grenser går iht å yte hjelp, og ikke  være medavhengig.  Og madrasskjøpet viser at mor ikke lar seg manipulere til å utbetale ektra penger han kunne ha brukt på andre ting enn å kjøpe den madrassen. Det er for meg å sette grenser

Da har han nok til livsopphold og ikke alt mulig annet. Det hindrer ikke  slutt på rus etc. Men det reduserer tilgang til penger til det. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/politidirektoratet-tok-pant-i-marius-borg-hoiby-og-juliane-snekkestads-tonsberg-bolig/s/5-95-2079123

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-fikk-20-000-kroner-fra-foreldrene-i-maneden/s/5-95-2164233

Der du ser 'helt ok', ser jeg to foreldre som gjentar det samme som før og håper på andre utfall. Vi får være enige i å være uenige. Det er ikke så kult å henge med MBH om han bor i en ettromsleilighet på Lillestrøm, som det er om han bor på ett av Norges desidert fineste gods.

Konsekvens er det som etterlyses, og jeg tror ærlig talt ikke HM og MM er kapable til å gjennomføre konsekvens på en tilstrekkelig måte. Derfor håper jeg retten og staten Norge får Marius inn i andre tankemønstre og oppførsel når han forhåpentligvis dømmes til flere år i fengsel.

Forhåpentligvis vil en dom også gi MM og HM ro til å vurdere hvor dårlig deres reaksjon har vært til dette. Om de skal være konge og dronning bør de ganske hurtig endre kurs fra FAMILIEN FØRST til HELE NORGE.

Endret av 1600
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1600 skrev (20 minutter siden):

Svar ovenfor.

Noen ganger må man nå bunnen for å ta tak. Marius kommer ikke til å nå bunnen om han hele tiden skjermes av sine dumsnille foreldre.

Om man skal ut av et dårlig mønster kan man ikke bare fortsette som før. Det er definisjonen av galskap. Om Marius vil bli bedre bør han helt vekk fra hele miljøet, inkludert sine foreldre som ikke klarer å ta tak.

Bedre om du punkter i eget innlegg. For når jeg siterer deg. Og du har svart i min tekst. Blir ikke din tekst med i neste svar.  Så fint om du klipper ut fra min tekst og redigerer det inn i din egen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Friheten.

- Men; skjønner du at ei «fattiglus» slik du beskriver det: har mye mindre handlingsrom for å utøve overgrep, enn f.eks enn riking som Epstein? Klarer du å se sammenheng mellom makt og penger = større muligheter til å utføre overgrep uten å bli avslørt ? 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (15 timer siden):

Unnskyld, kanskje tar jeg feil, men:

er ikke du også en av de som har poengtert at mediatrykket på Marius og denne saken, har vært så voldsomt at det er helt ekstremt? - Og samtidig hevder du at han ikke er en rød klut? 

Uttrykket "rød klut" (fra tyrefekting) brukes i overført betydning om noe som kan hisse noen opp.

Og altså, helt alvorlig talt: Jeg er helt aldeles sikker på at det ikke er noen gjengs tendens i befolkningen i sin alminnelighet at de lar seg hisse opp og provosere av at Borg Høiby beveger seg ute i offentligheten så lenge han ikke er i varetekt eller soner straff etter domfellelse, eller at hans familie fremdeles faktisk har kontakt med ham. 

At medietrykket i saken har vært stort er ellers ikke noe jeg har funnet på - det er dokumentert gjentatte ganger av media med antall oppslag i løpet av gitte tidsrom. Det dreier seg om tall, antall klikk, sakens alvorlighetsgrad kombinert med høyest mulig kjendisfaktor, og allmenn interesse - og slett ikke nødvendigvis om den typen intense følelsesmessige engasjement man ser eksempler på i denne tråden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at det akkurat har hjulpet å støtte mannen med kommepenger og enebolig ref. adferd.

Mulig det kunne lønnet seg å satse på en ny taktikk. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Uttrykket "rød klut" (fra tyrefekting) brukes i overført betydning om noe som kan hisse noen opp.

Og altså, helt alvorlig talt: Jeg er helt aldeles sikker på at det ikke er noen gjengs tendens i befolkningen i sin alminnelighet at de lar seg hisse opp og provosere av at Borg Høiby beveger seg ute i offentligheten så lenge han ikke er i varetekt eller soner straff etter domfellelse, eller at hans familie fremdeles faktisk har kontakt med ham. 

100 % uenig med deg.
Hele tråden her samt «kongehuset» tråden viser det motsatte.
Samt andre diskusjonsforum.

Kongehuset øker sin upopularitet, spesielt MM, HM grunnet MBH.  Med det synker befolkningen sin respekt for dem som kongelige. Jo mer Marius ferdes rundt om i offentlig rom jo mer vil han bli behandlet av folket som en utstøtt sirkusape. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Friheten.

- Men; skjønner du at ei «fattiglus» slik du beskriver det: har mye mindre handlingsrom for å utøve overgrep, enn f.eks enn riking som Epstein? Klarer du å se sammenheng mellom makt og penger = større muligheter til å utføre overgrep uten å bli avslørt ? 

Og du tenker at det bare forsvinner av seg selv om han har mindre?

Han vil få ca samme tim å leve for, siden han får ca samne han ville ha fått fra nav. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Han vil få ca samme tim å leve for, siden han får ca samne han ville ha fått fra nav. 

Han vil ikke få den sosiale kapitalen han får av å leve på Skaugum, med garden, gratis bil og morro.

Jeg forstår fortsatt ikke at du ikke forstår hva sosial kapital er.

• Liker 18
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Han kan jobbe for å brødfø seg slik som de aller fleste må når de er nesten 30. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

100 % uenig med deg.
Hele tråden her samt «kongehuset» tråden viser det motsatte.
Samt andre diskusjonsforum.

Kongehuset øker sin upopularitet, spesielt MM, HM grunnet MBH.  Med det synker befolkningen sin respekt for dem som kongelige. Jo mer Marius ferdes rundt om i offentlig rom jo mer vil han bli behandlet av folket som en utstøtt sirkusape. 

Det uthevede: Det var jo det jeg sa i utgangspunktet, og som du protesterte mot. Borg Høibys blotte eksistens er en "rød klut" her i tråden, dvs i et smalt ekkokammer, ikke i sin alminnelighet.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Å gi eller ta vekk et sølvfat , endrer ingenting.  

Hvordan vet du det?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (Akkurat nå):

Det uthevede: Det var jo det jeg sa i utgangspunktet, og som du protesterte mot. Borg Høibys blotte eksistens er en "rød klut" her i tråden, dvs i et smalt ekkokammer, ikke i sin alminnelighet.

Du tror det bare er kvinneguiden hvor MBH er en rød klut?

Jeg tenker nærmest hele Norge ser han som det. Han er siktet for flere særdeles grove lovbrudd, inkludert voldtekt av nære venner og vedvarende vold mot 3 ekser. Det er vel heller riktig å si at de som ikke ser han som det er det smale ekkokammeret du forkynner. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (7 minutter siden):

At medietrykket i saken har vært stort er ellers ikke noe jeg har funnet på - det er dokumentert gjentatte ganger av media med antall oppslag i løpet av gitte tidsrom. Det dreier seg om tall, antall klikk, sakens alvorlighetsgrad kombinert med høyest mulig kjendisfaktor, og allmenn interesse - og slett ikke nødvendigvis om den typen intense følelsesmessige engasjement man ser eksempler på i denne tråden.

Ingen reagerer på at foreldrene har kontakt med sønnen sin  - langt ifra. Det folk reagerer på er f.eks. bildene fra madrasshandelen hvor mor og sønn står og ler og ser ut til å kose seg i butikken - dagen etter at samme sønn angivelig har voldtatt en kvinne i hjemmet sitt på Skaugum. 

Å reise på resort med kronprinsen og arveprinsessen virker totalt tonedøvt samme hva dere sier. Å ikke tro at folk IKKE reagerer - for det gjør de. 

Disse sakene føyer seg inn i rekken på ting kronprinsparet har foretatt seg og hvor folk rister oppgitt på hodet. Eksempler her er luksuscruiset i MIddelhavet hvor de nektet å fortelle hvem som eide båten eller hvem som betalte gildet:

https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=129276&sek=26939

Eller Epstein-saken som bare var helt skandaløst. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (38 minutter siden):

Hvilken støtte skal kuttes? Kan begynne med diplomatpass, gratis bolig og 20.000 skattefrie kroner i lommepenger.

Svar ovenfor.

Har han fortsatt diplomatpass? Hvorfor stoler folk så  blindt på det marius sier under politiavhør ? Om han faktisk snakket sant , hvordan vet du at det ikke har vært kutt? 

ja, han gå på nav. Han kan få plass på hospits eller stå i kø til kommunal bolig med andre med rusproblemer for og være sikre på at han er dømt til og mislykkes . Du vil at han skal ut av miljøet ved og kaste han inn i miljøet? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Jeg mener som sagt det motsatte. Folk generelt har massiv antipati mot en overklasse som forgriper seg både voldelig og seksuelt. Det er også årsaken til at nyhetene om han selger verden rundt, ikke fordi folk heier på ham akkurat. Når kongehuset velger å ferdes ute blant ordinære folk med ham, så trekker de dette fokuset mot seg selv som kongelige. 

• Liker 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...