Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

En krangel er gjensidig fra begge parter. En konflikt er også det. En høykonflikt mellom to parter med gjensidig skriking eller/og slosskamp der noen må gripe inn for å hindre eskalering, er nettopp høykonflikt og/eller vold. Som blant uregulerte tullinger i Ex on the Beach eller testosteronbomber i fylla på byen. 

Psykisk vold er verken krangel eller konflikt. Psykisk vold innebærer en maktskjevhet; de er ikke likeverdige. Man hadde vært likeverdige om man viste fingeren til manipulasjonen, stakk og aldri så seg tilbake. Men slik fungerer det jo ikke, grunnet manipulasjonens intrikate form, der man gradvis tåkelegges uten å forstå hva som skjer og slik har den andre allerede fått makt. 

Til det du skriver, så er det vel ingenting som tilsier at MBH har blitt utsatt for vold slik han hevder. Det er ikke tatt ut siktelse på det, men på hans vold mot henne. Ergo er det vel svært lite sannsynlig at hendelsen på båten bar preg av en symmetrisk relasjon som ved førstnevnte gjensidighet. Var de begge uregulerte, ligger det uansett en maktubalanse i forholdet fra før som ikke gjør situasjonen til en ordinær konflikt.

Bare noen tilleggsbetraktninger, og forutsatt at han er skyldig i siktelsen.

Takk for god nyansering!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K_mb skrev (11 timer siden):

Alle par krangler innimellom, men når den ene parten utagerer og er aggressiv mot den andre hvor den andre parten blir redd og utrygg så er det psykisk vold! Og når man vet at han har utsatt flere kvinner for psykisk vold så er det helt ubegripelig for meg at du bagatelliserer episoden og anser det for en vanlig krangel. Og igjen drar du inn rusproblemer for å unnskylde voldsmannen! 

"Og igjen drar du inn rusproblemer for å unn- skylde voldsmannen!"

Gitt forklaringen; hvordan kan man kalle reelle FAKTA for unnskyldninger...?

Endret av Zeniora
Redigering :)
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det hevdes at dette var en "vanlig krangel". 

Hvis dette var en "vanlig krangel" ville ikke: 

• Politiet snakket med familiemedlemmet som Julianne snakket med like før hendelsen for å få deres forklaring om hendelsen
  • Mette Marit hadde ikke vært nødt til å gripe inn 
  • Hendelsen hadde ikke blitt betegnet som veldig ubehaglegig og veldig vanskelig (begreper som er brukt i henholdsvis Aftenposten og VG)
  • Marius ville ikke blitt betegnet som aggressiv 

Nei, det var ikke fysisk vold inne i bildet, men det er det vel kun ett innlegg som har antydet. Men det kan like fullt være vold. Psykisk vold er også vold. 

Så politiet var involvert? Det har jeg ikke fått med meg. Hvor står det? 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (21 minutter siden):

Til det du skriver, så er det vel ingenting som tilsier at MBH har blitt utsatt for vold slik han hevder. Det er ikke tatt ut siktelse på det, men på hans vold mot henne. Ergo er det vel svært lite sannsynlig at hendelsen på båten bar preg av en symmetrisk relasjon som ved førstnevnte gjensidighet. Var de begge uregulerte, ligger det uansett en maktubalanse i forholdet fra før som ikke gjør situasjonen til en ordinær konflikt.

Godt innlegg, og spesielt dette. Det er nettopp dette som er det essensielle i denne situasjonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeniora skrev (11 minutter siden):

"Og igjen drar du inn rusproblemer for å unn- skylde voldsmannen!"

Gitt forklaringen; hvordan kan man kalle reelle FAKTA for unnskyldninger...?

Rus er ikke synonymt med å være fysisk og psykisk voldelig.  Så jo det er å unnskylde en sint mann som har null respekt for kvinner!

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (8 minutter siden):

Rus er ikke synonymt med å være fysisk og psykisk voldelig.  Så jo det er å unnskylde en sint mann som har null respekt for kvinner!

Og helt uavhengig av rusen, har han jo vist hvor lite respekt han faktisk har for kvinner. Den videoen der han viser hvordan han slo med flat hånd, eller den snapchat-samtalen der han skriver at han tross alt ikke er gift og dermed ikke er en konebanker, er gode eksempler på dette. Klart kan han ha vært ruset når han sa dette, hva vet jeg, men man blir ikke automatisk kvinnehater bare fordi man ruser seg. Det ligger i holdningsmønsteret fra før av.

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (29 minutter siden):

Så politiet var involvert? Det har jeg ikke fått med meg. Hvor står det? 

Politiet var ikke involvert i selve hendelsen så vidt jeg vet, og det har jeg heller ikke skrevet, men i artikkelen om denne saken står det at politiet som et ledd i etterforskningen har snakket med familiemedlemmet som Julianne snakket med på telefonen like før hendelsen innntraff.

At politiet ser det som nødvendig å snakke med en person som hun var i kontakt med før selve hendelsen sier vel noe om at poltiet også anser det som relevant å se om det kan foreligge noe straffbart / ledd i noe straffbart eller ikke. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (5 minutter siden):

Politiet var ikke involvert i selve hendelsen så vidt jeg vet, og det har jeg heller ikke skrevet, men i artikkelen om denne saken står det at politiet som et ledd i etterforskningen har snakket med familiemedlemmet som Julianne snakket med på telefonen like før hendelsen innntraff.

At politiet ser det som nødvendig å snakke med en person som hun var i kontakt med før selve hendelsen sier vel noe om at poltiet også anser det som relevant å se om det kan foreligge noe straffbart / ledd i noe straffbart eller ikke. 

Ah, nå er jeg med. Var litt treg her. Takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Ah, nå er jeg med. Var litt treg her. Takk.

Jeg drev å redigerte innlegget mitt for å legge til lenket til et tidligere innlegg for å gi litt mer konteskt med kilder, så poster det her i stedet, og håper det funker å lenke tilbake 😅

Endret av pop up bruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (9 minutter siden):

Nora Haukland om lekkasjer i Marius Borg Høiby-saken. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/ut-mot-lekkasjer/82525669

Hvor mange ganger må ofrene fortelle at lekkasjene er påkjenninger for dem? Forkastelig at det skjer. Forkastelig av de som lekker og av de som publiserer lekkasjene. 

Helt enig. Det griper om så mange etiske problemstillinger, som belyst flere ganger av flere tidligere i tråden. Derfor, i tillegg til at vi faktisk ikke vet, mener jeg det er best å innta en avventende "vet ikke - holdning", og heller fokusere på temaet vold på generelt grunnlag om en absolutt skal mene noe, fremfor på "han gjorde ditt, de datt" og enhver detalj og bruddstykker media fremlegger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

En krangel er gjensidig fra begge parter. En konflikt er også det. En høykonflikt mellom to parter med gjensidig skriking eller/og slåsskamp der noen må gripe inn for å hindre eskalering, er nettopp høykonflikt og/eller vold. Som blant uregulerte tullinger i Ex on the Beach eller testosteronbomber i fylla på byen. 

Psykisk vold er verken krangel eller konflikt. Psykisk vold innebærer en maktskjevhet; de er ikke likeverdige. Man hadde vært likeverdige om man viste fingeren til manipulasjonen, stakk og aldri så seg tilbake. Men slik fungerer det jo ikke, grunnet manipulasjonens intrikate form, der man gradvis tåkelegges uten å forstå hva som skjer og slik har den andre allerede fått makt. 

Jeg henviste til at han hevder at hun også har utøvd vold mot henne og at de har hatt et turbulent forhold.  Noe hun nekter for begge deler.

Saken på skipet  kan støtte marius iht et turbulent forhold. 

Iht hans øvrig oppførsel etc, betviler jeg på ingen måte at hun ikke har vært utsatt for både fysisk og psykisk  vold. 

Når det blir kritisert at ingen ringte politiet  på  kongeskipet,  så gjør man jo ikke det, så lenge det virket å roe ned gemyttene. Politet kontakter man dersom det ikke lar seg gjøre . Å ringe politiet for å si at to stk har kranglet, og at det nå er rolig, så er det lite politiet kan bistå med det.  Ikke engang  sikkert de kommer om man ringer å sier noen krangler. Da vil du få madse spm hvor de vil vurdere om det er grunnlag  for å rykke ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (2 timer siden):

Nora Haukland om lekkasjer i Marius Borg Høiby-saken. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/ut-mot-lekkasjer/82525669

Hvor mange ganger må ofrene fortelle at lekkasjene er påkjenninger for dem? Forkastelig at det skjer. Forkastelig av de som lekker og av de som publiserer lekkasjene. 

Ja dette tok jeg opp litt tidlig  i saken,  at jeg var kritisk  til publisering av lekkasjer. Da det kan medføre liten tilitt  til politiet,  og at enkelte som har noe å anmelde i ytterste konsekvens velger  å ikke anmelde. Eller at man ikke tør å fortelle alt, i frykt for hva som ender opp på første sider. 

I tillegg  ender det også opp som en del feil informasjon,  da informasjonen er ganske hullete. Der noe er etablert som sannheter til tross for rettelser i etterkant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (På 15.1.2025 den 18.04):

En krangel er jo ikke nok til å konkludere med fysisk og psykisk vold i forold. 

Unge par tidlig i 20 årene har en tedens til å ha litt krangling,  uten at det går under fysisk og psykisl vold. 

Man anmelder ikke til politiet hver gang man opplever andre som krangler, og man går ikke ut fra at det nødvendigvis er fysisk og psykisk  vold i et forhold når to krangler. 

Julianne sier jo selv i podcasten at ingen visste hva som egentlig  foregikk før det ble slutt og at hun fortalte det til sin famile og venner  etter bruddet. 

Så jeg stiller meg litt uforstående da til hva andre burde ha forstått og ikke forstått iht at to stk krangler. Som også er beskrevet som et turbulent forhold. 

Så iht krangelen  på båten,  kranglet de to om gud vet hva, og kronprinsessen brøt inn og roet det hele ned.   Iht artiklene  om det på båten, handlet ikke det om fysisk eller psykisk vold som jeg har sett, men en krangel  mellom de to.b

Enig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Helt enig. Det griper om så mange etiske problemstillinger, som belyst flere ganger av flere tidligere i tråden. Derfor, i tillegg til at vi faktisk ikke vet, mener jeg det er best å innta en avventende "vet ikke - holdning", og heller fokusere på temaet vold på generelt grunnlag om en absolutt skal mene noe, fremfor på "han gjorde ditt, de datt" og enhver detalj og bruddstykker media fremlegger. 

Veldig enig med deg,  å har ofrene godt ut flere ganger og sagt lekkasjene er belastende, det bør man faktisk ta hensyn til

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (8 timer siden):

Jeg har også vokst opp med  mye sinne rundt meg. Og har jobbet på utesteder og sett sinne utarte seg mange ganger.

Sinne har mange former, alt koker jo ned i at sinne skal slemme vekk. Så på sett og vis kontrollere en ukontrollert  situasjon. 

Sinne kan komme bevisst  og ubevisst. 

Man kan ha sinne innover og utover.

Sinne i mange former kommer fra bla, at andre skyver dine grenser for mye, beskyttelse, sjalusi, klemt i et hjørne, frykt, redsel og psykisk sinne bla. Siste er i en egen kategori i min målestokk, og er den farligste. 

Min komentar handlet om det  på båten.  Der er det ikke uttalt noe om at hverken hun eller han er mistenkt for psykisk vold, fysisk vold er avkreftet.  Vi vet ikke hva de kranglet om eller hvorfor han ble sint. Ogg da går det ikke an å mene så mye om at den hendelsen handlet om psykisk vold eller ikke. Ei heller om det var fra den ene eller andre. Eller  begge mot hverandre. At den ene reagerer større enn den andre sier ingenting  om  skyld fordeling. Av og til har ikke en skyld i en krangel men to. 

Her legitimerer du jo bruk av psykisk vold. Så lenge noen gjør noe som krenker meg, er det ikke min skyld at jeg blir sint og utagerer med den psykiske vold det medfører. Jeg ble jo faktisk utsatt for [sett inn «sjalusi, frykt, redsel, klemt i ett hjørne» m.m av KrokenGuri sine forklaringer på bruk av psykisk vold]

- Selv om du blir utsatt for både sjalusi, frykt og sinne, - så har du ett eget ansvar i at det ikke medfører krenkelser av andre.

Derfor er det 100 % feil å si at den enes aggressive adferd kan «skyldes» at den andre gjorde vedkommende «sjalu» eller «sint».

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Definisjon  på wn krangel, er uvennskap og uenighet. Og oftest høyrøstet. Usakelighetee og ukvemsord er ikke uvanlig  i en krangel.

Er man uenig  og ikke krangler, kalles det oftest  en uenighet  og uten uvennskap. Av og til kan en krangel  eskalere til det bikker over for noen og man blir  sinna pg utagerende.  

Også har man diskusjon. Det kan være opphetet diskusjon  uten at det er en krangel 

https://naob.no/ordbok/krangel

Jo, det er uvanlig med ukvemsord i en krangel, det har jeg faktisk aldri opplevd selv, og kun hørt om fra venninner i destruktive forhold. Det er uvanlig å utagere under en krangel. Det er også ytterst unormalt å krangle så voldsomt at andre må gripe inn - og kanskje spesielt at den som griper inn er mor/svigermor. Dette er IKKE noe som er vanlig for «unge mennesker». 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (5 timer siden):

Hvor mener du jeg feil informerer?  Iht hendelsen på kongeskipet har ikke jeg sett noe steder at det er beskrevet som en ubehagelig  krangel. Da må du hjelpe med med link, om det skulle være annen informajon om det.

Det står (nå) både i tittelen på saken i Aftenposten og i ingressen: https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Sitat

Politiet etterforsker hendelse på kongeskipet: – Hun opplevde den som veldig ubehagelig

Sitat

Juliane Snekkestad har fortalt politiet om en ubehagelig krangel med Marius Borg Høiby om bord i kongeskipet. Kronprinsesse Mette-Marit skal ha grepet inn.

NB: Som ordlyden i lenken viser er imidlertid tittelen endret og spisset til dette fra det den var ved publisering ("Politiet etterforsker hendelse på kongeskipet"), så det kan kanskje forklare de ulike oppfatningene. Nettavisene gjør jo sånt hele tiden, dvs spisser titler flere ganger etter publisering for å få flere til å klikke seg inn på saker.

Jeg synes ellers det kan diskuteres om det er presseetisk problematisk å gjøre en påstand/et sitat om hva Snekkestad følte til tittel når det ikke er hun selv som uttaler seg (da ville det jo stått "Jeg opplevde det som veldig ubehagelig"), og når den som siteres og mener å vite hva hun følte aldri identifiseres i selve saken.

EDIT: Jeg ser nå at bistandsadvokat Grødem siteres på i saken til Aftenposten at han "bekrefter hendelsen", og at HAN siteres på at "hun (altså Snekkestad) opplevde det som veldig ubehagelig". Det sto ingen navngitte kilder i artikkelen i går, så dette må ha blitt lagt til, og så er tittelen endret, jf det jeg skrev først her. Uryddig av Aftenposten synes jeg.

Endret av Aricia
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Definisjon  på wn krangel, er uvennskap og uenighet. Og oftest høyrøstet. Usakelighetee og ukvemsord er ikke uvanlig  i en krangel.

Er man uenig  og ikke krangler, kalles det oftest  en uenighet  og uten uvennskap. Av og til kan en krangel  eskalere til det bikker over for noen og man blir  sinna pg utagerende.  

Også har man diskusjon. Det kan være opphetet diskusjon  uten at det er en krangel 

https://naob.no/ordbok/krangel

Nå står det i linker og kilder som flere har lagt ut til deg at det utagerte og ble agressivt. Kan du være så snill å slutte å bagatellisere dette nå? Du skriver hele tiden at det er to sider og at begge er skyld i det, det vet du ingen ting om. Det du driver med er utrolig provoserende for folk som har opplevd denne typen oppførsel fra partnere eller nære, og at du jobber i 6 timer med å minimere det som skrives oppleves særs umusikalsk.

Politiet etterforsker denne episoden, da er vi langt forbi krangel. De har tatt ut siktelse om vold i nære relasjoner mot Marius for samme personen du sier har provosert Marius her. 

Nei, man er ikke utagerende og aggressiv mot sin partner, det bør man ikke være med noen. Det er langt forbi en krangel, som folk har sagt til deg 100 ganger. At du skriver at du kommer fra et hjem hvor sinne er normalt, gjør ikke saken mellom MBH og JS noe bedre, dine personlige opplevelser endrer ikke på siktelsen.

Dette foregikk på sommeren, når kongeskipet har en lege med seg. Hvorfor er det så vanskelig for deg å ta innover deg at dette er utrolig nedrig oppførsel av MBH? Du har skrevet at det var så vanskelig å komme seg til land, men de har lege om bord. Du prøver hele tiden å finne på unnskyldninger for en serie-siktet kriminell, og for folk som har opplevd samme tingene Marius har utført føles det utrolig provoserende. 

Det er ikke rart vold i nære relasjoner øker, når man ser hvordan folk kjemper om å feie for MBHs dør i kapp med nye ting som lekker. 

Endret av 1600
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 timer siden):

Jeg henviste til at han hevder at hun også har utøvd vold mot henne og at de har hatt et turbulent forhold.  Noe hun nekter for begge deler.

Saken på skipet  kan støtte marius iht et turbulent forhold. 

Iht hans øvrig oppførsel etc, betviler jeg på ingen måte at hun ikke har vært utsatt for både fysisk og psykisk  vold. 

Når det blir kritisert at ingen ringte politiet  på  kongeskipet,  så gjør man jo ikke det, så lenge det virket å roe ned gemyttene. Politet kontakter man dersom det ikke lar seg gjøre . Å ringe politiet for å si at to stk har kranglet, og at det nå er rolig, så er det lite politiet kan bistå med det.  Ikke engang  sikkert de kommer om man ringer å sier noen krangler. Da vil du få madse spm hvor de vil vurdere om det er grunnlag  for å rykke ut.

Enig i siste avsnitt, som jeg selv også har påpekt tidligere, og i tråd med det som utløste diskusjonen i første omgang.

Jeg er ikke så opptatt av hendelsen i seg selv. Jeg benyttet bare anledningen til å si noe generelt om konflikt vs.vold og brukte da saken som eksempel når det ble en diskusjon rundt begrepene. Psykisk vold blir ofte omtalt og forstått som en konflikt. Det er ikke en konflikt, men vold, og jeg ville si noe om det.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...