Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Mooza skrev (Akkurat nå):

Men om det var din sønn, eller datter. Kjæresten sier at han/ hun har oppført seg stygt. Hva gjør du da? Du tar en prat med sønn/ datter, som kommer med sin versjon. Gjerne tårevåt.

Narr meg ikke til å le; Jeg ser at de fleste foreldre hører på sitt barn, unnskylder det, tilgir, bekymrer seg. Det er menneskelig, det er nåtidens foreldre. Det var ikke slik før. Først fikk vi juling av naboen, så sprang vi hjem og fikk beskjed om at det fortjente vi....og fikk ytterligere kjeft og konsekvenser. Men det ingen foreldre som gjør det NÅ, og hele fuckings Norge er fylt med prinsesser og prinser. Det ser vi i mobbesaker, og her i forumet. Vi forstår oss ihjel på dem, feier gatene, unnskylder dem med diagnoser. 

....så dette er vel ikke unikt for den familien. Hele tråden her er full av skinnhellige idioter som mener at de hadde slått hånden av sitt eget barn. Virkelig?

Men det er jo ikke en enestående beskjed som har blitt gitt her? De har jo fått flere beskjeder om oppførselen hans, og de har bevitnet noe av den også. Når man begynner å få to, tre beskjeder osv, bør man kanskje ha litt selvinnsikt, eller? De visste jo at han kunne bli ekstremt sint.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nymerïa skrev (26 minutter siden):

Dette har jeg tenkt på selv. Og så er det sånn at det er fryktelig lett å gå ut fra at andre kommer til å oppføre seg som en selv. Dronning Sonja tok på seg rollen med største alvor og anstrengte seg for å virkelig vise folk at hun kunne gjøre dette. Jeg får litt det samme inntrykket av Dronning Mary og Prinsesse Kate (eller kaller vi henne Catherine?). Kongeparet så sikkert for seg at MM kom til å gjøre det samme, for det var det eneste de hadde å relatere til.

Jeg lurer på om de tenkte gjennom at kontroversen rundt Sonja skyldtes helt andre ting enn det som gjorde folk skeptiske til MM. Jeg mener å ha sett et intervju hvor Dronning Sonja sa at det var mye mer bråk da hun og Kong Harald forlovet seg enn da MM og HM gjorde det. Og det er forsåvidt greit nok, men årsakene var helt forskjellige. 

Ja enig. For Sonja må det ha vært frustrerende at det ble trukket paralleller mellom henne og MM. Sonja er et arbeidsjern og veldig pliktdrevet - rake motsetning til MM. Men veldig vanskelig å sette en grense for hva som er ok eller ikke. Hele ansvaret ligger på en ung voksen - her hhv Harald og HM - som er oppvokst i en boble; det viser jo denne saken veldig godt.

Mens Harald s valg var mer ansvarlig, det måtte det være da det var kontroversielt nok - derfor måtte de også bevise over mange år uten at Sonja skjemte seg bort. Hun viste at hun kunne aksle rollen (og har jo siden også utviklet den).

HM kunne da dra den enda lenger, men han var ikke sitt ansvar bevisst - han skulle ikke bare velge seg kone men også førstedame. Og når man har vært så beskyttet, blir man ingen god menneskekjenner og får heller  ingen erfaring med å takle vanskelige sider i livet (den type vanskeligheter de står i). Han fremstår rett og slett ikke rustet til å takle det livet og møte de utfordringene som common people og de på samfunnets skyggeside har.

Han valgte en som ikke passet for rollen, og som han ikke kan takle, og Ikke hadde de særlig lang prøvetid heller.

En av grunnene til at monarkiet ikke funker. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (2 minutter siden):

Men om det var din sønn, eller datter. Kjæresten sier at han/ hun har oppført seg stygt. Hva gjør du da? Du tar en prat med sønn/ datter, som kommer med sin versjon. Gjerne tårevåt.

Narr meg ikke til å le; Jeg ser at de fleste foreldre hører på sitt barn, unnskylder det, tilgir, bekymrer seg. Det er menneskelig, det er nåtidens foreldre. Det var ikke slik før. Først fikk vi juling av naboen, så sprang vi hjem og fikk beskjed om at det fortjente vi....og fikk ytterligere kjeft og konsekvenser. Men det er ingen foreldre som gjør det NÅ, og hele fuckings Norge er fylt med prinsesser og prinser. Det ser vi i mobbesaker, og her i forumet. Vi forstår oss ihjel på dem, feier gatene, unnskylder dem med diagnoser. 

....så dette er vel ikke unikt for den familien. Hele tråden her er full av skinnhellige idioter som mener at de hadde slått hånden av sitt eget barn. Virkelig?

Før var det helt lovlig å banke og voldta kona si. Det var ingen som sa noe på det. Hun fortjente det sikkert.

Vi snakker ikke om barn her. Dette er voksne mennesker. Naboer banker ikke sine voksne naboer. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å kommentere dette ut fra perspektivet  at mm og kongefamilien burde anmelde hendelsen på kongeskipet.  Og at mange mener de da var vitne til  psykisk vold. Og mitt perspektiv på dette blir borte i mange innlegg. 

Så poenget var at julianne forteller om en krangel,  altså  to stk som krangler. Marius ender opp sinna og mor roer det hele ned. 

En krangel ser jeg ikke går under psykisk vold. Det er en krangel. Sekundært er det ikke uvanlig at unge par krangler, og det er ikke helt uvanlig i ung alder at en krangel ender opp i at en eller to blir sinna. 

Så å oppleve to stk som krangler er ikke en automatikk i å skjønne at dette forholdet handler om psykisk og fysisk vold.  Ei heller noe man anmelder. Med mindre man ikke får roet ned situasjonen og trenger bistand til det. 

Det kronprinsparet har visst, kan like gjerne være det marius har sagt i avhør, at de to har hatt et turbulent forhold, der han har  sagt seg skyldig i sin del av det. Julianne nekter for dette, og mener det er gått en vei. 

Legge til:

Julianne sier hun ikke har sagt noe om psykisk og fysisk vold før hun fikk kontakt med dem i 2023. I podcasten chit chat med helle, sier hun at hun ikke hadde fortalt noen om  dette hjemme heller før det ble slutt. Nå kommer det frem at moren til Julianne har tatt kontakt  med kronprinsen.

Alt dette ink hendelsen på kongeskipet gir nye perspektiver. 

Kronprinsparet kan rett og slett ha vært vitne til to stk som fungerer dårlig sammen og har et turbulent forhold seg imellom.  Og ikke vært vitne  til noe fysisk og psykisk vold hverken den ene eller andre veien. 

Med det sier jeg ikke at hun ikke har vært utsatt for psykisk pg fysisk vold. For det tror jeg henne på. 

Men hendelsen i båten, handlet om to som krangler der vi får vite kun en side av saken. Og da lan vi ikke mene så  mye om den, og media burde ha latt være å skrive om den. Med mindre den hendelsen var endel av hele saken. Som et punkt i tiltalen

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke en enestående beskjed som har blitt gitt her? De har jo fått flere beskjeder om oppførselen hans, og de har bevitnet noe av den også. Når man begynner å få to, tre beskjeder osv, bør man kanskje ha litt selvinnsikt, eller? De visste jo at han kunne bli ekstremt sint.

Ja. Og det er vel ikke noe grunn til å tro at de ikke var bekymret, snakket med han, søkte hjelp. Hva mener du de skulle gjort? 

Kaster han ut? Anmeldt han....på vegne av andre? Laget lungemos av han? Hva kunne de gjort annet enn å prøve å få han på et bedre spor?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (2 minutter siden):

Før var det helt lovlig å banke og voldta kona si. Det var ingen som sa noe på det. Hun fortjente det sikkert.

Vi snakker ikke om barn her. Dette er voksne mennesker. Naboer banker ikke sine voksne naboer. 

Hva mener du de skulle gjort?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Jeg begynte å kommentere dette ut fra perspektivet  at mm og kongefamilien burde anmelde hendelsen på kongeskipet.  Og at mange mener de da var vitne til  psykisk vold. Og mitt perspektiv på dette blir borte i mange innlegg. 

Så poenget var at julianne forteller om en krangel,  altså  to stk som krangler. Marius ender opp sinna og mor roer det hele ned. 

En krangel ser jeg ikke går under psykisk vold. Det er en krangel. Sekundært er det ikke uvanlig at unge par krangler, og det er ikke helt uvanlig i ung alder at en krangel ender opp i at en eller to blir sinna. 

Så å oppleve to stk som krangler er ikke en automatikk i å skjønne at dette forholdet handler om psykisk og fysisk vold.  Ei heller noe man anmelder. Med mindre man ikke får roet ned situasjonen og trenger bistand til det. 

Det kronprinsparet har visst, kan like gjerne være det marius har sagt i avhør, at de to har hatt et turbulent forhold, der han har  sagt seg skyldig i sin del av det. Julianne nekter for dette, og mener det er gått en vei. 

Legge til:

Julianne sier hun ikke har sagt noe om psykisk og fysisk vold før hun fikk kontakt med dem i 2023. I podcasten chit chat med helle, sier hun at hun ikke hadde fortalt noen om  dette hjemme heller før det ble slutt. Nå kommer det frem at moren til Julianne har tatt kontakt  med kronprinsen.

Alt dette ink hendelsen på kongeskipet gir nye perspektiver. 

Kronprinsparet kan rett og slett ha vært vitne til to stk som fungerer dårlig sammen og har et turbulent forhold seg imellom.  Og ikke vært vitne  til noe fysisk og psykisk vold hverken den ene eller andre veien. 

Med det sier jeg ikke at hun ikke har vært utsatt for psykisk pg fysisk vold. For det tror jeg henne på. 

Men hendelsen i båten, handlet om to som krangler der vi får vite kun en side av saken. Og da lan vi ikke mene så  mye om den, og media burde ha latt være å skrive om den. Med mindre den hendelsen var endel av hele saken. Som et punkt i tiltalen

Det er helt uvanlig å bli aggressivt kjeftet på av partneren sin. Det er ikke normal adferd.

At par diskuterer, eller er uenige om ting er helt normalt. 

Endret av MissHannigan
  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (3 minutter siden):

Ja. Og det er vel ikke noe grunn til å tro at de ikke var bekymret, snakket med han, søkte hjelp. Hva mener du de skulle gjort? 

Kaster han ut? Anmeldt han....på vegne av andre? Laget lungemos av han? Hva kunne de gjort annet enn å prøve å få han på et bedre spor?

Spiller det noen rolle hva jeg mener? De har ikke gjort noe av det uansett, og det går jo igjen i tråden her at folk mener de ikke kunne gjort noe fra eller til. Så da var det vel kanskje likegyldig at de ikke tok tak allerede ved første raseriutbrudd eller når skolen og klassekameraters foreldre kom med velmente råd. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Det er helt uvanlig å bli aggressivt kjeftet på av partneren sin. Det er ikke normal adferd.

At par diskuter, eller er uenige om ting er helt normalt. 

Det står ikke diskusjon. Julianne kaller det en krangel. En krangel som aldri stopper, ender som regel opp med at en eller to blir sinna. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (25 minutter siden):

Narr meg ikke til å le; Jeg ser at de fleste foreldre hører på sitt barn, unnskylder det, tilgir, bekymrer seg. Det er menneskelig, det er nåtidens foreldre. Det var ikke slik før. Først fikk vi juling av naboen, så sprang vi hjem og fikk beskjed om at det fortjente vi....og fikk ytterligere kjeft og konsekvenser. Men det er ingen foreldre som gjør det NÅ, og hele fuckings Norge er fylt med prinsesser og prinser. Det ser vi i mobbesaker, og her i forumet. Vi forstår oss ihjel på dem, feier gatene, unnskylder dem med diagnoser. 

Faktisk enig. Men husker at eg var på eit foreldremøte der ei mor tok opp at dattera vart utestengt. Alle jenteforeldrene berre såg ned og sa lite. Men ei mor reiste seg opp å sa at dette tror eg nok mi datter kan vere istand til. Skal bli tatt opp i heimen straks eg kommer meg heim. Kjenner at eg likar denne dama den dag i dag.

Endret av Pilleville
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (2 minutter siden):

Ja enig. For Sonja må det ha vært frustrerende at det ble trukket paralleller mellom henne og MM. Sonja er et arbeidsjern og veldig pliktdrevet - rake motsetning til MM. Men veldig vanskelig å sette en grense for hva som er ok eller ikke. Hele ansvaret ligger på en ung voksen - her hhv Harald og HM - som er oppvokst i en boble; det viser jo denne saken veldig godt.

Mens Harald s valg var mer ansvarlig, det måtte det være da det var kontroversielt nok - derfor måtte de også bevise over mange år uten at Sonja skjemte seg bort. Hun viste at hun kunne aksle rollen (og har jo siden også utviklet den).

HM kunne da dra den enda lenger, men han var ikke sitt ansvar bevisst - han skulle ikke bare velge seg kone men også førstedame. Og når man har vært så beskyttet, blir man ingen god menneskekjenner og får heller  ingen erfaring med å takle vanskelige sider i livet (den type vanskeligheter de står i). Han fremstår rett og slett ikke rustet til å takle det livet og møte de utfordringene som common people og de på samfunnets skyggeside har.

Han valgte en som ikke passet for rollen, og som han ikke kan takle, og Ikke hadde de særlig lang prøvetid heller.

En av grunnene til at monarkiet ikke funker. 

Jeg leste et intervju med han som er arvingen til den prøyssiske tronen (hvis det fremdeles hadde eksistert), han og de før han har giftet seg med andre adelige personer. Om valget sitt sa han at det var viktig med en partner som forsto ansvaret hans. Og han har ikke en gang noe ansvar i realiteten. Men han føler vel på et kulturelt ansvar.

Selvfølgelig trenger man ikke kreve at ektefeller er adelige lenger (og i motsetning til Tyskland har vi ikke noe å velge i). Men det må da være lurt å tenke at ektefellen skal være drahjelp, i motsetning til å dra en ned. Jeg får følelsen av at kongeparet overhodet ikke har hatt den samtalen med HM. Og det er forbløffende.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht krangel eller ikke: For ordens skyld er det vel altså den anonyme kilden til Aftenposten som kaller hendelsen på kongeskipet en krangel, eller som opplyser at Snekkestad har referert til den som en "ubehagelig krangel": 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Dermed vet vi strengt tatt ikke hvem som sier det er en krangel, og om det er riktig at Snekkestad selv har brukt det ordet i avhør, for vi vet ikke hvem kilden for opplysningen er.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (14 minutter siden):

Man kan begynne med å ikke betale huset han bor i, subsidiere livstilen hans med 20k i måneden og la han rave rundt i en bil til 1 mill med en inntekt under minstepensjonister.

Man tar ikke tak ved å bygge puter under armene på vold og voldtektsmenn. Man kunne fjernet privilegiene og sagt at han må få seg en jobb og bruke systemet alle andre lener seg på. Man kunne fratatt han diplomatpass.

Det er så mangt man kunne gjøre. Man kunne til og med ikke gjort noe, istedenfor å fore den voldelige livstilen han fører. Det er flere av oss som har familie som har rusproblemer, og det man får råd om er å sette grenser og skape avstand til de er rusfrie. Vitner denne situasjonen om det?

Endret av 1600
  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.MM ser jo gjennom mammasløret. HM som er stefar vil eg tru ikkje har dette sløret og at han har vert meir forbanna men må gjøre som sin kone befaler.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (20 minutter siden):

Veldig bra at familien var tilstede da, slik at det ble grepet inn og man fikk hindret at situasjonen eskalerte. 

Nettopp! Fint at noen grep inn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortslutningene er mange, 'det var bare en krangel, men det er fint at noen grep inn.'

Om en krangel trenger å gripes inn i for å ikke eskalere forbi 'aggressiv og utagerende' er det strengt talt mer enn en krangel.

Endret av 1600
  • Liker 12
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (23 minutter siden):

Mht krangel eller ikke: For ordens skyld er det vel altså den anonyme kilden til Aftenposten som kaller hendelsen på kongeskipet en krangel, eller som opplyser at Snekkestad har referert til den som en "ubehagelig krangel": 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Dermed vet vi strengt tatt ikke hvem som sier det er en krangel, og om det er riktig at Snekkestad selv har brukt det ordet i avhør, for vi vet ikke hvem kilden for opplysningen er.

Godt innspill.  Det hele koker ned i at media har klart atter en gang lage en sak uten nyttig informasjon,  og som kun lager spekulasjoner. Og at man ikke egentlig engang vet hva julianne selv har klassifisert det som. Siden kilden ikke er henne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (21 minutter siden):

Godt innspill.  Det hele koker ned i at media har klart atter en gang lage en sak uten nyttig informasjon,  og som kun lager spekulasjoner. Og at man ikke egentlig engang vet hva julianne selv har klassifisert det som. Siden kilden ikke er henne.

Juliane har klassifisert sitt forhold til Marius som et hvor hun har vært utsatt for fysisk og psykisk vold. Det er politiet enig i at hun har vært utsatt for og siktet MBH for.

Det er ikke noe behov i å spekulere i om Marius har vært voldelig, utagerende og aggressiv, det lar vi politiet og påtalemyndighetene ta seg av, og Marius selv da, som innrømmer vold mot den siste kjæresten.

Ellers har jeg ikke et stort behov for å minimere MBHs utagerende og aggressive krangling med noen fordi de sier de vil ha legehjelp for en vond hånd. Å krangle med noen om sånt, aggressivt og utagerende eller ikke, er lavmål, og helt i Marius' modus operandi om man tar alt det andre han har gjort i betraktning. 

Indisiene og Marius væremåte taler for seg selv, selv om en del forsøker å minimere alt som blir gjort eller ikke gjort av folkene fra Skaugum.

Endret av 1600
  • Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (42 minutter siden):

Kortslutningene er mange, 'det var bare en krangel, men det er fint at noen grep inn.'

Om en krangel trenger å gripes inn i for å ikke eskalere forbi 'aggressiv og utagerende' er det strengt talt mer enn en krangel.

Siden du skriver det rett etter min "fint at noen grep inn", så var den kanskje til meg? Hvis så, har jeg ikke omtalt det som en liten krangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (3 timer siden):

«Aftenposten melder at Høiby skal ha vært aggressiv, men understreker at det ikke skal ha forekommet fysisk vold. 

Ifølge avisens opplysninger skal kronprinsesse Mette-Marit ha grepet inn i situasjonen. Hun kom inn på lugaren til Snekkestad og Høiby for å roe ned situasjonen og sørge for at den ikke eskalerte ytterligere.»

Det skal ikke ha forekommet fysisk vold. Regner med de mener mot Juliane, men da  lurer jeg på om det forekom materiell utagering? MM må ha fått med seg enten svært roping/skriking eller utagering mot fysiske gjenstander ( eller begge deler) for å ville gå inn i en slik situasjon. Å «sørge for at den ikke eskalerte ytterligere» viser jo en reell frykt for fysisk utagering- enten mot Juliane eller inventaret i lugaren. Altså har MM erfart dette tidligere. 
Uansett om en mener MM og HM skulle ha håndtert dette på den ene eller andre måten- så er det godt for absolutt alle at dette er oppe og frem i lyset nå. 

Det er så man begynner å lure på om de har vært så vant til slik atferd fra ham at de nærmest er blitt immune og grensene for hva som er unormalt og greit har flytta seg over tid uten at de har skjønt det selv… dette er ikke en unnskyldning! Det er tvert imot dypt urovekkende at dette har kunnet foregå, at ingen har grepet inn eller eventuelt kronprinsparet ikke har latt andre gripe inn. Jeg skrev det allerede i august, denne «situasjonen» har vært en løpende sikkerhetsrisiko mtp rikets sikkerhet(!) 

Jeg husker jeg tenkte at jeg syntes JS så kuet ut på mange av bildene av dem sammen mens de fortsatt var et par. Jeg skjønner nå at radaren min funka på samme måte der som da jeg så Team Ingebrigtsen. Uavhengig av hvorfor ikke MM (og eventuelt flere) ikke har forstått at det som skjedd på Kongeskipet var psykisk vold og uansett over grensa for hva som er normal krangel i et parforhold ut ifra hvordan det er beskrevet i media, så kan jeg ikke forstå at ikke andre har prøvd å si fra til dem. Jeg kan ikke se for meg at dronning Sonja har sittet taus oppi dette, hun er en stram og tydelig dame normalt sett. Det ser mer og mer ut som at MM og etter hvert HM er blitt så opptatt av å fikse dette problemet selv at de er blitt immune for innspill og råd. Og selv om det kan forstås i lys av atferdspsykologi og at de selv er blitt påvirket av å leve med MBH, så kan det uansett ikke unnskylde at man har endt opp med det resultatet man nå har gjort. Dette er en familie i alvorlig og dyp krise, på mer enn en måte, og det er menneskelig og «greit», men det er ikke greit når de skal representere landet vårt og indirekte har stor betydning for landets og dermed vår sikkerhet. Mine tanker går til JS og moren hennes, som virkelig forsøkte å stå opp mot landets mektigste familie. Jeg forstår godt at JS ikke turte å gå til politiet, og at moren ikke ville overprøve henne. Takk god for denne venninnen på Frogner i august… Jeg er redd vi ikke hadde fått vite noe før MBH sto tiltalt som drapsmann om ikke hun hadde ringt politiet. Det er bare flaks at han ikke er det nå…

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...