Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

VG skriver bl.a. i dag - https://www.vg.no/nyheter/i/Rz8b65/moren-til-juliane-snekkestad-varslet-kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby

"Grødem sier videre at familien opplevde dialogen med kronprinsen som svært krevende:

Da familien tok kontakt med kronprinsen, opplevde de det som vondt å ikke få respons. De opplevde den manglende responsen som respektløst.".

-----

I tillegg til at moren til Snekkestad tok kontakt med kronprins Haakon,  sendte Snekkestad selv SMS til Mette-Marit,  jf. https://www.vg.no/rampelys/i/qP3wzz/har-gitt-mette-marit-sms-til-politiet

---

Kronprinsparet har i denne saken gjort mange feil, og da feil det ikke bør være rom for i et kongehus. 

Endret av Glrmn
  • Liker 8
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Purple Basil skrev (39 minutter siden):

Dette er hårreisende rett og slett. Skammelig oppførsel av MM, denne ignoreringen av at sønnen banker kvinner. Skremmende hvor mange som forsvarer disse menneskene.

Jeg har fortsatt ikke sett noen som forsvarer det Marius har gjort, kan det legges ved innlegg som viser dette ?for det nevnes stadig av flere her men jeg har fortsatt ikke sett det selv 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glrmn skrev (27 minutter siden):

Kronprinsparet har i denne saken gjort mange feil, og da feil det ikke bør være rom for i et kongehus. 

I den normale verden mister folk jobben når de ikke er egnet for den. Men her øker apanasjen over statsbudsjettet år for år

• Liker 17
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (21 minutter siden):

Jeg har fortsatt ikke sett noen som forsvarer det Marius har gjort, kan det legges ved innlegg som viser dette ?for det nevnes stadig av flere her men jeg har fortsatt ikke sett det selv 

Det er vel mere 'Qui tacet consentire videtur'.

Eller, på godt norsk, den som tier samtykker. 

'Jeg står godt i den kritikken'

'Det er Marius historie'

'Vi vet bare det Marius har fortalt oss'.

Man er ikke ansvarlig for det andre gjør, men når man tier for å redde eget skinn og rykte bidrar man til at det pågår mye lengre enn det som kunne vært om man var ærlig og tok grep.

Endret av 1600
  • Liker 11
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper kronprinsparets håndtering vil bli belyst i en evt rettssak. Dette handler om folkets tillit til vår kommende konge og dronning. 

Unnvikenhet har vi registrert fra dag 1 i august da den tikkende bomben detonerte. At voldsofre og deres pårørende har opplevd samme unnvikenhet når de har varslet, er etter min mening uakseptabel adferd fra kronprinsparet. 

Dette må fram i lyset. 

• Liker 19
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Friluftsdame skrev (2 minutter siden):

Jeg håper kronprinsparets håndtering vil bli belyst i en evt rettssak. Dette handler om folkets tillit til vår kommende konge og dronning. 

Unnvikenhet har vi registrert fra dag 1 i august da den tikkende bomben detonerte. At voldsofre og deres pårørende har opplevd samme unnvikenhet når de har varslet, er etter min mening uakseptabel adferd fra kronprinsparet. 

Dette må fram i lyset. 

Absolutt. Det er den eneste veien de egentlig kan gå nå.

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At politiet ikke innkaller HM og MM til avhør kan være helt riktig hvis de vurderer vitnemål og bevis fra JS m.fl som solide og troverdige, fordi å innkalle foreldre medfører en risiko for at man får info på en slik måte at det heller svekker saken, fordi foreldre er ikke troverdige per se, derfor har vi fritaket i lovverket for dem. Dette ble grundig drøftet her i tråden for noen uker siden. Snakker nå om politiet sin rolle og vurderinger, ikke hva HM og MM selv burde gjort/tatt initiativ til. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (22 minutter siden):

Det er vel mere 'Qui tacet consentire videtur'.

Eller, på godt norsk, den som tier samtykker. 

'Jeg står godt i den kritikken'

'Det er Marius historie'

'Vi vet bare det Marius har fortalt oss'.

Man er ikke ansvarlig for det andre gjør, men når man tier for å redde eget skinn og rykte bidrar man til at det pågår mye lengre enn det som kunne vært om man var ærlig og tok grep.

Og som ikke alt i seg selv er mer enn nok dårlig håndtert av MM og HM, så står kronprinsessens representasjons kalender tom frem til slutten av måneden. Vi vet ikke om MBH er tilbake i boligen sin på Skaugum. Om han nå oppholder seg der; Vil det si at den voksne sønnen kommer foran MM rolle som kronprinsesse? Om så er tilfelle er det fullstendig uakseptabelt. 

• Liker 10
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 time siden):

At politiet ikke innkaller HM og MM til avhør kan være helt riktig hvis de vurderer vitnemål og bevis fra JS m.fl som solide og troverdige, fordi å innkalle foreldre medfører en risiko for at man får info på en slik måte at det heller svekker saken, fordi foreldre er ikke troverdige per se, derfor har vi fritaket i lovverket for dem. Dette ble grundig drøftet her i tråden for noen uker siden. Snakker nå om politiet sin rolle og vurderinger, ikke hva HM og MM selv burde gjort/tatt initiativ til. 

Enig, har de nok så trenger de ikke kalle inn til avhør , og det ble vel sagt de hadde nok pr nå, endrer det seg vil vel kronprinsessen kalles inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen som har kommet fram nå om at Snekkestad sin mor har forsøkt å varsle kronprinsparet og tilbød å sende dokumentasjon og bilder, men ble ignorert,  gjør hele saken meget uhyggelig. Altså, dette er utrolig provoserende. Og så sitter de i intervju og sier «vi har visst om disse problemkompleksene». Og «fått hjelp i lengre tid». Prøver de å overbevise oss om at de har jobbet iherdig med å fohindre uheldige episoder? 
Håper politiet har rikelig med bevis. 

Endret av missLynch
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (1 time siden):

Informasjonen som har kommet fram nå om at Snekkestad sin mor har forsøkt å varsle kronprinsparet og tilbød å sende dokumentasjon og bilder, men ble ignorert,  gjør hele saken meget uhyggelig. Altså, dette er utrolig provoserende. Og så sitter de i intervju og sier «vi har visst om disse problemkompleksene». Og «fått hjelp i lengre tid». Prøver de å overbevise oss om at de har jobbet iherdig med å fohindre uheldige episoder? 
Håper politiet har rikelig med bevis. 

Jeg tror folk flest har fått øynene opp for hvor beskyttet kongefamilien er. En ting er å ha muligheten til det, en annen ting er å faktisk benytte seg av det - i 2025. Virker veldig luftig oppe på den pidestallen.. 

Hadde dette vært statsministeren, ville han vært avkrevd forklaring og sannsynligvis og gått av for lenge siden. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Julianne var på podkasten til Helle i høst, sa hun at ingen visste noe om dette, og at hun ikke hadde snakket om det før.

Men moren hennes har jo skjønt dette eller visst det - akkurat som hele kongefamilien må ha fått med seg krangelen på Kongeskipet. Så her har mange visst, ja. 

Hvis det hadde vært min datter (jeg har flere av dem), ville jeg ha ringt både krisesenteret og politiet for å få tips og råd om hva jeg skulle gjøre hvis jeg oppdaget at kjæresten var voldelig. Men jeg hadde ikke ringt foreldrene til voldsmannen. Både fordi jeg hadde regnet med at de hadde kjøpt voldsmannens versjon av hendelsene (som alltid er ansvarsfraskrivelse), men også fordi jeg ikke hadde ønsket at voldsmannen skulle vite  at jeg gjorde det. Har noen fått med seg hvorfor moren valgte å kontakte kronprinsparet og ikke politiet/krisesenter?

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søker råd! skrev (6 timer siden):

Jeg har også stusset på Håkons omtale av Marius som naturlig kul, sett i lys av alt han har visst. For meg er det et uttrykk for hvilken livsfjerne boble de lever i og som de har latt Marius vokse opp i, totalt avskåret fra normale konsekvenser. Eksempel; klarer du ikke ta utdanning eller holde en jobb, så havner du på NAV og under fattigdomsgrensen. Banker du dama di, begår hærverk, kjører som en villmann, får du straff.

Alt dette er de liksom hevet over alle sammen og jeg blir så kvalm over at vi har denne institusjonen kongehuset som er totalt løsrevet fra våre norske verdier om demokrati og egalitært samfunn.

De kunne ha reddet seg inn ved å ta grep og eie historien mer, men de skylder på at det er "Marius sin historie". Det er det ikke, dette er kongehuset sin historie. De kunne vinklet historien sin på mange måter som ville gitt respekt og forståelse, men de stikker hodet i sanden. Stakkars Guri Varpe og hennes evinnelige "ingen kommentar"

Som en morsom sammenligning, se Wikipedia sin beskrivelse av hvordan Solkongen reagerte da han fikk beskjed om at det var revolusjon;

"Da revolusjonen brøt løs i 1789, fremstod Ludvig som nærmest handlingslammet. Da Bastillen ble stormet, befant Ludvig seg på jakt. Det påstås at han da fikk meddelelsen om situasjonen i Paris, spurte han «Er det opprør?»" og fikk til svar Non Sire, c'est une révolution «Nei, Deres Majestet, det er revolusjon.»[9] Samme dag skrev han i sin dagbok Rien, «Intet», og siktet med dét til at han ikke hadde klart å skyte en eneste hare under jakten.[10]"

Det er lett å se for seg at det lenge har stått "nok en fin dag" i dagbøkene til MM, HM og Marius. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Da Julianne var på podkasten til Helle i høst, sa hun at ingen visste noe om dette, og at hun ikke hadde snakket om det før.

Men moren hennes har jo skjønt dette eller visst det - akkurat som hele kongefamilien må ha fått med seg krangelen på Kongeskipet. Så her har mange visst, ja. 

Hvis det hadde vært min datter (jeg har flere av dem), ville jeg ha ringt både krisesenteret og politiet for å få tips og råd om hva jeg skulle gjøre hvis jeg oppdaget at kjæresten var voldelig. Men jeg hadde ikke ringt foreldrene til voldsmannen. Både fordi jeg hadde regnet med at de hadde kjøpt voldsmannens versjon av hendelsene (som alltid er ansvarsfraskrivelse), men også fordi jeg ikke hadde ønsket at voldsmannen skulle vite  at jeg gjorde det. Har noen fått med seg hvorfor moren valgte å kontakte kronprinsparet og ikke politiet/krisesenter?

Gode refleksjoner. Følger deg på det meste. 
Men, jeg ville valgt å kontakte foreldrene til voldsmannen. De er i en posisjon til å både gå i dialog med eget barn og, ikke minst, til å være på vakt når/dersom voldsmannen inngår nye relasjoner. 
Det er jo ikke slik at alle foreldre velger å gå i dialog med eget barn og/eller være på vakt dersom en ny kjæreste dukker opp. Men jeg hadde ikke kunnet sitte på denne informasjonen uten å formidle den til foreldrene (samt andre instanser som du så klokt nevner ovenfor). 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora Borealis skrev (1 minutt siden):

Gode refleksjoner. Følger deg på det meste. 
Men, jeg ville valgt å kontakte foreldrene til voldsmannen. De er i en posisjon til å både gå i dialog med eget barn og, ikke minst, til å være på vakt når/dersom voldsmannen inngår nye relasjoner. 
Det er jo ikke slik at alle foreldre velger å gå i dialog med eget barn og/eller være på vakt dersom en ny kjæreste dukker opp. Men jeg hadde ikke kunnet sitte på denne informasjonen uten å formidle den til foreldrene (samt andre instanser som du så klokt nevner ovenfor). 

Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort, men jeg tenker som deg at det kan være viktig (om ikke annet for egen bearbeidelse) å si fra til andre som har en relasjon til vedkommende at det kan være skummelt og farlig. Min umiddelbare tanke var at ved å si det til foreldrene, ville det fort slå tilbake på hun som hadde vært utsatt for dette - fordi de sikkert ville konfrontert ham og spurt ham. Og min erfaring med slike folk, er at de ikke vanligvis er så veldig gode på verken selvkritikk eller endring av adferd. 

Jeg tenker at foreldrene til en voksen mann, som i tillegg tydeligvis er helt ute av kontroll, antakelig ikke kan gjøre så mye forskjell. Men kanskje kontakte både politi og familien?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Caniggia skrev (23 timer siden):

Det er lett å forveksle selvmedlidenhet med empati; ingen feller flere (krokodille)tårer enn narsissisten.

Enig! 

• Liker 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (19 minutter siden):

Herregud, nå må du slutte å skyldiggjøre offer og familiene.

Jeg har også døtre. Hadde de vært sammen  med MBH og han holdt på sånn, + uenighet om økonosik oppgjør hadde jeg også tatt kontakt med krompen. 
Ville prøvd å høre hva de sa og om de kunne komne til økonomisk enighet. Sikre at de visste hvordan han var og at de kunne ta dette videre på en ordentlig måte.

Det er Kongefamilien, ikke nabokjerringa. Så kjempevanskelig å vite hva som er best.

• Liker 12
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (23 minutter siden):

Fordi det kanskje er vanskelig når «makt»forskjellen er så stor. Er jo en grunn til at det har vært enkelt å feie ting under teppet lenge…

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (Akkurat nå):

Herregud, nå må du slutte å skyldiggjøre offer og familiene.

Jeg har også døtre. Hadde de vært sammen  med MBH og han holdt på sånn, + uenighet om økonosik oppgjør hadde jeg også tatt kontakt med krompen. 
Ville prøvd å høre hva de sa og om de kunne komne til økonomisk enighet. Sikre at de visste hvordan han var og at de kunne ta dette videre på en ordentlig måte.

Det er Kongefamilien, ikke nabokjerringa. Så kjempevanskelig å vite hva som er best.

Jeg skyldiggjør ingen og det har jeg heller ALDRI gjort i denne diskusjonen - jeg spør bare om det er sagt noe om hvorfor - fordi det ville vært min absolutt første reaksjon. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...