Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Så du er en av de mange på denne tråden som syns at monarkiet bare er tull. Jepp, skjønner. 

Utdatert er begrepet jeg ville brukt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Utdatert er begrepet jeg ville brukt. 

Helt greit at du syns at Norge skal bli en republikk. Men da vil du naturlig ikke ha en mening om hva kongelige skal gjøre som kongelige. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (19 minutter siden):

Er hun mor til siktede?

Hva har dette med saken å gjøre.

Hvis kongefamilien skal sidestilles med hvermannsen, kan man like gjerne avvikle monarkiet, er mitt poeng. 

Hvorfor lurer du på om fornærmedes mor er avhørt, men MM skal fritas for det? 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Helt greit at du syns at Norge skal bli en republikk. Men da vil du naturlig ikke ha en mening om hva kongelige skal gjøre som kongelige. 

Jeg har ikke en mening om hva kongelige skal gjøre, jeg oppgir fakta. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke en mening om hva kongelige skal gjøre, jeg oppgir fakta. 

Fakta er kongerikets grunnlov, og sedvanerett. Kongen er sjef for politiet. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (12 minutter siden):

Hvis kongefamilien skal sidestilles med hvermannsen, kan man like gjerne avvikle monarkiet, er mitt poeng. 

Hvorfor lurer du på om fornærmedes mor er avhørt, men MM skal fritas for det? 

Man innkalles ikke i kraft av sin arbeidstittel, men tilknytning til saken.

Jeg bare lurte etter det som stod i avisen, men ikke viktig.

Det er politiet som ikke har tatt begjæringen til følge, ikke jeg. Jeg skrev ikke noe om det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sgirl skrev (7 timer siden):

Noen som reflekterer over det at man har en løs kanon på dekk, så nært kongefamilien? Det vil si en voldelig rusmisbrukende person, i umiddelbar nærhet av våre øverste statsoverhoder. 

Bokstavelig talt😬

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (33 minutter siden):

Fakta er kongerikets grunnlov, og sedvanerett. Kongen er sjef for politiet. 

Politidirektøren er øverste leder for politiet. Politisk sett er det justisministeren. Kongen, som person, har ingen kommando myndighet over politiet. Dog, i krig vil politiet underlegges Forsvaret - og først da vil kongen, som vår øverste krigsherre, ha kommando over det vi vil kalle totalforsvaret. Likevel vil denne kommandoen være av symbolsk karakter, all den tid det vil være den til enhver tid sittende regjering som bestemmer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Politidirektøren er øverste leder for politiet. Politisk sett er det justisministeren. Kongen, som person, har ingen kommando myndighet over politiet. Dog, i krig vil politiet underlegges Forsvaret - og først da vil kongen, som vår øverste krigsherre, ha kommando over det vi vil kalle totalforsvaret. Likevel vil denne kommandoen være av symbolsk karakter, all den tid det vil være den til enhver tid sittende regjering som bestemmer. 

Kudos for det man antok var allmennkunnskap. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinetroll: kongen leder statsråd og alle i regjeringen. Inkludert justisminister. Ferdig med det. (Riktignok symbolsk, som du skriver om forsvarsminister)

Endret av Donpedro
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donpedro skrev (Akkurat nå):

Trinetroll: kongen leder statsråd og regjeringen. Inkludert justisminister. Ferdig med det.

Bare symbolsk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Bare symbolsk. 

Utdatert også. 
Kollontaj - Jeg ser nå at du også har brukt ordene..

Endret av TrineTrollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (50 minutter siden):

Jeg syntes i utgangspunktet at monarki var en grei ting, men har endret ståsted de siste månedene. Det ser ut som om de kongelige vi har i dag, jeg snakker ikke om kongeparet, ønsker å leve et liv med stort sett all fokus på seg og sine nærmeste, uten å ta hensyn til at med privilegier følger også visse forventninger og ansvar, og da bør de få lov til det. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Momma skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes i utgangspunktet at monarki var en grei ting, men har endret ståsted de siste månedene. Det ser ut som om de kongelige vi har i dag, jeg snakker ikke om kongeparet, ønsker å leve et liv med stort sett all fokus på seg og sine nærmeste, uten å ta hensyn til at med privilegier følger også visse forventninger og ansvar, og da bør de få lov til det. 

Med andre ord så er monarkiet utdatert med de medlemmene vi har i dag. Monarkiet i Norge, altså, for det finnes jo eksempler på at andre lands monarkier ser ut til å fungere greit, med oppegående, yngre arvinger som tar over etter aldrende monarker.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i høyeste grad en republikaner. Men jeg bor i et monarki, og kan derfor selvsagt ha en mening om hvordan de kongelige vi har bør ivareta sin rolle. Noe annet ville vært veldig rart.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt særlig med på eller interessert meg for kongefamilien. Jeg begynte å følge med da lydopptaket av Marius, som truet kvinnen han var kjæreste med, ble offentliggjort i pressen. Jeg synes det er betenkelig at Haakon har sagt at «Marius har en naturlig kulhet», i boken som ble utgitt i 2023. Det er betenkelig at pressen ikke har turt å ta tak i ting de visste om Marius, fordi Mette Marit skrev et brev der hun refset pressen for å omtale Marius. Det er også betenkelig at Ingrid fremhever Marius som et forbilde, og nevner hans lojalitet til venner.

Det er spesielt at kronprinsfamilien uttaler seg slik når de vet ganske mye om hva som har foregått angående Marius sin kriminelle atferd.

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Har Snekkestads mor vært innkalt?

Det vet jeg ikke, men jeg håper og tror da inderlig det. Noe annet ville vært svært merkelig, og ganske kritikkverdig vil jeg si. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som om "alle" her både mener, tror og synes at de omkring visste (og/eller burde ha visst) om hva som virkelig skjedde i forholdet mellom MBH og JS...!

Den omtalte dagen var det nok både dårlig stemning, irritasjon, iltre og redde blikk, høylytt krangling, bråk, egling, argumentasjon dem imellom... Så kom det folk til lugaren som paret disponerte for anledningen.

Tror noen her at hun der og da ville ha sagt ett eneste ord om være seg psykisk og/eller fysiske overgrep og ditto mishandling (til et nært familiemedlem, eller noen andre) - dersom han på noe vis hadde truet/skremt henne til å holde tett?! Virkelig?! 

(Nei, jeg har slett ikke kommet med noen påstander om at han truet henne. Men det er svært vanlig at overgripere fremsetter trusler (og truer med diverse represalier) og ja; dessverre har jeg personlig erfaring.)

Eller burde folk rundt paret (være seg Kong Salomo eller Jørgen Hattemaker) ha vært tankelesere elns, og "automatisk visst" hva som (egentlig) forseggikk i dèt forholdet?

Jeg mener - NEIi. Familie, venner, nære, omgangskrets, andre... kan både ane, føle, tenke, tro, mene, 'forutsi', og så videre. Men de som har fasit, og virkelig VET hva som egentlig foregår, det er de det gjelder... som faktisk ER i nettopp det forholdet.

Endret av Zeniora
Redigering :)
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (1 time siden):

Helt enig. Og i så fall får de leve på HM sin lønn, om han finner seg en jobb, og MM sin uføretrygd, som hun kanskje kvalifiserer for. Men jeg tror nok de er mest interessert i å fortsatte å bade i luksus uten å stilles krav til. De vil være offentlige personer når de vil ha penger og privilegier, men privatpersoner når det stilles krav og forventninger til dem. 

• Liker 3
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (9 minutter siden):

Helt enig. Og i så fall får de leve på HM sin lønn, om han finner seg en jobb, og MM sin uføretrygd, som hun kanskje kvalifiserer for. Men jeg tror nok de er mest interessert i å fortsatte å bade i luksus uten å stilles krav til. De vil være offentlige personer når de vil ha penger og privilegier, men privatpersoner når det stilles krav og forventninger til dem. 

Bade i luksus, i hvert fall sammenlignet med hvermannsen, vil de nok uansett kunne gjøre da de kongelige formuer nok til en viss grad følger dem uansett hva som skjer.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...