Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kvittre skrev (22 minutter siden):

Enig i alt du skriver, og synes også det har noe med uttrykk og gjøre. Haakon ser ydmyk ut og han ser ut som han har det vondt. Det at han innimellom flakker med blikket og formulerer seg litt klønete ser med ydmykt og menneskelig ut. 

hvis mm hadde hatt tårer i øynene og snudd seg vekk når hun sa « ingen kommentar « hadde det sett mer menneskelig ut. Jeg tror hun har det vondt, men hun hadde tjent på og vise det. 

Nettopp. Hun trenger ikke å hverken utlevere eller utbrodere. Hun trenger ikke (og skal ikke) mene noe om hverken etterforskning eller tiltaler. 

Men hun hadde tjent på å si noe som helst. Hun er Norges neste `førstedame` - og et par korte setninger om at hun syns det hele er alvorlig og vanskelig (slik HM har gjort) ville tatt seg bedre ut enn det mange opplevde som arrogant: "den kritikken står jeg fint i". 

Mange her i tråden tror kongehuset klarer seg gjennom absolutt alt som måtte komme deres vei, men vi er også noen som ikke er så sikre. At MM tydeligvis har mistet tillit hos 50 % (av de spurte - det er jo selvsagt ingen folkeavstemming) er ganske oppsiktsvekkende. 

Alle forstår at det må være forferdelig for en mor å se sønnen sin bli "revet i filler" i media. Ennå mer forferdelig at han har gjort andre vondt, er rusavhengig, og at han ikke akkurat har blitt en bra voksen. Kanskje er det for vanskelig for henne å uttale seg om noe, men da burde noen sagt det på vegne av henne faktisk. 

"Tause Birgitte" som "jeg har det veldig fint" fungerer ikke. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TigerK skrev (16 minutter siden):

Hva er definisjonen av ordet “forebygge», egentlig? Har sett for meg at forebygging er noe man gjør før noen havner i et kriminelt miljø. Hvis man har hatt de samme kriminelle vennene i nærmere ti år, så er det vel litt seint å forebygge, eller? For seint å snyte seg når nasen er borte, liksom. 

Ja, de starter allerede på ungdomsskolen med og ha samtaler med ungdom for og skape tillit. « kom til oss hvis det er noe, vi er her for og hjelpe deg « type samtaler. Mer personlige samtaler kommer når man er i/ er på vei inn i et kriminelt miljø. Her jeg bor patruljerer politiet og snakker med gjenger hvor de vet en eller flere er kriminelle. Videre til « småkriminalitet «. F.eks. brukerdose dop, det kan de følge opp og prøve og hindre at eskalerer. 
vi vet jo ikke når de startet med Marius , men kan vel anta for 10 år siden ? Det er aldri for sent, når skal man slutte? Det er jo en hav mellom og ha kriminelle venner og å banke opp og voldta damer så de har vel prøvd og få han på rett vei sånn som andre som blir tatt med brukerdoser og vanker med kriminelle som IKKE ender med og banke og å voldta. De aller fleste som bruker litt kokain og har kriminelle venner blir jo ikke som Marius, så forebygging fungerer jo for mange. Er ikke fengsel også forebygging ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (17 minutter siden):

Ja, si det.

Det er visst helt vanlig å ha forebyggende samtaler med voksne mennesker som har vært i et kriminelt miljø i 10 år. Spesielt når dette miljøet er under etterforskning for grov kriminalitet.

Logikken feiler meg, men jeg skal ikke argumentere mot de som sitter på fasiten her. 

Jeg tenker helt omvendt. Generelt , hvis noen i 10 år har vanket  med noen som etterforskes for grov kriminalitet er det på overtid at de forebyggende samtalene økes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (3 minutter siden):

Er ikke fengsel også forebygging ? 

Fengsel er en reaksjon på et lovbrudd. Så vidt meg bekjent så er det ikke vanlig å fengsle folk som et forebyggende tiltak. Unntaket er kanskje varetektsfengsling i en kort periode av ulike grunner. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (11 minutter siden):

De advarer altså voksne mennesker, når det grovt kriminelle miljøet de har vanket i, i 10 ÅR, er under etterforskning?

Ja. Hva skal de ellers gjøre, gi opp og vente på at de gjør noe alvorlig nok til varetekt? 
jeg lurer litt på hvordan denne saken hadde sett ut om politiet IKKE hadde fulgt med på Marius og hatt forbyggende samtaler med han. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker helt omvendt. Generelt , hvis noen i 10 år har vanket  med noen som etterforskes for grov kriminalitet er det på overtid at de forebyggende samtalene økes. 

Hva skulle være målet for disse samtalene? Hva er det politiet ønsker å forebygge? 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (1 minutt siden):

Ja. Hva skal de ellers gjøre, gi opp og vente på at de gjør noe alvorlig nok til varetekt? 
jeg lurer litt på hvordan denne saken hadde sett ut om politiet IKKE hadde fulgt med på Marius og hatt forbyggende samtaler med han. 

Når vi ser hvordan denne saken  har utviklet seg, har de ikke gjort en særlig god jobb.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (1 minutt siden):

Hva skulle være målet for disse samtalene? Hva er det politiet ønsker å forebygge? 

På meg hørtes det mer ut som en advarsel. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (Akkurat nå):

Fengsel er en reaksjon på et lovbrudd. Så vidt meg bekjent så er det ikke vanlig å fengsle folk som et forebyggende tiltak. Unntaket er kanskje varetektsfengsling i en kort periode av ulike grunner. 

Nei, man fengsler ikke forebyggende, det er en reaksjon på lovbrudd. Et fengselsopphold inneholder jo mye. Blant annet straff. De aller fleste slipper ut , og forebyggingen blir da at de ikke skal gjøre flere lovbrudd. Når Marius slipper ut av fengsel blir han nok fulgt opp. Det at politiet skulle « gitt han opp» etter 10 år med kriminelle venner stemmer ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (7 minutter siden):

Målet for samtalene er og skape tillit og å få folk ut av kriminelle miljøer. Politiet ønsker og forebygge kriminalitet. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (1 minutt siden):

Målet for samtalene er og skape tillit og å få folk ut av kriminelle miljøer. Politiet ønsker og forebygge kriminalitet. 

Hvis jeg forstår deg riktig så er hypotesen at politiet visste at MBH har vært i et kriminelt miljø i mange år, og ønsket å få han ut av dette miljøet? For å forebygge at MBH skulle begå kriminelle handlinger?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det holder de på med i 10 år?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg forstår deg riktig så er hypotesen at politiet visste at MBH har vært i et kriminelt miljø i mange år, og ønsket å få han ut av dette miljøet? For å forebygge at MBH skulle begå kriminelle handlinger?

Det tok dem altså bare 10 år, noen voldtekter, partnevold mot 3 kvinner, et hav av illegale rusmidler også sammen med våpen, noen bilkrasj, ups, der røyk det nesten med en gardist, kjøre bil med et alvorlig rusproblem, stjålet bensinkort og sølvtøy fra kronprinsparets private bolig. 

Vellykket forebygging 👏

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TigerK skrev (5 minutter siden):

Jeg er usikker på hva du ønsker å kommunisere her. 

Ok. Forebygging er jo primært før fengsel . Forebygge kriminalitet med forebyggende samtaler . Så var spørsmålet når forebyggingen skulle stoppe opp? I dette tilfelle etter 10 år med kriminelle venner? 

jeg er helt enig i at fengsel primært ikke er forebygging. allikevel så stopper det jo ikke opp. En del av fengselsopphold er jo at man ikke skal være kriminell når man kommer ut, men man vil jo helst ikke at det skal gå så langt. Det var egentlig litt off topic, i forhold til når politiet skal gi opp forebygging . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (2 minutter siden):

Det tok dem altså bare 10 år, noen voldtekter, partnevold mot 3 kvinner, et hav av illegale rusmidler også sammen med våpen, noen bilkrasj, ups, der røyk det nesten med en gardist, kjøre bil med et alvorlig rusproblem, stjålet bensinkort og sølvtøy fra kronprinsparets private bolig. 

Vellykket forebygging 👏

Du glemte flere rasterte boliger.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (5 minutter siden):

Og det holder de på med i 10 år?

Om det er nødvendig ja. Veldig mange kommer på rett kjøl før det har gått 10 år, og noen gjør lovbrudd selv de blir tatt for før det går 10 år. Det er jo ikke noen fasitsvar her? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DaisyD skrev (Akkurat nå):

Du glemte flere rasterte boliger.

Ja, jeg glemte sikkert ganske masse, da listen hans bare blir lengre og lengre.

Det er så ille at denne mannen har fått holde på slik i så mange år, at jeg har ikke ord.

Når overklassen og farlige gjengkriminelle blir venner... Det er en syk syk verden. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (2 minutter siden):

Om det er nødvendig ja. Veldig mange kommer på rett kjøl før det har gått 10 år, og noen gjør lovbrudd selv de blir tatt for før det går 10 år. Det er jo ikke noen fasitsvar her? 

Ja, vi kan vel nå i ettertid si at de samtalene ikke har hatt noen positiv virkning. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (8 minutter siden):

Nå uttalte jeg meg jo generelt , i forhold til om slike forebyggende samtaler er vanlige. Ja, hvis politiet vet at Ola nordmann er i et kriminelt miljø i mange år ønsker de og få han ut av miljøet og å forebygge at Ola begår kriminelle handlinger selv. Det står faktisk ganske mye om forebyggende arbeid på politiets hjemmeside, og det har vært mange avisartikler de siste årene om økte ressurser til forebygging i hvert fall i Oslo. Så ja, generelt er forebyggende samtaler når man mistenker at noen er i fare for og bli kriminelle vanlig. 

jeg antar at politiet har visst at Marius har vært i et kriminelt miljø ja, og ønsket og få han ut av miljøet og å forebygge at han skulle begå kriminelle handlinger . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (4 minutter siden):

Ok. Forebygging er jo primært før fengsel . Forebygge kriminalitet med forebyggende samtaler . Så var spørsmålet når forebyggingen skulle stoppe opp? I dette tilfelle etter 10 år med kriminelle venner? 

jeg er helt enig i at fengsel primært ikke er forebygging. allikevel så stopper det jo ikke opp. En del av fengselsopphold er jo at man ikke skal være kriminell når man kommer ut, men man vil jo helst ikke at det skal gå så langt. Det var egentlig litt off topic, i forhold til når politiet skal gi opp forebygging . 

At politiet ønsker å forebygge kriminalitet gjennom samtaler og tett oppfølging av mennesker i kriminelle miljøer, er utrolig bra. Dette er jo kanskje noe av det mest nyttige de kan gjøre, slik jeg ser det. At de også gjør en innsats for å få folk til å bryte med kriminelle miljøer er også flott. Det er kanskje lettere å komme seg på rett kjøl igjen når man har et samlet støtteapparat, både privat og offentlig, bak seg.  Jeg kan tenke meg at det er fryktelig mange mennesker som sliter med å få dette til, uten at jeg har noe inntrykk av at dette er et allment tilgjengelig tilbud i Norge. 

Jeg tenker politiet sa det så fint selv, i lydopptaket fra denne støttesamtalen med MBH: «En sånn samtale er ikke noe vi hadde tatt med alle, det gjør vi kun fordi det er deg.» 

Og deri ligger vel problemet.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...