Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Natron skrev (24 minutter siden):

De fleste? Hvilket grunnlag har du for å hevde det uthevede som en fasit?

Jeg har egen erfaring med et barn som ble rusavhengig siste året på videregående. Selv visste jeg ikke hva jeg skulle se etter da jeg aldri har vært borti narkotika selv. Men som mor så oppdaget jeg store endringer hos mitt barn:

• rot på rommet hvor det alltid hadde vært ryddig
  • ny vennekrets og gamle venner forsvant en etter en
  • skolen som hadde vært lett som en lek ble putselig et problem (masse stryk og manglende oppmøte)
  • fikk plutselig utbrudd av psoriasis (helt nytt)

Summen av dette fikk meg til å ringe hjelpetelefon for pårørende til unge med rusproblemer. Fikk god hjelp der i tillegg til at jeg googlet meg til masse. Snakket mye med barnet mitt og kontaktet bestevennen.

Jeg hadde vært med på et prosjekt da barnet gikk på ungdomsskolen - det dreide seg om å utsette barnas alkoholdebut. Her husker jeg at det var politi som hadde foredrag om hvor mye rus det er ute blant unge idag og at vi MÅ være på vakt. 

Jeg gjorde masse og jeg fikk kontakt med andre foreldre med samme problem. Sammen blir vi sterkere. MM har visst veldig godt hva hun skulle se etter og tidligere rusmisbrukere er mer på pletten når det kommer til egne barn. 

Så min erfaring er at foreldre absolutt er på vakt når det kommer til barna sine. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DaisyD skrev (1 minutt siden):

La meg si det sånn. MM har tilhørt rusmiljø selv og vet veldig godt hva hun skal se etter. 
Tidligere rusmisbrukere har faktisk den fordelen av de vet hvilke tegn de skal se etter - noe som vi som ikke har den erfaringen strever mer med om våre barn skulle starte en ruskarriere. 

MM er en helt vanlig mor med tre barn med en litt mindre vanlig jobb. Selv om hun eller andre mødre/foreldre tidligere har vært i et miljø der rus foregår og ikke nødvendigvis har vært en rusmisbruker selv, er det ikke slik at man leter etter disse tegnene på barna sine pga egen bakgrunn. Særlig ikke når barna har flyttet ut. Han kan ha skjult det lenge, hun kan ha vært blind lenge, hva som har foregått innen familien og i hvilken grad fra han var myndig vet vi lite til ingenting om. Han har vel tatt de samme stegene som andre ungdommer, startet med alkohol og fortsatt med rekreasjonsrusbruk. De færreste foreldre leter etter tegn på unormal bruk av alkohol/stoff med mi dre det er en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (28 minutter siden):

Mener du virkelig at MBHs pårørende skulle advare alle kvinnene han dro inn i livet sitt og be de holde seg unna deres eget kjøtt og blod, eller misforstår jeg budskapet ditt?

Den makten har ikke foreldre over voksne barn. Samtidig er det rimelig vanlig med ønsketenkning og håpe i det lengste at ting ikke er så ille så lenge som mulig. Det er jo barnet deres uansett hvor gamle de blir. Men nå fra august tipper jeg de har gjort alt de kunne med en voksen sønn så langt denne sønnen har vært villig selv.

Ja.

• Liker 30
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Se Se og Hør nå. Marius gjør «slag» bevegelse på spørsmål om hvordan det ble slutt med kjæresten.

Kjempegøy.

Fy søren så ekkelt. Den mannen trenger seriøst mer enn rusbehandling. 

• Liker 23
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (3 minutter siden):

Og så finnes det fremdeles folk som forsvarer denne voldelige tullingen .. 

Hvem er disse folkene som forsvarer MBH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Fy søren så ekkelt. Den mannen trenger seriøst mer enn rusbehandling. 

At fyren ikke er sperret inne for lengst er en skandale.

• Liker 19
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgan Le Fay skrev (8 minutter siden):

Se Se og Hør nå. Marius gjør «slag» bevegelse på spørsmål om hvordan det ble slutt med kjæresten.

Kjempegøy.

Hårreisende. For en uhyggelig mann. Slik jeg ser det så driter han i hva han har gjort, ut ifra videoen å dømme. Dette er så lavmål som man kan få det😨

• Liker 28
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (1 minutt siden):

Hårreisende. For en uhyggelig mann. Slik jeg ser det så driter han i hva han har gjort, ut ifra videoen å dømme. Dette er så lavmål som man kan få det😨

Intern humor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (Akkurat nå):

Ja, han er skikkelig sjarmerende der han sitter i wife beater t-shirt og gjør en slagbevegelse mot kamera for å vise at han banker kjærester.

• Liker 31
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (10 minutter siden):

MM er en helt vanlig mor med tre barn med en litt mindre vanlig jobb. Selv om hun eller andre mødre/foreldre tidligere har vært i et miljø der rus foregår og ikke nødvendigvis har vært en rusmisbruker selv, er det ikke slik at man leter etter disse tegnene på barna sine pga egen bakgrunn. Særlig ikke når barna har flyttet ut. Han kan ha skjult det lenge, hun kan ha vært blind lenge, hva som har foregått innen familien og i hvilken grad fra han var myndig vet vi lite til ingenting om. Han har vel tatt de samme stegene som andre ungdommer, startet med alkohol og fortsatt med rekreasjonsrusbruk. De færreste foreldre leter etter tegn på unormal bruk av alkohol/stoff med mi dre det er en god grunn til det.

Ja, hvis man er naiv og lukker øynene for realiteter så sliter man som foreldre. 

Dersom man ikke har fått med seg hvor mye rus det blant unge så har man sviktet som foreldre. 

Endret av DaisyD
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (4 timer siden):

4619 oppslag om Marius Borg Høiby mellom 4. august og 21. november tyder ikke på at pressen hverken har fått eller har hatt munnkurv.

jf https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/11/21/196045334/over-40-hoiby-oppslag-daglig-de-siste-manedene?nr=1

For det var jo det jeg argumenterte for og utdypet.

BørIkkeSkriveForMy skrev (4 timer siden):

Tipper det er langt flere oppslag om covid-19, men det betyr ikke at visse ting om pandemien blir belyst fullt ut, av den grunn.

1. Virker ansiktsmasker, eller gjør de ikke?

2. Virusets opphav - pangolin, flaggermus eller lab?

3. Smitter man andre om man tar vaksinen?

4. Blir man selv syk om man tar vaksinen?

I mediebobler-episoden lenket til over, føler jeg fokuset er på at "nå mener folket at det er lagt for mye press på kongefamilien". Basert på min omgangskrets, og forsåvidt diskusjonene som går her også, har jeg en litt annen oppfatning. Men jeg henger ikke med folk som er rojalister på sin hals, jeg da.

Edit: Poenget mitt her er at hvordan medier fremstiller ting, har langt mer å si enn antall artikler.

Natron skrev (48 minutter siden):

Sammenligne covid-oppslag under en verdensomspennende pandemi over to år med mediedekningen av MBH de siste månedene er irrelevant og kan ikke sammenlignes.

Poenget med innlegget mitt (jeg la det til på slutten, for å forhindre kverulanter som deg å "ta" innlegget mitt på feil grunnlag), er at medias vinkling av et tema har mer å si for hvordan folk reagerer på et tema, enn antall saker som lages om temaet. Heller enn å late som om du ikke forstår, kan du jo komme med god argumentasjon for at antall saker er mer betydningsfult enn vinklingen på de sakene som publiseres?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

He he, nei hun er så langt i fra en «vanlig mor» som man vel kan komme. De har en hel svær stab til disposisjon, inkludert selveste PST. Selvsagt har de visst. 

Ikke sant - og tenk på det hjelpeapparatet de har hatt tilgjengelig i alle år. Andre foreldre kan bare drømme om et slikt opplegg. 

• Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marius minner om typer jeg har sett før. Fra arbeiderklassen og med lav selvfølelse og hat mot samfunnet. Hvordan i all verden ble han på dette viset?

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auroraborealiset skrev (2 minutter siden):

Her er link: https://www.seher.no/kongelig/viser-ingen-anger-i-ny-sjokkvideo/82275099

Dette er så sykt at jeg mister ord. Har selv vært utsatt for vold i nære relasjoner, og jeg får oppriktig angst av følge saken. Fyren er jo klin hakke gal. 

Ja, det er mye som må rettes på der. Tror ikke det nytter med noen uker på luksus-rehab i London. 

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (9 minutter siden):

He he, nei hun er så langt i fra en «vanlig mor» som man vel kan komme. De har en hel svær stab til disposisjon, inkludert selveste PST. Selvsagt har de visst. 

Garantert. Og det i lang tid. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alt i de siste sidene av tråden, men ser det er en debatt om hvorvidt han trenger hjelp eller straff (for å sette det litt på spissen, tror ikke postene var så kategoriske på det ene eller det andre).

Jeg vil bare si at uansett for en forvirret og vanskelig oppvekst og feilslått oppdragelse man har, så har man et valg når det gjelder hvordan man oppfører seg og hvorvidt man skal utføre vold mot andre. Og denne mannen har tydeligvis valgt en utrolig dårlig oppførsel i situasjoner og forhold hvor han slett ikke hadde trengt å gjøre det. 
Og ja, man trenger hjelp både om man er rusmisbruker eller kriminell, men til sjuende og sist er det å oppføre seg bedritent mot andre mennesker et valg, uansett om man får hjelp eller ei.

Endret av Maia70
  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...