Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

FruR skrev (1 time siden):

Det kan virke sånn? Om ikke av politiet så noen som fortalte han at hun hadde anmeldt eller noe ? Jeg vet ikke . 

https://www.dagbladet.no/nyheter/siktet-for-voldtekt-pa-skaugum/82263053

Voldtekt på Skaugum startet politiet å etterforske 6.november. 7. November melder nrk,tv2,vg med mer at Krompen avlyser sitt program og er med Marius i London. Det er kommer frem at dette var møte for å få han på rehab der. Det kan være tilfeldig selvfølgelig men… 

Det kan jo hende at MM fikk et lite hint fra politiet, at det muligens var en ny siktelse på gang.
Hun har blitt varslet tidligere, uten at noen fra politiet har villet innrømmet det.
Uansett det er litt underlig at reisen til London måtte skje så hurtig.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

refill skrev (48 minutter siden):

Sikkert nevnt ørten ggr før i tråden, men orker ikke lese alle innlegg. 

Når HM uttaler "Jobbet lenge for at han skal få mer hjelp".. det skjønner jeg ikke. Han kan vel betale seg inn på hvilken som helst behandling. Snakker de om siden fasaden sprakk? Eller betyr det egentlig "vi har prøvd å få han i behandling, men han har ikke ønsket selv".. 

Nå er det jo ikke slik at hjelpeapparater har tryllestaver i skuffene sine. Svært mange med psykiske lidelser må få behandling i år etter år, justering og tilpassing av eventuelle medisiner og hjelpegrupper, så kan behov og/eller symptomer endre seg, osv. Mange behandlere slutter og nye strømmer til, og stadig vekk så føler man at man er tilbake på startstreken. Og motivasjonen til den som skal behandles er jo alfa og omega.

I en alder av 27 år, så har ikke foreldrene hatt krav på innblikk i helsehistorikken hans på nesten et tiår, foreldre har faktisk noe mer begrenset tilgang til barnets pasientjournal allerede fra de fyller 13 år.

Det HM formulerer er jo noe mange har spurt om. Har de prøvd å hjelpe en stadig mer utagerende sønn/stesønn, eller bare vendt det døve øret til? Her sier HM at de har prøvd å hjelpe MBH over lang tid. Men foreldre har liten makt over myndige barn, og trøblete ungdom kan heller ikke fikses ved et trylleslag hos legespesialist. 

Og jeg forstår faktisk at det føles makabert å skulle slå hånden av ditt ene barn når du skal skjenke hele Kongeriket til et annet. Selv om de selvfølgelig burde ha gjort mye mer, som f eks å nekte fester i Kronprinsparets private bolig. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26. september skal han ha voldtatt en kvinne på Skaugum, og den 27. september er han ute å kjøper ny overmadrass med mor.

Guffent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/siktet-for-voldtekt-pa-skaugum/82263053#:~:text=Det skal ha skjedd på,han ble pågrepet i høst.&text=Det får Dagbladet opplyst.,ny voldtekt%2C ifølge Dagbladets opplysninger.

Screenshot_20241120_215643_SamsungInternet.thumb.jpg.aad4da172248a26ec96de057516898bc.jpg

https://www.seher.no/kongelig/sammen-etter-skandalen/81993546

Screenshot_20241120_214636_SamsungInternet.thumb.jpg.d847423980c30785a87810a7ca971ad3.jpg

Endret av Henikka
La til bilde
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelia skrev (1 minutt siden):

Da blir det varetekt på Marius. Han har sikkert godt av å teste ut livet i fengsel en uke. Kanskje det kan bidra til å forebygge flere anmeldelser. 

Håper inderlig politiet rekker å gjennomføre alle etterforskningsskritt de må gjøre, med en uke mindre til disposisjon enn de ba om.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (2 minutter siden):

Det kan jo hende at MM fikk et lite hint fra politiet, at det muligens var en ny siktelse på gang.
Hun har blitt varslet tidligere, uten at noen fra politiet har villet innrømmet det.
Uansett det er litt underlig at reisen til London måtte skje så hurtig.

Det er utlevering med UK, da. Så ville ikke hjulpet noe i lengden. Tror ikke MM vil ha manhunt av Marius I Londons gater 😅

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BBB12345 skrev (1 minutt siden):

Mette Marit og Marius kjøpte ny madrass, var dette i samme tidsrom som voldtektsanklagene på Skaugum?

Dagen etter.

Ble nok litt blodsøl på madrassen.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (10 minutter siden):

Kan være de som foreldre har jobbet lenge med Marius. Forsøkt å overtale ham, realitetsorientere, motivere osv. Han er (var frem til arrestasjonen) et voksent, fritt menneske. De kunne sikkert lage avtaler med rehab-steder i hele verden, men hvis Marius sa nei så var det lite de kunne gjøre.

Dette tror jeg stemmer. Det at IA sa at Marius var hennes største forbilde f.eks. Det stemmer nok ikke bokstavelig. Er nok ment som en "boost" et motivasjons-kompliment. Om at jeg er glad i deg, du er viktig for oss. Dette har nok ligget kongefamilien tungt i mange år. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (10 minutter siden):

Kan være de som foreldre har jobbet lenge med Marius. Forsøkt å overtale ham, realitetsorientere, motivere osv. Han er (var frem til arrestasjonen) et voksent, fritt menneske. De kunne sikkert lage avtaler med rehab-steder i hele verden, men hvis Marius sa nei så var det lite de kunne gjøre.

Helt klart. Derfor undrer jeg meg litt over ordene som blir valgt. Det kan høres ut som om han ikke har fått hjelp når det sies på den måten. Men det var vel en uttalelse i farten (leste bare i avisen) så kan vel være en uheldig "vinkling". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo ikke slik at hjelpeapparater har tryllestaver i skuffene sine. Svært mange med psykiske lidelser må få behandling i år etter år, justering og tilpassing av eventuelle medisiner og hjelpegrupper, så kan behov og/eller symptomer endre seg, osv. Mange behandlere slutter og nye strømmer til, og stadig vekk så føler man at man er tilbake på startstreken. Og motivasjonen til den som skal behandles er jo alfa og omega.

I en alder av 27 år, så har ikke foreldrene hatt krav på innblikk i helsehistorikken hans på nesten et tiår, foreldre har faktisk noe mer begrenset tilgang til barnets pasientjournal allerede fra de fyller 13 år.

Det HM formulerer er jo noe mange har spurt om. Har de prøvd å hjelpe en stadig mer utagerende sønn/stesønn, eller bare vendt det døve øret til? Her sier han jo at de har prøvd å hjelpe over lang tid. Men igjen, foreldre har svært liten makt over myndige barn. Og jeg forstår at det føles makabert å skulle slå hånden av ditt ene barn når du skal skjenke hele Kongeriket til et annet. 

11 år. Man er helserettslig myndig når man er 16 år. Så de har hatt niks nada å si formelt/juridisk og niks nada innsyn siden 2013. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter at HM forsøker å formidle at de har forsøkt å foreta seg noe. Ikke å unnskylde MBH og at «stakkars han må få hjelp». Det ang rettsvesenet som en spurte om, det han er sitert på viser til at de vil hjelpe ham å få behandling så lenge det er forenelig med rettsprosessen. Det henspeiler jo på at han angivelig skulle reist til London på Rehab i går, som jo åpenbart er utsatt. Ergo kan han ikke få behandling nå siden rettsprosessen har andre behov, men at om rettsprosessen tillater det (senere) vil de gjøre det de kan for å få ham pårehab.

Så hele intervjuet nå: oppfatter faktisk HM når han uttaler seg om behandling at det i seg selv er en erkjennelse av at MBH har problemer og en uakseptabel atferd, så langt det er mulig uten å si faktisk det. Jeg tolker ham ikke dithen at han unnskylder MBH og prøver å sykeliggjøre ham som i å «ikke ansvarliggjøre». NB! Jeg heier ikke på MM og HM generelt i denne saken, orker ikke en ny sånn «dere som støtter monarkiet»-runde. Men man kan belite seg litt mtp å tolke i harnisk, som mange av oss er, fordi denne saken trigger mange.

Så får vi virkelig håpe at de ikke har vært klar over voldtektene han har holdt på med. 

Endret av Ninaen
  • Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yoolanda skrev (Akkurat nå):

Dette tror jeg stemmer. Det at IA sa at Marius var hennes største forbilde f.eks. Det stemmer nok ikke bokstavelig. Er nok ment som en "boost" et motivasjons-kompliment. Om at jeg er glad i deg, du er viktig for oss. Dette har nok ligget kongefamilien tungt i mange år. 

Dette har jeg også tenkt. Dessuten visste hun nok ikke på det tidspunktet hvor ille det sto til med storebroren. Mye av det han er anmeldt for skal jo også ha skjedd etter den talen. Og Marius kan jo fint være en hun som lillesøster alltid har sett opp til, og et forbilde på enkelte områder. Et menneske har jo alltid flere sider, og i festtaler et det gjerne de bra tingene som fremheves. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (7 minutter siden):

Det HM formulerer er jo noe mange har spurt om. Har de prøvd å hjelpe en stadig mer utagerende sønn/stesønn, eller bare vendt det døve øret til? Her sier han jo at de har prøvd å hjelpe over lang tid. Men igjen, foreldre har svært liten makt over myndige barn. Og jeg forstår at det føles makabert å skulle slå hånden av ditt ene barn når du skal skjenke hele Kongeriket til et annet. 

Jada, alt det der vet jeg og er selvsagt. 

Det jeg lurte på var ordene han velger å bruke. At han skal hjelp. Det riktige, vil jeg tro, er vel mer at han skal ta i mot hjelp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 minutter siden):

Oppfatter at HM forsøker å formidle at de har forsøkt å foreta seg noe. Ikke å unnskylde MBH og at «stakkars han må få hjelp». Det ang rettsvesenet som en spurte om, det han er sitert på viser til at de vil hjelpe ham å få behandling så lenge det er forenelig med rettsprosessen. Det henspeiler jo på at han angivelig skulle reist til London på Rehab i går, som jo åpenbart er utsatt. Ergo kan han ikke få behandling nå siden rettsprosessen har andre behov, men at om rettsprosessen tillater det (senere) vil de gjøre det de kan for å få ham pårehab.

Tenker det aller beste for MBH er en fengselsdom som da igjen åpner for rusbehandling under soning.

Tviler på at en luksusklinikk i London er bra for ham.

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ninaen skrev (11 minutter siden):

11 år. Man er helserettslig myndig når man er 16 år. Så de har hatt niks nada å si formelt/juridisk og niks nada innsyn siden 2013. 

Enig. MBH kan f eks fint ha psykiske lidelser som foreldrene hans ikke kjenner til. Han kan videre ha gjennomført eller nektet sykehusopphold, behandlingsopplegg osv helt uten deres viten. Helsevesenet har taushetsplikt så fremt det ikke foreligger noe kriminelt (og da varsles politi, ikke foreldre). 

Endret av Rastebenk
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Man blir spurt om man vil gi foreldre eller andre nære pårørende tilgang til opplysninger hos lege/behandlingssted osv. Han har helt sikkert svart nei til dette. Fordelen for pårørende å få tilgang til opplysninger er at man da vil få beskjed om vedkommende skriver seg ut fra behandlingsstedet. Hvis du ikke får tilgang til disse opplysningene så lever du som pårørende på "nåler" så lenge sønnen eller datteren din er i behandling. 

Faren for overdose er stor etter at man har vært til avrusing og en tid i behandling - så det er en sårbar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atete skrev (1 minutt siden):

Tenker det aller beste for MBH er en fengselsdom som da igjen åpner for rusbehandling under soning.

Tviler på at en luksusklinikk i London er bra for ham.

Mulig han kan være på slottet. Det er jo strengt bevoktet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ikke at HM prøvde å framstille det som at MBH ikke har fått tilbud om hjelp. Det er vanskelig å si hva hans motivasjon med den ene setningen var. Likevel er det sannsynlig at han forsøkte å si at de, som mange andre familier som er pårørende til denne gruppa, har forsøkt å bistå han til å ville ta imot hjelp og stå i en prosess. Akkurat her tror jeg mange pårørende til personer med rusavhengighet og psykiske lidelser kjenner seg veldig godt igjen. Behandling, og særlig denne typen helsehjelp, er ikke noe man passivt mottar som et helseobjekt som innvilges eller avslås hjelp og ferdig med det. Det er ofte lange og mange runder, og knappest en jevn kurve. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...