Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Møkkalei skrev (3 minutter siden):

Hva vet vi egentlig? Jeg er overbevist om at Marius har blitt krakilsk i ruset tilstand. Jeg har jobbet tett på rusmisbrukere og sett med egne øyner at noen blir svært aggressive av et rusmiddel, andre blir ikke det. Samme med alkohol, noen blir rolige og avslappet av alkohol, andre havner i slåsskamp hver gang de drikker. Marius har også mikset rusmidler mente jeg å lese, og DET kan gi fatale følger hva gjelder atferd og selvkontroll. Men ett av ofrene for hans vold bruker kokain selv. ( Haukeland) hva er hennes ansvar i konfliktene? Var hun også ruset? Slo hun tilbake? Slo hun først? Mange spm. brukte de andre kjærestene narkotika? Var de alle del av et grusomt miljø? Siste anmeldelse, voldtekt. Vet vi 100% sikkert at hun snakker sant? Kan det hende det kommer 10+ til nå som har blitt voldtatt? Jeg sier ikke at siste offeret ikke ble voldtatt. Men vi vet også at kvinner tidligere har beskyldt noen for det, uten at det var sant. Kan det hende historien er litt mer komplisert? Kan det hende hele miljøet rundt Marius var skadet? Hvor alle benyttet seg av rus? Hvor det var mange usunne faktorer. Gitt Marius sin omgangskrets med kriminelle, undres jeg over de kvinnene som gikk inn i et forhold med han. De må jo ha visst om hans livsstil og omgangskrets. Jeg synes folk er litt naive, glemmer at det nok er flere nyanser her. Og det er kanskje stille fra slottet fordi dette her er så mye mer sammensatt enn vi kan ane. Poenget er at vi vet ikke. Vold er aldri aldri greit. MEN en konsekvens av rus er gjerne vold mot de du er glade i. Og jeg tenker disse kjærestene må jo ha sett at Marius har brukt rus og kanskje brukt det selv. Tenker hele miljøet var skadet, og jeg har f.eks ufattelig lite til overs for hun Haukeland. Ekkel i mine øyner. Står med kokainpose på insta foran unge jenter som følger henne, og snakker om trekant sammen med nrk sin stjerne, sofi Elise. Også forferdelige forbilder. 

Når det kommer til det vi faktisk vet her, så er det jo først og fremst politiet som har anmeldt, ikke kvinnen som ble voldtatt. De anmeldte pga bevis de selv fant i sin etterforskning. Hadde det ikke vært for disse, kan man egentlig regne med at det ikke ble tatt ut noen tiltale. Bevisene tilsier at kvinnen var ute av stand til å motsi seg noe av dette, så da spiller det kanskje ingen rolle om andre har brukt rus? Er det tilfelle, at voldteksofferet var nedruset, er det jo derfor de sier at hun ikke var i stand til å si nei. Og MBH burde holdt seg unna. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Når det kommer til det vi faktisk vet her, så er det jo først og fremst politiet som har anmeldt, ikke kvinnen som ble voldtatt. De anmeldte pga bevis de selv fant i sin etterforskning. Hadde det ikke vært for disse, kan man egentlig regne med at det ikke ble tatt ut noen tiltale. Bevisene tilsier at kvinnen var ute av stand til å motsi seg noe av dette, så da spiller det kanskje ingen rolle om andre har brukt rus? Er det tilfelle, at voldteksofferet var nedruset, er det jo derfor de sier at hun ikke var i stand til å si nei. Og MBH burde holdt seg unna. 

Men likevel, det er ikke så bra å tilhøre et miljø med rus. Unnskylder ikke Marius. Men det finnes nok sånne historier etter hver eneste helg i dette landet, fordi rus har tatt helt av. Jeg bare mener at henger du i et miljø med rus, så er sjansen stor for at det skjer mye jævlig. Kanskje man skal roe litt ned på hyllesten av cannabis, kokain og serien Exit. Slutte å klikke inn på sophis elise og Haukeland sine sider, som er frontfigurer for rus. Og faktisk ta innover oss at vi har et stor samfunnsproblem med denne rusen. Det florerer blant ungdommen. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (Akkurat nå):

Men likevel, det er ikke så bra å tilhøre et miljø med rus. Unnskylder ikke Marius. Men det finnes nok sånne historier etter hver eneste helg i dette landet, fordi rus har tatt helt av. Jeg bare mener at henger du i et miljø med rus, så er sjansen stor for at det skjer mye jævlig. Kanskje man skal roe litt ned på hyllesten av cannabis, kokain og serien Exit. Slutte å klikke inn på sophis elise og Haukeland sine sider, som er frontfigurer for rus. Og faktisk ta innover oss at vi har et stor samfunnsproblem med denne rusen. Det florerer blant ungdommen. 

Jeg er enig i at det ikke virker som et sunt miljø å henge i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (Akkurat nå):

Vanvittig mye vi ikke vet hva, men tilsvarende mye vi faktisk vet.

Selvfølgelig mister foreldre kontroll over sine barn til slutt, men her ser vi at eplet har trillet svært nært inntil stammen, for så å bli liggende der.

Hvis mor har ruset seg gjennom hele ungdomstida, og far har drevet både kjøp/salg av ymse og sonet for dette pluss vold. Ja da kan man kanskje ikke sitte å være sjokkert over at avkommet ikke blir helt A4 tenker jeg.

Men Mette Marit endret seg jo. Hun har jo gjort en formidabel innsats som kronprinsesse. Marius kan vel også endre seg med hjelp? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at det ikke virker som et sunt miljø å henge i. 

Og disse damene har vært med Marius over lang tid. Og flere har stått i mishandlingen, som jeg vet ofte er en forstyrrelse, da man ønsker så inderlig at voldsmannen skal endre seg. Kjenner til hele psykologien der. Men vi må også stille et spm med hvilke miljøer vi fronter som samfunn. Når NRK bruker våre skattepenger på å fronte Sophie Elise i beste sendetid, så føler jeg at vi også der har en del av problemet. Hva er det vi forteller ungdommen? Jo at en overoperert blogger som hyler ut «kjøp kjøp» på nettet , og legger ut selfie med kokainpose i hånden, får fete kontrakter med statskanalen og skal være en slags stjerne. La hun ikke også ut om kveling og mensensex med en profilert komiker i Norge? Hva slags folk er dette her? Jeg blir kvalm av dem. 

• Liker 7
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan MBH ha trodd han var untouchable pga. posisjonen til hans mor og stefar.
Det virker sånn på alt som kommer frem.

• Liker 14
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nevnte for en tid tilbake for venner at ingen skal bli overrasket om mer kommer frem om Marius Borg Høiby, sa at jeg i alle fall ikke blir overasket om så skjer. Nå derimot, nå er jeg litt overrasket selv, kunne se for meg mye men nå har det kommet frem mer enn hva jeg så for meg...

Tenker at han må ha sett for seg at han som kronprinsessesønn, at han er uangripelig og at han kan gjøre hva enn han vil... Det som kommer frem nå og konsekvensene dette må medføre, det MÅ nødvendigvis bli en realitetssjekk for han som åpenbart har levd i sin egen verden hvor han feilaktig må ha trodd at han kunne gjøre hva enn han vil...

Ser ikke lenger noen vei utenom fengselsstraff for hans vedkommede nå, noe han har gjort seg vell fortjent til, en tankevekker han nok trenger dersom han skal kunne ha forutsetninger for å legge om kursen. Har troen på at han skal kunne ha gode forutsetninger for å kunne endre retning, men han trenger da den øye-åpneren denne saken vil bli for han.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mediedekningen av saken er uansvarlig. Også folkeparolen.

Vi skal ikke glemme at t
iltalte også er et sårbart menneske i denne situasjonen, og at han skal ha mulighet til å komme seg igjennom dette med respekt og verdighet. I Norge har vi et godt rettssystem som retter seg innunder et sunt prinsipp om at man skal få mulighet til å gjøre opp for seg og å få nye sjanser.

Den enorme mediedekningen og alt hets i fra alle kanter rettet i mot tiltalte er uansvarlig. Dette er noe jeg synes alle skal ta litt til seg... Vi mennesker må klare å se i fra ulike kanter inn i en sak, ha empati, og klare å ta vare på hverandre. 

Hvordan hjelpe dette menneske på rett kjøl?  Et menneske med åpenbare underliggende utfordringer? Ved å la ham føle han har alles blikk rettet i mot seg og ved å la ham føle han har alle mennesker i mot seg...?

Nå må vi være medmennesker, og begrense belastningen rettet i mot dette enkeltmennesket.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (3 minutter siden):

Og disse damene har vært med Marius over lang tid. Og flere har stått i mishandlingen, som jeg vet ofte er en forstyrrelse, da man ønsker så inderlig at voldsmannen skal endre seg. Kjenner til hele psykologien der. Men vi må også stille et spm med hvilke miljøer vi fronter som samfunn. Når NRK bruker våre skattepenger på å fronte Sophie Elise i beste sendetid, så føler jeg at vi også der har en del av problemet. Hva er det vi forteller ungdommen? Jo at en overoperert blogger som hyler ut «kjøp kjøp» på nettet , og legger ut selfie med kokainpose i hånden, får fete kontrakter med statskanalen og skal være en slags stjerne. La hun ikke også ut om kveling og mensensex med en profilert komiker i Norge? Hva slags folk er dette her? Jeg blir kvalm av dem. 

Nå har altså både Marius sin bestefar, biologisk far og hans onkel blitt dømt for vold. 

Forstår at du har et problem med hvordan samfunnet har utviklet seg, men disse influencerdamene var nok ikke engang født i glanstiden til Sven O. Så jeg tror at denne familien har en meget usunn dynamikk, og et problematisk syn på lov og rett, som gir seg slike utslag som vi nå ser hos bl.a Marius.

• Liker 12
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal kronprinsen stå til ansvar for dette og bli spurt / svare om dette hele tiden?

Det hadde vel vært mest og veldig naturlig at det er mor og far som besvarte alt dette?

En stefar har da egentlig ingen ting / ansvar med dette å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (4 minutter siden):

Nå har altså både Marius sin bestefar, biologisk far og hans onkel blitt dømt for vold. 

Forstår at du har et problem med hvordan samfunnet har utviklet seg, men disse influencerdamene var nok ikke engang født i glanstiden til Sven O. Så jeg tror at denne familien har en meget usunn dynamikk, og et problematisk syn på lov og rett, som gir seg slike utslag som vi nå ser hos bl.a Marius.

Men Mette Marit og kongehuset for øvrig har ikke utøvd vold. Denne må Marius ta alene. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunbrain skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal kronprinsen stå til ansvar for dette og bli spurt / svare om dette hele tiden?

Det hadde vel vært mest og veldig naturlig at det er mor og far som besvarte alt dette?

Han er jo far til Marius sine søsken. Vil jo påstå at han er en foresatt til Marius 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunbrain skrev (2 minutter siden):

MBH har jo bodd mesteparten av tiden i hans hjem, og er en del av hans familie. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at han som stefar har hatt en stor og viktig rolle i MBHs liv. Og så er han også kronprins. Hadde han vært en Hvermannsen, hadde nok ikke interessen for hva han mener og tenker, vært like stor.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tvertimot skrev (30 minutter siden):

Jeg nevnte for en tid tilbake for venner at ingen skal bli overrasket om mer kommer frem om Marius Borg Høiby, sa at jeg i alle fall ikke blir overasket om så skjer. Nå derimot, nå er jeg litt overrasket selv, kunne se for meg mye men nå har det kommet frem mer enn hva jeg så for meg...

Tenker at han må ha sett for seg at han som kronprinsessesønn, at han er uangripelig og at han kan gjøre hva enn han vil... Det som kommer frem nå og konsekvensene dette må medføre, det MÅ nødvendigvis bli en realitetssjekk for han som åpenbart har levd i sin egen verden hvor han feilaktig må ha trodd at han kunne gjøre hva enn han vil...

Ser ikke lenger noen vei utenom fengselsstraff for hans vedkommede nå, noe han har gjort seg vell fortjent til, en tankevekker han nok trenger dersom han skal kunne ha forutsetninger for å legge om kursen. Har troen på at han skal kunne ha gode forutsetninger for å kunne endre retning, men han trenger da den øye-åpneren denne saken vil bli for han.

Jeg har vært inne på tanken, at det som kom i dag har vært tilfelle.  Men hadde slått det fra meg, da siktelsen mot de andre ikke innholder noe slikt. 

Så er både  overasket og ikke. Men syntes  dette var skikkelig  leit. Leit at det er sånn, og sykt leit for hun som ble utsatt for dette. 

Tror det var @Aricia som delte en link, ang medavhengighet (stemmer det aricia?)

Der nevnes det at de ofte må til med en større smell, som skal til for at de forstår og ønsker å gjøre endringer. 

Man kan jo tenke ar dette er en stor smell. Men åå en annen side, virker den enten ikke stor nok, eller så tar han ikke inn alvoret ordentlig.  Ref, brudd på besøksforbud, kjøring uten førerkort etc.  Når han vet at politiet også er ekstra på han.

Får noen tanker rundt det. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålstegnene skrev (5 minutter siden):

Vi skal ikke glemme at t
iltalte også er et sårbart menneske i denne situasjonen, og at han skal ha mulighet til å komme seg igjennom dette med respekt og verdighet. I Norge har vi et godt rettssystem som retter seg innunder et sunt prinsipp om at man skal få mulighet til å gjøre opp for seg og å få nye sjanser.

Den enorme mediedekningen og alt hets i fra alle kanter rettet i mot tiltalte er uansvarlig. Dette er noe jeg synes alle skal ta litt til seg... Vi mennesker må klare å se i fra ulike kanter inn i en sak, ha empati, og klare å ta vare på hverandre. 

Hvordan hjelpe dette menneske på rett kjøl?  Et menneske med åpenbare underliggende utfordringer? Ved å la ham føle han har alles blikk rettet i mot seg og ved å la ham føle han har alle mennesker i mot seg...?

Nå må vi være medmennesker, og begrense belastningen rettet i mot dette enkeltmennesket.

Nå står han vell fortjent i dette uføret, er han som har lagt opp til det selv gjennom sin væremåte. Heller enn å fordømme media og folket, forvente at vi ikke skal være fordømmende, noe som er helt naturlig i dette tilfellet...

...Er heller Marius Borg Høiby som bør gjøre sitt for å ikke bli dømt i media og av folket, klart at dersom han endrer kurs og viser andre takter så vil media og folket se han for det. Sagt med andre ord, det er han som må vinne vår respekt, ikke vi som skal gi han den.

Dette kan snu totalt, og det er opp til Marius Borg Høiby selv. Klart at dersom han ter seg bra fremover, da vil folk se positivt på han, altså er det han som må åpne for det.

Slik ståa er akkurat nå så vil jeg påstå at han trenger den tankevekkeren det er å fordømmes og å bli hengt ut, år frem i tid kan han derimot nevnes positivt om han tar de rette valg og viser helt andre takter.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålstegnene skrev (12 minutter siden):

Vi skal ikke glemme at t

Vel, deg om det. Det er takket være venninnen til det siste offeret og Se og Hør (+ andre medier nå) at politiet er nødt til å stoppe MBH. Etterforskningen av voldsmann Høiby ville ellers ikke skjedd. Hvordan jeg vet det? Jo, MBH har herjet med rus, kriminalitet og vold i mange år (jeg mistenker ca. 10), og hva gjorde folka rundt ham? De holdt dette skjult. Ingen tok et skikkelig tak i den ufyselige oppførselen hans. Kongefamilien, politiet, journalister og mange andre dekket over hele greia. 

Den "medmennesker"-talen din må du lenger ut på landet med. Du skal være glad for at sannheten om voldsmannen er ute. Noen er nødt til å stoppe MBH nå, og det er faktisk i stor grad takket være mediene som skriver om galskapen at tiltak blir gjort. 

• Liker 24
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Møkkalei skrev (46 minutter siden):

Men Mette Marit endret seg jo. Hun har jo gjort en formidabel innsats som kronprinsesse. Marius kan vel også endre seg med hjelp? 

Mette Marit ruset seg og var en partyjente. Ja OK. Men det som skiller henne og sønnen fra hverandre, er at hun ikke ble dømt for vold. Det som er farlig er jo hva folk gjør i ruset tilstand og hvilket utgangspunkt de har. Og Marius er et kroneksempel på hva som skjer når feil type mennesker dytter i seg rusmidler. Helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg om det ble lekket bilder av han med pulver under nesa. Eller hvis det gikk rykter om at han festet hardt. Så lenge han ellers var snill og god og gjorde noe fornuftig med livet sitt. Men han er jo ikke tilregnelig og har brutt norsk straffelov LANGT over det å bare sniffe en linje eller å poppe en pille. Han voldtar, slår, truer og driver med psykisk terrorisering. Med mer. Å la han slippe unna forlenger jo bare lidelsene og gjør det enda mer flaut for kongefamilien. Og er en skam på vegne av ofrene hans.

Moren hans og forlenget familie har sikkert prøvd å hjelpe han i alle år. Og nå er håpet ute.

• Liker 9
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (5 timer siden):

Uten at jeg ønsker å rippe opp i det for mye, vil jeg også komme med et poeng jeg er usikker på om jeg har sett tidligere her. På papiret (bokstavelig) ser det utvilsomt litt rart ut at kvinnen som ble rundjult og som i utgangspunktet ikke ville anmelde, nå plutselig låner bil av vesle Marius. Det har tidligere blitt skrevet om at ofre veldig ofte sliter med å forlate voldelige forhold, og det er dessverre helt riktig.

Noe som ikke er blitt diskutert, er at visse personlighet(sforstyrrels)er også analyserer fremtidige og nåværende partnere og sosiale bånd ytterlig kynisk. De leter etter svake punkt, og utnytter de såpass rått at de av oss med empatiske evner sliter med å forstå deres handlingsmønster. Jeg har selv blitt fanget inn av slike mennesker, og det er ikke før lenge etter at jeg innser at "alle" så noe jeg ikke evnet å se der og da.

Joda, det er flere her som har prøvd å ta opp temaet. Men ser ikke ut til at  det er så mange som  er interessert i å diskutere marius,  men hans pårørende istedenfor.  Så det er bare litt, diskutert

Jeg husker ikke helt om det sto noe om at hun ikke ville anmelde, men at en venn som kom valgte å gjøre  det. Politiet  anmeldte forholdet for henne iallefall.  

Å komme inn i det er en prosess og komme ut av det er en prosess.  

Noen av vanlige årsaker til at man blir , ligger  her

https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-blir-par-varende-i-forhold-som-ikke-fungerer-disse-faresignalene-bor-fa-alarmbjellene-til-a-ringe/s/12-95-3423983376

Nå ligger podcasten "nora svarer" bak betalingsmur. Men hun nevner noe jeg har hørt tidligere, at det tar i snitt 7 brudd, fra du bestemmer deg for å gå, til du klarer det. Om dette er helt riktig påstand, skal jeg ikke verifisere.  Men det er et poeng i det.  

Så at hun er med på besøksforbud, tenker jeg kanskje ikke er så rart, hvis hun ikke er helt der i sin prosess. 

Sorry at jeg henviser til podcast. Men nora og julianne har kun uttalt seg der. Nora nevner litt om hennes brudd og veien der i denne linken, den er åpen  for alle, hvis du vil vite mer av hennes historie, og sier noe om det  du lurer på.

https://shows.acast.com/730no/episodes/nora-hauklan

Problemet  ligger vel også i at ingen er bare kjipe eller bare snille. Også kan ddt ta litt tid å innse at det som skjer ikke bare var noen kjipe glipp, når bra ofte er super bra. 

Nå er det ingenting som står om hva som er grunnen til siste ex, iht å fortsette å holde kontakt. Men tenker det er ikke så uvanlig heller.  Så det blir jo på generelt grunnlag. Men det er jo problematisk, på mange måter, spesielt i en pågående steaffesak.

Men jeg tenker temaet er litt viktig også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (5 timer siden):

Litt hakeslepp her, spesielt over hvor forskjellig man ser på det. 

Dette er jo en meget spesiell situasjon. Det er jo viktig å tenke på at de etter all sannsynlighet var i London for å planlegge avrusning, han skulle reise i dag. HM drar på jobb i utlandet og det er vel ikke vanskelig å tenke seg at dette er en lettelse for dem at MBH skal til avrusning. Så blir han i stedet satt i varetekt igjen og i avhør i dag, og for voldtekt som de sikkert ikke visste om. Så at han da i tillegg til å tenke på berørte og å si at Marius står ovenfor alvorlige anklager sier han gjerne skulle vært hjemme i dag er i mitt hodet helt menneskelig. 

helt enig!

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri sett maken til overfortolkninger og vranglesninger av noen enkle setninger uttalt i en presset situasjon. 

Dette!☝️ 👏👏

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...