Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Klappe skrev (2 minutter siden):

Virker som Haakon har med seg nrk-teamet til Jamaica, sikkert innspilling til året med kongefamilien. Eller har nrk folk på Jamaica? 
https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-uttaler-seg-om-nye-hoiby-siktelser-1.17133672

Han er jo på et internasjonalt arrangement, og da pleier jo mediene å være til stedet med reportere. Så er vel ikke ham de følger, men arrangementet/møtet. Vil jeg tro.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Hvis man bare prøver litt til, hvis man bare justerer litt på egen oppførsel, hvis man bare forstår X enda bedre, hvis man bare endrer seg selv så det blir lettere for X…. Osv osv. Gaslighting er jo faktisk tortur. Man mister seg selv og hva som er ekte og ikke blir føkka opp, man stoler ikke på seg selv, på egne opplevelser, hvordan andre ser på en osv. Gaslighting burde vært pensum. 

Jepp. Og det kan skje med ABSOLUTT alle. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Ja, det er nok akkurat slik hun føler det.

Jeg vet ikke hvorfor de har valgt å bare uttale seg overflatisk i stedet for å vise sin absolutte sårbarhet, det kan være mange årsaker til det. Jeg er usikker på om hun hadde fått forståelse fra de som roper høyest om uegnethet og arvelighet og dårlig oppdragelse uansett hvilken strategi hun hadde valgt. 

Spørsmålet er jo om det er «skille seg» som blir eneste mulige utfallet her, enten fra sønn eller ektefelle… Fordi å være både mamma med en sønn som har utviklet seg slik og samtidig skulle ivareta rolle som dronning begynner å se ut som en umulig kombo, også mtp sikkerhetsmessige forhold. Igjen: det blir en spennende tid framover…

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (2 timer siden):

Blir spennende å se «året med kongefamilien» som kommer i romjulen. De fortsetter vel bare å late som ingenting, klippe snorer, Ingrid Alexandra i militæret osv.. 

klarte ikke og la være og le av denne kommentaren, selv om det blir helt feil. Nei, huff, håper det programmet utgår det blir for dumt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvorfor de har valgt å bare uttale seg overflatisk i stedet for å vise sin absolutte sårbarhet, det kan være mange årsaker til det. Jeg er usikker på om hun hadde fått forståelse fra de som roper høyest om uegnethet og arvelighet og dårlig oppdragelse uansett hvilken strategi hun hadde valgt. 

Jeg er enig i det meste du har skrevet i de siste innleggene, men jeg tror faktisk det også på dette tidpunktet hadde lønt seg å vise seg sårbar. De mest kritiske vil nok ikke forandre mening, men majoriteten ville gjort det tror jeg, og jeg tror det hadde tatt spissen av presset de står i nå. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Jeg for min del vet at jeg hadde satt mer pris på at hun var sårbar og innrømmet feil og innrømmet at det har vært tøft enn å sitte musestille. Men det er jo ikke den strategien de har valgt. Dessverre, for dem. Tror de hadde tjent på å være mer åpne.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Jepp. Og det kan skje med ABSOLUTT alle. 

Det er utrolig viktig å påpeke. Men samtidig forstår jeg at det er vanskelig å forstå når man ikke har opplevd det selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (1 time siden):

Jeg tror at kongehuset vil komme med en uttalelse ganske snart, fordi den siste saken er så alvorlig at noe annet går ikke. Men så da? Selv om haakon og mm sier alle de rette tingene, kan vi leve med en dronning hvis sønn er siktet for vold og voldtekt? Og om han faktisk blir dømt: hvordan skal mm og haakon innlemme Marius i familielivet etter noe sånt? Etter min mening er det ikke mulig å sjonglere dette på en troverdig måte. Derfor mener jeg en dom vil måtte føre til at mm og haakon går av. 

Hva skjer hvis de går av da? Håper Haakon har fått nok og skiller seg, tror han alene kunne vunnet tilbake noe tillit da. Hvis de to bare går av nå, altfor mye og legge på Ingrid ennå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Jeg er uenig. Det er mange ofre i denne saken, og jeg har medfølelse med alle - også familien til Marius, som ikke har gjort noe av dette, men som blir spurt om saken hver gang de stikker nesen sin ut i offentligheten. Vold i nær relasjoner krinimalitet og rusmisbruk rammer mange - det er mange ofre. Familien rundt har ofte stått i dette i mange år, og det er klart at det er avsneklig for dem også. 

I denne saken har man de unge kvinnene, som er beintøffe og har stått frem, kudos til dem for det. Det siste offeret blir nå victim-shamet i some i ganske stor grad, og det er en enorm belastning for henne. At hun ikke har brutt fullstendig med MBH handler om komplekse mekanismer og emosjonelle bånd som blir ekstra sterke i nettop slike relasjoner - mekanismer  hun antagelig ikke forstår helt selv en gang, og som alle burde vite om, men som slett ikke alle forstår.

Familien til MBH er i søkelyset og blir spurt om denne saken hele tiden. De kan ikke fikse dette, de kan ikke gjøre noe ugjort, de kan ikke gå ut og fordømme ham før rettssystemet har gjort sitt. 

Jeg fatter ikke at man kan se ting så ulikt, og jeg synes helt ærlig det er vanskelig å forholde seg til den manglende forståelsen for rettsprosesser flere i denne tråden gir uttrykk for. 

jeg er enig med @Ninaen  i alt hun har skrevet her. 

Jeg håper at hvis flere forstår, så vil vi få en annen tilnærming til slike saker. det vil i så fall være på høy tid.

Det er mange ofre i denne saken, ja, antall fornærmede bare øker. Verken HM eller MM er ofre. De er ressurssterke personer som er i familie med en kriminell, men de er også representanter for vårt monarki som samlende symboler. Det er IKKE dem personlig som fokuset skal være på nå. Tiden for voksenopplæring rundt pårørende kan komme senere. Selvfølgelig er det tøft å være dem. Det er likevel helt feil fokus nå. Det er ille nok å være ett av ofrene i saken, som må leve med traumer resten av livet - med Norges øyne på seg - om de ikke skal bli nødt til å minnes om at det er vanskelig for kongefamilien. Som om ikke det er ille nok at når du blir utsatt for noe slikt, så er det en i kongefamilien, slik at terskelen for å anmelde er ENDA høyere enn ellers, i tillegg så skal hver eneste gang et nytt moment dukker opp, kronprinsen minne dem om hvor ille det er for hans familie?
Da kan ofrene bare glede seg til Mette-konemor og løvemamma skal få frie tøyler på NRK til å gråte seg gjennom hvor tøft 2024 var for dem.

Vettløst. Fullstendig vettløst. Vi trenger overhodet ingen flere bekreftelser på at man skal holde fred når man er ofre for vold og overgrep. Det er faktisk det siste vi trenger i 2024!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (9 minutter siden):

Hva skjer hvis de går av da? Håper Haakon har fått nok og skiller seg, tror han alene kunne vunnet tilbake noe tillit da. Hvis de to bare går av nå, altfor mye og legge på Ingrid ennå. 

Hvis de "går av" så går vi over til republikk. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

For en utrolig trist sak dette er! For et omfang av siktelser og berørte!😥❤️

Helt enig, det kan egentlig sammenfattes så enkelt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det å "hilse hjem" til "Mette" ble litt merkelig i denne settingen. Alle forstår at han så klart skulle vært hjemme hos kona si, men å si at han savner henne ble for meg litt merkelig åpenhet i denne konteksten. Forstår at de sikkert ønsker sympati, og at det kanskje er det han forsøker på, men det en litt rar kontrast til det veldig alvorlige og ellers mer formelle uttalelsene. 

Til deres forsvar har de sikkert ikke hatt all verdens med tid til å planlegge dette. 

• Liker 36
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

For en utrolig trist sak dette er! For et omfang av siktelser og berørte!😥❤️

En trist sak for Marius og hans mor og bonusfar. Men de står oppreist i stormen, og kommer seg gjennom denne heksejakten. Om noen måneder er det hele glemt, og kongehuset har gjenvunnet respekten og ryktet sitt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (9 minutter siden):

Det er mange ofre i denne saken, ja, antall fornærmede bare øker. Verken HM eller MM er ofre. De er ressurssterke personer som er i familie med en kriminell, men de er også representanter for vårt monarki som samlende symboler. Det er IKKE dem personlig som fokuset skal være på nå. Tiden for voksenopplæring rundt pårørende kan komme senere. Selvfølgelig er det tøft å være dem. Det er likevel helt feil fokus nå. Det er ille nok å være ett av ofrene i saken, som må leve med traumer resten av livet - med Norges øyne på seg - om de ikke skal bli nødt til å minnes om at det er vanskelig for kongefamilien. Som om ikke det er ille nok at når du blir utsatt for noe slikt, så er det en i kongefamilien, slik at terskelen for å anmelde er ENDA høyere enn ellers, i tillegg så skal hver eneste gang et nytt moment dukker opp, kronprinsen minne dem om hvor ille det er for hans familie?
Da kan ofrene bare glede seg til Mette-konemor og løvemamma skal få frie tøyler på NRK til å gråte seg gjennom hvor tøft 2024 var for dem.

Vettløst. Fullstendig vettløst. Vi trenger overhodet ingen flere bekreftelser på at man skal holde fred når man er ofre for vold og overgrep. Det er faktisk det siste vi trenger i 2024!

Hva mener du han/de burde ha sagt?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, jeg forstår det du skriver her, selv om jeg ikke tenkte det når jeg hørte på HM. Jeg lurer også på om de kunne sagt noe som ville bli oppfattet greit av alle? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det å "hilse hjem" til "Mette" ble litt merkelig i denne settingen. Alle forstår at han så klart skulle vært hjemme hos kona si, men å si at han savner henne ble for meg litt merkelig åpenhet i denne konteksten. Forstår at de sikkert ønsker sympati, og at det kanskje er det han forsøker på, men det en litt rar kontrast til det veldig alvorlige og ellers mer formelle uttalelsene. 

Til deres forsvar har de sikkert ikke hatt all verdens med tid til å planlegge dette. 

Nei, de har jo bare visst om det i hele hans voksne liv… og håpet de kunne begrave både ofre og handlinger under diplomatpass, tiaraer og shopping-turer. 

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kattedama skrev (3 timer siden):

Det ser ut av artikkelen til NRK at kvinnen har vært dopet ned.»Siktelsen gjelder seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner er ute av stand til å motsette seg handlingen.»https://www.nrk.no/norge/hoiby-pagrepet-pa-nytt-_-siktet-for-voldtekt-1.17132588

Dette er det samme jeg leste på Reddit for noen måneder siden som så ble slettet. Det var altså virkelig noe i disse ryktene. Når man ikke trodde det var mulig at noe kunne bli verre. MBH er så avskyelig at det ikke finnes ord som er  dekkende.  Og jeg er helt sikker på at det kommer mer i samme gate fremover etter hva jeg leser andre steder i dag. Får håpe han blir sittende i varetekt. Samfunnet må beskyttes mot voldsmenn og voldtektsmenn som han. Stakkars stakkars ofre. 

Endret av Reisejenta
  • Liker 17
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real Virtuality skrev (4 minutter siden):

En trist sak for Marius og hans mor og bonusfar. Men de står oppreist i stormen, og kommer seg gjennom denne heksejakten. Om noen måneder er det hele glemt, og kongehuset har gjenvunnet respekten og ryktet sitt. 

Nei 😅 tror det var noen som sa dette for 3 måneder siden og, men.. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden):

Hva mener du han/de burde ha sagt?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, jeg forstår det du skriver her, selv om jeg ikke tenkte det når jeg hørte på HM. Jeg lurer også på om de kunne sagt noe som ville bli oppfattet greit av alle? 

Han kunne sagt det han sa, men droppet eget perspektiv vridd på denne måten. Iallfall slik saken nå står.

Så vet vi jo alle sammen at det er DE som får plattformen til å forklare sin (og Marius’, stakkars!) side i historiebøkene for ettertiden. 
Moralen er; ikke legg deg ut med makteliten, den taper du uansett om du skulle være så «heldig» (sic) å få medhold i rettssystemet.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (22 minutter siden):

klarte ikke og la være og le av denne kommentaren, selv om det blir helt feil. Nei, huff, håper det programmet utgår det blir for dumt. 

Ja, du snakker om annus horibilis… For et shitshow av et år for kongehuset. Og mye av det har de lagt opp til selv: Alt som har med ML/DV å gjøre, og hele den elendige håndteringen av MBH-saken, som har gjort at alvorlighetsgraden for kongehuset sin del har økt dramatisk. Kanskje har det også økt alvorlighetsgraden for MBH og ofrene hans, hvis kronprinsparets enabling har vært så omfattende at det har gjort det mulig/enklere for ham å holde på som han har gjort. Uten at det har vært deres intensjon, selvsagt. Men hvis pengestrøm, leilighet etc har gjort det enklere for ham å trekke damer som ellers ville uoppnåelige for ham…

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...