Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Jeg tror dessverre ikke denne saken er ferdig. Det vil komme mer. Og det er helt forferdelig å se det som åpenbarer seg. Så håper jeg, igjen, at man kan bruke dette til noe fornuftig også. Bedre befolkningens kunnskap og forståelse av dysfunksjonelle forhold og familier, dyssosial atferd, de psykologiske mekanismene, traumebånd, medavhengighet og hvorfor ting ofte blir som de blir, og ofte ofte oppfører seg totalt ulogisk sett utenfra. Denne saken, sammen med Ingebrigtsen-saken og Frosta-saken belyser skremmende godt noen av de aller største samfunnsproblemene vi har, og illustrerer svært godt hvorfor slike ting kan skje og foregå i åresvis uten at «noe skjer». Og ikke minst hvordan systemene våre har store mangler og ikke fungerer slik de fleste av oss helst vil tro at de gjør. Politi, helsevesen, barnevern, tilsynsmyndigheter osv. 

• Liker 29
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hintoghist skrev (Akkurat nå):

For meg er det tydelig at Håkon Magnus og Mette Marit driter i ofrene i denne saken.

Når de snakker om seg selv seg selv seg selv og hvor tungt det er, avslører de hvordan de tenker og føler. 

Er ingen PR kursing som kan skjule mangel på empati i det lange løp. 

Ja, synes virkelig det er kritikkverdig, hele opplegget. Selvsagt er det ingen som synes det er rart han han vil være hjemme etter denne avsløringen, men at det er det han sier. At det er det som er, og har vært, viktigst oppi alt. Hvis de skal nevne "de involverte", slenges det på et "inkludert Marius" bak, ofrene får aldri full og hel sympati fra dem.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Han kan da virkelig ikke gå ut og si at Marius faktisk har gjort dette - det er faktisk slik at selv sønnen til kronprinsessen har krav på alminnelig rettsbehandling - og man kan ikke forvente at familien hans skal gå ut og bekrefte at har gjort dette før saken er behandlet av politi og rettsvesen. 

VI lever i en rettsstat, og å forlange at stefar skal gå ut og dømme MBH før saken er rettsbehandlet  er virkelig helt utenfor. HM skal selvsagt ikke si at MBH har utført handlingene, Hvorfor skal han gjøre det?

Og med dette mener jeg ikke å forsvare MBH eller bagatellisere noe av det han anklages for å ha gjort. Jeg påpeker at alle, også drittsekker, konebankere og massemordere, har krav på rettsbehandling. Vi lever i et samfunn hvor vi på et tidspunkt ble enige om at vi skal ha et lovverk og at de som bryter lovene, skal dømmes etter dem. Så da kan høygafler og gapestokker og lynsjemobber nedlegges.

Og det er de som utfører handlingene, alltid.  

pøbelsara skrev (22 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-uttaler-seg-om-nye-hoiby-siktelser-1.17133672

Jeg fatter ikke at det er noe å hisse seg opp over. Han sier at det er alvorlig for alle involverte, og at politiet og rettsapparatet må få gjøre sin jobb. jeg skjønner ikke hvorfor det er feil at han sier han gjerne skulle vært hjemme hos konen sin - det ville vel hvem som helst i en slik sak? Hun har jo ikke gjort noe av det MBH er siktet for.

Enig med deg , tenker det er helt naturlig det han sier jeg

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Helt enig! Det er så veldig sammensatt hvordan et overgrepsoffer har det. Victimshaming har fått lov til å bli en greie fordi det har vært altfor lite fokus på kunnskap om traumereaksjoner etter vold i nære relasjoner. 

Jeg så en dokumentar om en kvinne i som ble forsøkt drept av ektemannen sin to ganger - på værst tenkelige måte. Hun fikk vite at han hadde vært notorisk utro og at etterforskere og psykologspesialist som gjorde vurdering av han mente at han var psykopat. Hun innrømmet først veldig mange alarmerende situasjoner hun hadde blitt utsatt for. Men da hun så han i retten benektet hun alt sammen og forsøke å "redde han". 

Etter det gikk hun inn i en periode med savn, sorg og fornektelse. Hun ville ha han tilbake. 

Heldigvis så ble det ikke sånn. 

Veldig bra serie for de som ønsker å lære litt mer om disse mekanismene. Den heter "Kvinna som fall fra himmelen" og ligger på NRK. 

Takk! Og ja, som jeg skrev akkurat, få fokus på mekanismene og driv folkeopplysning i lys av disse sakene. Vi er mange som har gjort relativt tilsvarende som kvinnen du refererer til her, i ulike varianter. Vi fortsetter å unnskylde og forklare dem, greier ikke kutte bånd, greier ikke si at de er slemme, og hvis andre kaller dem psykopat og andre «nedsettende» termer (som er korrekte!) så vil vi forsvare dem. Man blir så føkka i hodet at det er vanskelig å forklare. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Ja, synes virkelig det er kritikkverdig, hele opplegget. Selvsagt er det ingen som synes det er rart han han vil være hjemme etter denne avsløringen, men at det er det han sier. At det er det som er, og har vært, viktigst oppi alt. Hvis de skal nevne "de involverte", slenges det på et "inkludert Marius" bak, ofrene får aldri full og hel sympati fra dem.

Han nevnte ikke Marius nå, gjorde han?! Ikke «unnskylde HM», bare sjekke at jeg ikke har gått glipp av noe, for kun lest saken(e), ikke sett/hørt klippet. For om han har lagt til «inkludert Marius» han også, slik MM gjorde, da er det enda verre. Så håper han ikke gjorde det nå, og at du refererer til runden MM hadde. (Orker ikke se opptaket, blir helt ærlig trigga)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Takk! Og ja, som jeg skrev akkurat, få fokus på mekanismene og driv folkeopplysning i lys av disse sakene. Vi er mange som har gjort relativt tilsvarende som kvinnen du refererer til her, i ulike varianter. Vi fortsetter å unnskylde og forklare dem, greier ikke kutte bånd, greier ikke si at de er slemme, og hvis andre kaller dem psykopat og andre «nedsettende» termer (som er korrekte!) så vil vi forsvare dem. Man blir så føkka i hodet at det er vanskelig å forklare. 

Det går nesten ikke an å forklare uten at man har kjent på kroppen selv hvordan det er. At noen synes det er rart og/eller tillitsvekkende at Frogner-kvinnen låner bilen til MBH, kan jeg forstå, fordi de ikke skjønner traumemekanismene som kan oppstå i en sånn situasjon. De forstår ikke love bombingen, de forstår ikke angsten og måten man nesten gjør hva som helst for voldsmannen. Måten man kjenner det på kroppen, og ikke minst, viten om konsekvenser hvis man ghoster eller sier nei.

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Det går nesten ikke an å forklare uten at man har kjent på kroppen selv hvordan det er. At noen synes det er rart og/eller tillitsvekkende at Frogner-kvinnen låner bilen til MBH, kan jeg forstå, fordi de ikke skjønner traumemekanismene som kan oppstå i en sånn situasjon. De forstår ikke love bombingen, de forstår ikke angsten og måten man nesten gjør hva som helst for voldsmannen. Måten man kjenner det på kroppen, og ikke minst, viten om konsekvenser hvis man ghoster eller sier nei.

Og den dårlige samvittigheten som river i kroppen konstant. Fordi «det er kanskje meg det er noe galt med likevel, jeg har sikkert provosert ham, jeg kunne prøvd litt til» osv. Man føler seg nærmest fjernstyrt til slutt. Hva andre sier preller av. Jeg vil si at det nesten kan oppleves som en psykose, fordi det er jo en realitetsbrist man lever i, og «ingen andre forstår, de ser ikke det jeg gjør, han elsker meg jo» osv osv. 

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (1 minutt siden):

Det er helt uinteressant og irrelevant hva Haakon føler om å være langt unna sin kone nå. Det kan han holde for seg selv i denne situasjonen. Hadde jeg vært et offer i en slik sak, ville det føltes som en ekstra belastning å få servert hvor vanskelig det er for min voldsmann/overgripers familie. Det hører ingen steder hjemme i denne saken å bringe inn det perspektivet akkurat nå. Han kan holde seg til å uttale seg om hvor alvorlig denne saken er blitt, og at de tenker på de fornærmede i saken. 
Helt usannsynlig tonedøvt å bringe inn ekstra belastning for ofrene. Men dessverre har det nå vist seg at vi ikke kan regne med et minimum av anstendighet fra denne nasjonalskatten.

Jeg er uenig. Det er mange ofre i denne saken, og jeg har medfølelse med alle - også familien til Marius, som ikke har gjort noe av dette, men som blir spurt om saken hver gang de stikker nesen sin ut i offentligheten. Vold i nær relasjoner krinimalitet og rusmisbruk rammer mange - det er mange ofre. Familien rundt har ofte stått i dette i mange år, og det er klart at det er avsneklig for dem også. 

I denne saken har man de unge kvinnene, som er beintøffe og har stått frem, kudos til dem for det. Det siste offeret blir nå victim-shamet i some i ganske stor grad, og det er en enorm belastning for henne. At hun ikke har brutt fullstendig med MBH handler om komplekse mekanismer og emosjonelle bånd som blir ekstra sterke i nettop slike relasjoner - mekanismer  hun antagelig ikke forstår helt selv en gang, og som alle burde vite om, men som slett ikke alle forstår.

Familien til MBH er i søkelyset og blir spurt om denne saken hele tiden. De kan ikke fikse dette, de kan ikke gjøre noe ugjort, de kan ikke gå ut og fordømme ham før rettssystemet har gjort sitt. 

Jeg fatter ikke at man kan se ting så ulikt, og jeg synes helt ærlig det er vanskelig å forholde seg til den manglende forståelsen for rettsprosesser flere i denne tråden gir uttrykk for. 

jeg er enig med @Ninaen  i alt hun har skrevet her. 

Ninaen skrev (7 minutter siden):

Jeg tror dessverre ikke denne saken er ferdig. Det vil komme mer. Og det er helt forferdelig å se det som åpenbarer seg. Så håper jeg, igjen, at man kan bruke dette til noe fornuftig også. Bedre befolkningens kunnskap og forståelse av dysfunksjonelle forhold og familier, dyssosial atferd, de psykologiske mekanismene, traumebånd, medavhengighet og hvorfor ting ofte blir som de blir, og ofte ofte oppfører seg totalt ulogisk sett utenfra. Denne saken, sammen med Ingebrigtsen-saken og Frosta-saken belyser skremmende godt noen av de aller største samfunnsproblemene vi har, og illustrerer svært godt hvorfor slike ting kan skje og foregå i åresvis uten at «noe skjer». Og ikke minst hvordan systemene våre har store mangler og ikke fungerer slik de fleste av oss helst vil tro at de gjør. Politi, helsevesen, barnevern, tilsynsmyndigheter osv. 

Jeg håper at hvis flere forstår, så vil vi få en annen tilnærming til slike saker. det vil i så fall være på høy tid.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 minutt siden):

Han nevnte ikke Marius nå, gjorde han?! Ikke «unnskylde HM», bare sjekke at jeg ikke har gått glipp av noe, for kun lest saken(e), ikke sett/hørt klippet. For om han har lagt til «inkludert Marius» han også, slik MM gjorde, da er det enda verre. Så håper han ikke gjorde det nå, og at du refererer til runden MM hadde. (Orker ikke se opptaket, blir helt ærlig trigga)

Han sa:

– Det er alvorlige anklager som Marius nå står overfor. I dag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte

Det kan man jo tolke slik man vil, egentlig. Så heller ikke opptaket, jeg leste kun det som sto der. Det hadde gjort seg bedre om han hadde byttet ut ordene "de berørte" med "ofrene". "Alle de berørte" minner meg for mye om "de involverte, inkludert Marius". Men jeg kan selvsagt også være preget av at jeg blir trigga og at jeg dermed overanalyserer.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (5 minutter siden):

Nei, han nevner ikke mBH. Bare MM. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (5 minutter siden):

Nei, det gjorde han ikke, ingen Marius nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (Akkurat nå):

Og den dårlige samvittigheten som river i kroppen konstant. Fordi «det er kanskje meg det er noe galt med likevel, jeg har sikkert provosert ham, jeg kunne prøvd litt til» osv. Man føler seg nærmest fjernstyrt til slutt. Hva andre sier preller av. Jeg vil si at det nesten kan oppleves som en psykose, fordi det er jo en realitetsbrist man lever i, og «ingen andre forstår, de ser ikke det jeg gjør, han elsker meg jo» osv osv. 

JA! Jeg blir stressa bare av å lese deg skrive det. Jeg får puls, faktisk. Skjønner disse damene så sinnsykt godt.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Han sa:

– Det er alvorlige anklager som Marius nå står overfor. I dag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte

Det kan man jo tolke slik man vil, egentlig. Så heller ikke opptaket, jeg leste kun det som sto der. Det hadde gjort seg bedre om han hadde byttet ut ordene "de berørte" med "ofrene". "Alle de berørte" minner meg for mye om "de involverte, inkludert Marius". Men jeg kan selvsagt også være preget av at jeg blir trigga og at jeg dermed overanalyserer.

Det tar ikke lang tid å se på opptaket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Det tar ikke lang tid å se på opptaket. 

Det er ikke det det handler om.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Jeg er uenig. Det er mange ofre i denne saken, og jeg har medfølelse med alle - også familien til Marius, som ikke har gjort noe av dette, men som blir spurt om saken hver gang de stikker nesen sin ut i offentligheten. Vold i nær relasjoner krinimalitet og rusmisbruk rammer mange - det er mange ofre. Familien rundt har ofte stått i dette i mange år, og det er klart at det er avsneklig for dem også. 

I denne saken har man de unge kvinnene, som er beintøffe og har stått frem, kudos til dem for det. Det siste offeret blir nå victim-shamet i some i ganske stor grad, og det er en enorm belastning for henne. At hun ikke har brutt fullstendig med MBH handler om komplekse mekanismer og emosjonelle bånd som blir ekstra sterke i nettop slike relasjoner - mekanismer  hun antagelig ikke forstår helt selv en gang, og som alle burde vite om, men som slett ikke alle forstår.

Familien til MBH er i søkelyset og blir spurt om denne saken hele tiden. De kan ikke fikse dette, de kan ikke gjøre noe ugjort, de kan ikke gå ut og fordømme ham før rettssystemet har gjort sitt. 

Jeg fatter ikke at man kan se ting så ulikt, og jeg synes helt ærlig det er vanskelig å forholde seg til den manglende forståelsen for rettsprosesser flere i denne tråden gir uttrykk for. 

jeg er enig med @Ninaen  i alt hun har skrevet her. 

Jeg håper at hvis flere forstår, så vil vi få en annen tilnærming til slike saker. det vil i så fall være på høy tid.

Den svenske kongehus-spesialisten sa noe jeg syntes var veldig klokt:

- De gjør helt feil. De burde være helt transparente og de burde komme ut og fortelle hva som skjer, sier han og legger til:

- Mette-Marit burde fortelle hvorfor hun beskytter Marius. Hun hadde fått sympati og empati om hun fortalte at hun er en mamma, en desperat mamma, samtidig som hun ikke kan skille seg fra rollen som landets kronprinsesse og landets framtidige dronning.

Link til siden:
https://www.dagbladet.no/kjendis/katastrofe-og-kollaps/82257134

Endret av DaisyD
  • Liker 10
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (3 minutter siden):

Jepp. <den konstante vekslingen mellom love-bombing, iskald avvisning, voldsom påførelse av skyld (Se hva du fikk meg til å gjøre!) og tilbake, er nettopp syklusen som skaper disse traumebåndene. Man tenker at hvis man bare oppfører seg riktig, så forsvinner både avvisning og anklager, og så blir bare den overstrømmende kjærligheten igjen. så da prøver man å fikse da. Og så skyves grensene lengre og lengre for hver nye episode.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Han sa:

Skjønner hva du mener. Jeg tror dette bare er diplomaten HM som snakker, hvordan han er vant til å ordlegge seg, så skal la tvilen komme ham til gode denne gangen. Vet alt om det du beskriver i siste setning 🙈

Og ang at det ikke tar lang tid å se klippet, det er som du skriver ikke tiden det handler om, det er at det er en sterkere input/stimuli mtp trigging enn å bare lese det som er sagt. Jeg kan såpass mye om egne traumemekanismer at jeg avstår både av hensyn til meg selv, men også fordi jeg vet at jeg da i mye større grad vil overanalysere og kunne bli usaklig i diskusjonen, og det ønsker jeg ikke. Sånn apropos kunnskap og (folke)opplysning om psykologiske mekanismer 😅

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jepp. <den konstante vekslingen mellom love-bombing, iskald avvisning, voldsom påførelse av skyld (Se hva du fikk meg til å gjøre!) og tilbake, er nettopp syklusen som skaper disse traumebåndene. Man tenker at hvis man bare oppfører seg riktig, så forsvinner både avvisning og anklager, og så blir bare den overstrømmende kjærligheten igjen. så da prøver man å fikse da. Og så skyves grensene lengre og lengre for hver nye episode.

Hvis man bare prøver litt til, hvis man bare justerer litt på egen oppførsel, hvis man bare forstår X enda bedre, hvis man bare endrer seg selv så det blir lettere for X…. Osv osv. Gaslighting er jo faktisk tortur. Man mister seg selv og hva som er ekte og ikke blir føkka opp, man stoler ikke på seg selv, på egne opplevelser, hvordan andre ser på en osv. Gaslighting burde vært pensum. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (Akkurat nå):

Den svenske kongehus-spesialisten sa noe jeg syntes var veldig klokt:

- De gjør helt feil. De burde være helt transparente og de burde komme ut og fortelle hva som skjer, sier han og legger til:

- Mette-Marit burde fortelle hvorfor hun beskytter Marius. Hun hadde fått sympati og empati om hun fortalte at hun er en mamma, en desperat mamma, samtidig som hun ikke kan skille seg fra rollen som landets kronprinsesse og landets framtidige dronning.

Ja, det er nok akkurat slik hun føler det.

Jeg vet ikke hvorfor de har valgt å bare uttale seg overflatisk i stedet for å vise sin absolutte sårbarhet, det kan være mange årsaker til det. Jeg er usikker på om hun hadde fått forståelse fra de som roper høyest om uegnethet og arvelighet og dårlig oppdragelse uansett hvilken strategi hun hadde valgt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...