Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fantorangen-Oslo skrev (8 timer siden):

Men her ser vi da! Først er det gjort narr av HM, at han er både "fomlete", "naiv", og det som er - svarer ikke osv.. Så tar han action, setter mannen (stesønnen) på et fly og får han på rehab, men så er det galt og? Her er det typisk eksempel, nok en gang, på at uansett hva de enn gjør, så blir det jo feil? Ser du ikke det selv? Og hva gjør "pappa"? Hvor er han. Ingen som nevner han. Den du nevner er ste-far som tar affære nå. Ser ut som mange har glemt han har en biologisk far.   

Her ville ikke MBHs foresatte hatt noe å stille opp med. De er borgerlige og MBH ville ventet i en lang kø dersom foresatte hadde bistått i innsøkning av rehab-plass for sønnen. Dette er litt av kjerneproblemet i denne saken. Her har HM brukt sine kongelige privilegier og økonomiske midler (oppsparte grunnet sin rolle og posisjon som medlem av kongefamilien) til å skaffe MBH en rehab-plass. Nå passer det ikke inn i deres virkelighet, at MBH er privatperson. Nå passer det inn at MBH er et godt inkludert familiemedlem med de tilhørende privilegier som en kongefamilie har.

Derfor avbryter HM sine kongelige forpliktelser og kongen må snu om på sin timeplan (les avbryte sin ferie og gjenoppta sine plikter). Du og meg hadde ikke kunnet avbryte våre jobber grunnet stefamilie, det hadde vært nærmeste pårørende, altså MM og MBHs far, mens i kongefamilien tar de seg til rette når det passer dem. Igjen dobbeltmoral selv om det her kan sies at det er på høy tid at MBH får behandling. 

• Liker 3
  • Nyttig 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miomino skrev (8 timer siden):

Det er ikke behandlingssteder å oppdrive i vårt land. De legges jo ned en etter en. Det har vært hyppig omtalt i media etter at regjeringen la frem sin såkalte rusreform.

Så du tenker det er sannsynlig at kronprinsen melder forfall til sine plikter som kronprinsregent for å dra på fotballtur med Marius Borg Høiby? Da vet du kanskje også hva som er favoritt laget deres?

For å si det med dine ord. Det er ikke kongefamilien som er de "nedsnødde" her.

Jeg har sagt flere ganger at jeg finner det sannsynlig at det _ikke_ er shopping eller fotball som er målet, men at jeg heller ikke hadde blitt voldsomt overrasket om det var det. 

Du får finne fram snøskuffe selv _og_ vaske brillene.

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint at HM stiller opp/stiller krav. Og sikkert bedre enn mor/far, det er ofte det i sånne situasjoner.

At de reiser til utlandet på rehab er nok bra. En helt annen kvalitet på de hode private i utlandet kontra her. Og slett ikke noe kjære mor.

At han avbryter jobboppdrag tenker jeg er forståelig, og jeg vet min arbeidsgiver også hadde stilt opp hvis jeg var i en lignende situasjon.

Men de er helt klart med på å skape spekulasjoner og burde vært åpen om hvorfor. 
Det hadde de tjent på.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (58 minutter siden):

Nei, tenke seg til å være så ufin at man sier noe ufordelaktig om selveste kronprinsessen, skamme meg!

Poenget til @Miomino, hvis jeg oppfattet det riktig, er vel at det er ikke ok å si om noen mennesker at de helt nedsnødd. Enten de de heter Momma eller Mette Marit.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (15 timer siden):

Blir fulgt av sin "pappa" 30 år gammel(!!) voldmann. Kvalmende. Tenker på kvinnene som må årevis i terapi pga han... Kan bli så rusfri han bare ønsker,ENDRER ikke personlighet.

Jeg skjønner veldig godt at « pappaen « hans ville følge han. Jeg mener det ville være naturlig for de fleste foreldre, men i dette tilfellet , og etter bildet fra ølshoppingturen hans… skjønner om han ikke får lov og fly alene. Ja, vi må tenke på kvinnene som kanskje må gå åresvis i terapi, og håpe de har støttende foreldre også. Jeg tenker også på nye potensielle ofre. Det er fortsatt uklart om han er voldelig nykter? Nei, han kan ikke endre personlighet, men han kan som alle andre bli en bedre utgave av seg selv. Og det må jo være det viktigste framover , hva han har gjort kan ikke endres. Jeg håper han får god hjelp og blir rusfri og får orden på sinneproblemer. Litt for Marius sin del, men mest for familien og kvinner han skal møte i årene fremover. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er noe problematisk at øverste leder for Norge foretar en utenlandstur på såpass kort varsel. Han avlyser i tillegg sine konstitusjonelle plikter. Kunne ikke dette vært gjort på en annen måte, f eks ved at de planla dette noe mer fram i tid? 
Så skjønner jeg at innleggelse ndg rus og psykiatri ikke alltid kan planlegges, men da burde familien ha funnet en annen løsning, f eks ved at noen andre i familien fulgte Marius. Hvorfor har de stelt seg til på en slik måte at styrende regent (kongen var på det tidspunkt i utlandet), var den eneste som kunne utføre dette oppdraget? 
For meg understreker dette hvor lett kronprinsfamilien tar dette med sine plikter, og lar igjen familiære hensyn komme først. 

• Liker 5
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (37 minutter siden):

Poenget til @Miomino, hvis jeg oppfattet det riktig, er vel at det er ikke ok å si om noen mennesker at de helt nedsnødd. Enten de de heter Momma eller Mette Marit.

Godt noen tok poenget. Trodde det var ganske opplagt jeg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (5 minutter siden):

Synes det er noe problematisk at øverste leder for Norge foretar en utenlandstur på såpass kort varsel. Han avlyser i tillegg sine konstitusjonelle plikter. Kunne ikke dette vært gjort på en annen måte, f eks ved at de planla dette noe mer fram i tid? 
Så skjønner jeg at innleggelse ndg rus og psykiatri ikke alltid kan planlegges, men da burde familien ha funnet en annen løsning, f eks ved at noen andre i familien fulgte Marius. Hvorfor har de stelt seg til på en slik måte at styrende regent (kongen var på det tidspunkt i utlandet), var den eneste som kunne utføre dette oppdraget? 
For meg understreker dette hvor lett kronprinsfamilien tar dette med sine plikter, og lar igjen familiære hensyn komme først. 

Er faktisk helt enig med deg. Tydelig at familien kommer før landet, og det er ikke godt nok når en er (stedfortredende) konge.

Endret av Lineaaa
  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (5 minutter siden):

Om Marius har gått med på helserettet opphold tenker jeg dette er et bra signal. 

Familien går faktisk foran kongelige plikter avogtil, særlig om man kan unngå mer bråk og behov for PST inni bildet.

Vinn vinn for begge roller. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (7 timer siden):

Her ville ikke MBHs foresatte hatt noe å stille opp med. De er borgerlige og MBH ville ventet i en lang kø dersom foresatte hadde bistått i innsøkning av rehab-plass for sønnen. Dette er litt av kjerneproblemet i denne saken. Her har HM brukt sine kongelige privilegier og økonomiske midler (oppsparte grunnet sin rolle og posisjon som medlem av kongefamilien) til å skaffe MBH en rehab-plass. Nå passer det ikke inn i deres virkelighet, at MBH er privatperson. Nå passer det inn at MBH er et godt inkludert familiemedlem med de tilhørende privilegier som en kongefamilie har.

Derfor avbryter HM sine kongelige forpliktelser og kongen må snu om på sin timeplan (les avbryte sin ferie og gjenoppta sine plikter). Du og meg hadde ikke kunnet avbryte våre jobber grunnet stefamilie, det hadde vært nærmeste pårørende, altså MM og MBHs far, mens i kongefamilien tar de seg til rette når det passer dem. Igjen dobbeltmoral selv om det her kan sies at det er på høy tid at MBH får behandling. 

Så det er "dobbeltmoral" av kronprinsen å følge M på et evt rehab-opplegg og nå ? Ja, det blir jo verre for hver dag som går her inne. Uansett hva de gjør eller IKKE gjør, så er dere ute å kritiserer uansett. Det er som jeg skrev tidligere, damned if you do, and definitely damned if you don`t. Men, nå er vi snart kommet opp i 900 sider og ikke en av dere har nevnt MB som er hans far - som knapt fått "spalteplass" på noen av disse sidene, veldig smått i så fall. Jomfru Maria var ikke alene denne gangen for 27 år siden.  

Og ikke vet vi om han er i UK heller. Heathrow er et knutepunkt, på samme måte som både Schiphol, Frankfurt, Charles de Gaulle osv så de kan like gjerne være i både Sveits eller USA nå, det har vi ingen informasjon om pt (for de som mente at han hadde så mye nettverk i London..) Og, nei. en MÅ ikke ha et kjent navn for å få opphold på privat rehab i utlandet, men cash derimot, det må man ha litt av. 

Det er strengt tatt nødvendig å få han på rehab så fort som mulig, så det at HM ryddet kalenderen og tok action er ikke annet enn positivt og helt nødvendig - og som en annen også nevnte her: at de tar dette på alvor.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineaaa skrev (1 minutt siden):

Er faktisk helt enig med deg. Tydelig at familien kommer før landet, og det er ikke godt nok når en er (stedfortredende) konge.

Han gikk glipp av en lunch eller noe.

Who cares. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (4 minutter siden):

Kronprinsen tar ikke lett på sine plikter. Når var han borte fra jobb sist? Hvor problematisk er det i praksis at regjeringen styrer landet noen timer? Hvis det stemmer at Marius har fått plass på rehabilitering skjønner jeg godt prioriteringen . 
det er et fryktelig mas om at de må gjøre noe og få Marius på rehab, og det er et fryktelig mas når de sannsynligvis har gjort det. Kan kronprinsen gjøre noe riktig nå? Og mene forskjellig gjør vi hele tiden, men kronprinsen tar ikke lett på sine plikter. 

• Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (1 minutt siden):

Kronprinsen tar ikke lett på sine plikter. Når var han borte fra jobb sist? Hvor problematisk er det i praksis at regjeringen styrer landet noen timer? Hvis det stemmer at Marius har fått plass på rehabilitering skjønner jeg godt prioriteringen . 
det er et fryktelig mas om at de må gjøre noe og få Marius på rehab, og det er et fryktelig mas når de sannsynligvis har gjort det. Kan kronprinsen gjøre noe riktig nå? Og mene forskjellig gjør vi hele tiden, men kronprinsen tar ikke lett på sine plikter. 

Ifølge Caroline Vagle (kongehusekspert) har han ikke avlyst en jobb siden 2021, da han hadde covid. 

Skikkelig slappfisk, liksom 🙄

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Han gikk glipp av en lunch eller noe.

Who cares. 

Så da er det kanskje ikke noe poeng med kongefamilien til syvende og sist, siden who cares? Han skulle i statsråd idag også. 
Til dere som synes det er greit at haakon dro: kronprinsfamilien er ingen vanlig familie. De mottar penger fra oss, fordi de skal være noe annet enn familien Hansen. Det stilles andre krav og forventninger til dem. Det innebærer at de som et minimum viser evne til å håndtere kriser i egen familie på en god måte. Det har de over flere år, ikke lyktes med. Med det resultat at styrende regent må hive seg på første og beste fly, for å få stesønnen inn på behandling. Hvilke signaler gir dette egentlig? Jo, at det er meningsløst å holde seg med en såkalt representativ kongefamilie. Marius er ikke ferdig med sine rus/psykiske problemer på mange år enda ( om det i det hele tatt går). Skal vi akseptere at dette skal påvirke kongegjerningen? Hva skjer med alt for Norge? Et hult statement, rippet for innhold og mening. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (19 minutter siden):

Det var ikke en konstitusjonell plikt. Det var en lunsj. Den ble ikke avlyst. Kronprinsessen deltok alene.

Kronprinsen har ikke avlyst et oppdrag siden 2021, og da var det pga covid.

Kongen var tilbake i tide for statsråd.

Foreslår at du sjekker fakta før du fyrer av en bredside.

• Liker 5
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sgirl skrev (17 minutter siden):

Så da er det kanskje ikke noe poeng med kongefamilien til syvende og sist, siden who cares? Han skulle i statsråd idag også. 
Til dere som synes det er greit at haakon dro: kronprinsfamilien er ingen vanlig familie. De mottar penger fra oss, fordi de skal være noe annet enn familien Hansen. Det stilles andre krav og forventninger til dem. Det innebærer at de som et minimum viser evne til å håndtere kriser i egen familie på en god måte. Det har de over flere år, ikke lyktes med. Med det resultat at styrende regent må hive seg på første og beste fly, for å få stesønnen inn på behandling. Hvilke signaler gir dette egentlig? Jo, at det er meningsløst å holde seg med en såkalt representativ kongefamilie. Marius er ikke ferdig med sine rus/psykiske problemer på mange år enda ( om det i det hele tatt går). Skal vi akseptere at dette skal påvirke kongegjerningen? Hva skjer med alt for Norge? Et hult statement, rippet for innhold og mening. 

Jeg tenker at dette er en spesielt situasjon og at man dermed bør se gjennom fingrene når det kommer til omrokkering av pliktene og timeplan. Hvis det er snakk om rehab, er jo dette nettopp å håndtere kriser i egen familie på en god måte. Og endelig, sier jeg. Jeg synes det er fint at de prioriterer at noen kan følge MBH til rehab, både for å forsikre seg om at han faktisk møter opp, men også for å vise at de faktisk er en familie. Ja, selvsagt kjipt at HM måtte ta fri fra jobb, men i dette spesielle tilfellet, synes jeg det ikke gjorde noe.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (7 minutter siden):

Kongen skal jo i statsråd i dag istedenfor sin vikar. Det tyder vel også på at kongen syntes kronprinsens fravær var riktigere og viktigere  enn hans egen shoppingtur ? Om det er noe poeng med kongefamilie kan vi jo diskutere, men noen møter er viktigere enn andre. Det er kongen som har valgt « alt for Norge « og nå droppet han miniferie i london for og stille i statsråd. 

det at den styrende regenten bytter plass med regenten for og få stesønnen med første fly til behandling sender et godt signal. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (18 timer siden):

Er det ikke behandlingssteder her til lands som er gode nok for Marius, slik at han må fly utenlands?

Skjønner godt at de velger utlandet. Jeg vil tro det er lettere å skjerme seg der enn hva det hadde vært i Norge.  Og da tenker jeg både pressen på utsiden og andre som også mottar behandling. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (59 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt at « pappaen « hans ville følge han. Jeg mener det ville være naturlig for de fleste foreldre, men i dette tilfellet , og etter bildet fra ølshoppingturen hans… skjønner om han ikke får lov og fly alene. Ja, vi må tenke på kvinnene som kanskje må gå åresvis i terapi, og håpe de har støttende foreldre også. Jeg tenker også på nye potensielle ofre. Det er fortsatt uklart om han er voldelig nykter? Nei, han kan ikke endre personlighet, men han kan som alle andre bli en bedre utgave av seg selv. Og det må jo være det viktigste framover , hva han har gjort kan ikke endres. Jeg håper han får god hjelp og blir rusfri og får orden på sinneproblemer. Litt for Marius sin del, men mest for familien og kvinner han skal møte i årene fremover. 

Uenig,enig med hun under.. Han er landets "øverste" leder muligens kongen av Norge innen veldig kort tid da hans far er veldig gammel. Marius er også en godt voksen mann(!) etterhvert. Haakon burde prioritert pliktene sine, ikke følge sin 30 år gamle bonus sønn til Rehab i London. 

Jeg har også vanskeligheter med å se at Marius kan forandre seg særlig. La oss si det slik. Om det var din kjæreste som hadde slått,spyttet, sparket, truet, mishandlet,drevet med psykisk vold mot MANGE av sine ekser. Hadde du gitt han en sjanse selv om han påsto han var "endret". Jeg hadde LØPT en annen vei i full fart iallefall!!! En mann med en slik grotesk oppførsel endrer seg ikke over natta. De fleste damer hadde løpt !! Hvem vil ha en slik mann? Utenom de som er sårbare eller selvfølgelig de som tenner på det å "redde" en mann.

Marius har hatt en høyst privilegert oppvekst, han har hatt så mange gode mennesker rundt seg, alt fra kongeparet, haakon ++++,allikevel er han en stor drittsekk. Slik er det for noen uansett hvor du kommer fra, rett og slett bare en drittsekk. Ofrene som sitter igjen garantert med traumer,ptsd osv blir gjerne aldri den de var før! Psykisk vold er noe av det verste, det kan ødelegge et menneske å bli utsatt for det.

Endret av M.H85
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...