Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Det er vel en jækla idiotisk prosedyre i så fall, som en del av den priviligerte spesialbehandlingen de får...

Ja. At de er privilegerte og får spesialbehandling er jo oppe og vedtatt, også en del av lovverket og kanskje en nødvendig del av middelalderkonseptet « kongefamilie» . Prosedyre om « forhold som kan påvirke sikkerheten rundt kongefamilien « er kanskje idiotisk i dette tilfelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der diskuteres MBH-saka på TV2 Nyheter. Samtlige fakta som kom ut i går og i dag, tas opp. Men de tre kommentatorene er forsiktige… Den svenske redaktøren som hentes inn, er rett på sak! 

Endret av LivEinar
  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (6 minutter siden):

Der diskuteres MBH-saka på TV2 Nyheter. Samtlige fakta som kom ut i går og i dag, tas opp. Men de tre kommentatorene er forsiktige… Den svenske redaktøren som hentes inn, er rett på sak! 

Takk for tips - dette må jeg få med meg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Dagbladet presiseres det følgende: 

«Ifølge oslopolitiet varslet de Politiets sikkerhetstjeneste (PST), som har ansvaret for den kongelige livvakttjenesten, om pågripelsen i forkant. Politiets situasjonssenter i Politidirektoratet ble også rutinemessig varslet, opplyser politiinspektør i Oslo politidistrikt, Martin Strand, til Dagbladet.

- Jeg kan bekrefte at PST ble orientert i forkant av pågripelsen av Høiby. PST ønsker ikke å kommentere ytterligere spørsmål knyttet til etterforskningen, sier Martin Bernsen, seniorrådgiver i PST, til Dagbladet.»

https://www.dagbladet.no/nyheter/pst-bekrefter-ble-varslet-om-pagripelse/82162089

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (1 minutt siden):

I Dagbladet presiseres det følgende: 

«Ifølge oslopolitiet varslet de Politiets sikkerhetstjeneste (PST), som har ansvaret for den kongelige livvakttjenesten, om pågripelsen i forkant. Politiets situasjonssenter i Politidirektoratet ble også rutinemessig varslet, opplyser politiinspektør i Oslo politidistrikt, Martin Strand, til Dagbladet.

- Jeg kan bekrefte at PST ble orientert i forkant av pågripelsen av Høiby. PST ønsker ikke å kommentere ytterligere spørsmål knyttet til etterforskningen, sier Martin Bernsen, seniorrådgiver i PST, til Dagbladet.»

https://www.dagbladet.no/nyheter/pst-bekrefter-ble-varslet-om-pagripelse/82162089

Dette er helt logisk. Men ulogisk at PST skulle formidle info videre til MM. Og uansett sterkt kritikkverdig at MM ikke forvaltet informasjonen på korrekt måte.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (18 minutter siden):

Jammen bra de fikk med svensken. Blir helt oppgitt. Ser ikke ut til at folk forstår problemstillingen her, at det er snakk om msk med helt spesielle privilegier.

Edit: Christian Borch er jo en av de i panelet der på TV2, og han har jo jobbet mye med kongestoff tidligere, og har alltid skrytt de opp i skyene. Her fra en lengre kommentar i Aftenposten:

Sitat

De hadde sin egen, vel kjente erfaring med å slåss for kjærligheten i en motstrøm av fordommer. Måten de tok imot sine barns eksentriske ektefeller på, ryddet i virkeligheten vei for aksept av ulikheter og utdypet forståelsen av menneskeverd.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yRvBM2/kong-harald-har-gitt-monarkiet-en-helt-egen-profil

Dersom jeg leter litt til, finner jeg sikkert vennskap til medlemmer av kongehuset og Borch, også. Burde ikke fått uttale seg om saken, uten å ha gjort redaksjonen oppmerksom på dette - evt. seerne.

Endret av Déjà vu
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Déjà vu skrev (2 timer siden):

Nærliggende å tro at "hendelsen på byen" som man refererer til vedr. inndragelse av førerkortet, at der også var politi innblandet. Mulig han ble tatt unna da, også. Men kanskje presset til å dra til legen.

Det er rutine å ta jevnlige rusprøver og kjøreforbud i 6 mnd ved innrømmelse av ulovlige rusmidler eller påvist alkoholproblem. At det tok så lang tid er pinlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (1 minutt siden):

Jammen bra de fikk med svensken. Blir helt oppgitt. Ser ikke ut til at folk forstår problemstillingen her, at det er snakk om msk med helt spesielle privilegier.

Evt så er man bare uenige i sak, og nekter å ramle langt nedi konspi-hullet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (4 timer siden):

Det sier jo ingenting om hva som evt ble liggende igjen i huset. 

Har det noen relevans. Når politiet selv sier  han har levert alt de ba om. Da antar jeg ingenting ligger igjen i huset.  De har iallefall ikke gått ut med andre opplysninger om det. Så ser ikke da helt hva du mener skulle ligge igjen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Har det noen relevans. Når politiet selv sier  han har levert alt de ba om. Da antar jeg ingenting ligger igjen i huset.  De har iallefall ikke gått ut med andre opplysninger om det. Så ser ikke da helt hva du mener skulle ligge igjen? 

Selvfølgelig har det relevans. Det kan jo potensielt ligge masse ulovlig i et hjem selv om politiet har bedt om andre ting, og fått dette utlevert.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (1 minutt siden):

Må jo evt. være snakk om sikkerheten for kronprinsessen i forhold til sin mistenkte sønn som skulle pågripes, det da. Men en slik trusselsituasjon måtte i så tilfelle PST kjent godt til fra før, og det stemmer dårlig med at MM skal ha kjørt MBH til Jansløkka. Kaller det viss-vass. Det var en heads up, fra sikkerhetstjenesten som det norske folk sponser med 200 mill i året. Helt utrolig!

Veldig usikker på Marius i forhold til pst . Vet jo at kongefamilien er et stor terrormål og utsatt for kidnapping konstant . Når i Ingrid og Sverre gikk på jansløkka var jo sikkerhetstjenesten der hele tiden, Ingrid kunne ikke engang gå i barnebursdag eller på « play date» uten stort følge . Hun hadde jo sikkerhetsvakter når hun hadde sommerjobb i oppvasken på cafe, litt ironisk på et hvis ,men hvem  er Marius opp i dette? Han må jo også være et mål pga familien ? Har aldri hørt noe om sikkerheten rundt han. 

jeg vet ikke om dette er vissvass eller feilvurdering , har ikke kjennskap til bakgrunnen. Kjørte mm han alene uten sikkerhetstjeneste? 
ja, « heads up» som førte til knust mobil og rydding av bolig er jo veldig uheldig, men det er ikke det samme som at sikkerhetstjenesten gjorde feil. Marius gjorde feil, og som det ser ut gjorde mm også feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (36 minutter siden):

Tror det bare er måten desse redaksjonene forholder seg til kilder, på. Aftenposten hadde egen kilde (som de vet navnet på, men som er vist til anonymt), NRK gikk inn på vegvesenet, og fikk fram info der at det ikke var registrert førerkort på MBH og fødselsnummer.

Men de har vært sløve tidligere, også med saker som det finnes kilde på. 

Jo, men poenget mitt er at dette vet selvsagt kongehuset. Det vil si at mediene ikke kan publisere noe så eksplosivt uten å trippelsjekke kildene. Dermed kan de styre nyhetsstrømmen, ved å slippe en nyhet som setter mm i et fordelaktig lys. For slik å få mindre fokus på hennes mulige kriminelle handling. Dette er åpenbart. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (5 minutter siden):

Evt så er man bare uenige i sak, og nekter å ramle langt nedi konspi-hullet.

Eller så finnes det bindinger. Som det ofte gjør når medieprofiler uttaler seg ukritisk positivt om kronprinsessen, spesielt i en slik sak.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (3 minutter siden):

Veldig usikker på Marius i forhold til pst . Vet jo at kongefamilien er et stor terrormål og utsatt for kidnapping konstant . Når i Ingrid og Sverre gikk på jansløkka var jo sikkerhetstjenesten der hele tiden, Ingrid kunne ikke engang gå i barnebursdag eller på « play date» uten stort følge . Hun hadde jo sikkerhetsvakter når hun hadde sommerjobb i oppvasken på cafe, litt ironisk på et hvis ,men hvem  er Marius opp i dette? Han må jo også være et mål pga familien ? Har aldri hørt noe om sikkerheten rundt han. 

jeg vet ikke om dette er vissvass eller feilvurdering , har ikke kjennskap til bakgrunnen. Kjørte mm han alene uten sikkerhetstjeneste? 
ja, « heads up» som førte til knust mobil og rydding av bolig er jo veldig uheldig, men det er ikke det samme som at sikkerhetstjenesten gjorde feil. Marius gjorde feil, og som det ser ut gjorde mm også feil. 

Slik det ser ut, så har PST gjort jobben sin. I forhold til prosedyre når det gjelder pågripelse av et medlem av kongehuset sin sønn - så finnes det sikkert ikke presedens eller prosedyre for det. For det er jo en helt utenkelig situasjon.

MM har ikke takla info hun fikk på ok måte, og det er sterkt kritikkverdig.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (7 minutter siden):

Jo, men poenget mitt er at dette vet selvsagt kongehuset. Det vil si at mediene ikke kan publisere noe så eksplosivt uten å trippelsjekke kildene. Dermed kan de styre nyhetsstrømmen, ved å slippe en nyhet som setter mm i et fordelaktig lys. For slik å få mindre fokus på hennes mulige kriminelle handling. Dette er åpenbart. 

Var noen som postet en artikkel i dag, som sa noe om hvordan akkurat dette fungerer. De har god kontroll på hva som blir publisert om dem i slike medier, ja!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig!

Dette er Norges mest privilegerte familie som blir sponset av Norges befolkning. Jeg bryr meg fint lite om apanasjen er en dråpe i havet for staten, poenget er at det er absolutt ingen andre som er sikret tilsvarende pengesum for å jobbe nå og da.  De må aldri snu på krona, de må aldri bekymre seg for om pengene strekker til. Det er et privilegium når lønnen ikke er basert på verken utdannelse eller arbeidsmengde, man er sikret for livet uansett hva som skjer av uforutsette hendelser som sykdom eller skade. Mannen gata kan få livet lagt i økonomisk ruin av samme grunn. De er offentlige personer og de har som oppgave å tjene folket og å representere Norge. Vi er et demokrati og da er det ikke for mye forlangt å kreve åpenhet! 

• Liker 15
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er positivt i denne saken, er at det er blitt tatt grep når det gjelder inngang til Skaugum, og at førerkortet er inndratt. Det blir tatt grep.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (37 minutter siden):

Edit: Christian Borch er jo en av de i panelet der på TV2, og han har jo jobbet mye med kongestoff tidligere, og har alltid skrytt de opp i skyene. Her fra en lengre kommentar i Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yRvBM2/kong-harald-har-gitt-monarkiet-en-helt-egen-profil

Dersom jeg leter litt til, finner jeg sikkert vennskap til medlemmer av kongehuset og Borch, også. Burde ikke fått uttale seg om saken, uten å ha gjort redaksjonen oppmerksom på dette - evt. seerne.

Jeg savner veldig at media selv tematiserer og problematiserer den korrumperingen som kan oppstå når journalister takker ja til private arrangementer i regi av kongehuset, og setter seg i en posisjon der de kan komme til å utvikle en grad av vennskapsforhold, takknemlighetsgjeld og bevisst eller ubevisst lojalitet til de kongelige. Enig i at et foreløpig alternativ kan være at de dette gjelder sier seg inhabile og begrunner hvorfor de ikke kan dekke enkelte saker proffesjonelt og “kritisk” .

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på når gamle klassekamerater og  deres foreldre kommer ut med historier fra barne og ungdomstiden om hvordan "lille Marius" ble grensesatt/håndtert? Noe sier meg at her er det en del å ta av, men det kan selvfølgelig være at det ikke er noe som skiller seg ut.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...