Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kalevala skrev (7 timer siden):

Det kan det være, men det kan også være en hjerne som bare ikke fungerer helt som den skal. Som skeier helt ut på tross av all kjærlighet og gode oppdragelse. Det skjer unntaksvis.  

Innmari skummelt at man risikerer å skade andre mennesker da, da kan man jo ikke gå fritt rundt...

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (7 timer siden):

Det kan det være, men det kan også være en hjerne som bare ikke fungerer helt som den skal. Som skeier helt ut på tross av all kjærlighet og gode oppdragelse. Det skjer unntaksvis.  

Det skjer nok i større skala enn du tror. Fordi svært ofte  teller faktisk miljø mer på veien inn. Enn familien og oppdragelse. Ønske om spenning  kan være  et  stort nok frø til sånt.

Det finnes mange slike saker der en går det helt galt med, i en ellers velopdratt og suksessfull oppdragelse og famile. 

Tror nok også du ville blitt svært overasket over hvor mange suksessfulle storsjefer, som sliter med rus også, og som øett kan bli voldelig mot gjenstander og famile.

Problemet, ligger mye i bildet disney har laget for oss, at folk enten er slemme eller snille. De slemme har også et visst. utseende.

Mennesker er mer komplekse enn kun slem og kun snill. Og svært ofte vet man ikke hva som foregår bak husets  4 vegger.

Alle kan skeie ut , uavhengig  av kjærlighet og oppdragelse. For noen er sånt bare mer verktøy  i verktøykassa, til å bli bedre på å manipulere omgivelsene sine.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (På 25.10.2024 den 9.53):

Hvis vi først skal applisere teori på dynamikken i denne debatten vil jeg heller (som tidligere skrevet) slå et slag for René Girards syndebukk-teori, som foreslått av Lena Lindgren i en artikkel i Morgenbladet for en stund tilbake: https://www.morgenbladet.no/aktuelt/kommentar/2024/09/10/kongedyrkelse-er-en-form-for-dehumanisering/

"Kongedyrkelse er en form for dehumanisering" er altså tittelen - anbefales.

Siden den er bak betalingsmur slenger jeg på en artikkel til om Girard fra Vinduet, her: https://www.vinduet.no/essayistikk/si-monster-bli-monster-om-mimetisk-begjaer-og-rene-girards-syndebukk-teori/

Løfter fram denne igjen. Interessant om det som, etter min opplevelse, på mange måter koker ned til triangulering av grunnleggende krefter i oss og hvordan det utspiller seg. Og når jeg leser, går tankene igjen til Se og hør-redaktørens brev, som jeg synes fremstår som et forsøker på å være en slags samlende og helbredende farsfigur i det landskapet (som både er smått komisk og problematisk, spør en meg). Det er uansett verdt en titt innom, synes jeg, som filosofisk refleksjon. Du trenger ikke gifte deg, men løfte blikket og undre. Som forfatteren i Vinduet sier:

"Man skal ha affærer med filosofer, ikke gifte seg med dem. Man skal ta med seg det beste fra hver av dem, hente i dem den kraften de måtte by på, men komme seg ut og videre før man blir ensporet."

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (12 timer siden):

Det blir å spekulere  i veldig private ting. Og om han er sånn eller blitt sånn vet man ikke høna eller egget av. Rus og vold ser iallefall ut til å ha en felles utvikling,  hva som var hva før den tid,  er umulig  å vite. 

Han sier selv at han har  slitt med diagnoser hele livet og at hans handlinger iht leiligheten var utført i rus. Så når han skriver det sånn, antar jeg at han har noen diagnoser han sliter med å håndtere  på et vis. Pluss ruspoblemer. Og at iallefall den dagen kanskje handler om en blanding av alt det. Iallefall det jeg sitter igjen med som intrykk. Siden han skriver det sånn i brevet.  Men er heller ikke årsaken siden han selv påpeker i brevet at det heller ikke unnskylder hans handlinger. 

Så da velger jeg å tro akkurat det han skriver iht det. 

Hva som direkte ligger bak hans ord,  er noe han vet, og er av særdeles privat karakter. 

Det er egentlig ikke så viktig heller.  Det som er viktig er at han står for det han har gjort og tar den staffen han får. Og helst innser at her har han mye å rette opp i og fikse med seg selv. Og at han tar det på alvor.

Så får  vi håpe han får en straff, som føles rettferdig for ofrene. 

Det som er viktig er hvordan vi som samfunn skal klare å få bukt med det store samfunnsproblemet vold i nære relasjoner faktisk er. 

For å forstå må man se på bakgrunnen. Nå har vi en offentlig "case" vi som samfunn kan bruke til refleksjon og ettertanke. Ja, det er privat, men samtidig må vi få dette frem og opp i åpenhet.  Hvis vi alltid skal mene at vold i nære relasjoner burde være av privat karakter så kan vi aldri lære. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who is she skrev (9 minutter siden):

Det som er viktig er hvordan vi som samfunn skal klare å få bukt med det store samfunnsproblemet vold i nære relasjoner faktisk er. 

For å forstå må man se på bakgrunnen. Nå har vi en offentlig "case" vi som samfunn kan bruke til refleksjon og ettertanke. Ja, det er privat, men samtidig må vi få dette frem og opp i åpenhet.  Hvis vi alltid skal mene at vold i nære relasjoner burde være av privat karakter så kan vi aldri lære. 

Har du noen tanker om lærdom så langt i saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Who is she skrev (6 minutter siden):

At denne saken brettes ut i full offentlighet bidrar ikke til at vold i nære relasjoner opphører, det er et problem som alltid har eksistert og som for alltid vil gjøre det, mediefokus kan ikke endre det.

Det vil alltid være dem som utøver vold i nære relasjoner, jeg tenker at det skjer fordi de gjenngangerne som er kapabel til det, de mangler andre virkemidler og er ikke vellfungerende i forhold og vil heller aldri bli det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (6 timer siden):

Innmari skummelt at man risikerer å skade andre mennesker da, da kan man jo ikke gå fritt rundt...

Alle mennesker er potensielt farlige. Samfunnet kan ikke låse inn alle

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (10 minutter siden):

At denne saken brettes ut i full offentlighet bidrar ikke til at vold i nære relasjoner opphører, det er et problem som alltid har eksistert og som for alltid vil gjøre det, mediefokus kan ikke endre det.

Det vil alltid være dem som utøver vold i nære relasjoner, jeg tenker at det skjer fordi de gjenngangerne som er kapabel til det, de mangler andre virkemidler og er ikke vellfungerende i forhold og vil heller aldri bli det.

Det vil aldri opphøre nei, men jeg mener at fokus på slike saker i media har bidratt til at samfunnet tar slike saker mer alvorlig enn de gjorde før. 

Før i tiden ble vold i nære relasjoner kalt husbråk, og hverken politiet eller rettsapparatet så på det som sine oppgaver å forebygge/straffe/ta på alvor - det tilhørte privatlivet. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (13 minutter siden):

Alle mennesker er potensielt farlige. Samfunnet kan ikke låse inn alle

Jeg snakker selvfølgelig spesifikt om MBH. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker selvfølgelig spesifikt om MBH. 

Men vilkårene for varetekt er strenge. Politiet er også redd for å gjøre flere tabber i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (1 minutt siden):

Men vilkårene for varetekt er strenge. Politiet er også redd for å gjøre flere tabber i denne saken. 

Jeg håper han får en dom, og at han dermed må sone tid i fengsel. Mener den største tabben som kan begås, er at han får gå fri.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Jeg håper han får en dom, og at han dermed må sone tid i fengsel. Mener den største tabben som kan begås, er at han får gå fri.

Det er helt legitimt å mene. Det tar ofte flere måneder før rettsak, og i hvert fall i saker der media og politiet blir en symbiose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Who is she skrev (20 minutter siden):

Joda.  Helt enig i det. Men det krever også at noen står åpent frem. 

Det er jo ikke tilfelle her. Og da blir  det jo ingenting ut av det, fordi man vet kke bakgrunn,diagnoser,  kompleksproblemer etc og hva innholdet i det er.

Skal marius være den. Blir isåfall  mer rekevant en gang i fremtiden,  om og når han evmt ønsker å si noe om det selv.

For alt dette er av privat  karater, og da ei heller noe  man finner svar i. 

Men det finnes tusenvis andre offentlige saker der både ofre, pårørende og gjerningsmannen er åpne om det. Man finner jo noen felles nevnere. Men alle de historiene er også unike og ikke like. 

Så man må iallefall hokde seg til kjent informasjon,  så man ikke begynner å lage stigma.  Stigma kan bli bilder folk ikke kjenner seg igjen i, og vil da bli mer skade enn hjelp

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være lov å si at man håper politiet tar ut tiltale, at det blir rettsak, og at mannen får ubetinget fengsel. Og så må det vel være lov å si at man kan håpe at alle kvinner i aldergruppen 20-40 i Norge (eller hele verden faktisk..) tenker seg riktig godt om før de innleder et forhold til denne mannen. Det mangler ikke akkurat på røde flagg 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantorangen-Oslo skrev (12 timer siden):

Trenger ikke være advokat for å mene dette. Har ikke lest brevet - men et utdrag er nok. Det er noe være noe av det verste som er skrevet av en norsk redaktør noen gang...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Johan uten land skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke være advokat for å mene dette. Har ikke lest brevet - men et utdrag er nok. Det er noe være noe av det verste som er skrevet av en norsk redaktør noen gang...

Man kan ikke forvente så mye av Se og Hør, men at en redaktør går ut på denne måten er veldig betenkelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke forvente så mye av Se og Hør, men at en redaktør går ut på denne måten er veldig betenkelig. 

Samtidig er det så drøyt at han avslører det som må være på grensen til svekkede sjelsevner -  og i det minste manglede anstendighet, verdighet, medmenneskelighet og forståelse for samfunn og rettsvesen, at han setter seg helt på sidelinjen og mister det lille han måtte av av troverdighet. Selv minst ett av ofrene har jo mer gangsyn enn denne fyren.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (6 minutter siden):

Det må vel være lov å si at man håper politiet tar ut tiltale, at det blir rettsak, og at mannen får ubetinget fengsel. Og så må det vel være lov å si at man kan håpe at alle kvinner i aldergruppen 20-40 i Norge (eller hele verden faktisk..) tenker seg riktig godt om før de innleder et forhold til denne mannen. Det mangler ikke akkurat på røde flagg 🙄

Han får nok ikke unngått noen form for straff. Det er jo dette for alvorlig til. 

Jeg har skrevet noen innlegg her iht  hva strafferammene er. Så iallefall  ett år blir det nok. Iht N og J er strafferammen høyere. Og er da minimum 3 år. 

Og da går jeg ut fra at siste ex og Marius ikke var samboere på tidspunktet hendelsen  fant sted. Det har jeg ikke funnet ut av, om de var eller ikke. Hvis de var det, er det minimum 3år også der.  Tilståelse dom, kan gi avkortning på 1/3 del  av straffen.  Så hvis han får feks 3 år og tilstår kan han ende opp med to.

Men det kommer helt an på retten og hva de bestemmer. Så det blir et KAN  der. 

Max er 6 år. Men det tror jeg ikke han får

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (32 minutter siden):

Det vil aldri opphøre nei, men jeg mener at fokus på slike saker i media har bidratt til at samfunnet tar slike saker mer alvorlig enn de gjorde før. 

Før i tiden ble vold i nære relasjoner kalt husbråk, og hverken politiet eller rettsapparatet så på det som sine oppgaver å forebygge/straffe/ta på alvor - det tilhørte privatlivet. 

Det har du rett i, og det kan hende enkelte straffesaker med store medieoppslag bidrar til det, men det er private aktører og aktivister fra kvinnebevegelsen på 70-og 80-tallet som startet prosessen fra husbråk (privat) til vold i nære relasjoner (samfunnsansvar. Deres opplysningsvirksomhet og kritikk av politi og påtale for å behandle vold som privatsak, rullet i gang at det ble satt på myndighetenes dagsorden og det ble etablert som eget forskningsfelt. 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/91961/1/647.pdf

Det må også ses i sammenheng med andre politiske og kulturelle aspekter og trender i samfunnet der Norge, i motsetning til flere andre land, f.eks Polen, har et større fokus på familie som et offentlig anliggende enn mer familieorienterte land. Dette ser vi blant annet i det norske Familievernet og barnevernet, der barn og unge anses som selvstendige subjekter med egne rettigheter som skal ivaretas. Dette er forøvrig ikke særegent for kun Norge, men utviklingstrender forøvrig, f eks gjennom FNs barnekonvensjon. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...