Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

NordreSving skrev (5 timer siden):

Det er jo det som faller de fleste tungt for brystet, at hensynet til voldsutøverens ulike utfordringer veier så tungt at de ikke får en straff som oppleves som riktig sett ut fra det de har utsatt offeret for. For offeret spiller jo ikke «det hele bildet» så stor rolle når de har fått ødelagt livene sine.

Ja, det er dessverre slik at mange opplever straffen alt for lav, og i mange tilfeller kan det være tilfelle også. Men det er slik systemet er bygd opp, der det også må taes hensyn til straffens formål. Samtidig er det viktig å fokusere på ettervernet for ofrene og hvordan de kan få hjelp til å gjenoppta et normalt liv i ettertid.

Det er veldig avgjørende at alle slike hendelser blir tatt på alvor av samfunnet, samtidig som man arbeider med å forebygge gjentakelsesfare. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NordreSving

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om madrasskjøpet. Burde de ha forstått at de ville bli snikfilmet? Usikker. 

Jeg for min del reagerer nok mest på hvordan det er er et misforhold mellom hvordan jeg ville hatt det i det de står i og hvordan de fremstår. Da snakker jeg om totalbildet av de anledningene der de har vist seg offentlig. Det er vanskelig å tolke det på noe annet vis enn at de ikke ikke bryr seg så mye. 

- Marius som sier han skal gå i behandling, men i stedet reiser på ferie hyttetur og handletur. 

- Marius som sier han tar ansvar men ikke stiller til avhør

- Marius sin oppførsel som bekrefter påstanden om at han er vernet av pressen

- Mette Marit som smiler og står godt i kritikken. 

- HM som nektet å snakke om saken og som ikke forholder seg til problematikken knyttet til ML/DV. 

I sum fremstår de totalt uberørt og for hver dag som går blir jeg mer og mer overbevist om at de faktisk ikke tar dette spesielt alvorlig, evt at de føler seg hevet over det man må anse som naturlige forventninger til livsførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
NordreSving skrev (29 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om madrasskjøpet. Burde de ha forstått at de ville bli snikfilmet? Usikker. 

Jeg for min del reagerer nok mest på hvordan det er er et misforhold mellom hvordan jeg ville hatt det i det de står i og hvordan de fremstår. Da snakker jeg om totalbildet av de anledningene der de har vist seg offentlig. Det er vanskelig å tolke det på noe annet vis enn at de ikke ikke bryr seg så mye. 

- Marius som sier han skal gå i behandling, men i stedet reiser på ferie hyttetur og handletur. 

- Marius som sier han tar ansvar men ikke stiller til avhør

- Marius sin oppførsel som bekrefter påstanden om at han er vernet av pressen

- Mette Marit som smiler og står godt i kritikken. 

- HM som nektet å snakke om saken og som ikke forholder seg til problematikken knyttet til ML/DV. 

I sum fremstår de totalt uberørt og for hver dag som går blir jeg mer og mer overbevist om at de faktisk ikke tar dette spesielt alvorlig, evt at de føler seg hevet over det man må anse som naturlige forventninger til livsførsel. 

Utrolig spesielle disse uttalelsene også https://www.seher.no/kongelig/de-har-ikke-lov-til-a-skrive-om-det/81951118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Ja folk har lov å tenke selv.  Men hvorfor legger du mer makt på mbh enn han har?

Han er en vanlig gutt med uvanlig familie.  Han har 0 maktposisjon. 

Det er så respektløst mot ofrene hans å hevde at han ikke har noen form for makt.

Det er klart han har det, ikke fordi noe er spesielt med han selv,  men fordi han er sønn av kronprinsessen som er gift med vår kommende konge.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (9 minutter siden):

Det er så respektløst mot ofrene hans å hevde at han ikke har noen form for makt.

Det er klart han har det, ikke fordi noe er spesielt med han selv,  men fordi han er sønn av kronprinsessen som er gift med vår kommende konge.

Han har ikke det.  Han er ingen kongelig person med kongelige oppgaver.

Foreløpig ser det ikke ut til at etter 4 august har det vært noen fordeler å hente akkurat.  Før skal jeg ikke uttale meg om, pga vet ingenting 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Foreløpig ser det ikke ut til at etter 4 august har det vært noen fordeler å hente akkurat.  Før skal jeg ikke uttale meg om, pga vet ingenting 

🤦

• Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høy sosial status er også er form for makt. Hvem foreldrene dine er, er en form for makt. Hvem nettverket ditt er, kan være en form for makt. Det handler ikke utelukkende om hvilke offentlige oppgaven man har eller ikke har.

• Liker 31
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Høy sosial status er også er form for makt. Hvem foreldrene dine er, er en form for makt. Hvem nettverket ditt er, kan være en form for makt. Det handler ikke utelukkende om hvilke offentlige oppgaven man har eller ikke har.

Det tror jeg er en overdreven tanke. Kjenner flere  høytstående,  da også flere i familien min er det. Ser ikke helt at det drypper noe makt på meg av den grunn. Av og til jeg får et enkeltoppdrag eller noe i den duren, pga kompetanse jeg besitter.  Som jeg mulig ikke hadde hatt tilgang til,  uten de kontaktene.

Men utover det ser jeg ikke st det drypper noe makt på hverken meg eller andre i disse makt posisjonene. Der er det steenge regler å forholde seg til. 

Så at en arbeidaløs mann på 27 år har noe mer makt enn andre arbeidsløse menn på 27år. Lurer jeg virkelig på hvilken makt du mener han besitter. I mitt åsyn, ser jeg ingen makt der

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg er en overdreven tanke. Kjenner flere  høytstående,  da også flere i familien min er det. Ser ikke helt at det drypper noe makt på meg av den grunn. Av og til jeg får et enkeltoppdrag eller noe i den duren, pga kompetanse jeg besitter.  Som jeg mulig ikke hadde hatt tilgang til,  uten de kontaktene.

Men utover det ser jeg ikke st det drypper noe makt på hverken meg eller andre i disse makt posisjonene. Der er det steenge regler å forholde seg til. 

Så at en arbeidaløs mann på 27 år har noe mer makt enn andre arbeidsløse menn på 27år. Lurer jeg virkelig på hvilken makt du mener han besitter. I mitt åsyn, ser jeg ingen makt der

Det er absolutt ingen overdreven tanke, og jeg vil si at det er en smule naivt å tenke at det ikke gir ham makt. Og hva andre i din krets angår - ingen kan måle seg med et medlem i kongefamilien. Ser at du stadig vekk trekker inn dine bekjentskaper og erfaringer, men tro det eller ei, dere kan ikke sammenlignes med Norges kongefamilie.

• Liker 28
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Det er absolutt ingen overdreven tanke, og jeg vil si at det er en smule naivt å tenke at det ikke gir ham makt. Og hva andre i din krets angår - ingen kan måle seg med et medlem i kongefamilien. Ser at du stadig vekk trekker inn dine bekjentskaper og erfaringer, men tro det eller ei, dere kan ikke sammenlignes med Norges kongefamilie.

Jeg skjønner ikke hva du legger  i makt her. Hvilken makt mener du han har?

Jeg trenger en beskrivelse på hva  du legger i det,  for jeg skjønner ikke hva du mener med det.

Makt legger jeg på dem som har rett til å bestemme og styre. Og ser ikke helt relevans iht mbh der

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du legger  i makt her. Hvilken makt mener du han har?

Jeg trenger en beskrivelse på hva  du legger i det,  for jeg skjønner ikke hva du mener med det.

Makt legger jeg på dem som har rett til å bestemme og styre. Og ser ikke helt relevans iht mbh der

Har du aldri hørt om sosial makt? Det opplever man mer eller mindre allerede fra første dag her i livet. Hvilken sosial status man har, sier noe om hvilken makt eller rangering man har i samfunnet. Jo høyere status og bedre vilkår, jo høyere sosial makt. For ikke å snakke om hvilket kjønn man har, hvilken legning man har, hvilken hudfarge man har. Alt dette påvirker i større eller mindre grad den sosiale makten din. Privilegier er reelt.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning
  • Liker 29
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Har du aldri hørt om sosial makt? 

Jo, jeg bare skjønner ikke hva de4 har med kronprinsfamilien å gjøre her.

Hvis foreldrene til marius  var si sjef for et stort konsern eller lignende og en venn kan miste jobben, for å ikke gjøre som han vil, er det makt, eller mer riktig ord maktmisbruk. 

Foreldrene hans er representanter så hvilken makt gir det marius?

Han har brukt makt iht vold. Men det har ikke familien hans noe med, det er maktmisbruk kun fra han.

Ser ikke at han har makt i den forstand du først tok opp. Da må jeg få det litt mer spesifisert for å forstå det bildet.  For da er det noe der jeg ikke ser eller har tenkt på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg bare skjønner ikke hva de4 har med kronprinsfamilien å gjøre her.

Hvis foreldrene til marius  var si sjef for et stort konsern eller lignende og en venn kan miste jobben, for å ikke gjøre som han vil, er det makt, eller mer riktig ord maktmisbruk. 

Foreldrene hans er representanter så hvilken makt gir det marius?

Han har brukt makt iht vold. Men det har ikke familien hans noe med, det er maktmisbruk kun fra han.

Ser ikke at han har makt i den forstand du først tok opp. Da må jeg få det litt mer spesifisert for å forstå det bildet.  For da er det noe der jeg ikke ser eller har tenkt på

La til noe på kommentaren min. Sjekk det ut og se om det ble klarere. Skjønner du det fortsatt ikke, har jeg ikke mer å si.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

La til noe på kommentaren min. Sjekk det ut og se om det ble klarere. Skjønner du det fortsatt ikke, har jeg ikke mer å si.

Det du la til vet jeg finnes. Men hva har det med familien å gjøre her? Hva slags makt han har i seg selv på andre , kan man ikke laste dem for.

Eller han har jo like mye følgere som influensere uten å være influenser. Det er jo en slags form for makt han får gratis av å være sønnen til sin mor. Den muligheten bruker han ikke i dag. Og har ikke aktivt brukt tidligere. Utover helt vanlig deling av hverdag. Ikke en mulighet han har brukt til å spre sine budskap feks 

Rettelse: jo han har brukt muligheten til noen sponsede innlegg på klær, og fremme eget klesmerke. 

Endret av Krokenguri
La til et avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du la til vet jeg finnes. Men hva har det med familien å gjøre her? Hva slags makt han har i seg selv på andre , kan man ikke laste dem for.

Eller han har jo like mye følgere som influensere uten å være influenser. Det er jo en slags form for makt han får gratis av å være sønnen til sin mor. Den muligheten bruker han ikke i dag. Og har ikke aktivt brukt tidligere. Utover helt vanlig deling av hverdag. Ikke en mulighet han har brukt til å spre sine budskap feks 

Jeg vet ikke om du kverrulerer eller om du bare ikke skjønner det sosiale "spillet" her. Jeg har ikke mer å tilføye, det går visst ikke inn. Vi legger den død.

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke folk at makt er mer enn formell makt på papiret? 😳 Selvfølgelig har MBH hatt uformell makt på flere måter i kraft av å være kronprinsessens sønn. Sosial kapital, informasjonskapital, «tillitskapital», tilgangskapital, osv osv. Jeg blir litt småsjokkert nå faktisk over hvor «naive» og teoretiske mange tilsynelatende er.

• Liker 24
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om du kverrulerer eller om du bare ikke skjønner det sosiale "spillet" her. Jeg har ikke mer å tilføye, det går visst ikke inn. Vi legger den død.

Jeg diskuteree. Og prøver å skjønne noe jeg ikke skjønner.  🙂

Beklager om det oppfattes som kverulering,  da det ikke er intensjonen.

Spør vel samtidig som jeg deler slik jeg tenker det.

Å si at noen har makt iht å være i slekt med noen, da våkner min nysgjerrighet på hva ee den makten? For jeg ser ikke hvilken makt det skulle være. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuteree. Og prøver å skjønne noe jeg ikke skjønner.  🙂

Beklager om det oppfattes som kverulering,  da det ikke er intensjonen.

Spør vel samtidig som jeg deler slik jeg tenker det.

Sjekk @Ninaen sitt svar over. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (3 minutter siden):

Skjønner virkelig ikke folk at makt er mer enn formell makt på papiret? 😳 Selvfølgelig har MBH hatt uformell makt på flere måter i kraft av å være kronprinsessens sønn. Sosial kapital, informasjonskapital, «tillitskapital», tilgangskapital, osv osv. Jeg blir litt småsjokkert nå faktisk over hvor «naive» og teoretiske mange tilsynelatende er.

Joda. Bare lurer på hvilken makt han har i kraft av å være en kronprinsesse sønn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Bare lurer på hvilken makt han har i kraft av å være en kronprinsesse sønn

At han er kronprisessens sønn. Nøyaktig det. 

• Liker 13
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...