Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Marius har da i høyeste grad ikke hatt mangel på farsfigurer i sitt liv, fedre, onkler og besteforeldre,  også i sin stefamilie. Men det kan sikkert diskuteres hvor ansvarlige, trygge voksenpersoner alle var, og er,  med påfallende livsførsel, rus og flere i nær familie har vel også voldsdommer? 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde håpet Kronprins Haakon hadde tatt det modige valget om folkeavstemning om monarkiet og bedt om folkets støtte før han evt tiltrer som konge. 
I motsetning til Dronning Sonja, som forstod sin rolle allerede fra da hun ble kronprinsesse, har ikke Mette Marit inne i sitt 23. år som kronprinsesse ennå fortstått  sin rolle. 
Dessverre ser det ut som Haakons valg av kronprinsesse for 23 år siden er begynnelsen på slutten til monarkiet i Norge. 

• Liker 31
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Han skulle selvsagt sittet i varetekt. Ja, det er slik at man nesten må vurdere om det lønner seg å anmelde. Straffenivå er latterlig lavt også. 

Veldig enig! Jeg selv har faktisk blitt anbefalt av familievoldskoordinator i politiet å vurdere sterkt om jeg "orket" å anmelde. Hun skisserte hvor hardt det ville bli, og at mange ofre ikke klarer å stå i det. 

Vi har et veldig slapt rettsvern for ofre for familievold, og straffenivået er latterlig. 

• Liker 25
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (8 minutter siden):

Han skulle selvsagt sittet i varetekt. Ja, det er slik at man nesten må vurdere om det lønner seg å anmelde. Straffenivå er latterlig lavt også. 

Saken er ikke av karakter som medfører varetekt. Da er det iht bevis forspillelse spm oftest er grunnen. Til og med drapsmenn går fritt ute i gata. 

Jeg skal ikke bevege meg inn på alle grunner man får varetekt. Men det får man iallefall stort sett ikke iht å yte vold mot noen.

De som ble siktet  i drapsaken mot lastebil jonas ble også sluppet  ut, etter etterforskning  var ferdig

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet dette.  Jeg mener at han burde ha sittet i varetekt. Vi diskuterer et system som ikke fungerer, der det skulle/burde vært annerledes.Ofrene står helt uten rettigheter. Voldsmannen behov og rettigheter trumfer.

Normalt sett skal et besøksforbud  være nok. Varetekt bør vel i bunn og grunn ikke brukes før det er fare for liv og helse, evnt bevisforspillelse. 

Selv om saken til marius absolutt er ille nok i seg selv. Ser jeg ikke helt  behovet for varetekt, slik saken fremstår i dag. 

Og så vidt jeg kan se har han gjort en ulovlig  ting etter han ble  fengslet første gang. Og det  er buddet på kontakt forbudet.  Nå vet jeg  ikke alvorligheten i denne kontakten var. Om det var for å draps true, eller si han fortsatt elsker henne. Begge deler er jo sykt. Men den ene mer alvorlig  enn den andre. Og ingen av delene bør forekomme.  Siden de gikk til fengsling, vil jeg tro det var av mer alvorlig karakter.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (25 minutter siden):

Rus kan selvfølgelig behandles. Personlighet er det verre med. Noen er bare født kalde.

Ja, sånn er det faktisk. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (14 minutter siden):

Hadde håpet Kronprins Haakon hadde tatt det modige valget om folkeavstemning om monarkiet og bedt om folkets støtte før han evt tiltrer som konge. 
I motsetning til Dronning Sonja, som forstod sin rolle allerede fra da hun ble kronprinsesse, har ikke Mette Marit inne i sitt 23. år som kronprinsesse ennå fortstått  sin rolle. 
Dessverre ser det ut som Haakons valg av kronprinsesse for 23 år siden er begynnelsen på slutten til monarkiet i Norge. 

Foreløpig er ikke det et tema. Da monarkiet har sterk støtte fortsatt. Selv om det har sunket noe.

Det har sunket før også, men økt igjen. Nesten 80% støttet fortsatt monarkiet. Ved siste måling. Var vel 76%

Dog var tallet nesten mottsatt iht om martha skulle være prinsesse 

Har ikke sett  måling iht marius. Men ser i komentar felt, at mange ser kongefamilien som seg og marius for seg. 

Så skjønner  ikke helt hvorfor det da skal være et spm nå, fordi de som er i mot er enda mer imot.

For min del tenker jeg det er ok  iht demokrati at man tar opp spm når de har lav oppslutning. Og at det er andre grunner enn ikke kongelige som er årsaken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drapstrusler også nå. Lurer på hvor dette ender. Kongehuset kommer aldri til å bli det samme igjen, det er så mye uopprettelig skade som har skjedd. Dette er faktisk broren til Norges fremtidige dronning. 

• Liker 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (28 minutter siden):

Jeg mener at han og advokaten vil bortforklare det. Slik de allerede har gjort med volden. De mener det var klaps med flat hånd, og advokaten sier videre at nye siktelser kun er en teknikalitet. Null problem og helt udramatisk. Her er det som kjenner systemet godt, og hvis man ikke har tanke for andre, kun seg selv, og bare er opptatt av lavest mulig straff, så vil dette gå veldig greit. MBH kan fortsette som før, i sitt kriminelle nettverk. 

Har ikke fått med meg at advokaten har støttet det med flat hånd. Men jeg har fått med meg at det er det marius sier til offeret i tlf  samtalen. Og at han etterpå har innrømmet vold mot kvinnen offentlig etter klippet ble spilt av i media 

Advokaten til  marius har desverre ret, at det kan bli vanskelig for motparten  å bevise de andre siktelsene, dessverre.  

Derfor det også er viktig  at saken ikke lekker for mye i media, før det blir en sak. Alt som lekkes i media, kan nemlig ende opp som svake bevis. Da det ligger som offentlig informasjon.  Og kan ha påvirket vitne avhør.  

Så er mest bekymret for st saken faller sammen, pga alle lekkasjene. Og han ender opp med å gå fri på deler av det , pga det. 

Selvfølgelig interessant å vite,  men samtidig  blir jeg litt frustrert når media ukritisk  poster slike lekkasjer.  Det kunne de ha gjort på et senere tidspunkt,  og holdt bittelitt igjen. Og heller vært litt mindre detaljert iht det de deler. Iallefall til saken er sikret. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (5 minutter siden):

Drapstrusler også nå. Lurer på hvor dette ender. Kongehuset kommer aldri til å bli det samme igjen, det er så mye uopprettelig skade som har skjedd. Dette er faktisk broren til Norges fremtidige dronning. 

Det vil ingen ende ta tydeligvis. Helt utrolig at han ikke valgte å gjøre det han først gikk ut med - samarbeide med politiet og gå inn i rusbehandling. Jeg er ganske sikker på at det hadde vært mer ro rundt han, kongehuset og saken hvis han hadde gjort det. 

Jeg tror som deg - at saken med Marius (parallelt med at ML og Durek Verret har kommersiallisert hennes kongelige tittel for å selge kvakksalveri) blir for store riper i lakken for monarkiet. Dette blir uopprettelige skader. 

Den ikke-kongelige storfamilien rundt kongehuset ødelegger hele idyllen og fasaden for å si det forsiktig. Det hjelper ikke å dra på smileturnè. Det hele er nå utvannet, og har endt opp med å bli mest latterlig og skandaler. Det er ingen som er interessert i å snakke om selbuvotter akkurat nå. Bare pinlig å se de forsøke å kjøre på stive smil, "Ingen kommentar" og med med business as usual. 

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (52 minutter siden):

Nå har jeg lest igjennom innleggene mine fra i går, og har skjønt hvorfor det ble misforstått. Så jeg vil gjerne presisere at jeg ikke mente å bagatallisere eller forsvare de handlingene Marius er tiltalt for. Nå har jeg også lest flere av de nyeste sakene i media, og forstått at strafferammen har økt fra ett til seks år. Da går det fra forseelse til forbrytelse.

Du kan ikke karakterisere det han har gjort som bare en forseelse selv om det er først nå de har skjerpet tiltalen.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (22 minutter siden):

Og det som er synd er at dette ikke hadde trengt å skade Kongehuset om de bare hadde håndtert det på en bedre måte. De er assosiert med Marius, han var definert som en del av kongefamilien da dette skjedde. Når de er smilende, business as usual, vinkende, mens mange i folket «forståelig nok har spørsmål», da blir det fullstendig feil. De fremstår i beste fall falske i verste fall arrogant. Det går ikke an å tie dette i hjel. De har valgt et folkelig image, da må de også forholde seg til det som nå skjer. Og som jeg skrev i går; nå kaster de ikke lenger glans over arrangementer, de kaster skygge. 

De gjorde rett før forlovelsen, de gjorde rett da MM ble syk. Rett i form av åpenhet. Nå er det taust. 

Endret av NordreSving
Feil ord
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokaten til Marius fortsetter å si at de vil fortsette med avhør når det passer for alle parter. Har aldri hørt om noen sak før hvor både tiltalte og advokat prioriteter dette så lavt. I de fleste tilfeller har det topp prioritet foran jobb, ferie m.m., men Marius fortsetter å dra på guttetur og advokaten driver med andre ting og har ikke tid til å bli med på avhør. Respektløst overfor politi og rettsvesen å trenere på den måten.

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sefanja skrev (55 minutter siden):

Nå har jeg lest igjennom innleggene mine fra i går, og har skjønt hvorfor det ble misforstått. Så jeg vil gjerne presisere at jeg ikke mente å bagatallisere eller forsvare de handlingene Marius er tiltalt for. Nå har jeg også lest flere av de nyeste sakene i media, og forstått at strafferammen har økt fra ett til seks år. Da går det fra forseelse til forbrytelse.

Det er snart 10 år siden man sluttet å bruke disse betegnelsene

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanedis

Fra https://www.vg.no/nyheter/i/4BLO9R/hoeibys-ekskjaereste-i-nytt-avhoer

"Kvinnen som Marius Borg Høiby er siktet for å ha brutt besøksforbudet mot, skal denne uken i et nytt politiavhør.

Dette er det femte avhøret av ekskjæresten, dersom man inkluderer straks-avhøret fra 4. august som førte til at Marius Borg Høiby (27) ble pågrepet for første gang."

Endret av Vanedis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (7 minutter siden):

Advokaten til Marius fortsetter å si at de vil fortsette med avhør når det passer for alle parter. Har aldri hørt om noen sak før hvor både tiltalte og advokat prioriteter dette så lavt. I de fleste tilfeller har det topp prioritet foran jobb, ferie m.m., men Marius fortsetter å dra på guttetur og advokaten driver med andre ting og har ikke tid til å bli med på avhør. Respektløst overfor politi og rettsvesen å trenere på den måten.

Veldig uproffesjonellt, og veldig dårlig mtp den enorme belastningen de utsetter kongehuset, ofrene og andre for med denne treneringen. 

"Taktisk" av advokaten sikkert, og det gjør at jeg mister helt respekten for han. Marius hadde trengt en pålitelig og tillitsvekkende advokat, som hadde motivert til avhør, samarbeid og rusbehandling som Marius selv sa uken etter at han ville ta på høyeste alvor. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...