Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Bestemoren skrev (19 minutter siden):

Helt enig!!! 
Samtidig er NH sentral mht siktelsen vold i nære relasjoner, forholdet var nylig og hun har levert inn dokumentasjon til politiet. Mange i en spesiell omgangskrets misliker nok dette sterkt…

Er nok ikke bare folk i visse omgangskretser som misliker at man belyser slikt, i kommentarfelt rundt omkring har det blant annet vært en del mennesker som synes synd i "stakkars" Marius. Også her i tråden er det flere som er mer opptatt av å kjefte på pressen enn å fordømme vold. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes nok av folk der ute som elsker å bagatellisere vold mot kvinner og som blir forferdelig provosert av de som ikke gjør det. NH blir nå dessverre et trekkplaster for disse taperne. Gangsteradvokaten gjør også sitt beste for å bidra til byrden. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (18 minutter siden):

Ingen psykiske lidelser forsvarer nesten 10 år med grov psykisk og fysisk mishandling, men en dyssosial personlighetsforstyrrelse forklarer det. 

Jeg har selv en far med den lidelsen og har derfor en del erfaring på området. Toneleiet i telefonsamtalene som har lekket kjenner jeg veldig godt igjen, evnen til å ta ansvar for egne handlinger kjenner jeg meget godt igjen. Nå skal jeg ikke diagnostisere noen her, men jeg vil si at dersom det viser seg å være en slik type psykisk lidelse, er det ikke sikkert at det er mulig å bli bedre.

Hvis så er tilfelle, og dette da er kjent informasjon for hans pårørende (han har jo sagt at han har slitt hele livet), så er han tydeligvis ikke i stand til å ta vare på verken seg selv eller de rundt seg. Da har pårørende en viss ansvar for å unngå at han ikke havner i feil miljø. Og ja, da skylder jeg litt på hans pårørende her. Kan man, av ulike årsaker, ikke ta vare på seg selv, må de rundt gjøre det for en. Dette har jo derimot ikke skjedd i den grad det har vært nyttig. Da må det sterkere krutt til enn bare å la han holde på slik han gjør, da må han jo i så fall ha verge eller noe annet tilsvarende. Hvis det er tilfelle. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg han gjør. Fordi de er opptatt av minst mulig straff. Nå peker de på "hevn" fra politiet, lekkasjer, de vurderer anmeldelse av Se og Hør. Nekter for brudd på besøksrett. Ikke ferdig avhørt, vet ikke når de får tid til nye avhør.Mener utvidelsen av  siktelser " kun er en teknikalitet". Her jobbes det på spreng. Massiv mediedekning vil kunne benyttes til å hevde at  diagnoser og "problemkompleksene" de har lagt vekt på i uttalelsene forverres. Det lukter betinget dom, der MBH faller mellom to stoler grunnet helse. 

Det argumentet kjøper neppe en domstol slik saken står nå. Hvis han derimot hadde lagt seg inn på avrusning og tatt tak i problemet rett etter anmeldelsen hadde han stått sterkere i så måte. Han viser faktisk ikke tegn til forbedring.

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xemiliex skrev (10 minutter siden):

Finnes nok av folk der ute som elsker å bagatellisere vold mot kvinner og som blir forferdelig provosert av de som ikke gjør det. NH blir nå dessverre et trekkplaster for disse taperne. Gangsteradvokaten gjør også sitt beste for å bidra til byrden. 

Har lest endel kommentarer i andre media der man sikter til at disse jentene ønsker oppmerksomhet etc… 

Helt sykt spørr du meg.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eyr skrev (Akkurat nå):

Har lest endel kommentarer i andre media der man sikter til at disse jentene ønsker oppmerksomhet etc… 

Helt sykt spørr du meg.

Enig. Men dessverre så bidrar mor MMs kommentarer; «inkludert Marius» og at hun «står godt i kritikken» til at hylekoret mot ofrene ikke vil minske.
Dette i kombo med advokaten som skyter på alt som rører seg, og Marius selv som ikke gjør som han sa i erklæringen sin; nemlig å få behandling, samt stå til ansvar og ikke minst forklare seg sannferdig for politiet. 

• Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Hvis så er tilfelle, og dette da er kjent informasjon for hans pårørende (han har jo sagt at han har slitt hele livet), så er han tydeligvis ikke i stand til å ta vare på verken seg selv eller de rundt seg. Da har pårørende en viss ansvar for å unngå at han ikke havner i feil miljø. Og ja, da skylder jeg litt på hans pårørende her. Kan man, av ulike årsaker, ikke ta vare på seg selv, må de rundt gjøre det for en. Dette har jo derimot ikke skjedd i den grad det har vært nyttig. Da må det sterkere krutt til enn bare å la han holde på slik han gjør, da må han jo i så fall ha verge eller noe annet tilsvarende. Hvis det er tilfelle. 

Det kan du godt si, men da må jeg spørre deg om du har møtt mennesker med dyssosial personlighetsforstyrrelse før? Evt kjenner til hvordan det utarter seg? 
Det er definisjonen på "Its my way or the highway", de mangler empati, manipulerer, det er ingen som kan kontrollere dem fordi de vet best selv, ofte er det trusler hvis man ikke føyer seg etter dem osv osv. Det kan veldig fort være at de har gjort alt de kan mens han var umyndig, men det er ikke mulig å umyndiggjøre en person med den lidelsen, dessverre.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (1 minutt siden):

Det kan du godt si, men da må jeg spørre deg om du har møtt mennesker med dyssosial personlighetsforstyrrelse før? Evt kjenner til hvordan det utarter seg? 
Det er definisjonen på "Its my way or the highway", de mangler empati, manipulerer, det er ingen som kan kontrollere dem fordi de vet best selv, ofte er det trusler hvis man ikke føyer seg etter dem osv osv. Det kan veldig fort være at de har gjort alt de kan mens han var umyndig, men det er ikke mulig å umyndiggjøre en person med den lidelsen, dessverre.

Ja, ikke vet jeg, men jeg vil vel egentlig tro at det ikke er denne lidelsen han Marius har. Den er uhyre sjelden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Ja, ikke vet jeg, men jeg vil vel egentlig tro at det ikke er denne lidelsen han Marius har. Den er uhyre sjelden. 

For Kongehusets del håper jeg virkelig ikke det, jeg heller. Men jeg kan si at vi er en hel familie som sitter med gåsehud og pustevansker fra morgen til kveld for hver gang hans handlinger blir offentliggjort. Det kommer av likhetstrekkene.

• Hjerte 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (2 minutter siden):

For Kongehusets del håper jeg virkelig ikke det, jeg heller. Men jeg kan si at vi er en hel familie som sitter med gåsehud og pustevansker fra morgen til kveld for hver gang hans handlinger blir offentliggjort. Det kommer av likhetstrekkene.

Det er vel ingen tvil om at han må fjernes fra å gå fritt hvis han har en så alvorlig diagnose og i tillegg kveler kjæresten sin pga den. Da blir vel en dom ganske sannsynlig. Men vi vet jo ingenting om diagnosene her, så ønsker ikke å spekulere videre i det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Den er ikke så sjelden, men den blir sjeldent diagnostisert. Både fordi de med lidelsen ikke ønsker, de ser ingen problem med egen oppførsel. Dessuten utløser ikke diagnosen strafferabatt eller trygderettigheter. 

Det kan godt være at Marius treffer på flere punkter innenfor cluster b-segmentet, men det er neppe disse diagnosene han viser til i unnskyldningen sin. Han sier han har slitt med diagnoser hele livet, og meg bekjent så får ikke barn slike diagnoser i Norge.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SagaP skrev (1 time siden):

Jeg synes du urettmessig henger ut familien Borg her. Det er ingenting som hefter ved dem utover sønnen MB som er far til MBH. I MMs familie så er flere straffedømte - både hennes far og bror, i tillegg til at hun selv har «testet og flyttet grenser». 
Så hvem står egentlig for det moralske forfallet, som du skriver?

MMs møter med Epstein var mer «enn uheldig», som du skriver. Helt uhørt å ha møter med en sedelighetsdømt, særlig når rullebladet hans bare lå et Google-tast unna. Enten har «noen» ikke gjort jobben sin, eller «noen» har gitt flatt faen og bare dratt på fest med ham likevel.

Ellers enig med deg i det du skriver om mediedekningen ift MBH

Bege familiene blir vel "uretsmesig  hengt ut" her. Marius har gjort noe feil, Marius er ansvarlig. Det er ingen behov for å granske familien hans i genrasjoner ofentlig her på internet. Det er en grun til at vi slutet med gapestoker liksom, men selv i midelalderen prøvde de vel i det minste å strafe den ansvarlige og ikke helle familien i 3 genrasjoner. 

Det er intresangt at så mange klager på at kongehuset koster så mye penger, men du ønsker de skal ansette en person (eller personer) som skal granske absolut alle de skal møte? Det må jo være snak om mange tusen bakgruns sjeker i året! Blir ikke bilig akurat....

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen tvil om at han må fjernes fra å gå fritt hvis han har en så alvorlig diagnose og i tillegg kveler kjæresten sin pga den. Da blir vel en dom ganske sannsynlig. Men vi vet jo ingenting om diagnosene her, så ønsker ikke å spekulere videre i det. 

Man sperrer ikke folk inne fordi de har en personlighetsforstyrrelse.  Hvis de gjør noe kriminelt - ja, kanskje, i et avgrenset tidsrom - men det går mange med personlighetsforstyrrelser fritt rundt i samfunnet. Det er i så fall den kriminelle handlingen som utløser fengsling, ikke personlighetsforstyrrelsen.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Man sperrer ikke folk inne fordi de har en personlighetsforstyrrelse.  Hvis de gjør noe kriminelt - ja, kanskje, i et avgrenset tidsrom - men det går mange med personlighetsforstyrrelser fritt rundt i samfunnet. Det er i så fall den kriminelle handlingen som utløser fengsling, ikke personlighetsforstyrrelsen.

Nå skrev jeg jo at han må sperres inne siden han kveler kjæresten sin. Ikke kun fordi han har en personlighetsforsyrrelse. Men hvis det er en evt personlighetsforstyrrelse som er årsaken her, må han jo på lukket behandling eller et eller annet sånn at han ikke skader flere rundt seg. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PusheenPusheen skrev (11 minutter siden):

Nja, jeg vil heller ikke være med på å diagnostisere noen, men generelt når det gjelder denne diagnosen er det mange mørketall og vi har en familie venn som jobber med å bla luke ut slike PF for bedrifter som skal ansette ledere, så det er nok ikke så sjeldent som man kan tro. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (30 minutter siden):

Da må en person erklæres ikke-samtykkekompetent, det skal MYE til med en slik diagnose. Dette er MBH sitt ansvar. Det er heller tvert imot, har man en slik diagnose står familie/pårørende som hovedregel maktesløse. En slik diagnose settes for øvrig ikke før etter man er 18 år som hovedregel. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (2 minutter siden):

Den er ikke så sjelden, men den blir sjeldent diagnostisert. Både fordi de med lidelsen ikke ønsker, de ser ingen problem med egen oppførsel. Dessuten utløser ikke diagnosen strafferabatt eller trygderettigheter. 

Det kan godt være at Marius treffer på flere punkter innenfor cluster b-segmentet, men det er neppe disse diagnosene han viser til i unnskyldningen sin. Han sier han har slitt med diagnoser hele livet, og meg bekjent så får ikke barn slike diagnoser i Norge.

Du har helt rett i alt det du skriver, og deres motvillighet til diagnostisering er ofte veldig sterk. Derfor er det ikke uvanlig at de får diagnosen i forbindelse med fengselsopphold, blant annet.

Jeg tror heller ikke det er noen av de diagnosene han sikter til, selv om det er mulig han potensielt har fått diagnosen i forbindelse med rehab eller noe nå i 20-årene. Min far fikk diagnosen i midten av 20-årene hvertfall, og han døde som 62-åring med den overbevisningen om at han var feildiagnostisert og at alle var ute etter å ta han.

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Det er intresangt at så mange klager på at kongehuset koster så mye penger, men du ønsker de skal ansette en person (eller personer) som skal granske absolut alle de skal møte? Det må jo være snak om mange tusen bakgruns sjeker i året! Blir ikke bilig akurat....

Dette blir jo allerede gjort. PST har ansvaret for kongefamiliens sikkerhet, og gjør nok bakgrunnssjekk på svært mange. 

Problemet er at medlemmer av kongefamilien ikke bryr seg. Marius «har de vennene han har og får ikke gjort noe med det» Og på det tidspunktet Mette Marit fraterniserte med Epstein var det allmen kjent hva han var dømt for. Prince Andrew hadde allerede blitt rådet til å ta offentlig avstand fra han, jeg tror ikke det norske pst og kongehusets rådgivere er så mye dårligere enn det engelske…

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...