Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg og.

Uansett er det neppe hun som bestemmer kongehusets mediestrategi i denne saken.

Nei, det tror ikke jeg heller. Hun får nok råd og veiledning hele tiden nå. Man kan jo diskutere om denne veiledningen er god eller ikke, men tror altså ikke at hun ene og alene bestemmer strategien her. Man hører jo egentlig det også på svarene de gir, de leser jo nærmest opp fra manus at de ikke ønsker å kommentere ditten og datten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felis skrev (16 minutter siden):

Se og Hør er selve kroneksemplet på "Evig eies kun et dårlig rykte"😅

Uansett hva de graver opp og hvilke kilder de hevder å ha, så kan kritikerne bare grave frem den gamle Svenno-tiden og slå ihjel alt de kommer med, virker det som. Det er akkurat som om de ikke har fått med seg at det er ny redaktør og nye arbeidsmetoder.

Selvfølgelig lever de av klikk, i likhet med alle andre redaksjoner som lever av klikk. NRK (og til dels TV2) er de eneste mediene som ikke trenger klikkåte for overlevelsens skyld, likevel er det NRK som har vært arbeidsgiveren til Tore Strømøy og Sophie Elise, sånn bare for å understreke hvor seriøse de er. Det har resultert i klagestorm.  NRK er dømt for flest brudd i PFU i 2023, mens Se og Hør hadde ingen, men likevel er det Se og Hør som er den store stygge ulven.

Se og Hør har en journalistisk stil som ikke tiltaler alle. Men å undergrave hver eneste sak de publiserer, bare fordi de er Se og Hør, blir for dumt. De er faktisk et redaktørstyrt medie, som må forholde seg til de samme reglene som alle andre redaktørstyrte medier. De har vært nærmest alene om å belyse prinsessen og hennes utvalgte opp mot bryllupet, og fikk dermed mange nye lesere. Jeg leste en sak her om at trofaste lesere nå er forbannet fordi Se og Hør har distribusjonsprobleaer, pga økt pågang. Jeg tror faktisk ikke Se og Hør vil sette den veksten i fare ved å publisere usanne historier. Tvert imot tror jeg de er ekstra påpasselige med å kvalitetssikre informasjonen de går ut med i denne saken. Og så kan vi jo håpe at kvaliteten på det journalistiske arbeidet også får en oppsving, selv om jeg tror de trives godt med den litt røffe stilen.

Veldig bra innlegg! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (10 minutter siden):

Uansett hva de graver opp og hvilke kilder de hevder å ha, så kan kritikerne bare grave frem den gamle Svenno-tiden og slå ihjel alt de kommer med, virker det som. Det er akkurat som om de ikke har fått med seg at det er ny redaktør og nye arbeidsmetoder.

Selvfølgelig lever de av klikk, i likhet med alle andre redaksjoner som lever av klikk. NRK (og til dels TV2) er de eneste mediene som ikke trenger klikkåte for overlevelsens skyld, likevel er det NRK som har vært arbeidsgiveren til Tore Strømøy og Sophie Elise, sånn bare for å understreke hvor seriøse de er. Det har resultert i klagestorm.  NRK er dømt for flest brudd i PFU i 2023, mens Se og Hør hadde ingen, men likevel er det Se og Hør som er den store stygge ulven.

Se og Hør har en journalistisk stil som ikke tiltaler alle. Men å undergrave hver eneste sak de publiserer, bare fordi de er Se og Hør, blir for dumt. De er faktisk et redaktørstyrt medie, som må forholde seg til de samme reglene som alle andre redaktørstyrte medier. De har vært nærmest alene om å belyse prinsessen og hennes utvalgte opp mot bryllupet, og fikk dermed mange nye lesere. Jeg leste en sak her om at trofaste lesere nå er forbannet fordi Se og Hør har distribusjonsprobleaer, pga økt pågang. Jeg tror faktisk ikke Se og Hør vil sette den veksten i fare ved å publisere usanne historier. Tvert imot tror jeg de er ekstra påpasselige med å kvalitetssikre informasjonen de går ut med i denne saken. Og så kan vi jo håpe at kvaliteten på det journalistiske arbeidet også får en oppsving, selv om jeg tror de trives godt med den litt røffe stilen.

Har ikke undergravd alt de har skrevet.  

Men kritisert enkelt  artikler. 

Når de kommer med halv påstander. 

Lydopptak saken fra før  og etter lydopptaket og før politiet  komenterte det. Var vi flere her som gjettet at det kunne dreie seg om forebyggende arbeid,  og ikke nødvendigvis  sær behandling.  

Flere delte ting de visste  iht slikt forbyggende arbeid iht andre sivilister også.

Som jeg nevnte far til en i klassen  til et av mine barn. Jobber netopp med slikt forebyggende  arbeid. Det er i hovedsak rettet mot unge, men de jobber også mot voksne på vei inn eller ut av slike miljøer. 

Og det er langt  unna oslo og skaugum. 

Resursene er jo små. Områdene er store. Så det er selvsagt  litt tilfeldig  hvem som får slik "hjelp". Og ikke noe alle får. 

Nå leser jeg  at han svarer å hatt de vennene i 10år. Så jeg lurer egentlig mer på hvorfor de har ventet såååå lenge med slik prat med marius, da han er knyttet til kongefamilien. I mitt hode er det mye værre enn at de har snakket med han

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Nei, det tror ikke jeg heller. Hun får nok råd og veiledning hele tiden nå. Man kan jo diskutere om denne veiledningen er god eller ikke, men tror altså ikke at hun ene og alene bestemmer strategien her. Man hører jo egentlig det også på svarene de gir, de leser jo nærmest opp fra manus at de ikke ønsker å kommentere ditten og datten.

Jeg tror det er mer enn råd og veiledning.

Jeg tror det er en ordre.

Kongen/hoffet/slottet bestemmer mediestrategien, og hun har ingenting hun skal ha sagt.

For det første er det et rent hierarkisk spørsmål som gjør at det ikke er hun som bestemmer. Men for det andre så er jo den personlige tilknytningen i seg selv så nær at hun neppe får lov å blande seg allerede av den grunn.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Kongen/hoffet/slottet bestemmer mediestrategien, og hun har ingenting hun skal ha sagt.

For det første er det et rent hierarkisk spørsmål som gjør at det ikke er hun som bestemmer. Men for det andre så er jo den personlige tilknytningen i seg selv så nær at hun neppe får lov å blande seg allerede av den grunn.

Jeg ser ikke bort i fra at du har helt rett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (6 minutter siden):

Her må jeg nesten sitere meg selv. Men det er jo morsomt å få bekreftet min påstand angående hersketeknikkene som florerer i denne tråden. En påstand som plutselig ble fakta.  Det blir vel 1 - 0 til meg og "monarkistene" det. 👇👇

haha, du har laget en oppskrift som folk bare kan klippe og lime 😂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

De er på defensiven i denne saken. Med det famøse brevet hun skrev til pressen tok hun regien og ‘vant’. Den familien som har alle mulige ressurser som kan kjøpes for penger klarer ikke å stoppe en tenåring fra utviklingen vi er blitt presentert for. Det er helt vanvittig. Det er derfor jeg tenker fri barneoppdragelse. Dannelsesreisen de var på gjorde ikke akkurat underverker. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (25 minutter siden):

For å late som du ikke bryr deg bruker du veldig mye tid på å informere om hvor Nora (som er intervjuet i 6 timer og ferdig i henhold til hennes advokat) er. Det blir brukt som en slags grunn for at saken ikke går fremover.

Saken går ikke fremover fordi Marius har 'dratt på ferie for å få ro'. Det er usmakelig alt sammen. Når man ser hvordan politiet skjermer han, skjønner man også at de antageligvis fortsatt driver med dette ved å la han være i Italia ved å ikke begjære han hjem med en møtetid på stasjonen, sånn som oss andre dødelige ville fått.

På tide å bytte politidistrikt her, litt som med Kristiansand og Baneheia virker Oslo politidistrikt inhabile når det gjelder saker rundt Marius.

Hva vet du om at nora er ferdig med avhør? Håper da ikke hun er ferdig med det etter bare 6 timer. Da slipper  marius raskt en tiltale der også. Det ville vært veldig dumt 

Det sto vel at hun rakk ett avhør på 6 timer før hun dro på inspilling. Det er ikke det samme som at avhør av henne er ferdig

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på hvor aktive vårt 87 år gamle kongepar er nå. Kongen har selv alltid avfeid blankt at han vil abdisere, han vil dø på post før HM kommer på tronen. I praksis er likevel HM mest synlig nå. Hvor mye «makt» har inngiftede Sonja og MM? Dronningen vår er formidabel, men rollemessig er hun ikke i linje.

Så hvem utarbeider mediestrategi, i den grad det er noen? Kongen, HM og stab? Eller bare HM, som ikke usannsynlig drøfter med MM?

Uansett bestemmer ikke MM, nei. Da tror jeg vi hadde sett et nytt sinnabrev for lenge siden.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

Det kan godt hende du har rett, men jeg har vanskelig for å se at hun tar i mot ordre. Jeg tror heller det er i samarbeid med hele staben at de har blitt enige i denne strategien🤷🏻‍♀️

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (19 minutter siden):

Jeg tror at jeg er en ganske klar stemme her i debatten. Jeg legger ikke skjul på at jeg ønsker et valgt statsoverhode her i Norge - gjerne i form av en seremoniell president. 
Likevel har det vært mer en verdisak for meg, da jeg har andre politiske saker som jeg brenner mer for. 
Imidlertid, så synes jeg at de kongelige har skjøttet oppgavene sine dårligere og dårligere med åra. Mer jet set og luksusliv enn noe annet - møtene med folket har det blitt færre og færre av, og representasjonen nådde et bunnpunkt like før pandemien brøt ut - siste statsbesøk kongeparet dro på var tidlig i mars 2020.

Jeg tror ikke det blir noen endring på mange år, siden MM er syk og IA ikke vil være i jobb på mange år.

Det topper seg for meg med særbehandling og grov kriminalitet, samt ML og DVs kommersiell utnytting av tittelen. 

Ønsker ikke at vi skal ha det sånn i Norge, og går derfor ikke i dialog med de brukerne som forfekter en monoman beundring for de kongelige og ikke vil diskutere sak, og/eller driver med brukerdebatt. Det siste prøver jeg å holde meg unna, selv om også jeg dessverre har valgt å svare et par- tre brukere 

Jeg har sett en god del eksempler på dårlig skjult hat mot kongefamilien og monarkiet, og vi kan godt kalle en del av det monomant. 

Men monoman beundring av de kongelige? Jeg kan ikke komme på ett eneste eksempel på det i tråden, men vi ser jo det vi vil se, så jeg antar du kan komme med en god del konkrete eksempler som underbygger påstanden din om at det bedrives monoman beundring her.

Jeg kommer til å betrakte påstanden din som en ren usannhet inntil du har bevist den.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (6 minutter siden):

De er på defensiven i denne saken. Med det famøse brevet hun skrev til pressen tok hun regien og ‘vant’. Den familien som har alle mulige ressurser som kan kjøpes for penger klarer ikke å stoppe en tenåring fra utviklingen vi er blitt presentert for. Det er helt vanvittig. Det er derfor jeg tenker fri barneoppdragelse. Dannelsesreisen de var på gjorde ikke akkurat underverker. 

Har du lest hele brevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (1 minutt siden):

Det kan godt hende du har rett, men jeg har vanskelig for å se at hun tar i mot ordre. Jeg tror heller det er i samarbeid med hele staben at de har blitt enige i denne strategien🤷🏻‍♀️

Nei, jeg tror nok hun kan være ganske bestemt, og det kan selvfølgelig godt være at strategien er utarbeidet i enighet. Men poenget mitt var egentlig bare at hun har trødd i salaten et par ganger (brevet, telefonen), og det er jo utvilsomt hennes sønn, så jeg tror kanskje at hun ville skjønt at dette ikke er et godt tidspunkt for egenrådighet eller ordrenekt, hvis hun ikke var enig. Hvis du skjønner hva jeg mener?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felis skrev (22 minutter siden):

Ironien er at det er kongefamilien selv som har «skapt» et såpass kritisk Se og Hør. S&H hadde nok vært fornøyd med å skrive om kjoler og bryllup og Selbu-besøk, hvis ikke kongefamilien hadde vært så fiendtlig innstilt til dem. Märtha har kritisert dem flere ganger, og Mette-Marit refser dem også, blant annet i 2018 (ligger faktisk på Kongehusets hjemmeside!) 

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=161899&sek=112472

Så S&H har ikke noe å tape på å være kritiske, for de er uansett ute i kulden. Payback time liksom…

Kongefamilien forstår tilsynelatende ikke at de er 100% avhengig av (positiv) presseomtale. De tilfører jo ikke noen håndfast verdi til landet, det er kun emosjonelt/symbolsk. Når de da stenger pressen ute fra mer og mer, så får de dem til slutt i mot seg.

Et (helt annet) problem er at det stort sett er eldre kvinner som er opptatt av kongefamilien. Når vi nå i praksis ikke har noen kvinner som er aktive (Sonja er gammel, MM er syk, IA er ung og skal ta utdanning) så faller alt på Haakon sine skuldre. Og dessverre/urettferdig nok så synes ikke disse eldre kvinnene det er så spennende at en halvgammel mann i dress åpner en konferanse. Så kongefamilien har et alvorlig PR-problem, og jeg mener de ikke kan tillate seg å være så frekke og lite åpne som de fremstår akkurat nå.

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (10 minutter siden):

Tipper MM har mye av regien, dessverre. Haakon framstår som veik, og kongeparet har for mange andre utfordringer. Harald med helsa, og Sonja som framsto som både striks og stram i «gamle dager» - virker å ha resignert fullstendig. 

Så et klipp med tidligere PR guru Geelmuyden vedrørende det som skjer i kongehuset. Han er kjent for å ha gode kontakter. Han åpnet med å si at han alltid pleide å spørre sine nye kunder om de var villige til å ta i mot råd. 

Her tror jeg mye ligger. MM er moren til Marius, hun brakte ham inn i kongefamilien via sitt ekteskap. Hun har regien, og jeg tror ikke hun lytter til faglige råd.

Endret av SagaP
  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Kønn skrev (13 minutter siden):

Nei, de ble advart fra skolefolk mot å ta barna ut fra skolen i  2 mnd midt i skoleåret - men ingenting biter på dem. De vet best selv. 

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare kort innpå for å si min mening litt kort og generellt ift dette med at Marius burde få hjelp, at MM og HM ikke burde "kaste han ut" osv. 

Jeg vet ikke hvor mange her som har egen erfaring med å være pårørende til en voldelig rusmisbruker i sin aller nærmeste familie, men jeg vet at vi er noen. Og vi som har erfaring med det vet at helsevesen, politi og andre ber pårørende komme seg så langt unna den personen som overhodet mulig hvis problemene vedvarer og behandling feiler. Det er faktisk sant. De fleste blir derimot i relasjonen og går aldri "tom" for å forsøke å hjelpe - og da blir dette kalt for "medavhengighet" hos de pårørende. 

Bare nevner det. 

• Liker 21
  • Hjerte 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer på hvor aktive vårt 87 år gamle kongepar er nå. Kongen har selv alltid avfeid blankt at han vil abdisere, han vil dø på post før HM kommer på tronen. I praksis er likevel HM mest synlig nå. Hvor mye «makt» har inngiftede Sonja og MM? Dronningen vår er formidabel, men rollemessig er hun ikke i linje.

Så hvem utarbeider mediestrategi, i den grad det er noen? Kongen, HM og stab? Eller bare HM, som ikke usannsynlig drøfter med MM?

Uansett bestemmer ikke MM, nei. Da tror jeg vi hadde sett et nytt sinnabrev for lenge siden.

Kongen har jo ikke lagt inn årene, og selv om HM har overtatt mange oppgaver, så kan jeg ikke tenke meg at ikke kongen har siste ord i en så viktig sak som dette. Det går jo ikke bare på omdømmet, men også på det konstitusjonelle ift maktfordelingen. De kan bare ikke tåle det minste hint av mistanke om innblanding eller påvirkning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (3 minutter siden):

Tipper MM har mye av regien, dessverre. Haakon framstår som veik, og kongeparet har for mange andre utfordringer. Harald med helsa, og Sonja som framsto som både striks og stram i «gamle dager» - virker å ha resignert fullstendig. 

Så et klipp med tidligere PR guru Geelmuyden vedrørende det som skjer i kongehuset. Han er kjent for å ha gode kontakter. Han åpnet med å si at han alltid pleide å spørre sine nye kunder om de var villige til å ta i mot råd. 

Her tror jeg mye ligger. MM er moren til Marius, hun brakte ham inn i kongefamilien via sitt ekteskap. Hun har regien, og jeg tror ikke hun lytter til faglige råd.

Det er jeg og ganske sikker på. Og jeg tipper stemningen på Skaugum er heller laber for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (5 minutter siden):

Nei, de ble advart fra skolefolk mot å ta barna ut fra skolen i  2 mnd midt i skoleåret - men ingenting biter på dem. De vet best selv. 

Ser du skrev to mnd nå, men legger ved link. Det ble kritisert ja. Spesielt siden det var et tema at folk tok ungene ut av skolen i tide og utide for å feriere i syden. https://www.nrk.no/norge/kronprinsparet-tar-lang-ferie-1.7366450

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...