Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, SagaP said:

Jeg snakka litt med en politijurist om møteplikt til avhør, forsto det slik at man bare kunne gi beskjed om at man ikke ville forklare seg. Slik som Marius gjorde i begynnelsen. Til og med i retten kan man visst sitte med sammenknepet munn. Men særlig positivt for egen sak, kan det umulig være. 

Nei, men det er fortsatt møteplikt. Jeg forstår ikke hvorfor politiet ikke slenger lovboka på Marius og kaller han inn, det er opp til Marius om han vil bruke advokaten som aldri har tid eller få en gratis av staten. Han har ikke rett til å ikke møte, selv om han er i Italia. Det er lovstridig. 

Treneringen gjør at dette kommer til å fåregå i langt lengre tid enn det egentlig behøvde. Men som sagt, dette er typisk taktikk fra advokater når ofrene er under press. De håper nok at noen skal trekke anmeldelse (Nora, Juliane?) i presset.

Ikke at jeg tror Marius bryr seg, når han allerede har siktelser mot seg som nærmer seg 10 i antallet. Igjen i Norge sitter altså det siste offeret og sier at dette trekker alt for langt ut i tid pga. Marius manglende avhør.

Hvor er moralen til Marius? Klarer ikke noen i luksus-kongehuset å hente hjem idioten? Hans uttalelse betyr mindre og mindre for hvert sekund som går.

Harald bør finne sin indre Margrethe og sette skapet på plass ovenfor sønnen sin, i det minste kan man renske Marius ut av Skaugum for å redusere spørsmål om 'er det dette skattepenga mine går til?' og komme med en generell støtte til ofre for vold. Men neida.

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (27 minutter siden):

Årsaken til at jeg viste til den artikkelen var den mulige sammenblandingen med at han skulle komme tilbake tirsdag, som flere av oss trodde.

Jeg er usikker om han har siktet for flere enn ett forhold. 

Han er ikke det. Litt overasket  over det.  Fordi det er slik jeg har forstått mediene. Jeg var i veldig tvil for et par dager siden. Da jeg la merke til  ordbruken. Der det kunne tolkes som at han var siktet og ikke siktet. Husker ikke ordlyden.  Men fant en artikkel som mer eller mindre skrev at det var tilfelle. Men da stemte ikke dette da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg veldig dreven i juss, men er det ikke flere som har fått siktelse som havner i varetekt? Det har vært beskrevet om flere i denne tråden som ikke vil la seg avhøre, men disse sitter jo i varetekt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (28 minutter siden):

Nei, men det er fortsatt møteplikt. Jeg forstår ikke hvorfor politiet ikke slenger lovboka på Marius og kaller han inn, det er opp til Marius om han vil bruke advokaten som aldri har tid eller få en gratis av staten. Han har ikke rett til å ikke møte, selv om han er i Italia. Det er lovstridig. 

Treneringen gjør at dette kommer til å fåregå i langt lengre tid enn det egentlig behøvde. Men som sagt, dette er typisk taktikk fra advokater når ofrene er under press. De håper nok at noen skal trekke anmeldelse (Nora, Juliane?) i presset.

Ikke at jeg tror Marius bryr seg, når han allerede har siktelser mot seg som nærmer seg 10 i antallet. Igjen i Norge sitter altså det siste offeret og sier at dette trekker alt for langt ut i tid pga. Marius manglende avhør.

Hvor er moralen til Marius? Klarer ikke noen i luksus-kongehuset å hente hjem idioten? Hans uttalelse betyr mindre og mindre for hvert sekund som går.

Harald bør finne sin indre Margrethe og sette skapet på plass ovenfor sønnen sin, i det minste kan man renske Marius ut av Skaugum for å redusere spørsmål om 'er det dette skattepenga mine går til?' og komme med en generell støtte til ofre for vold. Men neida.

Jeg mener å huske at de to, JS og NH valgte og ikke anmelde han. 
Har sagt helt siden advokaten til M avlyste første gang at dette er taktikk. Lang erfaring med det denne gangsteradvokaten. Han går faktisk under det navnet og bare det å velge en slik type advokat sier alt. Får håpe politiet kommer ut med en pressemelding i morgen om at det har vært et avhør nr 2. Tenk å være offer for en voldsmann tilhørende Norges mektigste familie. Tenk hvor liten man kan føle seg selv om det hadde vært en  fra fam Hansen. Maktforholdet kan ikke bli større. 
Medie håndteringen står til stryk. Utrolig provoserende. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (32 minutter siden):

Nå er ikke jeg veldig dreven i juss, men er det ikke flere som har fått siktelse som havner i varetekt? Det har vært beskrevet om flere i denne tråden som ikke vil la seg avhøre, men disse sitter jo i varetekt? 

Hvis man skal sitte i varetekt må det en visse vilkår være oppfylt, feks at det er fare for å påvirke vitner, at det er unndragelsesfare osv. Varetekt brukes for de straffene som har høy straffetamme, og det skal en del til for å bli satt i varetekt. Norge har motatt kritikk for at vi bruker for mye og for lenge https://www.vg.no/rampelys/i/1MvdJX/politiet-har-faatt-svar-paa-blodproevene-til-marius-borg-hoeiby

Det er lite som tyder på at det ville vært aktuelt med varetekt her slik jeg har lest saken, men det betyr ikke at det ikke er en veldig alvorlig sak altså - eller at jeg tar feil, som alltids er en mulighet. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (33 minutter siden):

Kommer veldig an på alvorligheten, fare for bevisforspillelse, rømningsfare etc.

Man kan ha drept  noen og ikk sitte i varetekt  evnt delvis varetekt.  Og bli sluppet løs før soning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (1 time siden):

Møteplikt.  Nå har vel politiet  sagt at det  ikke er planlagt noen avhør mens han er borte. Så da har han heller ingen Møteplikt å møte opp til.  

Nå er det  vel ingen som er opplyst om hvor lenge marius er forventet å være borte. Andre enn de som har behov for å vite det.  

For det vi vet kan det ha vært avklart at han skal være borte i to uker. Eller kanskje  har han valgt å være lengre enn planlagt.  Om han har valgt å være lengre enn planlagt,  vet vi heller ikke om det er avklart med politiet eller  ikke.  

Nå står det jo at det fortsatt er under etterforskning.  Så ikke sikkert politiet  har  behov for å avhøre han før de er kommet lengre i etterforskningen.

Uansett hvis han velger ikke  avgi forklaring.  Så er det  politiet som sitter med bevis byrden for å bevise mest mulig  av saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (4 timer siden):

Minner om denne uttalelsen fra politiet: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-kongefamilie-avhor/81867561

«Fra politiets side er det ønskelig med nytt avhør så snart som mulig, men det må passe for alle parter»

Vel, vi vet altså at politiet har hatt tid til avhør av fornærmede, så de har tatt seg tid. Da gjenstår motparten, den ferierende Marius og advokaten hans. Som ikke har tid. Advokaten som rådet Marius til å ikke stille i avhør. I sum fremstår det som om de trenerer saken. 

Var det tilbakevisende nok?

Den advokaten var ganske taletrengt i starten, nå har det vel vært helt tyst fra ham i 2(?) uker? Eller lenger? Akkurat det her stusser faktisk jeg også på. Ja, MBH har rett til å ikke forklare seg, og i følge jusfolk på Twitter strengt tatt også rett til å ikke stille i avhør dersom det er åpenbart at han ikke kommer til å la seg avhøre (delt skjermdump her før). Men her har både MBH og advokat sagt han vil/skal la seg avhøre siste 2-3 ukene. Og så bare treneres ting virker det som…hva er det som skjer?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 timer siden):

Politiet sier jo rett ut at de har hatt tid, men at enten MBH eller hans advokat ikke har hatt tid.

Jeg ser rett og slett ikke noen grunn for at man ikke forelegger MBH og hans advokat en tid, og advarer om innhenting om han ikke møter - slik som med alle andre. Marius kan få en annen advokat helt gratis av den Norske stat - men det ville vel vært for enkelt, eller?

Hvorfor får Marius særbehandling? Det er møteplikt til avhør.

Er det noe som skader ofrene her er det Marius og hans advokats klare trenering. Det trekker ut i månedsvis. En helt klar taktikk advokater av voldsmenn bruker, til slutt orker ikke ofrene å stå i det mer og trekker anmeldelse.

Dette er taktikk.

Har delt denne før. Jurister er altså ikke enig i møteplikt. 
At det virker som noen trenerer det er jeg helt enig i. Og blir ekstra spesielt når både MBH og advokat har sagt at han vil la seg avhøre og samarbeide med politiet…

IMG_4078.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 time siden):

Hvis man skal sitte i varetekt må det en visse vilkår være oppfylt, feks at det er fare for å påvirke vitner, at det er unndragelsesfare osv. Varetekt brukes for de straffene som har høy straffetamme, og det skal en del til for å bli satt i varetekt. Norge har motatt kritikk for at vi bruker for mye og for lenge https://www.vg.no/rampelys/i/1MvdJX/politiet-har-faatt-svar-paa-blodproevene-til-marius-borg-hoeiby

Det er lite som tyder på at det ville vært aktuelt med varetekt her slik jeg har lest saken, men det betyr ikke at det ikke er en veldig alvorlig sak altså - eller at jeg tar feil, som alltids er en mulighet. 

Takk for info. Synes det drar så i langdrag med alt sammen og det sitter tre damer og bare venter på å få en avslutning/konklusjon på saken. Det taes tydeligvis ikke hensyn til disse og det føles bare merkelig. Alle de tre vil jo selvsagt bare komme seg videre. Og her går ukene og snart månedene uten at noe skjer … Jeg skjønner ikke hvorfor ikke ting skjer raskere …

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsfest! Korsfest!

Jeg forstår ikke dette behovet for å kjøre så hardt på. Et menneske har gjort noe som er uomtvistelig galt. Og som har store konsekvenser for de som har blitt utsatt for hans handlinger. Det skal graves i absolutt alt rundt dette mennesket. Uten hemninger, familie skal ikke tas hensyn til, alt skal spekuleres i. Uten egentlig å vite. Hvorfor? 

Hva er egentlig greia med å være så aggressive og angripe de som tar et steg tilbake, og faktisk har to tanker i hodet samtidig? Det er farlig med det medietrykket som er og har vært, og det er OGSÅ uønsket av det siste offeret. 

Hvordan vi som samfunn behandler de kriminelle, er et speilbilde av oss selv. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (Akkurat nå):

Takk for info. Synes det drar så i langdrag med alt sammen og det sitter tre damer og bare venter på å få en avslutning/konklusjon på saken. Det taes tydeligvis ikke hensyn til disse og det føles bare merkelig. Alle de tre vil jo selvsagt bare komme seg videre. Og her går ukene og snart månedene uten at noe skjer … Jeg skjønner ikke hvorfor ikke ting skjer raskere …

Enig, og det er offrene det går utover. Samtidig kan det også negativ omdømme for kongehuset fordi man får inntrykk av at saken treneres, og at "ingen" gjør noe. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (4 timer siden):

Om han ikke frivillig kommer hjem så håper jeg noen drar å henter han

Har ikke Marius kommet hjem fra Italia?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (3 timer siden):

Ser det står at besøksforbudet har blitt forkynt for ham og han har samtykket - trodde det må skje face-to-face - men det er mulig at det holder med bank-id idag?

Ja. Domstolloven § 163 a. sier at "Offentlige myndigheter som nevnt i annet ledd kan forkynne dokumenter ved direkte oversendelse til den som skal motta forkynningen. Oversendelsen kan enten skje elektronisk ved bruk av en betryggende teknisk løsning som gir bevis for at dokumentet er mottatt av rette vedkommende, ved vanlig brev vedlagt mottakskvittering eller ved rekommandert brev."  og § 163 b. "Forkynnelse etter § 163 a kan også skje ved elektronisk oversendelse gjennom en betryggende teknisk løsning som ikke automatisk sender en melding til avsenderen ved åpning av oversendelsen. Den som mottar en forkynnelse, skal bekrefte mottaket snarest mulig og senest innen en frist som er angitt i oversendelsen. Bekreftelsen skal gis gjennom den samme løsningen som ble brukt for oversendelsen."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1915-08-13-5/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11 

I denne saken er vedkommende representert ved advokat, og da blir avgjørelsen forkynt for advokaten, som orienterer klienten. Forkynnelsen skjer elektronisk i den såkalte Aktørportalen som domstolene bruker: 

https://www.domstol.no/no/aktorportalen/

Endret av CAPS LOCK
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Justlooking said:

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke ting skjer raskere …

Spesialbehandling. Simple as that.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Conradi skrev (1 time siden):

Korsfest! Korsfest!

Jeg forstår ikke dette behovet for å kjøre så hardt på. Et menneske har gjort noe som er uomtvistelig galt. Og som har store konsekvenser for de som har blitt utsatt for hans handlinger. Det skal graves i absolutt alt rundt dette mennesket. Uten hemninger, familie skal ikke tas hensyn til, alt skal spekuleres i. Uten egentlig å vite. Hvorfor? 

Hva er egentlig greia med å være så aggressive og angripe de som tar et steg tilbake, og faktisk har to tanker i hodet samtidig? Det er farlig med det medietrykket som er og har vært, og det er OGSÅ uønsket av det siste offeret. 

Hvordan vi som samfunn behandler de kriminelle, er et speilbilde av oss selv. 

Han er på tur i Italia, har blitt tatt bilder av å folk snakker om han. 

Sammenlign det med behandlingen han og andre kriminelle gir folk. 

Hva speiler det av oss som samfunn om vi ikke sier noe om han eller andre kriminelle? Har du tenkt på det? 

Folk snakker mest i saker hvor den skyldige ikke blir tatt, og folket er bekymret om det blir konsekvenser eller om det er greit for staten at folk blir utsatt for vold, for hver staff gjenspeiler om neste voldsutøver vil bli tatt også. Å de kriminelle tar vel ikke så alt for tungt på det når de ser hvor lite som skjer med dem.  

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
CAPS LOCK skrev (5 timer siden):

Ja. Domstolloven § 163 a. sier at "Offentlige myndigheter som nevnt i annet ledd kan forkynne dokumenter ved direkte oversendelse til den som skal motta forkynningen. Oversendelsen kan enten skje elektronisk ved bruk av en betryggende teknisk løsning som gir bevis for at dokumentet er mottatt av rette vedkommende, ved vanlig brev vedlagt mottakskvittering eller ved rekommandert brev."  og § 163 b. "Forkynnelse etter § 163 a kan også skje ved elektronisk oversendelse gjennom en betryggende teknisk løsning som ikke automatisk sender en melding til avsenderen ved åpning av oversendelsen. Den som mottar en forkynnelse, skal bekrefte mottaket snarest mulig og senest innen en frist som er angitt i oversendelsen. Bekreftelsen skal gis gjennom den samme løsningen som ble brukt for oversendelsen."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1915-08-13-5/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11 

I denne saken er vedkommende representert ved advokat, og da blir avgjørelsen forkynt for advokaten, som orienterer klienten. Forkynnelsen skjer elektronisk i den såkalte Aktørportalen som domstolene bruker: 

https://www.domstol.no/no/aktorportalen/

Ja, da er det nok sånn det henger sammen. De som sier at han fremdeles er i Italia har nok rett i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Krokenguri said:

Møteplikt.  Nå har vel politiet  sagt at det  ikke er planlagt noen avhør mens han er borte. Så da har han heller ingen Møteplikt å møte opp til.  

Nå er det  vel ingen som er opplyst om hvor lenge marius er forventet å være borte. Andre enn de som har behov for å vite det.  

For det vi vet kan det ha vært avklart at han skal være borte i to uker. Eller kanskje  har han valgt å være lengre enn planlagt.  Om han har valgt å være lengre enn planlagt,  vet vi heller ikke om det er avklart med politiet eller  ikke.  

Nå står det jo at det fortsatt er under etterforskning.  Så ikke sikkert politiet  har  behov for å avhøre han før de er kommet lengre i etterforskningen.

Uansett hvis han velger ikke  avgi forklaring.  Så er det  politiet som sitter med bevis byrden for å bevise mest mulig  av saken. 

Politiet har også sagt at de har prøvd å finne tid men at de andre partene ikke har hatt tid.

Dette gjenspeiler ikke det hverken advokaten eller Marius har sagt.

Det virker for alle som ikke er høy på monarkiet at ting treneres. Det er for øvrig en helt vanlig taktikk hos advokater av voldsmenn hvor ofrene står i press, og vitner vel om at Marius og de rundt han gir beng i ofrene og helst ser at ofrene lider lenge.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså sønnen til Norges kronprinspar. Pinlig flaut. Sønnen blir værende i Italia på ubestemt tid. Sniker seg unna avhør for å unngå å bli straffet. Det er nok det MBH håper på. At alt skal roe seg og at han slipper unna en eventuell fengselsstraff. Han er feig som f***.  Kronprinsparet burde langskjemmes, like mye som deres sønn/stesønn. De burde klare å banke vett i sønnen og få han hjem. 

Nå vet vi ikke hva kronprinsparet snakker med sin sønn om, men de burde sette strenge krav. Kom deg hjem ellers kuttes pengesekken, og du må klare deg på egen hånd. Hva skal Marius gjøre når kontoen er tom? Da MÅ han være i Norge.

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...