Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Malmfrid
Dolce skrev (4 minutter siden):

Pisa er mye mindre en Oslo. 

Og tror du at Marius helt tilfeldig valgte seg Pisa for å dra på "heisatur"?

Jeg har vært i Pisa og ditt utsagn fattet litt interesse. Regnet ut innbyggertallet nå og Pisa har like mange innbyggere som Trondheim og Bergen til sammen. Byen har et stort, kjent universitet så der er nok av liv. 

Han reiste vel dit for å gå i bryllup - men måtte finne noe annet å gjøre siden han ikke var velkommen dit allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dolce skrev (5 minutter siden):

Pisa er mye mindre en Oslo. 

Og tror du at Marius helt tilfeldig valgte seg Pisa for å dra på "heisatur"?

Nei, han skulle i bryllup i Toscana. Men ble avinvitert og endte på heisatur i Pisa. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i Pisa og ditt utsagn fattet litt interesse. Regnet ut innbyggertallet nå og Pisa har like mange innbyggere som Trondheim og Bergen til sammen. Byen har et stort, kjent universitet så der er nok av liv. 

Han reiste vel dit for å gå i bryllup - men måtte finne noe annet å gjøre siden han ikke var velkommen dit allikevel. 

Dette

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisejenta skrev (11 minutter siden):

Vi vet veldig mye faktisk. Vi vet han dro på ferie i Italia etter å ha banket flere kvinner og midt i en politietterforskning. Han er medlem av kongehuset og driter helt åpenbart hvordan dette ser ut både for familien sin og for ikke å snakke om skattebetalerne og ikke minst ofrene i saken. Null formildende omstendigheter. 

Enig. Når du ramser det opp slik, så ser vi alle hvor sprøtt dette er.

En ung mann, oppfostret på skattepenger aka apanasje, har begått voldskriminalitet og skadeverk, samt kommet med alvorlige trusler. Det er ikke til å tro

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (3 minutter siden):

Nei, han skulle i bryllup i Toscana. Men ble avinvitert og endte på heisatur i Pisa. 

Flyplassen ligger i nordvestlige delen av toscana. Ved kysten. Fra flyplassentil sentrum av pisa er det noen få km.

Så kunne du tenke deg at han i utgangspunktet skulle kanskje  bo i pisa under evnt bryllupet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dolce skrev (2 minutter siden):

Dette

Som siktet i en alvorlig voldssak, burde MBH reist hjem da det var klart at han ikke fikk komme i bryllupet likevel. 
I stedet valgte han å bli igjen for å feste. Satte vel alle i forlegenhet med det «stuntet» inkludert seg selv, kongefamilien, brudeparet, familie og venner. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (Akkurat nå):

Man flyr til Pisa (eller Firenze) om man skal til Toscana, direktefly til Pisa fra Gardis. Han fløy sammen med kompisene (som skulle i bryllup). 

Ja, det er riktig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
jabx skrev (2 timer siden):

Hva er det du snakker om? Moren hans har da ingenting med saken å gjøre. Hun har derimot en jobb å gjøre.

Det er ingenting å bite på her.

Hun var ikke på jobb i Geiranger - det var en privat tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er morsomt denne diskusjonen om han har vært på heisatur.  Hvordan definerer man heisatur ? 

Jeg reiser ofte til utlandet, og det er da naturlig for meg at jeg sitter på et utested med vin eller øl i glasset . Noen ganger har jeg en drink i glasset også.  Men jeg har aldri vært på heisatur, mener jeg selv i hvertfall. Er heisatur det samme som å gå på bar? Sitte på en uterestaurant? 

Så vidt jeg har fått med meg,  ble ikke Marius avbildet mens han var full. Men ja, han hadde et glass i hånda.  Og ikke usannsynlig at det var alkohol, men han har vel ikke fått noe forbud mot hverken å reise til utlandet eller drikke alkohol? Hvis det var fare for at han skulle unndra seg rettsforfølgelse,  hadde politiet tatt passet hans.  Tror nok ikke det var noen fare for at han skulle rømme til et annet land for å unndra seg straff. 

For politiet er nok ikke dette en hastesak. Norsk rettsvesen er kjent for å ta seg god tid og saker blir ofte liggende i måneder, og til og med år før det blir tatt ut tiltale. 

Tiltalen vil komme når politiet er ferdig med den, og  innen det skjer, må de involverte fortsette livene sine på best mulig måte. Det gjelder både de fornærmede og siktede. 

Endret av tirben
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utallige innlegg her som påpeker at det er lovlig, men det er ikke poenget. Folk bør kunne forstå at det handler om noe mer enn lovlighet når han velger å reise på ferie midt i en etterforskning med alvorlige anklager.

Det finnes mye i verden som ikke nødvendigvis er ulovlig, men som likevel er dypt respektløst og lite smart å gjøre.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (6 minutter siden):

Så vidt jeg har fått med meg,  ble ikke Marius avbildet mens han var full. Men ja, han hadde et glass i hånda.  Og ikke usannsynlig at det var alkohol, men han har vel ikke fått noe forbud mot hverken å reise til utlandet eller drikke alkohol? Hvis det var fare for at han skulle unndra seg rettsforfølgelse,  hadde politiet tatt passet hans.  Tror nok ikke det var noen fare for at han skulle rømme til et annet land for å unndra seg straff. 

For politiet er nok ikke dette en hastesak. Norsk rettsvesen er kjent for å ta seg god tid og saker blir ofte liggende i måneder, og til og med år før det blir tatt ut tiltale. 

Tiltalen vil komme når politiet har prioriterer den,  innen det skjer, må de involverte fortsette livene sine på best mulig måte. Det gjelder både de fornærmede og siktede. 

Jeg postet en lenke til en kommentarartikkel i Kampanje i morges som kritiserer filmingen på flyplassen og på bar i Pisa: https://kampanje.com/medier/2024/08/-filmingen-av-marius-borg-hoiby-er-et-forelopig-bunnpunkt/

Knut Kristian Hauger konkluderer med at det ikke er berettiget å reise etter Borg Høiby for å filme ham idet han lander på flyplassen i Pisa, og så videre fotfølge og filme ham i en privat setting på bar. Det hverken belyser eller angår saken:

Sitat

Politiet har uttalt at de er kjent med reisen og at det ikke har vært planlagt nye avhør av Borg Høiby mens han er ute av landet. Siktede i straffesaker har som hovedregel heller ingen reiserestriksjoner.

Det er betimelig å spørre hva bildene av Borg Høiby i Italia bringer til torgs. Hadde Borg Høiby vært etterlyst og hans opphold i Italia vært ukjent, hadde dette vært en kjempesak. Dessverre for Se og Hør og Dagbladet, er ikke det tilfelle.

Kanskje utviser Borg Høiby dårlig dømmekraft og lite respekt for sakens alvorlighet ved å reise bort. Eller kanskje gjør hans advokat det, siden han oppga å være den som rådet den siktede til å reise bort.  Men dekningsgraden og virkemidlene  som brukes i dekningen av Italia-reisen står ikke i forhold til sakens relevans og nyhetsverdi, som Hauger påpeker. Derfor må pressen utstyre oppslagene med overskrifter filmsnuttene ikke gir dekning for: Marius er på "heisatur", eller "fester i Italia". 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (12 minutter siden):

Ser utallige innlegg her som påpeker at det er lovlig, men det er ikke poenget. Folk bør kunne forstå at det handler om noe mer enn lovlighet når han velger å reise på ferie midt i en etterforskning med alvorlige anklager.

Det finnes mye i verden som ikke nødvendigvis er ulovlig, men som likevel er dypt respektløst og lite smart å gjøre.

Godt poengtert. Har tenkt det samme. Det handler om anstendighet, moral og respekt. Gammeldagse ord i vårt samfunn, som mange har glemt betydningen av, eller kanskje ikke lært hjemme?

Vi snakker kanskje om mennesker som heller er oppfostret på L’Oréal mentaliteten; fordi jeg fortjener det

Endret av SagaP
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reisejenta skrev (1 time siden):

Vi vet veldig mye faktisk. Vi vet han dro på ferie i Italia etter å ha banket flere kvinner og midt i en politietterforskning. Han er medlem av kongehuset og driter helt åpenbart hvordan dette ser ut både for familien sin og for ikke å snakke om skattebetalerne og ikke minst ofrene i saken. Null formildende omstendigheter. 

vi vet ikke hva han gjorde på den baren,eller i Italia forøvrig,  og det var det vi snakket om.

Jeg vet ikke hvorfor du blander inn masse andre greier som ikke har noe med spørsmålet vi diskuterte.

Prøv å følge litt med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (12 minutter siden):

vi vet ikke hva han gjorde på den baren,eller i Italia forøvrig,  og det var det vi snakket om.

Jeg vet ikke hvorfor du blander inn masse andre greier som ikke har noe med spørsmålet vi diskuterte.

Prøv å følge litt med.

Jeg følger da med. Gjør du? Hva tror du folk driver med på barer i Italia? Hvorfor han var der? Er du lite opplyst eller bare later du som? Han skulle jo i bryllupet til sønnen til Spetalen. Du vet det bryllupet han ifølge kilder han ble avinvitert til. Hvorfor skulle han ellers reist akkurat dit nøyaktig den helgen tror du? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lavmålet skrev (Akkurat nå):

Screenshot_20240906_001007_Chrome.jpg

Jada, den der er kjent. Så er det også kjent at det langt fra alltid stemmer, og jo færre «kjennetegn» jo større fare for feil konklusjon, også pga noe som heter bekreftelses-bias. Det er også forskjell på å gjenkjenne «2 bein, nebb, fjær, farge» og mer vide «fakta» der man uansett vil legge inn en del subjektiv tolkning. Synsing er synsing selv om den bygger på noen objektive fakta. Og det er stor forskjell på å tro og å vite

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavmålet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Jada, den der er kjent. Så er det også kjent at det langt fra alltid stemmer, og jo færre «kjennetegn» jo større fare for feil konklusjon, også pga noe som heter bekreftelses-bias. Det er også forskjell på å gjenkjenne «2 bein, nebb, fjær, farge» og mer vide «fakta» der man uansett vil legge inn en del subjektiv tolkning. Synsing er synsing selv om den bygger på noen objektive fakta. Og det er stor forskjell på å tro og å vite

Sier du det altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt oppriktig: hva legger folk her inne i begrepet «heisatur»? Det er nemlig veldig krevende med konstruktiv diskusjon om man i praksis ikke diskuterer det samme fordi man definerer et begrep høyst ulikt. Derfor hadde det vært interresant å vite

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...